МИНИСТЕРСТВО НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 2009 г. за обучението на деца и ученици със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания (ДВ, бр. 11 от 2009 г.)
§ 1. В чл. 2 ал. 1 се изменя така:
„(1) Деца и ученици със специални образователни потребности са децата и учениците с образователни потребности, които може да възникнат при:
1. различни видове увреждания – сензорни, физически, умствени (умствена изостаналост), множество увреждания;
2. комуникативни нарушения;
3. специфични нарушения на способността за учене (дислексия, дисграфия, дискалкулия);
4. разстройства от аутистичния спектър;
5. емоционални и поведенчески разстройства.“
§ 2. Създава се чл. 6а със следното съдържание:
„Чл. 6а. (1) Обучението на учениците със специални образователни потребности може да се осъществява и в комбинирана форма на обучение съобразно индивидуалното развитие на ученика, когато възможностите за обучение в дневна форма са изчерпани.
(2) Комбинираната форма на обучение е подходяща за ученици от аутистичния спектър, ученици с множество увреждания или друго състояние, което води до трудности в обучението при условията на дневна форма на обучение.
(3) Комбинирана форма на обучение се организира само за ученици със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуални образователни програми, чиито родители/настойници са заявили това желание пред директора на съответното училище, и за които е изразено такова становище от екипа по чл. 37, ал. 3 от Правилника за прилагане на Закона за народната просвета.
(4) В 7-дневен срок след постъпване на заявлението от родителя/настойника за комбинирана форма на обучение директорът на училището издава заповед за създаване на екип по чл. 37, ал. 3 от Правилника за прилагане на Закона за народната просвета в разширен състав с участието и на допълнителни специалисти от съответния ресурсен център за подпомагане на интегрираното обучение и възпитание на деца и ученици със специални образователни потребности според потребностите на ученика.
(5) Екипът по ал. 4 има за цел да установи необходимостта от организиране на комбинирана форма за конкретния ученик, от разработване на индивидуален учебен план и индивидуални учебни програми за обучението му, както и да определи учебните предмети, по които ще се осъществява индивидуалното обучение на ученика.
(6) По преценка на екипа по ал. 4 и в съответствие с потребностите на ученика членовете на екипа с участието и на други специалисти при необходимост, както и на учителите по съответните учебни предмети разработват индивидуален учебен план и индивидуални учебни програми за комбинирана форма на обучение в 30-дневен срок след издаване на заповедта на директора на училището за създаването на екипа.
(7) Индивидуалният учебен план и индивидуалните учебни програми за комбинирана форма на обучение се утвърждават от директора на училището.
(8) За всеки ученик, който се обучава в комбинирана форма на обучение, съгласувано с родителя/настойника се изготвя седмично разписание, съобразено с психо-физическите особености и индивидуалните потребности на ученика. Седмичното разписание се утвърждава от директора на училището.“
§ 3. В чл. 7 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1.
2. Създават се ал. 2 и 3:
„(2) Родителите, настойниците или попечителите на децата и учениците със специални образователни потребности взаимодействат с екипа от специалисти и при необходимост подпомагат учителите за адаптирането на детето или ученика в образователната среда, включително в групата в детската градина или в паралелката в училище.
(3) При преместване от една детска градина в друга или от едно училище в друго родителите, настойниците или попечителите предоставят актуална информация за състоянието на детето или ученика, включително актуални медицински документи при наличие на такива, както и други документи с цел извършване на обективна оценка на образователните потребности от екипа от специалисти и осигуряване на необходимите условия в детската градина или училището за адаптиране на детето или ученика в образователната среда.“
§ 4. В чл. 9 думите „по чл. 22, ал. 8“ се заменят с „по чл. 22, ал. 3“.
§ 5. В чл. 11 се правят следните изменения:
1. В ал. 1 думите „Министерството на образованието и науката“ се заменят с „Регионалният инспекторат по образованието“.
2. Алинея 4 се отменя.
§ 6. В чл. 13, ал. 2 думите „задълбочено оценяване“ се заменят с „функционална оценка“.
§ 7. В чл. 14 се правят следните изменения и допълнения:
1. Точка 2 се изменя така:
„2. езиково-говорното развитие;“.
2. Създава се нова т. 3:
„3. комуникативните умения;“.
3. Досегашните т. 3 – 11 стават съответно т. 4 – 12.
§ 8. В чл. 17, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
1. Точка 2 се изменя така:
„2. медицински документи при наличие на такива, издадени от съответния лекар специалист или от съответната лекарска комисия с приложени резултати от проведени медицински консултации и изследвания в зависимост от вида увреждане или нарушение;“.
2. В т. 4 думите „подготвителен клас“ се заличават.
§ 9. В чл. 18 ал. 2 се изменя така:
„(2) В постоянния състав на екипа по ал. 1 освен експерт от регионалния инспекторат по образованието се включват ресурсен учител от съответния ресурсен център за подпомагане на интегрираното обучение и възпитание на деца и ученици със специални образователни потребности, учител от детска градина, от общообразователно или професионално училище, учител – специален педагог от специално училище за деца с умствена изостаналост, логопед, рехабилитатор на слуха и говора, педагог на зрително затруднени деца и психолог от съответния ресурсен център за подпомагане на интегрираното обучение и възпитание на деца и ученици със специални образователни потребности, от съответното специално училище за деца с увреден слух или за деца с нарушено зрение и от съответния логопедичен център при наличие на такъв, както и лекар от съответната регионална здравна инспекция.“
§ 10. В чл. 20 ал. 1 се изменя така:
„(1) Екипът по чл. 18, ал. 1 извършва първична оценка на общото развитие на детето или ученика съгласно Методика за оценка на образователните потребности на децата и учениците (приложение № 1). Методиката се прилага изцяло или се прилагат отделни нейни части съобразно възрастовите особености и индивидуалните потребности на детето или ученика. В хода на оценката може да се приложат и други методики по преценка на специалистите в екипа. Екипът отразява заключението си в Карта за оценка на образователните потребности на детето или ученика (приложение № 1а). Картата за оценка съдържа и препоръка за интегрирано обучение или за обучение в специална детска градина или в специално училище, както и препоръки за ресурсното подпомагане.“
§ 11. В чл. 21, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 3 думата „териториална“ се заменя с „друга“.
2. В т. 4 думите „/подготвителен клас“ се заличават.
§ 12. Член 22 се изменя така:
„Чл. 22. (1) В 7-дневен срок от всяко заседание екипът по чл. 18, ал. 1 представя на началника на регионалния инспекторат по образованието протокола по чл. 19, ал. 6, към който се прилагат картите за оценка на децата или учениците със специални образователни потребности, както и документите на децата и учениците с хронични заболявания.
(2) Екипът по чл. 18, ал. 1 изготвя мотивирано предложение до началника на съответния регионален инспекторат по образованието за утвърждаване на списъци на децата или учениците със специални образователни потребности, които може да се насочат за интегрирано обучение, на децата или учениците, които може да се насочат към обучение в специални детски градини и в специални училища, както и за децата и учениците с хронични заболявания, които може да се насочат за обучение в оздравителни детски градини и в оздравителни училища.
(3) Списъците на децата и учениците по ал. 2 се утвърждават от началника на съответния регионален инспекторат по образованието.
(4) Децата или учениците с хронични заболявания, които не са включени в списъците по ал. 3, постъпват в избрано от тях училище по чл. 26, ал. 1, т. 1 – 10 или 12 ЗНП съобразно личните си предпочитания и възможности.“
§ 13. Член 23 се изменя така:
„Чл. 23. (1) Заключението и/или препоръката по чл. 20, ал. 1 и препоръката по чл. 21, ал. 3 може да бъде оспорена пред министъра на образованието и науката от родителя, настойника или попечителя или от директора на специализирана институция за деца в 10-дневен срок от уведомяването.
(2) Министерството на образованието и науката служебно изисква цялата документация по случая от началника на регионалния инспекторат по образованието.
(3) Министърът на образованието и науката определя със заповед експертна комисия, която извършва преглед и анализ на представените документи по ал. 2 на деца и ученици със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания, за които е оспорена препоръката по чл. 20, ал. 1 и чл. 21, ал. 3. В състава на комисията се включват психолог, логопед, учител – специален педагог/ресурсен учител, а при необходимост лекар и други специалисти.
(4) При необходимост експертната комисия може да извърши ново оценяване на образователните потребности на децата или учениците, за които е оспорена препоръката по чл. 20, ал. 1 и чл. 21, ал. 3.
(5) Експертната комисия по ал. 3 потвърждава или отхвърля заключението или препоръката на екипа по чл. 18, ал. 1. Когато препоръката или заключението бъде отхвърлена, експертната комисия изготвя нова препоръка или заключение.
(6) Експертната комисията изготвя мотивирано предложение до министъра на образованието и науката за утвърждаване на списъци на децата или учениците със специални образователни потребности по ал. 3 и 4, които може да се насочат за интегрирано обучение, и за децата или учениците, които може да се насочат към обучение в специална детска градина и в специално училище.“
§ 14. Член 24 се изменя така:
„Чл. 24. (1) Министърът на образованието и науката въз основа на предложението по чл. 23, ал. 6 утвърждава със заповед списъци на децата или учениците по чл. 23, ал. 3 и 4, които може да се приемат за интегрирано обучение в детските градини и училищата от съответната област или за обучение в специални детски градини и училища.
(2) Заповедта по ал. 1 се издава до два месеца от оспорването по чл. 23, ал. 1.
(3) Списъците по ал. 1 се изпращат на началника на съответния регионален инспекторат по образованието.“
§ 15. В чл. 26, ал. 2 се правят следните изменения и допълнения:
1. Точка 5 се изменя така:
„5. изготвя Протокол от заседание на екипа от специалисти (приложение № 3), в който изразява становището на членовете на екипа, и попълва карта за оценката за всяко дете или ученик на съвместно заседание с всички членове на екипа; към протокола се прилагат писмените доклади на членовете на екипа;“.
2. В т. 7 след думите „резултатите от обучението и възпитанието“ се добавя „на детето/ученика през учебната година съгласно Рамка на отчетен доклад за работата на екипа от специалисти (приложение № 4)“.
3. Създават се т. 13 и 14:
„13. изготвя становище за необходимостта от организиране на комбинирана форма за обучение на конкретен ученик и от разработване на индивидуален учебен план и индивидуални учебни програми за обучението му, както и за учебните предмети, по които може да се осъществява индивидуално обучение на ученика;
14. разработва индивидуален учебен план и индивидуални учебни програми за комбинирана форма на обучение на съответния ученик съвместно с учителите по съответните учебни предмети, както и с други специалисти при необходимост.“
§ 16. В чл. 43, ал. 2, т. 2 след думите „или по индивидуални образователни програми“ се поставя запетая и се добавя „разработени въз основа на рамкови учебни програми по учебни предмети от културно-образователни области за ученици с нарушено зрение и с множество увреждания, както и за ученици с увреден слух и с множество увреждания, утвърдени от министъра на образованието и науката“.
§ 17. В чл. 44, ал. 2 след думите „и по индивидуални образователни програми“ се поставя запетая и се добавя „разработени въз основа на рамкови учебни програми по учебни предмети от културно-образователни области за ученици с умствена изостаналост и с множество увреждания, утвърдени от министъра на образованието и науката“.
§ 18. В чл. 47, ал. 3 след думите „завършили VIII клас на тези училища“ се поставя запетая и се добавя „както и за ученици, завършили VIII клас на общообразователни училища с удостоверение за завършен клас“.
§ 19. В чл. 48 ал. 3 и 4 се изменят така:
„(3) Помощните училища по ал. 1 организират обучение и за учениците с умствена изостаналост и с множество увреждания до 18-годишна възраст, настанени в социални услуги, които се предоставят в общността, както и в специализирани институции за предоставяне на социални услуги.
(4) Обучението на учениците с умствена изостаналост и с множество увреждания до 18-годишна възраст по ал. 3 може да се провежда и в самата социална услуга, която се предоставя в общността, както и в самата специализирана институция за предоставяне на социални услуги след предварително съгласуване с регионалния инспекторат по образованието и със съответната дирекция „Социално подпомагане“.“
§ 20. Приложение № 1 към чл. 20, ал. 1 се изменя така:
„Приложение № 1 към чл. 20, ал. 1
ВИЖ приложението
§ 21. Създава се приложение № 1а към чл. 20, ал. 1:
„Приложение № 1а към чл. 20, ал. 1
ВИЖ приложението
§ 22. Създава се приложение № 3 към чл. 26, ал. 2, т. 5:
„Приложение № 3 към чл. 26, ал. 2, т. 5
ПРОТОКОЛ № …………/………… г.
от заседание на екипа от специалисти
I. Данни за детето/ученика
Трите имена: ................................................................................................................................................................
Възраст: ........................................................................... ЕГН: ..................................................................................
Детска градина/група (Училище, клас, паралелка): .............................................................................................
……………………………………………………………………………………….....................................................................................………..
Адрес, телефони: ..........................................................................................................................................................
Личен лекар:....................................................................... № ..................................... телефон ……....................……
Място на здравно осигуряване: .................................................................................................................................
II. Психологическа оценка
Оценка на интелектуалното, когнитивното, емоционалното и социалното функциониране
..........................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................
III. Логопедична оценка
Оценка на говорното, речевото (устна и писмена реч) и езиковото (разбиране, изява) развитие
..........................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................
...........................................................................................................................................................................................
IV. Оценка от ресурсен учител
Оценка на необходимостта и начина на адаптиране на съдържанието на програмите/учебните програми в зависимост от потребностите на детето/ученика
..........................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................
V. Функционална оценка на детето/ученика
Становище на екипа от специалисти
..........................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................
VI. Заключения, възможни решения и действия
Опишете подробно заключенията, възможните решения и препоръчаните действия
..........................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................
VII. Състав на екипа от специалисти
Председател:
Трите имена, подпис ...................................................................................................................................................
длъжност ...................................... институция ...................................................... телефони .................................
..........................................................................................................................................................................................
Членове:
1. ......................................................................................................................................................................................
(трите имена, подпис)
длъжност ...................................... институция ..................................................... телефони .....................................
2. ........................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................
............................................................................................................................................................................................
(включват се всички членове на екипа, извършили оценката)“
§ 23. Създава се приложение № 4 към чл. 26, ал. 2, т. 7:
„Приложение № 4 към чл. 26, ал. 2, т. 7
РАМКА НА ОТЧЕТЕН ДОКЛАД
за работата на екипа от специалисти в детската градина/училището
Детска градина/Училище: ........................................................................................................
Учебна година .......................................
1. Ресурси на детската градина/училището
• Състав на екипа от специалисти: описват се членовете с техните имена и специалност, включително координаторът на екипа.
• Материална база – описват се кабинети, оборудване, технически средства, методики и други инструменти за работа на екипа.
2. Екипна работа
• Проведени екипни заседания: брой на проведените екипни срещи за учебната година (към доклада се прилагат протоколите от заседанията).
• Диагностична дейност: описва се проведеното оценяване на образователните потребности – период на оценяването на децата; имена на децата; група/клас; формулировката на затрудненията на децата (статистика).
• Консултативна работа: брой на консултациите с родителите, които са проведени по случаите на децата. Описва се степента на сътрудничество на родителите, включително на родители на деца без специални образователни потребности.
• Преглед на напредъка на децата (прегледът не е реоценка, а има за цел да проследи развитието на децата): брой на проведените обсъждания за напредъка на децата; ученици с оценки с качествен показател; брой деца, на които е извършено обсъждане на напредъка; обобщено представяне на мнения на деца и родители относно подкрепата в конкретната детска градина/училище; обобщено представяне на резултатите от прегледа на напредъка на децата.
• Участие в междуинституционални срещи: брой и характер на участието на екипа в такива срещи.
• Прави се кратко (до 1 стандартна страница) описание на проблемите, силните страни и решенията на екипната работа в конкретната детска градина/училище.
3. Работа с обкръжението на децата/учениците
• Описват се реализираните срещи на ниво детска градина/училище и на местно ниво, семинари, обучения, вътрешни квалификации, организиране на събития за приобщаване на различните деца, концерти, изложби, екскурзии и други събития, които имат отношение към включването на деца със специални образователни потребности и на уязвими деца.
• Сътрудничество с местни служби и институции – описание.
4. Препоръки, включително свързани с потребностите на специалистите, учителите и другите участници, за целите на подобряване на ефективността на екипната работа в детската градина/училището.“
Заключителна разпоредба
§ 24. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването й в „Държавен вестник“.
Министър: Тодор Танев
4948