МИНИСТЕРСТВО НА ТРАНСПОРТА, ИНФОРМАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯТА
НАРЕДБА № Н-14 от 27 август 2009 г.
за начина на провеждане, обхвата и организацията на контролните проверки на пътя и в предприятията и за класифицирането на превозвачите и на лицата, извършващи превози за собствена сметка
Раздел I
Общи положения
Чл. 1. С тази наредба се определят:
1. видът и мястото на извършване на контролни проверки;
2. организацията и извършването на контролните проверки;
3. обхватът и елементите на контролните проверки;
4. събирането, обобщаването и предаването на информация за резултатите от контролните проверки;
5. системата за класифициране на превозвачите и на лицата, извършващи автомобилни превози на пътници и товари за собствена сметка.
Чл. 2. Тази наредба се прилага при извършването на контролни проверки на обществените превози и на превозите за собствена сметка на пътници и товари, извършвани с превозни средства с българска и чуждестранна регистрация, когато:
1. пътното превозно средство, включително с всяко ремарке или полуремарке, с което се извършва превоз на товари, е с допустима максимална маса над 3,5 t;
2. пътното превозно средство, с което се извършва превоз на пътници, е конструирано или пригодено за превоз на повече от 9 лица, включително водача.
Чл. 3. Тази наредба не се прилага по отношение на:
1. пътни превозни средства с конструктивна максимална скорост до 40 km/h;
2. пътни превозни средства, използвани от структурите на Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи, Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ и Главна дирекция „Охрана“ от специализираната администрация на Министерството на правосъдието, когато превозът се извършва в изпълнение на задачи, възложени на тези служби и е под техен контрол;
3. пътни превозни средства, превозващи хуманитарни помощи с нетърговска цел;
4. пътни превозни средства, извършващи превози на пътници и товари при природни бедствия или спасителни операции;
5. специализирани пътни превозни средства, използвани за медицински цели;
6. специализирани пътни превозни средства за оказване на пътна помощ, извършващи дейност в радиус до 100 km от тяхната база;
7. пътни превозни средства, преминаващи изпитания за целите на техническото разработване, ремонт или поддържане, както и нови или сглобени от отделни възли и агрегати пътни превозни средства, които не са въведени в експлоатация;
8. пътни превозни средства или състави от превозни средства с допустима максимална маса до 7,5 t, използвани за превоз на товари с нетърговска цел;
9. пътни превозни средства, които представляват музеен или исторически интерес, използвани за превоз на пътници и товари с нетърговска цел.
Раздел II
Видове и място на извършване на контролните проверки
Чл. 4. В зависимост от поставената цел контролните проверки могат да бъдат комплексни или тематични.
Чл. 5. Контролните проверки по чл. 4 могат да се извършват:
1. на пътя;
2. в предприятията, извършващи обществени превози или превози за собствена сметка на пътници и товари.
Чл. 6. Контролните проверки на пътя се извършват на различни места и през различни часове на денонощието.
Чл. 7. Контролните проверки на предприятията се извършват както в помещенията на предприятието, така и чрез представяне на документи, свързани с елементите на проверката.
Раздел III
Организация и извършване на контролните проверки
Чл. 8. Контролните проверки за осъществяване на автомобилните превози в съответствие с изискванията на Закона за автомобилните превози, подзаконовите нормативни актове по прилагането му и регламенти (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 г. за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 820/85 на Съвета (ОВ L 102 от 11.04.2006 г., стр. 1 – 14, специално издание на български език: Глава 05, Том 08, стр. 214 – 226) и Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета от 20 декември 1985 г. относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт (ОВ L 370 от 31.12.1985 г., стр. 8 – 21, специално издание на български език: Глава 07, Том 01, стр. 234 – 247) се организират и извършват от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИА „АА“).
Чл. 9. Непосредственото извършване на контролните проверки се осъществява от служителите на ИА „АА“ с контролни функции.
Чл. 10. (1) Контролните проверки на пътя се извършват по предварително изготвени и утвърдени графици.
(2) Проверките по ал. 1 се организират и провеждат по начин, осигуряващ изпълнението на изискванията по чл. 4, т. 1 от Директива 2006/22/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 г. относно минималните условия за изпълнение на регламенти (ЕИО) № 3820/85 и (ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно социалното законодателство, свързано с дейностите по автомобилния транспорт, и за отмяна на Директива 88/559/ЕИО на Съвета (ОВ L 102 от 11.04.2006 г., стр. 35 – 44, специално издание на български език: Глава 07, Том 15, стр. 187 – 195).
(3) При определянето на пътните участъци, на които ще се извършват контролните проверки на пътя, се вземат предвид интензивността на автомобилното движение, условията на видимост, наличието на паркинг или сервиз, наличието на достатъчно място за извършване на проверката без създаване на опасности или пречки за останалите участници в движението.
(4) За осигуряване на безопасността на движението могат да се използват преносими пътни знаци и конуси, които се поставят на пътното платно по предварително изготвена и съгласувана със съответните служби на Министерството на вътрешните работи временна организация на движението.
Чл. 11. (1) Най-малко шест пъти годишно ИА „АА“ извършва съвместни проверки с компетентните служби на другите държави – членки на Европейския съюз, на водачи и превозни средства, попадащи в обхвата на регламенти (ЕО) № 561/2006 и (ЕИО) № 3821/85.
(2) Проверките по ал. 1 се извършват по план, утвърден от изпълнителния директор на ИА „АА“ и съответните компетентни органи на другите държави – членки на Европейския съюз.
(3) Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ подпомага компетентните органи на другите държави – членки на Европейския съюз, при осъществяването на проверки за спазване изискванията на регламенти (ЕО) № 561/2006 и (ЕИО) № 3821/85 чрез предоставяне на информация и извършване на допълнителни проверки.
Чл. 12. (1) Контролните проверки в предприятията се извършват за текущата, а при необходимост – и за предходната година.
(2) Предприятията, на които ще се извършват контролни проверки, се определят на базата на:
1. утвърден план-график;
2. изминал период от предишната проверка;
3. извършени нарушения;
4. наблюдения на пътя;
5. информация за допускани нарушения, подадени от предприятия, учреждения, организации или граждани.
(3) При установени нарушения на регламенти (ЕО) № 561/2006 и (ЕИО) № 3821/85 задължително се извършва контролна проверка в предприятието.
(4) Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ може да извършва контролни проверки на предприятията чрез изискване на документи, свързани с елементите на проверката.
(5) Документите по ал. 4 се представят в седемдневен срок от получаване на уведомлението за проверката в съответната териториална структура на ИА „АА“.
Раздел IV
Обхват и елементи на контролните проверки
Чл. 13. (1) Контролните проверки обхващат:
1. от 1.I.2008 г. до 31.XII.2009 г. – не по-малко от две на сто от изработените от водачите работни дни;
2. от 1.I.2010 г. – не по-малко от три на сто от изработените от водачите работни дни.
(2) Не по-малко от тридесет на сто от общия брой на проверените работни дни се проверяват на пътя и не по-малко от петдесет на сто – в помещенията на предприятията.
Чл. 14. (1) Контролните проверки на пътя включват няколко или всички елементи, посочени в приложение № 1.
(2) Проверките по ал. 1 задължително включват елементите, посочени в приложение № 2.
(3) Резултатите от контролните проверки на пътя се отразяват в протокол от проверка на пътя по образец съгласно приложение № 3, а при проверка на пътно превозно средство, превозващо опасен товар – и в контролен лист по образец съгласно приложение № 4.
(4) Копие от протокола от проверка на пътя се връчва на водача на провереното превозно средство срещу подпис, а при превози на опасни товари – и копие от контролния лист.
(5) Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ организира и осигурява снабдяването на длъжностните лица, осъществяващи контролни функции, с необходимото оборудване и със списък на основните елементи на проверката на пътя, посочени в приложение № 2.
(6) Проверките по ал. 1 се извършват така, че да не се допуска неравнопоставеност, основана на:
1. държава на регистрация на превозното средство;
2. държава на местожителство на водача;
3. държава на създаване на предприятието;
4. начална и крайна точка на пътуването;
5. тип на тахографа – аналогов или дигитален.
Чл. 15. (1) Контролните проверки в предприятията включват задължително елементите, посочени в приложение № 5.
(2) Резултатите от контролните проверки в предприятията се отразяват във:
1. констативен протокол по образец съгласно приложение № 6 – за проверка в предприятие, извършващо превоз на пътници;
2. констативен протокол по образец съгласно приложение № 7 – за проверка в предприятие, извършващо превоз на товари.
(3) Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ организира и осигурява снабдяването на длъжностните лица, осъществяващи контролни функции, с необходимото оборудване и със списък на основните елементи на проверките в предприятията, посочени в приложение № 5.
(4) При извършване на контролни проверки в предприятията задължително се вземат предвид сигналите и данните относно дейността на проверяваното предприятие, получени от други държави – членки на Европейския съюз.
Раздел V
Събиране, обобщаване и предаване на информация за резултатите от контролните проверки
Чл. 16. За извършените контролни проверки по чл. 5 директорите на регионални дирекции „Автомобилна администрация“ (РД „АА“) изготвят и изпращат до трето число на следващия месец на дирекция „Държавна автомобилна инспекция“ (дирекция „ДАИ“) към ИА „АА“:
1. справка по образец съгласно приложение № 8 – за извършените проверки на предприятия, извършващи превоз на пътници и товари;
2. справка по образец съгласно приложение № 9 – за извършените проверки на предприятия, извършващи превоз на опасни товари;
3. справка по образец съгласно приложение № 10 – за извършените проверки и съставените актове при извършване на контрол на пътя;
4. справка по образец съгласно приложение № 11 – за извършените проверки и съставените актове при извършване на контрол с мобилна лаборатория.
Чл. 17. (1) Дирекция „ДАИ“ води статистика на извършените контролни проверки по месеци и по години и до пето число на следващия месец изготвя и представя на изпълнителния директор на ИА „АА“:
1. справка по образец съгласно приложение № 12 – за броя на извършените проверки и съставените актове в предприятия, извършващи превоз на пътници и товари;
2. справка по образец съгласно приложение № 13 – за извършените проверки и съставените актове в предприятия, извършващи превоз на опасни товари;
3. справка по образец съгласно приложение № 14 – за извършените проверки и съставените актове при извършване контрол на пътя;
4. справка по образец съгласно приложение № 15 – за извършените проверки и съставените актове при извършване на контрол с мобилни лаборатории.
(2) Директорът на дирекция „ДАИ“ осигурява съхраняването на данните, събрани в хода на проверките по чл. 5.
Чл. 18. (1) Най-малко веднъж на шест месеца ИА „АА“ представя на компетентните органи на държавите – членки на Европейския съюз, информацията по чл. 22, т. 2 на Регламент (ЕО) № 561/2006 и по чл. 19, т. 3 на Регламент (ЕИО) № 3821/85.
(2) Данните по ал. 1 се представят на съответния компетентен орган на държава – членка на Европейския съюз, и в случаите, когато е направено официално искане за това.
Раздел VІ
Класифициране на превозвачите и лицата, извършващи автомобилни превози на пътници и товари за собствена сметка, (предприятията) в зависимост от риска
Чл. 19. (1) Класифицирането на превозвачите и на лицата, извършващи превози на пътници и товари за собствена сметка, в зависимост от риска се извършва по система, която се основава на броя и вида на извършените нарушения.
(2) Рисковите групи, в които се подразделят превозвачите и лицата, извършващи превози на пътници и товари за собствена сметка, се определят по формулата:
(виж формулата в PDF-а на броя)
, където:
A са нарушенията, извършени от водачите, с коефициент за тежест = 1;
B – нарушенията, извършени от водачите, с коефициент за тежест = 3;
C – нарушенията, извършени от водачите, с коефициент за тежест = 5;
D – нарушенията, извършени от работодателите, с коефициент за тежест = 5;
E – нарушенията, извършени от работодателите, с коефициент за тежест = 10;
F – нарушенията, извършени от работодателите, с коефициент за тежест = 20;
Nа e броят на извършените нарушения от водачите на предприятието през последната календарна година, чиято тежест попада в обхвата на нарушенията от категория А;
Nb – броят на извършените нарушения от водачите на предприятието през последната календарна година, чиято тежест попада в обхвата на нарушенията от категория B;
Nc – броят на извършените нарушения от водачите на предприятието през последната календарна година, чиято тежест попада в обхвата на нарушенията от категория C;
Nd – броят на нарушенията, извършени от работодателите през последната календарна година, чиято тежест попада в обхвата на нарушенията от категория D;
Ne – броят на нарушенията, извършени от работодателите през последната календарна година, чиято тежест попада в обхвата на нарушенията от категория E;
Nf – броят на нарушенията, извършени от работодателите през последната календарна година, чиято тежест попада в обхвата на нарушенията от категория F;
S – общият брой на автомобилите, с които лицензираният превозвач извършва обществени превози, или общият брой на автомобилите на лицето, извършващо превози на пътници и товари за собствена сметка;
R – крайният резултат.
(3) Нарушенията, попадащи според тежестта им в обхвата на категории A, B, C, D, E и F, са посочени в приложение № 16.
(4) В зависимост от резултата „R“ проверените предприятия, чиито длъжностни лица и/или водачи са наказани с влезли в сила наказателни постановления за извършени през предходната календарна година нарушения на Регламенти (ЕО) № 561/2006 и (ЕИО) № 3821/85, се подразделят в следните три групи:
1. първа група, когато резултатът „R“ е по-малък или равен на 3;
2. втора група, когато резултатът „R“ е по-голям от 3, но е по-малък или равен на 5;
3. трета група, когато резултатът „R“ е по-голям от 5.
Чл. 20. (1) До 31 януари всяка календарна година директорите на РД „АА“ изготвят справка за предприятията, попадащи в първа, втора и трета рискова група.
(2) За изготвянето на справката по ал. 1 се използва електронна система, в която се съдържа информация за съставените актове и издадените наказателни постановления.
(3) Екземпляр от справката се изпраща на дирекция „ДАИ“ при ИА „АА“.
Чл. 21. (1) Директорът на дирекция „ДАИ“ при ИА „АА“ организира обобщаването и анализирането на получените от РД „АА“ справки и изготвянето на списъци на предприятията по рискови групи и по седалище на предприятията, като взема предвид и наказанията, наложени за нарушения, извършени извън областта по седалището на предприятието.
(2) Окончателните списъци на предприятията, включени в списъците с рискови групи, се изпращат на съответните РД „АА“ и се оповестяват в интернет страницата на ИА „АА“.
Чл. 22. (1) Директорите на РД „АА“ организират контролната дейност на дирекцията така, че да осигурят:
1. най-малко една проверка през текущата година на предприятията, които са класифицирани в първа група;
2. най-малко две проверки през текущата година на предприятията, които са класифицирани във втора група;
3. най-малко три проверки през текущата година на предприятията, които са класифицирани в трета група.
(2) Проверките на предприятията с висока степен на риск следва да бъдат максимално пълни и щателни.
Допълнителна разпоредба
§ 1. Наредбата въвежда разпоредбите на Директива 2006/22/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 г. относно минималните условия за изпълнение на регламенти (ЕИО) № 3820/85 и (ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно социалното законодателство, свързано с дейностите по автомобилния транспорт, и за отмяна на Директива 88/559/ЕИО на Съвета (ОВ L 102 от 11.04.2006 г., стр. 35 – 44, специално издание на български език: Глава 07, Том 15, стр. 187 – 195).
Заключителна разпоредба
§ 2. Наредбата се издава на основание чл. 91а, ал. 11 от Закона за автомобилните превози.
Министър: Ал. Цветков
Приложение № 1 към чл. 14, ал. 1
Елементи на проверката на пътя
1. Дневното и седмичното време на управление, прекъсванията, дневните и седмичните почивки; тахографските листа за предходните дни, които трябва да се намират в превозното средство съгласно изискванията на чл. 15, т. 7 на Регламент (ЕИО) № 3821/85, и/или данните за същия период, съхранени върху картата на водача и/или в паметта на тахографа и/или на разпечатки.
2. Случаите, при които през периода, посочен в чл. 15, т. 7 на Регламент (ЕИО) № 3821/85, разрешената скорост на превозното средство е била надвишавана. Отчитат се всички периоди над една минута, през които скоростта на превозното средство е надвишавала 90 km/h за превозни средства от категория N3 или 105 km/h за превозни средства от категория М3.
3. Моментните скорости на превозното средство за последните 24 h от използването на превозното средство, както са записани от тахографа.
4. Правилното използване и функциониране на тахографа (определяне на възможните злоупотреби с тахографа и/или картата на водача и/или тахографските листа).
5. График на дежурствата и разписание на линията (за вътрешни пътнически превози по редовни линии и международни пътнически превози по редовни линии, дължината на които не надвишава 100 km, при положение че началната и крайната им точки се намират на разстояние не повече от 50 km по права линия от границата между две държави – членки на Европейския съюз).
6. Име и адрес на предприятието, извършващо превоза.
7. Име, адрес и гражданство на водача, извършващ превоза.
8. Наличие на трудов договор, граждански договор или друга правна връзка между водача и предприятието, по силата на която се осъществява превозът.
9. Собственост на превозното средство, с което се осъществява превозът; наличие на друго правно основание, по силата на което превозното средство се ползва от превозвача.
10. Собственост на товара и документи, удостоверяващи собствеността (само за превоз на товари).
11. Идентификационни данни за товародателя и товарополучателя (само при превоз на товари).
12. Превозни документи за товара – товарителница, фактура и други (само при превоз на товари).
13. Самоличност на пътниците в превозното средство; документи за самоличност (само при превоз на пътници, включително таксиметров).
14. Превозни документи на пътниците в превозното средство, когато такива се изискват от нормативните актове, посочени в чл.8 (само при превоз на пътници).
15. Документи или копия от документи, удостоверяващи правото на предприятието и на водача да извършват съответната транспортна дейност (когато такива се изискват по силата на действащите нормативни актове, посочени в чл.8, и водачът е длъжен да ги носи по време на превоза по силата на тези нормативни актове).
16. Други документи, които водачът е длъжен да притежава и носи по време на превоза и да представя на контролните органи при проверка по силата на действащите нормативни актове, посочени в чл.8.
17. Техническо състояние на превозното средство, когато нормативните актове, посочени в чл.8, определят изисквания спрямо него, включително изисквания за годност, ако има такива; проверяват се един, няколко или всички от следните елементи:
а) спирачна уредба и елементи на спирачната уредба;
б) изпускателни тръбопроводи (видими дефекти);
в) димност (при наличие на апаратура);
г) отработени газове (при наличие на апаратура);
д) цялост и прозрачност на обзорните стъкла;
е) кормилна уредба (видими дефекти);
ж) светлини;
з) колела и гуми;
и) окачване (видими дефекти);
к) шаси (видими дефекти);
л) тахограф (монтиране и функциониране);
м) ограничител на скоростта (монтиране и функциониране);
н) № на знака за ПППТИ на автомобила/ влекача;
о) № на знака за ПППТИ на ремаркето/полуремаркето.
18. Тип на тахографа (дигитален или аналогов) или таксиметровия апарат, марка, модел и индивидуализиращи белези, наличие на табели, които се изискват от действащите нормативни актове, и други изисквания, на които трябва да отговаря тахографът или таксиметровият апарат съгласно нормативните актове, посочени в чл.8.
19. Наличие на устройства или приспособления, даващи възможност от тахографа или таксиметровия апарат да бъдат записани и отчетени неверни данни.
20. Наличие, вид, състояние и индивидуализиращи белези на тахографски лист, съответно карта на водач за дигиталните тахографи; друга информация от тахографския лист или картата на водача относно начина на ползване на тахографа.
21. Наличие на опасен товар (само при превоз на товари) или на предназначение за превоз на такъв товар на превозното средство.
22. Техническо състояние на превозното средство, предназначено или използвано за превоз на опасни товари; проверяват се един, няколко или всички от следните елементи:
а) брутна маса/обем на опасния товар за ППС (в килограми и литри);
б) вид на съда, в който се превозва товарът (неподвижна цистерна, сменяема цистерна, контейнер, контейнер-цистерна, батерия-съдове и др.), съответно дали се превозва в насипно състояние, във вид на малки пратки или по друг начин;
в) транспортно-съпроводителни документи (освен изброените в останалите точки) – писмени инструкции, разрешения за превоз, изискуеми от нормативните актове по чл.8 или от друг действащ нормативен акт, който следва да бъде приложен в съответния случай;
г) вид на товара и наличие на смесено натоварване;
д) вид на пътното превозно средство;
е) обработка и съхранение на товара;
ж) наличие на изтичане на опасния товар или повреда на опаковките;
з) UN номер/етикиране на пратките/UN код на опаковките;
и) маркиране на ППС и/или контейнера;
й) табели при превоз в цистерни или в насипно състояние;
к) пожарогасители (един или два при необходимост);
л) спирателен клин (по един за превозното средство);
м) предупредителни знаци (най-малко два броя);
н) предпазна жилетка;
о) ръчна лампа;
п) защитна екипировка за водача (в съответствие с писмените инструкции).
23. Наличие на правоспособност на лицата, които се намират на борда на превозното средство, превозващо опасен товар (само при превоз на опасни товари, когато такава правоспособност се изисква от действащите нормативни актове); наличие на документи, удостоверяващи тази правоспособност; наличие на други лица освен членовете на екипажа на борда на превозното средство при превоз на опасни товари.
24. Наличие, вид, използване и състояние на табели, знаци и други, когато има съответно изискване съгласно някой от нормативните актове, посочени в чл. 8.
25. Други елементи, когато в някой от нормативните актове по чл. 8 има съответното изискване.
Приложение № 2 към чл.14, ал.2 и 5
І. Списък на основните елементи на проверката на пътя (предоставя се на служителите, осъществяващи контрол на пътя)
1. Дневното и седмичното време на управление, прекъсванията, дневните и седмичните почивки; тахографските листа за предходните дни, които трябва да се намират в превозното средство съгласно изискванията на чл. 15, т. 7 на Регламент (ЕИО) № 3821/85, и/или данните за същия период, съхранени върху картата на водача и/или в паметта на тахографа и/или на разпечатки.
2. Случаите, при които през периода, посочен в чл.15, т. 7 на Регламент (ЕИО) № 3821/85, разрешената скорост на превозното средство е била надвишавана. Отчитат се всички периоди над една минута, през които скоростта на превозното средство е надвишавала 90 km/h за превозни средства от категория N3 или 105 km/h за превозни средства от категория М3.
3. Моментните скорости на превозното средство за последните 24 h от използването на превозното средство, както са записани от тахографа.
4. Правилното използване и функциониране на тахографа (определяне на възможните злоупотреби с тахографа и/или картата на водача и/или тахографските листа).
5. График на дежурствата и разписание на линията (за вътрешни пътнически превози по редовни линии и международни пътнически превози по редовни линии, дължината на които не надвишава 100 km, при положение че началната и крайната им точки се намират на разстояние не повече от 50 km по права линия от границата между две държави – членки на Европейския съюз).
ІІ. Списък на оборудването, с което трябва да бъдат снабдени контролните органи при проверка на пътя
1. Оборудване, което може да извлича данни от тахографа и картата на водача за дигитални тахографи, да разчита и анализира данните и/или да ги предава до централната база данни за анализ.
2. Оборудване за проверка на тахографските листа.
3. Технически средства за проверка размерите на превозните средства, тяхната маса и натоварване на ос, както и за проверка на техническата им изправност.
Приложение № 3 към чл. 14, ал. 3
(Забележка на редакцията: виж приложенията в PDF-а на броя от № 3 до № 16)
10672