УКАЗ № 272
На основание чл. 98, т. 4 от Конституцията на Република България
ПОСТАНОВЯВАМ:
Да се обнародва в „Държавен вестник“ Законът за събирането на приходи и извършването на разходи през 2026 г. до приемането на Закона за държавния бюджет на Република България за 2026 г., Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2026 г. и Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2026 г., приет от 51-вото Народно събрание на 17 декември 2025 г.
Издаден в София на 19 декември 2025 г.
Президент на Републиката: Румен Радев
Подпечатан с държавния печат.
Министър на правосъдието: Георги Георгиев
ЗАКОН
за събирането на приходи и извършването на разходи през 2026 г. до приемането на Закона за държавния бюджет на Република България за 2026 г., Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2026 г. и Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2026 г.
Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. Този закон урежда събирането на приходи и извършването на разходи през 2026 г. до приемането на Закона за държавния бюджет на Република България за 2026 г., Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2026 г. и Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2026 г., но за срок, не по-дълъг от три месеца, при спазване изискванията на чл. 87 и 98 от Закона за публичните финанси, чл. 19 от Кодекса за социално осигуряване и чл. 29 от Закона за здравното осигуряване. При изпълнението на този закон се прилагат правилата на чл. 11, ал. 2 от Закона за въвеждане на еврото в Република България.
Глава втора
СЪБИРАНЕ НА ПРИХОДИ И ИЗВЪРШВАНЕ НА РАЗХОДИ
Чл. 2. Приходите се събират в съответствие с действащите закони.
Чл. 3. (1) До приемането на Закона за държавния бюджет на Република България за 2026 г. извършването на разходи и предоставянето на трансфери от държавния бюджет е съгласно разпоредбата на чл. 87, ал. 1 от Закона за публичните финанси.
(2) Когато приходите за съответния период са недостатъчни да покрият разходите и трансферите, лимитите за плащания се намаляват съразмерно до размера на приходите. Първостепенните разпоредители с бюджет приоритизират плащанията си, като разходите за заплати и социални плащания са приоритет и се изплащат в пълен размер. Достигнатите размери на основните месечни заплати към 31 декември 2025 г. в бюджетните организации не могат да бъдат намалявани или увеличавани в рамките на заеманата длъжност с изключение на заетите на минимална работна заплата и еднократна индексация в размер на натрупаната към 31 декември 2025 г. годишна инфлация за всички останали.
(3) С решение на Министерския съвет могат да се финансират капиталови разходи и, при необходимост, други разходи и/или трансфери за сметка на наличности от предходната година с изключение на средствата на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система.
(4) До приемането на Закона за държавния бюджет на Република България за 2026 г. общата максимална стойност на разходите, които ще се заплатят по сключени споразумения по реда на чл. 113 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2025 г., Приложение № 3, колона „Прогнозна стойност на проекта за 2025 г. (хил. лева)“ на съответната община, респективно на техните стойности, включително за проекти, които се възлагат и изпълняват от кметовете на райони в градовете с районно деление, е в годишен размер до 900 млн. лева, чрез разплащане от Българската банка за развитие при условия и по ред, определени с акт на Министерския съвет, като се прилагат правилата на чл. 11, ал. 2 от Закона за въвеждане на еврото в Република България.
Чл. 4. До приемането на Закона за държавния бюджет на Република България за 2026 г. за размери, база, критерии, параметри, ограничения или други относими показатели на разходите, за които специални закони предвиждат да се определят с годишния закон за държавния бюджет, се прилагат тези, определени в Закона за държавния бюджет на Република България за 2025 г., като се прилагат правилата на чл. 11, ал. 2 от Закона за въвеждане на еврото в Република България.
Чл. 5. До приемането на Закона за държавния бюджет на Република България за 2026 г. се прилага размерът на общата годишна квота за предоставяне на ваучери за храна по Закона за корпоративното подоходно облагане, определен в Закона за държавния бюджет на Република България за 2025 г., като се прилагат правилата на чл. 11, ал. 2 от Закона за въвеждане на еврото в Република България.
Чл. 6. До приемането на Закона за държавния бюджет на Република България за 2026 г. се прилагат чл. 103, § 2 и 3 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за държавния бюджет на Република България за 2025 г., като се прилагат правилата на чл. 11, ал. 2 от Закона за въвеждане на еврото в Република България.
Чл. 7. До приемането на Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2026 г. приходите се събират и разходите се извършват съгласно действащите към 31 декември 2025 г. размери, база, механизми, процедури, критерии или други относими показатели, параметри, ограничения, минимални и максимални размери на определени показатели, свързани с осигурителните вноски, пенсиите и добавките към тях, обезщетенията и други осигурителни плащания, както и с гарантираните вземания на работниците и служителите при несъстоятелност на работодателя, и в съответствие с останалата приложима нормативна уредба, като се прилагат правилата на чл. 11, ал. 2 и чл. 45 от Закона за въвеждане на еврото в Република България.
Чл. 8. (1) До приемането на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2026 г. приходите се събират и разходите се извършват съгласно действащите към 31 декември 2025 г. размери, реда и условията за тяхното определяне, база, механизми, процедури, критерии, нормативни административни актове, определени в Закона за здравното осигуряване, или други относими показатели, параметри, ограничения, минимални/максимални размери на определени показатели, свързани със здравноосигурителните вноски и здравноосигурителните плащания, и в съответствие с останалата приложима нормативна база, като се прилагат правилата на чл. 11, ал. 2 от Закона за въвеждане на еврото в Република България.
(2) До приемането на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2026 г. се прилагат § 2, 4, 5 и 7 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2025 г.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 1. В Закона за радиото и телевизията (обн., ДВ, бр. 138 от 1998 г.; Решение № 10 на Конституционния съд от 1999 г. – бр. 60 от 1999 г.; изм., бр. 81 от 1999 г., бр. 79 от 2000 г., бр. 96 и 112 от 2001 г., бр. 77 и 120 от 2002 г., бр. 99 и 114 от 2003 г., бр. 99 и 115 от 2004 г., бр. 88, 93 и 105 от 2005 г., бр. 21, 34, 70, 80, 105 и 108 от 2006 г., бр. 10, 41, 53 и 113 от 2007 г., бр. 110 от 2008 г., бр. 14, 37, 42 и 99 от 2009 г., бр. 12, 47, 97, 99 и 101 от 2010 г., бр. 28, 99 и 105 от 2011 г., бр. 38 и 102 от 2012 г., бр. 15, 17 и 27 от 2013 г.; Решение № 8 на Конституционния съд от 2013 г. – бр. 91 от 2013 г.; изм., бр. 109 от 2013 г., бр. 19 и 107 от 2014 г., бр. 96 от 2015 г., бр. 46, 61, 98 и 103 от 2016 г., бр. 8, 63, 75, 92 и 99 от 2017 г., бр. 7, 27, 44, 77, 103 и 106 от 2018 г., бр. 100 от 2019 г., бр. 68, 104 и 109 от 2020 г., бр. 20 от 2021 г., бр. 8 и 104 от 2022 г., бр. 84, 100 и 108 от 2023 г., бр. 42 от 2024 г. и бр. 6 и 99 от 2025 г.) в § 2 от преходните и заключителните разпоредби се правят следните изменения:
1. В ал. 1 и 2 думите „2025 г.“ се заменят с „2026 г.“.
2. В ал. 4, изречение първо думите „2026 г.“ се заменят с „2027 г.“.
§ 2. (1) Производителите на електрическа енергия със съоръжения за производство на електрическа енергия с инсталирана мощност над 1 MW, чиито пазарни приходи са получени от продажбата на произведена от тези съоръжения електроенергия от вятърна енергия, слънчева енергия (слънчева топлинна и слънчева фотоволтаична енергия), геотермална енергия, горива от биомаса (твърди и газообразни горива от биомаса, с изключение на биометан), отпадъци, ядрена енергия, лигнитни въглища, нефтопродукти и торф и за енергия, произведена от въглища и водноелектрически централи, внасят във Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ целеви вноски, представляващи положителната разлика между пазарните приходи без данък върху добавената стойност и определения таван на приходите, изчислен при прилагане на стойностите за съответния тип производител, с период на доставка от 1 януари 2026 г. до 31 декември 2026 г., с изключение на сделките с балансираща енергия, необходима за нуждите за балансиране на електроенергийната система от „ЕСО“ ЕАД. Размерът на целевата вноска се изчислява за всяка сделка.
(2) Стойностите, които служат за изчисляване на тавана на приходите за съответния тип производител по ал. 1, се определят с акт на Министерския съвет.
(3) Производителите със съоръжения за производство на електрическа енергия с инсталирана мощност над 1 MW с договор за компенсиране с премии, в сила към 8 октомври 2022 г., чиито пазарни приходи са получени от продажбата на произведена от тези съоръжения електроенергия от вятърна енергия, слънчева енергия (слънчева топлинна и слънчева фотоволтаична енергия), геотермална енергия, водноелектрическа енергия без резервоар, горива от биомаса (твърди и газообразни горива от биомаса, с изключение на биометан), отпадъци, ядрена енергия, лигнитни въглища, нефтопродукти и торф, внасят във Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ целеви вноски от пазарните приходи от всяка сделка без данък върху добавената стойност, сключена по свободно договорени цени с период на доставка от 1 януари 2026 г. до 31 декември 2026 г., с изключение на сделките с балансираща енергия. Размерът на целевата вноска от всяка сделка се изчислява, като:
1. положителната разлика между пазарните приходи по свободно договорени цени (постигната пазарна цена) по съответната сделка без данък върху добавената стойност и определения таван на приходите, изчислен при прилагане на прогнозната пазарна цена по ценовото решение на Комисията за енергийно и водно регулиране, с което е определена действащата премия за съответния производител, за производители, за които размерът на тази премия е различен от 0,00 евро/MWh без данък върху добавената стойност, и
2. деветдесет на сто от положителната разлика между пазарните приходи по свободно договорени цени (постигната пазарна цена) по съответната сделка без данък върху добавената стойност и определения таван на приходите, изчислен при прилагане на определената с решение на Комисията за енергийно и водно регулиране преференциална цена съгласно договора за компенсиране с премии, за производители, за които определеният размер на действащата премия е 0,00 евро/MWh без данък върху добавената стойност.
(4) Търговците на електрическа енергия внасят във Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ целеви вноски за сключените по свободно договорени цени сделки за периода от 1 януари 2026 г. до 31 декември 2026 г. Размерът на целевата вноска се изчислява като положителна разлика между приходите без данък върху добавената стойност и всички разходи, свързани с покупката и продажбата на количествата електрическа енергия, увеличени с 10 на сто за сключени сделки с клиенти на едро по смисъла на § 1, т. 27в от допълнителните разпоредби на Закона за енергетиката и за сделки, сключени на механизма по чл. 100, ал. 8 от Закона за енергетиката, и с 15 на сто за сключени сделки с крайни клиенти по смисъла на § 1, т. 27г от допълнителните разпоредби на Закона за енергетиката, за периода от 1 януари 2026 г. до 31 декември 2026 г.
(5) Целевите вноски по ал. 1, 3 и 4 се дължат за сделки с място на изпълнение на територията на страната, вътреобщностни доставки и износ.
(6) Производителите на електрическа енергия по ал. 1 и 3 до 15-о число на месеца:
1. подават във Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ декларация по образец, утвърден от министъра на енергетиката, за всичките си пазарни приходи от продадена електрическа енергия по свободно договорени цени, както и за дължимите целеви вноски по ал. 1 и 3 за предходния месец;
2. внасят във Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ целевите вноски по ал. 1 и 3 за предходния месец.
(7) Търговците на електрическа енергия по ал. 4:
1. подават във Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ декларация по образец, утвърден от министъра на енергетиката, за всичките си приходи от продадена електрическа енергия по свободно договорени цени, разходите, свързани с покупката и продажбата на тези количества електрическа енергия, както и размера на дължимите целеви вноски върху тези приходи:
а) в срок до 15 април 2026 г. – за периода от 1 януари 2026 г. до 31 март 2026 г.;
б) в срок до 15 юли 2026 г. – за периода от 1 април 2026 г. до 30 юни 2026 г.;
в) в срок до 15 октомври 2026 г. – за периода от 1 юли 2026 г. до 30 септември 2026 г.;
г) в срок до 15 януари 2027 г. – за периода от 1 октомври 2026 г. до 31 декември 2026 г.;
2. внасят във Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ целевите вноски по ал. 4 за периодите и в сроковете по т. 1.
(8) Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ начислява задълженията на производителите и търговците на електрическа енергия въз основа на декларираните от тях данни.
(9) Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ изпраща ежемесечно до 20-о число на месеца подадените декларации по предходните алинеи на Националната агенция за приходите. Националната агенция за приходите извършва проверка относно достоверността на декларираните по ал. 6 и 7 данни и при констатиране на разминавания уведомява фонда, за да коригира начислените задължения на лицата по ал. 1, 3 и 4.
(10) Целевите вноски по ал. 1, 3 и 4 се признават за текущи разходи за дейността за целите на данъчното облагане на производителите и търговците на електрическа енергия.
(11) Производителите и търговците на електрическа енергия могат да правят авансови вноски по целевите вноски по ал. 1, 3 и 4.
(12) Целевите вноски по ал. 1, 3 и 4 не са свързани с наложени задължения към обществото и не могат да бъдат предявени за компенсиране по смисъла на чл. 35 от Закона за енергетиката.
(13) Целевите вноски по ал. 1, 3 и 4 и целево предоставените средства по чл. 36д, ал. 1, т. 8 от Закона за енергетиката се използват за покриване на разходи по чл. 36б, ал. 1, т. 4 от Закона за енергетиката по приети от Министерския съвет програми и за покриване на разходи по чл. 36б, ал. 1, т. 5 от същия закон при спазване на правилата за държавните помощи. Компенсация за покриване на разходите за електроенергия в детски ясли, детски градини, яслени групи в детските градини, училища, детски спортни школи, читалища, молитвени домове, храмове и манастири на регистрирани вероизповедания, вписани в регистъра по чл. 12, ал. 3 от Закона за вероизповеданията, се предоставя при спазване на правилата за държавните помощи до цената, която заплащат битовите крайни клиенти по чл. 30а, ал. 3 от Закона за енергетиката за съответния период.
(14) Целевите вноски по ал. 1, 3 и 4 са публични държавни вземания, като невнесените в срок вноски се установяват и събират по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс от органите на Националната агенция за приходите.
(15) За невнесените в срок целеви вноски по ал. 1, 3 и 4 се дължат лихви съгласно Закона за лихвите върху данъци, такси и други подобни държавни вземания.
(16) Фонд „Сигурност на електроенергийната система“ може да прихваща вземанията си за целеви вноски по ал. 1 и 3 срещу задължението си за заплащане на премия по чл. 36и от Закона за енергетиката въз основа на акт за прихващане на вземанията, издаден от председателя на фонда.
(17) На лице, което е длъжно, но не подаде декларация по ал. 6 и 7 или не я подаде в срок, се налага имуществена санкция в размер от 5113 евро до 10 226 евро.
(18) На лице, което е длъжно, но не внесе в срок целева вноска по ал. 1, 3 и 4, се налага имуществена санкция в размер на 10 на сто от дължимата вноска.
(19) Актовете за установяване на нарушението по ал. 17 и 18 се съставят от длъжностни лица, определени от министъра на енергетиката, а наказателните постановления се издават от министъра на енергетиката.
(20) Установяването на нарушенията по ал. 17 и 18, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
§ 3. Министърът на финансите изготвя и внася за одобряване от Министерския съвет проект на решение за бюджетната процедура за 2027 г. по съставянето на средносрочната бюджетна прогноза и на проекта за държавния бюджет за 2027 г. след приемането на Закона за държавния бюджет на Република България за 2026 г., Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2026 г. и Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2026 г.
§ 4. В Закона за социалните услуги (обн., ДВ, бр. 24 от 2019 г.; изм., бр. 101 от 2019 г.; Решение № 9 на Конституционния съд от 2020 г. – бр. 65 от 2020 г.; изм., бр. 71 и 110 от 2020 г., бр. 14 от 2021 г., бр. 8 и 104 от 2022 г., бр. 108 от 2023 г. и бр. 6, 26 и 31 от 2025 г.) в преходните и заключителните разпоредби се правят следните изменения:
1. В § 36, ал. 1 думите „Варна, Плевен и Стара Загора“ се заменят с „Варна и Плевен“, а думите „31 декември 2025 г.“ се заменят с „31 декември 2027 г.“.
2. В § 44:
а) в ал. 1 думите „2026 г.“ се заменят с „2027 г.“;
б) в ал. 2 думите „2025 г.“ се заменят с „2026 г.“.
§ 5. От 1 януари 2026 г. до 30 юни 2026 г. всички семейни помощи по Закона за семейни помощи за деца се изплащат само в пари.
§ 6. В Закона за местните данъци и такси (обн., ДВ, бр. 117 от 1997 г.; изм., бр. 71, 83, 105 и 153 от 1998 г., бр. 103 от 1999 г., бр. 34 и 102 от 2000 г., бр. 109 от 2001 г., бр. 28, 45, 56 и 119 от 2002 г., бр. 84 и 112 от 2003 г., бр. 6, 18, 36, 70 и 106 от 2004 г., бр. 87, 94, 100, 103 и 105 от 2005 г., бр. 30, 36 и 105 от 2006 г., бр. 55 и 110 от 2007 г., бр. 70 и 105 от 2008 г., бр. 12, 19, 41 и 95 от 2009 г., бр. 98 от 2010 г., бр. 19, 28, 31, 35 и 39 от 2011 г.; Решение № 5 на Конституционния съд от 2012 г. – бр. 30 от 2012 г.; изм., бр. 53, 54 и 102 от 2012 г., бр. 24, 30, 61 и 101 от 2013 г., бр. 105 от 2014 г., бр. 14, 35, 37, 79 и 95 от 2015 г., бр. 32, 43 и 74 от 2016 г.; попр., бр. 80 от 2016 г.; изм., бр. 97 от 2016 г., бр. 88, 92, 96, 97 и 99 от 2017 г., бр. 98 и 108 от 2018 г., бр. 1 от 2019 г.; Решение № 4 на Конституционния съд от 2019 г. – бр. 32 от 2019 г.; изм., бр. 38, 96, 101 и 102 от 2019 г., бр. 18, 71, 104, 107 и 110 от 2020 г., бр. 14 и 16 от 2021 г., бр. 8, 17 и 104 от 2022 г., бр. 66, 80 и 106 от 2023 г. и бр. 70 и 81 от 2024 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В Закона за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси (обн., ДВ, бр. 88 от 2017 г.; изм., бр. 98 от 2018 г., бр. 14 от 2021 г. и бр. 81 от 2024 г.) в § 16 от преходните и заключителните разпоредби се създават ал. 3 – 6:
„(3) В срок до 31 декември 2025 г. таксата за битови отпадъци за 2026 г. може да бъде определена по следния ред:
1. таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи за:
а) осигуряване на съдове за съхраняване на битовите отпадъци – контейнери, кофи и други;
б) събиране, включително разделно събиране, на битовите отпадъци и транспортирането им до депата или други инсталации и съоръжения за третирането им;
в) проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци или други инсталации или съоръжения за обезвреждане, рециклиране и оползотворяване на битови отпадъци, включително отчисленията по чл. 60 и 64 от Закона за управление на отпадъците;
г) почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване;
2. размерът на таксата се определя в евро според количеството на битовите отпадъци;
3. когато не може да се установи количеството на битовите отпадъци, размерът на таксата се определя в евро на ползвател или пропорционално върху основа, определена от общинския съвет, която е обективен показател в стойностно изражение, на базата на който се определя процентът или промилът на пропорционалната такса, или натурален показател, въз основа на който таксата се определя „на единица“; обективен показател може да бъде и данъчната оценка на недвижимите имоти, балансовата им стойност или пазарната им цена, както и други обективно измерими показатели, определени с наредбата по чл. 9;
4. при определяне размера на таксата в зависимост от количеството на битовите отпадъци се включват разходите по т. 1, букви „а“, „б“ и „в“;
5. таксата за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване в населените места се определя в евро на ползвател или пропорционално върху основа, определена от общинския съвет;
6. таксата се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места; размерът на таксата се определя по реда на т. 1 за всяка услуга поотделно – сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване;
7. за имоти, намиращи се извън районите, в които общината е организирала събиране и извозване на битови отпадъци, се събира такса за ползване на депо за битови отпадъци и/или за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване; границите на районите и видът на предлаганите услуги по т. 6 в съответния район, както и честотата на сметоизвозване се определят със заповед на кмета на общината и се обявяват публично;
8. таксата се заплаща от лицата по чл. 11;
9. не се допускат изменения в приетите от общинския съвет начин на определяне и размер на таксата за битови отпадъци през 2026 г.;
10. таксата се заплаща по ред, определен от общинския съвет; общината уведомява лицата по чл. 11 за дължимите от тях такси за съответния период и за сроковете за плащане;
11. не се събира такса за:
а) сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината или ако имотът не се ползва през цялата година и е подадена декларация по образец от собственика или ползвателя до края на предходната година в общината по местонахождението на имота;
б) поддържане чистотата на териториите за обществено ползване – когато услугата не се предоставя от общината;
в) обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци – когато няма такива;
г) услугите, предоставени на молитвени домове, храмове и манастири, в които се извършва богослужебна дейност от законно регистрираните вероизповедания в страната, заедно с поземлените имоти, върху които са построени;
12. освобождаването по т. 11, буква „г“ е при условие, че имотите не се ползват със стопанска цел, несвързана с пряката им богослужебна дейност;
13. одобрената план-сметка за определяне разходите на общините по т. 1 подлежи на проверка от Сметната палата.
(4) Когато до 31 декември 2025 г. общинският съвет не е определил размер на таксата за битови отпадъци за 2026 г. по реда на ал. 3, таксата се събира на базата на действащия размер към 31 декември на предходната година.
(5) Общинските наредби в частта за таксата за битови отпадъци и решенията на общинските съвети, приети по досегашния ред, запазват действието си през 2026 г.
(6) До 31 декември 2028 г. общините предоставят в края на всяко шестмесечие в Министерството на финансите информация за отчетения напредък по приемане на актовете по чл. 67, ал. 3 и ал. 6.“
2. В Закона за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси (обн., ДВ, бр. 101 от 2013 г.; изм., бр. 105 от 2014 г., бр. 95 от 2015 г., бр. 97 от 2016 г., бр. 88 от 2017 г., бр. 98 от 2018 г., бр. 14 от 2021 г. и бр. 81 от 2024 г.) в § 13, ал. 1 от заключителните разпоредби думите „2025 г.“ се заменят с „2026 г.“.
§ 7. Когато до 31 януари 2026 г. общинските съвети не са приели план-сметката по чл. 66, ал. 3 от Закона за местните данъци и такси за всяка от услугите по чл. 62 от същия закон, таксата за битови отпадъци за 2026 г. се събира от лицата по чл. 11 от закона на базата на действащия размер към 31 декември на предходната година, освен когато таксата за битови отпадъци за 2026 г. е определена или се събира по реда на § 6, т. 1.
§ 8. (1) Месечните отчисления за 2026 г. по чл. 64, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците може да се разходват по решение на общинския съвет чрез вътрешни компенсирани промени, без да се изменя приетият от общинския съвет начин на определяне и размер на таксата за битови отпадъци. Средствата могат да бъдат използвани и за почистване на нерегламентирано изхвърлени отпадъци.
(2) Дължимите месечни отчисления за 2026 г. по чл. 64, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците се внасят в срок до 31 декември на съответната година, когато не е прието решение на общинския съвет по ал. 1 за съответната година. Регионалната инспекция по околната среда и водите, на чиято територия се намира съответното депо, възстановява от банковата сметка за чужди средства преведените и неусвоени от общините месечни обезпечения и отчисления за 2025 г. по чл. 60, ал. 2, т. 1 и 2 и чл. 64, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците, за които има решение на общинския съвет за съответната година, в срок до 30 април 2026 г.
(3) Не се начисляват лихви върху дължимите суми за месечни отчисления за 2026 г. по чл. 64, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците.
§ 9. В Закона за данъците върху доходите на физическите лица (обн., ДВ, бр. 95 от 2006 г.; изм., бр. 52 от 2007 г., бр. 64 и 113 от 2007 г., бр. 28, 43 и 106 от 2008 г., бр. 25, 32, 35, 41, 82, 95 и 99 от 2009 г., бр. 16, 49, 94 и 100 от 2010 г., бр. 19, 31, 35, 51 и 99 от 2011 г., бр. 40, 81 и 94 от 2012 г., бр. 23, 66, 100 и 109 от 2013 г., бр. 1, 53, 98, 105 и 107 от 2014 г., бр. 12, 22, 61, 79 и 95 от 2015 г., бр. 32, 74, 75, 97 и 98 от 2016 г., бр. 58, 63 и 97 от 2017 г., бр. 15, 98, 102 и 105 от 2018 г., бр. 24, 79, 96 и 101 от 2019 г., бр. 14, 18, 28, 38, 60 и 104 от 2020 г., бр. 14 от 2021 г., бр. 14, 17, 52, 100 и 102 от 2022 г., бр. 102 и 106 от 2023 г., бр. 70 от 2024 г. и бр. 26, 54 и 97 от 2025 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 37, ал. 1, т. 3 след думите „регулиран пазар“ се добавя „или на пазар за растеж“.
2. В § 1 от допълнителните разпоредби:
а) в т. 11, буква „а“ думите „по смисъла на чл. 152, ал. 1 и 2 от Закона за пазарите на финансови инструменти“ се заменят с „и/или на пазар за растеж“;
б) създават се т. 65 и 66:
„65. „Регулиран пазар“ е този по смисъла на § 1, т. 70 от допълнителните разпоредби на Закона за корпоративното подоходно облагане.
66. „Пазар за растеж“ е този по смисъла на § 1, т. 70а от допълнителните разпоредби на Закона за корпоративното подоходно облагане.“
§ 10. В Закона за корпоративното подоходно облагане (обн., ДВ, бр. 105 от 2006 г.; изм., бр. 52, 108 и 110 от 2007 г., бр. 69 и 106 от 2008 г., бр. 32, 35 и 95 от 2009 г., бр. 94 от 2010 г., бр. 19, 31, 35, 51, 77 и 99 от 2011 г., бр. 40 и 94 от 2012 г., бр. 15, 16, 23, 68, 91, 100 и 109 от 2013 г., бр. 1, 105 и 107 от 2014 г., бр. 12, 22, 35, 79 и 95 от 2015 г., бр. 32, 74, 75 и 97 от 2016 г., бр. 58, 85, 92, 97 и 103 от 2017 г., бр. 15, 91, 98, 102, 103 и 105 от 2018 г., бр. 24, 64, 96, 101 и 102 от 2019 г., бр. 18, 28, 38, 69, 104, 107 и 110 от 2020 г., бр. 14 и 21 от 2021 г., бр. 8, 14, 17, 25, 51, 99, 100 и 104 от 2022 г., бр. 66, 86, 102, 106 и 108 от 2023 г., бр. 42, 70 и 72 от 2024 г. и бр. 26 и 97 от 2025 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 44 в заглавието след думите „регулиран пазар“ се добавя „или на пазар за растеж“.
2. В чл. 195, ал. 6:
а) в т. 1 след думите „регулиран пазар“ се добавя „или на пазар за растеж“;
б) в т. 2, буква „в“ след думите „регулиран пазар“ се добавя „или на пазар за растеж“.
3. В чл. 196 в заглавието след думите „регулиран пазар“ се добавя „или на пазар за растеж“.
4. В § 1 от допълнителните разпоредби:
а) в т. 21, буква „а“ думите „по смисъла на чл. 152, ал. 1 и 2 от Закона за пазарите на финансови инструменти“ се заменят с „и/или на пазар за растеж“;
б) създава се т. 70а:
„70а. „Пазар за растеж“ е този по смисъла на чл. 122, ал. 1 от Закона за пазарите на финансови инструменти. Пазар за растеж е и всяка многостранна система, която е лицензирана и функционира като пазар за растеж в съответствие с изискванията на Директива 2014/65/ЕС.“
§ 11. Законът влиза в сила от 1 януари 2026 г. с изключение на § 6, 7 и 8, които влизат в сила от 19 декември 2025 г.
Законът е приет от 51-вото Народно събрание на 17 декември 2025 г. и е подпечатан с официалния печат на Народното събрание.
Председател на Народното събрание: Рая Назарян
7669