Министерски съвет
брой: 96, от дата 11.11.2025 г.   Официален раздел / МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТстр.13


Постановление № 236 от 7 ноември 2025 г. за приемане на Наредба за условията и реда за разработване и утвърждаване на териториални планове за управление на защитени зони

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 236 ОТ 7 НОЕМВРИ 2025 Г.
за приемане на Наредба за условията и реда за разработване и утвърждаване на териториални планове за управление на защитени зони

МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:

Член единствен. Приема Наредба за условията и реда за разработване и утвърждаване на териториални планове за управление на защитени зони.

Преходни и заключителни разпоредби

§ 1. Отменя се Наредбата за условията и реда за разработване и утвърждаване на планове за управление на защитени зони, приета с Постановление № 349 на Министерския съвет от 2008 г. (ДВ, бр. 7 от 2009 г.).

§ 2. В чл. 12 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони, приета с Постановление № 201 на Министерския съвет от 2007 г. (обн., ДВ, бр. 73 от 2007 г.; изм. и доп., бр. 81 от 2010 г., бр. 3 от 2011 г., бр. 94 от 2012 г., бр. 3 от 2018 г. и бр. 106 от 2021 г.), ал. 2 се изменя така:

„(2) Проверката по ал. 1 се извършва по отношение на допустимостта на планове, програми, проекти или инвестиционни предложения спрямо режима на дейностите в защитените зони, определен със заповедите по чл. 12, ал. 6 от ЗБР, плановете за управление по чл. 27, ал. 1 от ЗБР и със заповедите по чл. 19, ал. 1 от ЗБР, ако има такива.“

§ 3. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник”.

Министър-председател: Росен Желязков

Главен секретар на Министерския съвет: Габриела Козарева

НАРЕДБА
за условията и реда за разработване и утвърждаване на териториални планове за управление на защитени зони

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С наредбата се уреждат условията и редът за разработване и утвърждаване на териториални планове за управление на защитени зони (ТПУ).

Чл. 2. (1) Обект на ТПУ са всички защитени зони на територията и в морските пространства на Република България.

(2) Териториалните планове за управление на защитени зони обхващат и се прилагат за териториите на защитените зони и части от тях, попадащи в териториалния обхват на дейност на съответната Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ).

(3) Когато защитени зони попадат в обхвата на национални паркове по Закона за защитените територии (ЗЗТ), се разработват Териториални планове за управление на защитени зони на териториите на съответния национален парк.

(4) Когато защитени зони или части от тях попадат в морските пространства на Република България, се разработва Черноморски план за управление на защитени зони.

Чл. 3. Предмет на ТПУ са:

1. типовете природни местообитания, местообитанията и популациите на видовете животни (без птици) и растения, които са предмет на опазване в защитени зони и части от тях, попадащи в обхвата на съответния план;

2. местообитанията и популациите на видовете птици, които са предмет на опазване в защитени зони и части от тях, попадащи в обхвата на съответния план.

Чл. 4. Целта на ТПУ е да се осигури ефективно управление на защитените зони като част от Националната екологична мрежа чрез предвиждането на мерки за постигане на целите на опазване на защитените зони, отговарящи на екологичните изисквания на типовете природни местообитания и на видовете, предмет на опазване в тях, и система за мониторинг на тяхната ефективност.

Чл. 5. (1) Мерките по чл. 4 биват такива за запазване или възстановяване на целостта на защитените зони или свързаността между тях; за запазване или, където е подходящо – за възстановяване на благоприятното състояние на предмета на опазване на защитените зони, включително за предотвратяване влошаването на условията в типовете природни местообитания и в местообитанията на видовете, както и на застрашаването и обезпокояването на видовете, за опазването на които са обявени съответните защитени зони, и включват:

1. забрана или ограничаване на дейности, противоречащи на изискванията за опазване на конкретните обектипредмет на защита;

2. превантивни действия за избягване на предсказуеми неблагоприятни събития;

3. поддържащи, направляващи и регулиращи дейности;

4. възстановяване на природни местообитания и местообитания на видове или на популации на растителни и животински видове;

5. осъществяване на научни изследвания, образователна дейност и мониторинг.

(2) При определяне на мерките по ал. 1 се вземат под внимание икономическите, социалните и културните изисквания, както и регионалните и местните особености.

(3) Когато защитените зони съвпадат изцяло или частично със защитени територии по ЗЗТ, мерките по ал. 1 не могат да противоречат на разпоредбите на ЗЗТ, на забраните и ограниченията, посочени в заповедите за обявяването, и на плановете за управление на защитените територии.

Чл. 6. За извършването на дейности, свързани с разработването, промяната и актуализирането на ТПУ, собствениците и ползвателите на недвижимите имоти, попадащи в защитените зони, съдействат, като осигуряват достъп до имотите.

Глава втора
РАЗРАБОТВАНЕ И УТВЪРЖДАВАНЕ НА ТЕРИТОРИАЛНИТЕПЛАНОВЕ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ЗАЩИТЕНИ ЗОНИ

Раздел I
Разработване на териториалните планове за управление на защитени зони

Чл. 7. (1) Териториалните планове за управление на защитени зони се разработват от:

1. директора на РИОСВ – за защитени зони и части от тях, които попадат в териториалния обхват на съответната РИОСВ;

2. директора на дирекцията на Националния парк – за защитените зони на територията на съответния Национален парк;

3. директора на Басейнова дирекция „Черноморски район“ – за защитени зони и части от тях, които попадат в морските пространства на Република България.

(2) При разработването на ТПУ органите по ал. 1 осигуряват участието на учени или експерти с познания и опит в опазването на типовете природни местообитания и видовете, предмет на ТПУ.

Чл. 8. (1) Органът по чл. 7 внася пред министъра на околната среда и водите проект на задание за разработване на ТПУ заедно с график за изпълнение на дейностите по разработването му.

(2) Заданията по ал. 1 следва да отговарят на минималните изисквания за структурата и съдържанието на плана съгласно приложението към настоящата наредба.

(3) В заданията по ал. 1 се включват и изисквания за извършване на дейности за набиране на необходимата информация и данни, включително чрез провеждане на теренни проучвания, най-малко за постигане на междинни цели, определени в специфичните и подробни цели на опазване на защитените зони.

(4) При установени пропуски и/или неточности в заданието по ал. 1 министърът на околната среда и водите го връща на органа по чл. 7, като определя срок за отстраняването им. Преработеният проект на задание се внася пред министъра на околната среда и водите.

(5) В двумесечен срок от внасянето на заданието по ал. 1 или ал. 4 министърът на околната среда и водите изпраща на органа по чл. 7 одобрено задание за разработване на ТПУ.

Чл. 9. В едномесечен срок от получаване на одобреното задание органът по чл. 7 запознава Комитета на заинтересованите страни по чл. 117а, ал. 3 – 5 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР) с него, публикува съобщение и одобреното задание на интернет страницата си и организира разработването на проект на ТПУ.

Чл. 10. Комитетът на заинтересованите страни:

1. участва в целия процес по разработване на ТПУ;

2. обсъжда и предоставя информация, необходима за разработването на ТПУ, съобразно компетентността на членовете на Комитета;

3. обсъжда редовно напредъка на процеса по разработване на ТПУ в съответствие с графика за изпълнение на дейностите към одобреното задание.

Чл. 11. (1) Органът по чл. 7 изпраща проекта на ТПУ на членовете на Комитета на заинтересованите страни и в 14-дневен срок от датата на изпращане организира провеждането на заседание на Комитета, на което го представя. Заседанието на Комитета на заинтересованите страни се протоколира.

(2) В едномесечен срок от заседанието по ал. 1 членовете на Комитета представят писмени становища и бележки по проекта на ТПУ.

(3) В двумесечен срок от изтичане на срока по ал. 2 органът по чл. 7 изготвя справка с мотиви за приети и неприети становища и бележки и отразява приетите в проекта на ТПУ. Проектът на ТПУ с отразените бележки и справката се изпращат за сведение до членовете на Комитета на заинтересованите страни.

Раздел II
Участие на обществеността в разработването на териториалните планове за управление на защитени зони

Чл. 12. (1) Проектът на ТПУ се подлага на обществено обсъждане.

(2) Общественото обсъждане се организира от органа по чл. 7.

(3) Среща за обществено обсъждане се провежда във всяка от областите, попадащи в териториалния обхват на плана. Срещи за обществено обсъждане на проекта на Черноморския план за управление на защитени зони се провеждат в област Добрич, област Варна и област Бургас.

(4) Най-малко два месеца преди датите на срещите за обществено обсъждане органът по чл. 7:

1. публикува на интернет страницата си проекта на ТПУ и обявява в един централен ежедневник и чрез местни средства за масово осведомяване датите, часа, местата и предмета на срещите за обществено обсъждане, мястото или местата, където проектът на ТПУ е достъпен за разглеждане от обществеността и заинтересованите страни, както и адресите, на които могат да се изпращат писмени становища и бележки;

2. изпраща съобщения за обстоятелствата по т. 1 до съответните общини в териториалния обхват на плана за поставянето им на видно място;

3. изпраща съобщения за обстоятелствата по т. 1 до министъра на околната среда и водите и до членовете на Комитета на заинтересованите страни.

(5) Общинските администрации в териториалния обхват на плана и останалите членове на Комитета на заинтересованите страни оказват съдействие на гражданите за разглеждане на проекта на ТПУ.

Чл. 13. Органът по чл. 7 организира:

1. представянето на проекта на ТПУ на срещите за обществено обсъждане;

2. изготвянето на протокол за всяка от срещите за обществено обсъждане.

Чл. 14. Писмени становища и бележки по проекта на ТПУ могат да се представят и в срок до 14 дни от датата на съответната среща за обществено обсъждане.

Раздел III
Утвърждаване на териториалните планове за управление

Чл. 15. (1) В тримесечен срок след изтичане на срока по чл. 14 органът по чл. 7:

1. разглежда постъпилите становища и бележки, получени в хода на общественото обсъждане, и изготвя справка за приетите и неприетите такива с мотивите за това;

2. отразява приетите становища и бележки по т. 1 в проекта на ТПУ;

3. провежда заседание на Комитета на заинтересованите страни за представяне на проекта на ТПУ с отразените становища и бележки не по-рано от 14 дни след изпращането на документацията по т. 1 и 2 до членовете на Комитета.

(2) На заседанието по ал. 1, т. 3 Комитетът на заинтересованите страни обсъжда и съгласува проекта на ТПУ, за което се води протокол.

Чл. 16. Органът по чл. 7 в едномесечен срок от заседанието, на което е съгласуван проектът на ТПУ, го внася пред министъра на околната среда и водите на хартиен и електронен носител, като към него се прилагат:

1. доказателства, удостоверяващи изпълнението на действията по чл. 12, ал. 4;

2. протокол/протоколи по чл. 13, т. 2;

3. справката по чл. 15, ал. 1, т. 1;

4. протокол от заседанието по чл. 15, ал. 2;

5. декларация за идентичност на съдържанието на хартиен и електронен носител.

Чл. 17. (1) Министърът на околната среда и водите връща проекта на ТПУ за допълване и/или преработване при констатиране на:

1. пропуски в структурата и съдържанието му спрямо утвърденото задание;

2. предвидени режими, мерки и/или дейности в нарушение на ЗБР, ЗЗТ и заповедите за обявяване на защитените зони и/или защитените територии;

3. пропуски от процедурен характер.

(2) В случаите по ал. 1 министърът на околната среда и водите дава конкретни писмени указания за отстраняване на констатираните несъответствия и/или пропуски, като определя срок за това.

Чл. 18. (1) В тримесечен срок от внасянето на проекта на ТПУ или от отстраняване на констатираните несъответствия и/или пропуски министърът на околната среда и водите го внася за разглеждане от Националния съвет по биологично разнообразие (НСБР) заедно с приложенията по чл. 16.

(2) Проектът на ТПУ и документацията по чл. 16 се представят от органа по чл. 7 на заседанието на НСБР и в резултат от обсъждането Съветът предлага на министъра на околната среда и водите:

1. да утвърди проекта на ТПУ;

2. да утвърди проекта на ТПУ след отразяване на конкретни бележки;

3. да върне проекта на ТПУ с конкретни указания и срок за неговото преработване.

(3) Преработеният проект на ТПУ по ал. 2, т. 3 се внася за повторно разглеждане в НСБР.

(4) При представяне в срок на мотивирано особено мнение от член на НСБР министърът на околната среда и водите взема окончателно решение за утвърждаване или за връщане на ТПУ за преработване.

(5) Териториалните планове за управление на защитени зони се утвърждават със заповед на министъра на околната среда и водите, която се обнародва в „Държавен вестник“.

Чл. 19. (1) След обнародването на заповедта за утвърждаване в „Държавен вестник“, в срок от седем дни от влизането й в сила заповедта и утвърденият план се публикуват на интернет страниците на Министерството на околната среда и водите (МОСВ) и на органа по чл. 7.

(2) Органът по чл. 7 уведомява членовете на Комитета на заинтересованите страни за обстоятелствата по ал. 1.

Глава трета
ПРЕРАЗГЛЕЖДАНЕ, АКТУАЛИЗАЦИЯ И ПРОМЕНИ НА ТЕРИТОРИАЛНИТЕ ПЛАНОВЕ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ЗАЩИТЕНИ ЗОНИ

Чл. 20. (1) Териториалните планове за управление на защитени зони се преразглеждат от органа по чл. 7 на всеки 6 години и при необходимост се актуализират.

(2) Преразглеждането на ТПУ се основава на регулярното проследяване и оценките в докладите за изпълнението му по чл. 117а, ал. 2, т. 5 от ЗБР, като се анализира:

1. напредъкът по изпълнението на плана, отчитайки приложените мерки и тяхната ефективност;

2. степента на постигане на целите на опазване на защитените зони;

3. усвоеният финансов ресурс за изпълнение на мерките през шестгодишния период;

4. наличните източници на финансиране на предвидените мерки в плана;

5. постъпили мотивирани предложения за промени и/или актуализация на ТПУ от членовете на Комитета на заинтересованите страни или предложения от НСБР по смисъла на чл. 116, ал. 4, т. 3 от ЗБР;

6. наличие на нови обстоятелства и данни по отношение на защитените зони, предмета на опазване в тях, както и на социално-икономическите условия.

(3) Органът по чл. 7 изготвя доклад за резултатите от анализите по ал. 2, съдържащ и проект на мотивирано предложение за актуализация на ТПУ или за липсата на необходимост от такава. Актуализацията по ал. 1 се извършва във всички случаи, в които при преразглеждането се установи необходимост от промени в мерки по чл. 4, с изключение на такива, свързани с научни изследвания, образователна дейност и мониторинг.

(4) В тримесечен срок докладът по ал. 3 се обсъжда с Комитета на заинтересованите страни и се изпраща от органа по чл. 7 на министъра на околната среда и водите.

(5) Министърът на околната среда и водите одобрява доклада по ал. 4 или го връща за допълване и/или преработване при констатиране на несъответствие с изискванията и обстоятелствата по ал. 2 – 3, както и на пропуски от процедурен характер.

(6) В случаите по ал. 5 министърът на околната среда и водите дава конкретни писмени указания за отстраняване на констатираните несъответствия и/или пропуски, като определя срок, не по-дълъг от 3 месеца.

(7) Одобреният доклад се публикува в 7-дневен срок на интернет страниците на МОСВ и на органа по чл. 7.

(8) В срока по ал. 7 органът по чл. 7 уведомява членовете на Комитета на заинтересованите страни за обстоятелствата по ал. 7.

Чл. 21. Актуализация на ТПУ се извършва и преди изтичане на шестгодишния срок по чл. 20 в случаите по чл. 27, ал. 6 от ЗБР. В тези случаи актуализацията е само по отношение на частите от плана, които се отнасят за новата/новите защитена/защитени и зона/зони.

Чл. 22. (1) Актуализацията на ТПУ се извършва по реда на глава втора.

(2) В случаите по чл. 21 среща за обществено обсъждане по чл. 12, ал. 3 се провежда във всяка от областите, в които попада новата защитена зона.

Чл. 23. (1) В ТПУ могат да се извършват промени.

(2) Мотивирани предложения за промени в ТПУ се правят от органа по чл. 7 или от Комитета на заинтересованите страни.

(3) Съгласуваните от Комитета на заинтересованите страни мотивирани предложения за промени в ТПУ се подлагат на обществено обсъждане.

(4) В 14-дневен срок след съгласуването по ал. 3 органът по чл. 7:

1. публикува на интернет страницата си предложенията за промени в ТПУ и ги оставя на разположение в административната си сграда;

2. изпраща съобщение за обстоятелствата по т. 1 в съответните общини в териториалния обхват на ТПУ за поставяне на видно място;

3. изпраща съобщение за обстоятелствата по т. 1 до министъра на околната среда и водите и до членовете на Комитета на заинтересованите страни.

(5) В едномесечен срок от публикуването по ал. 4, т. 1 заинтересованите лица могат да представят мотивирани писмени предложения, становища и възражения по предложенията за промени в ТПУ.

(6) В едномесечен срок след изтичането на срока по ал. 5 органът по чл. 7 организира разглеждането на постъпилите становища и бележки, получени в хода на общественото обсъждане, и изготвянето на справка за приетите и неприетите такива с мотивите за това, отразяването на приетите становища и бележки в предложенията и насрочва заседание на Комитета на заинтересованите страни за тяхното съгласуване.

Чл. 24. Органът по чл. 7 предлага на министъра на околната среда и водите за утвърждаване съгласуваните от Комитета на заинтересованите страни мотивирани предложения за промени в ТПУ заедно със справката за приетите и неприетите становища и бележки, получени в хода на общественото обсъждане, протокола от заседанието по чл. 23, ал. 6 и последния доклад по чл. 117а, ал. 2, т. 5 от ЗБР, когато е приложим.

Чл. 25. (1) В тримесечен срок от внасянето на документацията по чл. 24 или от отстраняване на констатирани несъответствия и/или пропуски министърът на околната среда и водите я внася за разглеждане на заседание на НСБР. В резултат от обсъждането Съветът предлага на министъра на околната среда и водите:

1. да утвърди предложените промени в ТПУ;

2. да утвърди предложените промени в ТПУ след отразяване на конкретни бележки;

3. да върне предложението за промени в ТПУ с конкретни указания и срок за тяхното преработване;

4. да не утвърди предложените промени.

(2) При представяне в срок на мотивирано особено мнение от член на НСБР министърът на околната среда и водите взема окончателно решение за утвърждаване или за връщане на предложението за промени в ТПУ за преработване.

(3) Промените в ТПУ се утвърждават със заповед на министъра на околната среда и водите, която се обнародва в „Държавен вестник“.

Чл. 26. Министърът на околната среда и водите може да прекрати производството по промяна на ТПУ в случаите на пропуски от процедурен характер и неизпълнение на срокове и/или указания.

Чл. 27. (1) След обнародването на заповедта за утвърждаването на промените в „Държавен вестник“ ТПУ с отразените промени се публикува в 7-дневен срок на интернет страниците на МОСВ и на органа по чл. 7.

(2) Органът по чл. 7 уведомява членовете на Комитета на заинтересованите страни за обстоятелствата по ал. 1.

Чл. 28. Преразглеждането и производствата по актуализация и промяна на ТПУ не спират тяхното действие.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

Параграф единствен. Наредбата се приема на основание чл. 28, ал. 1 от Закона за биологичното разнообразие.

Приложение към чл. 8, ал. 2

Минимални изисквания за структурата и съдържанието на териториален план зa управление на защитени зони (ТПУ)

Заглавие на плана

Съдържание на плана

Съкращения

Въведение (административни данни)

– орган, отговорен за разработването на ТПУ;

– орган, отговорен за утвърждаване на ТПУ;

– административни актове за утвърждаване, актуализация и промени;

– информация за състава на Комитета на заинтересованите страни;

– екип, разработил проекта на ТПУ;

– данни за контакт с екипа, разработил плана (телефон и e-mail);

– териториален обхват (карто-схема с административни граници и защитени зони);

– ползватели на плана.

Резюме:

Кратко представяне на целите, структурата и съдържанието на ТПУ по начин, разбираем за широката общественост и заинтересованите страни.

Глава първа
ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ТЕРИТОРИАЛНИЯ ПЛАН ЗА УПРАВЛЕНИЕ И ЗАЩИТЕНИТЕ ЗОНИ – ОБЕКТ НА ПЛАНА

1. Териториален обхват на ТПУ

– Общо описание на обхвата на плана, включително биогеографски региони.

– Общини, населени места и техните землища (и морски пространства в Черноморския план за управление), попадащи изцяло или частично в обхвата и по биогеографски региони.

– Защитени зони – обект на плана – за всяка защитена зона се посочва код и име, тип на защитената зона, посочва се връзка към интернет страницата с досието на зоната в Информационната система за мрежата Натура 2000, както и дали се припокрива изцяло или частично с друга защитена зона от обхвата на ТПУ. За всяка защитена зона се посочва дали тя цялата попада в обхвата на ТПУ или само част от нея, съответно площ и процент. За частите от защитени зони извън обхвата на ТПУ се посочва в обхвата на кои органи по чл. 7 от наредбата попадат.

– Социално-икономическа характеристика в териториалния обхват на ТПУ – икономически, социални и културни изисквания, както и регионални и местни особености.

2. Описание на всяка от защитените зони/частите от защитени зони – обект на плана

– Общо описание на защитената зона/частта от защитена зона, включително административните и плановите документи, които определят режимите на ползване на земите, горите, водните площи и ресурсите във всяка от тях, при отчитане на припокриването с други зони и форми на териториална защита, както и административните органи, свързани с прилагането им (връзки към интернет страниците, на които съответните документи са публикувани).

– Предмет и цели на опазване – рефериране към документ с одобрени специфични и подробни цели на опазване на съответната защитена зона; посочване на типовете природни местообитания и видовете – предмет на опазване, в частите от защитени зони в обхвата на ТПУ.

– Обобщено представяне на видовете собственост, трайното предназначение на територията и начина на трайно ползване на поземлените имоти по актуална кадастрална карта и регистри, както и на реалното състояние и ползване на поземлените имоти извън населените места и селищните образувания.

– Стопанска дейност и антропогенни влияния (анализ на съществуващи и потенциални икономически фактори и интереси, като се отчитат и процедирани по реда на екологичното законодателство планове, програми, проекти и инвестиционни предложения).

– Абиотични компоненти на околната среда от значение за или влияещи върху предмета на опазване.

– Факторите на околната среда от значение за или влияещи върху предмета на опазване.

Глава втора
ПРЕДМЕТ НА ТЕРИТОРИАЛНИЯ ПЛАН ЗА УПРАВЛЕНИЕ И ХАРАКТЕРИСТИКИ НА ПЛОЩИТЕ – ОБЕКТ НА ПЛАНА

1. Анализ на наличните научна информация и данни за предмета на ТПУ

1.1. Налична научна информация и данни за предмета на ТПУ

– Рефериране към данни от Националната система за мониторинг на състоянието на биологичното разнообразие и други публични информационни системи, публикации, разработки, включително към планове за управление на защитени територии и планове за действие за видове, съдържащи информация и данни за типове природни местообитания, местообитания на видове и популационни данни за видове – предмет на ТПУ.

1.2. Проучвания и изследвания, извършени в процеса на разработване на ТПУ

– Резултати от извършените проучвания и изследвания в процеса на разработване на ТПУ с рефериране към подробните доклади, представени в приложение.

1.3. Анализ и оценка на наличните данни

– Анализ и оценка на всички налични научни данни по т. 1.1 и 1.2 по отношение на тяхната пълнота, актуалност, териториален обхват и др.

– Обосновка за необходимостта от допълнителни данни.

1.4. Обосновка за необходимостта от промени в предмета и целите на защитените зони – обект на ТПУ

2. Обвързване на целите на опазване на защитените зони към конкретни пространствено определени площи (участъци от защитената зона) със сходни характеристики

Определяне на конкретни площи (участъци от защитената зона) със сходни характеристики на база на подробни пространствени анализи, представени в приложение. Информацията съдържа:

– Типовете природни местообитания, находищата и местообитанията на видове – предмет на плана, в конкретната площ (участък).

– Актуално състояние на местообитанията и видовете – предмет на плана, по параметрите на специфичните цели в конкретната площ (участък).

– Специфични цели в конкретната площ (участък) въз основа на съпоставка на актуалното състояние спрямо целевите стойности по съответните параметри – информацията се представя обобщено по идентични параметри.

– Вид собственост, трайно предназначение на територията, начин на трайно ползване и реално състояние, и ползване на поземлените имоти в конкретната площ (участък).

– Заплахи и въздействия (включително конкретни дейности, оказващи влияние върху предмета на опазване) в конкретната площ (участък) и тяхното степенуване.

В приложение се представят цифровите данни с пространствения обхват на всяка от площите (участъците) със сходни характеристики (полигонов слой), както и списъци с идентификаторите и основните характеристики на недвижимите имоти в териториалния обхват на съответната площ (участък) със сходни характеристики.

3. Ключови местообитания и/или видове за управление

– Определяне на ключови местообитания и/или видове за управление в обхвата на ТПУ въз основа на подробните анализи по т. 1 и 2 на база географска изолация, уникалност, приоритетност, застрашеност, цели за възстановяване и възможности за възстановяване и др.

– Наличие на местообитания/видове с ефекта на „чадъра“.

4. Ключови характеристики в обхвата на ТПУ от значение за опазването на типовете природни местообитания и видовете – предмет на ТПУ

– Определяне на елементи на ландшафта от изключителна важност за местообитанията и видовете – предмет на ТПУ, включително такива, които въз основа на своята линейна и непрекъсната структура или свързваща функция са значими за миграцията, географското разпространение и генетичния обмен в растителните и животинските популации и видове.

Глава трета
МЕРКИ, ПРЕПОРЪКИ И ПРЕДЛОЖЕНИЯ

1. Мерки за постигане на целите на опазване на защитените зони

1.1. Пасивни мерки (забрани и ограничения на дейности)

– Действащи забрани и ограничения на дейности, представени териториално по площи (участъци) със сходни характеристики, към които са относими, и посочване на: актовете и документите, от които произтичат (включително интернет адрес за достъп до документа); защитените зони, в които се прилагат (код и име); местообитанията и/или видовете с техните специфични цели по параметри, за постигането на които допринася мярката; отговорна институция за контрол; обща площ на всяка забрана/ограничение в обхвата на ТПУ.

– Въведени с ТПУ забрани или ограничения на дейности (при необходимост), представени териториално по площи (участъци) със сходни характеристики, към които са относими, и посочване на: защитените зони, в които се прилагат (код и име); местообитанията и/или видовете с техните специфични цели по параметри, за постигането на които допринася мярката; отговорна институция за контрол; обща площ на всяка забрана/ограничение в обхвата на ТПУ.

– Съответствие на забраните и ограниченията на дейности със съществуващите препоръки в границите на защитените зони (дадени в заповедите за обявяване, стратегически, програмни и планови документи).

– Обосновка на необходимостта от въвеждане на всяка от мерките и съответствието й с икономическите, социалните и културните изисквания, както и регионалните и местните особености.

1.2. Активни мерки (по чл. 5, ал. 1, т. 2 – 4)

– Съществуващи мерки (включително социално-икономически механизми, насърчаващи опазването/възстановяването на благоприятното състояние на местообитанията и видовете), относими към предмета на опазване в конкретната площ (участък) със сходни характеристики, произтичащи от действащи актове, програмни и планови документи – представени териториално по площи (участъци), по типове (съгласно чл. 5, ал. 1, т. 2 – 4) и обвързани по местообитания, видове и параметри на целите, като се посочват и: актовете и документите, от които произтичат (включително интернет адрес за достъп до документа); защитените зони, в които се прилагат (код и име); етап на изпълнение; отговорна институция за прилагане; обща площ на всяка от мерките в обхвата на ТПУ.

– Въведени с ТПУ активни мерки, относими към предмета на опазване в конкретната площ (участък) със сходни характеристики – представени териториално по площи (участъци), по типове (съгласно чл. 5, ал. 1, т. 2 – 4) и обвързани по местообитания, видове и параметри на целите, като се посочват и: защитените зони, в които се прилагат (код и име); отговорници за прилагане; обща площ на всяка от мерките в обхвата на ТПУ.

– Съответствие със съществуващите препоръки в границите на защитените зони (дадени в заповедите за обявяване, стратегически, програмни и планови документи), както и с произтичащи от ЗБР и ЗЗТ забрани и ограничения.

– Подробно описание на всяка от мерките, обосновка на необходимостта от въвеждането й и съответствието й с икономическите, социалните и културните изисквания, както и регионалните и местните особености.

1.3. Научни изследвания, образователна дейност и комуникация

Подробно описание на всяка от мерките, обосновка на необходимостта от изпълнението й и съответствието й с икономическите, социалните и културните изисквания, както и регионалните и местните особености, посочване на обектите на проучване/целевите групи, отговорници за прилагане и съответствие със съществуващи стратегически, програмни и планови документи.

1.4. Приоритизация и план-график на прилагането на мерките от т. 1.2 и 1.3

– Приоритизация на мерките по т. 1.2 и 1.3 (включително при необходимост и по площи), придружена с необходимия анализ, доказващ направения избор.

– Препоръчителни график и срокове за изпълнение на мерките по площи (участъци).

В приложение се представят цифровите данни с пространствения обхват на всяка от мерките, както и разпределението им по площи (участъци) със сходни характеристики (полигонови слоеве). Представят се и списъци с идентификаторите и основните характеристики на недвижимите имоти в териториалния обхват на съответната мярка.

2. Препоръки и предложения

2.1. Препоръки за прилагане на мерките (при необходимост)

2.2. Препоръки и предложения за актуализиране на стандартните формуляри на защитените зони

– Анализ на актуалността и коректността на данните в стандартните формуляри – обект на ТПУ.

– Предложения за промени при констатирани грешки, пропуски и нови данни в резултат от теренните проучвания и анализите.

– Други предложения и препоръки за промени при необходимост.

2.3. Препоръки и предложения за промени в действащи нормативни, административни, програмни, планови и стратегически документи

– Анализ за наличие на противоречия и необходимост от хармонизация на нормативни, административни, програмни, планови и стратегически документи.

– Препоръки за начина на стопанисване и ползване на земеделски земи, горски територии и/или водни площи (при необходимост).

– Предложения за социално-икономически механизми, насърчаващи опазването на местообитанията и видовете (при необходимост).

– Формулиране на конкретни предложения за промени (при необходимост).

2.4. Препоръки към управлението на защитените зони

– Препоръки към административния и управленския капацитет.

– Препоръки към съгласувателните процедури на определени дейности и проекти.

– Препоръки към заинтересованите страни.

Глава четвърта
СРЕДСТВА ЗА УПРАВЛЕНИЕ

1. Финансов план

– Финансов план по години и типове разходи, включващ прогнозни стойности за изпълнение и мониторинг на предвидените в ТПУ мерки.

2. Източници на финансиране

2.1. Мерки със заложено финансиране

– Съответствие на мерките с приложимата за съответния период Национална рамка за приоритетни действия за Натура 2000 (НРПД). Представят се източниците за финансиране, в които дейностите по мярката са предвидени, програма за финансиране, орган, администриращ програмата, позиция в програмния документ, заложени средства за съответната мярка и др.

2.2. Мерки, за които е необходимо осигуряване на финансиране

– Представят се възможните източници за финансиране, финансиращ орган/организация и др.

3. Прогнозни стойности за изпълнение и мониторинг на заложените препоръки и предложения и възможни източници за финансиране

Глава пета
МОНИТОРИНГ

1. Отчитане на напредъка в изпълнението на ТПУ

Описание на механизма за мониторинг, докладване и оценка на изпълнението на ТПУ, включително източниците на информация.

– Обща информация по администрирането на ТПУ.

– Информация за начина на отчитане на изпълнението на мерките, препоръките и предложенията, включително индикатори за изпълнение.

2. Отчитане на резултатите от изпълнението на ТПУ

Описание на механизма за мониторинг, докладване и оценка на резултатите от изпълнението на ТПУ, включително източниците на информация за отчитане на индикаторите.

– Индикатори за резултат по НРПД, относими към ТПУ.

– Специфични индикатори за резултат по мерки.

3. Оценка на изпълнението на ТПУ

Описание на механизма за цялостна оценка на изпълнението на ТПУ на база на резултатите от оценките и постигането на индикаторите, заложени в предходните два раздела.

– Степен на изпълнение на заложените мерки.

– Индикатори за въздействие.

– Оценка на ефективността на мерките.

Приложения:

1. Картен материал в цифров вид и на хартиен носител, включително пространствени данни в цифров вид (ГИС), онагледяващи данните и реализираните проучвания, и анализи за целите на ТПУ.

2. Списъци, таблици, графики и други в цифров вид и редактируем формат.

3. Речник на основни дефиниции и понятия.

4. Доклади от извършени теренни проучвания за целите на ТПУ, включващи информация за периодите на проучване, използваните методики, анализ на резултатите и приложени към тях пространствени данни и първични данни от проучванията.

5. Аналитични доклади.

6. Обосновка на прогнозните суми, заложени във финансовия план, и методика за актуализирането им във времето.

7. Информация за собствениците и ползвателите на имотите от значение за управлението (приложение, недостъпно публично).

8. Други приложения.

9. Източници на информация.

Други изисквания

1. Всички пространствени данни, използвани за разработването на ТПУ, се представят в геобаза данни или в *.shp (shape file) формат, асоциирани с файлове с метаданни съгласно изискванията на чл. 11 от Закона за достъп до пространствени данни, в проекционна координатна система WGS84 UTM зона 35N и/или в официалната за страната при спазване на следната структура:

– геобаза/пакет от използваните изходни данни;

– геобаза/пакет от данни с крайни продукти, получени от извършените анализи и обобщения;

– картен материал в „картен проектен файл“ и pdf формат.

Пространствените данни, за които е технически възможно, се представят и във формат *.kml (Keyhole Markup Language).

2. При разработване на плановете за управление на защитени зони се използват методиките за картиране на видове и местообитания, методиките за определяне на природозащитното състояние и прилаганите в Националната система за мониторинг на биологичното разнообразие методики за мониторинг на видовете и местообитанията, освен за видове и местообитания, за които няма разработени такива.

3. Отделните части на ТПУ се илюстрират с картен материал в еднакъв мащаб, позволяващ разчитане на детайлите, представени в съответната карта.

4. В основната част на плана следва да се представи кратка информация за използваните изходни данни и тяхната актуалност, с акцент върху резултатите от съответните анализи. Подробната информация относно проведените проучвания, анализи и данни се представят в приложенията към плана.

5. Всички лични данни и данни за точните местоположения на чувствителни видове и местообитания се представят в отделни приложения, които не са публично достъпни.

6422