Народно събрание
брой: 95, от дата 7.11.2025 г.   Официален раздел / НАРОДНО СЪБРАНИЕстр.2


Закон за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията

УКАЗ № 205

На основание чл. 98, т. 4 от Конституцията на Република България

ПОСТАНОВЯВАМ:

Да се обнародва в „Държавен вестник“ Законът за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията, приет от 51-вото Народно събрание на 23 октомври 2025 г.

Издаден в София на 5 ноември 2025 г.

Президент на Републиката: Румен Радев

Подпечатан с държавния печат.

Министър на правосъдието: Георги Георгиев

ЗАКОН
за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията
(обн., ДВ, бр. 102 от 2008 г.; изм., бр. 42 от 2009 г., бр. 54 и 97 от 2010 г., бр. 73 от 2011 г., бр. 38 от 2012 г., бр. 15 от 2013 г., бр. 56 от 2015 г., бр. 2, 7 и 77 от 2018 г., бр. 17 и 28 от 2019 г., бр. 17 от 2021 г. и бр. 84 от 2023 г.)

§ 1. В чл. 1 се създава ал. 5:

„(5) Този закон урежда правомощията на Комисията за защита на конкуренцията по Регламент (ЕС) 2022/1925 на Европейския парламент и на Съвета от 14 септември 2022 г. за достъпни и справедливи пазари в цифровия сектор и за изменение на директиви (EС) 2019/1937 и (ЕС) 2020/1828 (Акт за цифровите пазари) (OB, L 265/1 от 12 октомври 2022 г.), наричан по-нататък „Регламент (ЕС) 2022/1925“, и по Регламент (ЕС) 2022/2560 на Европейския парламент и на Съвета от 14 декември 2022 г. относно чуждестранните субсидии, които нарушават вътрешния пазар (OB, L 330/1 от 23 декември 2022 г.) във връзка с глава 3 „Концентрации“ от регламента, наричан по-нататък „Регламент (ЕС) 2022/2560“, включително и сътрудничеството по прилагането на същите регламенти с Европейската комисия, компетентните национални органи на държавите – членки на Европейския съюз, и националните правоприлагащи органи.“

§ 2. В чл. 4 се създава ал. 6:

„(6) Процедурата по ал. 1 за избор на председател, заместник-председател и членове на комисията се провежда от парламентарната комисия, отговаряща за икономическата политика, по приети от Народното събрание и публично оповестени правила. Кандидатури се предлагат от народните представители с приложени мотиви, документи и/или препоръки, обосноваващи професионалните качества на кандидатите, включително тяхната експертиза в областта на правната защита на конкуренцията, обществените поръчки или концесиите, или на икономиката.“

§ 3. В чл. 8, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:

1. В т. 4 след думите „сравнителна реклама“ съюзът „и“ се заличава, а накрая се добавя „както и с Европейската комисия и компетентните национални органи на държавите – членки на Европейския съюз, по реда на Регламент (ЕС) 2022/1925 и във връзка с глава 3 „Концентрации“ на Регламент (ЕС) 2022/2560.“

2. Създава се т. 16:

„16. упражнява други правомощия, предвидени в закон.“

§ 4. В чл. 9 се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 1 се създават т. 11 и 12:

„11. може да създава съвети като експертни консултативни звена по въпросите за осигуряване на защитата и условията за разширяване на конкуренцията и на свободната инициатива в стопанската дейност, както и работни групи за изпълнение на конкретни задачи в същата област;

12. упражнява други правомощия, предвидени в закон.“

2. В ал. 2 изречение второ сe изменя така: „При отсъствие на председателя той се замества съгласно негова заповед от заместник-председателя, а при отсъствие и на заместник-председателя – от определен със заповед на председателя член на комисията.“

§ 5. В чл. 11 ал. 1 се изменя така:

„(1) Членовете на комисията, служителите в администрацията и външните експерти и специалисти нямат право да разпространяват информация, която представлява професионална тайна.“

§ 6. В чл. 13 се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 2:

а) създава се нова т. 3:

„3. трансфер от централния бюджет;“

б) досегашната т. 3 става т. 4.

2. Създава се нова ал. 3:

„(3) Средствата по ал. 2 следва да са достатъчни за изпълнение на правомощията и задълженията на комисията, включително за:

1. осигуряване на материални и нематериални активи – специализирано техническо оборудване, хардуер, софтуер, лицензи и други;

2. наемане на външни експерти и специалисти по провежданите от комисията предварителни проучвания и производства по реда на този закон, на Закона за концесиите и на Закона за обществените поръчки;

3. създаване на програми за обучения в областта на конкурентното право на публични органи и други заинтересовани организации;

4. повишаване на квалификацията и стимулиране на служителите на комисията.“

3. В ал. 5 след думите „осъществява ефективно“ се добавя „международно“, след думата „сътрудничество“ се добавя „включително“, а след думите „органи по Регламент (ЕС) 2017/2394 при заблуждаваща реклама и неразрешена сравнителна реклама и“ се добавя „Регламент (ЕС) 2022/1925 и Регламент (ЕС) 2022/2560, както и“.

§ 7. В чл. 24 се правят следните изменения и допълнения:

1. Заглавието се изменя така: „Уведомяване за концентрация“.

2. Създава се нова ал. 2:

„(2) За концентрация може да бъде подадено доброволно предварително уведомление пред комисията и когато не са изпълнени условията за задължително предварително уведомяване по ал. 1.“

3. Досегашната ал. 2 става ал. 3 и в нея думите „Предприятията са задължени да уведомят“ се заменят с „В случаите по ал. 1 и 2 предприятията уведомяват“.

4. Създава се ал. 4:

„(4) Комисията с мотивирано определение може да изиска да бъде подадено уведомление за концентрация в срок до 6 месеца от осъществяване на сделката, когато:

1. сумата от общите обороти на всички предприятия – участници в концентрацията на територията на Република България през предходната финансова година надхвърля 25 млн. лв., и

2. сделката поражда съмнения, че в резултат на осъществяването на концентрация съществено ще се възпрепятства ефективната конкуренция на съответния пазар, особено в резултат на създаване или засилване на господстващо положение.“

5. Създава се ал. 5:

„(5) В случаите по ал. 4 предприятията уведомяват комисията за концентрацията в указания в определението срок.“

§ 8. В чл. 26, ал. 1 думите „подлежаща на уведомяване съгласно чл. 24, ал. 1“ се заменят с „по чл. 24“.

§ 9. В чл. 34 ал. 3 се изменя така:

„(3) При преценката дали една сравнителна реклама е разрешена, освен обстоятелствата по ал. 2 се вземат предвид и разпоредбите на чл. 26 от Регламент (ЕС) 2024/1143 на Европейския парламент и на Съвета от 11 април 2024 г. относно географските означения за вина, спиртни напитки и селскостопански продукти, както и за храните с традиционно специфичен характер и незадължителните термини за качество за селскостопанските продукти, за изменение на регламенти (ЕС) № 1308/2013, (ЕС) 2019/787 и (ЕС) 2019/1753 и за отмяна на Регламент (ЕС) № 1151/2012 (OB, L 2024/1143 от 23 април 2024 г.).“

§ 10. В чл. 37б, ал. 1 текстът преди т. 1 се изменя така: „Забранява се всяко действие или бездействие на купувач в отношенията с доставчик във веригата за доставка на селскостопански и хранителни продукти, ако е в противоречие с добросъвестната търговска практика и уврежда или може да увреди интересите на доставчика, включително и следните нелоялни търговски практики в отношенията между купувачите и доставчиците във веригата за доставки на селскостопански и хранителни продукти като:“

§ 11. В чл. 38, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:

1. В т. 6 думите „разрешаване на“ се заличават.

2. В т. 7 накрая се добавя „както и искане на Европейската комисия по чл. 22 и 23 от Регламент (ЕС) 2022/1925 и чл. 14 от Регламент (ЕС) 2022/2560 във връзка с глава 3 „Концентрации“ от същия регламент“.

§ 12. В чл. 38а се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 1 думите „чл. 38, ал. 1, т. 2 – 4“ се заменят с „чл. 38, ал. 1, т. 2 – 5“.

2. Създава се ал. 3:

„(3) Председателят на комисията със свое разпореждане може да публикува заключенията от предварителното проучване с оглед запознаването на обществеността с резултатите.“

§ 13. В чл. 39 се създават ал. 3, 4 и 5:

„(3) В работния екип по ал. 2 могат да бъдат включени и външни специалисти, притежаващи специални знания и професионален опит съобразно спецификата, предмета и обхвата на производството. Те могат да участват в цялостното проучване или да им бъде възложено изпълнението само на конкретни задачи.

(4) Външните специалисти по ал. 3 не могат да бъдат заинтересовани пряко или косвено от изхода на производството и осъществяват възложените им от председателя задачи безпристрастно и в интерес на ефективното прилагане на този закон и на чл. 101 и 102 от Договора за функционирането на Европейския съюз.

(5) Условията и редът за назначаване на външните специалисти по ал. 3, включително осигуряване на спазването на изискванията по ал. 4 и по чл. 11, ал. 1, се определят в Устройствения правилник на Комисията за защита на конкуренцията.“

§ 14. В чл. 40, ал. 1 накрая се добавя „или на комисията по друго образувано пред нея производство“.

§ 15. В чл. 46 накрая се добавя „Регламент (ЕС) 2022/1925 и Регламент (ЕС) 2022/2560“.

§ 16. В чл. 50 се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 2 текстът преди т. 1 се изменя така: „Проверките по ал. 1 се извършват от определени със заповед на председателя на комисията служители в нейната администрация и при необходимост – от външни специалисти с професионални познания в сферата на компютърните технологии, съобразно целта и обхвата на проверката, които имат правомощия да:“.

2. В ал. 3, в изречение второ думата „служителите“ се заменя с „лицата“.

3. В ал. 4 думите „на служителите на комисията“ се заличават.

4. В ал. 5, в изречение първо накрая се добавя „както и по Регламент (ЕС) 2022/1925 и Регламент (ЕС) 2022/2560“.

§ 17. В чл. 51, ал. 2, т. 2 накрая се добавя „и при производства по глава единадесета – практиките от конкретен участник на съответния анализиран пазар, които могат да доведат до съществено предотвратяване, ограничаване или нарушаване на конкуренцията в анализирания сектор, отрасъл, подотрасъл или регион“.

§ 18. В чл. 52, ал. 1 думите „служителите на комисията“ се заменят с „оправомощените лица“.

§ 19. В чл. 53 заглавието се изменя така: „Експертизи от външни експерти“.

§ 20. В чл. 54 се създава ал. 5:

„(5) Комисията си сътрудничи с Европейската комисия и с националните правоприлагащи органи по Регламент (ЕС) 2022/1925 и по Регламент (ЕС) 2022/2560, като получава и оказва съдействие, обменя информация, участва в провеждането на срещи. При извършване на проверки от името на или съвместно с Европейската комисия или компетентните национални правоприлагащи органи се спазва предвиденият за това ред в Регламент (ЕС) 2022/1925 и в Регламент (ЕС) 2022/2560. В тези случаи комисията има правомощията по чл. 23, параграфи 2 и 4 от Регламент (ЕС) 2022/1925 и по чл. 14, параграф 2 от Регламент (ЕС) 2022/2560.“

§ 21. В чл. 55, ал. 1, изречение второ след думите „по Регламент (ЕС) 2017/2394“ се добавя „Регламент (ЕС) 2022/1925 и Регламент (ЕС) 2022/2560“.

§ 22. В чл. 60, ал. 1, т. 13 думите „или не попада в обхвата на задължението за предварително уведомяване“ се заличават.

§ 23. Член 67 се изменя така:

„Контрол по изпълнение на решенията

Чл. 67. (1) Страните са длъжни своевременно да информират комисията за изпълнението на решение, с което се постановява прекратяване на нарушение, наложени са поведенчески и/или структурни мерки, постановено е преустановяване на прилагането на нелоялни търговски практики или изпълнение на други условия или задължения.

(2) Комисията може по своя инициатива да осъществява последващ контрол и да извърши последваща оценка на въздействието на решението по ал. 1, като може да образува ново производство и да постанови ново решение.“

§ 24. В чл. 69 се правят следните допълнения:

1. В ал. 3 се създава изречение второ: „При назначаване на експертиза по инициатива на комисията сумите за възнаграждения се заплащат от комисията.“

2. В ал. 4 накрая се добавя „както и заплатените от комисията суми за възнаграждение на външни експерти и специалисти“.

3. В ал. 5 след думите „оттегляне на искането“ се добавя „или при липса на правен интерес“.

§ 25. Създава се чл. 74а:

„Признаване на нарушение от ответната страна

Чл. 74а. (1) До изтичане на срока по чл. 74, ал. 2 ответна страна може да подаде искане за постигане на споразумение, което съдържа потвърждение на нарушението или отказ от оспорване на участие в него.

(2) Процедурата за постигане на споразумение се урежда с правила, приети от комисията.“

§ 26. В чл. 78, ал. 3, изречение първо думите „както и“ се заличават и на края на изречението се добавя „или когато не е подадено уведомление по чл. 24, ал. 4 в указания от комисията срок“.

§ 27. В чл. 79, ал. 1 се създава т. 10:

„10. предложения за промени в условията на концентрацията.“

§ 28. В чл. 80, ал. 4 думите „с цел отстраняване на антиконкурентните ефекти“ се заменят с „включващи мерки, които са необходими за запазване на ефективната конкуренция и за ограничаване на отрицателните въздействия на концентрацията върху засегнатия пазар“.

§ 29. В чл. 81 се правят следните изменения:

1. В ал. 4 думите „промени в условията на концентрацията“ се заменят с „предложения във връзка с концентрацията съгласно чл. 80, ал. 4“.

2. В ал. 5 думите „промени в условията на концентрацията“ се заменят с „предложения във връзка с концентрацията съгласно чл. 80, ал. 4“.

§ 30. В чл. 82 се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 3:

а) в т. 1 думите „или не попада в обхвата на чл. 24“ се заличават;

б) в т. 3 след думите „съгласно измененията“ се добавя „включително мерките за запазване на ефективната конкуренция и за ограничаване на отрицателното въздействие на концентрацията върху засегнатия пазар“;

в) създава се нова т. 4:

„4. постановява в случаите на уведомяване по чл. 24, ал. 4, че сделката не води до съществено възпрепятстване на ефективната конкуренция на съответния пазар;“

г) досегашната т. 4 става т. 5.

2. В ал. 5, изречение второ думите „чл. 24, ал. 2“ се заменят с „чл. 24, ал. 3“.

3. В ал. 7 думите „ал. 3, т. 4“ се заменят с „ал. 3, т. 5“.

§ 31. В чл. 83 ал. 1 се изменя така:

„(1) Задълбочено проучване на концентрацията се извършва, когато:

1. в резултат на оценката, извършена при ускореното проучване, комисията установи, че концентрацията поражда сериозни съмнения, че в резултат на осъществяването й съществено ще се възпрепятства ефективната конкуренция на съответния пазар, особено в резултат на създаване или засилване на господстващо положение;

2. предложените при ускореното проучване изменения на условията на концентрацията, включително мерките за запазване на ефективната конкуренция и за ограничаване на отрицателното въздействие на концентрацията върху засегнатия пазар, не са подходящи или достатъчни или тяхната оценка изисква задълбочено проучване;

3. е необходимо становище на специализиран държавен орган, на който със закон е възложено регулиране на дейности в съответния сектор;

4. в резултат от ускореното проучване комисията установи, че се пораждат сериозни съмнения относно действителния собственик на придобиващото контрол предприятие или източника на финансиране на сделката.“

§ 32. В чл. 88 се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 1:

а) създава се нова т. 3:

„3. постановява в случаите на уведомяване по чл. 24, ал. 4, че сделката не води до съществено възпрепятстване на ефективната конкуренция на съответния пазар, или налага на участниците в сделката поведенчески и/или структурни мерки, необходими за възстановяване на ефективната конкуренция, включително като постанови разделяне на обединените капитали, дялове или активи и/или прекратяване на общия контрол;“

б) досегашната т. 3 става т. 4.

2. В ал. 2 думите „съгласно чл. 24, ал. 2“ се заменят със „съгласно чл. 24, ал. 3“.

§ 33. В чл. 90, т. 1 думите „чл. 88, ал. 1, т. 3“ се заменят с „чл. 88, ал. 1, т. 4“.

§ 34. В чл. 91 се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 3 накрая се добавя „и по чл. 45, т. 3 – когато в резултат от анализ на събрана в хода на производството информация възникнат сериозни съмнения за наличието на практики от конкретни участници на съответния пазар, които могат да доведат до съществено предотвратяване, ограничаване или нарушаване на конкуренцията в анализирания сектор, отрасъл, подотрасъл или регион“.

2. Създава се нова ал. 4:

„(4) Комисията може в хода на проучването с определение да приеме предварителни заключения относно състоянието на конкуренцията в анализирания сектор. В определен от комисията срок от публикуването на определението всички заинтересовани страни, участници в сектора или техни обединения и сдружения могат да предоставят информация или становище по предварителните заключения.“

3. Досегашната ал. 4 става ал. 5.

4. Досегашната ал. 5 става ал. 6 и в нея т. 2 се изменя така:

„2. предложи на компетентните държавни органи, включително органите на изпълнителната власт и органите на местното самоуправление, мерки за подобряване на конкурентната среда в сектора;“.

5. Досегашната ал. 6 става ал. 7 и в нея думите „ал. 5“ се заменят с „ал. 6“.

6. Създава се ал. 8:

„(8) Органите по ал. 6, т. 2 са длъжни в тримесечен срок от уведомяването за решението да информират писмено комисията за конкретните мерки за подобряване на конкурентната среда, които ще предприемат, и сроковете за тяхното реализиране.“

§ 35. В чл. 92 се правят следните изменения и допълнения:

1. Алинея 6 се изменя така:

„(6) Решенията на комисията по ал. 1 и 5 не подлежат на обжалване.“

2. Създава се ал. 7:

„(7) Органите и сдруженията по ал. 5, т. 2 са длъжни в тримесечен срок от уведомяването за решението да информират писмено комисията за действията, които ще предприемат по отправените от комисията предложения за изменение или отмяна на съответния акт.“

§ 36. В чл. 93 се правят следните изменения:

1. Заглавието се изменя така: „Производство по изпълнение на задълженията на комисията за съдействие съгласно актове на Европейския съюз“.

2. Алинея 1 се изменя така:

„(1) Производството по изпълнение на задълженията на комисията за съдействие по Регламент (ЕО) № 1/2003, по Регламент (ЕО) № 139/2004, Регламент (ЕС) 2022/1925 и Регламент (ЕС) 2022/2560 се образува на основание чл. 38, ал. 1, т. 7 във връзка с чл. 54 по искане на Европейската комисия или от национален орган по конкуренцията на държава членка, съответно компетентен национален орган на държавите – членки на Европейския съюз, или национален правоприлагащ орган.“

§ 37. В чл. 97, ал. 1 се създава т. 4:

„4. спиране прилагането на нелоялните практики по чл. 30, 31, 35 и 36.“

§ 38. В чл. 100 се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 1:

а) в т. 4 думите „чл. 88, ал. 1, т. 3“ се заменят с „чл. 88, ал. 1, т. 4“;

б) в т. 6 накрая се добавя „и по глава седма „б“.

2. Алинеи 2, 6, 10 и 12 се отменят.

§ 39. В чл. 101 се създава ал. 7:

„(7) Комисията намалява имуществената санкция на предприятието в случаите по чл. 74а съгласно методика, утвърдена с приетите от нея правила.“

§ 40. В допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:

1. В § 1, т. 10, буква „б“ след думите „Регламент (ЕС) 2017/2394“ се добавя „Регламент (ЕС) 2022/1925 и Регламент (ЕС) 2022/2560“.

2. Параграф 4 се изменя така:

„§ 4. Този закон предвижда мерки по прилагане на:

1. Регламент (ЕС) 2017/2394 на Европейския парламент и на Съвета от 12 декември 2017 г. относно сътрудничеството между националните органи, отговорни за прилагането на законодателството за защита на потребителите и за отмяна на Регламент (ЕО) № 2006/2004 (ОВ, L 345/1 от 27 декември 2017 г.);

2. Регламент (ЕС) 2022/1925 на Европейския парламент и на Съвета от 14 септември 2022 г. за достъпни и справедливи пазари в цифровия сектор и за изменение на директиви (EС) 2019/1937 и (ЕС) 2020/1828 (Акт за цифровите пазари) (OB, L 265/1 от 12 октомври 2022 г.);

3. Регламент (ЕС) 2022/2560 на Европейския парламент и на Съвета от 14 декември 2022 г. относно чуждестранните субсидии, които нарушават вътрешния пазар (OB, L 330/1 от 23 декември 2022 г.) по отношение на глава 3 „Концентрации“.“

Преходни и заключителни разпоредби

§ 41. След изтичане на мандата на настоящия състав на комисията, при следващия избор трима от членовете й се избират за срок от три години и половина, след изтичането на който срок нови членове на техните места се избират по реда и с мандат съгласно чл. 4, ал. 1.

§ 42. В Закона за електронните съобщения (обн., ДВ, бр. 41 от 2007 г.; изм., бр. 109 от 2007 г., бр. 36, 43 и 69 от 2008 г., бр. 17, 35, 37 и 42 от 2009 г.; Решение № 3 на Конституционния съд от 2009 г. – бр. 45 от 2009 г.; изм., бр. 82, 89 и 93 от 2009 г., бр. 12, 17, 27 и 97 от 2010 г., бр. 105 от 2011 г., бр. 38, 44 и 82 от 2012 г., бр. 15, 27, 28, 52, 66 и 70 от 2013 г., бр. 11, 53, 61 и 98 от 2014 г., бр. 14 от 2015 г.; Решение № 2 на Конституционния съд от 2015 г. – бр. 23 от 2015 г.; изм., бр. 24, 29, 61 и 79 от 2015 г., бр. 50, 95, 97 и 103 от 2016 г., бр. 58, 85 и 101 от 2017 г., бр. 7, 21, 28, 77 и 94 от 2018 г., бр. 17, 47, 74, 94 и 100 от 2019 г., бр. 28, 51, 62 и 69 от 2020 г.; Решение № 15 на Конституционния съд от 2020 г. – бр. 101 от 2020 г.; изм., бр. 105 от 2020 г., бр. 20 от 2021 г., бр. 15 и 32 от 2022 г., бр. 58 и 84 от 2023 г., бр. 41, 70 и 79 от 2024 г. и бр. 35 и 61 от 2025 г.) се правят следните допълнения:

1. В чл. 251б, ал. 2, изречение първо след думите „живота или здравето му“ се добавя „както и за производства за нарушения на чл. 15 от Закона за защита на конкуренцията“.

2. В чл. 251в, ал. 1 се създава т. 6:

„6. Комисия за защита на конкуренцията – за данните по чл. 251б, ал. 1, т. 1, 3 и 5 при интернет достъп.“

3. В чл. 251г:

а) в ал. 2 след думите „Наказателния кодекс“ се добавя „или нарушения на чл. 15 от Закона за защита на конкуренцията“;

б) създава се ал. 9:

„(9) За нуждите на производства за нарушения на чл. 15 от Закона за защита на конкуренцията данните по чл. 251б, ал. 1, т. 1, 3 и 5 се предоставят на съда и на Комисията за защита на конкуренцията при условията и по реда на Административнопроцесуалния кодекс и правилата по чл. 55, ал. 5 от Закона за защита на конкуренцията за достъпа, използването и съхраняването на документите, представляващи производствена, търговска или друга тайна, защитена от закон.“

§ 43. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“ с изключение на § 10, който влиза в сила в срок три месеца след влизането в сила на този закон.

Законът е приет от 51-вото Народно събрание на 23 октомври 2025 г. и е подпечатан с официалния печат на Народното събрание.

Председател на Народното събрание: Наталия Киселова

6119