Министерски съвет
брой: 54, от дата 4.7.2025 г.   Официален раздел / МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТстр.65


Постановление № 109 от 30 юни 2025 г. за приемане на Правилник за състава, финансирането, функциите, задачите и реда за осъществяване на дейността на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 109 ОТ 30 ЮНИ 2025 Г.
за приемане на Правилник за състава, финансирането, функциите, задачите и реда за осъществяване на дейността на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата

МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:

Член единствен. Приема Правилника за състава, финансирането, функциите, задачите и реда за осъществяване на дейността на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата съгласно приложението.

Заключителна разпоредба

Параграф единствен. Отменя се чл. 3 и приложение № 2 към него от Постановление № 21 на Министерския съвет от 2019 г. за създаване на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДВ, бр. 12 от 2019 г.).

Министър-председател: Росен Желязков

За главен секретар на Министерския съвет: Ралица Стоянова

Приложение към член единствен

ПРАВИЛНИК
за състава, финансирането, функциите, задачите и реда за осъществяване на дейността на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. Този правилник урежда състава, финансирането, функциите, задачите и реда за осъществяване на дейността на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата, наричана по-нататък „Комисията“.

Чл. 2. Комисията е консултативен орган към Министерския съвет за координиране на действията между държавните органи и обществеността по проблемите на безопасността на движението по пътищата.

Чл. 3. Комисията изпълнява функциите по § 1, ал. 2 от допълнителните разпоредби на Закона за движението по пътищата и осъществява дейността си в съответствие с този правилник.

Глава втора
СЪСТАВ НА КОМИСИЯТА

Чл. 4. (1) Комисията се състои от председател, петима заместник-председатели и членове.

(2) Председател на Комисията е председателят на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“.

(3) Функциите на председателя в негово отсъствие се изпълняват от определен от него за всеки конкретен случай заместник-председател.

(4) Заместник-председатели на Комисията са заместник-министър на вътрешните работи, заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството, заместник-министър на транспорта и съобщенията, заместник-министър на здравеопазването и заместник-министър на образованието и науката.

(5) Останалите членове на Комисията са заместник-министър на финансите, заместник-министър на електронното управление, заместник-министър на младежта и спорта, заместник-министър на правосъдието, заместник-министър на околната среда и водите, заместник на главния прокурор, председателят на Държавната агенция за закрила на детето, председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, директорът на Служба „Военна полиция“, началникът на отдел „Пътна полиция“ в Главна дирекция „Национална полиция“ на Министерството на вътрешните работи, представител на Националното сдружение на общините в Република България, председателят на Българския Червен кръст, представител на Българската национална телевизия и представител на Българското национално радио.

(6) Поименният състав на Комисията се определя със заповед на председателя на Комисията по предложение на ръководителите на представените държавни органи и други организации.

(7) Ръководителите на представените в Комисията държавни органи и други организации определят резервен член, който да участва в заседанията на Комисията при отсъствието на титуляря.

(8) Резервните членове по ал. 7 в същата степен ангажират отговорността на представлявания държавен орган или представляваната организация и в отсъствие на титуляря спрямо тях се прилагат разпоредбите на чл. 12.

(9) Ръководителите на представените в Комисията държавни органи определят компетентен служител от администрацията, за която отговарят, който да бъде лице за контакт и да координира съвместно със секретаря на Комисията подготовката на информация и документация във връзка с дейността на Комисията по чл. 10.

(10) При настъпили промени в служебното качество на лицата, представляващи държавни органи и други организации в Комисията, ръководителите им уведомяват в най-кратък срок писмено председателя на Комисията за тези обстоятелства и посочват име, длъжност, електронна поща и телефон за контакт на лицето (титуляр) и неговия заместник (резервен член), които ще представляват държавния орган или организацията в Комисията.

(11) При настъпили промени в служебното качество на определените по ал. 9 служители от администрацията на държавните органи ръководителите им уведомяват в най-кратък срок писмено председателя на Комисията за тези обстоятелства и посочват име, длъжност, електронна поща и телефон за контакт на лицето, което ще изпълнява функцията по чл. 9.

Чл. 5. (1) В дейността на Комисията участват като наблюдатели представители на юридически лица с нестопанска цел, висши училища и научноизследователски институти, които имат предмет на дейност, свързана с безопасността на движението по пътищата, в т.ч. обучение по безопасност на движението по пътищата, подготовка на водачи на моторни превозни средства, пътно инженерство, осъществяване на превоз на пътници и товари, автомобилна индустрия, застраховане, различни форми на подкрепа за безопасността на движението по пътищата, развитие на икономически, хуманитарни и социални науки в областта на безопасността на движението по пътищата и други свързани дейности.

(2) Наблюдателите имат всички права на членове на Комисията, без да участват при формирането на кворума и в гласуването.

(3) За участие в дейността на Комисията лицата по ал. 1 подават писмено заявление до председателя й, към което прилагат:

1. устройствен акт на организацията, когато той не е публично достъпен;

2. анкетен лист за дейността на организацията по образец, утвърден от председателя на Комисията и публикуван на интернет страницата на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“.

(4) Заявлението по ал. 3 се разглежда на заседание на Комисията в присъствието на подалото го лице и се подлага на гласуване от членовете на Комисията.

(5) Допускането и изключването на наблюдател по реда на чл. 7, ал. 2 става въз основа на гласовете на повече от половината от членовете на Комисията.

(6) Председателят на Комисията може да изисква от лицата по ал. 1, които са получили статут на наблюдатели, да представят информация за дейността си, свързана с безопасността на движението по пътищата.

(7) Участието на организация като наблюдател в Комисията се прекратява при:

1. подаване на писмено заявление до председателя на Комисията от наблюдател за прекратяване на участието;

2. извършване на системни нарушения на разпоредбите на тези правила;

3. прекратяване на дейността на организацията.

Чл. 6. Председателят на Комисията може да покани за участие в заседанията на Комисията без право на глас представители на:

1. други държавни органи, невключени в състава й;

2. органи на местното самоуправление;

3. средства за масово осведомяване;

4. други организации и физически лица, които имат отношение към безопасността на движението по пътищата.

Чл. 7. (1) Администрирането на дейността на Комисията се осъществява от Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“.

(2) Необходимите финансови средства за дейността по ал. 1 се осигуряват от бюджета на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“.

Чл. 8. Членовете на Комисията, наблюдателите и привлечените представители на други организации не получават възнаграждение за участието си в дейността на Комисията.

Чл. 9. Секретар на Комисията е служител на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“, определен със заповед на председателя на агенцията.

Глава трета
ДЕЙНОСТ НА КОМИСИЯТА

Чл. 10. Комисията:

1. провежда заседания за диалог и сътрудничество между държавните органи, други организации и обществеността при консултиране по въпроси с обществено значение за безопасността на движението по пътищата в съответствие с визията и целите на Националната стратегия за безопасност на движението по пътищата в Република България и произтичащите от нея документи;

2. предлага чрез членовете и наблюдателите подходи, методи и мерки за развитие на държавната политика по безопасност на движението по пътищата, в т.ч. посредством институционални, организационни, законодателни и финансови механизми;

3. приема решения по въпроси с обществено значение за безопасността на движението по пътищата и предприема действия чрез членовете за осигуряване на координация, съгласуваност и синхрон при изпълнението им;

4. ангажира ръководствата на представените в Комисията държавни органи и поверените им администрации на централно и териториално ниво с мерки, произтичащи от приетите на заседанията решения при планирането, изпълнението, наблюдението, оценката и отчитането на държавната политика по безопасност на движението по пътищата;

5. разглежда, съгласува и приема изготвените от Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ проекти на документи по безопасност на движението по пътищата, които направляват общодържавните усилия в областта, както следва: годишни доклади за състоянието на безопасността на движението по пътищата и изпълнението на Националната стратегия по безопасност на движението по пътищата в Република България, Национална стратегия по безопасност на движението по пътищата в Република България, тригодишни планове за действие по безопасност на движението по пътищата, оперативни годишни планове за действие по безопасност на движението по пътищата и други документи, представени на Комисията по преценка на нейния председател;

6. осигурява текуща отчетност на секторните политики във връзка с безопасността на движението по пътищата, като в срок до 30 юни на всяка календарна година министърът на вътрешните работи, министърът на регионалното развитие и благоустройството, министърът на транспорта и съобщенията, министърът на здравеопазването, председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ и изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ представят на председателя на Комисията писмена междинна отчетна информация за изпълнение на текущия годишен оперативен план за действие по безопасност на движението по пътищата с цел представянето й на следващо заседание на Комисията, проследяване на напредъка и предприемане на мерки за осигуряване на изпълнението;

7. представя текущо на заседанията чрез ресорните заместник-министри напредъка по дейността на сформирани междуведомствени работни групи за подготовка на нормативни промени и документи, свързани с безопасността на движението по пътищата;

8. допринася за оценката на държавната политика по безопасност на движението по пътищата, като в срок до 31 януари на всяка календарна година председателят на Комисията представя на Министерския съвет информация за дейността й с констатации, изводи и предложения;

9. подкрепя инициативи за публичност и информация, насочени към повишаване на културата по безопасност на движението по пътищата, чрез предоставяне на наличните в представените в Комисията организации ресурси;

10. поставя на обсъждане документи, научни изследвания и други разработки, свързани с безопасността на движението по пътищата, с източник Европейската комисия, Организацията на обединените нации, Световната здравна организация и други международни организации;

11. осъществява други, свързани с държавната политика по безопасността на движението по пътищата, дейности, възложени от председателя на Комисията, в рамките на дейностите, определени съгласно § 1, ал. 2 от допълнителните разпоредби на Закона за движението по пътищата.

Глава четвърта
ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДЕЙНОСТТА НА КОМИСИЯТА

Чл. 11. Председателят на Комисията:

1. организира, ръководи и контролира изпълнението на дейността по чл. 10;

2. предлага годишна работна програма на Комисията;

3. свиква, открива, ръководи и закрива заседанията на Комисията;

4. определя и актуализира със своя заповед поименния състав на Комисията;

5. създава при необходимост временни и постоянни работни групи за изпълнение на определени задачи, които подпомагат дейността на Комисията и представят на нейното внимание разработки по конкретни въпроси;

6. изисква при преценка от членовете и наблюдателите в Комисията информация по въпроси, свързани с безопасността на движението по пътищата;

7. осигурява публичност и прозрачност в дейността на Комисията;

8. представя дейността на Комисията пред Министерския съвет;

9. съблюдава спазването на този правилник и предприема корективни действия при преценка и по целесъобразност;

10. представлява Комисията пред държавни органи и трети страни.

Чл. 12. (1) Членовете на Комисията:

1. участват в заседанията на Комисията в лично качество или по изключение чрез определения съгласно чл. 4, ал. 7 резервен член;

2. могат да бъдат придружавани по време на заседанията по тяхна преценка от други служители, които са компетентни по разглежданите въпроси от дневния ред;

3. представят позицията на държавните органи и организациите, които представляват;

4. правят предложения по дневния ред на заседанията и внасят за разглеждане въпроси от тяхната компетентност, които се отнасят до дейността на Комисията по чл. 10, по реда на чл. 16, ал. 4;

5. информират държавните органи и организациите, които представляват, за взетите от Комисията решения, които са в тяхна компетентност;

6. предлагат решения по разглежданите от Комисията въпроси в рамките на своята компетентност;

7. допринасят активно за дейността на сформирани от председателя на Комисията временни и постоянни работни групи за изпълнение на определени задачи;

8. осигуряват изпълнението и отчитат приетите от Комисията решения в рамките на правомощията си;

9. предоставят на председателя на Комисията изискана от него информация по въпроси, свързани с компетенциите им от гледна точка на безопасността на движението по пътищата.

(2) Наблюдателите по чл. 5, ал. 1:

1. имат право да присъстват на заседанията;

2. имат право да участват в дискусиите и да се изказват;

3. имат право да правят предложения по дневния ред на заседанията и да внасят за разглеждане въпроси по реда на чл. 16, ал. 4;

4. са длъжни да предоставят на председателя на Комисията изискана от него информация по въпроси, свързани с дейността им от гледна точка на безопасността на движението по пътищата.

(3) Всяко лице може да отправи предложение до председателя на Комисията за включването му като наблюдател в дейността на Комисията по реда на чл. 5.

Чл. 13. Секретарят на Комисията:

1. координира дейността на Комисията при изпълнение на дейността по чл. 10;

2. организира заседанията на Комисията, подпомага председателя на Комисията при провеждането им и изготвя протоколи от тях;

3. осигурява кореспонденцията и обмена на информация между заинтересованите страни при изпълнение на дейността по чл. 10;

4. поддържа архив за дейността на Комисията;

5. изпълнява други задачи, възложени му от председателя на Комисията.

Чл. 14. (1) Комисията провежда редовни заседания не по-малко от веднъж на три месеца по предварително установена годишна работна програма, предложена от председателя на Комисията и приета на последното й заседание за предходната година.

(2) Графикът и темите на заседанията по ал. 1 са индикативни и се съобразяват с:

1. очакваните сезонни специфики на пътната обстановка;

2. датите, свързани с безопасността на движението по пътищата – начало на учебната година, националния ден на безопасността на движението по пътищата, чествания, масови мероприятия и други;

3. периодите на изготвяне на стратегически, планови и отчетни документи, свързани с безопасността на движението по пътищата;

4. други обстоятелства от значение за безопасността на движението по пътищата.

(3) При необходимост и по своя инициатива председателят на Комисията може да свиква и извънредни заседания, които не са предвидени в програмата по ал. 1.

(4) Извънредните заседания могат да се провеждат и в състав, включващ само членове на Комисията, имащи отношение към разглеждания въпрос. В този случай се приема, че е налице кворум, когато присъстват всички членове, представляващи държавен орган или организация, имащи отношение към разглеждания въпрос.

(5) На извънредните заседания по ал. 4 могат да се обсъждат въпроси и да се вземат решения, които имат отношение само към дейността на държавните органи и организациите, чиито представители присъстват на заседанието.

(6) За приетите на заседанието решения по ал. 5 се уведомяват всички членове и наблюдатели в Комисията.

(7) Когато обстоятелствата налагат, извънредните заседания по ал. 3 се свикват от председателя в срокове, по-кратки от предвидените по чл. 16, ал. 1.

(8) Заседанията на Комисията се свикват от председателя на Комисията писмено, по електронен път, чрез секретаря на Комисията.

(9) Кореспонденцията, свързана със заседанията на Комисията, се организира чрез секретаря на Комисията писмено, по електронен път, на електронните адреси на членовете, посочени в заповедта за определяне на поименния състав на Комисията, и на електронните адреси на наблюдателите, посочени в заявленията по чл. 5, ал. 3.

(10) Заседанията на Комисията са закрити.

Чл. 15. (1) Заседанията на Комисията са редовни, ако на тях присъстват най-малко две трети от състава й.

(2) Присъствието на членовете и наблюдателите в Комисията на всяко конкретно заседание се удостоверява с присъствен списък.

(3) Решенията на Комисията се вземат с обикновено мнозинство от присъстващите на заседанието членове с право на глас.

(4) Отсъствие на член на Комисията от заседание е допустимо по изключение и в случай, когато е възпрепятстван поради:

1. служебна командировка;

2. законоустановен отпуск или болничен;

3. неотложна служебна работа.

(5) Член на Комисията, който е възпрепятстван да участва в насрочено заседание на Комисията, се представлява от резервния член по чл. 4, ал. 7. Когато обстоятелствата, възпрепятстващи участието на член, са валидни и за резервен член, по изключение за отделно заседание може да се допусне участието на изрично упълномощено лице. В този случай упълномощеното лице представя пълномощно, подписано от члена на Комисията. Не се допуска участие на упълномощено лице в последователни заседания на Комисията. Упълномощеното лице следва да е в състояние да ангажира волята на представлявания орган или организация, както редовния или резервния член.

(6) За обстоятелствата по ал. 4 и 5 членът на Комисията предизвестява секретаря, а оправомощеното лице при явяването си за заседанието представя писмено волеизявление от титуляря за заместване в конкретното заседание.

(7) Член на Комисията, който е възпрепятстван да участва в заседание, може предварително да изрази становището си по точките от дневния ред по реда на чл. 16, ал. 3. За теми, по които той не е изразил становище, гласът се отчита като „въздържал се“.

(8) Когато член на Комисията е представил писмено становище по точките от дневния ред във връзка с ал. 6 и по реда на чл. 16, ал. 3, неговият глас участва във формирането на кворума и във вземането на решенията.

(9) Комисията може да вземе решение неприсъствено чрез писмена процедура и по преценка на председателя на Комисията.

(10) При провеждането на писмената процедура по ал. 9 към материалите се прилага и проект на протокол, който съдържа проект на приетите решения.

(11) При липса на постъпили становища с бележки и коментари в хода на процедурата по ал. 9 от страна на членовете на Комисията по материалите и по проекта на протокол протоколът и решенията в него се считат за приети.

(12) При наличие на постъпили бележки и коментари в хода на процедурата по ал. 9 от страна на членове на Комисията по материалите и по проекта на протокол бележките и коментарите се отразяват в протокола и в съгласувателна таблица към него, както и в материалите в степен, в която е приложимо, след което се прилага процедурата по ал. 10 и 11.

Чл. 16. (1) Членовете и наблюдателите в Комисията се уведомяват за деня, часа, мястото и проекта на дневен ред за заседанията, придружен с всички материали, най-малко 10 работни дни преди заседанието.

(2) Когато по точките от дневния ред се е състояло предварително писмено съгласуване или са налице други обективни обстоятелства, срокът по ал. 1 може да бъде съкратен по преценка на председателя на Комисията.

(3) След получаване на уведомлението за заседанията по ал. 1 членовете и наблюдателите в Комисията потвърждават присъствието си на секретаря на Комисията най-малко 5 работни дни преди заседанията.

(4) Предложения по дневния ред и писмени материали за заседанията се предоставят от членовете и наблюдателите в Комисията на секретаря на Комисията най-малко 5 работни дни преди заседанията.

(5) Предложения по дневния ред и писмени материали за заседанията на Комисията, предоставени от членове и наблюдатели в Комисията след срока по ал. 4, може да не бъдат отчетени при подготовката на заседанията.

(6) Секретарят на Комисията обработва и отразява получената информация по ал. 4, окомплектова всички материали от дневния ред и ги изпраща на членовете и наблюдателите в Комисията най-малко 2 работни дни преди заседанието.

(7) При липса на постъпили предложения и материали по дневния ред по ал. 4 секретарят на Комисията уведомява членовете и наблюдателите в Комисията за тези обстоятелства по реда на ал. 6.

Чл. 17. Дневният ред на заседанията на Комисията включва:

1. предварително определени точки за разглеждане и материали към тях по инициатива на председателя на Комисията;

2. постъпили от членовете и наблюдателите в Комисията по чл. 16, ал. 3 точки за разглеждане и материали към тях;

3. други въпроси, повдигнати по време на заседанията на Комисията в точка „други“.

Чл. 18. (1) Заседанията на Комисията се записват и записите се съхраняват на електронен носител от секретаря на Комисията.

(2) За всяко проведено заседание на Комисията и въз основа на записа по ал. 1 се съставя протокол, който се подписва от председателя и от секретаря на Комисията.

(3) В протоколите от заседанията на Комисията се посочват присъствалите лица, точките от дневния ред, състоялите се дискусии, изразените становища и приетите решения.

(4) Протоколите от заседанията на Комисията се изготвят в срок 5 работни дни след провеждане на заседанието.

(5) Към протоколите от заседанията на Комисията се прилагат материалите към дневния ред.

(6) Протоколите от заседанията на Комисията се изпращат на членовете и наблюдателите в Комисията в срока по ал. 4 за сведение и изпълнение на приетите решения, когато е приложимо.

(7) Протоколите от заседанията на Комисията, които се отнасят до изпълнение на политиката по безопасност на движението по пътищата на териториално ниво, се изпращат до областните управители и/или до кметовете на общини в срока по ал. 4.

(8) На следващо заседание на Комисията членовете на Комисията отчитат резултатите от предприетите действия по изпълнение на приетите решения, когато това е приложимо и е предвидено в дневния ред.

Чл. 19. Документите от дейността на Комисията се публикуват на интернет страницата на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ и включват най-малко:

1. правилата за състава, финансирането, функциите, задачите и реда за осъществяване на дейността на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата;

2. актуална заповед за поименния състав на Комисията;

3. годишната работна програма на Комисията;

4. протоколите от проведените заседания на Комисията и приложенията към тях.

Чл. 20. (1) В своята работа Комисията изпълнява дейността си по чл. 10 ангажирано, професионално и отговорно, както и се стреми да посреща обществените очаквания и да утвърждава доверието на обществото.

(2) В изпълнение на дейността на Комисията по чл. 10 членовете и наблюдателите:

1. допринасят към работата на Комисията въз основа на присъщите за тях институционални и организационни характеристики, квалификация, знания и опит при високи етични стандарти;

2. спазват принципите на добросъвестност и почтеност във всичките си действия;

3. способстват за обмена на мнения и идеи в дух на уважение и конструктивен диалог за постигане на общи цели в обществен интерес;

4. изслушват различни становища с търпение и толерантност без стремеж да доминират над дискусиите и да омаловажават мнението на други членове и наблюдатели;

5. мотивират подходящо своите становища и предложения на база добрата практика;

6. при подготовка на информация и документи ги представят писмено и в конкретика;

7. отчитат необходимостта от политическа, организационна, икономическа и социална устойчивост на предлаганите и приеманите решения;

8. вземат думата за изказвания по време на заседания на Комисията само след предоставянето й от председателя на Комисията;

9. по време на дискусии и при изказвания се придържат към темата на обсъжданите точки от дневния ред на заседанията на Комисията, а при желание за вземане на отношение по страничен на обсъжданата точка въпрос заявяват същото в точка „други“ след изчерпване на предвидения дневен ред;

10. представят изказванията си в ясен и синтезиран вид в рамките на 5 минути;

11. при несъгласие с изразено мнение могат да правят кратко възражение по същество и непосредствено след приключване на оспорваното изказване по реда на т. 8;

12. спазват сроковете, определени в тези правила;

13. въздържат се от всякакви действия, които биха могли да нарушат добрата работна атмосфера, да компрометират дейността на Комисията или да подкопаят общественото доверие в нея.

(3) Председателят на Комисията може да отнеме думата на член или наблюдател в Комисията, който се отклонява от обсъждан по дневния ред въпрос и след получено от председателя предупреждение нарушението продължи.

(4) Председателят на Комисията може да изисква член или наблюдател в Комисията, който нарушава добрия тон, в т.ч. проявява обида, грубо отношение или друга форма на неетично поведение, да напусне заседанието.

(5) Председателят на Комисията може да изключи наблюдател от цялостната работа на Комисията при системно незачитане на етиката в работния процес.

(6) Председателят на Комисията има право да уведоми министър-председателя, в случай че член на Комисията не осигурява личното си присъствие в рамките на две последователни редовни заседания на Комисията.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

Параграф единствен. Този правилник се приема на основание§ 1,ал. 3 от допълнителните разпоредби на Закона за движението по пътищата.

3675