ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 95 ОТ 4 АПРИЛ 2024 Г.
за създаване на Съвет за кръгова икономика
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
Чл. 1. (1) Създава Съвет за кръгова икономика, наричан по-нататък „Съвета“, като постоянно действащ консултативен орган на Министерския съвет.
(2) Съветът е орган за координация на органите на изпълнителната власт по въпросите, свързани с преминаване от линейна към кръгова икономика, който осигурява сътрудничество с други държавни органи, органи на местното самоуправление и с неправителствени организации при определянето и провеждането на държавната политика в областите на кръговата икономика.
Чл. 2. (1) Съветът:
1. решава въпроси от координационен характер, свързани с прехода към кръгова икономика, които са от компетентността на повече от едно министерство или ведомство;
2. издава насоки и препоръчва действия за изпълнение на целите и мерките в областта на кръговата икономика, определени в документите от Националната стратегическа рамка;
3. извършва мониторинг и оценка на напредъка на инициативите за кръгова икономика в България;
4. чрез председателя си предлага на Съвета за развитие при Министерския съвет съгласуването на актуализации на документите от Националната стратегическа рамка в областта на кръговата икономика;
5. чрез председателя си предлага на Министерския съвет приемането на нормативни актове, свързани с осигуряването на прехода към кръгова икономика;
6. приема годишни отчети за изпълнението на мерките в областта на кръговата икономика, определени в документите от Националната стратегическа рамка;
7. изпълнява и други дейности, свързани с осигуряване на прехода към кръгова икономика.
(2) Съветът приема и представя на Министерския съвет ежегоден доклад за дейността си в срок до 31 март на следващата година.
Чл. 3. (1) Съветът се състои от председател и членове. Работата на Съвета се координира от секретар.
(2) Председател на Съвета е заместник министър-председател или министър, определен със заповед на министър-председателя.
(3) Членове на Съвета са:
1. министърът на околната среда и водите;
2. министърът на икономиката и индустрията;
3. министърът на иновациите и растежа;
4. министърът на енергетиката;
5. министърът на финансите;
6. министърът на регионалното развитие и благоустройството;
7. министърът на земеделието и храните;
8. министърът на образованието и науката;
9. министърът на труда и социалната политика;
10. двама областни управители, определени със заповедта по ал. 2;
11. изпълнителният директор на Националното сдружение на общините в Република България.
(4) Секретар на Съвета е директорът на дирекция „Координация на политики и концесии“ в администрацията на Министерския съвет.
Чл. 4. (1) В зависимост от разглежданите въпроси в работата на Съвета може да се включват представители на държавни институции, общини, научни, работодателски, синдикални и неправителствени организации и др.
(2) Лицата по ал. 1 имат право на:
1. достъп до дневния ред и материалите за заседанията;
2. участие в заседанията на Съвета;
3. представяне на писмени становища по въпросите, разглеждани от Съвета;
4. изказвания по въпросите, включени в дневния ред.
(3) Лицата по ал. 1 не участват при формирането на кворума и при гласуването.
Чл. 5. При поискване от председателя на Съвета органите на изпълнителната власт са длъжни да предоставят необходимата информация, свързана с функциите на Съвета.
Чл. 6. (1) Към Съвета се създават секторни работни групи, наричани по-нататък „работни групи“, в следните области:
1. Производство и потребление;
2. Конкурентоспособност и иновации;
3. Управление на отпадъците и вторични суровини.
(2) Работните групи по ал. 1 подпомагат Съвета, като подготвят анализи, становища, доклади, отчети, проекти на нормативни актове и други материали във връзка с функциите на Съвета по чл. 2.
Чл. 7. (1) Работните групи по чл. 6 се състоят от председател, секретар и членове.
(2) Председател на работните групи е:
1. министърът на икономиката и индустрията – на работната група по чл. 6, ал. 1, т. 1;
2. министърът на иновациите и растежа – на работната група по чл. 6, ал. 1, т. 2;
3. министърът на околната среда и водите – на работната група по чл. 6, ал. 1, т. 3.
(3) Председателят на работна група със заповед определя секретаря и членовете на групата.
(4) За секретар на съответната работна група се определя директор на дирекция от съответното министерство.
(5) За членове на съответната работна група се определят по един представител на:
1. държавни органи, имащи компетентност в съответната област;
2. Националното сдружение на общините в Република България;
3. всяка от представителните организации на работниците и служителите;
4. всяка от национално представените организации на работодателите;
5. всяко от признатите за представителни сдружения на потребителите;
6. Съвета на ректорите;
7. Българската академия на науките.
(6) Със заповедта по ал. 3 в състава на работна група може да се включат, без право на глас, и по един представител на неправителствени организации, които отговарят на следните условия:
1. регистрирани са за осъществяване на дейност в обществена полза;
2. за предходната година са спазили изискването по чл. 40, ал. 3 от Закона за юридическите лица с нестопанска цел да заявят за обявяване в Регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, воден от Агенцията по вписванията, годишния доклад за дейността си и финансовия отчет;
3. посочените в доклада за дейността им за последната година извършвани от тях съществени дейности са в съответната област;
4. нямат задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски, установени с влязъл в сила акт, освен ако тези задължения са разсрочени, отсрочени или обезпечени.
(7) Председателят на работна група може да привлича експерти, които имат компетентност и опит по въпроси, които са предмет на разглеждане от групата. Експертите участват в работата на работната група без право на глас.
(8) Работните групи осъществяват дейността си по приети от Съвета правила за работа.
Чл. 8. (1) Председателят на Съвета:
1. представлява Съвета;
2. насрочва, определя дневния ред и ръководи заседанията;
3. утвърждава протоколите от заседанията;
4. внася за одобряване от Министерския съвет приетите от Съвета годишни отчети за изпълнението на мерките в областта на кръговата икономика, определени в документите от Националната стратегическа рамка.
(2) При отсъствие на председателя функциите по ал. 1 се изпълняват от определен от него член на Съвета.
(3) Секретарят на Съвета:
1. подпомага председателя на Съвета в неговата работа, като организира подготовката и провеждането на заседанията на Съвета;
2. участва лично или чрез определен от него представител в заседанията на работните групи без право на глас;
3. координира взаимодействието между Съвета и работните групи;
4. координира взаимодействието между работните групи;
5. организира необходимия обмен на информация, свързана с изпълнението на решенията на Съвета;
6. осигурява оперативното взаимодействие на Съвета с администрациите на органите на изпълнителната власт.
Чл. 9. (1) Членовете на Съвета, включително председателят:
1. участват в заседанията и обсъждат определените в дневния ред въпроси;
2. може да изразяват становища, бележки и предложения по определените в дневния ред въпроси, както и по други въпроси, свързани с функциите на Съвета;
3. участват в приемането на решения.
(2) Участието в заседанията на Съвета е лично, освен в случаите по ал. 3.
(3) При невъзможност да участва в заседание член на Съвета се представлява от определен от него заместник.
(4) На заседанията на Съвета присъстват, без право на глас, началникът на политическия кабинет на председателя и секретарят или определени от тях заместници.
Чл. 10. (1) Организационно-техническото и експертното обслужване на дейността на Съвета се осигурява от секретариат, функциите на който се изпълняват от дирекция „Координация на политики и концесии“ в администрацията на Министерския съвет.
(2) Секретариатът:
1. подпомага секретаря на Съвета в неговата работа;
2. осигурява дейността на Съвета, като го подпомага експертно и технически, включително, но не само, като:
а) набира, обобщава и анализира информация във връзка с дейността на Съвета;
б) изготвя становища и експертни заключения;
в) организира подготовката и провеждането на заседанията на Съвета, включително като подготвя материали за дневния ред;
г) организира изготвянето на годишните отчети за изпълнението на мерките в областта на кръговата икономика, определени в документите от Националната стратегическа рамка;
д) съставя протоколите от заседанията на Съвета;
е) съхранява документацията за работата на Съвета;
ж) води отчетност на решенията на Съвета;
з) публикува необходимата информация за дейността на Съвета в Портала на консултативните съвети;
и) извършва други дейности, възложени от председателя на Съвета.
Чл. 11. (1) Съветът осъществява дейността си, като провежда заседания, на които обсъжда въпросите, които са от неговата компетентност, и приема решения.
(2) По решение на председателя на Съвета заседанията се провеждат присъствено или дистанционно.
Чл. 12. Съветът приема решения, ако на заседанието присъстват лично или чрез заместник най-малко половината членове плюс един от състава на Съвета.
Чл. 13. (1) Свикването на Съвета за заседание се извършва от председателя по негова инициатива или по предложение на член на Съвета.
(2) Поканите за свикване на заседание и дневният ред се изпращат на членовете на Съвета от секретаря на Съвета не по-късно от 5 работни дни преди датата на заседанието чрез Системата за електронен обмен на съобщения.
(3) В срока по ал. 2 секретариатът изпраща по електронен път до членовете на Съвета и материалите за заседанието, включително проектите на решения по въпросите от дневния ред.
(4) Срокът по ал. 2 може да бъде съкратен от председателя на Съвета при възникнала спешна необходимост от провеждане на заседание. В тези случаи поканите за свикване, дневният ред и материалите за заседанието се изпращат от секретариата по електронен път в срок до 2 работни дни преди датата на заседанието.
Чл. 14. (1) Всеки член на Съвета може да прави мотивирани предложения за допълване на дневния ред в срок до два работни дни преди датата на заседанието.
(2) Предложенията по ал. 1 съдържат описание на въпроса и проект на решение.
(3) Предложенията по ал. 1 се изпращат по електронен път до останалите членове на Съвета с копие до секретариата и се докладват своевременно от секретаря на Съвета на председателя.
(4) Включването в дневния ред на предложенията по ал. 1 се гласува в началото на съответното заседание.
Чл. 15. (1) Решенията на Съвета се приемат с явно гласуване и с мнозинство повече от половината от присъстващите членове на Съвета/техни заместници, включително председателя.
(2) Членове на Съвета, които са изразили особено мнение, следва да го представят на председателя на Съвета писмено в срок до 3 работни дни от провеждане на заседанието. Наличието на особено мнение се отразява в протокола от заседанието, а след представянето му се прилага към него.
Чл. 16. (1) За заседанията на Съвета се изготвя протокол. В протокола се вписват дневният ред, присъствалите лица и приетите от Съвета решения.
(2) Протоколът от заседанието се съставя от секретариата в срок до 5 работни дни от датата на провеждане на заседанието и се подписва от секретаря на Съвета.
(3) Съставеният протокол от заседанието се утвърждава от председателя на Съвета. След утвърждаването на протокола електронен образ от него се изпраща от секретариата на членовете на Съвета по електронен път и се публикува на страницата на Съвета в Портала на консултативните съвети.
(4) Към протокола от заседанието на Съвета се прилагат материалите по дневния ред, включително становищата по тях, а когато са направени особени мнения – и особените мнения. Към протокола от заседанието се прилага и присъствен лист.
Заключителни разпоредби
§ 1. Постановлението се приема на основание чл. 22а във връзка с чл. 21 и 22 от Закона за администрацията.
§ 2. За неуредени въпроси се прилага Правилникът за организацията и дейността на съвет по чл. 21, ал. 1 от Закона за администрацията, приет с Постановление № 117 на Министерския съвет от 2012 г.
Министър-председател: Николай Денков
За главен секретар на Министерския съвет: Росен Кожухаров
2605