Министерски съвет
брой: 9, от дата 27.1.2023 г.   Официален раздел / МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТстр.13


Постановление № 11 от 25 януари 2023 г. за прилагане на политиката по чл. 1, ал. 5, т. 13.4 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г.

 

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 11 ОТ 25 ЯНУАРИ 2023 Г.
за прилагане на политиката по чл. 1, ал. 5, т. 13.4 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г.
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
Чл. 1. (1) Одобрява 27 млн. лв. за извършване на плащания за прилагане на политиката по чл. 1, ал. 5, т. 13.4 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г. чрез трансфери за други целеви разходи на общините за субсидиране на превоз на пътниците по междуселищни автобусни линии извън тези по § 4, ал. 1 и 2 от заключителните разпоредби на Закона за автомобилните превози.
(2) Средствата по ал. 1 да се предоставят на общините съгласно приложение № 1.
(3) Трансферите по ал. 1 се предоставят чрез централния бюджет за сметка на средствата по чл. 1 от Постановление № 496 на Министерския съвет от 2022 г. за одобряване на допълнителни разходи по бюджета на Министерството на финансите за 2022 г. (ДВ, бр. 1 от 2023 г.) по реда на чл. 4, ал. 3 от същото постановление.
Чл. 2. (1) Кметовете на общини предоставят средствата по чл. 1 на превозвачи, които спазват нормативно установения ред и правилата за извършване на обществен превоз на пътници, предвидени в Закона за автомобилните превози и подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане, и с които съответната община има сключени договори по автобусни линии от утвърдените транспортни схеми – републиканска, междуобластна, областни и общински, отговарящи на изискванията на Регламент (ЕО) № 1370 на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2007 г. относно обществените услуги за пътнически превоз с железопътен и автомобилен транспорт и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 1191/69 и (ЕИО) № 1107/70 на Съвета, като не се допуска свръхсубсидиране.
(2) Средствата по чл. 1 се предоставят от общините на превозвачи при условия и по ред, определени в указанията по приложение № 2.
Заключителни разпоредби
§ 1. Постановлението се приема на основание чл. 1, т. 6 от Закона за прилагане на разпоредби на Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г., Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г. и Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2022 г.
§ 2. Изпълнението на постановлението се възлага на министъра на транспорта и съобщенията, на министъра на финансите и на кметовете на съответните общини.
§ 3. Постановлението влиза в сила от 1 февруари 2023 г.
Министър-председател: Гълъб Донев
Главен секретар на Министерския съвет: Красимир Божанов
Приложение № 1 към чл. 1, ал. 2

Общини
Допълнителни
трансфери за превоз на пътници по междуселищни автобусни линии извън тези по § 4, ал. 1 и 2 от заключителните разпоредби на Закона за автомобилните превози в размер до (в лв.)
1
2
ОБЛАСТ БЛАГОЕВГРАД
 
Банско
0
Белица
0
Благоевград
714 061
Гоце Делчев
278 071
Гърмен
3 529
Кресна
0
Петрич
171 516
Разлог
70 667
Сандански
173 447
Сатовча
85 456
Симитли
0
Струмяни
4 649
Хаджидимово
0
Якоруда
0
ОБЛАСТ БУРГАС
 
Айтос
90 589
Бургас
1 961 052
Камено
52 776
Карнобат
67 900
Малко Търново
16 759
Несебър
212 807
Поморие
249 101
Приморско
3 489
Руен
0
Созопол
0
Средец
31 924
Сунгурларе
28 157
Царево
237 249
ОБЛАСТ ВАРНА
 
Аврен
20 749
Аксаково
239 614
Белослав
0
Бяла
4 168
Варна
1 586 742
Ветрино
0
Вълчи дол
0
Девня
99 999
Долни чифлик
76 888
Дългопол
0
Провадия
52 541
Суворово
17 096
ОБЛАСТ ВЕЛИКО
ТЪРНОВО
 
Велико Търново
413 229
Горна Оряховица
307 924
Елена
35 976
Златарица
2 006
Лясковец
30 059
Павликени
52 339
Полски Тръмбеш
5 415
Свищов
369 924
Стражица
11 809
Сухиндол
0
ОБЛАСТ ВИДИН
 
Белоградчик
48 359
Бойница
0
Брегово
8 296
Видин
316 230
Грамада
14 051
Димово
2 884
Кула
0
Макреш
6 089
Ново село
10 184
Ружинци
0
Чупрене
0
ОБЛАСТ ВРАЦА
 
Борован
0
Бяла Слатина
119 723
Враца
65 542
Козлодуй
118 302
Криводол
8 519
Мездра
10 959
Мизия
0
Оряхово
26 790
Роман
12 724
Хайредин
0
ОБЛАСТ ГАБРОВО
 
Габрово
124 763
Дряново
49 056
Севлиево
133 279
Трявна
42 405
ОБЛАСТ ДОБРИЧ
 
Балчик
83 910
Генерал Тошево
37 658
Добрич-град
456 663
Добричка
0
Каварна
14 968
Крушари
14 118
Тервел
46 242
Шабла
34 501
ОБЛАСТ КЪРДЖАЛИ
 
Ардино
103 894
Джебел
27 193
Кирково
56 912
Крумовград
161 190
Кърджали
540 444
Момчилград
77 490
Черноочене
0
ОБЛАСТ КЮСТЕНДИЛ
 
Бобов дол
10 663
Бобошево
0
Дупница
274 407
Кочериново
0
Кюстендил
116 326
Невестино
8 424
Рила
17 998
Сапарева баня
33 271
Трекляно
0
ОБЛАСТ ЛОВЕЧ
 
Априлци
15 582
Летница
0
Ловеч
251 785
Луковит
69 749
Тетевен
98 561
Троян
100 842
Угърчин
24 538
Ябланица
0
ОБЛАСТ МОНТАНА
 
Берковица
85 555
Бойчиновци
0
Брусарци
0
Вълчедръм
15 032
Вършец
17 395
Георги Дамяново
0
Лом
120 367
Медковец
0
Монтана
218 022
Чипровци
22 689
Якимово
0
ОБЛАСТ ПАЗАРДЖИК
 
Батак
29 200
Белово
24 309
Брацигово
5 502
Велинград
11 012
Лесичово
0
Пазарджик
241 852
Панагюрище
135 702
Пещера
24 452
Ракитово
0
Септември
37 776
Стрелча
2 878
Сърница
4 824
ОБЛАСТ ПЕРНИК
 
Брезник
17 284
Земен
0
Ковачевци
0
Перник
451 927
Радомир
78 853
Трън
0
ОБЛАСТ ПЛЕВЕН
 
Белене
41 101
Гулянци
56 816
Долна Митрополия
130 521
Долни Дъбник
68 373
Искър
21 237
Левски
35 255
Никопол
42 574
Плевен
342 752
Пордим
21 526
Червен бряг
93 856
Кнежа
0
ОБЛАСТ ПЛОВДИВ
 
Асеновград
128 952
Брезово
20 029
Калояново
19 383
Карлово
87 883
Кричим
0
Лъки
0
„Марица“
68 572
Перущица
0
Пловдив
1 441 739
Първомай
80 816
Раковски
30 630
„Родопи“
126 044
Садово
0
Стамболийски
0
Съединение
78 086
Хисаря
96 557
Куклен
41 933
Сопот
0
ОБЛАСТ РАЗГРАД
 
Завет
2 009
Исперих
48 516
Кубрат
136 108
Лозница
21 675
Разград
255 593
Самуил
0
Цар Калоян
8 291
ОБЛАСТ РУСЕ
 
Борово
0
Бяла
30 540
Ветово
0
Две могили
8 657
Иваново
19 956
Русе
436 738
Сливо поле
105 840
Ценово
0
ОБЛАСТ СИЛИСТРА
 
Алфатар
0
Главиница
9 107
Дулово
0
Кайнарджа
11 739
Силистра
292 370
Ситово
0
Тутракан
33 126
ОБЛАСТ СЛИВЕН
 
Котел
181 596
Нова Загора
0
Сливен
766 123
Твърдица
0
ОБЛАСТ СМОЛЯН
 
Баните
28 710
Борино
0
Девин
31 601
Доспат
59 352
Златоград
220 269
Мадан
78 210
Неделино
83 920
Рудозем
89 749
Смолян
179 109
Чепеларе
0
ОБЛАСТ СОФИЯ
(Столична)
2 385 332
ОБЛАСТ СОФИЯ
 
Антон
0
Божурище
0
Ботевград
129 503
Годеч
44 503
Горна Малина
83 038
Долна баня
33 969
Драгоман
70 078
Елин Пелин
191 313
Етрополе
27 670
Златица
0
Ихтиман
72 817
Копривщица
73 712
Костенец
17 775
Костинброд
19 188
Мирково
28 572
Пирдоп
0
Правец
30 018
Самоков
216 809
Своге
101 611
Сливница
0
Чавдар
2 017
Челопеч
0
ОБЛАСТ СТАРА ЗАГОРА
 
Братя Даскалови
4 251
Гурково
0
Гълъбово
63 288
Казанлък
527 813
Мъглиж
30 709
Николаево
7 395
Опан
0
Павел баня
99 203
Раднево
96 147
Стара Загора
369 338
Чирпан
62 280
ОБЛАСТ ТЪРГОВИЩЕ
 
Антоново
19 541
Омуртаг
234 015
Опака
0
Попово
35 730
Търговище
187 499
ОБЛАСТ ХАСКОВО
 
Димитровград
119 801
Ивайловград
0
Любимец
0
Маджарово
6 220
Минерални бани
56 376
Свиленград
104 938
Симеоновград
24 175
Стамболово
161 638
Тополовград
27 389
Харманли
69 262
Хасково
955 850
ОБЛАСТ ШУМЕН
 
Велики Преслав
34 146
Венец
50 004
Върбица
0
Каолиново
0
Каспичан
1 412
Никола Козлево
0
Нови пазар
25 255
Смядово
0
Хитрино
0
Шумен
230 620
ОБЛАСТ ЯМБОЛ
 
Болярово
10 426
Елхово
94 959
Стралджа
137 188
„Тунджа“
134 790
Ямбол
157 086

Приложение № 2 към чл. 2, ал. 2
УКАЗАНИЯ
за разпределяне на средствата, определени в приложение № 1 към чл. 1, ал. 2
Определените за всяка община на територията на Република България средства в приложение № 1 към чл. 1, ал. 2 се разпределят от общините на превозвачи, на които са възложили превози по автобусни линии от утвърдените транспортни схеми – републиканска, междуобластна, областни и общински, в съответствие с разпоредбите на Регламент (ЕО) № 1370/2007 на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2007 г. относно обществените услуги за пътнически превоз с железопътен и автомобилен транспорт и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 1191/69 и (ЕИО) № 1107/70 на Съвета (Регламент (ЕО) № 1370/2007) и които спазват правилата за извършване на обществен превоз на пътници.
Средствата са целеви и не се допуска разходването им за други дейности от общините. На общините, които не са заявили общ планиран годишен пробег за 2023 г. по автобусни линии от републиканската, междуобластната, областните и общинските транспортни схеми, който не се субсидира със средства по § 4, ал. 1 от заключителните разпоредби на Закона за автомобилните превози, не са разпределени средства в приложение № 1 към чл. 1, ал. 2.
За целите на разпределението общините ползват принципа от част четвърта, глава трета от Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите (наредбата), приета с Постановление № 163 на Министерския съвет от 2015 г., и Регламент (ЕО) № 1370/2007.
Всяка община разпределя средствата по еднакъв начин за всички превозвачи, които кандидатстват за субсидиране на пътнически превози с пробег по междуселищни автобусни линии, който не се субсидира по наредбата, в рамките на размера на средствата, определени й в приложение № 1 към чл. 1, ал. 2.
Превозвачите кандидатстват за субсидии по чл. 2, ал. 1 с пробег по междуселищни автобусни линии, който не се субсидира по наредбата, със следните попълнени справки по образци, приложени към тези указания:
1. приложение № 1 – пробег по междуселищни автобусни линии, за който не са разпределени средства за субсидии от държавния бюджет по реда на наредбата през 2023 г.;
2. приложение № 2 – справка за финансовите резултати от извършените междуселищни превози през 2023 г., по несубсидиран пробег по междуселищни автобусни линии, включен в приложение № 1 към тези указания, която се попълва ежемесечно с натрупване от началото на годината, както следва:
• в ред 1 се попълва общият пробег по междуселищни автобусни линии, който не се субсидира по наредбата, за 2023 г., в хиляди километри (сумата от пробезите, посочени в справка – приложение № 1 към тези указания);
• в ред 2 се отчита в хиляди броят на превозените пътници за съответния период;
• в ред 3 се отчитат в левове общите приходи от дейността по предоставяне на превозни услуги, за които се кандидатства за субсидиране;
• в ред 3.1 се отчитат в левове нетните приходи от продажби от извършваната дейност (продажба на превозни документи);
• в ред 3.2 се посочват в левове всички получени компенсации за безплатните и по намалени цени превози от централния бюджет за конкретния отчетен период, които общината реално е изплатила на превозвача за посочения в приложение № 1 към тези указания пробег по междуселищни автобусни линии;
• в ред 3.3 се отчитат в левове други приходи от извършваната дейност, които включват и средствата, получени по икономическите мерки на национално ниво, свързани с пандемията от COVID-19, които имат отношение към автомобилния транспорт.
Във връзка с горното превозвачите биха могли да използват разпоредбите на чл. 55, ал. 3 и чл. 58, ал. 1 и 2 от наредбата, които са приложими по отношение на разпределението на разходите между отделни дейности, като същите принципи могат да се използват аналогично за разпределение и на други приходи от различни видове дейности (например приходи от реклама, приходи от икономически мерки на национално ниво, свързани с COVID-19, и др.);
• в ред 4 се отчитат в левове общите разходи за дейността по предоставяне на превозни услуги, за които се кандидатства за субсидиране;
• в ред 4.1 – в ред „а“ се отчитат разходите за суровини и материали, в т.ч. гориво (ел. енергия);
• в ред 4.2 – ред „а“ и ред „б“ се отчитат в левове разходи за персонала, в т.ч. разходи за възнаграждения и разходи за осигуровки;
• в ред 5 се отчита в левове загубата, която се изчислява, като от общите разходи се извадят общите приходи (ред 4 – ред 3);
• в ред 6 се отчита в левове разумна печалба, ако такава е предвидена в акта за възлагане, в размер до 5 на сто от общия размер на преките и съответната част от непреките разходи за дейността по предоставяне на пътнически превозни услуги, по които се кандидатства за субсидиране; в случай че предвидената по договор разумна печалба е в по-голям размер, разликата е за сметка на съответната община;
• в ред 7 се отчита в левове нетен финансов ефект, който се изчислява като сбор от загубата и разумната печалба (ред 5 + ред 6).
Справките по приложение № 1 и приложение № 2 към тези указания се подават ежемесечно от превозвачите към общините, с които имат сключени договори за изпълнение на превози по съответните междуселищни автобусни линии, до 7-о число на месеца, следващ отчетния период, като данните се изчисляват с натрупване от началото на годината до края на отчетния период.
За посочените в приложение № 1 към тези указания междуселищни линии се извършва проверка за съответствие по договор. За субсидиране се допускат само линии, които са включени в договорите за възлагане на превозите.
За линии, които се поддържат главно поради историческия интерес към тях или туристическото им значение, не се предоставят средства съгласно Регламент (ЕО) № 1370/2007.
Ако междуселищна автобусна линия се субсидира изцяло по реда на наредбата, същата не се допуска за субсидиране със средства по чл. 1, ал. 1.
Със средства по чл. 1, ал. 1 се допуска субсидиране на пробега по автобусна линия, който не е субсидиран по наредбата.
Средства по една автобусна линия се разпределят само и единствено от общината възложител на превозите по нея, независимо че линията може да преминава през територията на няколко общини.
Разпределението на средствата между отделните превозвачи, с които една община има сключени договори, се извършва в един и същ момент, след получаване на всички заявки в определения от общината срок.
Кметовете на общини извършват проверка на данните, предоставени от превозвачите, като в случай на възникнала необходимост или констатирана нередовност изискват допълнителни документи, включително от трети лица.
Субсидии за пътнически превози се предоставят от общините на превозвачите до размер, който не превишава сумата, съответстваща на нетния финансов ефект.
В случаите, когато размерът на необходимите средства за субсидии на дадена община надвишава размера на определените й средства в приложение № 1 към чл. 1, ал. 2, полагащите се на превозвачите суми се намаляват съразмерно на недостига за всички превозвачи.
С оглед на избягването на свръхкомпенсиране след приключване на бюджетната година кметът на общината изчислява нетния финансов ефект за цялата предходна година поотделно за всички субсидирани превозвачи, с които има сключен договор, на базата на данните от справките по приложения № 1 и № 2 към тези указания към 31 декември 2023 г. За осъществяване на контрол във връзка с предоставянето на средствата за субсидиите, както и в случаите, когато възприетият от съответната община механизъм за разпределяне на сумите налага това, кметовете на общините могат да изискват всяка допълнителна аналитична и/или друга информация от превозвачите, удостоверяваща отчетените в справките по приложения № 1 и № 2 към тези указания данни. В случай че се установи, че на превозвач е предоставена субсидия в размер, превишаващ необходимия, разликата в повече се възстановява от превозвача в общинския бюджет най-късно в едномесечен срок от установяване на превишението заедно с дължимата лихва. Когато превозвачите дължат суми за неустойки или обезщетения по сключените с кметовете на общините договори за обществен превоз на пътници, дължимите суми се превеждат в съответствие с предвиденото в договорите.
При наличие на данни за нарушения или при непълна, неточна и/или невярна информация, посочена в справките по приложения № 1 и № 2 към тези указания, до изясняване на обстоятелствата и/или до отстраняване на нарушенията кметът на общината не разпределя и не предоставя средства за субсидии на съответния превозвач.
Кметовете на общините носят отговорност за спазването на договорите, финансовата дисциплина и законосъобразното разходване на предоставените на съответната община средства.
След изтичане на всяка финансова година до 31 март на следващата година кметовете на общините публикуват на своята интернет страница или ако нямат такава – на видно място по своя административен адрес, отчет за изтеклата година, който съдържа информация за:
1. проведените от кмета на общината обществени поръчки или процедури за концесии, чрез които са възложени обществени услуги за обществен превоз на пътници;
2. всеки от сключените договори за извършване на обществени услуги;
3. общия размер на изплатените от кмета на общината компенсации и субсидии и съответния размер на изплатени на всеки от превозвачите суми, както и за обема на предоставените им други права, ако има такива.
Предоставените средства се вписват в справките, които ежегодно в срок до 31 март кметовете на общините предоставят на Националната агенция за приходите в електронен вид – обобщена справка по образец – приложение № 9 от наредбата, за предоставените средства на всеки един от превозвачите, осъществяващи превози на територията на съответната община.
Приложение № 1 към Указанията за разпределяне на средствата, определени в приложение № 1 към чл. 1, ал. 2
ДО ОБЩИНА …………………………..
Превозвач: …………………....…………..
СПРАВКА 
към …………………….…..2023 г.
за автобусни линии с пробег по тях, който не се субсидира със средства от държавния бюджет по Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите, приета с Постановление № 163 на Министерския съвет от 2015 г. (наредбата), и с който се кандидатства за субсидии за 2023 г. по чл. 2, ал. 1
по ред
Автобусна линия
Пробег, несубсидиран по
реда на наредбата (в км)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Дата: ……… г.                 Управител: ...............................
Приложение № 2 към Указанията за разпределяне на средствата, определени в приложение № 1 към чл. 1, ал. 2
ДО ОБЩИНА …………………………..
Превозвач: …………………....…………..
СПРАВКА
за финансови резултати от пътнически превози по междуселищни автобусни линии с пробег, който не се субсидира със средства от държавния бюджет по Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите, приета с Постановление № 163 на Министерския съвет от 2015 г. (наредбата) за 2023 г.към месец …………….. 2023 г.1 за линиите от приложение № 1.

по
ред
Показатели
Мярка*
Пътнически превози по междуселищни автобусни линии с пробег, който не се субсидира със средства от държавния бюджет по наредбата
1
2
3
4
1.
Общ пробег
хил. км
 
2.
Превозени пътници
хил. бр.
 
3.
Общо приходи от дейност по предоставяне на превозни услуги, по които се кандидатства за субсидиране по чл. 2, ал. 1
лв.
 
3.1.
Нетни приходи от продажби от извършваната дейност
лв.
 
3.2.
Получени компенсации за безплатни и по намалени цени превози от централния бюджет за отчетния период
лв.
 
3.3.
Други приходи от извършваната дейност
лв.
 
4.
Общо разходи за дейността по предоставяне на превозни услуги, по които се кандидатства за субсидиране по чл. 2, ал. 1**:
лв.
 
4.1.
Разходи за суровини и материали, в т.ч.:
лв.
 
а)
Гориво (ел. енергия)
лв.
 
4.2.
Разходи за персонала, в т.ч.:
лв.
 
а)
Разходи за възнаграждения
лв.
 
б)
Разходи за осигуровки
лв.
 
5.
Загуба (р. 4 – р. 3)
лв.
 
6.
Разумна печалба***
лв.
 
7.
Нетен финансов ефект (р. 5 + р. 6)**
лв.
 
Дата: ……………..… г.  
Гл. счетоводител: ..........................                                                           Управител: ..................................
Забележки:
* Данните се изписват с цели числа в абсолютна стойност.
** Нетният финансов ефект се компенсира само когато общо приходите от дейността по предоставяне на субсидирани по чл. 2, ал. 1 превозни услуги не надвишава общо разходите за дейността по предоставяне на пътнически превозни услуги, по които се кандидатства за субсидиране. При определянето на нетния финансов ефект не се включват разходите за санкции и неустойки.
*** Разумната печалба се определя в размер до 5 на сто от общия размер на преките и съответната част от непреките разходи за дейността по предоставяне на пътнически превозни услуги, по които се кандидатства за субсидиране по чл. 2, ал. 1.
 

___________
1 Справката задължително се попълва и представя в съответната община по отчетни данни ежемесечно.
525