Министерство на финансите
брой: 102, от дата 23.12.2022 г.   Официален раздел / МИНИСТЕРСТВА И ДРУГИ ВЕДОМСТВАстр.83


Меморандум за разбирателство между Република България, държавите – членки на еврозоната, и Европейската комисия за започване на производството на евромонети и за подготвителните задачи преди започване на производството

 

МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ
МЕМОРАНДУМ
за разбирателство между Република България, държавите – членки на еврозоната, и Европейската комисия за започване на производството на евромонети и за подготвителните задачи преди започване на производството
(Приет с Решение № 985 от 25 ноември 2022 г. на Министерския съвет.
В сила от датата на подписването – 6 декември 2022 г.)
1. Принципи
Настоящият Меморандум за разбирателство се основава на съществуващите принципи за производство на евромонети, които ще продължат да се прилагат в държавите членки, приемащи еврото в бъдеще.
Освен това държавите членки, които се подготвят за въвеждането на еврото, трябва да бъдат в състояние да извършат определени подготвителни дейности, включително сеченето на определени количества пробни монети, преди отмяната на тяхната дерогация от Съвета съгласно член 140, параграф 2 от ДФЕС.
2. Общо разбиране на подготвителните задачи
Като част от подготовката си за бъдещото приемане на еврото Република България може да извърши всички подготвителни дейности преди същинския процес на сечене на евромонетите, които са изброени в раздели 1 до 6 от приложението към настоящия Меморандум, както и стъпки (i) до (iii) от раздел 7, отнасящи се до националните страни.
На Република България ще бъдат предоставени оригиналните инструменти за изображенията на общите страни на монетите, за да може да изпълни стъпки (iv) до (vi) от раздел 7 от приложението към настоящия Меморандум. Тези инструменти за отсичане ще бъдат осигурени от различните монетни дворове, които съхраняват оригиналните инструменти на осемте1 номинала евромонети. Освен това Република България може да извърши всички подготвителни дейности, описани в раздел 8, включително сеченето на максимален обем от един милион евромонети от всяка една номинална стойност за целите на тестването. Република България се задължава да използва оригиналните инструменти за изображенията на общите страни на монетите изключително за изработването на работни инструменти и производството на максимум един милион пробни евромонети от всеки номинал. Страната ще предприеме необходимите защитни мерки, за да гарантира, че такива монети няма да влязат в обращение преди датата, която ще бъде определена за въвеждане на евробанкноти и монети в Република България, в съответствие с член 140, параграф 2 от ДФЕС.
_______________
1Броят на номиналите на монетите може да се промени в бъдеще. В момента Комисията оценява полезността на монетите от 1 и 2 евроцента съгласно съображение (7) от Регламент (ЕС) № 729/2014. Това може да доведе до законодателно предложение на Комисията относно правилата за закръгляване и възможното преустановяване на монетите от 1 и 2 цента, което може да доведе до премахването на двата най-малки номинала.
Държавите – членки на еврозоната, ще предоставят всякаква информация и/или помощ, необходими за успешното изпълнение на описаните по-горе подготвителни задачи.
Европейската комисия, представляваща Европейския съюз, ще предостави на Република България неизключително право на използване на авторските права както върху първоначалните, така и върху новите Европейски изображения на общите страни на монетите за подготовка на производството на евромонети, по-специално за изработването на работни инструменти на общите европейски страни на разменни евромонети, тяхното тестване и последващото производство на горепосочените пробни монети от или от името на Република България. Това неизключително право на използване няма да засяга предоставянето или прехвърлянето на права върху интелектуална собственост, необходими за производството на разменни евромонети от или от името на Република България, които Комисията ще предостави или прехвърли с отделно решение преди началото на такова масово производство след отмяната на дерогацията по член 140, параграф 2 от ДФЕС.
3. Начало на производство на евромонети
Редовното производство на монети, по-специално всички стъпки, описани в раздел 9 от приложението към настоящия Меморандум, може да започне, след като Съветът реши да отмени дерогацията на Република България съгласно член 140, параграф 2 от ДФЕС. Република България ще предприеме необходимите защитни мерки, за да гарантира, че такива монети няма да влязат в обращение преди датата, която ще бъде определена за въвеждане на евробанкноти и монети в Република България, в съответствие с член 140, параграф 2 от ДФЕС.
Когато планира прогнозите за производствените си нужди от монети, Република България трябва да има предвид възможността за придобиване на процент от общия брой монети, емитирани от страни от еврозоната, които имат излишни запаси от монети. Икономическият и финансов комитет постигна съгласие през 2016 г., че излишните запаси от евромонети могат да бъдат прехвърлени на държави членки, които са готови да приемат еврото, при условие че съответните държави членки се съгласят. Европейската комисия може да улесни координирането на такива трансфери на монети.
4. Връзка с отмяната на дерогацията
Република България разбира, че този Меморандум за разбирателство и завършването на подготвителните дейности, описани в него, по никакъв начин не засягат решението на Съвета за евентуална отмяна на дерогацията на Република България съгласно член 140, параграф 2 от ДФЕС.
Брюксел
Приложение: Списък на подготвителните дейности за подготовка на производството на евромонети в държави членки, приемащи еврото.

За Република България:
Росица Велкова-Желева,
министър на финансите
Димитър Радев,
управител на Българската народна банка
За държавите – членки
на еврозоната:
Паскал Донахю,
председател на Еврогрупата
За Европейската комисия:
Валдис Дамбровскис,
изпълнителен заместник-председател
на Европейската комисия
Паоло Джентилони,
Европейски комисар по икономиката
в Европейската комисия
 

ПРИЛОЖЕНИЕ
1. Изготвяне на подробен сценарий за преминаване към еврото
i. Определяне на практическите условия за въвеждане на парите в брой в евро в обращение (напр. в рамките на сценарий „Голям взрив“)
2. Договорености за разпространение на евромонети и изтегляне на остарели монети
i. Оценка на необходимия обем монети за производство
ii. Съгласуване на изискванията в периода на предварително захранване с евромонети със съответните страни
iii. Прогнозиране на количеството монети, което трябва да бъде изтеглено, и необходимия капацитет за стопяване
iv. Изготвяне на план за разпространение и вземане
v. Избор на доставчик на услуги за разпространение и изтегляне на монетите
vi. Съгласуване на депозитни такси и други договорености за депозит с банките за връщане на остарелите монети, евентуално стартиране на рекламна кампания за ранно връщане на остарелите монети
3. Избор на националните дизайни съгласно националните процедури
i. Избор на предложение(я) за национален дизайн
ii. Консултация с Подкомитета по евромонети
iii. Проверка на съвместимостта на предложените национални дизайни с изображенията на общите страни с оглед на техническите спецификации на евромонетите
iv. Финализиране и одобрение на проектите на национално ниво
v. Производство на пластични модели или алтернативни методи (като дигитални)
4. Техническа подготовка на общата страна2
i. Производство на щанци/матрици
5. Подготовка на производствените съоръжения
i.   Разпространение на всички съответни документи на MDWG
ii. Сертификация по ISO 9001 на системата за управление на качеството от независима квалифицирана институция
iii. Вътрешен одит
iv. Закупуване на специфично за еврото измервателно оборудване и еталони
v. Предварителен одит, извършен от ЕЦБ, с оглед осигуряване на прилагането на QMSC
vi. Предварителни кръстосани проверки чрез QACSG за хармонизиране на измервателно оборудване и методи
_______________
2 Съветът ЕКОФИН се съгласи на 7 юни 2005 г. да промени общия дизайн на лицевата страна на двуцветните монети (1 и 2 евро) и монетите „Северно злато“ (10, 20 и 50 цента), за да позволи влизащите в еврозоната да секат монети с новата обща европейска страна, върху която е изобразена тяхната държава. Впоследствие MDWG пристъпи към изработването на инструменти за отсичане на новите дизайни за петте различни деноминации. Всички нови инструменти вече са налични.
 
6. Придобиване на заготовки
i.   Отдаване за подизпълнение на необходимия обем заготовки сред подходящи доставчици (сертифицирани по ISO) или производство на заготовки в съответствие с правилата за възлагане на обществени поръчки на ЕС, ако не са изключени (поради свойствата им на проводимост и поради промяна на дебелината на ръба по време на щанцоването окончателните технически спецификации на заготовките могат да бъдат налични едва след приключване на стъпки 8 и 9)
ii. Сключване на споразумение за неразкриване на информация с доставчика, предаване на съответната техническа информация и осигуряване на задоволително ниво на сигурност по време на производството и изпращането на заготовките (включително обработката на заготовките, които не отговарят на изискванията)
iii. Одит на качеството на доставчиците на заготовки (по избор) и одобрение на мостри
iv. Начало на доставката на заготовки
v. Проверки на качеството съгласно Общия план за осигуряване на качеството (CQAP), Общия основен план за инспекция (CBIP) и Техническите спецификации (TS)
7. Придобиване и производство на инструменти за отсичане (съгласно процедурите на MDWG)
i.   Производство на основни инструменти за национални страни
ii. Производство на оригинални инструменти за националните страни
iii. Производство на работни инструменти и достатъчен брой от тях за националните страни
iv. Предоставяне на оригинални инструменти за изображенията на общите страни (в съответствие с изискванията за производство на основни щанци/матрица за националните страни)
v. Производство на работни инструменти и достатъчен брой от тях за общия дизайн на лицевата страна
vi. Всички произведени инструменти трябва да бъдат проверени за съответствие с техническите спецификации съгласно CBIP и CQAP
8. Тестови пускания
i.   Организиране на записване на данни и докладване, което се изисква от системата за осигуряване на качеството на евромонетите
ii. Обучение на персонала (производствен и качествен контрол) по специфичните евроизисквания
iii. Производство на пробни евромонети (макс. 1 000 000 монети на номинал)
iv. Проверки на качеството на произведените пробни монети (препоръчват се предварителни кръстосани проверки)
v. Одобрение на проби от монети от държавата възложител (ако е приложимо – вижте точка 4)
9. Производство
i.   Проверки на качеството на първите произведени монети съгласно процедурата за кръстосана проверка от упълномощения монетен двор за кръстосана проверка
ii. Предоставяне на мостри (съгласно процедурата за кръстосана проверка) от първите произведени монети на всеки участващ монетен двор и ЕЦБ
iii. Публикуване на националните дизайни в Официалния вестник на Европейския съюз
iv. Монетният двор издава месечни отчети за качеството, които се представят на MDWG и ЕЦБ
v. Годишен одит от ЕЦБ на системата за контрол на качеството на монетния двор
vi. ЕЦБ издава тримесечен отчет за качеството
vii. Предоставяне на годишни мостри съгласно процедурата за кръстосана проверка на монетния двор за кръстосана проверка
viii. Годишен доклад на ЕЦБ, включващ анализ на одитите на монетния двор.
8018