Министерски съвет
брой: 19, от дата 6.3.2020 г.   Официален раздел / МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТстр.8


Постановление № 35 от 4 март 2020 г. за изменение и допълнение на Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, приета с Постановление № 57 на Министерския съвет от 2017 г.

 

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 35 ОТ 4 МАРТ 2020 Г.
за изменение и допълнение на Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, приета с Постановление № 57 на Министерския съвет от 2017 г. (обн., ДВ, бр. 27 от 2017 г.; изм. и доп., бр. 68 от 2017 г. и бр. 67 от 2019 г.)
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
§ 1. В чл. 2 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 2:
„(2) Нередностите, съставляващи нарушения при възлагането на обществени поръчки до влизането в сила на Закона за обществените поръчки (обн., ДВ, бр. 13 от 2016 г.; изм. и доп., бр. 34 от 2016 г., бр. 63, 85, 96 и 102 от 2017 г., бр. 7, 15, 17, 24, 30, 49, 77, 80, 86, 102 и 105 от 2018 г. и бр. 17 и 83 от 2019 г.,) и съгласно § 18, 19 и 23 от неговите преходни и заключителни разпоредби, както и приложимите процентни показатели на финансови корекции за тези нередности са посочени в приложение № 1а.“
2. Досегашните ал. 2 и 3 стават съответно ал. 3 и 4.
§ 2. В чл. 5, ал. 3 след думите „приложения № 1“ се поставя запетая и се добавя „1а“.
§ 3. В чл. 7 след думите „приложение № 1“ се добавя „съответно приложение № 1а“.
§ 4. В § 1 т. 3 от допълнителната разпоредба се изменя така:
„3. Общата програма „Солидарност и управление на миграционните потоци“, фонд „Убежище, миграция и интеграция“ и фонд „Вътрешна сигурност“.“
§ 5. В приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 се правят следните изменения:
1. В заглавието на колона 3 думите „за поръчки по чл. 20, ал. 1 от ЗОП“ се заличават.
2. Колона 4 „Показател на корекцията (в %) за поръчки по чл. 20, ал. 2 и 3 от ЗОП и за процедура за избор на изпълнител по чл. 50 от ЗУСЕСИФ“ се заличава.
§ 6. Създава се приложение № 1а към чл. 2, ал. 2:
„Приложение № 1а към чл. 2, ал. 2
ВИДОВЕ НЕРЕДНОСТИ И СЪОТВЕТСТВАЩИ ПРОЦЕНТНИ ПОКАЗАТЕЛИ ЗА ФИНАНСОВИ КОРЕКЦИИ

Раздел I
Обявление и документация за обществена поръчка/възлагане чрез публична покана
№ по ред
Вид нередност
Описание на нередността и примери
Показател на корекцията
(в %)
1.
Липса на публикуване на обявление за обществена поръчка
Обявлението не е публикувано в съответствие с приложимите правила.
100 на сто;
 
25 на сто, в случай че публикуването на обявление за поръчка се изисква от приложимите нормативни актове и не е било публикувано в „Официалния вестник“ („ОВ“) на ЕС, но е публикувано по начин, който гарантира достъп на предприятие, намиращо се в друга държава членка, до подходяща информация относно обществената поръчка, преди тя да бъде възложена, така че то да може да представи оферта или да изрази интерес за участие в поръчката; това означава, че обявлението за поръчката или е било публикувано на национално ниво (в съответствие с националното законодателство), или основните стандарти за публикуване на обявление за поръчка са били спазени, като тези стандарти са определени в раздел 2.1 от тълкувателно съобщение на Комисията № 2006/C 179/02.
2.
Незаконосъобразно разделяне на поръчките за строителство/услуги/доставки
Поръчка за строителство или за доставки на стоки и/или услуги се разделя, в резултат на което излиза извън обхвата на приложимите нормативни актове, т.е. избягва се публикуването в РОП/„ОВ“ на ЕС за целия набор от строителни дейности, услуги или доставки – предмет на обществена поръчка.
100 на сто;
 
25 на сто, в случай че публикуването на обявление за поръчка се изисква от приложимите нормативни актове и не е публикувано в ОВ на ЕС, но е публикувано по начин, който гарантира достъп на предприятие, намиращо се в друга държава членка, до подходяща информация относно обществената поръчка, преди тя да бъде възложена, така че то да може да представи оферта или да изрази интерес за участие в поръчката; това означава, че обявлението за поръчката или е било публикувано на национално ниво (в съответствие с националното законодателство), или основните стандарти за публикуване на обявление за поръчка са били спазени; за повече детайли относно тези стандарти (виж раздел 2.1 от тълкувателно съобщение на Комисията № 2006/C 179/02).
3.
Неспазване на сроковете за получаване на офертите
 
Сроковете за получаване на офертите са по-кратки от сроковете, посочени в приложимите нормативни актове.
25 на сто, в случай че съкращаването на сроковете е по-голямо или равно на 50 на сто;
10 на сто, в случай че съкращаването на сроковете е по-голямо или равно на 30 на сто;
 
 
 
5 на сто в случай на каквото и да е друго съкращаване на сроковете (този процент на корекцията може да бъде намален от 5 на 2 на сто, когато се счита, че характерът и тежестта на нарушението не оправдават корекция от 5 на сто).
4.
Недостатъчен срок за потенциалните участници/кандидати за достъп до документацията за обществена поръчка/ за публичен достъп до публичната покана
Срокът за потенциалните участници/кандидати за достъп до документация за участие е прекалено кратък и това ограничава необосновано конкуренцията за участие в процедурата за възлагане на обществената поръчка. Корекции се прилагат за всеки конкретен случай, като при определяне на стойността на корекцията се вземат предвид евентуални смекчаващи фактори, свързани със спецификата и сложността на поръчката, по-специално възможната административна тежест или затруднения в осигуряването на документацията.
25 на сто, в случай че срокът, който
потенциалните участници/кандидати имат за достъп до документацията, или срокът за публичен достъп до публичната покана и информацията към нея е по-кратък от 50 на сто от срока за получаване на офертите (в съответствие с приложимите разпоредби);
10 на сто, в случай че срокът, който потенциалните участници/кандидати имат за достъп до документацията, или срокът за публичен достъп до публичната покана и информацията към нея е по-кратък от 60 на сто от срока за получаване на офертите (в съответствие с приложимите разпоредби);
5 на сто, в случай че срокът, който потенциалните участници/кандидати имат за достъп до документацията, или срокът за публичен достъп до публичната покана и информацията към нея е по-малък от 80 на сто от срока за получаване на офертите (в съответствие с приложимите разпоредби).
5.
Липса на публикация за:
а) удължаване на срока за получаване на офертите в процедурата, или
б) удължаване на срока за получаване на заявления за участие
Срокът за получаване на офертите е удължен, без това да бъде публикувано съгласно съответните правила (т.е. публикуване в РОП/„ОВ“ на ЕС, ако обществената поръчка подлежи на публикуване).
10 на сто;
 
Корекцията може да бъде намалена на 5 на сто в зависимост от тежестта на нарушението.
6.
Незаконосъобразен избор на по-облекчен ред за възлагане на обществена поръчка
Възложителят възлага обществена поръчка по по-облекчен ред, без да са налице нормативно установените предпоставки за това.
25 на сто;
 
Корекцията може да бъде намалена на10 на сто или на 5 на сто – в зависимост от тежестта на нарушението.
7.
Недостатъчна обосновка за липса на публикуване на обявление за обществена поръчка при възлагане на поръчки в областта на отбраната и сигурността
Възложителят възлага обществена поръчка в областта на отбраната и сигурността, без да публикува обявление за обществената поръчка, но обстоятелствата не обосновават използването на такава процедура.
100 на сто;
 
Корекцията може да бъде намалена на25 на сто, на 10 на сто или на 5 на сто – в зависимост от тежестта на нарушението.
 
8.
Липса на определяне в обявлението за обществена поръчка на:
а) критериите за подбор, и/или
б) критерия за възлагане
В обявлението за обществена поръчка не са посочени достатъчно подробно критериите за подбор и/или нито в обявлението за обществена поръчка, нито в документацията е посочен критерият за възлагане.
25 на сто;
 
Корекцията може да бъде намалена на 10 на сто или на 5 на сто, ако критериите за подбор/критерият за възлагане са посочени в обявлението или в документацията, но не са посочени достатъчно подробно.
9.
Неправомерни критерии за подбор и/или критерии за възлагане, посочени в обявлението за поръчката или в документацията за участие, включително
критериите за подбор не са свързани със и/или не са пропор-ционални на предмета на поръчката.
Случаи, в които потенциалните участници/кандидати са възпрепятствани от участие поради неправомерни критерии за подбор и/или критерии за възлагане, посочени в обявлението за поръчка или в документацията. Нередност е налице, когато минималните изисквания за възможностите на участника или на кандидата за определена поръчка не са свързани със и/или не са пропорционални на предмета на поръчката, като по този начин не се гарантира равен достъп на участниците в процедурата или се ограничава конкуренцията за участие в обществената поръчка, например:
а) задължение за наличие на стопанска дейност или представителство в страната или в региона;
б)участниците/кандидатите да притежават опит в страната или в региона.
25 на сто;
 
Корекцията може да бъде намалена на 10 на сто или на 5 на сто – в зависимост от тежестта на нарушението.
 
10.
Дискриминационни технически спецификации
Поставяне на характеристики, които са прекалено специфични и по този начин не предоставят равен достъп на участниците/кандидатите за участие или това води до необосновано ограничаване на конкуренцията за участие в обществената поръчка.
25 на сто;
 
Корекцията може да бъде намалена на 10 на сто или на 5 на сто – в зависимост от тежестта на нарушението.
11.
Недостатъчно подробно определяне на предмета на договора
Описанието в обявлението и/или в документацията е недостатъчно за потенциалните участници/кандидати да определят предмета на договора.
10 на сто;
 
Корекцията може да бъде намалена на 5 на сто – в зависимост от тежестта на нарушението;
В случай че изпълнените строителни дейности не са обявени предварително, съответната сума подлежи на корекция от 100 на сто.
Раздел II
Оценяване на предложения
12.
Изменение на критериите за подбор след отваряне на офертите, което води до незаконосъобразно допускане на участници/кандидати в процедурата
Критериите за подбор са изменени по време на етапа на подбора, което води до допускане на участници/кандидати, които не би трябвало да бъдат допуснати при спазване на обявените критерии за подбор.
25 на сто;
 
Корекцията може да бъде намалена на 10 на сто или на 5 на сто – в зависимост от тежестта на нарушението.
13.
Изменение на критериите за подбор след отваряне на офертите, което води до неза-коносъобразно отстраняване на участници/кандидати
Критериите за подбор са изменени по време на етапа на подбор, което води до отстраняване на участници/кандидати, които не би трябвало да бъдат отстранени при спазване на обявените критерии за подбор.
25 на сто;
 
Корекцията може да бъде намалена на 10 на сто или на 5 на сто – в зависимост от тежестта на нарушението.
14.
Оценяване на участниците/ кандидатите при използване на незаконосъобразни критерии за подбор или показатели за оценка
По време на оценяването на участниците/кандидатите критериите за подбор са използвани като показатели за оценка или показателите за оценка (или съответните подпоказатели, или относителната им тежест), посочени в обявлението или в документацията, не са били приложени, в резултат на което се прилагат незаконосъобразни критерии за подбор и показатели за оценка.
Пример: подпоказателите, използвани за възлагане на договора, не са свързани с показателите за оценка, посочени в обявлението за поръчката или в документацията.
25 на сто;
 
Корекцията може да бъде намалена на 10 на сто или на 5 на сто – в зависимост от тежестта на нарушението.
15.
Липса на прозрачност и/или на равно третиране по време на оценяването
Одитната пътека, отнасяща се конкретно до оценките, поставени на всяка оферта, е неясна/неоправдана/непрозрачна или несъществуваща и/или протоколът/докладът за оценка не съществува или не съдържа всички елементи, изисквани от съответните разпоредби.
25 на сто;
 
Корекцията може да бъде намалена на 10 на сто или на 5 на сто – в зависимост от тежестта на нарушението.
16.
Изменение на оферта/заявление за участие по време на оценяването
Възложителят разрешава на участник/кандидат да измени офертата/заявлението си по време на оценяването на офертите.
25 на сто;
 
Корекцията може да бъде намалена на 10 на сто или на 5 на сто – в зависимост от тежестта на нарушението.
17.
Преговаряне по време на процедурата за възлагане на поръчка
В рамките на открита или ограничена процедура възложителят преговаря с участниците/кандидатите по време на етапа на оценяване, което води до значително изменение на първоначалните условия, посочени в обявлението за поръчката или в документацията.
25 на сто;
 
Корекцията може да бъде намалена на 10 на сто или на 5 на сто – в зависимост от тежестта на нарушението.
18.
Провеждане на процедури на договаряне без предварително обявление при съществена промяна в първоначално обявените условия, посочени в обявлението за обществена по-ръчка.
При процедури на договаряне без предварително обявление първоначално обявените условия за договор са съществено променени, което е основание за обявяване на нова процедура.
25 на сто;
 
Корекцията може да бъде намалена на 10 на сто или на 5 на сто – в зависимост от тежестта на нарушението.
19.
Отстраняване на оферти с необичайно ниска цена
Офертите на участниците/кандидатите са с необичайно ниски цени по отношение на стоките, строителните дейности или услугите, но възложителят, преди да отхвърли тези оферти, не изисква подробна писмена обосновка за начина на образуване на цената.
25 на сто
20.
Конфликт на интереси
Установен от компетентен съдебен или административен орган конфликт на интереси на бенефициента или на възложителя.
100 на сто
Раздел III
Изпълнение на сключения договор
21.
Съществено изменение на елементите на договора, посочени в обявлението за поръчката или в документацията за участие, или в публичната покана и информацията към нея.
Ограничена степен на гъвкавост може да се приложи спрямо изме-ненията на договора след възлагането дори когато такава възможност не е предвидена по ясен начин в обя-влението или в документацията. Когато такава възможност не е предвидена в документацията, измененията на договора могат да бъдат приети, ако не са съществени. Изменението се счита за съществено по смисъла на чл. 116, ал. 5 от ЗОП.
Съществените елементи на възлагането на поръчката включват, но не се ограничават единствено до цена, естество на дейностите, период на приключване, условия на плащане и използвани материали. Необходимо е за всеки конкретен случай да се прави анализ кои са съществените елементи.
25 на сто от стойността на договора плюс допълнителната стойност по договора, която е резултат от значителното изменение на елементите му.
22.
Намаляване обхвата на договора
Договорът е възложен в съответствие с приложимите нормативни актове, но впоследствие обемът му е намален.
Стойността на намалението в обхвата плюс 25 на сто от стойността на окончателния обем (само в случай на значително намаляване обема на договора).
23.
Възлагане на допълнителни договори за обществени поръчки в нарушение на чл. 116 от ЗОП (ако възлагането представлява съществено изменение на първоначалните условия на договора). Ограничена степен на гъвкавост може да се приложи спрямо измененията на договора след възлагането дори когато такава възможност не е предвидена по ясен начин в обявлението или в документацията. Когато такава възможност не е предвидена в документацията, измененията на договора могат да бъдат приети, ако не са съществени. Изменението се счита за съществено по смисъла на чл. 116, ал. 5 от ЗОП.
Основният договор е възложен в съответствие с приложимите разпоредби, но е последван от един или повече допълнителни договори (в писмен или в устен вид), възложени при неспазване на разпоредбите на приложимите нормативни актове.
100 на сто от стойността на допълнителните договори.
Когато сумата на всички допълнителни договори (в писмен или в устен вид), възложени при неспазване на разпоредбите на приложимите нормативни актове, не надвишава праговете на директивите и 50 на сто от стойността на първоначалния договор, корекцията може да бъде намалена на 25 на сто.
24.
Допълнителни строителни работи или услуги, надвишаващи лимита, определен в съответните разпоредби
Основният договор е възложен в съответствие с разпоредбите на приложимите нормативни актове, но е последван от един или повече допълнителни договори, надвишаващи стойността на основния договор с повече от 50 на сто.
100 на сто от стойността, надвишаваща 50 на сто от стойността на първоначалния договор.

§ 7. Думите „Приложение № 2 към чл. 2, ал. 2“ се заменят с „Приложение № 2 към чл. 2, ал. 3“.
Преходна разпоредба
§ 8. Започнатите до влизането в сила на това постановление производства по определяне на финансови корекции, касаещи поръчки по чл. 20, ал. 2 и 3 от Закона за обществените поръчки и процедури за избор на изпълнител по чл. 50 от ЗУСЕСИФ и по реда на Постановление № 118 на Министерския съвет от 2014 г. за условията и реда за определяне на изпълнител от страна на бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство, Норвежкия финансов механизъм, фонд „Убежище, миграция и интеграция“ и фонд „Вътрешна сигурност“ (обн., ДВ, бр. 44 от 2014 г.; изм. и доп., бр. 76 и 101 от 2014 г., бр. 50 от 2015 г., бр. 52 от 2016 г., бр. 30 и 68 от 2017 г. и бр. 107 от 2018 г.), се довършват при досегашните показатели на корекцията.
Министър-председател: Бойко Борисов
Главен секретар на Министерския съвет: Веселин Даков
2207