Министерски съвет
брой: 7, от дата 24.1.2020 г.   Официален раздел / МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТстр.4


Постановление № 6 от 22 януари 2020 г. за създаване на Национален борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт и за приемане на Правилник за дейността, структурата и организацията на Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт

 

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 6 ОТ 22 ЯНУАРИ 2020 Г.
за създаване на Национален борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт и за приемане на Правилник за дейността, структурата и организацията на Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
Чл. 1. (1) Създава Национален борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт.
(2) Бордът е независим специализиран държавен орган към Министерския съвет, самостоятелно юридическо лице по чл. 60, ал. 1 от Закона за администрацията със седалище в гр. София.
(3) Председателят на борда е второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Чл. 2. Приема Правилник за дейността, структурата и организацията на Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт съгласно приложението.
Преходни и заключителни разпоредби
§ 1. В Постановление № 232 на Министерския съвет от 2009 г. за закриване на Държавната агенция за информационни технологии и съобщения, създаване на Изпълнителна агенция „Електронни съобщителни мрежи и информационни системи“, приемане на Устройствен правилник на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и приемане на Устройствен правилник на Изпълнителна агенция „Електронни съобщителни мрежи и информационни системи“ (обн., ДВ, бр. 78 от 2009 г.; изм. и доп., бр. 99 от 2009 г., бр. 15, 56, 64 и 89 от 2010 г., бр. 40 и 54 от 2011 г., бр. 6, 77 и 105 от 2013 г., бр. 34 от 2014 г., бр. 33 и 92 от 2015 г., бр. 86 от 2016 г. и бр. 12 от 2019 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 8, ал. 2 се създава т. 11:
„11. Национален борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт.“
2. В приложението към чл. 8, ал. 3 „Обща численост на персонала във второстепенните разпоредители с бюджет към министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията“:
а) на ред „Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ цифрата „523“ се заменя с „521“;
б) създава се нов ред:
„Национален борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт“     11“.
§ 2. В Устройствения правилник на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, приет с Постановление № 232 на Министерския съвет от 2009 г. (обн., ДВ, бр. 78 от 2009 г.; изм. и доп., бр. 15 и 74 от 2010 г., бр. 54 и 64 от 2011 г., бр. 22 от 2012 г., бр. 6, 64 и 77 от 2013 г., бр. 33 и 92 от 2015 г., бр. 86 от 2016 г., бр. 70 от 2018 г. и бр. 12 от 2019 г.), се правят следните изменения:
1. В чл. 6 т. 5 се отменя.
2. В чл. 32 думите „дирекция „Звено за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт“ и запетаята след тях се заличават.
3. Раздел IV „Дирекция „Звено за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт“ с чл. 35 се отменя.
4. В приложението към чл. 32, ал. 3:
а) в наименованието на приложението числото „319“ се заменя с „310“;
б) на ред „Инспекторат“ числото „8“ се заменя с „10“;
в) ред „дирекция „Звено за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт“ и числото „11“ след него се заличават;
г) на ред „Обща администрация“ числото „77“ се заменя със „79“;
д) на ред „Специализирана администрация“ числото „214“ се заменя със „196“.
§ 3. В Устройствения правилник на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“, приет с Постановление № 167 на Министерския съвет от 2001 г. (обн., ДВ, бр. 61 от 2001 г.; изм., бр. 87 от 2001 г., бр. 82 и 104 от 2003 г., бр. 110 от 2004 г., бр. 31 и 83 от 2005 г., бр. 5 от 2006 г., бр. 68 от 2008 г., бр. 7 от 2009 г., бр. 15 от 2010 г., бр. 22 от 2012 г., бр. 6 от 2013 г., бр. 86 от 2016 г. и бр. 44 от 2019 г.), се правят следните изменения:
1. В чл. 5, ал. 1:
а) в т. 18а думите „със специализираното звено за разследване на произшествия и инциденти в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията“ се заменят с „Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт“;
б) в т. 19 думите „специализираното звено за разследване по чл. 115и, ал. 3 от Закона за железопътния транспорт“ се заменят с „Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт, по отношение на железопътния транспорт“.
2. В чл. 14, ал. 2, т. 16 думите „специализираното звено за разследване по чл. 115и, ал. 3 от Закона за железопътния транспорт“ се заменят с „Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт, по отношение на железопътния транспорт“.
§ 4. В Устройствения правилник на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, приет с Постановление № 272 на Министерския съвет от 2013 г. (обн., ДВ, бр. 105 от 2013 г.; изм. и доп., бр. 33 от 2015 г. и бр. 52 от 2019 г.), се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 6:
а) в ал. 3 думите „двама заместник изпълнителни директори“ се заменят със „заместник изпълнителен директор“;
б) в ал. 4 думите „изпълнителните директори“ се заменят с „изпълнителния директор“ и думата „им“ се заменя с „му“;
в) алинея 5 се изменя така:
„(5) Функциите на изпълнителния директор при негово отсъствие се изпълняват от заместник изпълнителния директор, а при отсъствие и на заместник изпълнителния директор – от главния секретар, като обемът им се определя със заповед за всеки конкретен случай.“;
г) създава се нова ал. 6:
„(6) Когато няма назначен изпълнителен директор или при неговото отсъствие, ако не е определено друго по реда на ал. 5, функциите на изпълнителен директор се изпълняват от заместник изпълнителния директор, а при отсъствие и на заместник изпълнителния директор – от главния секретар на агенцията.“;
д) досегашната ал. 6 става ал. 7 и в нея думите „трудовите правоотношения със заместник изпълнителните директори се сключват, изменят и прекратяват“ се заменят с „трудовото правоотношение със заместник изпълнителния директор се сключва, изменя и прекратява“.
2. В чл. 12, ал. 2 числото „523“ се заменя с „521“.
3. В чл. 15, ал. 1, т. 6 накрая се добавя „и сигурност“.
4. В чл. 16:
а) алинея 1 се изменя така:
„(1) Общата администрация е организирана в 4 дирекции, както следва:
1. дирекция „Правно-нормативно обслужване, обществени поръчки и управление на проекти“;
2. дирекция „Финансово-счетоводно обслужване и управление на собствеността“;
3. дирекция „Административно и информационно обслужване“;
4. дирекция „Човешки ресурси“.“;
б) в ал. 2:
аа) в основния текст след думата „дирекция“ в кавички се добавя „Правно-нормативно обслужване, обществени поръчки и управление на проекти“ и текстът докрая се заличава;
бб) точка 8 се изменя така:
„8. координира изпълнението на проекти по оперативни програми;“
вв) точка 9 се изменя така:
„9. изготвя проекти на решения за предоставяне или за отказ за предоставяне на достъп до обществена информация по Закона за достъп до обществена информация въз основа на представено мотивирано становище от съответната дирекция за наличието на информацията и нейния характер;“
гг) точки 10 – 19 се отменят;
в) в ал. 3:
аа) в основния текст след думата „обслужване“ се добавя „и управление на собствеността“;
бб) създава се т. 10:
„10. отговаря за воденето на регистъра на недвижимите имоти, предоставени на агенцията;“
г) създава се ал. 4:
„(4) Дирекция „Административно и информационно обслужване“:
1. организира и контролира административното обслужване в агенцията;
2. организира и контролира деловодната дейност, в т. ч. документооборот, архив и съхраняване на ведомствените документи;
3. организира и извършва дейността във връзка с постъпилите предложения и сигнали, получени по реда на глава осма от Административнопроцесуалния кодекс, в т. ч. тяхното регистриране и обработване, разглеждането им в законоустановените срокове и уведомяването на лицата за взетите решения и за предприетите мерки;
4. организира функционирането и поддържа информационната и комуникационната инфраструктура на агенцията – локални мрежи, комуникационно оборудване, компютърна техника и софтуер и интернет страницата на агенцията;
5. организира осигуряването на технически и базови програмни средства за функциониране на информационните системи;
6. изготвя правила и контролира изпълнението им във връзка с експлоатацията и поддръжката на компютърната техника, комуникационните средства и системния софтуер и обезпечава информационната сигурност на агенцията;
7. ръководи дейностите и следи за прилагането на стандартите и правилата, свързани с постигане на мрежова и информационна сигурност;
8. поддържа и развива системата за управление на качеството в агенцията в съответствие с приложимите международни стандарти;
9. извършва други дейности, произтичащи от разпорежданията на изпълнителния директор.“;
д) създава се ал. 5:
„(5) Дирекция „Човешки ресурси“:
1. разработва и реализира стратегии и политики за управление на човешките ресурси в съответствие със стратегическите цели на агенцията;
2. изготвя и актуализира длъжностното и поименното разписание, изготвя и актуализира работните заплати в агенцията;
3. изготвя актове и документи, свързани с възникването, изменянето, прекратяването и регистрирането на служебните и трудовите правоотношения със служителите в агенцията, съставя, води и съхранява трудовите и служебните досиета на служителите;
4. организира дейността по набиране на служители и провеждане на конкурси по реда на Кодекса на труда и на Закона за държавния служител в агенцията;
5. отчита отпуските и приема заявленията на служителите за ползването им и оформя документите за ползването им, издава и заверява служебни и трудови книжки, подготвя документи за пенсиониране на служителите;
6. организира и контролира дейността на агенцията в областта на политиката за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд;
7. организира и контролира изпълнението на дейностите на агенцията, свързани с противопожарната охрана;
8. планира и организира обучение с цел повишаване квалификацията на служителите;
9. участва в организирането и внедряването на система за оценка на трудовото изпълнение на служителите, въвежда и прилага системи за атестиране, заплащане и израстване в кариерата;
10. организира и осъществява дейности по социална политика;
11. разработва и актуализира документи в областта на човешките ресурси;
12. води и поддържа регистър на подадените декларации по чл. 35, ал. 1 от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество.“
5. Член 17 се изменя така:
„Чл. 17. (1) Специализираната администрация е организирана в дирекция „Автомобилни превози и международна дейност“, дирекция „Пътни превозни средства“, дирекция „Водачи на моторни превозни средства“, дирекция „Автомобилна инспекция“ и осем регионални дирекции „Автомобилна администрация“.
(2) Регионалните дирекции „Автомобилна администрация“ са:
1. регионална дирекция „Автомобилна администрация–Бургас“ с териториална компетентност областите Бургас, Ямбол и Сливен и със седалище в гр. Бургас;
2. регионална дирекция „Автомобилна администрация – Варна“ с териториална компетентност областите Варна, Добрич и Шумен и със седалище в гр. Варна;
3. регионална дирекция „Автомобилна администрация–Враца“ с териториална компетентност областите Враца, Видин и Монтана и със седалище в гр. Враца;
4. регионална дирекция „Автомобилна администрация–Плевен“ с териториална компетентност областите Плевен, Велико Търново, Ловеч и Габрово и със седалище в гр. Плевен;
5. регионална дирекция „Автомобилна администрация–Пловдив“ с териториална компетентност областите Пловдив, Пазарджик и Смолян и със седалище в гр. Пловдив;
6. регионална дирекция „Автомобилна администрация–Русе“ с териториална компетентност областите Русе, Силистра, Разград и Търговище и със седалище в гр. Русе;
7. регионална дирекция „Автомобилна администрация–София“ с териториална компетентност областите София-град, Софийска, Перник, Кюстендил, Благоевград и със седалище в гр. София;
8. регионална дирекция „Автомобилна администрация–Стара Загора“ с териториална компетентност областите Стара Загора, Хасково и Кърджали и със седалище в гр. Стара Загора.
(3) Във всяка регионална дирекция „Автомобилна администрация“ се създават областни отдели за осъществяване на административното обслужване и провеждане на изпити на територията на съответната област на отдела и отдел за осъществяване на контрол на територията на съответната регионална дирекция.
(4) Изпълнителният директор при необходимост може да променя териториалната компетентност на регионалните дирекции „Автомобилна администрация“ за изпълнение на конкретни задачи по отношение на контролната и административно-наказателната дейност.“
6. В чл. 18:
а) в основния текст след думата „превози“ се добавя „и международна дейност“;
б) в т. 15 думите „областните отдели“ се заменят с „регионалните дирекции „Автомобилна администрация“;
в) точка 20 се отменя.
7. В чл. 19:
а) в основния текст думите „и водачи“ се заличават;
б) точки 1 – 11 и 19 – 23 се отменят;
в) в т. 28 думите „областните отдели“ се заменят с „регионалните дирекции“;
г) точка 29 се отменя.
8. Създава се чл. 19а:
„Чл. 19а. Дирекция „Водачи на моторни превозни средства“:
1. извършва дейностите по подготовка за издаване на разрешения за обучение на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на моторни превозни средства и прави предложения до министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията или до оправомощено от него длъжностно лице за издаване на разрешенията или за отказ за издаването им; поддържа база с данни за лицата, получили разрешение за обучение на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на моторни превозни средства, и регистър на преподавателите и на превозните средства, с които се извършва обучението;
2. прави предложения до изпълнителния директор за одобряване на масивите от изпитните въпроси за изготвянето на тестовете за провеждане на изпити и поддържа база с данни за лицата, включени в протоколите за провеждане на изпитите;
3. изготвя проекти на указания, методики и инструкции във връзка с провеждането на изпитите от агенцията;
4. организира провеждане на мониторинг на лицата, провеждащи практически изпити за придобиване на правоспособност за управление на моторни превозни средства;
5. извършва дейностите по подготовка за издаване на сертификати на водачи на автомобили за превоз на товари, които не са граждани на Европейския съюз, и прави предложения до министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията или до оправомощено от него длъжностно лице за издаване на сертификатите или за отказ за издаването им; поддържа база с данни за издадените сертификати;
6. организира и провежда изпитите за професионална компетентност на ръководители на транспортната дейност на лицата, извършващи обществен превоз на пътници и товари, и прави предложения за издаване на удостоверения за професионална компетентност; поддържа база с данни за проведените изпити и издадените удостоверения;
7. прави предложения до изпълнителния директор за одобряване на масивите от изпитните въпроси за изготвянето на тестовете за провеждане на изпитите за професионална компетентност на ръководители на транспортната дейност;
8. извършва дейностите по подготовка за издаване на разрешения за обучение на водачи, извършващи превоз на опасни товари, и на консултанти по безопасността при превоза на опасни товари и прави предложения до министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията или до оправомощено от него длъжностно лице за издаване на разрешенията или за отказ за издаването им; поддържа база с данни за издадените и отнетите разрешения;
9. организира и провежда изпитите за придобиване на удостоверения за консултанти по безопасността при превоза на опасни товари и удължаване на срока на удостоверенията; прави предложения за издаване на удостоверения на консултантите по безопасността при превоза на опасни товари; поддържа база с данни за проведените изпити за водачи на моторни превозни средства за превоз на опасни товари, за придобиване на удостоверения за консултанти по безопасността при превоза на опасни товари и удължаване на срока на удостоверенията, както и за издадените свидетелства и удостоверения;
10. прави предложение до изпълнителния директор за одобряване на масивите от изпитните въпроси за изготвянето на тестовете за провеждане на обучение на водачи, извършващи превоз на опасни товари, и на консултанти по безопасността при превоза на опасни товари;
11. организира издаването на карти за квалификация на водача;
12. организира издаването на карти за дигитални тахографи;
13. организира издаването на свидетелство на водач на моторно превозно средство за превоз на опасни товари;
14. извършва дейностите по подготовка за издаване на удостоверения за регистрация за организиране на курсове за обучение на водачи за придобиване на карта за квалификация на водача и прави предложения до изпълнителния директор за издаване на удостоверенията или за отказ за издаването им; поддържа регистър на издадените и отнетите удостоверения и база с данни за издадените карти за квалификация на водача;
15. осъществява методическо ръководство на изпитите за придобиване на удостоверение на водач на лек таксиметров автомобил и на ръководителите на транспортната дейност на лицата, извършващи таксиметров превоз на пътници;
16. извършва дейностите по подготовка за издаване на удостоверения за регистрация на лицата, извършващи първо и второ психологическо изследване, и прави предложения до министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията или до оправомощено от него длъжностно лице за издаване на удостоверенията или за отказ за издаването им, както и за вписване или заличаване от регистъра на лицата, извършващи психологически изследвания; поддържа регистъра на лицата, извършващи психологически изследвания, включително на психолозите;
17. поддържа централизираната база с данни за проведените психологически изследвания, дадените заключения и издадените удостоверения за психологическа годност;
18. провежда трето психологическо изследване и издава удостоверения за психологическа годност; поддържа база с данни за проведеното трето психологическо изследване и издадените удостоверения;
19. разработва методически указания за извършване на психологическите изследвания и работа с психологическите тестове, както и за регистрацията, обработката, оценяването и интерпретирането на резултатите;
20. осъществява контролни функции по отношение на спазването на методическите указания за извършване на психологическите изследвания от регистрираните за това лица;
21. проучва законодателството на Европейския съюз във връзка с дейността на дирекцията и прави предложения за промени в националното законодателство; участва в работата на международни институции и организации във връзка с дейността на дирекцията;
22. прави предложения до изпълнителния директор за изменения и допълнения на нормативните актове, уреждащи обществените отношения в областите на дейност на дирекцията, с цел повишаване безопасността на движението по пътищата и подготвя предложения и становища във връзка с безопасността на движението по пътищата;
23. изготвя проекти на административни актове във връзка с дейността на дирекцията;
24. подготвя становища и отговори по постъпващите в агенцията писма и жалби, свързани с дейността на дирекцията;
25. осъществява методическо ръководство и контрол на дейността на регионалните дирекции „Автомобилна администрация“, свързана с функциите на дирекцията;
26. организира и провежда обучението на лицата, провеждащи изпитите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство; анализира резултатите от изпитите по управление на превозно средство;
27. прави предложения за прекратяване на правата, произтичащи от разрешения и удостоверения за регистрация, издавани от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, от изпълнителния директор или от оправомощени от тях лица във връзка с дейността на дирекцията;
28. администрира системата ТАХОНЕТ по отношение на картите за дигитални тахографи; поддържа база с данни за издадените карти за дигитални тахографи;
29. поддържа база с данни за проведените изпити за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство.“
9. В чл. 20:
а) в ал. 1:
аа) в основния текст думите „Главна дирекция“ се заменят с „Дирекция“;
бб) в т. 1 думите „контролните функции на агенцията“ се заменят с „контролни и методически функции спрямо регионалните дирекции „Автомобилна администрация“ във връзка с изпълнение на контролните задължения“;
вв) точки 5 – 7 се отменят;
гг) в т. 8 буква „б“ се отменя;
дд) в т. 15 думите „следи за спазването на етичните правила“ и запетаята след тях се заличават;
ее) създават се т. 19 и 20:
„19. осъществява оперативна координация и взаимодействие с други държавни структури за прилагане на мерки за превенция по отношение осигуряване на безопасност на движението;
20. извършва мониторинг на провежданите теоретични изпити за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство, за свидетелство за водач на моторно превозно средство за превоз на опасни товари, за придобиване на удостоверение за водач на лек таксиметров автомобил и за придобиване на удостоверение за професионална компетентност за ръководител на таксиметрова дейност.“;
б) алинея 2 се отменя.
10. Създава се чл. 20а:
„Чл. 20а. Регионалните дирекции „Автомобилна администрация“:
1. осъществяват контролните функции на агенцията на територията на областите, включени в състава на дирекцията, предвидени във:
а) Закона за автомобилните превози;
б) Закона за движението по пътищата;
в) Закона за управление на отпадъците;
г) Европейската спогодба за международен превоз на опасни товари по шосе (ADR);
д) Спогодбата за международни случайни превози на пътници, извършвани с автобуси (ИНТЕРБУС);
е) Европейската спогодба за превоз на лесноразваляеми хранителни продукти и за специалните транспортни средства, които се ползват при тези превози (ATP);
ж) Европейската спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози (AETR);
2. извършват дейност по съставяне на актове за установяване на административни нарушения;
3. осъществяват дейност по издаване на наказателни постановления при изрично овластяване за това;
4. прилагат принудителни административни мерки в случаите, предвидени в Закона за автомобилните превози, Закона за движението по пътищата и в Закона за управление на отпадъците, при изрично овластяване за това;
5. организират и провеждат изпити за:
а) придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство;
б) придобиване на свидетелство на водач на моторно превозно средство за превоз на опасни товари;
в) придобиване на удостоверение на водач на лек таксиметров автомобил;
г) придобиване на удостоверение за професионална компетентност за ръководител на таксиметрова дейност;
6. поддържат бази с данни за проведените изпити по т. 5, букви „в“ и „г“ и за издадените въз основа на тях удостоверения;
7. извършват огледи за годност на:
а) учебните кабинети, учебните площадки и превозните средства за обучение на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство;
б) психологическите лаборатории;
в) контролно-техническите пунктове за извършване на периодични прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства;
г) помещенията и обектите на лицензираните превозвачи и кандидатите за лицензиране;
8. осъществяват административното обслужване на физически и юридически лица по места във връзка с функциите на агенцията;
9. извършват проверки и изготвят становища и отговори по постъпили в агенцията сигнали, жалби и предложения, свързани с дейността на дирекцията;
10. следят за спазването на вътрешните правила за прилагане на антикорупционни процедури и превенция на риска и осъществяват дейностите, предвидени в тях;
11. участват в комисии и работни групи във връзка с контролната дейност на агенцията;
12. правят предложения за прекратяване на правата, произтичащи от лицензи, разрешения и удостоверения за регистрация, издавани от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, от изпълнителния директор или от оправомощени от тях длъжностни лица;
13. осъществяват контрол върху психологическите лаборатории по отношение на присъствието на изследваните лица;
14. осъществяват регулаторните функции на агенцията по отношение на таксиметровите превози на пътници;
15. правят предложения за анулиране на резултати от извършени периодични прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства при наличие на основание за това.“
11. В чл. 23:
а) в ал. 1 думите „При изпълнение на контролните си функции“ се заличават;
б) създава се ал. 3:
„(3) След надлежна легитимация със служебната карта лицата по ал. 1 и 2 могат да пътуват безплатно с всяко моторно превозно средство за обществен превоз, с изключение на леките таксиметрови автомобили.“
12. В приложението към чл. 12, ал. 2:
а) в наименованието числото „523“ се заменя с „521“;
б) на ред „заместник изпълнителен директор“ числото „2“ се заменя с „1“;
в) на ред „Обща администрация“ числото „38“ се заменя с „47“;
г) ред „дирекция „Административно-правно обслужване     27“ се изменя така:
„дирекция „Правно-нормативно обслужване, обществени поръчки и управление на проекти“     14“;
д) на ред „дирекция „Финансово-счетоводно обслужване“ след думата „обслужване“ се добавя „и управление на собствеността“;
е) след ред „дирекция „Финансово-счетоводно обслужване“ се създават следните редове:
„дирекция „Административно и информационно обслужване“          15
дирекция „Човешки ресурси“                           7“;
ж) на ред „Специализирана администрация“ числото „480“ се заменя с „470“;
з) на ред „дирекция „Автомобилни превози“ след думата „превози“ се добавя „и международна дейност“ и числото „25“ се заменя с „30“;
и) на ред „дирекция „Пътни превозни средства и водачи“ думите „и водачи“ се заличават и числото „26“ се заменя с „13“;
к) след ред „дирекция „Пътни превозни средства и водачи“ се създава ред „дирекция „Водачи на моторни превозни средства“     15“;
л) на ред „Главна дирекция „Автомобилна инспекция“ думата „главна“ се заличава и числото „429“ се заменя с „37“;
м) след ред „Главна дирекция „Автомобилна инспекция“ се създават следните редове:
„Регионална дирекция „Автомобилна
администрация – Бургас“                                37
Регионална дирекция „Автомобилна
администрация – Варна“                                 39
Регионална дирекция „Автомобилна
администрация – Враца“                                 33
Регионална дирекция „Автомобилна
администрация – Плевен“                                45
Регионална дирекция „Автомобилна
администрация – Пловдив“                              47
Регионална дирекция „Автомобилна
администрация – Русе“                                   44
Регионална дирекция „Автомобилна
администрация – София“                                94
Регионална дирекция „Автомобилна
администрация–Стара Загора“                     36“.
§ 5. Постановлението се приема на основание § 8, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби към Закона за изменение на Закона за железопътния транспорт (ДВ, бр. 62 от 2019 г.) и чл. 60 от Закона за администрацията.
§ 6. Постановлението влиза в сила от 1 февруари 2020 г.
За министър-председател: Томислав Дончев
Главен секретар на Министерския съвет: Веселин Даков
Приложение към чл. 2
ПРАВИЛНИК
за дейността, структурата и организацията на Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт
Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. С този правилник се уреждат дейността, структурата и организацията на Националния борд за разследване на произшествията във въздушния, водния и железопътния транспорт, наричан по-нататък „борда“.
Чл. 2. (1) Бордът е независим специализиран държавен орган към Министерския съвет, самостоятелно юридическо лице по чл. 60 от Закона за администрацията със седалище в гр. София.
(2) Председателят на борда е второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
(3) Целевият размер на бюджетните разходи на борда по основни направления – разходи за персонал, издръжка и капиталови разходи, се утвърждава със закона за държавния бюджет на Република България за съответната година от Народното събрание.
Глава втора
УСТРОЙСТВО НА БОРДА
Чл. 3. (1) Бордът е постоянно действащ колегиален орган.
(2) Бордът се ръководи от управителен съвет, състоящ се от трима членове, в т.ч. председател и двама заместник-председатели.
(3) Членовете на управителния съвет на борда притежават образование, знания и професионален опит съответно във въздушния, водния и железопътния транспорт по отношение на безопасността, необходими за извършване на дейностите по разследване на произшествията във въздушния, морския и железопътния транспорт.
(4) Членовете на управителния съвет на борда могат да участват в разследване на произшествията във въздушния, морския и железопътния транспорт като ръководители на комисия за разследване или като инспектори в комисията.
Чл. 4. Членовете на управителния съвет на борда се назначават от министър-председателя.
Чл. 5. (1) Бордът осъществява дейност по разследване на:
1. авиационни събития: авиационни произшествия, сериозни инциденти и инциденти с граждански въздухоплавателни средства на територията на Република България, териториалните води и обслужваното въздушно пространство съгласно поетите от Република България международни ангажименти, независимо от държавата на регистрация на въздухоплавателните средства;
2. много тежки морски произшествия, а във всички останали случаи на морски произшествия и инциденти – след преценка от управителния орган на борда въз основа на експертното становище на инспекторите по разследването от борда;
3. тежки железопътни произшествия, както и по своя преценка – разследване на произшествия и инциденти, които при различна обстановка са могли да доведат до последиците на тежките железопътни произшествия, и на произшествия и инциденти извън посочените.
(2) При осъществяване на дейността по ал. 1 и в съответствие с чл. 16ж от Закона за гражданското въздухоплаване, чл. 79 от Кодекса на търговското корабоплаване, чл. 115и и 115к от Закона за железопътния транспорт бордът:
1. осъществява координация между ведомствата и юридическите лица, участващи при разследване на авиационни събития, разследване на морски произшествия и инциденти и разследване на произшествия и инциденти в железопътния транспорт;
2. организира и участва в международни срещи, свързани с разследване на авиационни събития, разследване на морски произшествия и инциденти в морските пространства, както и на произшествия и инциденти с морски кораби, намиращи се във вътрешните водни пътища на Република България, и речни кораби, плаващи във вътрешните морски води и в териториалното море на Република България, и разследване на произшествия и инциденти в железопътния транспорт;
3. поддържа контакт с органи за разследване на произшествия на чужди държави за привличане на експерти в случай на тежко произшествие.
Чл. 6. (1) Председателят на управителния съвет:
1. представлява борда;
2. свиква и ръководи заседанията на управителния съвет;
3. утвърждава структурата и длъжностните характеристики на инспекторите в борда;
4. назначава и освобождава от заеманата длъжност инспекторите в борда;
5. организира привеждането в изпълнение на решенията на борда и контролира тяхното спазване;
6. утвърждава правилника за вътрешния трудов ред;
7. утвърждава реда за администриране на документите в борда, както и тяхното движение;
8. издава заповеди за създаване на комисии за разследване на произшествията във въздушния, водния и железопътния транспорт по предложение на члена на управителния съвет с компетентност в съответния вид транспорт;
9. осигурява дейностите в сферата на международното сътрудничество, свързани с разследвания във връзка с безопасността във въздушния, водния и железопътния транспорт.
(2) Правомощията на председателя на управителния съвет в негово отсъствие се осъществяват от заместник-председател, за което се издава заповед за всеки конкретен случай. При отсъствие на заместник-председателите председателят оправомощава друго лице от структурата на борда.
Чл. 7. Заместник-председателите на управителния съвет на борда:
1. подпомагат председателя при осъществяване на неговите правомощия;
2. заместват председателя при негово отсъствие;
3. могат да представляват борда пред националните и международните институции в случаите, когато са оправомощени със заповед от председателя на борда.
Чл. 8. (1) Членовете на управителния съвет на борда:
1. са равнопоставени при осъществяване на дейността на борда;
2. осъществяват дейността на борда в съответствие с разпоредбите на Закона за гражданското въздухоплаване, Закона за железопътния транспорт, Кодекса на търговското корабоплаване, Правилника за дейността, структурата и организацията на борда, както и другите приложими нормативни актове от българското законодателство и от правото на Европейския съюз;
3. могат да участват в комисиите за разследване на произшествия, инциденти и събития в съответствие със своята компетентност в един от видовете транспорт.
(2) Управителният съвет приема правила за своята работа.
Чл. 9. Членовете на управителния съвет на борда имат право:
1. да правят предложения за промяна на този правилник, както и за създаване, изменение и допълнение на вътрешни правила за организацията на работа;
2. да правят предложения за оптимизиране на работата на борда;
3. да правят предложения за финансово обезпечаване на дейността на борда;
4. да организират поддържането и повишаването на квалификацията на инспекторите по съответните видове транспорт.
Глава трета
СТРУКТУРА И ФУНКЦИИ НА БОРДА
Чл. 10. (1) Бордът е с обща численост 11 щатни бройки, в т.ч. председател, 2 заместник-председатели и 8 щатни бройки инспектори, които извършват дейности по разследване на произшествията във въздушния, морския и железопътния транспорт в съответствие с приложението.
(2) В областта на разследване на авиационните събития след получаване на уведомление за възникнало събитие членът на управителния съвет на борда с компетентност за разследване на авиационни събития анализира информацията и класифицира събитието за предприемане на последващи действия.
(3) В областта на разследване на авиационните събития инспекторите:
1. изпълняват функции по разследване на авиационни събития, докладване и публикуване на резултатите от разследването с оглед последващото им предотвратяване;
2. прилагат система за докладване на авиационни събития, авиационни произшествия и инциденти;
3. участват в работата на създадените комисии за разследване;
4. изготвят електронна база данни за авиационните събития;
5. изготвят и разпространяват информация за разследваните авиационни събития;
6. анализират действията на физическите и на юридическите лица в областта на въздухоплаването и функционирането на въздухоплавателните средства, обектите и съоръженията, свързани с настъпилото събитие;
7. имат право на достъп до всички въздухоплавателни средства, летища, летателни площадки, летищна обслужваща техника, аеронавигационни и други съоръжения, свързани с разследваното събитие, на територията на страната независимо от собствеността им;
8. изискват обяснения от членовете на екипажа, от всички лица от администрации, авиационни оператори, летища, ръководство на въздушното движение и от организации за техническо обслужване и анализират функционирането на въздухоплавателните средства, оборудването, съоръженията и свързаните с настъпилото събитие полетни записващи устройства и обслужващ персонал;
9. анализират информацията, събрана въз основа на разследваните събития, като правят писмени предписания за осигуряване безопасността на полетите;
10. водят архив за проведените разследвания.
(4) В областта на разследване на морски произшествия и инциденти в морските пространства на Република България, произшествия и инциденти с морски кораби, намиращи се във вътрешните водни пътища на Република България, и речни кораби, плаващи във вътрешните морски води и в териториалното море на Република България, морски произшествия и инциденти, засегнали кораб, плаващ под българско знаме, независимо от мястото на произшествието, както и морски произшествия и инциденти, засегнали други значими интереси на Република България, независимо от мястото на произшествието и знамето, под което плават засегнатите кораби, след получаване на уведомление за възникнало морско произшествие или инцидент членът на управителния съвет на борда с компетентност за разследване на морски произшествия и инциденти анализира информацията и класифицира събитието за предприемане на последващи действия.
(5) В областта на разследване на морски произшествия и инциденти в морските пространства на Република България, произшествия и инциденти с морски кораби, намиращи се във вътрешните водни пътища на Република България, и речни кораби, плаващи във вътрешните морски води и в териториалното море на Република България, морски произшествия и инциденти, засегнали кораб, плаващ под българско знаме, независимо от мястото на произшествието, както и морски произшествия и инциденти, засегнали други значими интереси на Република България, независимо от мястото на произшествието и знамето, под което плават засегнатите кораби, инспекторите:
1. извършват разследване на произшествия и инциденти, като участват в назначена комисия за разследване;
2. прилагат система за докладване при възникване на произшествия и инциденти;
3. изготвят и разпространяват информация за произшествия и инциденти в морските пространства на Република България, както и на произшествия и инциденти с морски кораби, намиращи се във вътрешните водни пътища на Република България, и речни кораби, плаващи във вътрешните морски води и в териториалното море на Република България;
4. анализират действията на физическите и юридическите лица и функционирането на плавателните съдове и съоръженията, свързани с настъпило произшествие или инцидент;
5. осъществяват контакти във връзка с разследването и осигуряват взаимодействие със съответните органи на странитечленки на Европейския съюз, или на страни извън него;
6. ръководят се от препоръките на Международната морска организация и на Европейския съюз, заложени в техните актове, отнасящи се до разследването на морските произшествия и инциденти;
7. уведомяват Международната морска организация и Европейската агенция за морска безопасност за възникналите произшествия и инциденти;
8. имат право на пълен достъп до всички данни и информация, свързани с разследваното произшествие или инцидент, включително информация от засегнати корабособственици, оператори, във връзка с разследваното произшествие или инцидент, както и да изискват и анализират обяснения от членове на екипажи, участвали в произшествието или инцидента;
9. в окончателния си доклад от разследването правят препоръки по безопасността на корабоплаването, произтичащи от направените изводи при разследването на произшествието или инцидента;
10. водят архив за възникналите произшествия и инциденти и проведените разследвания.
(6) В областта на разследване на произшествия и инциденти в железопътния транспорт след получаване на уведомление за възникнало железопътно произшествие или инцидент на железопътната инфраструктура на Република България членът на управителния съвет на борда с компетентност за разследване на железопътни произшествия анализира информацията и класифицира събитието за предприемане на последващи действия.
(7) Инспекторите по разследване на железопътни произшествия и инциденти:
1. извършват разследване на произшествия и инциденти в железопътния транспорт, като участват в назначена комисия за разследване;
2. прилагат система за докладване на произшествия и инциденти;
3. уведомяват Европейската железопътна агенция за всяко разследвано железопътно произшествие или инцидент;
4. имат право на незабавен достъп до мястото на произшествието, както и до участвалия подвижен състав, железопътната инфраструктура, осигурителната техника, документите и устройствата за обективен контрол;
5. имат право на достъп до използване съдържанието на данните от записващите устройства на возилата и записите за регистриране на функционалното състояние на системата за сигнализация и контрол на движението;
6. имат право на достъп до всички доказателствени материали, свързани с разследването, както и достъп до показанията на персонала и експертизите на пострадалите, за което получават съдействие от държавните органи, чиито функции по компетентност са свързани с произшествието;
7. анализират действията на физическите и юридическите лица в областта на железопътния транспорт и функционирането на подвижния железопътен състав, обектите и съоръженията на инфраструктурата, свързани с произшествието или инцидента;
8. изискват и анализират обяснения от участниците в произшествието или инцидента, от очевидци, както и от други лица, свързани с произшествието или инцидента;
9. осъществяват контакт с органите за разследване на железопътни произшествия на други държави за участие на експерти в случай на тежко железопътно произшествие, когато е необходимо;
10. в окончателния доклад за разследваното произшествие или инцидент дават препоръки за безопасност, произтичащи от установените причини при разследваното произшествие или инцидент;
11. създават електронна база данни за железопътните произшествия и инциденти;
12. водят архив за проведените разследвания.
Чл. 11. Административното, техническото и финансовото обслужване на борда се осъществява от администрацията на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията съгласно сключено споразумение между министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и председателя на борда.
Глава четвърта
ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА
Чл. 12. Правата и задълженията на служителите в борда, както и изискванията за заемане на съответната длъжност се определят в длъжностни характеристики, които се утвърждават от председателя на борда.
Чл. 13. (1) Работното време на служителите е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица.
(2) Работното време по ал. 1 е от 7,30 до 18,30 ч. с период на задължително присъствие от 10,00 до 16,00 ч. при задължително отработване на нормалната продължителност на 8-часовия работен ден и с обедна почивка 30 минути, която може да се ползва между 12,00 и 14,00 ч.
Чл. 14. (1) За изпълнение на определени задачи, свързани с дейността на борда, могат да бъдат привличани нещатни сътрудници в качеството им на експерти.
(2) Правата и задълженията на лицата по ал. 1 се определят в акта за привличането им и в сключения с тях договор от председателя.
Чл. 15. Пропускателният режим, документооборотът, противопожарната охрана и други специфични разпоредби, свързани с организацията на работа в борда, се уреждат с вътрешни правила и заповеди на председателя.
Чл. 16. Служителите в борда притежават инспекторски карти, издадени от председателя на управителния съвет на борда, по образец, утвърден от управителния съвет на борда.
Приложение към чл. 10, ал. 1
Обща численост на персонала в организационната структура на Националния борд за разследване на произшествията във въздушния, морския и железопътния транспорт – 11 щатни бройки
Управителен съвет                                           3
 – в т.ч. председател                                     1
 – заместник-председатели                              2
инспектори по разследване                                8
945