Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията
брой: 7, от дата 24.1.2020 г.   Официален раздел / МИНИСТЕРСТВА И ДРУГИ ВЕДОМСТВАстр.148


Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 12 от 2010 г. за проверките по реда на държавния пристанищен контрол

 

Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 12 от 2010 г. за проверките по реда на държавния пристанищен контрол (обн., ДВ, бр. 101 от 2010 г.; изм. и доп., бр. 49 от 2013 г., бр. 85 от 2014 г., бр. 36 от 2016 г.)
§ 1. В чл. 2, ал. 2 се създава изречение второ: „На проверка извън пристанища или места за заставане на котва при експлоатация по редовна линия съгласно чл. 17а подлежат ро-ро пътнически кораби и високоскоростни пътнически плавателни съдове.“
§ 2. В чл. 8, ал. 1 думите „ИА „МА“ провери най-малко 30%“ се заменят с „определеният в Европейския съюз и в региона на ПМР ДПК брой проверки на кораби с приоритет I са били извършени и ИА „МА“ не е извършила проверки на по-малко от 30%“.
§ 3. В чл. 13 се създава ал. 3:
„(3) Регионалният координатор по ДПК в дирекция „МА – Варна“, съответно в дирекция „МА – Бургас“, следи подбраните за проверка кораби съгласно ал. 1 и 2 или чл. 17а да бъдат подлагани на първоначална проверка или на задълбочена проверка.“
§ 4. Създава се чл. 17а:
„Чл. 17а. (1) Ро-ро пътническите кораби и високоскоростните пътнически плавателни съдове в експлоатация по редовна линия подлежат на проверки в съответствие със сроковете и другите изисквания, посочени в приложение № 14.
(2) При планиране на проверките на ро-ро пътнически кораб или високоскоростен пътнически плавателен съд Изпълнителна агенция „Морска администрация“ взема предвид графика за експлоатация и поддръжка на ро-ро пътническия кораб или високоскоростния пътнически плавателен съд.
(3) Когато е извършена проверка на ро-ро пътнически кораб или високоскоростен пътнически плавателен съд в съответствие с приложение № 14, докладът от проверката се въвежда в базата данни за проверките съгласно чл. 28, ал. 3 и проверката се взема предвид за целите на чл. 11 – 13 и за преценка на изпълнението на задължението за проверка от страна на всяка държава членка. Проверката се отчита в общия брой годишни проверки, които се извършват от всяка държава членка, както е предвидено в чл. 6, ал. 1.
(4) Член 20, ал. 2, чл. 12, т. 1 и чл. 17 не се прилагат за ро-ро пътническите кораби и високоскоростните пътнически плавателни съдове по редовни линии, подлежащи на проверка.
(5) Ро-ро пътническите кораби или високоскоростните пътнически плавателни съдове, подлежащи на допълнителна проверка в съответствие с чл. 12, т. 2 и 3, се подбират за проверка в съответствие с приложение № 1, част II, т. 2A и т. 2Б. Извършваните съгласно предходното изречение проверки не засягат времевия интервал за проверки, определен в т. 2 от приложение № 14.
(6) Инспекторът от Изпълнителна агенция „Морска администрация“ може да се съгласи да бъде придружаван по време на проверка на ро-ро пътнически кораб или високоскоростен пътнически плавателен съд от инспектор по държавния пристанищен контрол на друга държава – членка на ЕС и Европейското икономическо пространство, който да бъде наблюдател. Когато знамето на плавателния съд е на държава – членка на ЕС и Европейското икономическо пространство, Изпълнителна агенция „Морска администрация“ отправя покана, при поискване, към представител на държавата на знамето, който да придружи инспектора като наблюдател.“
§ 5. В чл. 19 ал. 3 се отменя.
§ 6. В чл. 21 ал. 1 се изменя така:
„(1) Изпълнителният директор на ИА „МА“ или оправомощено от него длъжностно лице издава заповед за забрана за посещение на българско пристанище за всеки кораб, за който е налице една от следните хипотези:
1. плава под знамето на държава, която по брой задържани кораби попада в черния списък, приет съгласно Парижкия меморандум за разбирателство, въз основа на регистрираната информация в базата данни за проверките, и публикуван ежегодно от Европейската комисия (ЕК), и който е бил задържан повече от два пъти през последните 36 месеца в пристанище или място за заставане на котва на държава членка или държава, която е страна по Парижкия меморандум за разбирателство;
2. плава под знамето на държава, която по брой задържани кораби попада в сивия списък, приет съгласно Парижкия меморандум за разбирателство, въз основа на регистрираната информация в базата данни за проверките, и публикуван ежегодно от Европейската комисия (ЕК), и който е бил задържан повече от два пъти през последните 24 месеца в пристанище или място за заставане на котва на държава членка или държава, която е страна по Парижкия меморандум за разбирателство.“
§ 7. В допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
1. В § 1 се създават т. 30 – 32:
„30. „Ро-ро пътнически кораб“ е кораб, съоръжен да превозва пътни или железопътни превозни средства, като ги товари и разтоварва на колела, и превозващ повече от 12 пътници.
31. „Високоскоростен пътнически плавателен съд“ е съд съгласно определението в глава Х, правило 1 от SOLAS 74, в нейната актуализирана версия, и превозващ повече от 12 пътници.
32. „Редовна линия“ е серия от превози, извършвани от ро-ро пътнически кораб или високоскоростен пътнически плавателен съд, обслужващи трафика между две или повече пристанища, или серия от пътувания от и към същото пристанище без междинни спирания, или:
а) в съответствие с публикувано разписание; или
б) с такава честота или регулярност на превозите, че те съставляват разпознаваема систематична серия.“
2. В § 2 съюзът „и“ се заменя със запетая и след думите „(ОВ, L 123 от 19 май 2015 г.)“ се добавя „и на разпоредбата на чл. 14 от Директива 2017/2110 на Европейския парламент и на Съвета от 15 ноември 2017 г. за система от проверки с оглед на безопасната експлоатация на ро-ро пътническите кораби и високоскоростните пътнически плавателни съдове по редовни линии, за изменение на Директива 2009/16/ЕО и за отмяна на Директива 1999/35/ЕО на Съвета (ОВ, L 315 от 30 ноември 2017 г.)“.
§ 8. В приложение № 3 към чл. 15, ал. 1, т. 1 се създава т. 51:
„51. Международно свидетелство за управление на баластните води.“
§ 9. Създава се приложение № 14 към чл. 17а, ал. 1:
„Приложение № 14 към чл. 17а, ал. 1
Проверка на ро-ро пътническите кораби и високоскоростните пътнически плавателни съдове по редовни линии
1.1. Преди да започне експлоатацията на ро-ро пътнически кораб или високоскоростен пътнически плавателен съд по редовна линия, Изпълнителна агенция „Морска администрация“ извършва проверки съгласно чл. 35, ал. 1 от Наредба № 11 от 2004 г. за прегледите на корабите и корабопритежателите (ДВ, бр. 52 от 2004 г.) (Наредба № 11), за да провери дали ро-ро пътническият кораб или високоскоростният пътнически плавателен съд отговаря на изискванията на приложение № 5 „Специфични изисквания към плавателните съдове по редовни линии“ от Наредба № 11.
1.2. Когато ро-ро пътнически кораб или високоскоростен пътнически плавателен съд ще се експлоатира по редовна линия, Изпълнителна агенция „Морска администрация“ може да вземе предвид извършените от друга държава – членка на ЕС или Европейското икономическо пространство, в рамките на предходните осем месеца проверки по отношение на този ро-ро пътнически кораб или високоскоростен пътнически плавателен съд при експлоатацията по друга редовна линия, при условие че във всеки случай Изпълнителна агенция „Морска администрация“ е установила, че предишните проверки са приложими към новите условия на експлоатация и че по време на проверките е установено, че пътническият кораб или високоскоростният пътнически плавателен съд отговаря на изискванията на приложение № 5 „Специфични изисквания към плавателните съдове по редовни линии“ от Наредба № 11. Предвидените в т. 1.1 проверки не е необходимо да се извършват, преди да започне експлоатацията на ро-ро пътническия кораб или високоскоростния пътнически плавателен съд по новата редовна линия.
1.3. Когато вследствие на непредвидени обстоятелства има спешна необходимост от бързо въвеждане на заместващ ро-ро пътнически кораб или високоскоростен пътнически плавателен съд, за да не се прекъсва линията, а т. 1.2 не е приложима, Изпълнителна агенция „Морска администрация“ може да разреши пътническият кораб или високоскоростният пътнически плавателен съд да започне да се експлоатира, ако са спазени следните условия:
а) визуалната проверка на кораба или съда и проверката на документите му не пораждат съмнение, че ро-ро пътническият кораб или високоскоростният пътнически плавателен съд отговаря на изискванията на приложение № 5 от Наредба № 11; и
б) Изпълнителна агенция „Морска администрация“ извърши проверката по чл. 35, ал. 1 от Наредба № 11 в срок до един месец.
2. Веднъж годишно, но не по-рано от четири месеца и не по-късно от осем месеца след предишната проверка Изпълнителна агенция „Морска администрация“ извършва:
а) проверка в съответствие с приложение № 6 на Наредба № 11; и
б) проверка при експлоатация по редовна линия; тази проверка се извършва съгласно приложение № 7 към Наредба № 11 и според професионалната преценка на инспектора – съгласно приложимите разпоредби на приложение № 5 и приложение № 6 към Наредба № 11, за да се гарантира, че ро-ро пътническият кораб или високоскоростният пътнически плавателен съд продължава да отговаря на изискванията за безопасна експлоатация.
3. Когато ро-ро пътническият кораб или високоскоростният пътнически плавателен съд не е преминал проверка в съответствие с т. 2, ро-ро пътническият кораб или високоскоростният пътнически плавателен съд се считат за приоритет I.
4. Проверка в съответствие с точка 1.1 се счита за проверка за целите на т. 2, буква „а“.“
Министър: Росен Желязков
363