ПРАВИЛНИК
за устройството и дейността на регионалните инспекции по околната среда и водите
Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. (1) С този правилник се определят структурата, функциите, организацията и териториалният обхват на дейност на регионалните инспекции по околната среда и водите (РИОСВ).
(2) Регионалните инспекции по околната среда и водите осъществяват своята дейност съгласно посочените в приложението седалище и териториален обхват на дейност.
Чл. 2. (1) Регионалните инспекции по околната среда и водите са административни структури към министъра на околната среда и водите, осигуряващи провеждането на държавната политика по опазване на околната среда на регионално равнище.
(2) Регионалните инспекции по околната среда и водите са юридически лица на бюджетна издръжка към министъра на околната среда и водите и се ръководят от директора на РИОСВ.
(3) Директорите на РИОСВ са органи на изпълнителната власт и второстепенни разпоредители с бюджет към министъра на околната среда и водите.
Чл. 3. Дирекция „Политики по околната среда“ при Министерството на околната среда и водите (МОСВ) осъществява общо и методическо ръководство, координация и контрол върху дейността на РИОСВ.
Глава втора
УПРАВЛЕНИЕ
Раздел I
Общи положения
Чл. 4. (1) Регионалните инспекции по околната среда и водите се представляват от директор или от оправомощено от него длъжностно лице съгласувано с министъра на околната среда и водите.
(2) Директорите на РИОСВ се назначават след проведен конкурс по реда на Кодекса на труда и се освобождават от длъжност от министъра на околната среда и водите.
Чл. 5. (1) Регионалната инспекция по околната среда и водите е администрация, която подпомага директора на РИОСВ при провеждането на държавната политика по опазване на околната среда на регионално равнище и извършва дейности по административно обслужване на гражданите и юридическите лица.
(2) Длъжностното разписание на РИОСВ се утвърждава от директора на РИОСВ след одобряване от министъра на околната среда и водите и след съгласуване от компетентните звена в МОСВ.
(3) Поименното разписание на длъжностите на съответната РИОСВ се утвърждава от директора на РИОСВ.
(4) Компетенциите на служителите на РИОСВ се определят от действащото законодателство и се регламентират от длъжностните им характеристики, утвърдени от директора на РИОСВ.
(5) Служителите на РИОСВ се назначават и освобождават от длъжност от директора на РИОСВ по реда на Закона за държавния служител и Кодекса на труда.
Раздел II
Правомощия на директора на РИОСВ
Чл. 6. (1) Директорът на РИОСВ:
1. организира, ръководи и контролира цялостната дейност на РИОСВ;
2. осигурява провеждането на регионално равнище на държавната политика в областта на опазване на околната среда;
3. представлява РИОСВ пред всички министерства, ведомства, организации и лица в страната и в чужбина;
4. разпорежда се с бюджетните средства на РИОСВ и утвърждава система за финансово управление и контрол в РИОСВ;
5. издава административни актове в изпълнение на законоустановените му компетенции;
6. издава наказателни постановления и/или прилага принудителни административни мерки при констатирани нарушения на законодателството в областта на околната среда;
7. оправомощава длъжностни лица от РИОСВ да съставят предупредителни и констативни протоколи, както и актове за установяване на административни нарушения, в рамките на предоставените му компетенции;
8. до 31 януари на всяка календарна година представя за утвърждаване от министъра на околната среда и водите годишен план за контролната дейност на РИОСВ;
9. до 31 януари на всяка календарна година представя на МОСВ и Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС) годишен отчет за изпълнените през предходната година дейности по видове и постигнати резултати по годишен план за дейности в защитени територии – изключителна държавна собственост;
10. до 15 февруари на всяка календарна година представя на министъра на околната среда и водите годишен отчет за дейността на РИОСВ за предходната година;
11. до 30 април на всяка календарна година изготвя и публикува на интернет страницата на РИОСВ регионален доклад за състоянието на околната среда за предходната година;
12. до 31 октомври на годината, предхождаща годината, за която се разработва планът, представя на министъра на околната среда и водите годишен план за дейности в защитени територии – изключителна държавна собственост;
13. ежемесечно до 5-о число на месеца представя в МОСВ отчет за осъществената контролна дейност за предходния месец;
14. предприема съответните действия при възникване на аварийна ситуация съгласно утвърдени със заповед на министъра на околната среда и водите указания за действия при възникване на аварийни ситуации, свързани със замърсяване на компонентите на околната среда;
15. изготвя искания до изпълнителния директор на ИАОС за пробовземане и извършване на анализи от лабораториите към ИАОС в изпълнение на изискванията на законодателството по околна среда;
16. възлага обществени поръчки в рамките на своята компетентност;
17. подпомага разработването на нормативните актове, национални и регионални планове, програми и стратегии в областта на околната среда;
18. утвърждава: правилник за вътрешния ред (вкл. правила и инструкции за работа на администрацията, за общия документооборот и документооборота в счетоводството); вътрешни правила/указания за организацията на дейностите при осъществяване на контролната дейност (вкл. административнонаказателната дейност), при възлагане на обществени поръчки и др.;
19. в качеството си на орган по назначаване и работодател по смисъла на § 1, т. 1 от допълнителните разпоредби на Кодекса на труда създава необходимата организация за изпълнение на разпоредбите на Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество и отговаря за изпълнението му;
20. изпълнява и други задачи, възложени му от министър, заместник-министър, главен секретар, главен/изпълнителен директор и директори на дирекции в МОСВ.
(2) Функциите на директор на РИОСВ в негово отсъствие се изпълняват от оправомощено от него длъжностно лице съгласувано с министъра на околната среда и водите.
Глава трета
СТРУКТУРА, ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТА НА РИОСВ
Раздел I
Структура на РИОСВ
Чл. 7. Дейността на РИОСВ се осъществява с помощта на администрация, която според разпределението на дейностите, които извършва при подпомагане на директора на РИОСВ, е обща и специализирана.
Чл. 8. Администрацията е организирана в дирекции, към които могат да се създават отдели при спазване изискванията на Закона за администрацията и Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията.
Раздел II
Обща администрация
Чл. 9. (1) Общата администрация наРИОСВ подпомага осъществяването на правомощията на директора на РИОСВ, създава условия за осъществяване на дейността на специализираната администрация и извършва техническите дейности по административното обслужване.
(2) Общата администрация е организирана в дирекция „Административни, финансови и правни дейности“.
(3) Дирекция „Административни, финансови и правни дейности“ извършва дейности, свързани със:
1. деловодно и административно обслужване, като:
а) извършва деловодно обслужване и външна и вътрешна куриерска дейност;
б) организира дейността по административно обслужване на юридически и физически лица на принципа „едно гише“;
в) систематизира и съхранява документите и другите материали на администрацията в съответствие с изискванията на Закона за Националния архивен фонд;
2. финансови дейности, като:
а) изготвя първоначалното разпределение на бюджета на РИОСВ съгласно утвърдените за инспекцията разчети по приходите, разходите, трансферите и финансирането и показатели за ангажименти и задължения за съответната година, включително и списъците за капиталови разходи;
б) разработва средносрочна, актуализирана бюджетна прогноза и проектобюджет на приходите, разходите и ангажиментите за разходи и за нови задължения на РИОСВ за период от три години;
в) изготвя предложения за промени по бюджета на РИОСВ съгласно дадените указания за изпълнение на бюджета от централната администрация на МОСВ;
г) извършва финансово-счетоводни дейности, като изготвя всички необходими справки и документи, изисквани от централната администрация на МОСВ;
д) изготвя месечни, тримесечни и годишни отчети за касовото изпълнение на бюджета, на сметките за средства от Европейския съюз и на сметките за чужди средства, тримесечни и годишни финансови отчети за степента на изпълнение на програмите и политиките на МОСВ, тримесечни оборотни ведомости и годишен финансов отчет;
е) предоставя информация, свързана с електронно управление, съгласно Закона за електронното управление;
ж) контролира, анализира и отчита разходването на предоставените бюджетни средства, както и събирането и трансфера на приходите;
3. правни дейности, като:
а) осигурява законосъобразното осъществяване на правомощията на директора на РИОСВ и служителите;
б) осигурява процесуалното представителство;
в) изготвя проекти на договори и становища по законосъобразността на проекти на договори, по които страна е РИОСВ;
г) подготвя и/или съгласува проекти на индивидуални административни актове;
д) изготвя и/или съгласува наказателни постановления и мотивирани резолюции за прекратяване на административнонаказателните преписки, издавани от директора;
е) изготвя становища/отговори и разработва предложения за решаване на правни проблеми, свързани с функциите наРИОСВ, в т.ч. и по постъпили жалби, сигнали и предложения;
ж) изготвя становища по проекти на нормативните актове в областта на околната среда;
з) предприема действия за своевременно събиране на дължимите вземания на РИОСВ;
4. човешки ресурси, като:
а) извършва кадровото обслужване, в т. ч. документирането на трудовите и служебните правоотношения и дейността, свързана с личния състав;
б) изготвя поименно разписание на длъжностите и вътрешни правила за работните заплати;
в) изготвя анализи за потребностите от обучение на персонала и планира обучението, подготвя анализ за състоянието на администрацията в съответствие със Закона за администрацията;
г) въвежда и поддържа актуална информация в регистъра на административните структури и актове на органите на изпълнителната власт и изготвя доклад за състоянието на администрацията;
5. стопанска дейност, като:
а) организира материално-техническото снабдяване, както и управлението и стопанисването на собствеността на РИОСВ;
б) осигурява информационните връзки и комуникации на администрацията;
6. дейности по възлагане на обществени поръчки по реда на ЗОП и ППЗОП, като:
а) прогнозира и планира обществените поръчки;
б) организира и подготвя възлагането на обществените поръчки;
в) провежда процедури за възлагане на обществени поръчки;
г) сключва договори по реда на ЗОП;
д) организира и възлага обществени поръчки по реда на чл. 20, ал. 3 от ЗОП;
е) сключва договори за обществени поръчки със стойности под праговете, определени в чл. 20, ал. 4 от ЗОП, както и договори по глава трета „Изключения“ на ЗОП;
ж) поддържа профил на купувача;
з) създава и поддържа досиета на обществените поръчки;
7. връзки с обществеността, като:
а) организира и провежда на територията на РИОСВ кампании за повишаване на общественото съзнание и култура в областта на околната среда и подпомага провеждането на национални кампании;
б) изготвя и разпространява прессъобщения до регионалните медии относно приоритетите и текущата дейност на РИОСВ;
в) организира и провежда пресконференции и публични информационни събития;
г) публикува новини, поддържа и актуализира информацията на интернет страницата на РИОСВ;
д) организира изготвянето на информационни материали за обществеността;
е) изпълнява други дейности, свързани с дейността на инспекцията, предвидени в законите и подзаконовите нормативни актове и/или възложени от директора на РИОСВ.
Раздел III
Специализирана администрация
Чл. 10. (1) Специализираната администрация подпомага осъществяването на правомощията на директора на РИОСВ, свързани с неговата компетентност.
(2) Специализираната администрация е организирана в дирекции:
1. дирекция „Контрол на околната среда“ с направления „Опазване чистотата на атмосферния въздух и вредни физични фактори“, „Комплексно предотвратяване и контрол на замърсяването (КПКЗ), екологична отговорност и доброволни ангажименти“, „Опасни химични вещества и контрол на риска от големи аварии с опасни химични вещества“, „Опазване на водите“ и „Управление на отпадъците и опазване на почвите“ извършва дейности, свързани със:
а) опазване на въздуха, водите и почвите от замърсяване и увреждане чрез осъществяване на превантивен, текущ и последващ контрол върху състоянието и ползването им и източниците на тяхното замърсяване;
б) контрол за изпълнение на мерките, параметрите и изпълнението на условията и изискванията в издадените в съответствие със законодателството по околна среда административни актове, разрешения, разрешителни, регистрационни документи и др.;
в) екологосъобразно управление на отпадъците;
г) управление на опасни химични вещества и смеси и предотвратяване на големи аварии с опасни вещества;
д) контрол на шума, излъчван от промишлени източници в околната среда;
е) уведомяване на общинските органи за необходимостта от разработване на общински програми, контрол по изпълнението на мерките в общинските програми, разработени в съответствие с изискванията на законодателството по опазване на околната среда;
ж) изготвяне на становища при процедурите по издаване на решения, разрешения, разрешителни и регистрационни документи в съответствие с изискванията на законодателството по околна среда;
з) провеждане на процедури за определяне на превантивни и оздравителни мерки при непосредствена заплаха за възникване на екологични щети или при причинени екологични щети в случаите, когато компетентен орган е директорът на РИОСВ;
и) контрол по изпълнение на задълженията по екологична отговорност, в това число по изпълнение на програми за отстраняване на екологични щети и по Закона за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети (ЗОПОЕЩ);
к) прилагане на доброволните ангажименти по чл. 132 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС);
л) изготвяне и предоставяне на информация за състоянието на околната среда и за осъществената контролна и административнонаказателна дейност;
м) извършване на проверки, изготвяне на отговори или становища по постъпили жалби, сигнали и предложения съгласно функционалната компетентност на дирекцията;
н) изпълнение на други дейности, свързани с дейността на дирекцията, предвидени в ЗООС, специалните закони и подзаконовите нормативни актове към тях и/или възложени от директора на РИОСВ;
2. дирекция „Превантивна дейност“ с направления „Екологична оценка (ЕО) и оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС)“, „Биологично разнообразие, защитени територии и зони“ и „Специализирани регистри“ извършва дейности, свързани със:
а) провеждане и координиране на процедурите по глава шеста от ЗООС (ЕО и ОВОС) и/или процедурите по реда на наредбата по чл. 31а от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР);
б) контрол по спазването на забраните или ограниченията на дейности, въведени със заповедите по чл. 12, ал. 6 и чл. 19 от ЗБР и/или с план за управление на защитена зона, ако има такъв;
в) организация на процеса на участие на обществеността при вземане на решения в областта на околната среда;
г) организация на работата на експертния екологичен съвет;
д) изготвяне и предоставяне на информация за състоянието на околната среда (в това число за включването в годишния регионален доклад за състоянието на околната среда) и за осъществената контролна и административнонаказателна дейност;
е) съгласуване на дейности, които собствениците и ползвателите планират да извършат в защитените територии, ако липсва план за управление или те не са предвидени в плановете и проектите по глава четвърта от Закона за защитените територии (ЗЗТ), независимо от разрешенията, които се изискват по други закони;
ж) окомплектоване на документация и участие в процедурите по обявяване и промяна на защитените територии по реда на глава трета от ЗЗТ;
з) извършване на проверки на защитените територии и защитените зони по изпълнение на режимите, определени в заповедите за обявяването им и плановете за управление, ако има такива;
и) контрол по изпълнение на условията и мерките в издадените от министъра на околната среда и водите или от директора на РИОСВ решения по ОВОС и ОС, решения по преценка необходимостта от ОВОС, становища и решения по ЕО;
к) контрол по прилагане на ЗООС, ЗЗТ, ЗБР, Закона за лечебните растения (ЗЛР), Закона за защита на животните (ЗЗЖ) и Закона за генетично модифицирани организми (ЗГМО) в съответствие с правомощията на директора на РИОСВ;
л) поддържане и управление на локални информационни масиви и бази данни (регистри) за състоянието на околната среда;
м) извършване на проверки, изготвяне на отговори или становища по постъпили жалби, сигнали и предложения съгласно функционалната компетентност на дирекцията;
н) изпълнение на други дейности, свързани с дейността на дирекцията, предвидени в ЗООС, специалните закони и подзаконовите нормативни актове към тях и/или възложени от директора на РИОСВ.
(3) Специализираната администрация на РИОСВ може да бъде структурирана в една дирекция „Контролна и превантивна дейност“, която извършва дейностите по ал. 2, т. 1 и 2.
(4) Дейността на РИОСВ, когато е бенефициент по оперативните програми на Европейския съюз, Програмата за околната среда и действията по климата (LIFE) и други европейски или международни проекти или програми, се подпомага от служители, заемащи длъжността „сътрудник по управление на европейски проекти и програми“, назначени за срок до приключване на проекта/програмата и с възнаграждения, финансирани изцяло от бюджета на проекта/програмата.
Раздел IV
Функции на РИОСВ
Чл. 11. При провеждане на своята дейност РИОСВ има регулиращи, информационни и контролни функции.
Чл. 12. (1) При осъществяване на регулиращите функции РИОСВ разработва или участва в разработването на документи в областта на опазването на околната среда и устойчивото ползване на природните ресурси и провежда на регионално равнище дейности, свързани с политиката на държавата в тази област.
(2) При осъществяване на функциите по ал. 1 РИОСВ изпълнява произтичащите от законовите и подзаконовите нормативни актове задачи, включително и чрез:
1. участие с един или няколко представители в държавни, регионални, областни, общински и междуведомствени комисии, програмни, експертни и технически съвети;
2. произнасяне, утвърждаване или съгласуване в съответствие с нормативните изисквания по околна среда на общински програми, планове за действие, оперативни планове за действие, проекти на актове и др.;
3. процедиране на проекти на планове за управление на защитени зони и възлагане и процедиране на проекти на планове за управление на защитени територии; разработване и/или участие в проекти, финансирани по оперативни програми, и др.;
4. поддържащи и възстановителни дейности в защитени територии – изключителна държавна собственост, съгласно ЗЗТ и плановете за управление.
Чл. 13. (1) При осъществяване на информационните функции РИОСВ разработва и участва в провеждането на дейности, свързани със:
1. предоставяне на информация, свързана с дейността на инспекцията на обществеността, вкл. и на средствата за масово осведомяване;
2. повишаване на териториално ниво на общественото съзнание и култура в областта на околната среда;
3. поддържане на регистри и бази данни.
(2) При осъществяване на функциите по ал. 1 РИОСВ изпълнява следните дейности:
1. организира процеса на достъп на обществеността до информацията за околната среда, като:
а) предоставя информация за околната среда съгласно изискванията на ЗООС и Закона за достъп до обществена информация;
б) предприема действия за информиране на заинтересованите ведомства и организации и средствата за масово осведомяване при регистрирано превишаване на алармените прагове за нивата на серен диоксид, азотен диоксид и озон;
в) предоставя информация, свързана с дейността на инспекцията;
г) поддържа и осигурява достъп чрез интернет страницата на РИОСВ на електронни бази данни/регистри съгласно изискванията на ЗООС и специалните закони;
д) поддържа и осигурява ефективното функциониране на информационните центрове за обществеността;
е) поддържа интернет страница на РИОСВ;
ж) издава информационни материали, свързани с дейността на РИОСВ, включително регионални доклади за състоянието на околната среда;
2. организира кампании за повишаване на общественото съзнание и култура в областта на околната среда и тяхното провеждане на регионално ниво;
3. включва обществеността в процеса на вземане на решения, свързани с опазване на околната среда.
Чл. 14. Контролните функции на РИОСВ включват осъществяването на превантивен, текущ и последващ контрол, свързан с прилагането на нормативните и административните актове, регламентиращи качеството на компонентите на околната среда и факторите, които ù въздействат.
Чл. 15. Функциите по превантивен контрол върху компонентите на околната среда и факторите, които им въздействат, се осъществяват съобразно законовите и подзаконовите нормативни актове за:
1. предотвратяване от замърсяване или увреждане на околната среда и възстановяване на околната среда от замърсяване или увреждане чрез:
а) произнасяне с решение по ОВОС/ЕО или с решение за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС/ЕО за инвестиционни предложения за строителство, дейности и технологии/планове и програми, за които компетентен орган за произнасяне е директорът на РИОСВ, и участие в такива процедури, когато компетентен орган е министърът на околната среда и водите;
б) произнасяне с решения по оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения и становища по чл. 2 ал. 2 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони, приета с ПМС № 201 от 2007 г.;
в) участие в процедурите по издаване, отказ, преразглеждане, изменение, актуализиране и отмяна на комплексни разрешителни по чл. 117 от ЗООС; на решения за одобряване на доклад за безопасност за изгражданеи/или експлоатация на предприятия/съоръжения с висок рисков потенциал по чл. 116 от ЗООС и проверка/оценка на доклад за политиката за предотвратяване на големи аварии на предприятия/съоръжения с нисък рисков потенциал и издаване на становище по чл. 106 от ЗООС;
г) участие в процедурите по издаване, преразглеждане и отмяна на разрешителните за емисии на парникови газове;
д) провеждане на процедури за определяне на превантивни и оздравителни мерки при непосредствена заплаха за възникване на екологични щети или при причинени екологични щети в случаите, когато компетентен орган е РИОСВ;
е) изготвяне и предоставяне на становища по инвестиционните проекти по програмите за отстраняване на миналите екологични щети и по отчетите за изпълнението на програмите;
ж) изготвяне и предоставяне на становища по приложимите изисквания за химичните вещества и смеси в обхвата на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и смеси (ЗЗВВХВС) и подзаконовите нормативни актове към него;
2. опазване чистотата на атмосферния въздух и контрол на веществата, които нарушават озоновия слой, и флуорсъдържащите парникови газове чрез:
а) участие с представител в комисиите за държавно приемане на обекти съгласно чл. 16 от Закона за чистотата на атмосферния въздух (ЗЧАВ);
б) ежегодна актуализация на списъците: на обектите, формиращи атмосферни емисии, подлежащи на задължителен емисионен контрол (чрез регистрационни карти и инструментален контрол); на обектите от обхвата на наредбата по чл. 9б от ЗЧАВ; на обектите, извършващи дейности от обхвата на наредбата по чл. 11а от ЗЧАВ, и на предприятията, които подлежат на контрол по Регламент (ЕС) № 517/2014 за флуорсъдържащите парникови газове и за отмяна на Регламент (ЕО) № 842/2006 и Регламент (ЕО) № 1005/2009 относно веществата, които нарушават озоновия слой;
в) контрол по разработването и изпълнението на общинските програми по чл. 27 от ЗЧАВ за намаляване на нивата на замърсителите в атмосферния въздух и за достигане на съответните норми в установените за целта срокове;
г) контрол по разработването на оперативни планове за действие по чл. 30 от ЗЧАВ за ограничаване на риска от превишаване на установените норми или алармени прагове при неблагоприятни метеорологични условия и други фактори;
3. опазване на водите от замърсяване чрез:
а) участие в процедури по издаване (вкл. изменение, продължаване, прекратяване и отнемане) на разрешителни за заустване на отпадъчни води в повърхностни водни обекти и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точковите източници на замърсяване;
б) поддържане в актуално състояние на списъците на обектите, които формират емисии на приоритетни и приоритетно опасни вещества, общи и специфични замърсители;
4. спазване на изискванията за осигуряване на екологосъобразно управление на отпадъците чрез:
а) утвърждаване на работни листове за класификация на образувани отпадъци;
б) издаване на разрешения за извършване на дейности по третиране на отпадъци, извършване на регистрация и издаване на регистрационни документи за дейности с отпадъци съгласно разпоредбите на Закона за управление на отпадъците (ЗУО);
в) издаване на становища или административни актове за съгласуване на проекти (в т.ч. допълване и/или корекции в съответствие с нормативните изисквания) за закриване и рекултивация на съществуващите депа за отпадъци;
5. опазване на елементите на Националната екологична мрежа и биологичното разнообразие, както и устойчивото използване на биологичните ресурси, чрез:
а) изготвяне на становища за дейности в защитени територии и защитени зони и за проекти за планове за управление на защитените територии и защитените зони;
б) участие в процедури, свързани с растителни и животински видове, поставени под режим на опазване и регулирано ползване, и в процедури по обявяване и промени на защитени територии и защитени зони и вековни дървета;
в) регистрация на екземпляри по чл. 91 от ЗБР и чл. 22 от ЗЗЖ;
г) изготвяне на планове за поддържащи и възстановителни дейности в горите със съпътстващ добив на дървесина в поддържани резервати;
д) извършване на наблюдения и контрол, свързани с мониторинга на биоразнообразието и биологичните ресурси и генетично модифицирани организми;
е) издаване на индивидуални административни актове по реда на глава втора от наредбата по чл. 31а от ЗБР, вкл. издаване на писмо по чл. 2, ал. 2 от същата наредба;
ж) възлагане извършването на допълнителни проучвания и анализи или събиране на допълнителна научна информация относно предмета и целите на защитените зонии/или очакваната степен на увреждането им от реализацията на планове, програми, проекти/инвестиционни предложения при провеждане на процедурите по ОВОС, ЕО и ОС;
з) извършване на контрол, свързан с инвазивни видове и с отглеждане на растителни и животински видове извън естествената им среда.
Чл. 16. (1) При осъществяване на функциите по текущ и последващ контрол в съответствие с изискванията на законодателството по опазване на околната среда РИОСВ извършва самостоятелни и/или съвместни проверки „на място“ и по документи, свързани със:
1. опазване чистотата на атмосферния въздух и контрол на веществата, които нарушават озоновия слой, и флуорсъдържащите парникови газове по отношение на:
а) концентрацията на основни и допълнителни показатели, ако такива са определени, съгласно чл. 4, ал. 1 и 2 от ЗЧАВ, характеризиращи качеството на атмосферния въздух в приземния слой, в т. ч. и при възникнала аварийна ситуация, в резултат на която са изпуснати емисии на вредни вещества;
б) емисиите (концентрации) на вредни вещества, изпускани в атмосферата от неподвижни източници, нормирани съгласно действащото законодателство, както и съгласно подписаните и ратифицирани от Република България международни конвенции и в съответствие с ефективността на пречиствателните съоръжения за отпадъчни газове;
в) емисиите на вредни вещества съгласно програмите за тяхното намаляване по подписаните и ратифицирани от Република България международни конвенции;
г) трансграничния пренос на вредни вещества и фоновото качество на атмосферния въздух;
д) източниците на неорганизирано изпускане на емисии;
е) ефективността от работата на пречиствателните съоръжения за отпадъчни газове;
ж) източниците на неприятни миризми;
з) пускането на пазара и/или употребата на бои, лакове и авторепаратурни продукти в обхвата на наредбата по чл. 11а от ЗЧАВ;
и) производството, вноса, износа, пускането на пазара, употребата, проверките за течове, възстановяването, регенерирането, рециклирането или унищожаването на вещества, които нарушават озоновия слой, или флуорсъдържащи парникови газове, както и на продукти и съоръжения, които съдържат или зависят от тези вещества;
к) установяването на съответствие със законодателството по флуорсъдържащи парникови газове и вещества, които нарушават озоновия слой, посредством извършване на анализ на място;
л) спазването на изискванията за провеждане на собствен мониторинг;
м) количествата, вида и енергоефективността на изгаряните горива;
н) изпълнението на условията в издадените разрешителни за емисии на парникови газове;
2. опазване на водите от замърсяване, като:
а) контролира обектите, формиращи отпадъчни води, включително пречиствателните станции на населените места;
б) контролира параметрите и изпълнението на условията и изискванията в издадените разрешителни за заустване на отпадъчни води по реда на Закона за водите (ЗВ) и комплексните разрешителни, издадени по реда на ЗООС;
в) контролира аварийните изпускания на отпадъчни води;
г) провежда мониторинга на отпадъчните води;
д) поддържа база данни за извършения мониторинг, включително собствен мониторинг на титулярите на издадени разрешителни, за количествените и качествените характеристики на отпадъчните води и за контрол за състоянието на отпадъчните води;
3. опазване на почвите по отношение на:
а) замърсяването с вредни вещества;
б) рекултивацията на нарушени терени и на почви, замърсени с вредни вещества;
4. земните недра – по отношение на състоянието на компонентите на околната среда и факторите, които им въздействат при извършване на дейности по предоставени разрешения за търсене; търсене и проучване; проучване и концесии за добив;
5. управление на отпадъците по отношение на:
а) лицата, извършващи дейности по събиране, включително разделното събиране, предварително съхраняване, транспортиране, оползотворяване и/или обезвреждане на отпадъци, в т.ч. спазването на условията на издадените разрешения и регистрационни документи;
б) лицата, пускащи на пазара продукти, след употребата на които се образуват масово разпространени отпадъци, в т.ч. изпълняващи задълженията си индивидуално или чрез колективни системи, представлявани от организация по оползотворяване;
в) лицата, при чиято дейност се образуват отпадъци, начина им на съхранение и предаване за оползотворяване и/или обезвреждане;
г) експлоатацията, закриването и следексплоатационните грижи на съоръженията и инсталациите за съхраняване, оползотворяване и обезвреждане на отпадъци;
д) изпълнението на мерките в общинските програми за управление на отпадъците и задълженията на органите на местното самоуправление и местната администрация, произтичащи от ЗУО;
е) изпълнението на утвърдените планове за закриване на съществуващите депа за отпадъци, неотговарящи на нормативните изисквания, и изпълнение на проектите за крайна рекултивация на депата за отпадъци;
ж) трансграничния превоз на отпадъци, в т.ч. контрол по изпълнение на условията в издадените от министъра на околната среда и водите писмени съгласия за превоз на отпадъци;
з) оказване на съдействие на други контролни органи, които съобразно своите правомощия осъществяват контрол по управлението на отпадъци, в т.ч. трансграничния превоз на отпадъци;
и) отчетността и предоставянето на информация за дейностите по отпадъците;
к) изпълнение на задълженията на собствениците на депа относно изискванията за превеждане на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци;
6. опазването на биологичното разнообразие и елементите на Националната екологична мрежа, както и устойчивото използване на биологичните ресурси по отношение на:
а) изпълнението на плановете за управление и спазване на режимите за защитените територии и защитените зони;
б) опазване на защитени растителни и животински видове и техните местообитания и устойчивото ползване на биологичните ресурси;
в) охраната на резервати и поддържани резервати, които попадат в обхвата на съответната РИОСВ;
г) контрол върху вътрешната търговия с екземпляри от видовете по Приложенията към Регламента на Съвета относно защитата на видовете от дивата флора и фауна чрез регулиране на търговията с тях, регистрациите по чл. 90 от ЗБР и изпълнението на разпорежданията при задържане и конфискуване на животни и растения;
д) контролира спазването на изискванията на законодателството при отглеждане на растителни и животински видове извън естествената им среда;
е) извършва контрол по отношение изпълнението на условия, изисквания и мерки, свързани с биологичното разнообразие, поставени в актове, издадени от министъра на околната среда и водите или оправомощени от него лица в изпълнение на техните функции;
ж) установяване на щети от защитени видове хищници върху селскостопански животни и култури, пчелини и друго имущество;
7. реализация на устройствените планове и на инвестиционните проекти в селищните и извънселищните територии и зоните им на влияние по отношение на:
а) изпълнението на условията и мерките в решенията по ОВОС и в решенията за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС за инвестиционни предложения на съответните етапи от тяхната реализация;
б) наблюдение и контрол при прилагане на планове/програми, за които е издадено решение по преценяване на необходимостта от ЕО или становище по ЕО;
в) изпълнението на условията и мерките в издадените решения по оценка за съвместимост с предмета и целите на защитените зони;
г) съответствието на параметрите на планове, програми, проекти/инвестиционни предложения, за които е проведена процедура по чл. 2, ал. 2 от наредбата по чл. 31а от ЗБР;
8. управление на опасни химични вещества и смеси по отношение на:
а) изискванията за съхранение на опасни вещества и смеси на ЗЗВВХВС и подзаконовите нормативни актове към него;
б) изискванията за предоставяне на информация за опасни вещества и смеси по веригата на доставки, потребителите надолу по веригата, обмен на данни, регистрация, разрешаване или ограничаване на вещества в самостоятелен вид, в смеси и в изделия съгласно Регламент REACH;
в) изискванията за нотификация на класификацията и етикетирането на пускани на пазара опасни вещества и смеси съгласно Регламент CLP;
г) изискванията за предоставяне на информация за износа и вноса на опасните вещества, смеси и изделия в обхвата на Регламент (ЕС) 649/2012 (PIC);
д) изискванията, свързани със забраната, ограничаване на производството, пускането на пазара и употребата, предоставянето на информация за устойчиви органични замърсители в обхвата на Регламент (ЕО) 850/2004 (POPs);
е) удостоверяване на биоразградимостта на повърхностноактивни вещества в състава на детергенти съгласно Регламент (ЕО) 648/2004;
ж) изискванията, свързани с ограничаване или забрана на производството, пускането на пазара или износа на живак, живачни съединения и смеси на живака, продукти, съдържащи живак, или процеси, включващи употребата на живак или живачни съединения, съгласно Регламент (ЕС) 2017/852 относно живака;
9. промишленото замърсяване по отношение на:
а) изпълнението на програми за отстраняването на щети върху околната среда, настъпили от минали действия или бездействия на държавата, при приватизация (ако има такава);
б) изпълнението от условията в издадените комплексни разрешителни;
в) изпълнението от операторите на задълженията им по ЗОПОЕЩ, вкл. по прилагане на постановените с издадени заповеди превантивни/оздравителни мерки;
г) изпълнението на изискванията на глава седма, раздел I от ЗООС от операторите на предприятия с нисък и с висок рисков потенциал;
10. промишлените източници на шум по отношение на:
а) съответствието на нивата на шума по границите на производствената площадка и в местата на въздействие с нормативно определените гранични стойности на показателите за шум в околната среда;
б) спазването на условията за извършване на собствени периодични или контролни измервания на шум;
в) техническите средства за намаляване на вредното въздействие на шума;
11. генетично модифицираните организми (ГМО) в контролирани условия и освобождаването им в околната среда по отношение на:
а) спазването на условията от разрешения, издадени по ЗГМО;
б) наличието на ГМО в противоречие със ЗГМО;
12. доброволните ангажименти по чл. 132 от ЗООС по отношение на:
а) спазването на приложимите правни изисквания, свързани с околната среда, от организации, регистрирани по схемата на Общността за управление по околна среда и одит (EMAS);
б) съответствието на продукти с екомаркировката на Европейския съюз (ЕС) с критериите за съответната продуктова група;
в) употребата на логото на EMAS и екомаркировката на ЕС.
(2) При осъществяване на функциите по последващ контрол РИОСВ извършва проверки „на място“ и по документи за изпълнение на дадени предписания за привеждане в съответствие с изискванията на законодателството по опазване на околната среда.
Чл. 17. (1) При изпълнение на правомощията си по осъществяване на превантивен, текущ и последващ контрол длъжностните лица от РИОСВ:
1. извършват самостоятелни и/или съвместни проверки, съставят предупредителни и констативни протоколи, дават предписания със срокове и отговорници, контролират тяхното изпълнение, изискват и имат право да получават справки, документи и писмени обяснения от представителите на проверяваните обекти съгласно действащото законодателство;
2. съставят актове за установяване на административни нарушения съобразно предоставената им компетентност;
3. имат право на свободен достъп до всички обекти на територията на съответната РИОСВ за извършване на проверка;
4. имат право да изискват и да получат съдействие от държавните и общинските органи, организации, юридически и физически лица;
5. участват и съдействат при създаването и функционирането на Националната система за мониторинг на околната среда в рамките на правомощията си;
6. участват в съвместни проверки с други контролни органи в планирани от Европейската агенция по химикали пилотни и координирани тематични европейски проекти за контрол;
7. прилагат принудителни административни мерки съобразно предоставените им компетенции.
(2) При осъществяване на правомощията си длъжностните лица от РИОСВ се легитимират със служебни карти, издадени от министъра на околната среда и водите.
Чл. 18. (1) При осъществяване на текущ контрол длъжностни лица от РИОСВ могат да участват в проверки на обекти извън териториалния обхват на РИОСВ.
(2) В случаите по ал. 1 директорът на РИОСВ, на чиято територия ще се извършва проверката, изготвя мотивиран доклад до ресорния заместник-министър с предложение за извършване на проверка с участие на експерти от друга РИОСВ.
(3) След одобрение от ресорния заместник-министър директорът на РИОСВ, на чиято територия ще се извърши проверката, изготвя заповед след съгласуване с директора на определената за участие в проверката РИОСВ, съдържаща дата, място на проверката, обхват на проверката и данните на съответните служители.
(4) Длъжностни лица от определената за участие РИОСВ участват в проверката, като подпомагат експертно длъжностните лица от РИОСВ, на чиято територия е разположен обектът, вкл. подписват съставения констативен протокол като участници в проверката.
(5) Проверките по ал. 1 се извършват при спазване на разпоредбите на Наредбата за командировките в страната, приета с ПМС № 72 от 1986 г., и са за сметка на бюджета на съответната РИОСВ, в която са назначени длъжностните лица.
Раздел V
Организация на работата на РИОСВ
Чл. 19. Организацията на дейността на всяка РИОСВ се определя с правилник за вътрешния ред, утвърден от директора на РИОСВ.
Чл. 20. (1) Работното време на служителите в регионалната инспекция по околната среда и водите при 5-дневна работна седмица е 8 часа дневно и 40 часа седмично.
(2) Работното време на служителите по ал. 1 е с променливи граници от 7,30 до 18,30 ч., със задължително присъствие в периода от 10 до 16 ч. и с обедна почивка 30 минути между 12 и 14 ч. Извън времето на задължително присъствие служителите могат да отработват дневното работно време през определени дни в следващия или в друг ден от същата работна седмица.
(3) Работното време по ал. 2 се отчита чрез система за контрол на достъпа в сградата на РИОСВ или по друг подходящ начин.
(4) Директорът на РИОСВ с вътрешни правила определя конкретната организация на работа и контрола по спазване на установеното работно време.
Чл. 21. Пропускателният режим, документооборотът, противопожарната охрана и други специфични дейности, свързани с организацията на работа в инспекцията, се уреждат с вътрешни правила и заповеди на директора на РИОСВ.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ
РАЗПОРЕДБИ
§ 1. Този правилник се издава на основание чл. 14, ал. 5 от ЗООС.
§ 2. Започналите, но неприключили до влизане в сила на този правилник административни производства пред РИОСВ – Бургас, за административна област Варна, община Бяла, и административна област Сливен, община Котел, се довършват от РИОСВ – Бургас.
§ 3. Започналите, но неприключили до влизане в сила на този правилник административни производства пред РИОСВ – Стара Загора, за административна област Хасково, община Тополовград, се довършват отРИОСВ – Стара Загора.
§ 4. Отменя се Правилникът за устройството и дейността на регионалните инспекции по околната среда и водите, издаден от министъра на околната среда и водите (обн., ДВ, бр. 103 от 2011 г.; доп., бр. 29 от 2012 г.; изм. и доп., бр. 58 от 2012 г.).
§ 5. Правилникът влиза в сила от датата на обнародването му в „Държавен вестник“
Министър: Нено Димов
Приложение
към чл. 1, ал. 2
Седалище и териториален обхват на дейност на РИОСВ
Седалище
|
Териториален обхват
|
област с административен център
|
общини
|
1
|
2
|
3
|
Благоевград
|
Благоевград
|
Благоевград, Белица, Банско, Гоце Делчев, Гърмен, Кресна, Петрич, Разлог, Симитли, Струмяни, Сандански, Хаджидимово, Якоруда
|
Кюстендил
|
Кочериново, Рила
|
Бургас
|
Бургас
|
Айтос, Бургас, Камено, Карнобат, Малко Търново, Несебър, Поморие, Приморско, Руен, Созопол, Средец, Сунгурларе, Царево
|
Варна
|
Варна
|
Аврен, Аксаково, Белослав, Бяла, Вълчи дол, Ветрино, Варна, Девня, Долни чифлик, Дългопол, Провадия, Суворово
|
Добрич
|
Балчик, Генерал Тошево, Добрич, Добрич-селска, Каварна, Крушари, Тервел, Шабла
|
Враца
|
Враца
|
Враца, Мездра, Бяла Слатина, Оряхово, Козлодуй, Мизия, Роман, Криводол, Борован, Хайредин
|
Велико
Търново
|
Велико
Търново
|
Елена, Стражица, Златарица, Лясковец, Горна Оряховица, Велико Търново, Полски Тръмбеш, Свищов, Павликени, Сухиндол
|
Габрово
|
Севлиево, Дряново, Трявна, Габрово
|
Монтана
|
Монтана
|
Монтана, Берковица, Лом, Вършец, Г. Дамяново, Чипровци, Бойчиновци, Брусарци, Медковец, Якимово, Вълчедръм
|
Видин
|
Видин, Белоградчик, Кула, Бойница, Брегово, Ново село, Грамада, Макреш, Чупрене, Ружинци, Димово
|
Пазарджик
|
Пазарджик
|
Батак, Белово, Брацигово, Велинград, Лесичово, Пазарджик, Панагюрище, Пещера, Септември, Стрелча, Ракитово, Сърница
|
Плевен
|
Плевен
|
Белене, Гулянци, Долни Дъбник, Долна Митрополия, Искър, Кнежа, Левски, Никопол, Плевен, Пордим, Червен бряг
|
Ловеч
|
Априлци, Летница, Ловеч, Луковит, Тетевен, Троян, Угърчин, Ябланица
|
Пловдив
|
Пловдив
|
Асеновград, Брезово, Калояново, Карлово, Кричим, Куклен, „Марица“, Перущица, Пловдив, Първомай, Раковски, „Родопи“, Садово, Сопот, Стамболийски, Съединение, Хисаря
|
Русе
|
Русе
|
Русе, Сливо поле, Борово, Две могили, Иваново, Ценово, Ветово, Бяла
|
Разград
|
Разград, Лозница, Кубрат, Исперих, Завет, Цар Калоян, Самуил
|
Силистра
|
Силистра, Тутракан, Ситово, Главиница, Дулово, Алфатар, Кайнарджа
|
София
|
София област
|
Антон, Ботевград, Божурище, Горна Малина, Годеч, Долна баня, Драгоман, Елин Пелин, Етрополе, Ихтиман, Копривщица, Златица, Костенец, Костинброд, Мирково, Пирдоп, Правец, Самоков, Своге, Сливница, Чавдар, Челопеч
|
София-град
|
Столична община
|
Перник
|
Перник
|
Перник, Брезник, Трън, Ковачевци, Земен, Радомир
|
Кюстендил
|
Кюстендил, Трекляно, Невестино, Бобов дол, Сапарева баня, Дупница, Бобошево
|
Смолян
|
Смолян
|
Смолян, Чепеларе, Баните, Борино, Доспат, Девин, Мадан, Рудозем, Златоград, Неделино
|
Благоевград
|
Сатовча
|
Пловдив
|
Лъки
|
Кърджали
|
Ардино
|
Стара Загора
|
Стара Загора
|
Стара Загора, Казанлък, Мъглиж, Гълъбово, Братя Даскалови, Опан, Николаево, Гурково, Чирпан, Павел баня, Раднево
|
Сливен
|
Котел, Сливен, Нова Загора, Твърдица
|
Ямбол
|
Ямбол, „Тунджа“, Стралджа, Елхово, Болярово
|
Хасково
|
Хасково
|
Димитровград, Ивайловград, Любимец, Маджарово, Минерални бани, Свиленград, Симеоновград, Стамболово, Харманли, Хасково, Тополовград
|
Кърджали
|
Джебел, Кирково, Крумовград, Кърджали, Момчилград, Черноочене
|
Шумен
|
Шумен
|
Шумен, Каспичан, Нови пазар, Каолиново, Смядово, Хитрино, Венец, Никола Козлево, Велики Преслав, Върбица
|
Търговище
|
Търговище, Попово, Омуртаг, Антоново, Опака
|
5495