Министерски съвет
брой: 45, от дата 3.6.2025 г.   Официален раздел / МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТстр.8


Постановление № 74 от 28 май 2025 г. за изменение и допълнение на Наредбата за вписване в регистъра на заетостта, приета с Постановление № 267 на Министерския съвет от 2024 г.

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 74 ОТ 28 МАЙ 2025 Г.
за изменение и допълнение на Наредбата за вписване в регистъра на заетостта, приета с Постановление № 267 на Министерския съвет от 2024 г.
(ДВ, бр. 65 от 2024 г.)

МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:

§ 1. В чл. 9 се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 2 след думите „квалифициран електронен подпис“ се добавя „или персонален идентификационен код, издаден от Националната агенция за приходите“ и се поставя запетая.

2. Алинея 3 се изменя така:

„(3) Електронните трудови записи може да се подават и в териториална дирекция на Националната агенция за приходите на електронен носител с придружително писмо съгласно приложение № 4 само от работодатели или органи по назначаване с до 5 наети лица по трудови или служебни правоотношения. Достоверността на информацията, подадена с електронен носител, се доказва с подписа върху придружителното писмо.“

§ 2. В чл. 13 се създава ал. 3:

„(3) Заличаване на вписани данни за сключен трудов договор или възникнало служебно правоотношение след срока по чл. 10, ал. 1 се извършва от работодателя или органа по назначаване с електронен трудов запис съгласно приложение № 1, подаден на електронен носител с придружително писмо съгласно приложение № 4. Електронният трудов запис се приема, когато е установено несъответствие по реда на ал. 1.“

§ 3. В чл. 15 се правят следните допълнения:

1. В ал. 3, т. 1 след думите „структури на Националната агенция за приходите“ се поставя запетая, добавя се „с изключение на достъпа по ал. 1, т. 4 за работодатели или органи по назначаване с над 5 наети лица по трудови или служебни правоотношения“ и се поставя запетая.

2. В ал. 4, т. 1 накрая се поставя запетая и се добавя „с изключение на достъпа по ал. 1, т. 4 за работодатели или органи по назначаване с над 5 наети лица по трудови или служебни правоотношения“.

§ 4. В заключителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:

1. Думите „Заключителни разпоредби“ се заменят с „Преходни и заключителни разпоредби“.

2. Създава се § 1а:

„§ 1а. Работодателят подава електронен трудов запис по реда на тази наредба за:

1. сключване, изменение или прекратяване на трудови договори за периода до 1 юни 2025 г., когато не са изпратени уведомления по реда на Наредба № 5 от 29 декември 2002 г. за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл. 62, ал. 5 от Кодекса на труда;

2. коригиране на уведомление, изпратено по реда на Наредба № 5 от 29 декември 2002 г. за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл. 62, ал. 5 от Кодекса на труда; в този случай се попълват и всички останали задължителни данни от електронния трудов запис;

3. заличаване на уведомление, изпратено по реда на Наредба № 5 от 29 декември 2002 г. за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл. 62, ал. 5 от Кодекса на труда; в този случай се попълват и задължителните данни от електронния трудов запис.“

§ 5. В приложение № 1 към чл. 8, т. 1 се правят следните изменения и допълнения:

1. Приложение № 1 се изменя така:

„Приложение № 1 към чл. 8, т. 1

2. В „Указания за подаване на данни за електронен трудов запис за сключване, изменение и прекратяване на трудов договор и за възникване, промяна и прекратяване на служебно правоотношение“ се правят следните изменения и допълнения:

а) в т. 2 „Код корекция – попълва се код“:

аа) думите „1 – при коригиране на погрешно подаден електронен трудов запис (ЕТЗ); в този случай освен коригираните се попълват всички останали данни от подадения преди това ЕТЗ; този код не се използва за корекция в т. 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 и 12. При необходимост от корекция на данните в т. 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 и 12 първо се подава ЕТЗ с код заличаване и след това нов ЕТЗ с редовни данни“ се заменят с „1 – при коригиране на погрешно подаден електронен трудов запис (ЕТЗ); в този случай освен коригираните се попълват всички останали данни от подадения преди това ЕТЗ; този код не се използва за корекция в т. 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12 и 16; при необходимост от корекция на данните в т. 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12 и 16 първо се подава ЕТЗ с код заличаване и след това нов ЕТЗ с редовни данни“;

бб) в „Забележки“ се създава т. 3:

„3. Когато с код 2 се заличава ЕТЗ за сключен трудов договор или възникнало служебно правоотношение, за който са подавани записи за изменение и/или прекратяване, първо се подава ЕТЗ за заличаване на подадените записи за изменението и/или прекратяването.“;

б) точка 3 „Тип на документа“ се изменя така:

„3. Тип на документа – попълва се код:

0 – при акт за назначаване, действащ към 1.06.2026 г.; попълва се само за тип правоотношение 02; в този случай се попълват всички точки от ЕТЗ към момента на подаване без т. 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 и 32;

1 – при сключване на трудов договор или при акт за назначаване, издаден след 31.05.2026 г.; в тези случаи се попълват всички точки от ЕТЗ без 16, 16А, 17, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 и 32;

2 – при изменение на трудовото или служебното правоотношение, с което се променя: основанието на трудовия договор или на акта за назначаване; срокът на трудовия договор или на акта за назначаване; длъжността на лицето; размерът на основното трудово възнаграждение или на основната месечна заплата; на продължителността на работното време; уговореният размер на платения годишен отпуск; мястото на работа (освен в случаите на командироване в страната или в чужбина по реда на Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина или при промяна на мястото на работа по реда на чл. 107з, ал. 8, изречение 2 от Кодекса на труда); рангът на държавния служител, съответно дипломатическият ранг; както и при командироване в рамките на предоставяне на услуги по чл. 121а, ал. 1, т. 1 от КТ; в тези случаи се попълват всички точки от уведомлението без т. 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 и 32;

3 – при прекратяване на регистриран трудов договор или на служебно правоотношение; в този случай се попълват всички точки от ЕТЗ без 15, 16, 16А, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23А, 23 и 24.“;

в) в т. 12 „Основание на трудовия договор/акта за назначаване или основание за промяна на правоотношението“ след думите „чл. 68, ал. 1, т. 1 от КТ“ се добавя „или чл. 68, ал. 6 от КТ“, а думите

„118 – временно назначаване за споделено изпълнение на ключова длъжност (чл. 84а, ал. 1, т. 1 и чл. 84а, ал. 3 от ЗДСл);

119 – временно назначаване за споделено изпълнение на ключова длъжност (чл. 84а, ал. 1, т. 2 и чл. 84а, ал. 3 от ЗДСл);

120 – временно преместване при трудоустрояване (чл. 85 от ЗДСл);

121 – изменение на служебното правоотношение на държавен служител с трайни увреждания (чл. 87б от ЗДСл);

122 – възстановяване на предишната държавна служба (чл. 122 от ЗДСл);

123 – назначаване в новосъздадена администрация без конкурс (чл. 10, ал. 5 от ЗДСл);

124 – поради определяне с нормативен акт на длъжността за заемане от държавен служител (§ 36, ал. 1 от ПЗР на ЗИД на ЗДСл);

125 – заемане на предишната длъжност след прекратяване на пълномощията (§ 7 от ПЗР на ЗДСл);

126 – назначаване на длъжността ръководител на звеното за връзки с обществеността без конкурс (чл. 10, ал. 3 от ЗДСл)“

се заменят с

„119 – временно назначаване за споделено изпълнение на ключова длъжност (чл. 84а, ал. 1, т. 1 и чл. 84а, ал. 3 от ЗДСл);

120 – временно назначаване за споделено изпълнение на ключова длъжност (чл. 84а, ал. 1, т. 2 и чл. 84а, ал. 3 от ЗДСл);

121 – временно преместване при трудоустрояване (чл. 85 от ЗДСл);

122 – изменение на служебното правоотношение на държавен служител с трайни увреждания (чл. 87б от ЗДСл);

123 – възстановяване на предишната държавна служба (чл. 122 от ЗДСл);

124 – назначаване в новосъздадена администрация без конкурс (чл. 10, ал. 5 от ЗДСл);

125 – поради определяне с нормативен акт на длъжността за заемане от държавен служител (§ 36, ал. 1 от ПЗР на ЗИД на ЗДСл);

126 – заемане на предишната длъжност след прекратяване на пълномощията (§ 7 от ПЗР на ЗДСл);

127 – назначаване на длъжността ръководител на звеното за връзки с обществеността без конкурс (чл. 10, ал. 3 от ЗДСл);

128 – назначаване на лице със статут на държавен служител по друг закон на длъжност по Закона за държавния служител в същата администрация без конкурс (чл. 10, ал. 4 от ЗДСл)“;

г) в т. 14 „Дата на начало на изпълнение на трудовия договор или на възникване на служебното правоотношение“ след числото „16“ се поставя запетая и се добавя „16А“;

д) в т. 16 „Дата на сключване на допълнително споразумение или на издаване на акта за промяна на служебното правоотношение“ след думите „тип на документа“ се добавя „0 или“;

е) създава се т. 16А:

„16А. Дата на влизане в сила на изменението на трудовото или служебното правоотношение – попълва се датата във формат (ддммгггг), от която е влязло в сила изменението на трудовото или служебното правоотношение. Полето се попълва само при подаване на данни за ЕТЗ с тип на документа 0 или 2.“;

ж) в т. 17 „Номер на акта за промяна на служебното правоотношение“ след думите „тип на документа“ се добавя „0 или“;

з) в т. 22 „Код по ЕКАТТЕ“ думата „уведомление“ се заменя с „ЕТЗ“.

§ 6. В приложение № 3 към чл. 8, т. 2 „Указания за подаване на данни за електронен трудов запис (ЕТЗ) за сключване, изменение, прекратяване и заличаване на трудов договор и за възникване, промяна, прекратяване и заличаване на служебно правоотношение от Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ (ГИТ)“ в т. 11 „Основание на трудовия договор или на акта за назначаване“ след думите „чл. 68, ал. 1, т. 1 от КТ“ се добавя „или чл. 68, ал. 6 от КТ“, а думите

„118 – временно назначаване за споделено изпълнение на ключова длъжност (чл. 84а, ал. 1, т. 1 и чл. 84а, ал. 3 от ЗДСл);

119 – временно назначаване за споделено изпълнение на ключова длъжност (чл. 84а, ал. 1, т. 2 и чл. 84а, ал. 3 от ЗДСл);

120 – временно преместване при трудоустрояване (чл. 85 от ЗДСл);

121 – изменение на служебното правоотношение на държавен служител с трайни увреждания (чл. 87б от ЗДСл);

122 – възстановяване на предишната държавна служба (чл. 122 от ЗДСл);

123 – назначаване в новосъздадена администрация без конкурс (чл. 10, ал. 5 от ЗДСл);

124 – поради определяне с нормативен акт на длъжността за заемане от държавен служител (§ 36, ал. 1 от ПЗР на ЗИД на ЗДСл);

125 – заемане на предишната длъжност след прекратяване на пълномощията (§ 7 от ПЗР на ЗДСл);

126 – назначаване на длъжността ръководител на звеното за връзки с обществеността без конкурс (чл. 10, ал. 3 от ЗДСл)“

се заменят с

„119 – временно назначаване за споделено изпълнение на ключова длъжност (чл. 84а, ал. 1, т. 1 и чл. 84а, ал. 3 от ЗДСл);

120 – временно назначаване за споделено изпълнение на ключова длъжност (чл. 84а, ал. 1, т. 2 и чл. 84а, ал. 3 от ЗДСл);

121 – временно преместване при трудоустрояване (чл. 85 от ЗДСл);

122 – изменение на служебното правоотношение на държавен служител с трайни увреждания (чл. 87б от ЗДСл);

123 – възстановяване на предишната държавна служба (чл. 122 от ЗДСл);

124 – назначаване в новосъздадена администрация без конкурс (чл. 10, ал. 5 от ЗДСл);

125 – поради определяне с нормативен акт на длъжността за заемане от държавен служител (§ 36, ал. 1 от ПЗР на ЗИД на ЗДСл);

126 – заемане на предишната длъжност след прекратяване на пълномощията (§ 7 от ПЗР на ЗДСл);

127 – назначаване на длъжността ръководител на звеното за връзки с обществеността без конкурс (чл. 10, ал. 3 от ЗДСл);

128 – назначаване на лице със статут на държавен служител по друг закон на длъжност по Закона за държавния служител в същата администрация без конкурс (чл. 10, ал. 4 от ЗДСл).“

§ 7. Приложение № 5 към чл. 12, ал. 1 се изменя така:

„Приложение № 5 към чл. 12, ал. 1

ПРОТОКОЛ
за вписани и невписани електронни трудови записи съгласно Приложение № 1, 2 и 3 към чл. 8 от Наредбата за вписване в регистъра на заетостта

изх. № ............................  / .........................  г.
                                                  (дата)

                                                                                                         от
...............................................................................................................................................................................

Работодател/орган по назначаване: ........................................................................................................
                                                                                               (Наименование)

ЕИК по БУЛСТАТ/ЕИК по ЗТРРЮЛНЦ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

служебен номер, издаден от НАП

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Общ брой подадени електронни трудови записи: ...............................................................................
Общ брой вписани електронни трудови записи: .................................................................................
1. ....................................................................................................................................................................
                                        (име и презиме с инициали и фамилия)
2. ....................................................................................................................................................................
                                        (име и презиме с инициали и фамилия)
3. ....................................................................................................................................................................
                                        (име и презиме с инициали и фамилия)
Общ брой невписани електронни трудови записи: .............................................................................
Причини за невписване:
1. ....................................................................................................................................................................
                      (име и презиме с инициали и фамилия – причини за невписване)
2. ....................................................................................................................................................................
                     (име и презиме с инициали и фамилия – причини за невписване)
3. ....................................................................................................................................................................
                     (име и презиме с инициали и фамилия – причини за невписване)

Вписани електронни трудови записи с данни за началото на изпълнението на трудовия договор (попълва се само при подаване на електронен трудов запис съгласно Приложение № 1 с данни за началото на изпълнението на трудовия договор):

1. ....................................................................................................................................................................
 (име и презиме с инициали и фамилия, длъжност, дата на началото на изпълнението на трудовия договор)
2. ....................................................................................................................................................................
(име и презиме с инициали и фамилия, длъжност, дата на началото на изпълнението на трудовия договор)
3. ....................................................................................................................................................................
(име и презиме с инициали и фамилия, длъжност, дата на началото на изпълнението на трудовия договор)

В тридневен срок от получаване на протокола работодателят или органът по назначаване отстранява причината за невписването и подава отново коректни електронни трудови записи.

Национална агенция за приходите обработва и защитава личните Ви данни съобразно изискванията на Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД) и Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 г.

Повече подробности за ангажиментите на Националната агенция за приходите, в качеството й на администратор на лични данни, можете да намерите в „Политика по защита на личните данни в Националната агенция за приходите“, публикувана на интернет адрес: www.nap.bg, или да се свържете с нас на имейл адреса на Информационния център на НАП: infocenter@nra.bg, и телефон 0700 18 700.

Заключителна разпоредба

§ 8. Постановлението влиза в сила от 1 юни 2025 г.

Министър-председател: Росен Желязков

Главен секретар на Министерския съвет: Габриела Козарева

3067