Министерски съвет
брой: 60, от дата 25.7.2025 г.   Официален раздел / МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТстр.15


Постановление № 132 от 22 юли 2025 г. за приемане на Правилник на Националния иновационен фонд

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 132 ОТ 22 ЮЛИ 2025 Г.
за приемане на Правилник на Националния иновационен фонд

МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:

Член единствен. Приема Правилника на Националния иновационен фонд.

Преходни и заключителни разпоредби

§ 1. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“ с изключение на § 8, който влиза в сила от 5 август 2025 г.

§ 2. В срок 14 дни от влизането в сила на постановлението министърът на иновациите и растежа издава заповед за отмяна на утвърдените от него Правила за управление на средствата на Националния иновационен фонд (ПУСНИФ), като урежда приключването на стартиралите и неприключили сесии.

§ 3. Определените с Правилника на Националния иновационен фонд функции на изпълнителния съвет, до неговото конституиране, се изпълняват от министъра на иновациите и растежа.

§ 4. Националният иновационен фонд встъпва в правата и задълженията на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия по Съвместната програма „ЕВРОСТАРС“.

§ 5. В Устройствения правилник на Министерството на иновациите и растежа, приет с Постановление № 20 на Министерския съвет от 2022 г. (обн., ДВ, бр. 17 от 2022 г.; изм. и доп., бр. 81 от 2023 г. и бр. 56 от 2025 г.), се правят следните изменения и допълнения:

1. В чл. 11, ал. 2 числото „401“ се заменя с „359“.

2. В чл. 14, ал. 5 т. 5 се изменя така:

„5. осъществява контрол и извършва проверки по Закона за противодействие на корупцията;“.

3. В чл. 19 се създава т. 17:

„17. може да осъществява дейности по споделени услуги с администрациите на второстепенните разпоредители с бюджет към министъра на иновациите и растежа;“.

4. В чл. 20 т. 16 се изменя така:

„16. може да осъществява дейности по споделени услуги с администрациите на второстепенните разпоредители с бюджет към министъра на иновациите и растежа;“.

5. В чл. 21 се създава т. 11:

„11. може да осъществява дейности по споделени услуги с администрациите на второстепенните разпоредители с бюджет към министъра на иновациите и растежа;“.

6. В чл. 22:

а) точка 18 се изменя така:

„18. оказва съдействие на дирекция „Правна, човешки ресурси и обществени поръчки“ и на дирекция „Финанси и управление на собствеността“ при изпълнението на задълженията им по Закона за обществените поръчки;“

б) създават се т. 25 и 26:

„25. осъществява организационно-административното обслужване на министъра, на членовете на политическия кабинет и на главния секретар;

26. може да осъществява дейности по споделени услуги с администрациите на второстепенните разпоредители с бюджет към министъра на иновациите и растежа.“

7. В чл. 24 т. 20 се изменя така:

„20. участва в разработването, координирането и осъществяването на политиката в областта на изкуствения интелект;“.

8. В чл. 25:

а) в т. 9, след думите „Правилника за прилагане на Закона за публичните предприятия (ППЗПП)“ думите „Закона за Българската банка за развитие“ и запетаята пред тях се заличават;

б) в т. 13, след думата „приватизацията“ думите „дейността на Българската банка за развитие“ и запетаята пред тях се заличават;

в) създава се т. 20:

„20. инициира, администрира и участва в проекти по програми, финансирани от фондовете на ЕС за периода 2021 – 2027 г. или от държавния бюджет, в изпълнение на целите и приоритетите на правителствената политика в областта на научните изследвания, иновациите и предприемачеството и технологичния трансфер в подкрепа на бизнеса и различни сектори от националната икономика, включително по организацията на Националния иновационен фонд (НИФ).“

9. В чл. 27, ал. 1, т. 2 буква „т“ се изменя така:

„т) осъществява процесуално представителство по всички съдебни и арбитражни дела, свързани с дейността на дирекцията по управление на средства от Европейския съюз, в т.ч. след разпореждане на главния секретар, съвместно с дирекция „Правна, човешки ресурси и обществени поръчки“;“.

10. Приложението към чл. 6, ал. 8, чл. 11, ал. 3 и чл. 27, ал. 6 се изменя така:

„Приложение към чл. 6, ал. 8, чл. 11, ал. 3 и чл. 27, ал. 6

Численост на персонала в организационните структури и административните звена в Министерството на иновациите и растежа – 359 щатни бройки

Политически кабинет

8

в т.ч.:

 

заместник-министри

3

началник на политическия кабинет

1

парламентарен секретар

1

съветници, експертни и технически сътрудници

3

Главен секретар

1

Инспекторат

5

дирекция „Вътрешен одит“

10

служител по сигурността на информацията

1

финансов контрольор

1

Обща администрация

53

в т.ч.:

 

дирекция „Връзки с обществеността и протокол“

8

дирекция „Финанси и управление на собствеността“

15

дирекция „Правна, човешки ресурси и обществени поръчки“

19

дирекция „Административно и информационно обслужване“

11

Специализирана администрация

280

дирекция „Политики и анализи“

13

дирекция „Инструменти за икономически растеж“

12

дирекция „Насърчителни мерки и проекти“

21

Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“

234

в т.ч.:

 

сътрудници по управление на европейски проекти и програми

51“

§ 6. В Устройствения правилник на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия към министъра на икономиката, приет с Постановление № 105 на Министерския съвет от 2015 г. (обн., ДВ, бр. 32 от 2015 г.; изм. и доп., бр. 82 от 2015 г., бр. 49 от 2018 г., бр. 20 и 64 от 2021 г.), се правят следните изменения и допълнения:

1. В наименованието и навсякъде в правилника думите „министъра на икономиката“ и „Министерството на икономиката“ се заменят съответно с „министъра на иновациите и растежа“ и „Министерството на иновациите и растежа“.

2. В чл. 6, ал. 1:

а) точка 2 се изменя така:

„2. изготвя и представя на министъра на иновациите и растежа текущи доклади и ежегоден доклад за дейността на Агенцията; при поискване предоставя на министъра на икономиката и индустрията предложения за подобряване на политиката за насърчаване на малките и средните предприятия и нейното реализиране;“

б) в т. 4 думите „на Република България 2014 – 2020“ се заличават.

3. В чл. 8 ал. 2 се изменя така:

„(2) Общата численост на персонала в административните звена на Агенцията е 44 щатни бройки.“

4. В чл. 10 се създава ал. 3:

„(3) Функциите, изпълнявани от звената по чл. 7, ал. 1 и 2 от Закона за администрацията, могат да се осъществяват от администрацията на Министерството на иновациите и растежа съгласно сключено споразумение между главните секретари на администрациите.“

5. В чл. 13, ал. 1:

а) точка 2 се изменя така:

„2. информира стопанските субекти за идеите и политиките на Министерството на икономиката и индустрията и на Министерството на иновациите и растежа и подпомага тяхното прилагане;“

б) точка 3 се изменя така:

„3. дава обратна връзка и предложения от бизнеса към Министерството на икономиката и индустрията и към Министерството на иновациите и растежа относно прилаганите политики и подобряването на бизнес средата като цяло;“.

6. Приложението към чл. 8, ал. 2 се изменя така:

„Приложение към чл. 8, ал. 2

Численост на персонала в администрацията на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия – 44 щатни бройки

Изпълнителен директор                                  1

Заместник изпълнителен директор                  1

Главен секретар                                             1

Финансов контрольор                                     1

Обща администрация                                      5

в т.ч. дирекция „Административна“                 5

Специализирана администрация                   35

в т.ч. дирекция „Интернационализация
на малките и средните предприятия“            21

дирекция „Развитие на малките
и средните предприятия“                              14“

§ 7. В Устройствения правилник на Българската агенция за инвестиции, приет с Постановление № 105 на Министерския съвет от 2015 г. (обн., ДВ, бр. 32 от 2015 г.; изм. и доп., бр. 82 от 2015 г. и бр. 43 от 2022 г.), се правят следните изменения и допълнения:

1. В чл. 15 се създава ал. 7:

„(7) Функциите, изпълнявани от звената по чл. 7, ал. 1 и 2 от Закона за администрацията, могат да се осъществяват от администрацията на Министерството на иновациите и растежа съгласно сключено споразумение между главните секретари на администрациите.“

2. В приложението към чл. 13, ал. 2:

а) думите „Численост на персонала в организационните структури и административните звена на Българската агенция за инвестиции – 27 щатни бройки“ се заменят с „Численост на персонала в организационните структури и административните звена на Българската агенция за инвестиции – 24 щатни бройки“;

б) на ред „Обща администрация“ числото „7“ се заменя с „5“;

в) на ред „в т.ч. дирекция Административно-правно обслужване“ числото „7“ се заменя с „5“;

г) на ред „Специализирана администрация“ числото „17“ се заменя с „16“;

д) на ред „в т.ч. дирекция „Маркетинг и инвестиционно обслужване“ числото „17“ се заменя с „16“.

§ 8. В Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация, приет с Постановление № 229 на Министерския съвет от 2009 г. (обн., ДВ, бр. 78 от 2009 г.; изм. и доп., бр. 102 от 2009 г., бр. 15, 25 и 30 от 2010 г.; попр., бр. 32 от 2010 г.; изм. и доп., бр. 74 и 88 от 2010 г., бр. 15, 25, 31, 43, 54 и 80 от 2011 г., бр. 22, 50 и 103 от 2012 г., бр. 30, 51, 69, 70, 74, 82, 88 и 102 от 2013 г., бр. 8, 49, 58, 67, 76 и 94 от 2014 г., бр. 5, 19, 37 и 57 от 2015 г., бр. 2, 8, 49 и 91 от 2016 г., бр. 12, 30, 39, 45, 63 и 68 от 2017 г., бр. 2 и 70 от 2018 г., бр. 1, 3, 12, 46, 57, 93 и 97 от 2019 г., бр. 25 от 2020 г., бр. 20, 27, 41, 87 и 107 от 2021 г., бр. 17, 21, 38, 60, 62, 70, 75, 82 и 85 от 2022 г., бр. 18, 44, 50, 63, 81, 95, 103, 104 и 106 от 2023 г., бр. 29, 34 и 37 от 2024 г.; попр., бр. 40 от 2024 г.; изм. и доп., бр. 49, 64, 75 и 96 от 2024 г. и бр. 6, 7, 15, 19, 47 и 56 от 2025 г.), се правят следните изменения и допълнения:

1. В чл. 30:

а) в ал. 5 думата „парламентарния“ се заменя с „главния“, а думите „чрез началника на политическия кабинет на министър-председателя“ се заличават;

б) в ал. 6, в изречение първо след думите „предложенията по ал. 4“ се поставя точка и думите „и на становището на дирекция „Координация по въпросите на Европейския съюз“ относно актовете, които въвеждат мерки на национално ниво, необходими за изпълнение и прилагане на актове на Европейския съюз“ се заличават.

2. В чл. 30б:

а) в ал. 1 думите „по електронен път“ се заличават;

б) в ал. 2:

аа) в изречение първо думите „по електронен път“ се заличават;

бб) изречение второ се заличава.

3. В чл. 30в:

а) в ал. 1 думите „по електронен път“ се заличават и след думата „въздействието“ се добавя „заедно с изработения проект на нормативен акт“;

б) в ал. 2:

аа) в изречение първо думите „по електронен път“ се заличават;

бб) изречение второ се заличава.

4. В чл. 30г се създава ал. 3:

„(3) При съгласуването по този член предварителните оценки на въздействието се изпращат заедно с изработения проект на нормативен акт.“

5. В чл. 57, ал. 1:

а) създава се нова т. 2:

„2. организира изготвянето на законодателната и оперативната програма на Министерския съвет;“

б) досегашните т. 2, 3, 4 и 5 стават съответно т. 3, 4, 5 и 6.

6. В чл. 59:

а) в ал. 1 т. 5 се отменя;

б) в ал. 3 се създава т. 8:

„8. координира с Националната служба за охрана пропускателния режим в сградата на Министерския съвет на длъжностни лица и граждани съгласно реда за достъп, определен от главния секретар на Министерския съвет.“;

в) алинея 7 се отменя.

7. В глава четвърта се създава нов раздел IVа „Звено по сигурността на информацията“ с нов чл. 62а:

„Раздел ІVа
Звено по сигурността на информацията

Чл. 62а. (1) Звеното по сигурността на информацията се ръководи от служителя по сигурността на информацията.

(2) Служителят по сигурността на информацията е на пряко подчинение на министър-председателя и изпълнява възложените му със Закона за защита на класифицираната информация функции.

(3) Служителят по сигурността на информацията участва при подготовката на материали, които съдържат класифицирана информация, за провеждането на заседания на Министерския съвет.“

8. В чл. 68:

а) в т. 4 думата „осигурява“ се заменя с „оказва съдействие на компетентните звена от администрацията на Министерския съвет при“;

б) в т. 6 думата „изработва“ се заменя с „изработването на“.

9. В чл. 75, ал. 1 се създава т. 29:

„29. координира дейностите по подготовката, управлението, наблюдението и отчитането на Социалния план за климата на Република България.“

10. Приложение № 1 към чл. 30, ал. 6 се изменя така:

„Приложение № 1 към чл. 30, ал. 6

ЗАКОНОДАТЕЛНА ПРОГРАМА НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ
за периода …

Наименование на законопроекта

Вносител

Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
(мярка №)

Изготвяне на цялостна оценка на въздействието
(да/не)

Месец на изпращане за предварително съгласуване

Месец на внасяне в Министерския съвет

МЕСЕЦ …

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

Цели, основни положения и очаквани резултати:

 

 

Необходими промени в други закони със заключителни разпоредби:

МЕСЕЦ …

 

 

 

 

 

 

 

 

Цели, основни положения и очаквани резултати:

 

 

Необходими промени в други закони със заключителни разпоредби:

11. Приложение № 1а към чл. 30а, ал. 5 се изменя така:

„Приложение № 1а към чл. 30а, ал. 5

ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ
за периода …

Наименование на нормативния акт

Вносител

Включен в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕС
(мярка №)

Изготвяне на цялостна оценка на въздействието
(да/не)

Месец на изпращане за предварително съгласуване

Месец на внасяне в Министерския съвет

МЕСЕЦ …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Основни положения и очаквани резултати:

 

 

Законово основание за приемане:

МЕСЕЦ …

 

МВнР

НЕ

НЕ

АПРИЛ

МАЙ

 

 

Основни положения и очаквани резултати:
...

 

 

Законово основание за приемане:

12. В приложение № 3 към чл. 53, ал. 1 и чл. 54, ал. 1:

а) думите „Обща численост на служителите в администрацията на Министерския съвет – 495 щатни бройки“ се заменят с „Обща численост на служителите в администрацията на Министерския съвет – 497 щатни бройки“;

б) на ред „Отдел „Човешки ресурси“ числото „10“ се заменя с „11“;

в) ред „Отдел „Сигурност на информацията 5“ се заличава;

г) след ред „Главен инспекторат“ се създава ред:

„Звено по сигурността на информацията 4“;

д) на ред „дирекция „Информационни и комуникационни технологии“ числото „9“ се заменя с „10“;

е) на ред „дирекция „Управление на собствеността“ числото „61“ се заменя с „60“;

ж) на ред „Специализирана администрация“ числото „186“ се заменя със „188“;

з) на ред „дирекция „Стратегическо развитие, координация и концесии“ числото „23“ се заменя с „20“;

и) на ред „дирекция „Централно координационно звено“ числото „52“ се заменя с „57“.

§ 9. В едномесечен срок от влизането в сила на постановлението министърът на иновациите и растежа, изпълнителният директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия и изпълнителният директор на Българската агенция за инвестиции да приведат организационните структури и административните звена в съответствие с постановлението.

Министър-председател: Росен Желязков

Главен секретар на Министерския съвет: Габриела Козарева

ПРАВИЛНИК
на Националния иновационен фонд

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. (1) С този правилник се уреждат управлението, организацията и дейността на Националния иновационен фонд, наричан по-нататък „Фонда“.

(2) В Правилника на Националния иновационен фонд се уреждат условията и редът за оценяване и класиране на проектни предложения, сключването на договори за финансиране и механизмите за контрол, наблюдение и оценка на изпълнението на проектите.

Чл. 2. Фондът е юридическо лице със седалище в София. Управителят на Фонда е второстепенен разпоредител с бюджет по бюджета на Министерството на иновациите и растежа.

Чл. 3. (1) Националният иновационен фонд:

1. подкрепя сътрудничеството и съвместните програми между висшите училища и научните организации и бизнеса в сферата на научните изследвания, иновациите, разработването на нови технологии, технологичния трансфер, изграждането на предприемачески умения и популяризирането на иновациите и технологиите;

2. финансира проекти, програми и дейности на предприятията за насърчаване и развитие на иновациите в съответствие с националната иновационна политика и изпълнява мерки за развитието на иновациите, заложени в стратегическите документи;

3. подпомага участието в европейски и други международни програми за научни изследвания и иновации, финансира участия в двустранни и многостранни проекти и програми;

4. работи в координация с други организации и структури, финансиращи научни изследвания и иновации.

(2) Финансовото стимулиране на иновациите се осъществява по начин, който гарантира ефективност и прозрачност на разходването на публичните средства.

Глава втора
ОРГАНИ И СТРУКТУРА НА ФОНДА

Раздел I
Общи разпоредби

Чл. 4. Органите за управление на Фонда са:

1. изпълнителният съвет;

2. председателят на изпълнителния съвет;

3. управителят.

Раздел II
Изпълнителен съвет

Чл. 5. (1) Изпълнителният съвет се състои от 11 членове и включва двама представители на Министерството на иновациите и растежа, петима представители на бизнеса, двама представители на висшите училища и научните организации, представител на гражданското общество, както и представител на Министерството на образованието и науката. Съставът на изпълнителния съвет се определя със заповед на министъра на иновациите и растежа. Мандатът на неговите членове е 4 години с право на още един мандат.

(2) Членовете на изпълнителния съвет, представляващи бизнеса, трябва да отговарят на следните минимални изисквания:

1. професионален опит:

а) да притежават минимум 10 години професионален опит в управление или разработване на иновационни проекти в частния сектор, от които поне 5 години на ръководна позиция в предприятие, опериращо в сектор, свързан с иновации, технологии или научни изследвания;

б) да са участвали в разработването или внедряването на поне два иновационни продукта, услуги или процеси, които са достигнали пазарна реализация;

2. образование:

а) висше образование в областта на инженерните науки, информационните технологии, икономиката, бизнеса или свързани с иновациите дисциплини;

б) допълнителна квалификация (например магистърска степен, MBA или специализирани курсове по управление на иновации) ще се счита за предимство;

3. участие в иновационни екосистеми:

а) доказан опит в сътрудничество с научни организации, висши училища или стартъп общности за разработване или финансиране на иновационни проекти;

б) участие в поне един национален или международен проект, свързан с технологичен трансфер или иновации, финансиран на конкурсен принцип.

(3) Членовете на изпълнителния съвет от страна на висшите училища и научните организации следва да отговарят на минималните изисквания за членове на изпълнителния съвет на Фонд „Научни изследвания“, посочени в Правилника на Фонд „Научни изследвания“.

(4) Представителят на гражданското общество следва да отговаря на следните минимални изисквания:

1. опит в неправителствения сектор:

а) минимум 7 години опит в ръководството или координацията на проекти в юридически лица с нестопанска цел, насочени към подкрепа на иновации, предприемачество или технологично развитие;

б) участие в разработването или управлението на поне една програма или инициатива, насочена към популяризиране на иновациите или подкрепа на малкия и средния бизнес;

2. образование:

а) висше образование в областта на социалните науки, публичната администрация, икономиката или свързани дисциплини;

б) познания в областта на публичните политики за иновации или управлението на проекти ще се считат за предимство;

3. активност в обществени инициативи:

а) доказана активност в обществени инициативи или мрежи, насочени към насърчаване на иновационната екосистема, като например участие в клъстери, асоциации или форуми за технологично развитие;

б) опит в организирането или координирането на събития, обучения или кампании за повишаване на осведомеността за иновациите в обществото.

(5) Обстоятелствата по ал. 2, т. 2 и ал. 4, т. 2 се установяват служебно от министъра на иновациите и растежа, в случай че номинираният е представил всички необходими данни за извършване на проверката.

Чл. 6. (1) Предложенията за представители на бизнеса и гражданското общество могат да се правят от национално признатите представителни организации на работодателите, юридически лица с нестопанска цел, извършващи дейност в подкрепа на малкия и средния бизнес, както и клъстери и предприятия от стратегически иновационни сектори.

(2) Предложенията за представители на висшите училища и научните организации могат да се правят в съответствие с чл. 12 от Правилника на Фонд „Научни изследвания“.

(3) Предложенията по ал. 1 се представят в писмена форма до министъра на иновациите и растежа не по-късно от два месеца преди изтичане на мандата на изпълнителния съвет.

(4) Не могат да бъдат членове на изпълнителния съвет:

1. лица, които са ръководители, собственици или имат финансови интереси (над 5% дял или акции) в организации, които кандидатстват или са получили финансиране от Националния иновационен фонд през последните 3 години;

2. лица, които са членове на управителни или надзорни органи на юридически лица, участващи в текущи или планирани проекти, финансирани от Фонда;

3. лица, заемащи ръководни длъжности във висши училища (ректори, заместник-ректори, декани), в научни организации (директори, заместник-директори) или в държавни институции, свързани с финансирането на научни изследвания и иновации;

4. председател, заместник-председатели и научни секретари на Българската академия на науките и на Селскостопанската академия;

5. лица, които са ръководители, членове на екипи или консултанти в текущи проекти, финансирани от Националния иновационен фонд, или които са подали проектни предложения за финансиране в рамките на последните 12 месеца;

6. лица, които са оценители или членове на комисии за оценка на проекти на Фонда;

7. лица, осъждани за умишлено престъпление от общ характер на лишаване от свобода;

8. лица, поставени под запрещение;

9. лица, причинили виновно имуществени вреди на Фонда.

(5) Проверката на обстоятелствата по ал. 4, т. 7 и 8 се извършва служебно от министъра на иновациите и растежа.

(6) Министърът на иновациите и растежа определя със заповед членовете на изпълнителния съвет въз основа на предложенията, направени по реда на ал. 3, и след проведен подбор съгласно приета от него процедура за избор на членове на изпълнителния съвет на Фонда.

(7) Ако няма предложения от страна на бизнеса и гражданското общество, министърът на иновациите и растежа определя член на изпълнителния съвет от съответните области, който да отговаря на изискванията по чл. 5.

(8) Ако няма предложения от страна на висшите училища и научните организации, министърът на иновациите и растежа определя член на изпълнителния съвет по предложение на министъра на образованието и науката, който да отговаря на изискванията по чл. 5.

(9) Членовете на изпълнителния съвет се определят за срок четири години с право на още един мандат. При предсрочно освобождаване или включване на нов член на изпълнителния съвет за един мандат се смята времето, в което лицето е заемало съответната длъжност повече от две години.

Чл. 7. (1) Мандатът на членовете на изпълнителния съвет може да бъде прекратен предсрочно със заповед на министъра на иновациите и растежа при:

1. постъпване на писмено заявление от лицето, заемащо позицията;

2. фактическа невъзможност лицето да изпълнява задълженията си, продължила повече от 6 месеца, или при системно неизпълнение на същите;

3. настъпване на някое от обстоятелствата по чл. 6, ал. 4;

4. влизане в сила на акт, с който е установен конфликт на интереси по Закона за противодействие на корупцията;

5. смърт на лицето.

(2) При настъпване на някое от обстоятелствата по ал. 1 се определя по реда на правилника лице, което довършва мандата на съответната позиция.

Чл. 8. Изпълнителният съвет осъществява управлението на дейността на Фонда, пряко свързана с дейността по насърчаване на иновациите, като ръководи и провежда дейностите по планиране, организиране и оценяване на конкурси на Фонда, както и взима решения за разпределението и разходването на бюджета на Фонда. Изпълнителният съвет:

1. подпомага министъра на иновациите и растежа при провеждане на политиката за развитие на иновациите в съответствие с националните стратегически и програмни документи, имащи отношение към развитието на иновациите в България;

2. предлага за утвърждаване от министъра на иновациите и растежа тригодишната оперативна програма на Фонда за периода на съответната средносрочна бюджетна прогноза;

3. ежегодно одобрява и представя на министъра на иновациите и растежа годишен отчет за дейността на Фонда;

4. одобрява проекта на бюджет на Фонда за следващата година и го предоставя на министъра на иновациите и растежа до края на второто тримесечие на текущата година;

5. взема решение за новите конкурси, които да бъдат включени в тригодишната оперативна програма на Фонда;

6. одобрява правила за допустимите разходи за различните видове конкурси и указания за изразходване и отчитане на средствата, предоставени от Фонда, по предложение на управителя;

7. взема решения за откриване на конкурсните процедури и одобрява конкурсната документация, включваща и методика за оценка и класиране на проекти;

8. за всеки конкурс утвърждава списък с класираните проекти, които са одобрени за финансиране;

9. одобрява критерии за оценяване на изпълнението на проектите и правила за текущ контрол на изпълнението на договорите за финансиране на проекти;

10. взема решения за разходването на средствата съобразно условията на чл. 59, ал. 1 и 2 от Закона за насърчаване на научните изследвания и иновациите и този правилник;

11. взема решения, свързани със защитата и управлението на интелектуалната собственост на Фонда;

12. осъществява контрол върху набирането и изразходването на средствата на Фонда;

13. при необходимост предлага промени в правилника на Фонда.

Чл. 9. (1) Изпълнителният съвет взема решения с мнозинство повече от половината от поименния си състав, освен ако в този правилник не е предвидено друго.

(2) В заседанията на изпълнителния съвет участва и управителят с право на съвещателен глас.

(3) За заседанията на изпълнителния съвет се води протокол. Протоколът се подписва от председателя и от членовете на изпълнителния съвет, включително от тези с особено мнение, и от секретаря на изпълнителния съвет – служител на Фонда. Протоколите и приложенията към тях се съхраняват във Фонда и са с публичен достъп. Протоколите се публикуват на интернет страницата на Фонда не по-късно от три седмици след заседанието.

(4) Членовете на изпълнителния съвет отговарят солидарно за имуществените вреди, които са причинили виновно на Фонда.

Чл. 10. Председателят на изпълнителния съвет получава възнаграждение в размер на максималната граница за степен 4 за длъжността „директор на дирекция в администрацията на Министерския съвет или министерство“ на месец съгласно Наредбата за заплатите на служителите в държавната администрация, а останалите членове на изпълнителния съвет, с изключение на представителите на Министерството на образованието и науката и Министерството на иновациите и растежа, получават възнаграждение в размер на 70% от възнаграждението на председателя на месец. Те имат право на възнаграждение само за месеците, през които са участвали в заседания.

Чл. 11. Членовете на изпълнителния съвет за времето на изпълнение на правомощията си не могат да участват в проекти и програми, финансирани от Националния иновационен фонд, или да кандидатстват за такива.

Чл. 12. В своята дейност изпълнителният съвет може да се подпомага чрез консултации и препоръки от национални или чуждестранни експерти в съответните научни области.

Раздел ІІІ
Председател на изпълнителния съвет

Чл. 13. (1) Председателят на изпълнителния съвет се избира между неговите членове по предложение на министъра на иновациите и растежа за срока на мандата на съвета с право на още един мандат. За един мандат се счита времето, в което лицето е заемало съответната позиция повече от две години. За избран се смята кандидатът, получил не по-малко от две трети гласове от всички членове на изпълнителния съвет.

(2) Председателят на изпълнителния съвет определя дневния ред, свиква и ръководи заседанията му.

(3) При осъществяване на своите функции председателят на изпълнителния съвет се подпомага от заместник-председател, който се избира по реда на ал. 1. Заместник-председателят изпълнява функциите на председател на изпълнителния съвет в случаите на отсъствие на председателя.

Раздел ІV
Управител

Чл. 14. (1) Управителят на Фонда се определя след проведен от министъра на иновациите и растежа конкурс. Министърът на иновациите и растежа сключва с управителя договор за управление за срок четири години.

(2) Управителят на Фонда трябва да има опит в управлението или мониторинга и контрол на проекти или програми в областта на иновациите и технологичния трансфер.

(3) За управителя се прилагат изискванията по чл. 6, ал. 4.

(4) Управителят може да бъде освободен по преценка на министъра на иновациите и растежа преди изтичане срока на договора по ал. 1, както и при настъпване на някое от условията на чл. 7, ал. 1.

(5) При освобождаването на управителя по реда на ал. 4 или при временна невъзможност да изпълнява задълженията си повече от 30 дни министърът на иновациите и растежа определя временен управител в съответствие с изискванията по ал. 3 и по препоръка на изпълнителния съвет. Временният управител изпълнява задълженията на управителя до отпадане на временната невъзможност за изпълнение на задълженията му или до определянето на нов управител след проведен конкурс.

(6) При отсъствие на управителя той се замества от главния секретар въз основа на писмена заповед за всеки конкретен случай, в която се посочва обемът на правомощията по време на заместването.

(7) Минималното възнаграждение на управителя е в размер на максималната граница за степен 4 за длъжността „директор на дирекция в администрацията на Министерския съвет или министерство“ на месец съгласно Наредбата за заплатите на служителите в държавната администрация, като конкретният размер се определя по реда на Постановление № 67 на Министерския съвет от 2010 г. за заплатите в бюджетните организации и дейности.

Чл. 15. (1) Управителят на Фонда отговаря за административното и финансовото управление на Фонда и за законосъобразността на решенията му.

(2) В изпълнение на правомощията по ал. 1 управителят:

1. представлява Фонда;

2. организира и ръководи оперативната дейност на Фонда в съответствие с приетите от изпълнителния съвет решения;

3. въз основа на решение на изпълнителния съвет по чл. 8, т. 2 изготвя тригодишната оперативна програма и я представя за одобрение на изпълнителния съвет;

4. изготвя годишния отчет за дейността на Фонда и го представя за одобрение на изпълнителния съвет;

5. изготвя проекта на бюджет на Фонда и го представя за одобрение на изпълнителния съвет;

6. за всеки конкурс предлага на изпълнителния съвет проект на конкурсна документация, изготвен от работна група съгласно чл. 33;

7. открива със заповед конкурсите на Фонда въз основа на решенията на изпълнителния съвет и тригодишната оперативна програма;

8. сключва договорите за предоставяне на средства от Фонда;

9. упражнява контрол по процедурите за мониторинг и оценка на изпълнението на финансираните проекти;

10. представя на изпълнителния съвет информация за текущото изпълнение на решенията на съвета и за изразходването на средствата на Фонда;

11. може да създава експертни работни групи за изпълнение на дейности по Рамковата програма по чл. 9, ал. 4 от ЗННИИ за конкретни задачи след решение на изпълнителния съвет;

12. решава всички останали финансови и административни въпроси, които не са от изключителната компетентност на изпълнителния съвет.

(3) Управителят е орган по назначаване/работодател на служителите на Фонда.

(4) Управителят може да сключва договори с национални или чуждестранни експерти за подпомагане дейността на Фонда след съгласуване с изпълнителния съвет. Експертите получават възнаграждение, определено от изпълнителния съвет.

(5) В изпълнение на решенията на изпълнителния съвет управителят сключва договори с национални, чуждестранни или международни организации за съвместни програми, обмен на опит или други дейности, свързани с изпълнението на целите на Фонда.

(6) Управителят на Фонда е администратор на държавна помощ по смисъла на Закона за държавните помощи.

(7) В случаите по чл. 14, ал. 6, при отсъствие на главния секретар, управителят на Фонда може да определи със заповед за всеки конкретен случай служител на Фонда, който да изпълнява функциите му за не повече от 30 дни. Със заповедта се определят правомощията на изпълняващия функциите служител.

Чл. 16. (1) Конкурсът за заемане на позицията „управител“ се обявява със заповед на министъра на иновациите и растежа, която определя:

1. минималните и специфичните изисквания, на които трябва да отговаря кандидатът за управител, кратко описание на задълженията и размера на възнаграждението;

2. начина за провеждане на конкурса и методиката на оценка;

3. необходимите документи за участие в конкурса, които включват концепция за управлението на Фонда и доказателства за изпълнението на изискванията по т. 1, както и мястото и срока за подаването им.

(2) Обявяването на конкурса се извършва чрез публикуване на обявата едновременно на общодостъпно място в сградата на Министерството на иновациите и растежа на адрес: гр. София, ул. „Княз Александър І“ № 12, и на интернет страницата му.

(3) Срокът по ал. 1, т. 3 не може да бъде по-малък от 14 дни от датата на обявяването на конкурса.

Чл. 17. Кандидатите подават писмено заявление и приложения към него съгласно обявлението по чл. 16, ал. 2. Заявления, подадени след изтичане на срока, посочен в обявлението, не се разглеждат. До участие в конкурса не се допускат лица, които не са представили всички необходими документи или представените документи не удостоверяват изпълнението на изискванията.

Чл. 18. (1) След изтичане на срока по чл. 16, ал. 1, т. 3 министърът на иновациите и растежа със заповед определя комисия, която организира и провежда конкурса. В комисията се включват служители на Министерството на иновациите и растежа, включително служител с юридическо образование, както и представители на изпълнителния съвет на Фонда.

(2) Работата на комисията се ръководи и организира от председател, който е служител на Министерството на иновациите и растежа.

(3) След преглеждане на постъпилите документи всеки член на конкурсната комисия попълва декларация за липса на личен интерес от провеждането на конкурса и за липса на отношения с някого от кандидатите, които пораждат основателни съмнения в неговата безпристрастност.

(4) След преглеждане на постъпилите документи комисията взема решение, в което посочва допуснатите кандидати, недопуснатите кандидати и основанията за недопускането им. Въз основа на решението се изготвят списъци с допуснатите и недопуснатите кандидати, които се подписват от председателя на комисията.

(5) Списъците с допуснатите и недопуснатите кандидати се обявяват чрез публикуване едновременно на общодостъпно място в сградата на Министерството на иновациите и растежа на адрес: гр. София, ул. „Княз Александър І“ № 12, и на интернет страницата му до 10 работни дни от изтичане на срока по чл. 16, ал. 1, т. 3. До 5 работни дни след обявяването на списъците всеки недопуснат кандидат може да подаде възражение до министъра на иновациите и растежа. Министърът на иновациите и растежа приема или отхвърля възражението в срок до 5 работни дни от постъпването му, като писмено уведомява кандидата за взетото решение.

Чл. 19. (1) След изтичането на срока за подаване на възражение по чл. 18, ал. 5, съответно след произнасянето по него на министъра на иновациите и растежа, конкурсът с допуснатите кандидати продължава с оценяване на писмената концепция на кандидата за организацията и дейността на Фонда.

(2) В срок до 7 работни дни след изтичане на сроковете по чл. 18, ал. 5 комисията оценява концепцията на всеки кандидат съгласно методиката за оценка по чл. 16, ал. 1, т. 2 и изготвя списъци с допуснатите и недопуснатите кандидати до следващия етап на конкурса в съответствие с резултата от оценяването. Списъците, както и датата и часът за провеждане на следващ етап от конкурса се обявяват чрез едновременно публикуване на общодостъпно място в сградата на Министерството на иновациите и растежа на адрес: гр. София, ул. „Княз Александър І“ № 12, и на интернет страницата му.

Чл. 20. Последният етап от конкурса представлява събеседване с комисията, което включва защита на концепцията и допълнителни въпроси.

Чл. 21. (1) Комисията класира кандидатите въз основа на получената крайна оценка, формирана от оценката на концепцията по чл. 19, ал. 2 и оценката от проведеното събеседване по чл. 20. Комисията не класира кандидати, чиято крайна оценка е под минималния брой точки, определен в методиката за оценка по чл. 16, ал. 1, т. 2. Комисията представя доклад до министъра с предложение за сключване на договор за управление с класирания на първо място кандидат.

(2) В случай че никой от явилите се кандидати не е класиран, комисията отразява това в доклада и предлага насрочването на нов конкурс.

(3) Резултатите от проведения конкурс се публикуват на общодостъпно място едновременно в сградата на Министерството на иновациите и растежа на адрес: гр. София, ул. „Княз Александър І“ № 12, и на интернет страницата му.

(4) В срок до 15 работни дни от предложението на комисията по ал. 1 министърът на иновациите и растежа сключва договор за управление с кандидата, класиран на първо място. Ако в този срок кандидатът не се яви за сключване на договора за управление без уважителни причини, договорът се сключва с класирания на второ място кандидат. Ако и класираният на второ място кандидат не се яви в нов срок 15 работни дни за сключване на договора без уважителни причини, се насрочва нов конкурс.

(5) При наличие на уважителни причини, които възпрепятстват явяването на някого от кандидатите по ал. 4, договорът за управление се сключва в срок до 30 работни дни от предложението на комисията до министъра на иновациите и растежа.

(6) Всеки некласиран на първо място кандидат може да подаде възражение до министъра на иновациите и растежа в срок до 5 работни дни от публикуване на резултатите по ал. 3. Министърът се произнася до 5 работни дни, като при основателно възражение за наличие на съществено нарушение на условията и реда за провеждане на конкурсната процедура тя се прекратява и се насрочва нов конкурс.

(7) Когато в резултат на проведения конкурс не е сключен договор с кандидата в срока по ал. 4, съответно по ал. 5, министърът насрочва нов конкурс до един месец от изтичането на срока.

(8) В случаите по ал. 7 действащият управител продължава да изпълнява функциите си до определянето на нов.

Раздел ІV
Главен секретар

Чл. 22. (1) Главният секретар се назначава от управителя на Фонда и осъществява неговото административно ръководство.

(2) Главният секретар ръководи и контролира дирекция „Програмни дейности“ за точното спазване на нормативните актове и на законните разпореждания на министъра на иновациите и растежа и на управителя на Фонда, като:

1. отговаря за планирането и отчетността при изпълнение на ежегодните цели на администрацията;

2. организира, ръководи, координира, контролира, отчита се и носи отговорност пред управителя на Фонда за дейността и за изпълнението на задачите на администрацията;

3. организира разпределянето на задачите за изпълнение;

4. създава условия за нормална и ефективна работа на администрацията на Фонда;

5. осъществява контрол за изпълнението на възложените задачи;

6. организира работата с предложенията и сигналите в съответствие с разпоредбите на глава осма от Административнопроцесуалния кодекс.

(3) Управителят на Фонда може с писмена заповед да възложи и други функции и задачи на главния секретар.

Раздел V
Администрация на Фонда

Чл. 23. (1) Дейността на Фонда се осъществява с помощта на администрация, организирана в дирекция „Програмни дейности“, която организира и координира конкурсните сесии и дейността на Фонда.

(2) Общата численост на персонала на Фонда е 13 щатни бройки, които са разпределени съгласно приложението.

Чл. 24. Дирекция „Програмни дейности“:

1. организира и координира провеждането на конкурсните сесии във Фонда;

2. подпомага дейността на оценителните комисии;

3. изготвя справки във връзка с дейността на комисиите при поискване от управителя;

4. изготвя отговори до съответните кореспонденти във връзка с осъществяване предмета на дейност на Фонда;

5. обработва, подготвя заведените писмени отчети, съпътстваща документация, преписки, възражения и др. за комисиите, както и следи за спазването на сроковете;

6. извършва анализ и оценка на изпълнение на междинните етапи на финансираните проекти и на окончателните резултати за завършените проекти;

7. подпомага дейността на изпълнителния съвет;

8. администрира постъпилите проектни предложения, както и финансираните проекти в системата за управление на националните инвестиции;

9. извършва други административни и технически дейности, свързани с дейността на Фонда.

Чл. 25. Функциите, изпълнявани от звената по чл. 7, ал. 1 и 2 от Закона за администрацията, могат да се осъществяват от администрацията на Министерството на иновациите и растежа съгласно сключено споразумение между главните секретари на администрациите.

Глава трета
ДЕЙНОСТ НА ФОНДА

Раздел I
Общи разпоредби

Чл. 26. Дейността на Фонда по чл. 3 се извършва в съответствие с държавната политика за насърчаване на научните изследвания и иновациите съгласно чл. 8 и 9 от Закона за насърчаване на научните изследвания и иновациите.

Чл. 27. (1) Фондът подкрепя проекти, като предоставя целеви финансови средства въз основа на конкурс, проведен при условията и по реда на ЗННИИ.

(2) Предоставянето на финансови средства от Фонда може да се извърши без провеждане на конкурсна процедура за изпълнение на:

1. национални програми в областта на иновациите по решение на Министерския съвет;

2. проекти на български предприятия, получили оценка над прага в одобрените насоки за кандидатстване по процедури на Рамковата програма за научни изследвания и иновации на Европейския съюз;

3. иновационни проекти от стратегическо значение за страната след решение на държавни органи или в изпълнение на международен договор;

4. дейности по технологичен трансфер за иновации, възникнали по време и в резултат на изпълнение на проекти, финансирани от Фонда.

(3) Предоставянето на финансови средства от Фонда се извършва според условията на Рамката за държавна помощ за научни изследвания, развитие и иновации и според условията на Глава III, Раздел 4 от Регламент (ЕС) № 651/2014.

Чл. 28. (1) Националният иновационен фонд работи в координация с Фонд „Научни изследвания“.

(2) С цел взаимодействие и координация при осъществяването на политиката за финансово насърчаване на научните изследвания и иновациите изпълнителните съвети на двата фонда провеждат съвместни заседания най-малко два пъти в годината.

(3) Националният иновационен фонд и Фонд „Научни изследвания“ осъществяват съвместно дейността по изпълнение на Рамковата програма по чл. 9, ал. 4 от ЗННИИ.

Чл. 29. (1) Националният иновационен фонд изпълнява тригодишна оперативна програма.

(2) Програмата съдържа цели, показатели за изпълнение и план за предстоящите за периода дейности и съответното им финансиране на основата на ясни и измерими цели и политики в хода на бюджетната процедура и в средносрочен период, което ще допринесе за оптималното управление на финансовите средства в рамките на общите бюджетни параметри за съответната година и за периода на съответната средносрочна бюджетна прогноза.

(3) Проектът на програма се разработва от управителя на Фонда, отчитайки общите насоки за приоритетите в нея, определени от министъра на иновациите и растежа въз основа на препоръки и становища на Съвета за иновации и научни изследвания. Програмата се приема от изпълнителния съвет.

(4) Програмата се утвърждава от министъра на иновациите и растежа по предложение на изпълнителния съвет на Националния иновационен фонд след съгласуване с министъра на образованието и науката.

(5) Съгласуването по ал. 3 се извършва в 7-дневен срок от получаването на програмата. Тя се счита за съгласувана, когато в посочения срок не е изпратено становище.

(6) В срок до края на месец февруари на първата година за съответния период изпълнителният съвет предлага проекта на тригодишна програма за утвърждаване от министъра на иновациите и растежа.

(7) При необходимост тригодишната оперативна програма се актуализира по реда на приемането й.

(8) Утвърдената тригодишна оперативна програма се публикува на интернет страницата на Фонда.

Чл. 30. (1) Тригодишната оперативна програма включва най-малко:

1. новите конкурси, включително и тематичните конкурси, и национални програми, които ще бъдат открити през периода, за всеки от които се посочва:

а) вид и наименование на конкурсите и програмите;

б) допустими участници;

в) приложим към тях режим на държавните помощи;

г) индикативна сума за финансиране на конкурсите и програмите според съответната средносрочна бюджетна прогноза;

д) критерии за оценка;

е) индикативен срок за откриване на конкурсите и програмите;

ж) максимален срок за изпълнение на проектите и програмите;

з) целеви индикатори за резултатите от финансираните проекти и програми;

2. текущи договори от предходни години, за всяка от които се посочва:

а) етап от реализацията им;

б) размер на договореното финансиране за периода;

в) мониторинг на изпълнението им;

3. предвидените разходи за оценяване на новите конкурси и за междинно и окончателно отчитане на проекти от предходни години в размер не повече от десет процента от средствата, предвидени за финансиране на съответния конкурс;

4. показателите за отчитане и оценка на изпълнението на тригодишната оперативна програма;

5. разходите за издръжка на Фонда.

(2) В тригодишната оперативна програма се включват и конкурси за проекти по програми за двустранно сътрудничество или други научноизследователски проекти, свързани с международни споразумения, договори или програми.

Чл. 31. Фондът подкрепя и/или организира според условията на Рамката за държавна помощ за научни изследвания, развитие и иновации (2022/C 414/01) и според условията на Глава III, Раздел 4 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията от 17 юни 2014 г. за обявяване на някои категории помощи за съвместими с вътрешния пазар в приложение на членове 107 и 108 от Договора (ОВ, L 187/1 от 26.06.2014 г.) конкурси за проекти по програми за двустранно сътрудничество или други проекти, свързани с международни споразумения и договори.

Чл. 32. Фондът може да предоставя експертни становища при разработване на националните програми в областта на иновациите и технологичния трансфер.

Раздел II
Общи условия за организиране на конкурси

Чл. 33. Предоставянето на финансови средства от Националния иновационен фонд се извършва чрез Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България 2020 (ИСУН 2020).

Чл. 34. (1) Конкурсните процедури се откриват със заповед на управителя на Националния иновационен фонд след решение на изпълнителния съвет.

(2) За всяка отделна процедура изпълнителният съвет одобрява конкурсната документация, условията за финансиране, изискванията за допустимост на кандидатите и конкурсните проекти и критериите за оценка на проектите. Задължително условие за допускане до финансиране е липсата на изискуеми публични задължения на кандидатите за получаване на финансови средства от Националния иновационен фонд, което се установява по реда на чл. 87, ал. 11 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.

Чл. 35. (1) Конкурсната документация по чл. 34, ал. 2 се разработва от работна група, определена със заповед на управителя.

(2) В състава на работната група се включват служители на Фонда.

Чл. 36. (1) Работната документация по чл. 34 съдържа:

1. покана към кандидатите за участие в конкурса;

2. насоки за кандидатстване в конкурса и методика за оценка;

3. образци на документите за кандидатстване.

(2) Въз основа на решението по чл. 34, ал. 1 и в срока, определен с решението на изпълнителния съвет, управителят издава заповед за откриване на конкурсната процедура, която съдържа:

1. наименование на конкурса;

2. общ размер на финансовите средства, които ще се предоставят;

3. срок за подаване на документите;

4. размер на минималното и максималното финансиране на отделни проекти;

5. критерии за допустимост на кандидатите и дейностите;

6. режим на държавна помощ, по която се отпуска финансирането;

7. критерии и показатели за оценка;

8. допълнителни изисквания към кандидатите и техните проекти, ако такива са предвидени в насоките.

Чл. 37. Поканата към кандидатите за участие в конкурсната процедура се публикува на интернет страницата на Националния иновационен фонд и на интернет страницата на Министерството на иновациите и растежа. Тя трябва да съдържа информация за обстоятелствата по чл. 34, ал. 2.

Чл. 38. Поканата към кандидатите за участие в конкурса съдържа:

1. наименование и вид на конкурса;

2. приоритети за определените тематични направления;

3. срок и начин за подаване на документите за участие в конкурса;

4. общ размер на финансовите средства и разпределението им по тематичните направления;

5. размер на минималното и максималното финансиране на отделен проект;

6. минимален процент на съфинансиране от кандидатите, ако такъв се предвижда;

7. допустимата продължителност на проектите;

8. критерии за допустимост на кандидатите и дейностите;

9. режим на държавна помощ, по която се отпуска финансирането;

10. критерии и показатели за оценка;

11. допълнителни изисквания към кандидатите и техните проекти, ако такива са предвидени в насоките.

Чл. 39. (1) Насоките за кандидатстване в конкурса определят най-малко:

1. целите на конкурса, включително приоритети, ако има такива;

2. финансовите условия;

3. условията за допустимост на кандидатите и дейностите;

4. общите правила за изпълнение на проектите и контрола върху разходването на средствата;

5. указанията към кандидатите за начина на кандидатстване и срока за подаване на документите за участие в конкурса;

6. етапите и начина за оценяване;

7. методиката за оценяване и класиране на проектите;

8. образеца на договора за финансиране.

(2) Изпълнителният съвет може да включи в насоките на конкурса допълнителни изисквания, съответстващи на спецификата на конкурса.

(3) Насоките за кандидатстване в даден конкурс определят и всички условия, и контролни механизми по избрания режим на държавна помощ.

Чл. 40. Образците на документите за кандидатстване включват:

1. образец на проектното предложение;

2. образец на финансовия план;

3. образци на други документи съгласно Насоките за кандидатстване в конкурса.

Чл. 41. Националният иновационен фонд и Фонд „Научни изследвания“ може да осъществяват съвместни конкурсни процедури за финансиране на проекти и програми за насърчаване на научни изследвания и иновации при условия и по ред, определени съвместно от изпълнителните съвети на двата фонда при спазване на реда по чл. 35 от ЗННИИ, като поканата към кандидатите за участие в конкурсната процедура се публикува на интернет страниците на двата фонда, както и на интернет страниците на Министерството на образованието и науката и на Министерството на иновациите и растежа.

Чл. 42. (1) Конкурсната документация, съдържаща покана към кандидатите за участие в конкурса, Насоки за кандидатстване в конкурса и методика за оценка, както и образци на документи за кандидатстване, се публикува на интернет страницата на Фонда и на интернет страницата на Министерството на иновациите и растежа не по-късно от 45 дни преди крайния срок за подаване на документите за участие в конкурса.

(2) След публикуване Насоките за кандидатстване в конкурса могат да се изменят само за отстраняване на допусната явна фактическа или техническа грешка.

(3) За конкурси, възложени от министъра на иновациите и растежа или с решение на Министерския съвет, обявени на интернет страницата на Фонда и на интернет страницата на Министерството на иновациите и растежа, крайният срок за подаване на документите за участие в него не може да бъде по-малък от 14 дни от датата на обявлението.

Раздел ІІІ
Оценка и класиране на проектите

Чл. 43. Подборът на проектни предложения, за които се предоставя финансиране от Фонда, се провежда в съответствие със следните принципи:

1. свободна и лоялна конкуренция;

2. равнопоставеност и недопускане на дискриминация;

3. публичност и прозрачност.

Чл. 44. (1) Конкурсните проекти се оценяват от национални или международни оценители, включени в „Списък на оценителите“, който се съставя след публикуване на покана за набиране на оценители и се утвърждава от изпълнителния съвет.

(2) Поканата за набиране на оценители се публикува със заповед на управителя на Фонда след решение на изпълнителния съвет. В поканата са описани минималните изисквания за професионален опит, образование и доказани експертни познания на оценителите.

(3) Управителят след решение на изпълнителния съвет издава заповед за състава на оценителна комисия с оценители от списъка по ал. 1 за всяка конкурсна процедура.

(4) Оценителите определят вида на иновациите и иновационните дейности в съответствие с чл. 2 от ЗННИИ по всеки оценяван от тях проект. Оценителите получават възнаграждение въз основа на договор, сключен с управителя на Националния иновационен фонд.

Чл. 45. (1) За оценители на проекти не могат да бъдат избирани лица, които са членове или са свързани лица с членове на екипа на оценявания от тях проект, както и членове на Изпълнителния съвет.

(2) Липсата на обстоятелствата по ал. 1 се установява с декларация, попълнена от оценителите.

(3) При установяване на невярно съдържание на декларацията по ал. 2 оценителят бива изключен от оценителната комисия с решение на изпълнителния съвет.

Чл. 46. Оценката на проектните предложения по конкурсите включва:

1. оценка на административното съответствие и допустимостта;

2. техническа и финансова оценка.

Чл. 47. (1) Проектните предложения се оценяват по критерии, посочени в Насоките за кандидатстване и приета от изпълнителния съвет Методология за оценка.

(2) Критериите за административно съответствие и допустимост следва да съдържат най-малко следните елементи:

1. наличие на проектно предложение, включващо административно и техническо описание на проекта, както и всички приложения, определени в Насоките за кандидатстване в конкурса;

2. съответствие на проектното предложение с изискванията, определени в Насоките за кандидатстване в конкурса;

3. определяне на проектното предложение като излизащо извън обхвата на рамката за държавни помощи или като съответстващо на режима за държавните помощи за съответния конкурс по методика, определена в Насоките за кандидатстване в конкурса;

4. липсата на изискуеми публични задължения на кандидатите за получаване на финансови средства от Фонда, което се установява по реда на чл. 87, ал. 11 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.

(3) Критериите за техническа и финансова оценка следва да съдържат най-малко следните елементи:

1. иновативност и ефикасност на проекта;

2. ефикасност на подхода;

3. пазарна перспективност;

4. въздействие.

Чл. 48. (1) След приключване на проверката на административното съответствие и допустимостта управителят на Фонда уведомява ръководителите на кандидатстващите екипи, чиито проектни предложения не отговарят на едно или повече от изискванията, определени в Насоките за кандидатстване в конкурса. Несъответствията могат да бъдат отстранени в срок до 10 работни дни след уведомяването. Отстраняването на несъответствията не може да води до подобряване на качеството на проектното предложение. Ако несъответствията бъдат отстранени, проектното предложение се допуска до следващия етап на оценката.

(2) След изтичане на срока за отстраняване на несъответствията по ал. 2 комисията изготвя списък на проектните предложения, които не са допуснати до техническо и финансово оценяване, който се публикува на интернет страницата на Фонда.

(3) Кандидат, чието проектно предложение е включено в списъка по ал. 1, може писмено да възрази пред управителя на Фонда в едноседмичен срок от съобщаването.

(4) Управителят на Фонда се произнася по основателността на възражението в едноседмичен срок от неговото получаване, като:

1. връща проектното предложение за техническа и финансова оценка;

2. прекратява производството по отношение на кандидата.

Чл. 49. Техническата и финансовата оценка се извършват по критерии и методология, определени в конкурсната документация, и в съответствие с минималните критерии, посочени в чл. 47, ал. 3. Въз основа на резултатите комисията по чл. 44, ал. 3 изготвя оценителен доклад, който включва:

1. списък на предложените за финансиране проектни предложения, подредени по реда на тяхното класиране, и размера на безвъзмездната финансова помощ, която да бъде предоставена за всяко от тях;

2. списък с резервните проектни предложения, подредени по реда на тяхното класиране, които успешно са преминали оценяването, но за които не достига финансиране;

3. списък на предложените за отхвърляне проектни предложения и основанието за отхвърлянето им.

Чл. 50. (1) Оценителният доклад се представя от управителя на изпълнителния съвет.

(2) Изпълнителният съвет с решение определя проектите, одобрени за финансиране, и размера на средствата, които се предоставят, в рамките на общия размер на определените за конкурса финансови средства.

Чл. 51. Оценяването на проектни предложения по национални програми на конкурсен принцип, одобрени с решение на Министерския съвет, се провежда по посочения в тях ред.

Раздел ІV
Договор за финансиране

Чл. 52. (1) За одобрените проекти управителят сключва договор за предоставяне на финансиране, който задължително съдържа:

1. страни по договора:

а) Националния иновационен фонд;

б) изпълнители по договора;

2. предмет на договора, включващ входящ номер и наименование на проекта;

3. период за изпълнение;

4. финансови ангажименти по договора;

5. работна програма;

6. партньори по проекта, ако има такива;

7. списък на екипа на проекта.

(2) Проектното предложение и споразумението за партньорство (ако е приложимо) са неразделна част от договора.

(3) В договора се определя редът за възстановяване на недължимо платени и надплатени суми, както и на неизразходваните, неправомерно получените или неправомерно усвоените средства.

(4) Когато конкурсната процедура попада в приложното поле на член 107, параграф 1 на Договора за функционирането на Европейския съюз, но е съвместима с вътрешния пазар, договорът включва съответните изисквания на приложимото законодателство, които гарантират спазването на условията на режима за държавни помощи за съответния проект.

(5) Управителят в качеството му на администратор на помощ е длъжен предварително да информира и да съгласува с министъра на финансите всяко намерение за предоставяне на нова държавна помощ и за изменение на съществуваща държавна помощ, когато държавната помощ попада в обхвата на общ регламент за групово освобождаване.

Чл. 53. В случаите, когато средства за финансиране на проекти и дейности се предоставят изцяло или частично от други организации, условията и редът за финансиране се определят съгласувано с финансиращата организация при спазване на разпоредбите на Закона за насърчаване на научните изследвания и иновациите и този правилник.

Чл. 54. (1) В срок до 10 работни дни от решението на изпълнителния съвет за определяне на съответния проект за финансиране управителят на Фонда отправя покана до ръководителя на проекта за сключване на договор за финансиране на проекта.

(2) Договорът се сключва не по-късно от 30 дни след поканата по ал. 1. Подписването му може да се отложи с не повече от един месец по мотивирано искане на ръководителя.

(3) Договорът се сключва за цялата сума по проекта, предвидена в решението на изпълнителния съвет, и за целия период за неговото изпълнение.

(4) В случай че оценителната комисия е предвидила промени в работната програма или финансовия план, отчитайки забележки на независимите оценители, и тези промени са одобрени от изпълнителния съвет, ръководителят на проекта променя поканата по ал. 1 и тези промени се отразяват в договора.

(5) Преди подписването на договора служители на Фонда, определени със заповед на управителя:

1. удостоверяват съответствието на договора с подаденото проектно предложение по отношение на неговото съдържание съгласно чл. 52, ал. 1 и с промените по ал. 4;

2. извършват кръстосана проверка на дейностите, предвидени в проекта, с оглед на избягване на двойно финансиране на дейности по методика, приета от изпълнителния съвет.

Чл. 55. Ако ръководител на проект или организация координатор, чийто проект е одобрен за финансиране, откаже сключването на договор, след изтичане на срока по чл. 54, ал. 2 управителят отправя покана до следващия от списъка с резервните проекти, но не по-късно от 10 работни дни преди приключване на съответната финансова година.

Чл. 56. Средствата за изпълнение на проекта се предоставят при условия и по ред, определени в договора за неговото изпълнение.

Чл. 57. Финансовите средства по проекта се изразходват законосъобразно и целесъобразно съгласно предвидените във финансовия план групи разходи.

Чл. 58. След решение на изпълнителния съвет управителят на Националния иновационен фонд сключва договори за съфинансиране на международни проекти и програми за иновации с финансиращи организации в чужбина в съответствие с междуправителствени спогодби или програми.

Раздел V
Механизми за контрол, наблюдение и оценка на изпълнението

Чл. 59. Контролът по предоставените и изразходваните финансови средства и изпълнението на одобрените проекти се осъществява от управителя на Фонда.

Чл. 60. (1) Механизмите за контрол, наблюдение и оценката на изпълнението на финансираните от Фонда проекти се осъществяват от служители на Фонда въз основа на правила и критерии, приети от изпълнителния съвет. Правилата включват и механизми за мониторинг на изпълнението и текущ и последващ контрол по отношение на приложимия режим за държавни помощи.

(2) За резултатите от извършените проверки се представя доклад до управителя на Фонда.

Чл. 61. В двумесечен срок след публикуване на решението на изпълнителния съвет за финансиране на проектите за всеки конкурс управителят организира информационна среща с ръководителите на проектите и отговорните лица за финансовото обслужване на проектите, на която финансови специалисти от Фонда представят и разясняват указания за управление и отчитане на финансовите средства, предоставени от Фонда.

Чл. 62. (1) Ръководителите на проекти представят в сроковете, предвидени в договора:

1. междинни технически и финансови отчети за изпълнението на проекта;

2. окончателен технически и финансов отчет за изпълнението на проекта.

(2) Междинен технически и финансов отчет се изготвя за всеки етап от изпълнението на проекта, когато такива са предвидени, а при необходимост може да включва и актуализирана работна програма и актуализиран финансов план на проекта за следващия етап.

(3) Окончателен технически и финансов отчет се изготвя за цялостното изпълнение на проекта.

(4) В отчетите се включва информация за промените, направени по реда на предвиденото в договора за финансиране.

(5) Ако междинен или окончателен отчет по проект не бъде предаден до два месеца след изтичане на определения срок по договора за финансиране, Фондът предприема действия, предвидени в договора за финансиране.

(6) Ако междинен или окончателен отчет по проект не бъде предаден до шест месеца след изтичане на определения срок по договора, Фондът предприема действия за възстановяване изцяло на предварително подадени суми и по условия, предвидени в договора за финансиране.

Чл. 63. (1) Техническите и финансовите отчети се представят на български език. Допустимо е при случаите, определени в Насоките за кандидатстване или в договора за финансиране на проекта, техническият отчет да бъде предоставян и на английски език.

(2) Техническият отчет включва:

1. кратко описание на осъществените дейности по всеки от работните пакети, описание на постигнатото по всеки от очакваните резултати за дадения етап и обяснение на причините, ако част от очакваните резултати не са постигнати;

2. отчет за изпълнение на плана за реализация и разпространение на резултатите от изпълнението на проекта;

3. информация, която се публикува на интернет страницата на проекта.

(3) Техническият отчет се подписва от ръководителя на проекта.

(4) Финансовият отчет включва необходимата счетоводна информация за преценка на допустимостта на направените разходи съгласно приетите правила. Към финансовия отчет се прилагат заверени копия на разходооправдателните документи за направените преки допустими разходи, върху които е отбелязано, че разходът е извършен по съответния проект.

(5) Финансовият отчет се подписва от ръководителя и от счетоводителя на проекта.

Чл. 64. (1) Всеки проект се финансира самостоятелно и независимо от други проекти.

(2) В случай на констатирано неправомерно или не по предназначение разходване на средства, предоставени от Националния иновационен фонд, в полза на държавата възниква правото да ги получи от неизправната страна.

(3) Вземанията по ал. 2 са публични държавни вземания, които се установяват от управителя на Националния иновационен фонд по ред, определен в процедура, приета от изпълнителния съвет, и се събират от Националната агенция за приходите по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.

(4) Конкретните условия и редът за отчитане на получените средства и за установяване на неправомерно или не по предназначение разходените средства се определят в сключения административен договор.

Раздел VI
Отчитане дейността на Фонда

Чл. 65. Управителят на Националния иновационен фонд изготвя и представя за одобрение на изпълнителния съвет годишен отчет за дейността на Фонда в срок до края на първото тримесечие на годината.

Чл. 66. Дейността на Националния иновационен фонд се оценява периодично на базата на критерии и при условия и по ред, определени в правилник за наблюдение и оценка, издаден от министъра на иновациите и растежа съгласно чл. 86 от ЗННИИ.

Глава четвърта
ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДЕЙНОСТТА

Раздел I
Организация на дейността на Фонда

Чл. 67. (1) Организационното и административното обслужване на Фонда се осъществяват от служители по служебно и трудово правоотношение.

(2) Управителят утвърждава длъжностното разписание и поименното разписание на длъжностите на служителите във Фонда.

Чл. 68. (1) Управителят издава правила за организация на работата, за документооборота и други специфични разпоредби, свързани с административното управление на Фонда.

(2) Управителят на Фонда възлага служебните преписки с резолюция до главния секретар, която съдържа указание и срок за изпълнение.

Чл. 69. (1) Работното време на служителите при петдневна работна седмица е 8 часа дневно и 40 часа седмично.

(2) Работното време на служителите по ал. 1 се определя в границите от 7,30 до 18,30 ч. със задължително присъствие в периода от 10,00 до 16,00 ч. и с обедна почивка 30 минути между 12,00 и 13,00 ч.

(3) Работното време на служителите по ал. 1 се определя с вътрешен акт при отчитане спецификите на дейността и задължителното отработване на установените 8 часа дневно.

(4) Редът за отчитане на работното време се определя със заповед на главния секретар.

Чл. 70. Приемното време на управителя за изслушване на граждани и представители на организации и юридически лица относно предложения и сигнали се оповестява на интернет страницата, както и на указателните табла в сградата на Фонда.

Чл. 71. (1) Приемът на граждани и представители на организации и юридически лица и изслушването на техните предложения и сигнали се извършват в приемната на Фонда, като информация за приемните дни се оповестява на интернет страницата, както и на указателните табла в сградата на Фонда.

(2) Предложенията и сигналите – писмени и устни, могат да бъдат подадени лично или чрез упълномощен представител. Подадените предложения и сигнали се регистрират по ред, определен с акт на управителя.

(3) Не се образува производство по анонимни предложения и сигнали, както и по сигнали, отнасящи се до нарушения, извършени преди повече от две години.

(4) За анонимни предложения и сигнали се считат тези, в които не са посочени:

1. трите имена и адрес – за физически лица;

2. наименованието на организацията или юридическото лице, изписани на български език, седалището и последният посочен в съответния регистър адрес на управление и електронният адрес, ако има такъв;

3. предложения и сигнали, които, въпреки че съдържат реквизитите по т. 1 – 2, не са подписани от автора или от негов представител по закон или пълномощие.

(5) За сигнали, отнасящи се до нарушения, извършени преди повече от две години, се считат тези, които се отнасят за факти и събития, случили се преди повече от две календарни години преди подаването или заявяването на сигнала, установено чрез датата на подаването или заявяването в приемната или в деловодството на Министерството на иновациите и растежа.

(6) Предложения за усъвършенстване на организацията и дейността на административната структура на Фонда могат да се правят до главния секретар. Преписи от тези предложения могат да се изпращат и до министъра на иновациите и растежа.

(7) Сигнали за злоупотреби с власт и корупция, лошо управление на държавното имущество или за други незаконосъобразни или нецелесъобразни действия или бездействия на административните органи или длъжностни лица в съответната администрация, с които се засягат държавни или обществени интереси, права или законни интереси на други лица, могат да се подават:

1. до управителя, когато сигналът се отнася до служители на Фонда;

2. до управителя, когато сигналът се отнася до ръководители на административни структури на Фонда;

3. до съответните ръководители на административни структури, когато сигналът се отнася до служители на тези структури, или до управителя;

4. до министъра на иновациите и растежа, когато сигналът се отнася до управителя и/или изпълнителния съвет на Фонда; по преценка на подателя сигналът може да бъде подаден и чрез управителя.

(8) Предложенията и сигналите, които са подадени до некомпетентен орган, се препращат на компетентните органи не по-късно от 7 дни от постъпването им, освен когато има данни, че въпросът вече е отнесен и до тях. За препращането се уведомява подалият сигнала или предложението.

(9) При приемане на предложения и сигнали от граждани е приложим Регламент (ЕС) 2016/679 относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на личните им данни и относно свободното движение на такива данни.

Раздел II
Публичност на дейността на Фонда

Чл. 72. (1) Фондът работи в условията на публичност и прозрачност, като информира за вземаните решения и резултатите от тяхното изпълнение.

(2) Фондът предоставя ясна и подробна информация на потенциалните кандидати за условията и правилата за участие в конкурсите.

Чл. 73. (1) Фондът поддържа официална страница в интернет, чрез която предоставя информация и материали за своята дейност.

(2) На интернет страницата на Фонда се публикува информация за началото и края на мандата на изпълнителния съвет и кратки биографични данни на неговите членове.

(3) След приключване на мандата на всеки изпълнителен съвет Фондът публикува обобщен списък на независимите оценители, участвали в оценяването на проекти по приключилите конкурси, проведени по време на мандата му.

Глава пета
АДМИНИСТРИРАНЕ НА НЕРЕДНОСТИ

Чл. 74. (1) Изпълнителният съвет приема по предложение на управителя Процедура за администриране и докладване на нередности при усвояване на средствата на Фонда.

(2) Редът за докладване и установяване на нередностите по Фонда, както и всички последици от установени нередности се уреждат в Процедурата за администриране и докладване на нередности при усвояване на средствата на Фонда.

(3) Със заповед управителят определя лице по нередностите. Лицето подава декларация, с която декларира, че е запознато с определението за нередности, разписано в чл. 1, параграф 2 от Регламент 2988/95 на Съвета относно защитата на финансовите интереси на Европейските общности, обнародван в Официалния вестник на ЕС (OB, L 312/23.12.1995 г.).

ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

Параграф единствен. Правилникът се приема на основание чл. 52, чл. 55, ал. 7, чл. 56, ал. 1, чл. 62 и чл. 67 от Закона за насърчаване на научните изследвания и иновациите.

Приложение към чл. 23, ал. 2

Численост на персонала в организационната структура на Националния иновационен фонд – 12 бр.

Главен секретар – 1 бр.
Дирекция „Програмни дейности“ – 11 бр.

4144