ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 136 ОТ 24 ЮЛИ 2025 Г.
за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
Постанови:
§ 1. В Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства, приета с Постановление № 11 на Министерския съвет от 2013 г. (обн., ДВ, бр. 7 от 2013 г.; изм. и доп., бр. 95 от 2013 г., бр. 60 от 2014 г., бр. 57 от 2015 г., бр. 30 от 2016 г., бр. 9 от 2017 г., бр. 47 и 60 от 2018 г., бр. 37 от 2020 г., бр. 2 от 2021 г., бр. 100 от 2022 г. и бр. 47 от 2023 г.), се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 11, ал. 4, т. 2 думите „Наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктова такса за продукти, след употребата на които се образуват масово разпространени отпадъци, приета с Постановление № 120 на Министерския съвет от 2008 г. (обн., ДВ, бр. 53 от 2008 г.; изм. и доп., бр. 5 и 45 от 2009 г., бр. 69 и 85 от 2010 г., бр. 29 от 2011 г. и бр. 47, 75 и 87 от 2012 г.)“ се заменят с „наредбата по чл. 59, ал. 1 от ЗУО“.
2. В чл. 27:
а) в ал. 5:
аа) в т. 1 накрая се добавя „и по възраст“;
бб) създава се т. 3:
„3. водените на отчет моторни превозни средства поотделно за категориите по чл. 2, ал. 1, т. 1 и 2 и по възраст.“;
б) в ал. 9 след думите „за съответния период по ал. 6“ се поставя запетая и се добавя „изготвя обобщена справка за цялата година“.
3. В чл. 28, ал. 1 т. 1 се изменя така:
„1. директора на Главна дирекция „Национална полиция“ относно разпределението на регистрирани МПС по месторегистрация от категориите по чл. 2, ал. 1, т. 1 и 2;“.
4. Приложение № 2 към чл. 8, ал. 4 се изменя така:
„Приложение № 2 към чл. 8, ал. 5
1. Изчисляване на количеството ИУМПС, необходимо за изпълнение на целите по чл. 8, ал. 2, т. 1 и 2 за съответната година:
Количеството ИУМПС, необходимо за изпълнение на целите по чл. 8, ал. 2, т. 1 и 2 за съответната година, се изчислява по следната формула:
КР = (ППооп/инд.) / Ек,
където:
КР е количеството ИУМПС (брой), необходимо за изпълнение на целите по чл. 8 от организацията по оползотворяване или лицето, което изпълнява задълженията си индивидуално за съответната година.
ППооп/инд. са пуснатите на пазара МПС (брой) за текущата година от членовете на съответната организация по оползотворяване на ИУМПС или от съответното лице, което изпълнява задълженията си индивидуално.
Ек – експлоатационен коефициент е продължителността на употреба по години на моторните превозни средства в зависимост от тяхната категория и възраст при пускането им на пазара, определен по следната формула:
Ек = СВА – СВР,
където:
*СВА – Средна възраст на всички регистрирани МПС към 1 януари на годината, използвана за определяне на коефициента.
*СВР – Средна възраст на регистрираните МПС през годината, предхождаща годината, използвана за определяне на коефициента.
**Данните, послужили за определяне на СВА и СВР, се вземат от официално посочените данни съгласно чл. 27, ал. 5.
***Ек се определя ежегодно от изпълнителния директор на ИАОС и се публикува на интернет страницата на ИАОС до 15 февруари на текущата година.
2. Източници на данни за определяне на Ек – от страна на органите на МВР се предоставят на изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС):
2.1. Статистически данни за броя, категорията и възрастовото разпределение на регистрираните МПС към 1 януари на текущата година.
2.2. Статистически данни за новорегистрираните МПС през предходната година по възрастови групи, брой и категория.
3. Изпълнителният директор на ИАОС изчислява Ек по следния начин:
3.1. След изчисление на СВА* и СВР** се определя експлоатационният период на едно МПС по формулата Ек = СВА – СВР.
3.2. С разликата, представляваща Ек, между средната възраст на автопарка през текущата година и средната възраст на новорегистрираните през предходната година, се определя периодът на употреба, след който едно МПС спрямо неговата категория ще се превърне в отпадък.
СВА* – Средна възраст на автопарка по категории – за изчислението на СВА се използват данни от масив на МВР, разделен по възрастови групи. За целите на изчислението се възприема осреднената стойност на възрастовия диопазон, в който попадат МПС, както е посочено в колона 2 от таблицата по-долу. За средна възраст на автомобилите над 20 години се приема стойност от 23 години с оглед на минимизиране на статистическата грешка, произхождаща от застаряващия автопарк, за който МВР води статистика, обобщена над 20 години. Използват се възрастовите групи предвид категориите на всички регистрирани МПС към 1 януари на текущата година, както следва:
Възрастова
група
|
Осреднена стойност
(години)
|
Средна претеглена възраст, изразена като коефициент и съобразена с данните за предходната година(1)
|
0 – 5 години
|
2,5
|
6 – 10 години
|
7,5
|
11 – 15 години
|
12,5
|
16 – 20 години
|
17,5
|
Над 20 години
|
23
|
4. Метод за определяне на СВА:
4.1. Изчислява се делът на всяка възрастова група спрямо общия брой МПС (в проценти).
4.2. Изчислява се осреднената стойност на възрастта на всяка група.
4.3.(1) Изчислява се претеглената средна възраст за всяка група като произведение от осреднените стойности на всеки възрастов период и процентната част на съответната група от общия брой.
4.4. Общата средна възраст на автопарка (СВА) е сборът от претеглените стойности на всички групи.
СВР** – средна възраст на новорегистрираните МПС по категории – за изчислението на СВР се използват данни от масив на МВР, разделен по възрастови групи. За целите на изчислението се възприема осреднената стойност на възрастовия диапазон, в който попадат МПС, както е посочено в колона 2 от таблицата по-долу. След извършен анализ на данните, предоставени от МВР, се установи, че за средна възраст на автомобилите над 10 години следва да се приеме стойност от 17,5 години с оглед на минимизиране на статистическата грешка, тъй като за отчетната година новорегистрираните автомобили над 20-годишна възраст са малък брой и МВР предоставя обединени данни. Използват се данни за регистрираните през предходната година МПС:
Възрастова
група
|
Осреднена стойност (години)
|
Средна претеглена възраст, изразена като коефициент и съобразена с данните за предходната година(2)
|
0 – 0,5 години
|
0,25
|
0,5 – 5 години
|
2,25
|
5 – 10 години
|
7,5
|
Над 10 години
|
17,5
|
5. Метод за определяне на СВР:
5.1. Определя се делът на всяка възрастова група в проценти (%) от общия брой регистрирани МПС.
5.2. Изчислява се осреднената стойност на възрастта на всяка група.
5.3.(2) Изчислява се претеглената средна възраст за всяка група като произведение от осреднените стойности на всеки възрастов период и процентната част на съответната група от общия брой.
5.4. Общата средна възраст на регистрираните МПС е сборът от претеглените стойности на всички групи.“
5. Приложение № 2а към чл. 8, ал. 5 се изменя така:
„Приложение № 2а към чл. 8, ал. 6
Изчисляване на количеството ИУМПС, необходимо за изпълнение на целите по чл. 8, ал. 2, т. 3 – 5 за съответната година:
Количеството ИУМПС, необходимо за изпълнение на целите по чл. 8, ал. 2, т. 3 – 5 за съответната година, се изчислява по следната формула:
КР = (ППооп/инд.) / Ек,
където:
КР е количеството ИУМПС (брой), необходимо за изпълнение на целите по чл. 8 от организацията по оползотворяване или лицето, което изпълнява задълженията си индивидуално за съответната година.
ППооп/инд. са пуснатите на пазара МПС (брой) за текущата година от членовете на съответната организация по оползотворяване на ИУМПС или от съответното лице, което изпълнява задълженията си индивидуално.
Ек – експлоатационен коефициент е продължителността на употреба по години на моторните превозни средства в зависимост от тяхната категория и възраст при пускането им на пазара, определен по следната формула:
Ек = СВА – СВР,
където:
*СВА – Средна възраст на всички регистрирани МПС към 1 януари на годината, използвана за определяне на коефициента.
*СВР – Средна възраст на регистрираните МПС през годината, предхождаща годината, използвана за определяне на коефициента.
**Данните, послужили за определяне на СВА и СВР, се вземат от официално посочените данни съгласно чл. 27, ал. 5.
***Ек се определя ежегодно от изпълнителния директор на ИАОС по начина, посочен в приложение № 2, и се публикува на интернет страницата на ИАОС до 15 февруари на текущата година.“
§ 2. В Наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктова такса, приета с Постановление № 76 на Министерския съвет от 2016 г. (обн., ДВ, бр. 30 от 2016 г.; изм. и доп., бр. 60 от 2018 г., бр. 2 от 2021 г. и бр. 91 от 2021 г.), се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 12 се създава ал. 3:
„(3) С оглед на проверка на документа по ал. 2, т. 1 изпълнителният директор на ПУДООС или оправомощено от него длъжностно лице изготвя и предоставя ежедневна справка на звената „Пътна полиция“ при Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) или при областните дирекции на МВР (ОДМВР), съдържаща данни за броя и номер на рамата на МПС, за които е платена продуктова такса по сметката на ПУДООС от лицето, което пуска на пазара МПС, или от лицето, което въвежда/внася МПС за лична употреба. Справката се изготвя в електронен формат, в табличен вид, като се разделя по категории и възраст съобразно платената продуктова такса и се предоставя по електронен път.“
2. В чл. 24, ал. 7 се създава изречение второ: „Организацията по оползотворяване отказва възстановяване на сумата, когато за платеното възнаграждение е изпълнила задълженията и целите по чл. 14, ал. 1 от ЗУО и министърът на околната среда и водите е издал заповед по реда на чл. 59, ал. 3 от ЗУО.“
3. Приложение № 2 към чл. 3, ал. 1, т. 2 се изменя така:
„Приложение № 2 към чл. 3, ал. 1, т. 2
РАЗМЕР НА ПРОДУКТОВАТА ТАКСА ЗА МОТОРНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА (МПС)
|
Възраст на МПС
|
Вид на двигателя
|
Моторни превозни средства с двигатели с вътрешно горене (категории M1 и N1)
|
Моторни превозни средства с двигатели с вътрешно горене (категории М2 и N2)
|
Моторни превозни средства с двигатели с вътрешно горене (категории М3 и N3)
|
Хибридни моторни превозни средства и хибридни електрически превозни средства (категории М1 и N1)
|
Хибридни моторни превозни средства и хибридни електрически превозни средства (категории М2 и N2)
|
Хибридни моторни превозни средства и хибридни електрически превозни средства (категории М3 и N3)
|
Изцяло електрически превозни средства (категории М1 и N1)
|
Изцяло електрически превозни средства (категории М2 и N2)
|
Изцяло електрически превозни средства (категории М3 и N3)
|
(лв./бр.)
|
(лв./бр.)
|
(лв./бр.)
|
(лв./бр.)
|
(лв./бр.)
|
(лв./бр.)
|
(лв./бр.)
|
(лв./бр.)
|
(лв./бр.)
|
Нови*
|
150
|
655
|
1010
|
105
|
525
|
810
|
102
|
490
|
760
|
До 5 години
|
240
|
1090
|
1715
|
195
|
875
|
1370
|
180
|
815
|
1280
|
От 5 до 10 години
|
360
|
1720
|
2625
|
290
|
1380
|
2100
|
270
|
1290
|
1970
|
Над 10 години
|
385
|
1890
|
2940
|
310
|
1520
|
2320
|
290
|
1420
|
2200
|
* Нови МПС за целта на наредбата са тези МПС, за които е налице едно от следните условия: 1. Моторни превозни средства, които не са изминали повече от 6000 км и се пускат на пазара за първи път или се придобиват за лична употреба в резултат на въвеждането им на територията на Република България от друга държава – членка на ЕС, или внасяне на МПС от държава извън ЕС, или 2. Не са изминали повече от 6 месеца считано от датата на първата им регистрация.
|
“
Преходни и заключителни разпоредби
§ 3. За отчетната 2025 г. експлоатационният коефициент съгласно формулата по приложения № 2 и № 2а се определя от изпълнителния директор на ИАОС в срок до 2 месеца от влизането в сила на настоящото постановление.
§ 4. В срок до 15 дни от влизането в сила на постановлението директорът на Главна дирекция „Национална полиция“ предоставя на изпълнителния директор на ИАОС информацията по чл. 27, ал. 5 от Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства за календарната 2024 година. Информацията се публикува на интернет страницата на ИАОС в срок до 10 дни от получаването й.
Министър-председател: Росен Желязков
Главен секретар на Министерския съвет: Габриела Козарева
4216