ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 13 ОТ 29 ЯНУАРИ 2024 Г.
за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2024 г.
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
Чл. 1. Утвърждава показателите по отделните бюджетни програми по бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет, които прилагат програмен формат на бюджет, в рамките на утвърдените им със Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. разходи по области на политики/функционални области и бюджетни програми съгласно приложение № 1.
Чл. 2. (1) Министърът на земеделието и храните по предложение на първостепенния разпоредител с бюджет на Държавен фонд „Земеделие“ съгласувано с министъра на финансите в 14-дневен срок от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“ представя за утвърждаване от Министерския съвет годишни разчети за 2024 г. по сметката за средства от Европейския съюз на Държавен фонд „Земеделие“.
(2) Министърът на финансите в 14-дневен срок от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“ представя за утвърждаване от Министерския съвет годишни разчети за 2024 г. по сметката за средства от Европейския съюз на Националния фонд.
Чл. 3. (1) Първостепенните разпоредители с бюджет в 14-дневен срок от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“ утвърждават годишни разчети за 2024 г. на другите сметки за средства от Европейския съюз и средства по други международни програми и договори, за които се прилага режимът на сметките за средства от Европейския съюз, и ги представят на министъра на финансите.
(2) Първостепенните разпоредители с бюджет по ал. 1 при необходимост актуализират годишните разчети за 2024 г. на другите сметки за средства от Европейския съюз и средства по други международни програми и договори, за които се прилага режимът на сметките за средства от Европейския съюз, и ги представят на министъра на финансите.
Чл. 4. Министърът на външните работи в 14-дневен срок от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“ разпределя средствата, утвърдени с чл. 10, ал. 4 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г., на средства за официална помощ за развитие и на средства за хуманитарна помощ.
Чл. 5. Утвърждава предназначението на трансферите по чл. 16, ал. 4 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. от бюджета на Министерството на образованието и науката за Българската академия на науките и за държавните висши училища съгласно приложение № 2.
Чл. 6. (1) При предложения за извършване на промени по реда на чл. 105 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. и чл. 109 и 110 от Закона за публичните финанси първостепенните разпоредители с бюджет, които прилагат програмен формат на бюджет, задължително включват в доклада на вносителя към проекта на акт на Министерския съвет или съответно в мотивите към предложенията до министъра на финансите информация за ефекта от предлаганите промени върху целевите стойности на показателите за изпълнение, в т.ч. на ключовите индикатори.
(2) В представяната в Министерството на финансите информация за извършените промени по реда на чл. 112, ал. 2 и 3 от Закона за публичните финанси първостепенните разпоредители с бюджет, които прилагат програмен формат на бюджет, задължително включват и информация за ефекта от промените върху целевите стойности на показателите за изпълнение, в т.ч. на ключовите индикатори.
(3) Промени по реда на чл. 110 от Закона за публичните финанси се извършват на ниво показатели, утвърдени в приложение № 3, както и по показателите по отделните бюджетни програми, в т.ч. по ведомствени и администрирани разходи, по бюджетите, утвърдени в приложение № 1.
(4) Информация за извършените промени по реда на чл. 105 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. и чл. 109, 112 – 115 и 117 от Закона за публичните финанси се представя в Министерството на финансите от съответния първостепенен разпоредител с бюджет на ниво показатели, утвърдени в приложение № 3, а за тези, които прилагат програмен формат на бюджет – и по показателите по отделните бюджетни програми по бюджетите, утвърдени в приложение № 1.
Чл. 7. Определя базов норматив за издръжка на обучението на един учащ се в държавните висши училища в размер на 719 лв.
Чл. 8. (1) Определя средствата от държавния бюджет за студентски столове и студентски общежития, както следва:
1. за един храноден в студентските столове – до 8,00 лв.;
2. за един леглоден в студентските общежития – до 2,30 лв.
(2) Средствата по ал. 1 се осигуряват от бюджета на Министерството на образованието и науката като субсидия за „Студентски столове и общежития“ – ЕАД – София, и от бюджетите на държавните висши училища.
(3) При извънредни обстоятелства, при които присъственият учебен процес във висшите училища е временно преустановен, за периода на преустановяването му за издръжката на студентските столове може да се използва до 50 на сто от норматива по ал. 1, т. 1, изчислен върху средномесечния брой хранодни, реализиран за предходните 12 месеца, съгласно данните, предоставени от висшите училища и „Студентски столове и общежития“ – ЕАД, в програмния продукт по чл. 30а от Наредбата за ползване на студентските общежития и столове, приета с Постановление № 235 на Министерския съвет от 2008 г. (обн., ДВ, бр. 86 от 2008 г.; изм. и доп., бр. 79 от 2009 г., бр. 62 от 2013 г., бр. 68 от 2016 г., бр. 19 от 2021 г. и бр. 24 от 2022 г.).
(4) Министърът на образованието и науката може да извършва промени по и между субсидиите по ал. 2 по реда на чл. 112, ал. 3 от Закона за публичните финанси в рамките на одобрените за тази цел средства по бюджетите на държавните висши училища и по бюджета на Министерството на образованието и науката.
(5) Неусвоените средства по ал. 1 за студентски общежития и столове могат да се използват за ремонт на студентските общежития и столове.
(6) Министърът на образованието и науката предоставя средствата по ал. 1 при спазване правото на Европейския съюз и българското законодателство в областта на държавните помощи.
Чл. 9. Неусвоените към 31 декември 2024 г. средства за субсидии и други текущи трансфери за нефинансови предприятия по чл. 25, ал. 1, раздел ІІ, т. 1.2.1.1 и 1.2.1.2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. се възстановяват до 31 януари 2025 г. по сметката, от която са получени.
Чл. 10. При определяне на окончателния размер на необходимите средства за покриване на нетните разходи от извършване на възложени от държавата икономически дейности и услуги, за които се предоставят субсидии и/или компенсации, се отчитат и всички други публични средства, предоставени за тези дейности и услуги, включително от държавния бюджет и от Европейските фондове при споделено управление.
Чл. 11. (1) Утвърденият общ лимит на разход в размер до 17 686,0 хил. лв. по държавните инвестиционни заеми и държавните инвестиционни заеми с краен бенефициент – търговско дружество, се разпределя по бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет, както следва:
1. Министерството на регионалното развитие и благоустройството – общо разходи – 13 487,9 хил. лв.;
2. Министерството на транспорта и съобщенията – общо разходи – 3 371,3 хил. лв.;
3. Министерството на труда и социалната политика – общо разходи – 360,7 хил. лв.;
4. Министерството на финансите – общо разходи – 188,4 хил. лв.;
5. Министерството на околната среда и водите – общо разходи – 137,6 хил. лв.;
6. Министерството на икономиката и индустрията – общо разходи – 105,2 хил. лв.;
7. Министерството на земеделието и храните – общо разходи – 34,9 хил. лв.
(2) Първостепенните разпоредители с бюджет по ал. 1 извършват съответните промени по бюджетите си за 2024 г., в т.ч. по области на политики и бюджетни програми, на базата на отчетените приходи, разходи и операции в частта на финансирането и уведомяват министъра на финансите. В случаите, когато за плащания по обслужването на заемите и за други разходи по държавните инвестиционни заеми не са утвърдени съответните администрирани разходни параграфи по бюджетните програми в приложение № 1, се създават администрирани разходни параграфи, в които първостепенните разпоредители с бюджет по ал. 1 посочват съответните суми на отчетените разходи по държавните инвестиционни заеми.
(3) Със сумите на начислените разходи по проектите, финансирани с държавните инвестиционни заеми, се променят и размерите на показателите по чл. 86, ал. 2, т. 5 и 6 от Закона за публичните финанси по бюджетите на съответните първостепенни разпоредители с бюджет по ал. 1.
(4) В случаите, когато има неизразходвани средства от получени траншове по държавни инвестиционни заеми от предходни години, които са наличности в края на 2023 г., първостепенните разпоредители с бюджет по ал. 1 приоритетно разходват наличните средства по съответните проекти, като те не следва да надхвърлят разчетените разходи по държавните инвестиционни заеми.
(5) Министърът на финансите може да извършва компенсирани промени в разпределението на разходите по държавните инвестиционни заеми и държавните инвестиционни заеми с краен бенефициент – търговско дружество, по ал. 1, като уведомява съответните първостепенни разпоредители с бюджет.
(6) Министърът на финансите извършва произтичащите от ал. 1 промени по централния бюджет за 2024 г.
Чл. 12. (1) За компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за пътуване, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, от централния бюджет се предоставят до 240 806 хил. лв., в т.ч.:
1. за пътувания с железопътния транспорт – до 13 000 хил. лв.;
2. за пътувания с вътрешноградския транспорт и междуселищния автомобилен транспорт – до 141 400 хил. лв.;
3. за транспорт на деца и ученици по чл. 283, ал. 2 от Закона за предучилищното и училищното образование – до 69 300 хил. лв.;
4. за превоз на служители, ползващи право на безплатно пътуване при изпълнение на служебните си задължения в изпълнение разпоредбите на Закона за Министерството на вътрешните работи, Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража, Закона за съдебната власт, Закона за Държавна агенция „Национална сигурност“, Закона за специалните разузнавателни средства, Закона за защита на класифицираната информация, Закона за защита на лица, застрашени във връзка с наказателно производство, Закона за противодействие на корупцията и Закона за отнемане на незаконно придобитото имущество – до 17 106 хил. лв.
(2) Средствата по ал. 1, т. 2 – 4 се предоставят по бюджетите на общините като трансфер за други целеви разходи.
(3) Министърът на финансите извършва произтичащите от ал. 2 промени по централния бюджет, включително на бюджетните взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2024 г.
(4) Министърът на транспорта и съобщенията в срок до един месец от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“ разпределя по общини утвърдените средства по ал. 1, т. 2 по групи правоимащи.
(5) Министърът на образованието и науката в срок до един месец от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“ разпределя по общини утвърдените средства по ал. 1, т. 3.
(6) Ръководителите на бюджетните организации в срок до един месец от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“ разпределят по общини утвърдените средства по ал. 1, т. 4.
(7) Разпределенията на средствата по общини по ал. 4 – 6 се представят в Министерството на финансите в срок до един месец от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“ по образец, определен с писмо на министъра на финансите.
(8) Средствата по ал. 1, т. 2 – 4 се разпределят при условията и по реда, предвидени в наредбата по § 4, ал. 3 от заключителните разпоредби на Закона за автомобилните превози.
(9) При недостиг на средства по ал. 1, т. 1 или 2 и при наличие на свободни средства по отчет към 30 септември 2024 г. министърът на транспорта и съобщенията съгласувано с министъра на финансите може да извършва компенсирани промени в разпределението на средствата по ал. 1, т. 1 и 2.
(10) При недостиг на средства по ал. 1, т. 3 допълнително финансиране може да се осигури чрез компенсирани промени по функция „Образование“ при условията и по реда, предвидени в наредбата по § 4, ал. 3 от заключителните разпоредби на Закона за автомобилните превози.
Чл. 13. Министърът на културата в срок до един месец от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“ представя на министъра на финансите разпределението на средствата по чл. 1, ал. 5, т. 5.1.1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. по съответните дейности.
Чл. 14. Министърът на културата в срок до два месеца от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“ изготвя и представя на министъра на финансите условията, реда и критериите за предоставяне на средствата по чл. 1, ал. 5, т. 5.1.2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г.
Чл. 15. Средствата по чл. 1, ал. 5, т. 8.1.2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. в размер на 39 000,0 хил. лв. се предоставят на държавните висши училища като субсидия за издръжка на обучението над формираната по чл. 91, ал. 1, т. 1 от Закона за висшето образование по предложение на министъра на образованието и науката след съгласуване със Съвета на ректорите и национално представителните синдикати.
Чл. 16. (1) Министърът на образованието и науката и министърът на младежта и спорта в срок до два месеца от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“ да предложат на Министерския съвет да одобри допълнителни трансфери по бюджетите на общините за 2024 г. за сметка на предвидените разходи по чл. 1, ал. 5, т. 12.1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. за осигуряване дейността на младежките центрове, създадени по програми, финансирани от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство.
(2) Неусвоените към 31 декември 2024 г. средства от трансфери по ал. 1 се възстановяват от общините до 20 януари 2025 г.
Чл. 17. (1) Министърът на транспорта и съобщенията в 14-дневен срок от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“ разпределя по общини средствата по чл. 52, ал. 1, т. 2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. по образец, определен от министъра на финансите.
(2) Средствата по ал. 1 се разпределят при условията и по реда, определени в наредбата по § 4, ал. 3 от заключителните разпоредби на Закона за автомобилните превози.
(3) Средствата по чл. 52, ал. 1, т. 1 и 2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. се предоставят по бюджетите на общините като трансфер за други целеви разходи.
(4) Министърът на финансите извършва произтичащите от ал. 3 промени по централния бюджет, включително на бюджетните взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2024 г.
Чл. 18. (1) Одобрява допълнителни трансфери в размер до 1 587,8 хил. лв. по бюджетите на общините за покриване на част от транспортните разходи, извършвани от общини по сключени договори за доставка на хляб и основни хранителни продукти за 2024 г. в планински и малки селища с население до 500 жители (без курортите), разпределени съгласно приложение № 4.
(2) Финансирането на дейностите по ал. 1 се извършва на два етапа:
1. авансово – в размер 50 на сто от одобрения размер съгласно приложение № 4, в срок до един месец от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“;
2. окончателно – в срок до 18 декември 2024 г., на базата на действително извършените разходи.
(3) Информацията, необходима за целите на ал. 2, т. 2, се представя в Министерството на финансите съгласно указания на министъра на финансите.
(4) Кметовете на съответните общини осъществяват контрола върху изпълнението на дейностите по доставка на хляб и основни хранителни продукти два пъти седмично в планинските и малките селища и върху предоставянето и разходването на средствата по предназначение при спазване на Закона за обществените поръчки.
(5) Допълнителните трансфери по ал. 1 се осигуряват за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2024 г. и се предоставят по бюджетите на общините като трансфер за други целеви разходи.
(6) Министърът на финансите извършва произтичащите от ал. 1 промени по централния бюджет, включително на бюджетните взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2024 г.
Чл. 19. (1) За заявените от общините, но неразкрити специализирани институции, социални услуги в общността и асистентска подкрепа, предоставените през съответното тримесечие средства се възстановяват в централния бюджет до 15 юли 2024 г. за първото шестмесечие, а за второто шестмесечие – до 6 декември 2024 г.
(2) В срок до 30 юли и до 18 декември 2024 г. министърът на финансите извършва необходимата промяна за намаляване на основните бюджетни взаимоотношения на общините с централния бюджет на основата на представени от общините справки за общия размер на възстановените средства за съответното шестмесечие.
(3) Възстановените в централния бюджет средства по реда на ал. 2 могат да се използват за финансиране през 2024 г. на социални услуги по приключили проекти на оперативни програми.
Чл. 20. (1) Одобрява допълнителни трансфери в размер до 24,0 хил. лв. за изплащане на действително извършени разходи за месечни помощи за джобни разходи на ученици, настанени по реда на Закона за закрила на детето в социални услуги за резидентна грижа, които не са делегирани от държавата дейности.
(2) Допълнителните трансфери по ал. 1 се осигуряват за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2024 г. и се предоставят по бюджетите на общините като обща субсидия за делегираните от държавата дейности.
(3) Министърът на финансите извършва произтичащите промени по централния бюджет, включително на бюджетните взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2024 г.
(4) Допълнителните трансфери по ал. 1 се предоставят на общините в срок до 30 юли 2024 г. за първото шестмесечие, а за второто шестмесечие – не по-късно от 18 декември 2024 г.
Чл. 21. (1) Одобрява допълнителни трансфери в размер до 10 000 хил. лв. за финансиране на социални услуги по приключили проекти на оперативни програми.
(2) Допълнителните трансфери по ал. 1 се осигуряват за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2024 г. и се предоставят по бюджетите на общините като обща субсидия за делегираните от държавата дейности.
(3) Министърът на труда и социалната политика предлага на министъра на финансите в срок не по-късно от 1 октомври 2024 г. да извърши промени на основните бюджетни взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2024 г. в рамките на средствата по ал. 1.
(4) Министърът на финансите извършва произтичащите промени по централния бюджет, включително на основните бюджетни взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2024 г.
Чл. 22. (1) Одобрява допълнителни трансфери в размер до 735 хил. лв. по бюджетите на общините за изплащане на действително извършени пътни разходи на правоимащи болни.
(2) Допълнителните трансфери по ал. 1 се осигуряват за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2024 г. и се предоставят по бюджетите на общините като трансфери за други целеви разходи.
(3) Министърът на финансите извършва произтичащите промени по централния бюджет, включително на бюджетните взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2024 г.
(4) Допълнителните трансфери по ал. 1 се предоставят на общините в срок до 30 юли 2024 г. за първото шестмесечие, а за второто шестмесечие – не по-късно от 18 декември 2024 г.
(5) Списъкът на заболяванията и състоянията, за които се предоставят средствата по ал. 1, се определя от министъра на здравеопазването в срок до 15 март 2024 г. Списъкът съдържа данни по общини за прогнозния брой на правоимащите пациенти по информация, предоставена на Министерството на здравеопазването от общините, за броя на пътуванията и за максималния размер на разходите за всеки вид заболяване и състояние в рамките на средствата по ал. 1.
Чл. 23. (1) Одобрява допълнителни трансфери в размер до 300 хил. лв. по бюджетите на общините за изплащане на действително извършени разходи по чл. 34, ал. 1 от Правилника за устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи, приет с Постановление № 83 на Министерския съвет от 2010 г. (обн., ДВ, бр. 34 от 2010 г.; изм. и доп., бр. 5 и 41 от 2011 г., бр. 55 от 2014 г., бр. 96 от 2016 г., бр. 62 от 2018 г., бр. 84 от 2019 г., бр. 59 от 2021 г. и бр. 47 и 50 от 2022 г.).
(2) Допълнителните трансфери по ал. 1 се осигуряват за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2024 г. и се предоставят по бюджетите на общините като трансфери за други целеви разходи.
(3) Министърът на финансите извършва произтичащите промени по централния бюджет, включително на бюджетните взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2024 г.
(4) Допълнителните трансфери по ал. 1 се предоставят на общините в срок до 30 юли 2024 г. за първото шестмесечие, а за второто шестмесечие – не по-късно от 18 декември 2024 г.
Чл. 24. (1) Одобрява допълнителни трансфери в размер до 1 335 хил. лв. по бюджетите на общините за финансиране на подготовката, осигуряването и дейността на доброволните формирования.
(2) Допълнителните трансфери по ал. 1 се осигуряват за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2024 г. и се предоставят по бюджетите на общините като обща субсидия за делегираните от държавата дейности на основание чл. 42 и 43 от Закона за защита при бедствия и по реда на Наредбата за условията, реда за получаване и размерите на възнагражденията на доброволците за обучение и за изпълнение на задачи за защита при бедствия, приета с Постановление № 143 на Министерския съвет от 2008 г. (обн., ДВ, бр. 58 от 2008 г.; изм. и доп., бр. 7 от 2011 г., бр. 16 от 2013 г., бр. 60 от 2014 г., бр. 93 от 2017 г. и бр. 29 от 2019 г.).
(3) Министърът на финансите извършва произтичащите промени по централния бюджет, включително на основните бюджетни взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2024 г.
(4) Допълнителните трансфери по ал. 1 се предоставят на общините в срок до 30 юли 2024 г. за първото шестмесечие, а за второто шестмесечие – не по-късно от 18 декември 2024 г.
Чл. 25. (1) Одобрява допълнителни трансфери в размер до 18 128,9 хил. лв. по бюджетите на общините за възнаграждения и осигурителни вноски на кметски наместници в общинската администрация. Разпределението на средствата по общини да се извърши въз основа на информация за броя на кметските наместници, определени от общинските съвети.
(2) Кметовете на общините изпращат информацията по ал. 1 за броя на кметските наместници в срок до 23 февруари 2024 г.
(3) Допълнителните трансфери по ал. 1 се осигуряват за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2024 г. за изпълнение на политики по чл. 1, ал. 5, т. 8.2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. и се предоставят по бюджетите на общините като обща субсидия за делегираните от държавата дейности.
(4) Министърът на финансите извършва произтичащите промени по централния бюджет, включително на основните бюджетни взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2024 г.
Чл. 26. (1) Одобрява допълнителни трансфери в размер до 5 500 хил. лв. по бюджетите на общините за изплащане от държавата на присъдена издръжка по чл. 152, ал. 1 от Семейния кодекс и по чл. 13 от Наредбата за определяне на реда за изплащане от държавата на присъдена издръжка, приета с Постановление № 167 на Министерския съвет от 2011 г. (обн., ДВ, бр. 48 от 2011 г.; изм. и доп., бр. 22 от 2012 г.).
(2) Допълнителните трансфери по ал. 1 се осигуряват за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2024 г. и се предоставят по бюджетите на общините като трансфери за други целеви разходи в срок до 30 юли 2024 г. за първото шестмесечие, а за второто шестмесечие – не по-късно от 18 декември 2024 г.
(3) Министърът на финансите извършва произтичащите промени по централния бюджет, включително на бюджетните взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2024 г.
(4) Средствата, възстановени по реда на чл. 14, ал. 2 от наредбата по ал. 1, се отчитат в намаление на разходите на общината.
(5) Министерството на финансите прихваща средствата по ал. 4 от подлежащия на предоставяне трансфер за действително извършени разходи за изплащане на присъдена издръжка, като наличните към 31 декември 2023 г. средства по бюджетите на общините, възстановени по реда на чл. 14, ал. 2 от наредбата по ал. 1, остават като преходен остатък и се използват през 2024 г. за същата цел.
Чл. 27. (1) Одобрява допълнителни трансфери в размер до 3 916,8 хил. лв. по бюджетите на общините за извършени от общините разходи за възнаграждения и дължимите осигурителни вноски на външните членове на одитните комитети към общините.
(2) Допълнителните трансфери по ал. 1 се осигуряват за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2024 г. и се предоставят по бюджетите на общините като трансфери за други целеви разходи в срок до 30 юли 2024 г. за първото шестмесечие, а за второто шестмесечие – не по-късно от 18 декември 2024 г.
(3) Министърът на финансите извършва произтичащите промени по централния бюджет, включително на бюджетните взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2024 г.
Чл. 28. (1) Одобрява допълнителен трансфер за други целеви разходи по бюджета на община Костинброд за 2024 г. в размер на 500 хил. лв. за осигуряване на дейността на Възстановителен център за деца с онкохематологични заболявания, с. Опицвет, община Костинброд.
(2) Допълнителният трансфер по ал. 1 се осигурява за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2024 г. за изпълнение на политики по чл. 1, ал. 5, т. 11.1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г.
(3) Министърът на финансите да извърши произтичащите от ал. 1 промени по централния бюджет за 2024 г., включително на бюджетното взаимоотношение на Община Костинброд с централния бюджет за 2024 г.
Чл. 29. Средствата за внедряване на Интегрирана финансово-информационна система в първостепенните разпоредители с бюджет по чл. 97, ал. 2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. се осигуряват чрез извършване на компенсирани промени по реда на чл. 110 от Закона за публичните финанси между бюджета на съответния първостепенен разпоредител с бюджет и бюджета на Министерството на финансите чрез сключване на споразумителни протоколи с ръководителя на всеки от тях.
Чл. 30. (1) Министърът на здравеопазването чрез регионалните здравни инспекции определя, наблюдава и координира промените в натуралните показатели за броя на децата в детските ясли, на децата в детските кухни и на здравните медиатори по общини в делегираните от държавата дейности по здравеопазване, финансирани по стандарти.
(2) Министерството на здравеопазването в срок до 31 март 2024 г. изготвя информация за разпределението по общини на броя на децата в детските ясли, на децата в детските кухни и на здравните медиатори към 1 януари 2024 г.
(3) Министърът на здравеопазването въз основа на данните от информацията по ал. 2 предлага на министъра на финансите в срок до 15 април 2024 г. да извърши компенсирани промени на основните бюджетни взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2024 г. във връзка с настъпили промени в броя на децата в детските ясли, на децата в детските кухни и на здравните медиатори, въз основа на които се разпределят средствата по стандарти.
(4) Въз основа на данните от информационната система на Министерството на образованието и науката и на предложението от министъра на здравеопазването по ал. 3 министърът на финансите извършва промени на основните бюджетни взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2024 г. във връзка с настъпили промени в броя на учениците и на децата в детските градини, наблюдавани в здравните кабинети, и на децата в яслените групи на детските градини за учебната 2023 – 2024 година, които се финансират по стандарти.
(5) Общините представят на регионалните здравни инспекции информация в края на всяко тримесечие за броя на децата в детските ясли, на децата в детските кухни и на здравните медиатори.
Чл. 31. (1) Остатъчните салда от конвертируемите валутни наличности към 31 декември 2023 г. в задграничните представителства на Република България могат да се ползват за сметка на утвърденото бюджетно взаимоотношение с централния бюджет на бюджета на Министерството на външните работи за 2024 г., а в Центъра на промишлеността на Република България в Москва, Руската федерация – за сметка на утвърденото бюджетно взаимоотношение с централния бюджет на бюджета на Министерството на икономиката и индустрията за 2024 г.
(2) Реализираните приходи във валута от второстепенните разпоредители с бюджет – задграничните представителства на Република България, могат да се използват за издръжка и трансфери в системата на Министерството на външните работи в рамките на утвърдения му бюджет за 2024 г.
Чл. 32. (1) Средствата от резерва за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия по чл. 1, ал. 2, раздел ІІ, т. 5.1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. се разходват при спазване на правото на Европейския съюз и българското законодателство в областта на държавните помощи.
(2) Определя лимит в размер 30 на сто от средствата по ал. 1 за финансиране на превантивни дейности за намаляване на риска от бедствия като допълващо финансиране към одобрения бюджет на съответната бюджетна организация и/или осигурените средства от други източници.
(3) Неусвоените средства от приключени обекти, отпуснати на министерствата и ведомствата от резерва за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия, се превеждат по бюджета на съответния първостепенен разпоредител с бюджет до 15-о число на месеца, следващ месеца на завършване и разплащане на обектите. За тези суми се извършват промени по бюджетите им и по централния бюджет за възстановяване в резерва за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия.
(4) Подлежащите на възстановяване средства от общините от обекти, които са приключени, включително от предходни години, се превеждат като трансфер по отделно открита банкова сметка на централния бюджет на името на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ на Министерството на вътрешните работи в Българската народна банка до 15-о число на месеца, следващ месеца на завършване и разплащане на обектите, за които са предназначени, но не по-късно от 20 декември 2024 г. Операциите и наличностите по тази сметка се отразяват в отчетността на централния бюджет и не се включват в бюджета на Министерството на вътрешните работи. Възстановените суми се отчитат по централния бюджет и по бюджетите на общините като възстановени трансфери.
(5) Въз основа на предложение от министъра на вътрешните работи с размера на постъпилите по сметката по ал. 4 суми министърът на финансите извършва промени по централния бюджет за възстановяването им в резерва за непредвидени и/или неотложни разходи в частта му за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия и увеличение на постъпленията от възстановени трансфери. Тези промени се отразяват в централния бюджет като общи суми, без да се разпределят по общини.
(6) Възстановените средства по ал. 3 и 5 могат да се преразпределят по реда на ал. 1.
(7) Алинеи 1, 3 и 6 се прилагат и за разпоредителите с бюджет, които прилагат системата на делегираните бюджети.
Чл. 33. Средствата от общия бюджет на Европейския съюз за възстановяване на разходите за делегати на Република България при участие в заседания на работните формати на Съвета на Европейския съюз постъпват по отделно открита сметка на централния бюджет в Българската народна банка и се отчитат като намаление на разходите на централния бюджет.
Чл. 34. От средствата, предвидени за краткосрочни командировки в чужбина за 2024 г., приоритетно се предоставят средства за разходи съгласно раздел VI от Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина, приета с Постановление № 115 на Министерския съвет от 2004 г. (обн., ДВ, бр. 50 от 2004 г.; изм. и доп., бр. 80 и 86 от 2004 г., бр. 36 и 96 от 2005 г., бр. 2 от 2006 г., бр. 23 и 98 от 2007 г., бр. 64 от 2008 г., бр. 10 от 2009 г., бр. 73 от 2010 г., бр. 19 от 2011 г., бр. 61 от 2012 г., бр. 51 и 57 от 2015 г., бр. 27 от 2016 г., бр. 2 от 2017 г., бр. 18 от 2020 г., бр. 11 и 97 от 2021 г., бр. 36, 60, 70 и 82 от 2022 г. и бр. 27, 63 и 70 от 2023 г.).
Чл. 35. (1) Средствата, изразходвани за участие на делегати на Българската народна банка в заседания на работните формати на Съвета на Европейския съюз, които попадат в обхвата на действащото към момента на пътуването решение на генералния секретар на Съвета/върховния представител за Общата външна политика и политика на сигурност относно възстановяване на разходи за делегати на членовете на Съвета, се възстановяват в двумесечен срок на Българската народна банка от централния бюджет след извършване на проверка от Генералния секретариат на Съвета на декларираните от Република България и подлежащи на възстановяване разходи за съответната бюджетна година.
(2) Превеждането на средствата по ал. 1 се извършва въз основа на отправено от Българската народна банка писмено искане до министъра на финансите след срока по ал. 1 и се отразява в увеличение на разходите на централния бюджет.
Чл. 36. (1) Първостепенните разпоредители с бюджет по приложение № 1 в сроковете за представяне на тримесечните отчети за изпълнението на бюджетите си представят в Министерството на финансите отчет, включващ тримесечна информация за разходите по бюджетни програми.
(2) Формата, съдържанието и сроковете за съставянето и представянето на отчетите по ал. 1 се определят с указания на министъра на финансите.
(3) Първостепенните разпоредители с бюджет по ал. 1 публикуват отчетите на интернет страниците си в срок до 10 дни от представянето им в Министерството на финансите при спазване изискванията на Закона за защита на класифицираната информация.
Чл. 37. Разходите за представителни цели на бюджетните организации се определят, както следва:
1. на държавните органи, министерствата, ведомствата и на държавните висши училища и колежи – от съответния министър, ръководител или от колективния орган на управление;
2. на областните администрации – от министър-председателя или от главния секретар на Министерския съвет в случай на упълномощаване;
3. на общините – от съответния общински съвет, при спазване на ограниченията по чл. 98 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г.
Чл. 38. (1) Бюджетните организации могат да извършват разходи в полза на работниците и служителите за пътуване, както следва:
1. в границите на населеното място, когато това произтича от характера на трудовата им дейност;
2. от местоживеенето до местоработата и обратно, когато те се намират в различни населени места – за лица със специалност и квалификация, изискващи се за съответната длъжност.
(2) Въз основа на трудовите задължения и изискванията за длъжността, определени с длъжностните характеристики, работодателят, а за дейностите, финансирани от общинските бюджети – общинският съвет, утвърждава списък на длъжностите и на лицата, които имат право на транспортни разноски по ал. 1.
(3) Разходите по ал. 1 се извършват в рамките на средствата по бюджетите, не се считат за социални и се отчитат като разходи за съответната дейност въз основа на документи, удостоверяващи извършването им (фактури, билети и абонаментни карти).
Чл. 39. (1) Средствата за социално-битово и културно обслужване на персонала в бюджетните организации заедно с припадащите се суми за данъци и осигурителни вноски са за сметка на средствата за издръжка и/или персонал.
(2) Средствата за социално-битово и културно обслужване на персонала в бюджетните организации се определят в размер до 3 на сто от утвърдените разходи за основни заплати на лицата, назначени по трудови правоотношения, и на лицата, чиито правоотношения се уреждат със Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, Закона за Държавна агенция „Национална сигурност“, Закона за Министерството на вътрешните работи, Закона за Националната служба за охрана и със Закона за Държавна агенция „Разузнаване“, а се разходват през годината на базата на начислените средства за основни заплати.
(3) Определянето, разходването и отчитането на средствата по ал. 2 се извършват чрез съответните бюджети в рамките на бюджетната година. Сумата по ал. 2 включва дължимите осигурителни вноски и данъци за сметка на бюджетната организация.
(4) Начинът на използване на средствата по ал. 2 се определя с решение на общото събрание на работниците и служителите.
(5) Използването на средствата по ал. 2 за лицата, чиито правоотношения се уреждат със Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, Закона за Министерството на вътрешните работи, Закона за Държавна агенция „Национална сигурност“, Закона за Националната служба за охрана и със Закона за Държавна агенция „Разузнаване“, се определя със заповед на съответния министър/ръководител.
Чл. 40. (1) Министърът на финансите въз основа на предложения от министъра на образованието и науката, от министъра на здравеопазването, от министъра на културата, от министъра на труда и социалната политика, от министъра на вътрешните работи и от министъра на отбраната извършва компенсирани промени на основните бюджетни взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2024 г. в резултат на настъпили промени от преструктуриране на делегираните от държавата дейности и/или от промяна в натуралните показатели по функциите образование, здравеопазване, социално осигуряване, подпомагане и грижи, култура, спорт, почивни дейности и религиозно дело, отбрана и сигурност в рамките на предвидените със Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. средства.
(2) В случай на промяна на основните бюджетни взаимоотношения на общините с централния бюджет в резултат на преструктуриране на делегираните от държавата дейности и/или от промяна в натуралните показатели по ал. 1 за функция социално осигуряване, подпомагане и грижи и по реда на чл. 30, ал. 4 за функция здравеопазване освободените средства по централния бюджет могат да се ползват за същата цел по реда на ал. 1.
(3) Предложенията по ал. 1 следва да бъдат направени в срок не по-късно от 1 октомври 2024 г.
Чл. 41. (1) Първостепенните разпоредители с бюджет предоставят на училищата, на детските градини и на центровете за подкрепа на личностното развитие в системата на предучилищното и училищното образование средствата по стандарти, разпределени по формули, и целевите средства в срок до 7 работни дни от получаването им от централния бюджет. За училищата, включени в СЕБРА, предоставянето на средствата се извършва чрез залагането на месечни лимити за плащания.
(2) Общините предоставят на съответните структури за делегираните от държавата дейности по функциите отбрана и сигурност, здравеопазване, социално осигуряване, подпомагане и грижи, култура, спорт, почивни дейности и религиозно дело, икономически дейности и услуги средствата по стандарти и целевите средства в срок до 7 работни дни от получаването им от централния бюджет.
Чл. 42. (1) Министърът на образованието и науката извършва промени на трансферите за държавните висши училища по и между елементите, определени в чл. 91, ал. 1 от Закона за висшето образование, по реда на чл. 112, ал. 3 от Закона за публичните финанси.
(2) Промените по ал. 1 на трансферите за издръжка на обучението се извършват при запазване на еднакъв базов норматив за всички държавни висши училища и за всички професионални направления.
(3) Допълнителните трансфери на държавните висши училища, които се предоставят на основание и по ред, различни от чл. 91 от Закона за висшето образование, и не представляват елемент на субсидията по чл. 91, ал. 1 от същия закон, се отразяват по отделен елемент – „Други трансфери“.
(4) Промени между отделните показатели и направленията на средствата за изпълнението на основните дейности, за администрираните дейности и за национално възложените дейности на Българската академия на науките по приложение № 2 се допускат в размер до 10 на сто от определения с чл. 16, ал. 4 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. трансфер за Българската академия на науките за 2024 г. след съгласуване с министъра на образованието и науката.
Чл. 43. (1) В срок от 20 дни от изтичането на срока по чл. 11, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за предоставяне и изплащане на средства от държавния бюджет за компенсиране на разходите, извършени от родителите за отглеждането и обучението на децата, които не са приети в държавни или общински детски градини или училища поради липса на свободни места, приета с Постановление № 76 на Министерския съвет от 2021 г. (обн., ДВ, бр. 20 от 2021 г.; изм. и доп., бр. 79 от 2021 г.), министърът на образованието и науката внася за разглеждане в Министерския съвет проект на акт по чл. 11, ал. 3 от същата наредба.
(2) В срок от 20 дни от изтичане на срока по чл. 10, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за предоставяне и изплащане на средства от държавния бюджет за компенсиране на разходите, извършени от родителите за отглеждане, възпитание и обучение на децата, които не са приети в общински детски ясли или яслени групи в общински или държавни детски градини поради липса на свободни места, приета с Постановление № 206 на Министерския съвет от 2023 г. (ДВ, бр. 90 от 2023 г.), министърът на здравеопазването внася за разглеждане в Министерския съвет проект на акт по чл. 10, ал. 3 от същата наредба.
Чл. 44. (1) Финансирането на разкритите след 1 януари 2024 г. места в детските ясли, детските кухни, детските градини, специализираните институции за социални услуги и социалните услуги, предоставяни в общността, се осигурява от приходите на общината.
(2) Финансирането на местата по ал. 1 през годината може да се осигури и чрез компенсирани промени в съответните функции по предложение на секторните министри в рамките на предвидените със Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. средства.
(3) От следващата бюджетна година финансирането на места в детските ясли, детските кухни, специализираните институции за социални услуги и в социалните услуги, предоставяни в общността, може да се осигури по стандартите за съответните делегирани от държавата дейности, при условие че местата са разкрити не по-късно от 31 август 2024 г. Разкритите след 31 август 2024 г. места от следващата бюджетна година се осигуряват от собствени приходи на общините или чрез компенсирани промени в съответните функции по предложение на секторните министри.
Чл. 45. (1) В зависимост от вида на организацията на предучилищното образование – целодневна или полудневна, и други обективни различия в разходите за издръжка на институцията кметът на съответната община може да определи диференциран размер на средствата по норматива за издръжка на дете в общинска детска градина или общинско училище, включващ и компенсиране на отпадането на съответните такси по Закона за местните данъци и такси, определени по бюджетните взаимоотношения на общините с централния бюджет за финансиране на делегираните от държавата дейности по Функция „Образование“.
(2) За децата в групи с полудневна организация на предучилищното образование се определят не по-малко от 30 на сто от средствата по норматива за издръжка на дете в общинска детска градина или общинско училище, включващ и компенсиране на отпадането на съответните такси по Закона за местните данъци и такси.
Чл. 46. (1) Неусвоените до 25 януари 2024 г. трансфери за други целеви разходи, предоставени по бюджетите на общините за 2023 г. и предходни години по реда на наредбата по § 4, ал. 3 от заключителните разпоредби на Закона за автомобилните превози, се възстановяват по сметка на централния бюджет в срок до 31 януари 2024 г.
(2) Неусвоените до 31 декември 2023 г. трансфери за други целеви разходи, предоставени по бюджетите на общините за 2023 г. за аванс за покриване на част от транспортните разходи за доставка на хляб и основни хранителни продукти, се възстановяват по сметка на централния бюджет в срок до един месец от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“.
(3) Неусвоените към 31 декември 2023 г. средства по бюджетите на общините от трансфери за други целеви разходи по реда на чл. 55 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г. се разходват през 2024 г. за финансиране на неотложни текущи ремонти на общински пътища, на улична мрежа, на сгради – публична общинска собственост, и за извършване на разходи по почистване на речни легла за осигуряване на нормалната им проводимост в урбанизираните територии, съгласно решенията на общинските съвети от 2023 г., а за приключилите ремонти – по решения от 2024 г.
(4) По решение на общинския съвет до размера на трансформираната целева субсидия по реда на чл. 57 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. за финансиране на неотложни текущи ремонти на общински пътища, на улична мрежа и на сгради – публична общинска собственост, може да се извършват компенсирани промени между разходите за неотложни текущи ремонти на общински пътища, на улична мрежа и на сгради – публична общинска собственост, в рамките на бюджетната година.
Чл. 47. Неусвоените към 31 декември 2024 г. средства по бюджетите на общините от трансферите за други целеви разходи за местни дейности по чл. 53, т. 2 във връзка с чл. 56, ал. 8 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. се възстановяват в държавния бюджет до 31 януари 2025 г.
Чл. 48. Неусвоените към 31 декември 2023 г. средства по бюджетите на общините от трансфери по чл. 52, ал. 1, т. 1, буква „в“ от Закона за публичните финанси се разходват съгласно одобрените от общинските съвети разчети за финансиране на капиталовите разходи за 2024 г. при спазване на ограниченията по чл. 49.
Чл. 49. Със средства от целевата субсидия за капиталови разходи по чл. 53, т. 1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. не могат да се финансират разходи за общинската администрация за придобиване на леки автомобили, включително за плащания по договори за лизинг от предходни години, за мобилни телефони и стопански инвентар.
Чл. 50. (1) Целевата субсидия за капиталови разходи по чл. 53, т. 1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. може да бъде трансформирана в трансфер за други целеви разходи на общината за извършване на неотложни текущи ремонти на общински пътища, на улична мрежа и на сгради – публична общинска собственост, в срокове до 10 април 2024 г. и до 10 юли 2024 г.
(2) Предложението на кмета на общината до министъра на финансите може да се направи най-късно до седем работни дни преди определените по ал. 1 срокове.
(3) Към предложението на кмета на общината до министъра на финансите за трансформиране на целевата субсидия за капиталови разходи по ал. 1 в трансфер за други целеви разходи на общината за извършване на неотложни текущи ремонти на общински пътища, на улична мрежа и на сгради – публична общинска собственост, се прилагат следните документи:
1. справка за трансформиране на средства от целева субсидия за капиталови разходи по образец съгласно приложение № 5, в която се съдържат данни за размера на средствата от целевата субсидия за капиталови разходи, за сметка на който след трансформация на средствата ще се финансират разходи за неотложни текущи ремонти на общински пътища, на улична мрежа и на сгради – публична общинска собственост, поименно определени като обекти, с конкретен размер за финансиране, съгласувана със служител от звеното по чл. 5, ал. 6 от Закона за устройство на територията; за всяка сграда се посочват данни за номер и дата на съставянето на акта за публична общинска собственост и годината на построяването й;
2. копие от доклада на кмета на общината до общинския съвет, обосноваващ причините, поради които се предлага трансформиране на целевата субсидия за капиталови разходи в целеви трансфер за финансиране разходите на общината за извършване на неотложни текущи ремонти на общински пътища, на улична мрежа и на сгради – публична общинска собственост;
3. копие от влязло в сила решение на общинския съвет за даване на съгласие кметът на общината да направи предложение до министъра на финансите за трансформиране на целевата субсидия, съдържащо задължително данните от справката по т. 1.
(4) На основание на документите по ал. 3 министърът на финансите може да извърши компенсирана промяна в намаление на средствата от целевата субсидия за капиталови разходи по чл. 53, т. 1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. и увеличение на средствата от трансфер за други целеви разходи на общината.
(5) Отчитането на извършените разходи от трансформираната целева субсидия за капиталови разходи се извършва съгласно указанията и в срокове, определени по реда на чл. 133, ал. 5 от Закона за публичните финанси.
Чл. 51. Трансферът за зимно поддържане и снегопочистване на общинските пътища по чл. 53, т. 1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. се предоставя за подпомагане на общините за дейностите за зимно поддържане на общинските пътища, регламентирани с Наредба № РД-02-20-19 от 2012 г. за поддържане и текущ ремонт на пътищата, издадена от министъра на регионалното развитие и благоустройството (обн., ДВ, бр. 91 от 2012 г.; попр., бр. 95 от 2012 г.).
Чл. 52. (1) Постъпилите по бюджетите на общините средства, изплатени от първостепенни разпоредители с бюджет по държавния бюджет по изпълнителни листове, издадени по съдебни дела за неверифицирани капиталови разходи по програми на Европейския съюз, които вече са приключили, се разходват за финансиране на капиталови разходи, погашения по общински дълг и други разходи по решение на общинския съвет.
(2) Одобрените с решението на общинския съвет капиталови разходи по ал. 1 не могат да са по-малко от размера на извършените от общините разходи от целева субсидия за капиталови разходи, с която са разплатени неверифицираните капиталови разходи, включително за погашения по общински дълг.
Чл. 53. (1) Общините представят на Агенцията за социално подпомагане в края на всеки месец информация за таксите за социални услуги, събрани и внесени по реда на чл. 50 и 52 от Закона за социалните услуги.
(2) Информацията по ал. 1 включва и отчетни данни на начислена основа.
Чл. 54. (1) До 20 на сто от ежемесечно превежданите от държавния бюджет средства за социални помощи могат да се разходват за предоставяне на социални помощи в натура.
(2) Министърът на труда и социалната политика определя конкретния размер, вида и начина на предоставяне на социалните помощи в натура.
Чл. 55. (1) Снабдяването на здравните и лечебните заведения с лекарствени продукти, медицински изделия, консумативи и инструментариум, медицинска техника и апаратура, предвидени в нормативен акт или произтичащи от приетите от Министерския съвет национални програми, планове и проекти, се осъществява от бюджета на Министерството на здравеопазването по реда на централизираните доставки.
(2) Министерството на здравеопазването може да предоставя целево средства за капиталови разходи на държавни лечебни заведения – търговски дружества, и на лечебни заведения – търговски дружества със смесено държавно и общинско участие в капитала.
Чл. 56. (1) Министърът на финансите може да не одобри смени на обслужващите банки на министерствата и ведомствата, чиито плащания се извършват чрез Системата за електронни бюджетни разплащания, когато смените не се налагат от обективни причини, възпрепятстващи нормалното банково обслужване.
(2) Разпоредбата на ал. 1 не се прилага за Народното събрание и за съдебната власт.
Чл. 57. Доколкото изрично не е предвидено друго с акт на Министерския съвет, разпоредбата на чл. 156 от Закона за публичните финанси продължава да се прилага и за средствата, постъпленията и/или плащанията на правоприемниците на преобразуваните лица, за които към датата на преобразуване е била приложена тази разпоредба.
Чл. 58. Когато постъпленията на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ са от реализация на държавни резерви и военновременни запаси, които са освободени без възстановяване, извън определените номенклатури и над утвърдените нормативи, министърът на финансите по предложение на председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ може да извърши компенсирани промени по бюджета на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, като за сметка на отчетеното намаление на разходите за придобиване на държавни резерви и военновременни запаси се увеличават разходите за закупуване на запаси по Закона за запасите от нефт и нефтопродукти и за издръжка и капиталови разходи.
Чл. 59. (1) Вноските за държавата по отчислената печалба, съответно по разпределените дивиденти, постъпват по отделна сметка за приходите на централния бюджет на Териториална дирекция „Големи данъкоплатци и осигурители“ на Националната агенция за приходите.
(2) Държавните предприятия и търговските дружества с държавно участие в капитала изпращат на Териториална дирекция „Големи данъкоплатци и осигурители“ на Националната агенция за приходите заверени копия от съответните протоколи относно решенията за разпределение на печалбата в срок до 20 дни от датата на приемането им.
(3) Държавните предприятия и търговските дружества с държавно участие в капитала изпращат на органа, упражняващ правата на държавата в съответното предприятие/дружество, заверено копие от документа за направените вноски за държавата по отчислената печалба, съответно по разпределените дивиденти, в срок до края на месеца, в който е извършено плащането.
Чл. 60. Министерството на финансите публикува ежемесечно отчетна информация за фискалния резерв в срок до края на месеца, следващ отчетния период.
Чл. 61. (1) На Национална компания „Железопътна инфраструктура“, „Метрополитен“ – ЕАД, „Фонд мениджър на финансови инструменти в България“ – ЕАД, и ВиК операторите – бенефициенти по програмите от програмен период 2021 – 2027 г., може да се предоставя авансово финансиране по ред, начин и в срокове, определени от министъра на финансите, при спазване на правото на Европейския съюз и на българското законодателство в областта на държавните помощи.
(2) Авансовото финансиране по ал. 1 се предоставя под формата на възмездна финансова помощ, като операциите по предоставянето и възстановяването на тези суми се отразяват в отчетността на Националния фонд в частта на финансирането.
(3) Авансовото финансиране по ал. 1 и 2 представлява предоставени чрез Националния фонд средства и/или заложени лимити за плащания за заемообразно финансиране на Национална компания „Железопътна инфраструктура“, „Метрополитен“ – ЕАД, „Фонд мениджър на финансови инструменти в България“ – ЕАД, и ВиК операторите – бенефициенти по програмите, извън определените в съответствие с правилата за управление на съответните програми суми за финансиране.
Чл. 62. Водените салда по сметките за дълготрайни материални и нематериални активи, натрупани по програма ФАР от Националния фонд чрез Изпълнителна агенция „Програма ФАР“ към Министерството на регионалното развитие и благоустройството, се прехвърлят до 31 декември 2024 г. към съответния разпоредител с бюджет, за чиято сметка съгласно подписаните меморандуми са изградени или придобити.
Чл. 63. При констатирани от Европейската комисия или от Одитния орган слабости в системите за управление и контрол на оперативните програми за програмен период 2014 – 2020 г. по отношение на приоритетните оси за прилагане на Инструмента SAFE, разходите по определени финансови корекции са за сметка на първостепенния разпоредител с бюджет, в рамките на който се намира управляващият орган на съответната оперативна програма.
Чл. 64. (1) До 10-о число на всеки месец Държавен фонд „Земеделие“ предоставя подробна писмена информация на Министерството на финансите за извършените плащания през предходния месец по бюджета на Държавен фонд „Земеделие“ за 2024 г. за финансиране на разходите за ДДС на общините по одобрени за подпомагане проекти по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., Програмата за морско дело и рибарство за периода 2014 – 2020 г., Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони на Република България за периода 2023 – 2027 г. и по Програмата за морско дело, рибарство и аквакултури за периода 2021 – 2027 г.
(2) В случаите, когато Държавен фонд „Земеделие“ и Министерството на земеделието и храните сключват договори с ползвателите на финансовата помощ по ал. 1, максималният размер на целевата субсидия за финансиране на разходите за ДДС се определя въз основа на договора и допълнителните споразумения към него.
(3) Финансиране на разходи за ДДС на ползвателите по ал. 1 е допустимо към авансово и при междинно и окончателно плащане на разходите по изпълнението на съответния проект.
(4) След всяко одобрение от Държавен фонд „Земеделие“ – за ползватели по Програмата за развитие на селските райони и Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони на Република България за периода 2023 – 2027 г., и от Министерството на земеделието и храните – за ползватели по Програмата за морско дело и рибарство и Програмата за морско дело, рибарство и аквакултури за периода 2021 – 2027 г., на проведена от общината тръжна процедура за избор на изпълнител се финансират разходи за ДДС в размер до 20 на сто от стойността на тръжната процедура, но не повече от 20 на сто от одобрената сума към заявката за авансово плащане.
(5) При междинно и окончателно плащане се финансират разходи за ДДС в размер на одобрената сума към заявката за междинно или окончателно плащане.
(6) В случаите, когато ползватели по ал. 1 – получатели на безвъзмездна финансова помощ по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., Програмата за морско дело и рибарство за периода 2014 – 2020 г., Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони на Република България за периода 2023 – 2027 г. и по Програмата за морско дело, рибарство и аквакултури за периода 2021 – 2027 г., са кандидатствали за получаване на безлихвен заем по одобрени проекти по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., Програмата за морско дело и рибарство за периода 2014 – 2020 г., Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони на Република България за периода 2023 – 2027 г. и по Програмата за морско дело, рибарство и аквакултури за периода 2021 – 2027 г., разходите за ДДС се финансират след проверка на цялостното изпълнение на проекта и одобряване от Държавен фонд „Земеделие“ на окончателния размер на безвъзмездната финансова помощ по съответния проект.
(7) При определяне финансирането на разходи за ДДС по ал. 5 и 6 Държавен фонд „Земеделие“ приспада разликата между изплатената сума за ДДС по ал. 4 и сумата за ДДС, получена на основата на реално извършените и допустими за финансово подпомагане разходи по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. или Програмата за морско дело и рибарство за периода 2014 – 2020 г., или Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони на Република България за периода 2023 – 2027 г., или Програмата за морско дело, рибарство и аквакултури за периода 2021 – 2027 г.
(8) При недостиг на финансов ресурс за възстановяване на разходите за ДДС на общините по одобрени за подпомагане проекти по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., Програмата за морско дело и рибарство за периода 2014 – 2020 г., Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони на Република България за периода 2023 – 2027 г. и по Програмата за морско дело, рибарство и аквакултури за периода 2021 – 2027 г. недостигът може да бъде осигурен за сметка на годишните разчети за разходите за национално финансиране на Държавен фонд „Земеделие“ за 2024 г.
Чл. 65. Предвидените по бюджета на Министерството на отбраната по чл. 11, ал. 1, раздел ІІ, т. 1.2.1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. субсидии за нефинансови предприятия в размер 1 213 хил. лв. се предоставят на „ТЕРЕМ ХОЛДИНГ“ ЕАД – София, за финансиране на основание чл. 13, ал. 1 във връзка с чл. 34, ал. 4 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България на дейностите по поддържане на военновременни мощности, усвояване на производство (ремонт) на отбранителни продукти и за изработване на контролни (тренировъчни) серии за производство (ремонт) на отбранителни продукти и на дейности по подготовка и изпълнение на разработените планове.
Чл. 66. (1) Държавата може да придобива вземания на „Български енергиен холдинг“ – ЕАД, и „Булгаргаз“ – ЕАД, от „Топлофикация – София“ – ЕАД, по реда и до размера съгласно чл. 108 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. само след получаване на положително решение за държавна помощ от Европейската комисия или на решение, че придобиването не представлява държавна помощ по смисъла на 107, ал. 1 от Договора за функционирането на Европейския съюз.
(2) Министърът на енергетиката в срок до два месеца от влизането в сила на постановлението изготвя уведомление с цел правна сигурност по реда на чл. 108, ал. 3 от Договора за функционирането на Европейския съюз и предоставя на министъра на финансите необходимата информация за изпращане на уведомлението до Европейската комисия. Министърът на финансите уведомява Европейската комисия по реда на Закона за държавните помощи.
(3) „Български енергиен холдинг“ – ЕАД, и „Булгаргаз“ – ЕАД, за собствена сметка, в срок до два месеца от влизането в сила на постановлението възлагат на независим оценител изготвянето на оценка на вземанията си от „Топлофикация София“ – ЕАД, към 31 декември 2023 г. Избраният независим оценител се одобрява от министъра на енергетиката.
Чл. 67. (1) В изпълнение на чл. 106 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. в срок до 20-о число на текущия месец първостепенните разпоредители с бюджет по чл. 5, 6 и 8 – 49 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. представят в Министерството на финансите мотивирано предложение, което включва доклад с информация съобразно изискванията на чл. 35, ал. 2 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация и одобрен от първостепенния разпоредител с бюджет списък с предложения за финансиране на капиталови разходи за следващия календарен месец по образец в електронен табличен формат („Excel“), определен с указание на министъра на финансите, които се прилагат към проекта на акт по ал. 9.
(2) Информацията в доклада по ал. 1 включва също обосновка и мотиви за необходимостта от финансиране на капиталови разходи през следващия календарен месец, както и информация за ефекта от предлаганите промени върху целевите стойности на показателите за изпълнение, в т.ч. на ключовите индикатори, и предложение за промени по области на политики/функционални области и/или бюджетни програми, в т.ч. при необходимост и предложение за промени на съществуващи или създаване на нови администрирани разходни параграфи, като се посочва съответното наименование и размерът на сумите по администрираните разходни параграфи.
(3) Списъкът с предложенията за финансиране на капиталови разходи по ал. 1 следва да e съобразен с определените за финансиране с прогнозен размер капиталови разходи по Инвестиционната програма за национални проекти по приложение № 2 към чл. 106, ал. 5 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г., включително за капиталови разходи, подпомагащи административната дейност, както и в съответствие с чл. 106, ал. 7 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. за бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет.
(4) В случаи, когато предложения за финансиране на капиталови проекти попадат и/или допълват областите на политики, и/или национални програми и механизми на други отговорни институции по приложение № 2 към чл. 106, ал. 5 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г., с изключение на капиталови разходи, подпомагащи административната дейност, същите се предлагат за финансиране по реда на този член от отговорните институции, в чиято функционална компетентност и област на политика е съответният проект. За тази цел ръководителите на отговорните институции по приложение № 2 към чл. 106, ал. 5 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. изготвят и прилагат правила с условия, ред и критерии за приоритизиране и оценка на предложените проекти за финансиране.
(5) Списъкът по ал. 1 включва разчет на разходите, предложени за плащане в рамките на следващия календарен месец (изискуеми плащания, за извършени СМР/услуги/доставки, одобрени/приети от възложителя, съгласно сключените договори; потенциални плащания по вече приключили процедури за възлагане на обществени поръчки, по които предстои сключването на договор; други плащания, за които е налице нормативно основание и/или за които съгласно приложимото законодателство не е необходимо възложителят да сключва писмен договор и други) чрез бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет.
(6) В случай че предложенията по ал. 1 включват разходи в областта на електронното управление и използването на информационните и комуникационните технологии, информация за същите следва да е предварително вписана в Информационната система за извършване на предварителен, текущ и последващ контрол по целесъобразност (ИСБК), както и в Регистъра на проектите (РП) (https://budgetcontrol.egov.bg). Информацията по предходното изречение следва да бъде вписана в ИСБК и РП не по-късно от 5 дни преди представяне на мотивираното предложение по ал. 1. Министърът на електронното управление изразява становище по вписаната информация в 4-дневен срок от вписването й.
(7) В списъка по ал. 1 не се включват плащания, финансирани със средства по проекти, програми и механизми на Европейския съюз и по други международни програми и договори, които се извършват в съответствие с приложимите към тях правила и договори за финансиране.
(8) До размера на сумите по ал. 5 първостепенните разпоредители с бюджет могат да предлагат промяна на показателите по чл. 86, ал. 2, т. 5 и 6 от Закона за публичните финанси при съобразяване с чл. 106, ал. 3 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г.
(9) За финансиране на предложенията за капиталови разходи по ал. 1 министърът на финансите ежемесечно предлага на Министерския съвет да одобри допълнителни разходи/трансфери по бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет за капиталови разходи, разпределени по съответните бюджети, по реда на чл. 109, ал. 3 от Закона за публичните финанси.
(10) По изключение, извън реда по ал. 9, първостепенните разпоредители с бюджет по ал. 1 могат да предложат на Министерския съвет да одобри допълнителни разходи/трансфери за капиталови разходи по реда на чл. 109, ал. 3 от Закона за публичните финанси при спазване на изискванията на ал. 2 – 8.
(11) С размера на одобрените средства по ал. 9 и 10 първостепенните разпоредители с бюджет извършват промени по съответните показатели по бюджетите си за 2024 г. и уведомяват министъра на финансите, съответно министърът на финансите извършва произтичащите промени по централния бюджет за 2024 г.
Чл. 68. (1) След 1 април 2024 г. разпоредителите с бюджет и бюджетните организации по чл. 13, ал. 3 и 4 от Закона за публичните финанси въвеждат ежемесечно и документацията за капиталовите разходи за 2024 г., финансирани само с национални средства (в т.ч. договори/споразумения, първични счетоводни документи, други документи, удостоверяващи извършените плащания и др.) в Информационната система за управление и наблюдение на средствата от Европейския съюз в България (ИСУН).
(2) Първостепенните разпоредители с бюджет и бюджетните организации по чл. 13, ал. 3 и 4 от Закона за публичните финанси създават необходимата организация и контрол за изпълнение на дейностите по ал. 1.
Чл. 69. (1) Народното събрание може да извършва промени в приложение № 3 към чл. 107, ал. 13 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. по предложение на Министерския съвет въз основа на предложение на кметове на общини в срок до 31 март, до 30 юни и до 30 септември 2024 г.
(2) При спазване на условията по чл. 107 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. допустими за извършване са следните видове промени в приложение № 3 към чл. 107, ал. 13 от същия закон:
1. промени в параметрите на утвърдените приоритетни проекти по приложението;
2. замяна на утвърдените по приложението проекти с нови такива;
3. допълване на утвърдените с приложението проекти с нови такива, в случаите, когато не са достигнати определените лимити за общата максимална стойност на разходите за 2024 г. по чл. 107, ал. 6 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г.;
4. отпадане на утвърдени по приложението проекти.
(3) Предложението на кметовете на общини, обосноваващо причините, поради които се предлага промяна в приложението по ал. 2, може да се направи до министъра на финансите най-късно съответно до 1 март, до 1 юни и до 1 септември 2024 г.
(4) Към предложението по ал. 3 се прилага попълнен формуляр в електронен табличен формат („Excel“) по образец, определен с указание на министъра на финансите.
(5) Предложението на Министерския съвет по чл. 107, ал. 14 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. се изготвя и внася от министъра на финансите в Министерския съвет на основание на документите по ал. 3 и 4.
Чл. 70. (1) Министърът на регионалното развитие и благоустройството представя в Министерството на финансите отчет за изпълнение на проектите по инвестиционната програма за общински проекти, определени с приложение № 3 към чл. 107, ал. 13 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г.
(2) Отчетът по ал. 1 се представя в електронен табличен формат („Excel“) по образец и в срокове, определени с писмо на министъра на финансите до министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Чл. 71. (1) По бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за 2024 г. да се възстановят средства в размер на 1 200 000 000 лв. от сметката за чужди средства по чл. 4 от Постановление № 355 на Министерския съвет от 2023 г. за одобряване на допълнителни разходи по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за 2023 г. (ДВ, бр. 1 от 2024 г.)
(2) Министърът на регионалното развитие и благоустройството да извърши по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за 2024 г. произтичащите от ал. 1 промени в разходите и бюджетното взаимоотношение с централния бюджет и да уведоми министъра на финансите.
(3) С размера на средствата по ал. 1 министърът на финансите да извърши съответната промяна по централния бюджет за 2024 г., включително на бюджетното взаимоотношение с бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
(4) По реда на чл. 107, ал. 2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. могат да се финансират съответните разходи за сметка на средствата по централния бюджет, произтичащи от промяната по ал. 3.
Чл. 72. (1) Органите, отговорни за финансовото управление на средствата от Европейския съюз, включително Държавен фонд „Земеделие“, предоставят информация до 10-о число на месеца, следващ отчетното тримесечие, на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на финансите и на областните информационни центрове по чл. 20, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление информация по общини за сключените договори, предмет и размер на финансиране през отчетното тримесечие и информация за предстоящите за финансиране на общински проекти за текущото тримесечие, в обхвата на дейностите по чл. 107, ал. 1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г., съгласно приложения № 6 и № 7.
(2) Информацията по ал. 1 се използва от областните информационни центрове при изпълнение на задълженията им по чл. 20, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление за осигуряване на актуална, безплатна и експертна информация относно възможностите за финансова подкрепа със средства от Европейските фондове при споделено управление на общините.
Чл. 73. (1) Средствата от централния бюджет за преодоляване на диспропорции във възнагражденията на персонала по чл. 1, ал. 5, т. 8.1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. се разпределят по бюджетни организации, както следва:
1. средства за преодоляване на диспропорции във възнагражденията на служители на бюджетни организации, за които се прилага Законът за държавния служител или чл. 107а от Кодекса на труда, които заемат длъжности, определени в Класификатора на длъжностите в администрацията, и възнагражденията им се определят съгласно наредбата по чл. 67, ал. 3 от Закона за държавния служител и чл. 107а, ал. 10 от Кодекса на труда;
2. средства за преодоляване на диспропорции във възнагражденията на служители, чиито правоотношения не са по Закона за държавния служител или чл. 107а от Кодекса на труда, в бюджетни организации, в които има и служители по Закона за държавния служител или по чл. 107а от Кодекса на труда;
3. средства за преодоляване на диспропорции във възнагражденията на служители в бюджетни организации, които не попадат в т. 1 и 2.
(2) Средствата за преодоляване на диспропорции във възнагражденията на служители по ал. 1, т. 1 се определят въз основа на анализ, извършен от администрацията на Министерския съвет.
(3) Средствата за преодоляване на диспропорции във възнагражденията на служители по ал. 1, т. 2 и 3 се определят, като се приложи процент, съпоставим с процента на увеличение на общите разходи за възнаграждения на служителите по ал. 1, т. 1.
Чл. 74. (1) Увеличаване на основните възнаграждения в разпоредителите с бюджет по реда на чл. 12 от наредбата по чл. 67, ал. 3 от Закона за държавния служител и чл. 107а, ал. 10 от Кодекса на труда се извършва след определянето на съответните нови размери на индивидуалните основни месечни заплати съгласно акта на Министерския съвет по чл. 1, ал. 7 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г.
(2) Увеличаване на основните възнаграждения в разпоредителите с бюджет, за които са одобрени увеличени средства за персонал по бюджетите им и/или чрез централния бюджет за 2024 г. спрямо 2023 г. извън тези, предвидени за реализиране на политиката за минималната работна заплата, максималния осигурителен доход и приведения целогодишен ефект от увеличението на разходите за персонал през 2023 г., по реда на наредбата по чл. 67, ал. 3 от Закона за държавния служител и чл. 107а, ал. 10 от Кодекса на труда, се извършва преди приемането на акта на Министерския съвет по чл. 1, ал. 7 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г.
Чл. 75. (1) Ръководителите на Агенция „Пътна инфраструктура“ и Агенцията по геодезия, картография и кадастър към министъра на регионалното развитие и благоустройството определят нов размер на индивидуалните основни месечни заплати на служителите в рамките на разходите за персонал по бюджета на административната структура за 2024 г.
(2) Определянето на размера на индивидуалните основни месечни заплати по ал. 1 се извършва въз основа на акт на съответния ръководител, издаден в 10-дневен срок от влизането в сила на постановлението.
Заключителни разпоредби
§ 1. Постановлението се приема на основание чл. 51, ал. 2, чл. 55а, чл. 92, ал. 1 и чл. 109, ал. 3 и ал. 4, т. 2 от Закона за публичните финанси и чл. 57, ал. 1, чл. 76 и чл. 106, ал. 2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г.
§ 2. Постановлението влиза в сила от 1 януари 2024 г.
Министър-председател: Николай Денков
Главен секретар на Министерския съвет: Ваня Стойнева
ВИЖ приложенията
1018