Министерство на транспорта и съобщенията
брой: 44, от дата 30.5.2025 г.   Официален раздел / МИНИСТЕРСТВА И ДРУГИ ВЕДОМСТВАстр.7


Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-14 от 27 август 2009 г. за начина на провеждане, обхвата и организацията на контролните проверки на пътя и в предприятията и за класифицирането на превозвачите и на лицата, извършващи превози за собствена сметка

МИНИСТЕРСТВО НА ТРАНСПОРТАИСЪОБЩЕНИЯТА

Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-14 от 27 август 2009 г. за начина на провеждане, обхвата и организацията на контролните проверки на пътя и в предприятията и за класифицирането на превозвачите и на лицата, извършващи превози за собствена сметка
(обн., ДВ, бр. 71 от 2009 г.; изм. и доп., бр. 13 от 2010 г., бр. 20 от 2012 г., бр. 22 от 2016 г., бр. 34 от 2018 г., бр. 54 от 2019 г. и бр. 96 от 2024 г.)

§ 1. В чл. 14а се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 2 думите „останалите елементи, извън посочените в ал. 1“ се заменят с „елементи 0, 2 – 7 и 9“.

2. Създава се нова ал. 3:

„(3) Проверките на елемент 10, определен в т. 17 от приложение № 1 към чл. 14, ал. 1, се извършват по реда на наредбата по чл. 127, ал. 4 от Закона за движението по пътищата.“

3. Досегашната ал. 3 става ал. 4 и в нея думите „ал. 1 и 2“ се заменят с „ал. 1 – 3“.

4. Досегашната ал. 4 става ал. 5.

§ 2. В чл. 14б, ал. 1 думите „ал. 3“ се заменят с „ал. 4“.

§ 3. В чл. 14в се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 1 след думите „на проверка елемент“ се добавя „0, 2 – 7 и 9“.

2. В ал. 2 думите „крайпътни технически проверки“ се заменят с „проверките по ал. 1“.

3. Създават се ал. 3а и 3б:

„(3а) При извършване на крайпътна техническа проверка на елемент 10, определен в т. 17 в приложение № 1 към чл. 14, ал. 1, се използва списъкът с възможни неизправности и тяхната степен на сериозност, посочени в приложение № 1 към наредбата по чл. 127, ал. 4 от Закона за движението по пътищата.

(3б) Неизправностите, установени при проверките по ал. 3а, се категоризират в една от групите, посочени в приложение № 1 към наредбата по чл. 127, ал. 4 от Закона за движението по пътищата.“

§ 4. В чл. 19 се правят следните изменения:

1. В ал. 1 след думите „в зависимост от риска“ се поставя запетая и се добавя „който може да доведе до загуба на добрата репутация на автомобилния превозвач“ и се поставя запетая.

2. Алинея 3 се изменя така:

„(3) Тежките нарушения по ал. 2, т. 2, 3 и 4, които могат да доведат до загуба на добра репутация, са посочени в Приложение I към Регламент (ЕС) 2016/403 на Комисията от 18 март 2016 година за допълнение на Регламент (ЕО) № 1071/2009 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на класификацията на тежките нарушения на правилата на Съюза, които могат да доведат до загуба на добрата репутация на автомобилния превозвач, и за изменение на Приложение III към Директива 2006/22/ЕО на Европейския парламент и на Съвета (OB, L 74 от 19.3.2016 г.) (Регламент (ЕС) 2016/403).“

3. Алинея 4 се отменя.

4. Алинея 5 се отменя.

§ 5. Член 19а се изменя така:

„Чл. 19а. (1) За установяване на минималните условия за изпълнение на регламенти (ЕО) № 561/2006 и (ЕС) № 165/2014 от превозвачите и от лицата, извършващи превози за собствена сметка, се прилага система за общата оценка на риска, която се изчислява по формулата, посочена в т. 1 от Приложението към Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/695 на Комисията от 2 май 2022 година за установяване на правила за прилагането на Директива № 2006/22/ЕО на Европейския парламент и на Съвета по отношение на общата формула за изчисляване на степента на риска за транспортните предприятия (OB, L 129 от 3.5.2022 г.) (Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/695).

(2) Видовете нарушения на Регламент (ЕО) № 561/2006 и Регламент (ЕС) № 165/2014, според тежестта и честотата им, са посочени в приложение № 18.

(3) При прилагането на формулата по ал. 1 се използват принципите и елементите, определени в т. 3 – 10 от Приложението към Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/695.

(4) При планиране на извършването на проверките на пътя и в предприятията и на обхвата им се взeма предвид оценката на риска на предприятието по ал. 1.“

§ 6. Създава се чл. 19б:

„Чл. 19б. (1) За определяне на рисков профил за дадено предприятие по отношение на техническата изправност на превозните средства, които то експлоатира, се прилага системата за оценка на риска по формула, посочена в приложение № 17.

(2) Неизправностите при превозните средства, установени при проверките на пътя и в предприятията, се класифицират съгласно чл. 14в.

(3) При планиране на извършването на проверките на пътя и в предприятията и на обхвата им се взeма предвид оценката на риска на предприятието по ал. 1.“

§ 7. В чл. 20, ал. 1 думите „първа, втора и трета рискова група“ се заменят с „рисковите групи съгласно Приложението към Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/695“.

§ 8. В чл. 22, ал. 1 се правят следните изменения:

1. В т. 1 думата „първа“ се заменя със „зелена“.

2. В т. 2 думата „втора“ се заменя с „жълта“.

3. В т. 3 думата „трета“ се заменя с „червена“.

§ 9. В приложение № 17 думите „към чл. 19а“ се заменят с „към чл. 19б, ал. 1“.

§ 10. Създава се приложение № 18, както следва:

„Приложение № 18 към чл. 19а, ал. 2

1. Групи нарушения на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета (време на управление и време за почивка)

ПРАВНО ОСНОВАНИЕ
НА ЕС

ВИД НАРУШЕНИЕ

ТЕЖЕСТ НА НАРУШЕНИЕТО

НТН

МТН

ТН

ЛН

A

Екипаж

A1

Член 5, параграф 1

Неспазване на минималната възраст на водачите

 

 

X

 

Б

Периоди на управление

Б1

Член 6, параграф 1

Превишаване на дневното време на управление от 9 часа, ако не е позволено удължаване до 10 часа

9 ч. < … < 10 ч.

 

 

 

X

Б2

 

 

10 ч. ≤ … < 11 ч.

 

 

X

 

Б3

 

 

11 ч. ≤ …

 

X

 

 

Б4

 

Превишаване на дневното време на управление от 9 часа с 50 % или повече

13,30 ч. ≤ …

X

 

 

 

Б5

 

Превишаване на удълженото дневно време на управление от 10 часа, ако е позволено удължаване

10 ч. < … < 11 ч.

 

 

 

X

Б6

 

 

11 ч. ≤ … < 12 ч.

 

 

X

 

Б7

 

 

12 ч. ≤ …

 

X

 

 

Б8

 

Превишаване на дневното време на управление от 10 часа с 50 % или повече

15 ч. ≤ …

X

 

 

 

Б9

Член 6, параграф 2

Превишаване на седмичното време на управление

56 ч. < … < 60 ч.

 

 

 

X

Б10

 

 

60 ч. ≤ … < 65 ч.

 

 

X

 

Б11

 

 

65 ч. ≤ … < 70 ч.

 

X

 

 

Б12

 

Превишаване на седмичното време на управление с 25 % или повече

70 ч. ≤ …

X

 

 

 

Б13

Член 6, параграф 3

Превишаване на максималното общо време на управление през 2 последователни седмици

90 ч. < … < 100 ч.

 

 

 

X

Б14

 

 

100 ч. ≤ … < 105 ч.

 

 

X

 

Б15

 

 

105 ч. ≤ … < 112,30 ч.

 

X

 

 

Б16

 

Превишаване на максималното общо време на управление през 2 последователни седмици с 25 % или повече

112,30 ч. ≤ …

X

 

 

 

В

Почивки по време на работа

В1

Член 7

Превишаване на непрекъснатото време на управление от 4,5 часа преди ползването на почивка по време на работа

4,30 ч. < … < 5 ч.

 

 

 

X

В2

 

 

5 ч. ≤ … < 6 ч.

 

 

X

 

В3

 

 

6 ч. ≤ …

 

X

 

 

Г

Периоди на почивка

Г1

Член 8, параграф 2

Недостатъчна дневна почивка от по-малко от 11 часа, ако не е разрешена намалена дневна почивка

10 ч. ≤ … < 11 ч.

 

 

 

X

Г2

 

 

8,30 ч. ≤ … < 10 ч.

 

 

X

 

Г3

 

 

… < 8,30 ч.

 

X

 

 

Г4

 

Недостатъчна намалена дневна почивка от по-малко от 9 часа, ако е разрешена намалена дневна почивка

8 ч. ≤ … < 9 ч.

 

 

 

X

Г5

 

 

7 ч. ≤ … < 8 ч.

 

 

X

 

Г6

 

 

… < 7 ч.

 

X

 

 

Г7

 

Недостатъчна разделена дневна почивка от по-малко от 3 ч. + 9 ч.

3 ч. + [8 ч. ≤ … < 9 ч.]

 

 

 

X

Г8

 

 

3 ч. + [7 ч. ≤ … < 8 ч.]

 

 

X

 

Г9

 

 

3 ч. + [… < 7 ч.]

 

X

 

 

Г10

Член 8, параграф 5

Недостатъчна дневна почивка от по-малко от 9 часа при управление от екипно управление

8 ч. ≤ … < 9 ч.

 

 

 

X

Г11

 

 

7 ч. ≤ … < 8 ч.

 

 

X

 

Г12

 

 

… < 7 ч.

 

X

 

 

Г13

Член 8, параграф 6

Недостатъчна намалена седмична почивка от по-малко от 24 часа

22 ч. ≤ … < 24 ч.

 

 

 

X

Г14

 

 

20 ч. ≤ … < 22 ч.

 

 

X

 

Г15

 

 

… < 20 ч.

 

X

 

 

Г16

 

Недостатъчна седмична почивка от по-малко от 45 часа, ако не е разрешена намалена седмична почивка

42 ч. ≤ … < 45 ч.

 

 

 

X

Г17

 

 

36 ч. ≤ … < 42 ч.

 

 

X

 

Г18

 

 

… < 36 ч.

 

X

 

 

Г19

Член 8, параграф 6

Надвишаване на 6 последователни 24-часови периода от края на предишната седмична почивка

… < 3 ч.

 

 

 

X

Г20

 

 

3 ч. ≤ … < 12 ч.

 

 

X

 

Г21

 

 

12 ч. ≤ …

 

X

 

 

Г22

Член 8, параграф 6б

Липса на компенсационна почивка за двe последователни намалени седмични почивки

 

 

X

 

 

Г23

Член 8, параграф 8

Редовна седмична почивка или всяка седмична почивка от повече от 45 часа, използвана в превозното средство

 

 

X

 

 

Г24

Член 8, параграф 8

Работодателят не покрива никакви разходи за настаняване извън превозното средство

 

 

 

X

 

Д

Дерогация от 12-дневното правило

Д1

Член 8, параграф 6а

Надвишаване на 12 последователни 24-часови периода от края на предишната редовна седмична почивка

… < 3 ч.

 

 

 

X

Д2

 

 

3 ч. ≤ … < 12 ч.

 

 

X

 

Д3

 

 

12 ч. ≤ …

 

X

 

 

Д4

Член 8, параграф 6а, буква б), подточка ii)

Седмична почивка, използвана след 12 последователни 24-часови периода

67 ч. < … < 69 ч.

 

 

 

X

Д5

 

 

65 ч. < … ≤ 67 ч.

 

 

X

 

Д6

 

 

… ≤ 65 ч.

 

X

 

 

Д7

Член 8, параграф 6а, буква г)

Период на управление между 22:00 ч. и 6:00 ч., по-дълъг от 3 часа преди почивката по време на работа, ако превозното средство не се управлява от екипно управление

3 ч. < … < 4,5 ч.

 

 

X

 

Д8

 

 

4,5 ч. ≤ …

 

X

 

 

Е

Организация на труда

Е1

Член 8, параграф 8а

Транспортното предприятие не организира работата на водачите по такъв начин, че те да могат да се върнат в експлоатационния център на работодателя или да се върнат в мястото си на пребиваване

 

 

X

 

 

Е2

Член 10, параграф 1

Връзка между възнаграждението/заплатата и пропътуваното разстояние, скоростта на доставката и/или количеството превозени товари

 

 

X

 

 

Е3

Член 10, параграф 2

Липсваща или неправилна организация на работата на водача, непредоставени или неправилни инструкции на водача, които да му позволят да спази закона

 

 

X

 

 

2. Групи нарушения на Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета (тахограф)

ПРАВНО ОСНОВАНИЕ

ВИД НАРУШЕНИЕ

ТЕЖЕСТ НА НАРУШЕНИЕТО

НТН

МТН

ТН

Ж

Монтиране на тахограф

Ж1

Член 3, параграфи 1, 4, и член 22

Не е монтиран и не се използва тахограф, чийто тип е одобрен

X

 

 

З

Използване на тахограф, карта на водача или тахографски лист

З1

Член 23, параграф 1

Използване на тахограф, който не е проверен от одобрен сервиз

 

X

 

З2

Член 27

Водачът притежава и/или използва повече от една собствена карта на водача

 

X

 

З3

 

Управление на превозно средство с подправена карта на водача (счита се за управление на превозно средство без карта на водача)

X

 

 

З4

 

Управление на превозно средство с чужда карта на водача (счита се за управление на превозно средство без карта на водача)

X

 

 

З5

 

Управление на превозно средство с карта на водача, която е била получена въз основа на неверни декларации и/или подправени документи (счита се за управление на превозно средство без карта на водача)

X

 

 

З6

Член 32, параграф 1

Неправилно функциониращ тахограф (напр.: тахограф, който неправилно е проверен, калибриран или пломбиран)

 

X

 

З7

Член 32, параграф 1 и член 33,
параграф 1

Тахограф, използван неправилно (напр.: умишлена, съзнателна или принудителна злоупотреба, липса на инструкции за правилна употреба и др.)

 

X

 

З8

Член 32, параграф 3

Наличие в превозното средство и/или използване на незаконно устройство, което може да променя регистрираното от тахографа

X

 

 

З9

 

Фалшифициране, прикриване, спиране или унищожаване на данни, регистрирани върху тахографския лист или съхранени и извлечени от тахографа и/или картата на водача

X

 

 

З10

Член 33, параграф 2

Предприятието не съхранява тахографски листове, разпечатки и извлечени данни

 

X

 

З11

 

Не са на разположение регистрирани и съхранени данни за поне една година

 

X

 

З12

Член 34, параграф 1

Неправилно използване на тахографски листове/карта на водача

 

X

 

З13

 

Непозволено изваждане на тахографските листове или на картата на водача, което се отразява на регистрирането на съответните данни

 

X

 

З14

 

Тахографският лист или картата на водача са използвани за по-дълъг от предвидения период, което е довело до загуба на данни

 

X

 

З15

Член 34, параграф 2

Използване на замърсени или повредени тахографски листове или карта на водача, като данните не могат да бъдат разчетени

 

X

 

З16

Член 34, параграф 3

Не е направено ръчно въвеждане на данни, когато се е изисквало

 

X

 

З17

Член 34, параграф 4

Използване на неправилни тахографски листове или поставяне на картата на водача в погрешния вход на тахографа (управление от екипно управление)

 

 

X

З18

Член 34, параграф 5

Неправилно използване на превключвателя

 

X

 

И

Предоставяне на информация

И1

Член 34, параграф 5, буква б),
подточка v
)

Неправилно използване или неизползване на символа за „ферибот/влак“

 

 

X

И2

Член 34, параграф 6

Изисквана информация не е вписана в тахографския лист

 

X

 

И3

Член 34, параграф 7

Записи, които не показват символите на държавите, чиито граници са били пресечени от водача през дневното работно време

 

 

X

И4

Член 34, параграф 7

Записи, които не показват символите на държавите, в които е започнало и приключило дневното работно време на водача

 

 

X

И5

Член 36

Отказ на водача да бъде проверен

 

X

 

И6

Член 36

Водачът не е в състояние да представи ръчните записи и разпечатките, направени през текущия ден и предходните 28 дни (до 30 декември 2024 г.)
Водачът не е в състояние да представи ръчните записи и разпечатките, направени през текущия ден и предходните 56 дни (от 31 декември 2024 г. нататък)

 

X

 

И7

Член 36

Водачът не е в състояние да представи карта на водача, ако притежава такава

 

X

 

К

Неизправности

К1

Член 37, параграф 1 и член 22,
параграф 1

Поправката на тахографа не е извършена от одобрен техник или одобрен сервиз

 

X

 

К2

Член 37, параграф 2

Водачът не е записал всички необходими данни за периодите, през които тахографът е бил неизправен или не е бил годен за експлоатация, и в резултат на това данните не са били регистрирани

 

X

 

Допълнителна разпоредба

§ 11. Тази наредба въвежда изискванията на Делегирана директива (ЕС) 2024/846 на Комисията от 14 март 2024 година за изменение на Директива 2006/22/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно минималните условия за изпълнение на регламенти (ЕО) № 561/2006 и (ЕС) № 165/2014 и Директива 2002/15/ЕО относно социалното законодателство, свързано с дейностите по автомобилния транспорт(ОВ, L 2024/846, 31/05/2024).

Заключителна разпоредба

§ 12. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването й в „Държавен вестник“.

Министър: Гроздан Караджов

2927