МИНИСТЕРСТВО НА ТРАНСПОРТАИСЪОБЩЕНИЯТА
Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-14 от 27 август 2009 г. за начина на провеждане, обхвата и организацията на контролните проверки на пътя и в предприятията и за класифицирането на превозвачите и на лицата, извършващи превози за собствена сметка
(обн., ДВ, бр. 71 от 2009 г.; изм. и доп., бр. 13 от 2010 г., бр. 20 от 2012 г., бр. 22 от 2016 г., бр. 34 от 2018 г., бр. 54 от 2019 г. и бр. 96 от 2024 г.)
§ 1. В чл. 14а се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2 думите „останалите елементи, извън посочените в ал. 1“ се заменят с „елементи 0, 2 – 7 и 9“.
2. Създава се нова ал. 3:
„(3) Проверките на елемент 10, определен в т. 17 от приложение № 1 към чл. 14, ал. 1, се извършват по реда на наредбата по чл. 127, ал. 4 от Закона за движението по пътищата.“
3. Досегашната ал. 3 става ал. 4 и в нея думите „ал. 1 и 2“ се заменят с „ал. 1 – 3“.
4. Досегашната ал. 4 става ал. 5.
§ 2. В чл. 14б, ал. 1 думите „ал. 3“ се заменят с „ал. 4“.
§ 3. В чл. 14в се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 след думите „на проверка елемент“ се добавя „0, 2 – 7 и 9“.
2. В ал. 2 думите „крайпътни технически проверки“ се заменят с „проверките по ал. 1“.
3. Създават се ал. 3а и 3б:
„(3а) При извършване на крайпътна техническа проверка на елемент 10, определен в т. 17 в приложение № 1 към чл. 14, ал. 1, се използва списъкът с възможни неизправности и тяхната степен на сериозност, посочени в приложение № 1 към наредбата по чл. 127, ал. 4 от Закона за движението по пътищата.
(3б) Неизправностите, установени при проверките по ал. 3а, се категоризират в една от групите, посочени в приложение № 1 към наредбата по чл. 127, ал. 4 от Закона за движението по пътищата.“
§ 4. В чл. 19 се правят следните изменения:
1. В ал. 1 след думите „в зависимост от риска“ се поставя запетая и се добавя „който може да доведе до загуба на добрата репутация на автомобилния превозвач“ и се поставя запетая.
2. Алинея 3 се изменя така:
„(3) Тежките нарушения по ал. 2, т. 2, 3 и 4, които могат да доведат до загуба на добра репутация, са посочени в Приложение I към Регламент (ЕС) 2016/403 на Комисията от 18 март 2016 година за допълнение на Регламент (ЕО) № 1071/2009 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на класификацията на тежките нарушения на правилата на Съюза, които могат да доведат до загуба на добрата репутация на автомобилния превозвач, и за изменение на Приложение III към Директива 2006/22/ЕО на Европейския парламент и на Съвета (OB, L 74 от 19.3.2016 г.) (Регламент (ЕС) 2016/403).“
3. Алинея 4 се отменя.
4. Алинея 5 се отменя.
§ 5. Член 19а се изменя така:
„Чл. 19а. (1) За установяване на минималните условия за изпълнение на регламенти (ЕО) № 561/2006 и (ЕС) № 165/2014 от превозвачите и от лицата, извършващи превози за собствена сметка, се прилага система за общата оценка на риска, която се изчислява по формулата, посочена в т. 1 от Приложението към Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/695 на Комисията от 2 май 2022 година за установяване на правила за прилагането на Директива № 2006/22/ЕО на Европейския парламент и на Съвета по отношение на общата формула за изчисляване на степента на риска за транспортните предприятия (OB, L 129 от 3.5.2022 г.) (Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/695).
(2) Видовете нарушения на Регламент (ЕО) № 561/2006 и Регламент (ЕС) № 165/2014, според тежестта и честотата им, са посочени в приложение № 18.
(3) При прилагането на формулата по ал. 1 се използват принципите и елементите, определени в т. 3 – 10 от Приложението към Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/695.
(4) При планиране на извършването на проверките на пътя и в предприятията и на обхвата им се взeма предвид оценката на риска на предприятието по ал. 1.“
§ 6. Създава се чл. 19б:
„Чл. 19б. (1) За определяне на рисков профил за дадено предприятие по отношение на техническата изправност на превозните средства, които то експлоатира, се прилага системата за оценка на риска по формула, посочена в приложение № 17.
(2) Неизправностите при превозните средства, установени при проверките на пътя и в предприятията, се класифицират съгласно чл. 14в.
(3) При планиране на извършването на проверките на пътя и в предприятията и на обхвата им се взeма предвид оценката на риска на предприятието по ал. 1.“
§ 7. В чл. 20, ал. 1 думите „първа, втора и трета рискова група“ се заменят с „рисковите групи съгласно Приложението към Регламент за изпълнение (ЕС) 2022/695“.
§ 8. В чл. 22, ал. 1 се правят следните изменения:
1. В т. 1 думата „първа“ се заменя със „зелена“.
2. В т. 2 думата „втора“ се заменя с „жълта“.
3. В т. 3 думата „трета“ се заменя с „червена“.
§ 9. В приложение № 17 думите „към чл. 19а“ се заменят с „към чл. 19б, ал. 1“.
§ 10. Създава се приложение № 18, както следва:
„Приложение № 18 към чл. 19а, ал. 2
1. Групи нарушения на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета (време на управление и време за почивка)
№
|
ПРАВНО ОСНОВАНИЕ
НА ЕС
|
ВИД НАРУШЕНИЕ
|
ТЕЖЕСТ НА НАРУШЕНИЕТО
|
НТН
|
МТН
|
ТН
|
ЛН
|
A
|
Екипаж
|
A1
|
Член 5, параграф 1
|
Неспазване на минималната възраст на водачите
|
|
|
X
|
|
Б
|
Периоди на управление
|
Б1
|
Член 6, параграф 1
|
Превишаване на дневното време на управление от 9 часа, ако не е позволено удължаване до 10 часа
|
9 ч. < … < 10 ч.
|
|
|
|
X
|
Б2
|
|
|
10 ч. ≤ … < 11 ч.
|
|
|
X
|
|
Б3
|
|
|
11 ч. ≤ …
|
|
X
|
|
|
Б4
|
|
Превишаване на дневното време на управление от 9 часа с 50 % или повече
|
13,30 ч. ≤ …
|
X
|
|
|
|
Б5
|
|
Превишаване на удълженото дневно време на управление от 10 часа, ако е позволено удължаване
|
10 ч. < … < 11 ч.
|
|
|
|
X
|
Б6
|
|
|
11 ч. ≤ … < 12 ч.
|
|
|
X
|
|
Б7
|
|
|
12 ч. ≤ …
|
|
X
|
|
|
Б8
|
|
Превишаване на дневното време на управление от 10 часа с 50 % или повече
|
15 ч. ≤ …
|
X
|
|
|
|
Б9
|
Член 6, параграф 2
|
Превишаване на седмичното време на управление
|
56 ч. < … < 60 ч.
|
|
|
|
X
|
Б10
|
|
|
60 ч. ≤ … < 65 ч.
|
|
|
X
|
|
Б11
|
|
|
65 ч. ≤ … < 70 ч.
|
|
X
|
|
|
Б12
|
|
Превишаване на седмичното време на управление с 25 % или повече
|
70 ч. ≤ …
|
X
|
|
|
|
Б13
|
Член 6, параграф 3
|
Превишаване на максималното общо време на управление през 2 последователни седмици
|
90 ч. < … < 100 ч.
|
|
|
|
X
|
Б14
|
|
|
100 ч. ≤ … < 105 ч.
|
|
|
X
|
|
Б15
|
|
|
105 ч. ≤ … < 112,30 ч.
|
|
X
|
|
|
Б16
|
|
Превишаване на максималното общо време на управление през 2 последователни седмици с 25 % или повече
|
112,30 ч. ≤ …
|
X
|
|
|
|
В
|
Почивки по време на работа
|
В1
|
Член 7
|
Превишаване на непрекъснатото време на управление от 4,5 часа преди ползването на почивка по време на работа
|
4,30 ч. < … < 5 ч.
|
|
|
|
X
|
В2
|
|
|
5 ч. ≤ … < 6 ч.
|
|
|
X
|
|
В3
|
|
|
6 ч. ≤ …
|
|
X
|
|
|
Г
|
Периоди на почивка
|
Г1
|
Член 8, параграф 2
|
Недостатъчна дневна почивка от по-малко от 11 часа, ако не е разрешена намалена дневна почивка
|
10 ч. ≤ … < 11 ч.
|
|
|
|
X
|
Г2
|
|
|
8,30 ч. ≤ … < 10 ч.
|
|
|
X
|
|
Г3
|
|
|
… < 8,30 ч.
|
|
X
|
|
|
Г4
|
|
Недостатъчна намалена дневна почивка от по-малко от 9 часа, ако е разрешена намалена дневна почивка
|
8 ч. ≤ … < 9 ч.
|
|
|
|
X
|
Г5
|
|
|
7 ч. ≤ … < 8 ч.
|
|
|
X
|
|
Г6
|
|
|
… < 7 ч.
|
|
X
|
|
|
Г7
|
|
Недостатъчна разделена дневна почивка от по-малко от 3 ч. + 9 ч.
|
3 ч. + [8 ч. ≤ … < 9 ч.]
|
|
|
|
X
|
Г8
|
|
|
3 ч. + [7 ч. ≤ … < 8 ч.]
|
|
|
X
|
|
Г9
|
|
|
3 ч. + [… < 7 ч.]
|
|
X
|
|
|
Г10
|
Член 8, параграф 5
|
Недостатъчна дневна почивка от по-малко от 9 часа при управление от екипно управление
|
8 ч. ≤ … < 9 ч.
|
|
|
|
X
|
Г11
|
|
|
7 ч. ≤ … < 8 ч.
|
|
|
X
|
|
Г12
|
|
|
… < 7 ч.
|
|
X
|
|
|
Г13
|
Член 8, параграф 6
|
Недостатъчна намалена седмична почивка от по-малко от 24 часа
|
22 ч. ≤ … < 24 ч.
|
|
|
|
X
|
Г14
|
|
|
20 ч. ≤ … < 22 ч.
|
|
|
X
|
|
Г15
|
|
|
… < 20 ч.
|
|
X
|
|
|
Г16
|
|
Недостатъчна седмична почивка от по-малко от 45 часа, ако не е разрешена намалена седмична почивка
|
42 ч. ≤ … < 45 ч.
|
|
|
|
X
|
Г17
|
|
|
36 ч. ≤ … < 42 ч.
|
|
|
X
|
|
Г18
|
|
|
… < 36 ч.
|
|
X
|
|
|
Г19
|
Член 8, параграф 6
|
Надвишаване на 6 последователни 24-часови периода от края на предишната седмична почивка
|
… < 3 ч.
|
|
|
|
X
|
Г20
|
|
|
3 ч. ≤ … < 12 ч.
|
|
|
X
|
|
Г21
|
|
|
12 ч. ≤ …
|
|
X
|
|
|
Г22
|
Член 8, параграф 6б
|
Липса на компенсационна почивка за двe последователни намалени седмични почивки
|
|
|
X
|
|
|
Г23
|
Член 8, параграф 8
|
Редовна седмична почивка или всяка седмична почивка от повече от 45 часа, използвана в превозното средство
|
|
|
X
|
|
|
Г24
|
Член 8, параграф 8
|
Работодателят не покрива никакви разходи за настаняване извън превозното средство
|
|
|
|
X
|
|
Д
|
Дерогация от 12-дневното правило
|
Д1
|
Член 8, параграф 6а
|
Надвишаване на 12 последователни 24-часови периода от края на предишната редовна седмична почивка
|
… < 3 ч.
|
|
|
|
X
|
Д2
|
|
|
3 ч. ≤ … < 12 ч.
|
|
|
X
|
|
Д3
|
|
|
12 ч. ≤ …
|
|
X
|
|
|
Д4
|
Член 8, параграф 6а, буква б), подточка ii)
|
Седмична почивка, използвана след 12 последователни 24-часови периода
|
67 ч. < … < 69 ч.
|
|
|
|
X
|
Д5
|
|
|
65 ч. < … ≤ 67 ч.
|
|
|
X
|
|
Д6
|
|
|
… ≤ 65 ч.
|
|
X
|
|
|
Д7
|
Член 8, параграф 6а, буква г)
|
Период на управление между 22:00 ч. и 6:00 ч., по-дълъг от 3 часа преди почивката по време на работа, ако превозното средство не се управлява от екипно управление
|
3 ч. < … < 4,5 ч.
|
|
|
X
|
|
Д8
|
|
|
4,5 ч. ≤ …
|
|
X
|
|
|
Е
|
Организация на труда
|
Е1
|
Член 8, параграф 8а
|
Транспортното предприятие не организира работата на водачите по такъв начин, че те да могат да се върнат в експлоатационния център на работодателя или да се върнат в мястото си на пребиваване
|
|
|
X
|
|
|
Е2
|
Член 10, параграф 1
|
Връзка между възнаграждението/заплатата и пропътуваното разстояние, скоростта на доставката и/или количеството превозени товари
|
|
|
X
|
|
|
Е3
|
Член 10, параграф 2
|
Липсваща или неправилна организация на работата на водача, непредоставени или неправилни инструкции на водача, които да му позволят да спази закона
|
|
|
X
|
|
|
2. Групи нарушения на Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета (тахограф)
№
|
ПРАВНО ОСНОВАНИЕ
|
ВИД НАРУШЕНИЕ
|
ТЕЖЕСТ НА НАРУШЕНИЕТО
|
НТН
|
МТН
|
ТН
|
Ж
|
Монтиране на тахограф
|
Ж1
|
Член 3, параграфи 1, 4, 4а и член 22
|
Не е монтиран и не се използва тахограф, чийто тип е одобрен
|
X
|
|
|
З
|
Използване на тахограф, карта на водача или тахографски лист
|
З1
|
Член 23, параграф 1
|
Използване на тахограф, който не е проверен от одобрен сервиз
|
|
X
|
|
З2
|
Член 27
|
Водачът притежава и/или използва повече от една собствена карта на водача
|
|
X
|
|
З3
|
|
Управление на превозно средство с подправена карта на водача (счита се за управление на превозно средство без карта на водача)
|
X
|
|
|
З4
|
|
Управление на превозно средство с чужда карта на водача (счита се за управление на превозно средство без карта на водача)
|
X
|
|
|
З5
|
|
Управление на превозно средство с карта на водача, която е била получена въз основа на неверни декларации и/или подправени документи (счита се за управление на превозно средство без карта на водача)
|
X
|
|
|
З6
|
Член 32, параграф 1
|
Неправилно функциониращ тахограф (напр.: тахограф, който неправилно е проверен, калибриран или пломбиран)
|
|
X
|
|
З7
|
Член 32, параграф 1 и член 33,
параграф 1
|
Тахограф, използван неправилно (напр.: умишлена, съзнателна или принудителна злоупотреба, липса на инструкции за правилна употреба и др.)
|
|
X
|
|
З8
|
Член 32, параграф 3
|
Наличие в превозното средство и/или използване на незаконно устройство, което може да променя регистрираното от тахографа
|
X
|
|
|
З9
|
|
Фалшифициране, прикриване, спиране или унищожаване на данни, регистрирани върху тахографския лист или съхранени и извлечени от тахографа и/или картата на водача
|
X
|
|
|
З10
|
Член 33, параграф 2
|
Предприятието не съхранява тахографски листове, разпечатки и извлечени данни
|
|
X
|
|
З11
|
|
Не са на разположение регистрирани и съхранени данни за поне една година
|
|
X
|
|
З12
|
Член 34, параграф 1
|
Неправилно използване на тахографски листове/карта на водача
|
|
X
|
|
З13
|
|
Непозволено изваждане на тахографските листове или на картата на водача, което се отразява на регистрирането на съответните данни
|
|
X
|
|
З14
|
|
Тахографският лист или картата на водача са използвани за по-дълъг от предвидения период, което е довело до загуба на данни
|
|
X
|
|
З15
|
Член 34, параграф 2
|
Използване на замърсени или повредени тахографски листове или карта на водача, като данните не могат да бъдат разчетени
|
|
X
|
|
З16
|
Член 34, параграф 3
|
Не е направено ръчно въвеждане на данни, когато се е изисквало
|
|
X
|
|
З17
|
Член 34, параграф 4
|
Използване на неправилни тахографски листове или поставяне на картата на водача в погрешния вход на тахографа (управление от екипно управление)
|
|
|
X
|
З18
|
Член 34, параграф 5
|
Неправилно използване на превключвателя
|
|
X
|
|
И
|
Предоставяне на информация
|
И1
|
Член 34, параграф 5, буква б),
подточка v)
|
Неправилно използване или неизползване на символа за „ферибот/влак“
|
|
|
X
|
И2
|
Член 34, параграф 6
|
Изисквана информация не е вписана в тахографския лист
|
|
X
|
|
И3
|
Член 34, параграф 7
|
Записи, които не показват символите на държавите, чиито граници са били пресечени от водача през дневното работно време
|
|
|
X
|
И4
|
Член 34, параграф 7
|
Записи, които не показват символите на държавите, в които е започнало и приключило дневното работно време на водача
|
|
|
X
|
И5
|
Член 36
|
Отказ на водача да бъде проверен
|
|
X
|
|
И6
|
Член 36
|
Водачът не е в състояние да представи ръчните записи и разпечатките, направени през текущия ден и предходните 28 дни (до 30 декември 2024 г.)
Водачът не е в състояние да представи ръчните записи и разпечатките, направени през текущия ден и предходните 56 дни (от 31 декември 2024 г. нататък)
|
|
X
|
|
И7
|
Член 36
|
Водачът не е в състояние да представи карта на водача, ако притежава такава
|
|
X
|
|
К
|
Неизправности
|
К1
|
Член 37, параграф 1 и член 22,
параграф 1
|
Поправката на тахографа не е извършена от одобрен техник или одобрен сервиз
|
|
X
|
|
К2
|
Член 37, параграф 2
|
Водачът не е записал всички необходими данни за периодите, през които тахографът е бил неизправен или не е бил годен за експлоатация, и в резултат на това данните не са били регистрирани
|
|
X
|
|
“
Допълнителна разпоредба
§ 11. Тази наредба въвежда изискванията на Делегирана директива (ЕС) 2024/846 на Комисията от 14 март 2024 година за изменение на Директива 2006/22/ЕО на Европейския парламент и на Съвета относно минималните условия за изпълнение на регламенти (ЕО) № 561/2006 и (ЕС) № 165/2014 и Директива 2002/15/ЕО относно социалното законодателство, свързано с дейностите по автомобилния транспорт(ОВ, L 2024/846, 31/05/2024).
Заключителна разпоредба
§ 12. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването й в „Държавен вестник“.
Министър: Гроздан Караджов
2927