Министерски съвет
брой: 19, от дата 7.3.2025 г.   Официален раздел / МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТстр.2


Постановление № 15 от 5 март 2025 г. за изменение и допълнение на Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация, приет с Постановление № 229 на Министерския съвет от 2009 г.

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 15 ОТ 5 МАРТ 2025 Г.
за изменение и допълнение на Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация,
приет с Постановление № 229 на Министерския съвет от 2009 г.

(обн., ДВ, бр. 78 от 2009 г.; изм. и доп., бр. 102 от 2009 г., бр. 15, 25 и 30 от 2010 г.; попр., бр. 32 от 2010 г.; изм. и доп., бр. 74 и 88 от 2010 г., бр. 15, 25, 31, 43, 54 и 80 от 2011 г., бр. 22, 50 и 103 от 2012 г., бр. 30, 51, 69, 70, 74, 82, 88 и 102 от 2013 г., бр. 8, 49, 58, 67, 76 и 94 от 2014 г., бр. 5, 19, 37 и 57 от 2015 г., бр. 2, 8, 49 и 91 от 2016 г., бр. 12, 30, 39, 45, 63 и 68 от 2017 г., бр. 2 и 70 от 2018 г., бр. 1, 3, 12, 46, 57, 93 и 97 от 2019 г., бр. 25 от 2020 г., бр. 20, 27, 41, 87 и 107 от 2021 г., бр. 17, 21, 38, 60, 62, 70, 75, 82 и 85 от 2022 г. и бр. 18, 44, 50, 63, 81, 95, 103, 104 и 106 от 2023 г., бр. 29, 34 и 37 от 2024 г.; попр., бр. 40 от 2024 г.; изм. и доп., бр. 49, 64, 75 и 96 от 2024 г. и бр. 6, 7 и 15 от 2025 г.)

МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:

§ 1. В чл. 9, ал. 4 се създава изречение второ: „Доклади на вносители по въпроси, по които не е в компетентността на правителството да приема актове, се оформят в протокола от съответното заседание като приети за сведение.“

§ 2. В чл. 30 се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 2 се създава изречение второ: „В законодателната програма задължително се включват законопроектите, предвидени за съответния шестмесечен период в Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на Република България в Европейския съюз.“

2. В ал. 3 се създава изречение трето: „Когато направените предложения за включване на законопроекти предвиждат промени в един и същи закон, в законодателната програма се включва, след съгласуване със съответните членове на Министерския съвет, изработването и внасянето на общ законопроект.“

3. В ал. 4, т. 4 думата „частична“ се заменя с „предварителна“.

§ 3. В чл. 30а се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 1 се създава изречение второ: „В оперативната програма задължително се включват предвидените за приемане през съответния шестмесечен период:

1. нормативни актове по прилагане на закони;

2. подзаконови нормативни актове от Плана за действие с мерките, произтичащи от членството на Република България в Европейския съюз.“

2. В ал. 3, т. 4 думата „частична“ се заличава.

§ 4. В чл. 31 се правят следните допълнения:

1. В ал. 3 се създава изречение второ: „За случаите, когато проектите на актове се внасят чрез министър-председателя или определения по реда на чл. 11, ал. 1 заместник министър-председател, органите по чл. 19, ал. 3 и 4 от Закона за администрацията отговарят за тяхната подготовка и съгласуване съгласно изискванията на чл. 32 – 35.“

2. Създава се нова ал. 4:

„(4) Когато е необходимо да бъде приет акт от компетентността на правителството, предложен от държавни органи, невключени в системата на изпълнителната власт, както от органи на местното самоуправление, за подготовката на проекта и внасянето на въпроса за разглеждане на заседание на Министерския съвет отговаря, освен ако в закон е предвидено друго, определен от министър-председателя заместник министър-председател или министър.“

3. Създава се ал. 5:

„(5) Разпоредбите на ал. 1 – 4 се прилагат и в случаите по чл. 195, ал. 2 от АПК, когато съдът е отменил или обявил за нищожен подзаконов нормативен акт на Министерския съвет. Съответният орган по ал. 1 – 4 внася в Министерския съвет проекта на акта, с който се уреждат правните последици, възникнали от отменения като унищожаем или обявения за нищожен акт, в срок не по-късно от три месеца след влизането в сила на съдебното решение.“

§ 5. В чл. 32 се правят следните допълнения:

1. В ал. 1 накрая се поставя запетая и се добавя „като прилагат и финансова обосновка за одобряване от министъра на финансите“.

2. В ал. 6 се създава изречение второ: „Когато това е изискване на специален закон, вносителите съгласуват проектите на актове и по предвидения в този закон ред.“

§ 6. В чл. 33 се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 3 думите „могат да“ се заличават.

2. Създава се ал. 4:

„(4) По представените за съгласуване законопроекти министърът на правосъдието изготвя и справка за съответствието на законопроекта с Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи и с практиката на Европейския съд по правата на човека.“

§ 7. В чл. 34 се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 4 думите „измени съществено“ се заменят с „направи многобройни и/или съществени промени в“ и се създава изречение второ: „Повторното съгласуване се извършва в 7-дневен срок от постъпването на проекта в съответната администрация.“

2. В ал. 5 думите „при условия и по ред, определени от главния секретар“ се заличават.

§ 8. В чл. 35 се правят следните изменения:

1. Алинея 1 се изменя така:

„(1) Въпросите за разглеждане от Министерския съвет се внасят по електронен път с придружително писмо, подписано от съответния главен секретар, за Министерството на отбраната – от постоянния секретар на отбраната, за Министерството на вътрешните работи – от административния секретар, а за Министерството на външните работи – от постоянния секретар, и:

1. писмен доклад, подписан от вносителя;

2. проект на акт, парафиран от главния секретар, за Министерството на отбраната – от постоянния секретар на отбраната, за Министерството на вътрешните работи – от административния секретар, а за Министерството на външните работи – от постоянния секретар, и от юрист от съответната администрация;

3. мотиви към законопроектите, в които задължително се посочва и информацията по ал. 2, т. 11;

4. финансова обосновка, одобрена от министъра на финансите:

а) съгласно приложение № 2.1 – за актове, които оказват въздействие върху държавния бюджет;

б) съгласно приложение № 2.2 – за актове, които не оказват въздействие върху държавния бюджет; финансова обосновка не се прилага за актове по чл. 8, ал. 4, т. 2 и 3 и чл. 9, ал. 4, както и по определяне и/или назначаване на органи на изпълнителната власт;

5. съобщение за средствата за масово осведомяване;

6. всички получени становища от съгласуването по реда на чл. 33 и справка за отразяването им с мотиви за неприемането на предложенията;

7. справка за съответствие с европейското право на законопроектите и подзаконовите актове – ако е приложимо, както и справка за съответствието на законопроекта с Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи и с практиката на Европейския съд по правата на човека;

8. справка за постъпилите предложения от обществените консултации по законопроектите и проектите на нормативни и общи административни актове заедно с обосновка за неприетите предложения и доказателства за изпълнението на изискванията на чл. 26 и 27 от Закона за нормативните актове, съответно чл. 66 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс;

9. оценка на въздействието на проекта на нормативен акт с приложено към нея становище от съгласуването с администрацията на Министерския съвет;

10. други документи, когато това се изисква или е необходимо във връзка с разглеждането и приемането на акта.“

2. В ал. 3 след думите „регламентираната материя“ се поставя точка и текстът до края се заличава.

3. Алинея 4 се изменя така:

„(4) Материалите по ал. 1, т. 1, 2, 3 и 5 се представят и на електронен носител.“

§ 9. В чл. 59 се правят следния изменения:

1. В ал. 1 т. 1 се изменя така:

„1. отдел „Регионална координация“;“.

2. В ал. 2 в основния текст думите „Отдел „Административна и регионална координация“ се заменят с „Отдел „Регионална координация“.

3. В ал. 4 т. 2 се изменя така:

„2. при упражняването на предварителен контрол върху договорите, сключвани от името на администрацията на Министерския съвет, и на последващ контрол върху изпълнението им.“

§ 10. В чл. 69, ал. 2 се правят следните изменения:

1. Точка 2 се изменя така:

„2. дирекция „Стратегическо развитие, координация и концесии“;“.

2. Точка 6 се отменя.

3. Точка 9 се изменя така:

„9. дирекция „Координация и модернизация на администрацията“.“

§ 11. Член 72 се изменя така:

„Чл. 72. Дирекция „Стратегическо развитие, координация и концесии“:

1. подпомага Министерския съвет при:

а) разработването и извършването на мониторинг, контрол и отчитане на програмата за управление на страната;

б) оценяването на необходимостта от разработване на нови и актуализиране на действащи стратегически документи;

в) приемането, мониторинга и отчитането на изпълнението на стратегическите документи и оценката на постигане на заложените в тях цели;

г) провеждането на държавната политика относно прилагане на правилата за кръговата икономика;

д) оценяването на целесъобразността от създаване на консултативни съвети по чл. 21 от Закона за администрацията;

е) приемането на актове, свързани с концесии;

2. координира изпълнението на дейностите по актуализирането, мониторинга и отчитането на Национална програма за развитие „България 2030“ и на оперативните документи към нея и следи за напредъка в националното изпълнение на целите за устойчиво развитие на Организацията на обединените нации;

3. изпълнява функциите на специализираната дирекция от администрацията на Министерския съвет по чл. 41 от Закона за концесиите;

4. осигурява методическа помощ на органите на изпълнителната власт и на администрациите, които ги подпомагат, за преодоляване на констатирани слабости при изготвянето, мониторинга и отчитането на стратегическите документи;

5. координира процеса по изработване на нормативна уредба в областта на стратегическото планиране и концесиите;

6. координира и подпомага министерствата и администрациите на органите на изпълнителната власт по чл. 19, ал. 4 от Закона за администрацията за постигането на съгласуваност на приеманите от Министерския съвет актове с програмата за управление на страната и стратегическите документи, като подготвя становища, организира и провежда експертни работни срещи, осигурява мониторинг на изпълнението и отчитането на стратегическите документи, приемани или одобрявани от Министерския съвет, и др.;

7. подпомага взаимодействието на агенциите и комисиите към Министерския съвет относно провежданите от тях политики с министерствата и с други органи на изпълнителната власт;

8. изпълнява функциите на секретариат на Консултативния съвет за Европейската зелена сделка, на Съвета за икономически анализи и на други съвети, когато това е възложено с акт на Министерския съвет;

9. администрира Портала за консултативните съвети и модул „Стратегически документи“ на Портала за обществени консултации;

10. подпомага министър-председателя при изготвянето на отговори по въпроси, предложения и сигнали, свързани с изпълнението на функциите по т. 1 и 2 и с възлагането, изпълнението и прекратяването на концесии;

11. организира процесуалното представителство и правната защита на Министерския съвет и на неговите актове и на актовете на министър-председателя по дела, свързани с предоставянето на концесии по Закона за подземните богатства, по Закона за устройството на Черноморското крайбрежие и по Закона за водите – за добив на минерална вода.“

§ 12. Член 76 се отменя.

§ 13. Член 77б се изменя така:

„Чл. 77б. Дирекция „Координация и модернизация на администрацията“:

1. подпомага Министерския съвет при:

а) осъществяването на общото ръководство на държавната администрация;

б) ръководството на процесите на присъединяване на Република България към международни организации и на координация, наблюдение и контрол на изпълнение на решенията, произтичащи от членството в такива организации или от присъединяването към международни инициативи;

2. при управление на държавната администрация координира и подпомага администрациите на органите на изпълнителната власт в областта на:

а) административното структуриране и организационното развитие;

б) човешките ресурси;

в) административното обслужване и развитие на държавната администрация и на нейните структури при предоставяне на услуги;

г) прилагането на добри административни практики;

д) прозрачността в дейността на държавната администрация;

3. подпомага органите на изпълнителната власт и на техните администрации при извършването на предварителна и на последваща оценка на въздействието;

4. осигурява подобряване на системата за оценка на въздействието и обществени консултации;

5. съгласува предварителните оценки на въздействието;

6. подпомага процеса по изработване на нормативна уредба, включваща административно регулиране на стопанската дейност, с цел подобряването на регулирането и намаляване на административната тежест и административния контрол върху стопанската дейност;

7. подпомага процеса по изработване на законодателната и оперативната програма на Министерския съвет;

8. подпомага главния секретар при планирането и отчитането на годишните цели на администрацията на Министерския съвет;

9. администрира Портала за обществени консултации, Платформата за достъп до обществена информация и Портала за работа в държавната администрация;

10. изпълнява функциите на секретариат на Съвета за административната реформа;

11. подпомага министър-председателя при изготвянето на отговори по въпроси, предложения и сигнали, свързани с изпълнението на функциите по т. 1.“

§ 14. Член 82 се изменя така:

„Чл. 82. Исканията на председатели на водещи комисии за становище по внесени от народни представители законопроекти се разглеждат на оперативно съвещание. Министерският съвет изразява становище или определя заместник министър-председател или министър, който да представи становище в Народното събрание. Становището на Министерския съвет се представя от определен от министър-председателя министър или заместник-министър.“

§ 15. В приложение № 3 към чл. 53, ал. 1 и чл. 54, ал. 1 се правят следните изменения:

1. Ред „отдел „Административна и регионална координация“ се изменя така:

„отдел „Регионална координация“ 8“.

2. Ред „дирекция „Координация на политики и концесии“ се изменя така:

„дирекция „Стратегическо развитие, координация и концесии“ 23“.

3. Ред „дирекция „Стратегическо планиране“ се заличава.

4. Ред „дирекция „Модернизация на администрацията“ се изменя така: „дирекция „Координация и модернизация на администрацията“ 21“.

Допълнителна разпоредба

§ 16. Навсякъде в правилника думите „Дирекция „Модернизация на администрацията“ се заменят с „Дирекция „Координация и модернизация на администрацията“ и думите „дирекция „Модернизация на администрацията“ се заменят с „дирекция „Координация и модернизация на администрацията“.

Заключителни разпоредби

§ 17. В Постановление № 192 на Министерския съвет от 2009 г. за създаване на Съвет за административната реформа (обн., ДВ, бр. 64 от 2009 г.; изм. и доп., бр. 97 от 2009 г., бр. 25, 77 и 80 от 2011 г., бр. 30, 62 и 69 от 2013 г., бр. 16, 67 и 101 от 2014 г., бр. 19 от 2015 г., бр. 63 от 2017 г., бр. 1 от 2019 г., бр. 29 от 2021 г. и бр. 20 и 75 от 2022 г.) в чл. 2, ал. 3 думите „дирекция „Модернизация на администрацията“ се заменят с „дирекция „Координация и модернизация на администрацията“.

§ 18. В Правилника за организацията на дейността на Съвета за административната реформа, приет с Постановление № 283 на Министерския съвет от 2009 г. (обн., ДВ, бр. 97 от 2009 г.; изм. и доп., бр. 46 от 2010 г., бр. 15 от 2011 г., бр. 25, 77 и 80 от 2011 г., бр. 101 от 2012 г., бр. 30, 62 и 69 от 2013 г., бр. 16, 67 и 101 от 2014 г., бр. 19 от 2015 г., бр. 63 от 2017 г., бр. 1 от 2019 г., бр. 54 от 2020 г. и бр. 20 и 75 от 2022 г.), навсякъде думите „дирекция „Модернизация на администрацията“ се заменят с „дирекция „Координация и модернизация на администрацията“.

§ 19. В Постановление № 142 на Министерския съвет от 2019 г. за разработване на стратегическите и програмните документи на Република България за управление на средствата от фондовете на Европейския съюз за програмния период 2021 – 2027 г. (обн., ДВ, бр. 46 от 2019 г.; изм. и доп., бр. 67 от 2019 г., бр. 94 от 2020 г., бр. 21, 60, 70, 75 и 85 от 2022 г., бр. 63 от 2023 г. и бр. 64 от 2024 г.) се правят следните изменения:

1. В чл. 3, ал. 3, т. 5 думите „дирекция „Модернизация на администрацията“ се заменят с „дирекция „Координация и модернизация на администрацията“.

2. Навсякъде думите „дирекция „Координация на политики и концесии“ се заменят с „дирекция „Стратегическо развитие, координация и концесии“.

§ 20. В Постановление № 86 на Министерския съвет от 2020 г. за създаване на Консултативен съвет за Европейската зелена сделка (обн., ДВ, бр. 40 от 2020 г.; изм. и доп., бр. 36 от 2022 г., бр. 41, 62 и 85 от 2022 г. и бр. 75 от 2023 г.) в чл. 5 думите „дирекция „Координация на политики и концесии“ се заменят с „дирекция „Стратегическо развитие, координация и концесии“.

1. В приложението към чл. 7 „Правилник за организация на дейността на Консултативния съвет за Европейската зелена сделка“ в чл. 3, ал. 6 думите „дирекция „Координация на политики и концесии“ се заменят с „дирекция „Стратегическо развитие, координация и концесии“.

§ 21. В Постановление № 132 на Министерския съвет от 2021 г. за координация на участието на Република България в Глобалната инициатива „Партньорство за открито управление“ (ДВ, бр. 29 от 2021 г.) навсякъде думите „дирекция „Модернизация на администрацията“ се заменят с „дирекция „Координация и модернизация на администрацията“.

§ 22. В Постановление № 302 на Министерския съвет от 2022 г. за създаване на комитети за наблюдение на Споразумението за партньорство на Република България и на програмите, съфинансирани от ЕФСУ, за програмен период 2021 – 2027 г. (обн., ДВ, бр. 79 от 2022 г.; изм. и доп., бр. 85 от 2022 г., бр. 5 и 63 от 2023 г. и бр. 64 от 2024 г.) се правят следните изменения:

1. В чл. 3, ал. 3, т. 6 думите „Координация на политики и концесии“, „Координация по въпросите на Европейския съюз“, „Стратегическо планиране“ и „Модернизация на администрацията“ се заменят със „Стратегическо развитие, координация и концесии“, „Координация по въпросите на Европейския съюз“ и „Координация и модернизация на администрацията“.

2. В чл. 13, ал. 3, т. 2 думите „дирекции „Координация на политики и концесии“, „Координация по въпросите на Европейския съюз“ и „Стратегическо планиране“ се заменят с „дирекции „Стратегическо развитие, координация на политики и концесии“ и „Координация по въпросите на Европейския съюз“.

§ 23. В Постановление № 28 на Министерския съвет от 2023 г. за създаване на Съвет за икономически анализи (ДВ, бр. 18 от 2023 г.) в чл. 4, ал. 9 думите „Дирекция „Стратегическо планиране“ се заменят с „Дирекция „Стратегическо развитие, координация и концесии“.

§ 24. В Постановление № 101 на Министерския съвет от 2023 г. за създаване на Национален механизъм за определяне на политиките и за координация в сферата на мерките за борба с изпирането на пари и финансирането на тероризма - Съвет за координация и сътрудничество (обн., ДВ, бр. 62 от 2023 г.; изм. и доп., бр. 49 от 2024 г. и бр. 8 от 2025 г.) в чл. 3, ал. 1, т. 5 думите „дирекция „Координация на политики и концесии“ се заменят с „дирекция „Стратегическо развитие, координация и концесии“.

§ 25. В Постановление № 95 на Министерския съвет от 2024 г. за създаване на Съвет за кръгова икономика (обн., ДВ, бр. 31 от 2024 г.; изм. и доп., бр. 15 от 2025 г.) навсякъде думите „дирекция „Координация на политики и концесии“ се заменят с „дирекция „Стратегическо развитие, координация и концесии“.

§ 26. Постановлението влиза в сила от 14 март 2025 г.

Министър-председател: Росен Желязков

Главен секретар на Министерския съвет: Габриела Козарева

1259