Народно събрание
брой: 81, от дата 3.10.2025 г.   Официален раздел / НАРОДНО СЪБРАНИЕстр.2


Закон за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт

УКАЗ № 171

На основание чл. 98, т. 4 от Конституцията на Република България

ПОСТАНОВЯВАМ:

Да се обнародва в „Държавен вестник“ Законът за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт, приет от 51-вото Народно събрание на 18 септември 2025 г.

Издаден в София на 30 септември 2025 г.

Президент на Републиката: Румен Радев

Подпечатан с държавния печат.

Министър на правосъдието: Георги Георгиев

ЗАКОН
за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт

(обн., ДВ, бр. 97 от 2000 г.; изм., бр. 47 и 96 от 2002 г., бр. 70 и 115 от 2004 г., бр. 77 и 88 от 2005 г., бр. 36, 37, 62, 92 и 108 от 2006 г., бр. 22, 35, 74 и 81 от 2009 г., бр. 87 от 2010 г., бр. 47 от 2011 г., бр. 15 и 68 от 2013 г., бр. 17 и 47 от 2015 г., бр. 19 и 58 от 2016 г., бр. 96 и 103 от 2017 г., бр. 17 и 77 от 2018 г., бр. 20 и 62 от 2019 г., бр. 79 от 2020 г. и бр. 11 от 2021 г.)

§ 1. В чл. 3 се създава ал. 1а:

„(1а) Лицата по ал. 1 са управители на железопътната инфраструктура.“

§ 2. В чл. 10 се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 1:

а) в т. 3 думите „министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията“ се заменят с „министъра на транспорта и съобщенията“;

б) в т. 5 след думите „железопътната инфраструктура“ се добавя „по прозрачен и недискриминационен начин и“.

2. В ал. 2 думите „и не могат да се прехвърлят“ се заличават.

§ 3. В чл. 17 се правят следните изменения:

1. В ал. 2 думите „министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията“ се заменят с „министъра на транспорта и съобщенията“.

2. В ал. 3:

а) в т. 3 думите „подадена писмена молба“ се заменят с „подадено писмено заявление“;

б) в т. 4 думите „министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията“ се заменят с „министъра на транспорта и съобщенията“.

3. В ал. 4 думите „министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията“ се заменят с „министърът на транспорта и съобщенията“.

§ 4. В глава втора, раздел I се създават чл. 24а и 24б:

„Чл. 24а. (1) Управител на железопътната инфраструктура може да възлага:

1. функции по чл. 10, ал. 1 на трето лице – търговец, при условие че то не е железопътно предприятие, не контролира железопътно предприятие, нито е контролирано от железопътно предприятие;

2. извършването на дейности по развитие, поддръжка и обновяване на железопътната инфраструктура и свързани с това задачи на железопътни предприятия или дружества, които контролират железопътно предприятие или са контролирани от железопътно предприятие.

(2) Алинея 1 се прилага в случаите, когато за управителя на железопътната инфраструктура не възниква конфликт на интереси и е гарантирана поверителността на търговската информация, в съответствие с действащото законодателство.

(3) В случаите по ал. 1 управителят на железопътната инфраструктура изпълнява надзорните си правомощия и носи крайната и пълна отговорност за упражняването на функциите си.

(4) Държавни органи, железопътни предприятия или други лица не могат да упражняват решаващо влияние върху управителя на железопътна инфраструктура по отношение на основните му функции.

(5) Конфликт на интереси по ал. 2 е налице, когато управителят на железопътна инфраструктура, негови служители или наети от него лица извън неговата структура, които участват в подготовката или възлагането на функциите или дейностите по ал. 1 или могат да повлияят на възлагането, имат интерес, който може да води до облага по смисъла на чл. 72 от Закона за противодействие на корупцията и за който би могло да се приеме, че влияе на тяхната безпристрастност и независимост.

Чл. 24б. (1) Лицата, участващи в органите на управление на управител на железопътна инфраструктура, и ръководителите, които са на тяхно пряко подчинение и са отговорни за вземането на решения във връзка с основните им функции, изпълняват задълженията си безпристрастно и не са в конфликт на интереси, който може да доведе до получаването на облага по смисъла на чл. 72 от Закона за противодействие на корупцията.

(2) Лицата по ал. 1 нямат право да извършват конкурентна дейност, както и да бъдат в договорни отношения с железопътни предприятия, дружества или сдружения.

(3) Лицата по ал. 1 не могат да бъдат:

1. членове на органи на управление на управител на инфраструктура и членове на органи на управление на железопътно предприятие;

2. служители, отговорни за вземането на решения във връзка с основните функции и членове на органи на управление на железопътно предприятие;

3. членове на надзорния съвет на управител на инфраструктура и членове на надзорния съвет на железопътно предприятие, в случаите когато има надзорен съвет;

4. членове на надзорния съвет на предприятие, което е част от вертикално интегрирано предприятие и което упражнява контрол едновременно над железопътно предприятие и над управител на инфраструктура, и членове на органите на управление на този управител на инфраструктура.“

§ 5. Създава се чл. 25а:

„Чл. 25а. В поземлени имоти – публична държавна собственост, предвидени за изграждане на елементи на техническа инфраструктура – публична държавна собственост, въз основа на влязъл в сила подробен устройствен план могат да се разполагат и други елементи на техническата инфраструктура – публична държавна собственост, когато не се влошават условията за ползване и застрояване и изискванията за безопасност. За разрешаване на строителството в тези случаи засегнатите от съответния инвестиционен проект имоти не се предоставят за управление по реда на Закона за държавната собственост, а се изисква съгласуване със съответното ведомство или държавното предприятие, което управлява засегнатия имот – публична държавна собственост.“

§ 6. В чл. 116 се правят следните изменения и допълнения:

1. Създава се нова ал. 11:

„(11) Без да се засягат правомощията на Комисията за защита на конкуренцията за осигуряване на конкуренцията на пазара за железопътни услуги, когато е целесъобразно, Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ упражнява контрол по своя инициатива и взема решения за налагане на ефективни мерки за коригиране на всички форми на дискриминация по отношение на заявителите, нарушения на пазара и случаите по ал. 5, т. 1 – 11.“

2. Създават се ал. 12 и 13:

„(12) В случаите по ал. 11 Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ прилага реда и сроковете по ал. 6 – 10.

(13) Решенията по ал. 11 може да се обжалват по реда на Административнопроцесуалния кодекс.“

3. Досегашната ал. 11 става ал. 14.

§ 7. В допълнителните разпоредби в § 1 се създава т. 54:

„54. „Вертикално интегрирано предприятие“ е предприятие:

а) в което управителят на железопътна инфраструктура се контролира от предприятие, което упражнява контрол върху едно или няколко железопътни предприятия, предоставящи железопътни услуги в мрежата на управителя на железопътната инфраструктура; или

б) в което управителят на железопътна инфраструктура се контролира от едно или няколко железопътни предприятия, предоставящи железопътни услуги в мрежата на управителя на железопътната инфраструктура; или

в) в което едно или няколко железопътни предприятия, предоставящи железопътни услуги в мрежата на управителя на железопътната инфраструктура, се контролират от управителя на железопътна инфраструктура; или

г) което включва обособени подразделения, сред които управител на железопътна инфраструктура и едно или няколко подразделения, които предоставят транспортни услуги и нямат правосубектност.

Когато управителят на железопътната инфраструктура и железопътното предприятие са изцяло независими едно от друго, но се контролират пряко от държава членка, те не се считат за вертикално интегрирано предприятие.“

Допълнителна разпоредба

§ 8. (1) Навсякъде в закона думите „министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията“, „министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията“ и „Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията“ се заменят съответно с „министърът на транспорта и съобщенията“, „министъра на транспорта и съобщенията“ и „Министерството на транспорта и съобщенията“.

(2) Навсякъде в закона думата „молба“ се заменя със „заявление“.

Законът е приет от 51-вото Народно събрание на 18 септември 2025 г. и е подпечатан с официалния печат на Народното събрание.

Председател на Народното събрание: Наталия Киселова

5220