ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 108 ОТ 9 АВГУСТ 2023 Г.
за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2023 г.
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
Чл. 1. Утвърждава показателите по отделните бюджетни програми по бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет, които прилагат програмен формат на бюджет, в рамките на утвърдените им със Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г. разходи по области на политики/функционални области и бюджетни програми съгласно приложение № 1.
Чл. 2. (1) Министърът на земеделието и храните по предложение на първостепенния разпоредител с бюджет на Държавен фонд „Земеделие“ съгласувано с министъра на финансите в 14-дневен срок от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“ представя за утвърждаване от Министерския съвет годишни разчети за 2023 г. по сметката за средства от Европейския съюз на Държавен фонд „Земеделие“.
(2) Министърът на финансите в 14-дневен срок от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“ представя за утвърждаване от Министерския съвет годишни разчети за 2023 г. по сметката за средства от Европейския съюз на Националния фонд.
Чл. 3. (1) Първостепенните разпоредители с бюджет в 14-дневен срок от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“ утвърждават годишни разчети за 2023 г. на другите сметки за средства от Европейския съюз и средства по други международни програми и договори, за които се прилага режимът на сметките за средства от Европейския съюз, и ги представят на министъра на финансите.
(2) Първостепенните разпоредители с бюджет по ал. 1 при необходимост актуализират годишните разчети за 2023 г. на другите сметки за средства от Европейския съюз и средства по други международни програми и договори, за които се прилага режимът на сметките за средства от Европейския съюз, и ги представят на министъра на финансите.
Чл. 4. Министърът на външните работи в 14-дневен срок от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“ разпределя средствата, утвърдени с чл. 10, ал. 4 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г., на средства за официална помощ за развитие и на средства за хуманитарна помощ.
Чл. 5. Утвърждава предназначението на трансферите по чл. 16, ал. 4 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г. от бюджета на Министерството на образованието и науката за Българската академия на науките и за държавните висши училища съгласно приложение № 2.
Чл. 6. (1) При предложения за извършване на промените по реда на чл. 105 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г., чл. 109 и 110 от Закона за публичните финанси първостепенните разпоредители с бюджет, които прилагат програмен формат на бюджет, задължително включват в доклада на вносителя към проекта на акт на Министерския съвет или съответно в мотивите към предложенията до министъра на финансите информация за ефекта от предлаганите промени върху целевите стойности на показателите за изпълнение, в т.ч. на ключовите индикатори.
(2) В представяната в Министерството на финансите информация за извършените промени по реда на чл. 112, ал. 2 и 3 от Закона за публичните финанси първостепенните разпоредители с бюджет, които прилагат програмен формат на бюджет, задължително включват и информация за ефекта от промените върху целевите стойности на показателите за изпълнение, в т.ч. на ключовите индикатори.
(3) Промени по реда на чл. 110 от Закона за публичните финанси се извършват на ниво показатели, утвърдени в приложение № 3, както и по показателите по отделните бюджетни програми, в т.ч. по ведомствени и администрирани разходи, по бюджетите, утвърдени в приложение № 1.
(4) Информация за извършените промени по реда на чл. 105 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г., чл. 109, чл. 112 – 115 и чл. 117 от Закона за публичните финанси се представя в Министерството на финансите от съответния първостепенен разпоредител с бюджет на ниво показатели, утвърдени в приложение № 3, а за тези, които прилагат програмен формат на бюджет – и по показателите по отделните бюджетни програми по бюджетите, утвърдени в приложение № 1.
Чл. 7. Определя базов норматив за издръжка на обучението на един учащ се в държавните висши училища в размер на 719 лв.
Чл. 8. (1) Определя средствата от държавния бюджет за студентски столове и студентски общежития, както следва:
1. за един храноден в студентските столове – до 7,00 лв.;
2. за един леглоден в студентските общежития – до 2,00 лв.
(2) Средствата по ал. 1 се осигуряват от бюджета на Министерството на образованието и науката като субсидия за „Студентски столове и общежития“ – ЕАД – София, и от бюджетите на държавните висши училища.
(3) При извънредни обстоятелства, при които присъственият учебен процес във висшите училища е временно преустановен, за периода на преустановяването му за издръжката на студентските столове може да се използва до 50 на сто от норматива по ал. 1, т. 1, изчислен върху средномесечния брой хранодни, реализиран за предходните 12 месеца, съгласно данните, предоставени от висшите училища и „Студентски столове и общежития“ – ЕАД, в програмния продукт по чл. 30а от Наредбата за ползване на студентските общежития и столове, приета с Постановление № 235 на Министерския съвет от 2008 г. (обн., ДВ, бр. 86 от 2008 г.; изм. и доп., бр. 79 от 2009 г., бр. 62 от 2013 г., бр. 68 от 2016 г., бр. 19 от 2021 г. и бр. 24 от 2022 г.).
(4) Министърът на образованието и науката може да извършва промени по и между субсидиите по ал. 2 по реда на чл. 112, ал. 3 от Закона за публичните финанси в рамките на одобрените за тази цел средства по бюджетите на държавните висши училища и по бюджета на Министерството на образованието и науката.
(5) Неусвоените средства по ал. 1 за студентски общежития и столове могат да се използват за ремонт на студентските общежития и столове.
(6) Министърът на образованието и науката предоставя средствата по ал. 1 при спазване правото на Европейския съюз и българското законодателство в областта на държавните помощи.
Чл. 9. Неусвоените към 31 декември 2023 г. средства за субсидии и други текущи трансфери за нефинансови предприятия по чл. 25, ал. 1, раздел ІІ, т. 1.2.1.1 и 1.2.1.2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г. и средства за капиталови трансфери за нефинансови предприятия по чл. 25, ал. 1, раздел ІІ, т. 2.2.1, 2.2.2 и 2.2.3 от същия закон за разплащане на фактически изпълнени към същата дата видове и количества работи и дейности и други разходи, предвидени в годишния план за капиталовите трансфери, се възстановяват до 31 януари 2024 г. по сметката, от която са получени.
Чл. 10. При определяне на окончателния размер на необходимите средства за покриване на нетните разходи от извършване на възложени от държавата икономически дейности и услуги, за които се предоставят субсидии, се отчитат и всички други средства, предоставени от държавния бюджет и от европейските структурни и инвестиционни фондове за тези дейности и услуги.
Чл. 11. (1) Утвърденият общ лимит на разход в размер до 20 933,9 хил. лв. по държавните инвестиционни заеми и държавните инвестиционни заеми с краен бенефициент – търговско дружество, се разпределят по бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет, както следва:
1. Министерството на регионалното развитие и благоустройството – общо разходи – 14 984,2 хил. лв.;
2. Министерството на транспорта и съобщенията – общо разходи – 4 792,3 хил. лв.;
3. Министерството на труда и социалната политика – общо разходи – 485,5 хил. лв.;
4. Министерството на финансите – общо разходи – 364,0 хил. лв.;
5. Министерството на околната среда и водите – общо разходи – 158,0 хил. лв.;
6. Министерството на икономиката и индустрията – общо разходи – 112,8 хил. лв.;
7. Министерството на земеделието и храните – общо разходи – 37,1 хил. лв.
(2) Първостепенните разпоредители с бюджет по ал. 1 извършват съответните промени по бюджетите си за 2023 г., в т.ч. по области на политики и бюджетни програми, на базата на отчетените приходи, разходи и операции в частта на финансирането и уведомяват министъра на финансите. В случаите, когато за плащания по обслужването на заемите и за други разходи по държавните инвестиционни заеми не са утвърдени съответните администрирани разходни параграфи по бюджетните програми в приложение № 1, се създават администрирани разходни параграфи, в които първостепенните разпоредители с бюджет по ал. 1 посочват съответните суми на отчетените разходи по държавните инвестиционни заеми.
(3) Със сумите на начислените разходи по проектите, финансирани с държавните инвестиционни заеми, се променят и размерите на показателите по чл. 86, ал. 2, т. 5 и 6 от Закона за публичните финанси по бюджетите на съответните първостепенни разпоредители с бюджет по ал. 1.
(4) В случаите, когато има неизразходвани средства от получени траншове по държавни инвестиционни заеми от предходни години, които са наличности в края на 2022 г., първостепенните разпоредители с бюджет по ал. 1 приоритетно разходват наличните средства по съответните проекти, като те не следва да надхвърлят разчетените разходи по държавните инвестиционни заеми.
(5) Министърът на финансите може да извършва компенсирани промени в разпределението на разходите по държавните инвестиционни заеми и държавните инвестиционни заеми с краен бенефициент – търговско дружество, по ал. 1, като уведомява съответните първостепенни разпоредители с бюджет.
(6) Министърът на финансите извършва произтичащите от ал. 1 промени по централния бюджет за 2023 г.
Чл. 12. (1) За компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за пътуване, предвидени в нормативните актове за определени категории пътници, от централния бюджет се предоставят 157 000 хил. лв., в т.ч.:
1. за пътувания с железопътния транспорт – до 13 000 хил. лв.;
2. за пътувания с вътрешноградския транспорт и междуселищния автомобилен транспорт – до 64 000 хил. лв.;
3. за транспорт на деца и ученици по чл. 283, ал. 2 от Закона за предучилищното и училищното образование – до 63 000 хил. лв.;
4. за превоз на служители, ползващи право на безплатно пътуване при изпълнение на служебните си задължения в изпълнение разпоредбите на Закона за Министерството на вътрешните работи, Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража, Закона за съдебната власт, Закона за Държавна агенция „Национална сигурност“, Закона за специалните разузнавателни средства, Закона за защита на класифицираната информация, Закона за защита на лица, застрашени във връзка с наказателно производство и Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество – до 17 000 хил. лв.
(2) Средствата по ал. 1, т. 2 – 4 се предоставят по бюджетите на общините като трансфер за други целеви разходи.
(3) Министърът на финансите извършва произтичащите от ал. 2 промени по централния бюджет, включително на бюджетните взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2023 г.
(4) Министърът на транспорта и съобщенията в срок до един месец от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“ разпределя по общини утвърдените средства по ал. 1, т. 2 по групи правоимащи.
(5) Министърът на образованието и науката в срок до един месец от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“ разпределя по общини утвърдените средства по ал. 1, т. 3.
(6) Ръководителите на бюджетните организации в срок до един месец от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“ разпределят по общини утвърдените средства по ал. 1, т. 4.
(7) Разпределенията на средствата по общини по ал. 4 – 6 се представят в Министерството на финансите в срок до един месец от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“.
(8) Средствата по ал. 1, т. 2 – 4 се разпределят при условията и по реда, предвидени в наредбата по § 4, ал. 3 от заключителните разпоредби на Закона за автомобилните превози.
(9) При недостиг на средства по ал. 1, т. 1 или 2 и при наличие на свободни средства по отчет към 30 септември 2023 г. министърът на транспорта и съобщенията съгласувано с министъра на финансите може да извършва компенсирани промени в разпределението на средствата по ал. 1, т. 1 и 2.
(10) При недостиг на средства по ал. 1, т. 3 допълнително финансиране може да се осигури чрез компенсирани промени по функция „Образование“ при условията и по реда, предвидени в наредбата по § 4, ал. 3 от заключителните разпоредби на Закона за автомобилните превози.
Чл. 13. (1) Министърът на транспорта и съобщенията в 14-дневен срок от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“ разпределя по общини средствата по чл. 50, ал. 1, т. 2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г.
(2) Средствата по ал. 1 се разпределят при условията и по реда, определени в наредбата по § 4, ал. 3 от заключителните разпоредби на Закона за автомобилните превози.
(3) Средствата по чл. 50, ал. 1, т. 1 и 2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г. се предоставят по бюджетите на общините като трансфер за други целеви разходи.
(4) Министърът на финансите извършва произтичащите от ал. 3 промени по централния бюджет, включително на бюджетните взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2023 г.
Чл. 14. (1) Министърът на транспорта и съобщенията в срок до 13 декември 2023 г. да предложи на Министерския съвет одобряване на допълнителни трансфери по бюджетите на съответните общини за компенсации по чл. 96, ал. 2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г. на базата на издадените в срок от 1 януари 2023 г. до 30 ноември 2023 г. разрешения за извършване на таксиметров превоз на пътници през 2023 г.
(2) Компенсациите по чл. 96, ал. 2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г. се определят въз основа на данните, въведени в Единния таксиметров регистър по чл. 12, ал. 4 от Закона за автомобилните превози.
Чл. 15. (1) Одобрява допълнителни трансфери в размер до 1 583 687 лв. по бюджетите на общините за покриване на част от транспортните разходи, извършвани от общини по сключени договори за доставка на хляб и основни хранителни продукти за 2023 г. в планински и малки селища с население до 500 жители (без курортите), разпределени съгласно приложение № 4.
(2) Финансирането на дейностите по ал. 1 се извършва на два етапа:
1. авансово – в размер 50 на сто от одобрения размер съгласно приложение № 4, в срок до един месец от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“;
2. окончателно – в срок до 22 декември 2023 г., на базата на действително извършените разходи.
(3) Информацията, необходима за целите на ал. 2, т. 2, се представя в Министерството на финансите при условия и по ред, определени от министъра на финансите.
(4) Кметовете на съответните общини осъществяват контрола върху изпълнението на дейностите по доставка на хляб и основни хранителни продукти два пъти седмично в планинските и малките селища и върху предоставянето и разходването на средствата по предназначение при спазване на Закона за обществените поръчки.
(5) Средствата по ал. 1 се осигуряват за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2023 г. и се предоставят по бюджетите на общините като трансфер за други целеви разходи.
(6) Министърът на финансите извършва произтичащите от ал. 1 промени по централния бюджет, включително на бюджетните взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2023 г.
Чл. 16. (1) За заявените от общините, но неразкрити специализирани институции, социални услуги в общността и асистентска подкрепа, предоставените през съответното тримесечие средства се възстановяват в централния бюджет до 8 септември 2023 г. за първото шестмесечие, а за второто шестмесечие – до 8 декември 2023 г.
(2) В срок до 22 декември 2023 г. министърът на финансите извършва необходимата промяна за намаляване на основните бюджетни взаимоотношения на общините с централния бюджет на основата на представени от общините справки за общия размер на възстановените средства.
Чл. 17. (1) Одобрява допълнителни трансфери в размер до 24,0 хил. лв. за изплащане на действително извършени разходи за месечни помощи за джобни разходи на ученици, настанени по реда на Закона за закрила на детето в социални услуги за резидентна грижа, които не са делегирани от държавата дейности.
(2) Средствата по ал. 1 се осигуряват за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2023 г. и се предоставят по бюджетите на общините като обща субсидия за делегираните от държавата дейности.
(3) Министърът на финансите извършва произтичащите промени по централния бюджет, включително на бюджетните взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2023 г.
(4) Средствата по ал. 1 се предоставят на общините в срок до 29 септември 2023 г. за първото шестмесечие, а за второто шестмесечие – не по-късно от 22 декември 2023 г.
Чл. 18. (1) Одобрява допълнителни трансфери в размер до 25 000 хил. лв. за финансиране на социални услуги по приключили проекти на оперативни програми.
(2) Средствата по ал. 1 се осигуряват за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2023 г. и се предоставят по бюджетите на общините като обща субсидия за делегираните от държавата дейности.
(3) Министърът на труда и социалната политика предлага на министъра на финансите в срок не по-късно от 13 октомври 2023 г. да извърши промени на основните бюджетни взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2023 г. в рамките на средствата по ал. 1.
(4) Министърът на финансите извършва произтичащите промени по централния бюджет, включително на основните бюджетни взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2023 г.
Чл. 19. (1) Одобрява допълнителни трансфери в размер до 735 хил. лв. по бюджетите на общините за изплащане на действително извършени пътни разходи на правоимащи болни.
(2) Средствата по ал. 1 се осигуряват за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2023 г. и се предоставят по бюджетите на общините като трансфери за други целеви разходи.
(3) Министърът на финансите извършва произтичащите промени по централния бюджет, включително на бюджетните взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2023 г.
(4) Средствата по ал. 1 се предоставят на общините в срок до 29 септември 2023 г. за първото шестмесечие, а за второто шестмесечие – не по-късно от 22 декември 2023 г.
(5) Списъкът на заболяванията и състоянията, за които се предоставят средствата по ал. 1, се определя от министъра на здравеопазването. Списъкът съдържа данни по общини за прогнозния брой на правоимащите пациенти по информация, предоставена на Министерството на здравеопазването от общините, за броя на пътуванията и за максималния размер на разходите за всеки вид заболяване и състояние в рамките на средствата по ал. 1.
Чл. 20. (1) Одобрява допълнителни трансфери в размер до 300 хил. лв. по бюджетите на общините за изплащане на действително извършени разходи по чл. 34, ал. 1 от Правилника за устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи, приет с Постановление № 83 на Министерския съвет от 2010 г. (обн., ДВ, бр. 34 от 2010 г.; изм. и доп., бр. 5 и 41 от 2011 г., бр. 55 от 2014 г., бр. 96 от 2016 г., бр. 62 от 2018 г., бр. 84 от 2019 г., бр. 59 от 2021 г. и бр. 47 и 50 от 2022 г.).
(2) Средствата по ал. 1 се осигуряват за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2023 г. и се предоставят по бюджетите на общините като трансфери за други целеви разходи.
(3) Министърът на финансите извършва произтичащите промени по централния бюджет, включително на бюджетните взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2023 г.
(4) Средствата по ал. 1 се предоставят на общините в срок до 29 септември 2023 г. за първото шестмесечие, а за второто шестмесечие – не по-късно от 22 декември 2023 г.
Чл. 21. (1) Одобрява допълнителни трансфери в размер до 1 335 хил. лв. по бюджетите на общините за финансиране на подготовката, осигуряването и дейността на доброволните формирования.
(2) Средствата по ал. 1 се осигуряват за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2023 г. и се предоставят по бюджетите на общините като обща субсидия за делегираните от държавата дейности на основание чл. 42 и 43 от Закона за защита при бедствия и по реда на Наредбата за условията, реда за получаване и размерите на възнагражденията на доброволците за обучение и за изпълнение на задачи за защита при бедствия, приета с Постановление № 143 на Министерския съвет от 2008 г. (обн., ДВ, бр. 58 от 2008 г.; изм. и доп., бр. 7 от 2011 г., бр. 16 от 2013 г., бр. 60 от 2014 г., бр. 93 от 2017 г. и бр. 29 от 2019 г.).
(3) Министърът на финансите извършва произтичащите промени по централния бюджет, включително на основните бюджетни взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2023 г.
(4) Средствата по ал. 1 се предоставят на общините в срок до 29 септември 2023 г. за първото шестмесечие, а за второто шестмесечие – не по-късно от 22 декември 2023 г.
Чл. 22. (1) Одобрява допълнителен трансфер в размер до 5 500 хил. лв. по бюджетите на общините за изплащане от държавата на присъдена издръжка по чл. 152, ал. 1 от Семейния кодекс и по чл. 13 от Наредбата за определяне на реда за изплащане от държавата на присъдена издръжка, приета с Постановление № 167 на Министерския съвет от 2011 г. (обн., ДВ, бр. 48 от 2011 г.; изм. и доп., бр. 22 от 2012 г.).
(2) Средствата по ал. 1 се осигуряват за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2023 г. и се предоставят по бюджетите на общините като трансфери за други целеви разходи в срок до 29 септември 2023 г. за първото шестмесечие, а за второто шестмесечие – не по-късно от 22 декември 2023 г.
(3) Министърът на финансите извършва произтичащите промени по централния бюджет, включително на бюджетните взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2023 г.
(4) Средствата, възстановени по реда на чл. 14, ал. 2 от наредбата по ал. 1, се отчитат в намаление на разходите на общината.
(5) Министерството на финансите прихваща средствата по ал. 4 от подлежащия на предоставяне трансфер за действително извършени разходи за изплащане на присъдена издръжка, като наличните към 31 декември 2022 г. средства по бюджетите на общините, възстановени по реда на чл. 14, ал. 2 от наредбата по ал. 1, остават като преходен остатък и се използват през 2023 г. за същата цел.
Чл. 23. Средствата за възнаграждения и дължимите осигурителни вноски на външните членове на одитните комитети към общините се осигуряват за сметка на предвидените средства в централния бюджет за 2023 г.
Чл. 24. (1) Министърът на здравеопазването чрез регионалните здравни инспекции определя, наблюдава и координира промените в натуралните показатели за броя на децата в детските ясли, на децата в детските кухни и на здравните медиатори по общини в делегираните от държавата дейности по здравеопазване, финансирани по стандарти.
(2) Министерството на здравеопазването в срок до 5 септември 2023 г. изготвя информация за разпределението по общини на броя на децата в детските ясли, на децата в детските кухни и на здравните медиатори към 1 януари 2023 г.
(3) Министърът на здравеопазването въз основа на данните от информацията по ал. 2 предлага на министъра на финансите в срок до 15 септември 2023 г. да извърши компенсирани промени на основните бюджетни взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2023 г. във връзка с настъпили промени в броя на децата в детските ясли, на децата в детските кухни и на здравните медиатори, въз основа на които се разпределят средствата по стандарти.
(4) Въз основа на данните от информационната система на Министерството на образованието и науката и на предложението от министъра на здравеопазването по ал. 3 министърът на финансите извършва промени на основните бюджетни взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2023 г. във връзка с настъпили промени в броя на учениците и на децата в детските градини, наблюдавани в здравните кабинети, и на децата в яслените групи на детските градини за учебната 2022 – 2023 година, които се финансират по стандарти.
(5) Общините представят на регионалните здравни инспекции информация в края на всяко тримесечие за броя на децата в детските ясли, на децата в детските кухни и на здравните медиатори.
Чл. 25. (1) За покриване на разходите за обслужването от банките на операциите на бюджетните организации по събирането на приходи и други постъпления чрез картови плащания по чл. 4, ал. 1 от Закона за ограничаване на плащанията в брой одобрява за сметка на централния бюджет съгласно чл. 104 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г.:
1. допълнителни разходи в общ размер 1 171 440 лв. по бюджети на първостепенни разпоредители с бюджет по държавния бюджет, разпределени по съответните бюджети, в т.ч. по области на политики/функционални области и/или бюджетни програми на първостепенните разпоредители с бюджет, които прилагат програмен формат на бюджет, съгласно раздел I от приложение № 5; с предвидените за съответните бюджети суми на разходите се увеличават и показателите по чл. 86, ал. 2, т. 5 и 6 от Закона за публичните финанси за 2023 г.;
2. допълнителни трансфери чрез бюджета на Министерството на образованието и науката за държавните висши училища и Българската академия на науките в общ размер 245 520 лв., разпределени по съответните държавни висши училища и Българската академия на науките съгласно раздел II от приложение № 5;
3. допълнителен трансфер чрез бюджета на Министерството на отбраната за държавни висши военни училища в размер 900 лв., съгласно раздел III от приложение № 5;
4. допълнителни трансфери по бюджетите на Националния осигурителен институт, на Българската национална телевизия и на Българската телеграфна агенция в общ размер 3180 лв., разпределени по съответните бюджети съгласно раздел IV от приложение № 5;
5. допълнителни трансфери за други целеви разходи по бюджетите на общините в общ размер 1 278 350 лв., разпределени по съответните общини съгласно раздел V от приложение № 5.
(2) Първостепенните разпоредители с бюджет по бюджетите по ал. 1, т. 1, 2 и 3, както и съответните разпоредители с бюджет по бюджетите на Българската национална телевизия и Българската телеграфна агенция да извършат съответните промени по бюджетите си за 2023 г. след представяне на първоначалното месечно разпределение на бюджетите си и да уведомят министъра на финансите в срок до 29 септември 2023 г.
(3) Министърът на финансите да извърши налагащите се промени по централния бюджет, включително по бюджетните взаимоотношения по ал. 1, т. 5.
(4) Министерството на финансите залага еднократно лимити за плащания в СЕБРА по съответните бюджети по ал. 1, т. 1, 2 и 3, както и по централния бюджет за трансферите за общините по ал. 1, т. 5 в срок 29 септември 2023 г.
(5) Министерството на финансите еднократно превежда и залага като лимит за плащания в СЕБРА по съответните бюджети сумите по ал. 1, т. 4.
(6) Първостепенните разпоредители с бюджет по бюджетите по ал. 1, т. 2 и 3 еднократно превеждат предвидените за съответните бюджетни организации суми от раздел II и раздел III на приложение № 5 в срок до 29 септември 2023 г.
Чл. 26. (1) Остатъчните салда от конвертируемите валутни наличности към 31 декември 2022 г. в задграничните представителства на Република България могат да се ползват за сметка на утвърденото бюджетно взаимоотношение с централния бюджет на бюджета на Министерството на външните работи за 2023 г., а в Центъра на промишлеността на Република България в Москва, Руската федерация – за сметка на утвърденото бюджетно взаимоотношение с централния бюджет на бюджета на Министерството на икономиката и индустрията за 2023 г.
(2) Реализираните приходи във валута от второстепенните разпоредители с бюджет – задграничните представителства на Република България, могат да се използват за издръжка и трансфери в системата на Министерството на външните работи в рамките на утвърдения му бюджет за 2023 г.
Чл. 27. (1) Одобрява допълнителни разходи в общ размер 909 363 лв. по бюджета на Министерството на правосъдието за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2023 г. в изпълнение на Решение № 87 на Министерския съвет от 2023 г. за сключване на приятелско споразумение по Делото „Стоилов срещу България“ (жалба № 52550/20) пред Европейския съд по правата на човека; Решение № 92 на Министерския съвет от 2023 г. за сключване на приятелско споразумение по Делото „Стефанов и други срещу България“ (жалба № 50986/16) пред Европейския съд по правата на човека; Решение № 93 на Министерския съвет от 2023 г. за изплащане на обезщетенията по решенията на Европейския съд по правата на човека по делата „Бойчев срещу България“ (жалба № 59667/14), „Пакетова и др. срещу България“ (жалби № 17808/19 и № 36972/19), „Ганчеви срещу България“ (жалба № 40026/19), „Халил срещу България“ (жалба № 40029/19) и „Стоянова срещу България“ (жалба № 40101/19); Решение № 153 на Министерския съвет от 2023 г. за сключване на приятелско споразумение с първия жалбоподател по делото „Стоянов и Табаков срещу България“ (2) (жалба № 64387/14) пред Европейския съд по правата на човека; Решение № 154 на Министерския съвет от 2023 г. за одобряване на едностранна декларация по делото „Тимотей мотърс“ – ЕООД, срещу България“ (жалба № 27026/16) пред Европейския съд по правата на човека; Решение № 261 на Министерския съвет от 2023 г. за изплащане на обезщетенията по решенията на Европейския съд по правата на човека по делата „Николай Костадинов срещу България“ (жалба № 21743/15), „Тончев и др. срещу България“ (жалба № 56862/15), „Николаев и други срещу България“ (жалби № 48806/11 и № 11138/12) и „Шопов и други срещу България“ (жалби № 38398/11, № 59983/12 и № 16753/18) и за изменение на Решение № 93 на Министерския съвет от 2023 г. за изплащане на обезщетенията по решенията на Европейския съд по правата на човека по делата „Бойчев срещу България“ (жалба № 59667/14), „Пакетова и др. срещу България“ (жалби № 17808/19 и № 36972/19), „Ганчеви срещу България“ (жалба № 40026/19), „Халил срещу България“ (жалба № 40029/19) и „Стоянова срещу България“ (жалба № 40101/19); Решение № 262 на Министерския съвет от 2023 г. за сключване на приятелско споразумение по Делото „Ахмедов срещу България“ (жалба № 40631/20) пред Европейския съд по правата на човека; Решение № 263 на Министерския съвет от 2023 г. за сключване на приятелско споразумение с жалбоподателите по Делото „Стоянов и други срещу България“ (жалба № 40060/18) пред Европейския съд по правата на човека; Решение № 264 на Министерския съвет от 2023 г. за сключване на приятелско споразумение с жалбоподателката по Делото „Маркова срещу България“ (жалба № 31163/18) пред Европейския съд по правата на човека и Решение № 393 на Министерския съвет от 2023 г. за изплащане на обезщетенията по решенията на Европейския съд по правата на човека по делата „Авенди“ – ООД, срещу България“ (жалба № 48786/09), „Ляпчев и други срещу България“ (жалби № 75478/13 и № 30713/15), „Сабуни и други срещу България“ (жалби № 25795/15 и № 59286/16) и „Кулинов и други срещу България“ (жалби № 28151/15, № 7413/21 и № 30642/21).
(2) Със сумата по ал. 1 се увеличават разходите по бюджета на Министерството на правосъдието за 2023 г. по „Политика в областта на правосъдието“, бюджетна програма „Правна рамка за функционирането на съдебната система“.
(3) Със сумата по ал. 1 да се увеличат показателите по чл. 13, ал. 3 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г.
(4) Министърът на правосъдието да извърши произтичащите от ал. 1 промени по бюджета на Министерството на правосъдието за 2023 г. и да уведоми министъра на финансите.
(5) Министърът на финансите да извърши произтичащите от ал. 1 промени по централния бюджет за 2023 г.
Чл. 28. (1) Одобрява допълнителни разходи в размер 12 108 000 лв. по бюджета на Централната избирателна комисия за 2023 г. за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2023 г. в изпълнение на Решение № 211 на Министерския съвет от 2023 г. за одобряване на допълнително финансиране на Централната избирателна комисия за 2023 г. за обезпечаване на дейности, свързани с логистичното и техническото осигуряване на машинното гласуване в изборите за народни представители на 2 април 2023 г.
(2) Със сумата по ал. 1 да се увеличат разходите по бюджета на Централната избирателна комисия за 2023 г. по функционална област „Организиране и произвеждане на законосъобразни, честни и свободни избори и национални референдуми“, бюджетна програма „Избори и национални референдуми“.
(3) Със сумата по ал. 1 да се увеличат показателите по чл. 45, ал. 3 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г.
(4) Председателят на Централната избирателна комисия да извърши произтичащите от ал. 1 промени по бюджета на Централната избирателна комисия за 2023 г. и да уведоми министъра на финансите.
(5) Министърът на финансите да извърши произтичащите от ал. 1 промени по централния бюджет за 2023 г.
Чл. 29. (1) Средствата от резерва за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия по чл. 1, ал. 2, раздел ІІ, т. 5.1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г. се разходват при спазване на правото на Европейския съюз и българското законодателство в областта на държавните помощи.
(2) Определя лимит в размер 30 на сто от средствата по ал. 1 за финансиране на превантивни дейности за намаляване на риска от бедствия като допълващо финансиране към одобрения бюджет на съответната бюджетна организация и/или осигурените средства от други източници.
(3) Неусвоените средства от приключени обекти, отпуснати на министерствата и ведомствата от резерва за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия, се превеждат по бюджета на съответния първостепенен разпоредител с бюджет до 15-о число на месеца, следващ месеца на завършване и разплащане на обектите. За тези суми се извършват промени по бюджетите им и по централния бюджет за възстановяване в резерва за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия.
(4) Подлежащите на възстановяване средства от общините от обекти, които са приключени, включително от предходни години, се превеждат като трансфер по отделно открита банкова сметка на централния бюджет на името на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ на Министерството на вътрешните работи в Българската народна банка до 15-о число на месеца, следващ месеца на завършване и разплащане на обектите, за които са предназначени, но не по-късно от 20 декември 2023 г. Операциите и наличностите по тази сметка се отразяват в отчетността на централния бюджет и не се включват в бюджета на Министерството на вътрешните работи. Възстановените суми се отчитат по централния бюджет и по бюджетите на общините като възстановени трансфери.
(5) Въз основа на предложение от министъра на вътрешните работи с размера на постъпилите по сметката по ал. 4 суми министърът на финансите извършва промени по централния бюджет за възстановяването им в резерва за непредвидени и/или неотложни разходи в частта му за предотвратяване, овладяване и преодоляване на последиците от бедствия и увеличение на постъпленията от възстановени трансфери. Тези промени се отразяват в централния бюджет като общи суми, без да се разпределят по общини.
(6) Възстановените средства по ал. 3 и 5 могат да се преразпределят по реда на ал. 1.
(7) Алинеи 1, 3 и 6 се прилагат и за разпоредителите с бюджет, които прилагат системата на делегираните бюджети.
Чл. 30. Средствата от общия бюджет на Европейския съюз за възстановяване на разходите за делегати на Република България при участие в заседания на работните формати на Съвета на Европейския съюз постъпват по отделно открита сметка на централния бюджет в Българската народна банка и се отчитат като намаление на разходите на централния бюджет.
Чл. 31. От средствата, предвидени за краткосрочни командировки в чужбина за 2023 г., приоритетно се предоставят средства за разходи съгласно раздел VI от Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина, приета с Постановление № 115 на Министерския съвет от 2004 г. (обн., ДВ, бр. 50 от 2004 г.; изм. и доп., бр. 80 и 86 от 2004 г., бр. 36 и 96 от 2005 г., бр. 2 от 2006 г., бр. 23 и 98 от 2007 г., бр. 64 от 2008 г., бр. 10 от 2009 г., бр. 73 от 2010 г., бр. 19 от 2011 г., бр. 61 от 2012 г., бр. 51 и 57 от 2015 г., бр. 27 от 2016 г., бр. 2 от 2017 г., бр. 18 от 2020 г., бр. 11 и 97 от 2021 г., бр. 36, 60, 70 и 82 от 2022 г. и бр. 27 и 63 от 2023 г.).
Чл. 32. (1) Средствата, изразходвани за участие на делегати на Българската народна банка в заседания на работните формати на Съвета на Европейския съюз, които попадат в обхвата на действащото към момента на пътуването решение на генералния секретар на Съвета/върховния представител за Общата външна политика и политика на сигурност относно възстановяване на разходи за делегати на членовете на Съвета, се възстановяват в двумесечен срок на Българската народна банка от централния бюджет след извършване на проверка от Генералния секретариат на Съвета на декларираните от Република България и подлежащи на възстановяване разходи за съответната бюджетна година.
(2) Превеждането на средствата по ал. 1 се извършва въз основа на отправено от Българската народна банка писмено искане до министъра на финансите след срока по ал. 1 и се отразява в увеличение на разходите на централния бюджет.
Чл. 33. (1) Първостепенните разпоредители с бюджет по приложение № 1 в сроковете за представяне на тримесечните отчети за изпълнението на бюджетите си представят в Министерството на финансите отчет, включващ тримесечна информация за разходите по бюджетни програми.
(2) Формата, съдържанието и сроковете за съставянето и представянето на отчетите по ал. 1 се определят с указания на министъра на финансите.
(3) Първостепенните разпоредители с бюджет по ал. 1 публикуват отчетите на интернет страниците си в срок до 10 дни от представянето им в Министерството на финансите при спазване изискванията на Закона за защита на класифицираната информация.
Чл. 34. Разходите за представителни цели на бюджетните организации се определят, както следва:
1. на държавните органи, министерствата, ведомствата и на държавните висши училища и колежи – от съответния министър, ръководител или от колективния орган на управление;
2. на областните администрации – от министър-председателя или от главния секретар на Министерския съвет в случай на упълномощаване;
3. на общините – от съответния общински съвет, при спазване на ограниченията по чл. 94 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г.
Чл. 35. (1) Бюджетните организации могат да извършват разходи в полза на работниците и служителите за пътуване, както следва:
1. в границите на населеното място, когато това произтича от характера на трудовата им дейност;
2. от местоживеенето до местоработата и обратно, когато те се намират в различни населени места – за лица със специалност и квалификация, изискващи се за съответната длъжност.
(2) Въз основа на трудовите задължения и изискванията за длъжността, определени с длъжностните характеристики, работодателят, а за дейностите, финансирани от общинските бюджети – общинският съвет, утвърждава списък на длъжностите и на лицата, които имат право на транспортни разноски по ал. 1.
(3) Разходите по ал. 1 се извършват в рамките на средствата по бюджетите, не се считат за социални и се отчитат като разходи за съответната дейност въз основа на документи, удостоверяващи извършването им (фактури, билети и абонаментни карти).
Чл. 36. (1) Средствата за социално-битово и културно обслужване на персонала в бюджетните организации заедно с припадащите се суми за данъци и осигурителни вноски са за сметка на средствата за издръжка и/или персонал.
(2) Средствата за социално-битово и културно обслужване на персонала в бюджетните организации се определят в размер до 3 на сто от утвърдените разходи за основни заплати на лицата, назначени по трудови правоотношения, и на лицата, чиито правоотношения се уреждат със Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, Закона за Държавна агенция „Национална сигурност“, Закона за Министерството на вътрешните работи, Закона за Националната служба за охрана и със Закона за Държавна агенция „Разузнаване“, а се разходват през годината на базата на начислените средства за основни заплати.
(3) Определянето, разходването и отчитането на средствата по ал. 2 се извършват чрез съответните бюджети в рамките на бюджетната година. Сумата по ал. 2 включва дължимите осигурителни вноски и данъци за сметка на бюджетната организация.
(4) Начинът на използване на средствата по ал. 2 се определя с решение на общото събрание на работниците и служителите.
(5) Използването на средствата по ал. 2 за лицата, чиито правоотношения се уреждат със Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, Закона за Министерството на вътрешните работи, Закона за Държавна агенция „Национална сигурност“, Закона за Националната служба за охрана и със Закона за Държавна агенция „Разузнаване“, се определя със заповед на съответния министър/ръководител.
Чл. 37. (1) Министърът на финансите въз основа на предложения от министъра на образованието и науката, от министъра на здравеопазването, от министъра на културата, от министъра на труда и социалната политика, от министъра на вътрешните работи и от министъра на отбраната извършва компенсирани промени на основните бюджетни взаимоотношения на общините с централния бюджет за 2023 г. в резултат на настъпили промени от преструктуриране на делегираните от държавата дейности и/или от промяна в натуралните показатели по функциите образование, здравеопазване, социално осигуряване, подпомагане и грижи, култура, спорт, почивни дейности и религиозно дело, отбрана и сигурност в рамките на предвидените със Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г. средства.
(2) В случай на промяна на основните бюджетни взаимоотношения на общините с централния бюджет в резултат на преструктуриране на делегираните от държавата дейности и/или от промяна в натуралните показатели по ал. 1 за функция социално осигуряване, подпомагане и грижи и по реда на чл. 24, ал. 4 за функция здравеопазване освободените средства по централния бюджет могат да се ползват за същата цел по реда на ал. 1.
(3) Предложенията по ал. 1 следва да бъдат направени в срок не по-късно от 13 октомври 2023 г.
Чл. 38. (1) Първостепенните разпоредители с бюджет предоставят на училищата, на детските градини и на центровете за подкрепа на личностното развитие в системата на предучилищното и училищното образование средствата по стандарти, разпределени по формули, и целевите средства в срок до 7 работни дни от получаването им от централния бюджет. За училищата, включени в СЕБРА, предоставянето на средствата се извършва чрез залагането на месечни лимити за плащания.
(2) Общините предоставят на съответните структури за делегираните от държавата дейности по функциите отбрана и сигурност, здравеопазване, социално осигуряване, подпомагане и грижи, култура, спорт, почивни дейности и религиозно дело, икономически дейности и услуги средствата по стандарти и целевите средства в срок до 7 работни дни от получаването им от централния бюджет.
Чл. 39. (1) Министърът на образованието и науката извършва промени на трансферите за държавните висши училища по и между елементите, определени в чл. 91, ал. 1 от Закона за висшето образование, по реда на чл. 112, ал. 3 от Закона за публичните финанси.
(2) Промените по ал. 1 на трансферите за издръжка на обучението се извършват при запазване на еднакъв базов норматив за всички държавни висши училища и за всички професионални направления.
(3) Допълнителните трансфери на държавните висши училища, които се предоставят на основание и по ред, различни от чл. 91 от Закона за висшето образование, и не представляват елемент на субсидията по чл. 91, ал. 1 от същия закон, се отразяват по отделен елемент – „Други трансфери“.
(4) Промени между отделните показатели и направленията на средствата за изпълнението на основните дейности, за администрираните дейности и за национално възложените дейности на Българската академия на науките по приложение № 2 се допускат в размер до 10 на сто от определения с чл. 16, ал. 4 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г. трансфер за Българската академия на науките за 2023 г. след съгласуване с министъра на образованието и науката.
Чл. 40. (1) Финансирането на разкритите след 1 януари 2023 г. места в детските ясли, детските кухни, детските градини, специализираните институции за социални услуги и социалните услуги, предоставяни в общността, се осигурява от приходите на общината.
(2) Финансирането на местата по ал. 1 през годината може да се осигури и чрез компенсирани промени в съответните функции по предложение на секторните министри в рамките на предвидените със Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г. средства.
(3) От следващата бюджетна година финансирането на места в детските ясли, детските кухни, специализираните институции за социални услуги и в социалните услуги, предоставяни в общността, може да се осигури по стандартите за съответните делегирани от държавата дейности, при условие че местата са разкрити не по-късно от 30 септември 2023 г. Разкритите след 30 септември 2023 г. места от следващата бюджетна година се осигуряват от собствени приходи на общините или чрез компенсирани промени в съответните функции по предложение на секторните министри.
Чл. 41. (1) В зависимост от вида на организацията на предучилищното образование – целодневна или полудневна, и други обективни различия в разходите за издръжка на институцията кметът на съответната община може да определи диференциран размер на средствата по норматива за издръжка на дете в общинска детска градина или общинско училище, включващ и компенсиране на отпадането на съответните такси по Закона за местните данъци и такси, определени по бюджетните взаимоотношения на общините с централния бюджет за финансиране на делегираните от държавата дейности по функция „Образование“.
(2) За децата в групи с полудневна организация на предучилищното образование се определят не по-малко от 30 на сто от средствата по норматива за издръжка на дете в общинска детска градина или общинско училище, включващ и компенсиране на отпадането на съответните такси по Закона за местните данъци и такси.
Чл. 42. (1) Неусвоените до 31 декември 2022 г. трансфери за други целеви разходи, предоставени по бюджетите на общините за 2022 г. и предходни години по реда на наредбата по § 4, ал. 3 от заключителните разпоредби на Закона за автомобилните превози, се възстановяват по сметка на централния бюджет в срок до един месец от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“.
(2) Неусвоените до 31 декември 2022 г. трансфери за други целеви разходи, предоставени по бюджетите на общините за 2022 г. за аванс за покриване на част от транспортните разходи за доставка на хляб и основни хранителни продукти, се възстановяват по сметка на централния бюджет в срок до един месец от обнародването на постановлението в „Държавен вестник“.
(3) Неусвоените към 31 декември 2022 г. средства по бюджетите на общините от трансфери за други целеви разходи, постъпили по реда на чл. 89 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2021 г. и чл. 55 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г., се разходват през 2023 г. за финансиране на неотложни текущи ремонти на общински пътища, на улична мрежа и на сгради – публична общинска собственост, съгласно решенията на общинските съвети от 2021 г. и 2022 г., а за приключилите ремонти – по решения от 2023 г.
(4) По решение на общинския съвет до размера на трансформираната целева субсидия по реда на чл. 55 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г. за финансиране на неотложни текущи ремонти на общински пътища, на улична мрежа и на сгради – публична общинска собственост, може да се извършват компенсирани промени между разходите за неотложни текущи ремонти на общински пътища, на улична мрежа и на сгради – публична общинска собственост, в рамките на бюджетната година.
Чл. 43. Неусвоените към 31 декември 2023 г. средства по бюджетите на общините от трансферите за други целеви разходи за местни дейности по чл. 51, т. 2 във връзка с чл. 56 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г. се възстановяват в държавния бюджет до 31 януари 2024 г.
Чл. 44. Неусвоените към 31 декември 2022 г. средства по бюджетите на общините от трансфери по чл. 52, ал. 1, т. 1, буква „в“ от Закона за публичните финанси се разходват съгласно одобрените от общинските съвети разчети за финансиране на капиталовите разходи за 2023 г. при спазване на ограниченията по чл. 45.
Чл. 45. Със средства от целевата субсидия за капиталови разходи по чл. 51 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г. не могат да се финансират разходи за общинската администрация за придобиване на леки автомобили, включително за плащания по договори за лизинг от предходни години, за мобилни телефони и стопански инвентар.
Чл. 46. (1) По реда на чл. 55 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г. целевата субсидия за капиталови разходи по чл. 51 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г. може да бъде трансформирана в трансфер за други целеви разходи на общината за извършване на неотложни текущи ремонти на общински пътища, на улична мрежа, на сгради – публична общинска собственост, и за извършване на разходи по почистване на речни легла за осигуряване на нормалната им проводимост в урбанизираните територии, в срок до 13 октомври 2023 г.
(2) Предложението на кмета на общината до министъра на финансите може да се направи еднократно в срок до 29 септември 2023 г.
(3) Към предложението на кмета на общината до министъра на финансите за трансформиране на целевата субсидия за капиталови разходи по ал. 1 в трансфер за други целеви разходи на общината за извършване на неотложни текущи ремонти на общински пътища, на улична мрежа и на сгради – публична общинска собственост, се прилагат следните документи:
1. справка за трансформиране на средства от целева субсидия за капиталови разходи по образец съгласно приложение № 6, в която се съдържат данни за размера на средствата от целевата субсидия за капиталови разходи, за сметка на който след трансформация на средствата ще се финансират разходи за неотложни текущи ремонти на общински пътища, на улична мрежа и на сгради – публична общинска собственост, поименно определени като обекти, с конкретен размер за финансиране, съгласувана със служител от звеното по чл. 5, ал. 6 от Закона за устройство на територията; за всяка сграда се посочват данни за номер и дата на съставянето на акта за публична общинска собственост и годината на построяването й;
2. копие от доклада на кмета на общината до общинския съвет, обосноваващ причините, поради които се предлага трансформиране на целевата субсидия за капиталови разходи в целеви трансфер за финансиране разходите на общината за извършване на неотложни текущи ремонти на общински пътища, на улична мрежа и на сгради – публична общинска собственост;
3. копие от влязло в сила решение на общинския съвет за даване на съгласие кметът на общината да направи предложение до министъра на финансите за трансформиране на целевата субсидия, съдържащо задължително данните от справката по т. 1.
(4) Към предложението на кмета на общината до министъра на финансите за трансформиране на целевата субсидия за капиталови разходи по ал. 1 в трансфер за други целеви разходи на общината за извършване на разходи по почистване на речни легла за осигуряване на нормалната им проводимост в урбанизираните територии се прилагат следните документи:
1. заповед/заповеди на кмета на общината по чл. 140, ал. 4, т. 2 от Закона за водите за определяне на участъците от реката, чиято проводимост е намалена;
2. справка за трансформиране на средства от целева субсидия за капиталови разходи по образец съгласно приложение № 7, в която се съдържат данни за размера на средствата от целева субсидия за капиталови разходи, за сметка на който след трансформация на средствата ще се финансират неотложни разходи за почистване на речни легла за осигуряване на нормалната им проводимост в урбанизираните територии;
3. копие от доклада на кмета на общината до общинския съвет, обосноваващ причините, поради които се предлага трансформиране на целевата субсидия за капиталови разходи в целеви трансфер за финансиране разходите на общината за почистване на речните легла;
4. копие от влязло в сила решение на общинския съвет за даване на съгласие кметът на общината да направи предложение до министъра на финансите за трансформиране на средствата, съдържащо задължително данните от справката по т. 2.
(5) На основание документите по ал. 3 и 4 министърът на финансите може да извърши компенсирана промяна в намаление на средствата от целевата субсидия за капиталови разходи по чл. 51 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г. и увеличение на средствата от трансфер за други целеви разходи на общината.
(6) Отчитането на извършените разходи от трансформираната целева субсидия за капиталови разходи се извършва съгласно указанията и в срокове, определени по реда на чл. 133, ал. 5 от Закона за публичните финанси.
Чл. 47. Трансферът за зимно поддържане и снегопочистване на общинските пътища по чл. 51 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г. се предоставя за подпомагане на общините за дейностите за зимно поддържане на общинските пътища, регламентирани с Наредба № РД-02-20-19 от 2012 г. за поддържане и текущ ремонт на пътищата, издадена от министъра на регионалното развитие и благоустройството (обн., ДВ, бр. 91 от 2012 г.; попр., бр. 95 от 2012 г.).
Чл. 48. (1) Постъпилите по бюджетите на общините средства, изплатени от първостепенни разпоредители с бюджет по държавния бюджет по изпълнителни листове, издадени по съдебни дела за неверифицирани капиталови разходи по програми на Европейския съюз, които са вече приключили, се разходват за финансиране на капиталови разходи, погашения по общински дълг и други разходи по решение на общинския съвет.
(2) Одобрените с решението на общинския съвет капиталови разходи по ал. 1 не могат да са по-малко от размера на извършените от общините разходи от целева субсидия за капиталови разходи, с която са разплатени неверифицираните капиталови разходи, включително за погашения по общински дълг.
Чл. 49. (1) Общините представят на Агенцията за социално подпомагане в края на всеки месец информация за таксите за социални услуги, събрани и внесени по реда на чл. 50 и 52 от Закона за социалните услуги.
(2) Информацията по ал. 1 включва и отчетни данни на начислена основа.
Чл. 50. (1) До 20 на сто от ежемесечно превежданите от държавния бюджет средства за социални помощи могат да се разходват за предоставяне на социални помощи в натура.
(2) Министърът на труда и социалната политика определя конкретния размер, вида и начина на предоставяне на социалните помощи в натура.
Чл. 51. (1) Снабдяването на здравните и лечебните заведения с лекарствени продукти, медицински изделия, консумативи и инструментариум, медицинска техника и апаратура, предвидени в нормативен акт или произтичащи от приетите от Министерския съвет национални програми, планове и проекти, се осъществява от бюджета на Министерството на здравеопазването по реда на централизираните доставки.
(2) Министерството на здравеопазването може да предоставя целево средства за капиталови разходи на държавни лечебни заведения – търговски дружества, и на лечебни заведения – търговски дружества със смесено държавно и общинско участие в капитала.
Чл. 52. (1) Министърът на финансите може да не одобри смени на обслужващите банки на министерствата и ведомствата, чиито плащания се извършват чрез Системата за електронни бюджетни разплащания, когато смените не се налагат от обективни причини, възпрепятстващи нормалното банково обслужване.
(2) Разпоредбата на ал. 1 не се прилага за Народното събрание и за съдебната власт.
Чл. 53. Доколкото изрично не е предвидено друго с акт на Министерския съвет, разпоредбата на чл. 156 от Закона за публичните финанси продължава да се прилага и за средствата, постъпленията и/или плащанията на правоприемниците на преобразуваните лица, за които към датата на преобразуване е била приложена тази разпоредба.
Чл. 54. Когато постъпленията на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ са от реализация на държавни резерви и военновременни запаси, които са освободени без възстановяване, извън определените номенклатури и над утвърдените нормативи, министърът на финансите по предложение на председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ може да извърши компенсирани промени по бюджета на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, като за сметка на отчетеното намаление на разходите за придобиване на държавни резерви и военновременни запаси се увеличават разходите за закупуване на запаси по Закона за запасите от нефт и нефтопродукти и за издръжка и капиталови разходи.
Чл. 55. (1) Вноските за държавата по отчислената печалба, съответно по разпределените дивиденти, постъпват по отделна сметка за приходите на централния бюджет на Териториална дирекция „Големи данъкоплатци и осигурители“ на Националната агенция за приходите.
(2) Държавните предприятия и търговските дружества с държавно участие в капитала изпращат на Териториална дирекция „Големи данъкоплатци и осигурители“ на Националната агенция за приходите заверени копия от съответните протоколи относно решенията за разпределение на печалбата в срок до 20 дни от датата на приемането им.
(3) Държавните предприятия и търговските дружества с държавно участие в капитала изпращат на органа, упражняващ правата на държавата в съответното предприятие/дружество, заверено копие от документа за направените вноски за държавата по отчислената печалба, съответно по разпределените дивиденти, в срок до края на месеца, в който е извършено плащането.
Чл. 56. Министерството на финансите публикува ежемесечно отчетна информация за фискалния резерв в срок до края на месеца, следващ отчетния период.
Чл. 57. (1) На Национална компания „Железопътна инфраструктура“, „Метрополитен“ – ЕАД, „Фонд мениджър на финансови инструменти в България“ – ЕАД, и ВиК операторите – бенефициенти по оперативни програми, може да се предоставя авансово финансиране по ред, начин и в срокове, определени от министъра на финансите, при спазване на правото на Европейския съюз и на българското законодателство в областта на държавните помощи.
(2) Авансовото финансиране по ал. 1 се предоставя под формата на възмездна финансова помощ, като операциите по предоставянето и възстановяването на тези суми се отразяват в отчетността на Националния фонд в частта на финансирането.
(3) Авансовото финансиране по ал. 1 и 2 представлява предоставени чрез Националния фонд средства и/или заложени лимити за плащания за заемообразно финансиране на Национална компания „Железопътна инфраструктура“, „Метрополитен“ – ЕАД, „Фонд мениджър на финансови инструменти в България“ – ЕАД, и ВиК операторите – бенефициенти по оперативни програми, извън определените в съответствие с правилата за управление на съответните програми суми за финансиране.
Чл. 58. Водените салда по сметките за дълготрайни материални и нематериални активи, натрупани по програма ФАР от Националния фонд чрез Изпълнителна агенция „Програма ФАР“ към Министерството на регионалното развитие и благоустройството, се прехвърлят до 31 декември 2023 г. към съответния разпоредител с бюджет, за чиято сметка съгласно подписаните меморандуми са изградени или придобити.
Чл. 59. (1) До 10-о число на всеки месец Държавен фонд „Земеделие“ предоставя подробна писмена информация на Министерството на финансите за извършените плащания през предходния месец от заложените средства по бюджета на Държавен фонд „Земеделие“ за 2023 г. за финансиране на разходите за ДДС на общините по одобрени за подпомагане проекти по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., Програмата за морско дело и рибарство за периода 2014 – 2020 г., Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони на Република България за периода 2023 – 2027 г. и по Програмата за морско дело, рибарство и аквакултури за периода 2021 – 2027 г.
(2) В случаите, когато Държавен фонд „Земеделие“ и Министерството на земеделието и храните сключват договори с ползвателите на финансовата помощ по ал. 1, максималният размер на целевата субсидия за финансиране на разходите за ДДС се определя въз основа на договора и допълнителните споразумения към него.
(3) Финансиране на разходи за ДДС на ползвателите по ал. 1 е допустимо към авансово и при междинно и окончателно плащане на разходите по изпълнението на съответния проект.
(4) След всяко одобрение от Държавен фонд „Земеделие“ – за ползватели по Програмата за развитие на селските райони и Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони на Република България за периода 2023 – 2027 г., и от Министерството на земеделието и храните – за ползватели по Програмата за морско дело и рибарство и Програмата за морско дело, рибарство и аквакултури за периода 2021 – 2027 г., на проведена от общината тръжна процедура за избор на изпълнител се финансират разходи за ДДС в размер до 20 на сто от стойността на тръжната процедура, но не повече от 20 на сто от одобрената сума към заявката за авансово плащане.
(5) При междинно и окончателно плащане се финансират разходи за ДДС в размер на одобрената сума към заявката за междинно или окончателно плащане.
(6) В случаите, когато ползватели по ал. 1 – получатели на безвъзмездна финансова помощ по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., Програмата за морско дело и рибарство за периода 2014 – 2020 г., Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони на Република България за периода 2023 – 2027 г. и по Програмата за морско дело, рибарство и аквакултури за периода 2021 – 2027 г., са кандидатствали за получаване на безлихвен заем по одобрени проекти по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., Програмата за морско дело и рибарство за периода 2014 – 2020 г., Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони на Република България за периода 2023 – 2027 г. и по Програмата за морско дело, рибарство и аквакултури за периода 2021 – 2027 г., разходите за ДДС се финансират след проверка на цялостното изпълнение на проекта и одобряване от Държавен фонд „Земеделие“ на окончателния размер на безвъзмездната финансова помощ по съответния проект.
(7) При определяне финансирането на разходи за ДДС по ал. 5 и 6 Държавен фонд „Земеделие“ приспада разликата между изплатената сума за ДДС по ал. 4 и сумата за ДДС, получена на основата на реално извършените и допустими за финансово подпомагане разходи по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. или Програмата за морско дело и рибарство за периода 2014 – 2020 г., или Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони на Република България за периода 2023 – 2027 г., или Програмата за морско дело, рибарство и аквакултури за периода 2021 – 2027 г.
(8) При недостиг на финансов ресурс за възстановяване на разходите за ДДС на общините по одобрени за подпомагане проекти по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., Програмата за морско дело и рибарство за периода 2014 – 2020 г., Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони на Република България за периода 2023 – 2027 г. и по Програмата за морско дело, рибарство и аквакултури за периода 2021 – 2027 г. недостигът може да бъде осигурен за сметка на годишните разчети за разходите за национално финансиране на Държавен фонд „Земеделие“ за 2023 г.
Чл. 60. Предвидените по бюджета на Министерството на отбраната по чл. 11, ал. 1, раздел ІІ, т. 1.2.1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г. субсидии за нефинансови предприятия в размер 1 213 хил. лв. се предоставят на „ТЕРЕМ ХОЛДИНГ“ – ЕАД, София, за финансиране на основание чл. 13, ал. 1 във връзка с чл. 34, ал. 4 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България на дейностите по поддържане на военновременни мощности, усвояване на производство (ремонт) на отбранителни продукти и за изработване на контролни (тренировъчни) серии за производство (ремонт) на отбранителни продукти и на дейности по подготовка и изпълнение на разработените планове.
Чл. 61. С оглед на осигуряване на ефективно управление на публичните разходи разпоредителите с бюджет и държавните предприятия, които изпълняват проекти, финансирани по оперативните програми на Европейския съюз, както и дейности, финансирани от държавния бюджет, принципно допустими за финансиране по оперативните програми на Европейския съюз, прилагат правилата за възлагане и изпълнение, приложими за тези програми.
Чл. 62. (1) Одобрява допълнителни разходи по бюджета на Министерството на земеделието и храните за 2023 г. в размер на 2 500 хил. лв. за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2023 г. в изпълнение на т. 3 от Решение № 450 на Министерския съвет от 2023 г. за одобряване на финансиране за осъществяване на спешна дезинсекционна кампания по поречието на река Дунав.
(2) Със сумата по ал. 1 се увеличават утвърдените разходи по бюджета на Министерството на земеделието и храните за 2023 г. по „Политика в областта на земеделието и селските райони“, бюджетна програма „Безопасност по хранителната верига“.
(3) Със сумата по ал. 1 да се увеличат показателите по чл. 24, ал. 3 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г.
(4) Министърът на земеделието и храните да извърши произтичащите от ал. 1 промени по бюджета на Министерството на земеделието и храните за 2023 г. и да уведоми министъра на финансите.
(5) Министърът на финансите да извърши произтичащите от ал. 1 промени по централния бюджет за 2023 г.
Чл. 63. (1) Одобрява допълнителни разходи по бюджета на Държавен фонд „Земеделие“ за 2023 г. в размер на 213 000 хил. лв. за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2023 г. за изпълнение на политики по чл. 1, ал. 5, т. 8.1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г. и в изпълнение на т. 2 от Решение № 173 на Министерския съвет от 2023 г. за одобряване на финансиране за реализиране на политика в областта на земеделието за осигуряване на подкрепа на земеделските стопани по национални мерки и за компенсации на повишените цени на енергоносители, фуражи, препарати за растителна защита, горива и торове.
(2) Със сумата по ал. 1 се увеличават утвърдените разходи по бюджета на Държавен фонд „Земеделие“ за 2023 г. по Политика на Министерството на земеделието и храните в областта на земеделието и селските райони, бюджетна програма „Държавни помощи, национални доплащания и САПАРД“.
(3) Със сумата по ал. 1 да се увеличат показателите по чл. 46, ал. 3 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г.
(4) Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ да извърши произтичащите от ал. 1 промени по бюджета на Държавен фонд „Земеделие“ за 2023 г. и да уведоми министъра на финансите.
(5) Министърът на финансите да извърши произтичащите от ал. 1 промени по централния бюджет за 2023 г.
Чл. 64. (1) Одобрява допълнителни разходи по бюджета на Министерството на икономиката и индустрията за 2023 г. в размер на 566 600 лв. за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2023 г. за участие на Република България като страна почетен гост в 87-ия Международен панаир в Солун в периода 9 – 17 септември 2023 г.
(2) Със сумата по ал. 1 се увеличават утвърдените разходи по бюджета на Министерството на икономиката и индустрията за 2023 г. по Политика в областта на ефективното външноикономическо сътрудничество, бюджетна програма „Реализация на експортния потенциал и участие в търговската политика на Европейския съюз“.
(3) Със сумата по ал. 1 да се увеличат показателите по чл. 19, ал. 3 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г.
(4) Министърът на икономиката и индустрията да извърши произтичащите от ал. 1 промени по бюджета на Министерството на икономиката и индустрията за 2023 г. и да уведоми министъра на финансите.
(5) Министърът на финансите да извърши произтичащите от ал. 1 промени по централния бюджет за 2023 г.
Чл. 65. (1) Одобрява допълнителни плащания по бюджета на Министерството на транспорта и съобщенията за 2023 г. в частта на финансирането на бюджетното салдо за сметка на централния бюджет в размер 50 000 хил. лв. за предоставяне на заем на „Български пощи“ – ЕАД, в изпълнение на чл. 4 от Постановление № 97 на Министерския съвет от 2023 г.
(2) Помощта по ал. 1 се предоставя на „Български пощи“ – ЕАД, съгласно условията на Решение на Европейската комисия SA. 106972 (2023/N) – България – Помощ за оздравяване на „Български пощи“ – ЕАД.
(3) Министърът на транспорта и съобщенията да извърши съответните промени по бюджета на Министерството на транспорта и съобщенията за 2023 г. и да уведоми министъра на финансите.
(4) Министърът на финансите да извърши произтичащите от ал. 1 промени по централния бюджет за 2023 г.
Чл. 66. (1) Одобрява допълнителни разходи в размер на 23 552 300 лв. по бюджета на Министерския съвет за 2023 г. за сметка на предвидените разходи по централния бюджет за 2023 г. в изпълнение на Решение № 134 на Министерския съвет от 2023 г. за одобряване на финансиране за реализиране на обект „Аварийна реконструкция на филтърно и помпено стъпало на ПСПВ „Ясна поляна“ и на обект „Временно укрепване на носещата конструкция на резервоара за питейна вода на ПСПВ на язовир „Ясна поляна“.
(2) Със сумата по ал. 1 да се увеличат разходите по бюджета на Министерския съвет за 2023 г. по Политика в областта на осъществяването на държавните функции на територията на областите в България, бюджетна програма „Осъществяване на държавната политика на областно ниво“.
(3) Със сумата по ал. 1 да се увеличат показателите по чл. 6, ал. 3 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г.
(4) По Политика в областта на осъществяването на държавните функции на територията на областите в България, бюджетна програма „Осъществяване на държавната политика на областно ниво“, се създава администриран разходен параграф „Аварийна реконструкция на филтърно и помпено стъпало и временно укрепване на носещата конструкция на резервоара за питейна вода на ПСПВ на язовир „Ясна поляна“ със сумата по ал. 1.
(5) Изпълнението на дейностите по реализиране на обекта по ал. 1 се възлагат на областния управител на област Бургас.
(6) Главният секретар на Министерския съвет да извърши съответните промени по бюджета на Министерския съвет за 2023 г. и да уведоми министъра на финансите.
(7) Министърът на финансите да извърши произтичащите от ал. 1 промени по централния бюджет за 2023 г.
Чл. 67. Увеличенията на индивидуалните основни месечни заплати на структурите, които не са получили увеличение или увеличението е по-малко от 10 на сто през 2022 г., както и на общинската администрация влизат в сила от 1 януари 2023 г. и се извършват въз основа на годишните оценки на изпълнението на длъжността за 2022 г. на основание чл. 12 от Наредбата за заплатите на служителите в държавната администрация, приета с Постановление № 129 на Министерския съвет от 2012 г. (обн., ДВ, бр. 49 от 2012 г.; изм. и доп., бр. 80 и 103 от 2012 г., бр. 5 и 27 от 2013 г., бр. 5 и 50 от 2014 г., бр. 9 от 2015 г., бр. 1, 32, 36, 68, 76 и 103 от 2016 г., бр. 11, 44, 58 и 102 от 2017 г., бр. 107 от 2018 г., бр. 1, 5, 93 и 101 от 2019 г., бр. 9, 18, 66, 78, 93 и 103 от 2020 г., бр. 21 от 2021 г., бр. 25, 37, 55, 57, 60, 62 и 70 от 2022 г. и бр. 1 от 2023 г.), и в рамките на одобрените по бюджетите на съответните първостепенни разпоредители с бюджет (без общините) разходи за персонал за 2023 г.
Чл. 68. В срок до 30 септември 2023 г. ръководителите на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ и на Главна дирекция „Охрана“ да определят еднократно нов размер на индивидуалните основни месечни заплати считано от 1 август 2023 г. и в рамките на одобрените разходи за персонал за 2023 г.
Чл. 69. (1) Министърът на регионалното развитие и благоустройството и ръководителите на второстепенните разпоредители с бюджет в системата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството определят нов размер на индивидуалните основни месечни заплати на служителите в рамките на разходите за персонал по бюджета на административната структура за 2023 г.
(2) Определянето на размера на индивидуалните основни месечни заплати по ал. 1 се извършва въз основа на акт на съответния ръководител, издаден в едномесечен срок от влизане в сила на постановлението.
Заключителни разпоредби
§ 1. Постановление № 7 на Министерския съвет от 2023 г. за уреждане на бюджетни отношения през 2023 г. (ДВ, бр. 7 от 2023 г.) се отменя.
§ 2. Средствата по § 5, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Постановление № 10 на Министерския съвет от 2023 г. за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет (ДВ, бр. 9 от 2023 г.) и средствата по чл. 1, ал. 1 от Постановление № 11 на Министерския съвет от 2023 г. за прилагане на политиката по чл. 1, ал. 5, т. 13.4 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г. (ДВ, бр. 9 от 2023 г.) се одобряват по реда на чл. 109, ал. 3 от Закона за публичните финанси по предложение на министъра на транспорта и съобщенията.
§ 3. Постановлението се приема на основание чл. 51, ал. 2, чл. 55а, чл. 92, ал. 1 и чл. 109, ал. 3 и ал. 4, т. 2 от Закона за публичните финанси и чл. 55, ал. 1 и чл. 75 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2023 г.
§ 4. Постановлението влиза в сила от 1 януари 2023 г. с изключение на § 1 и 2, които влизат в сила от деня на обнародването на постановлението в „Държавен вестник“.
Министър-председател: Николай Денков
Главен секретар на Министерския съвет: Ваня Стойнева
ВИЖ приложенията
6344