ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 70 ОТ 22 МАЙ 2025 Г.
за създаване на Централен орган за покупки в сектор „Информационни и комуникационни технологии“ за нуждите на органи на изпълнителната власт
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
Чл. 1. С постановлението се определят функциите и отношенията на Централния орган за покупки в сектор „Информационни и комуникационни технологии“ (ЦОПСИКТ) с възложителите – органи на изпълнителната власт и техните администрации, за чиито нужди ще се провеждат обществените поръчки от ЦОПСИКТ, както и обектите на обществените поръчки.
Чл. 2. (1) Централен орган за покупки в сектор „Информационни и комуникационни технологии“ е министърът на електронното управление.
(2) Централният орган за покупки в сектор „Информационни и комуникационни технологии“ провежда процедури за възлагане на обществени поръчки с предмет съгласно чл. 3 за нуждите на органи на изпълнителната власт и техните администрации по чл. 4, ал. 1.
(3) При изпълнение на правомощията си по ал. 2 министърът на електронното управление се подпомага от дирекция в Министерството на електронното управление.
Чл. 3. Предмет на възлагане чрез ЦОПСИКТ са обществени поръчки за доставка на компютри и периферни устройства.
Чл. 4. (1) Централният орган за покупки в сектор „Информационни и комуникационни технологии“ провежда централизирани процедури за възлагане на обществени поръчки, като управлява динамични системи за покупки и сключва рамкови споразумения за нуждите на възложителите по чл. 5, ал. 2, т. 3, 4 и 8 – 13 от Закона за обществените поръчки.
(2) Възложителите по чл. 5, ал. 2, т. 3, 4, 8, 10, 11 и 12 от Закона за обществените поръчки, както и ръководителите на институции по т. 13 от същия закон с обща численост на персонала 300 и над 300 щатни бройки са задължени да се възползват от централизираните обществени поръчки, провеждани от ЦОПСИКТ.
(3) Възложителите по чл. 5, ал. 2, т. 9 от Закона за обществените поръчки, както и ръководителите на институции по т. 13 от същия закон с обща численост на персонала до 299 щатни бройки могат да се възползват от централизираните обществени поръчки, провеждани от ЦОПСИКТ.
(4) Възложителите по ал. 1 не са длъжни да се възползват от централизираното възлагане, когато за срока му на действие възлаганите от тях доставки са с прогнозна стойност, по-ниска от тази по чл. 20, ал. 4 от Закона за обществените поръчки.
(5) Въз основа на централизираните обществени поръчки възложителите по ал. 1 сключват договори в рамките на утвърдените им лимити. Плащанията по тези договори се извършват от бюджетите на съответните разпоредители с бюджет. Когато потребностите на възложител превишават размера на лимита, възложителят съгласува с ЦОПСИКТ прогнозната стойност на своята поръчка, преди да пристъпи към възлагането.
(6) Постановлението не се прилага за Държавна агенция „Национална сигурност“, Държавна агенция „Технически операции“, Държавна агенция „Разузнаване“, Комисията за противодействие на корупцията и Комисията за отнемане на незаконно придобитото имущество.
Чл. 5. (1) Централният орган за покупки в сектор „Информационни и комуникационни технологии“ изпълнява функции по планиране, подготовка и провеждане на процедури за възлагане на обществени поръчки за нуждите на органите на изпълнителната власт и техните администрации по чл. 4, ал. 1, като:
1. анализира информацията, налична в Министерството на електронното управление, с цел установяване на потребностите на възложителите по чл. 4, ал. 1, като при необходимост изисква, събира, обобщава и анализира информация за потребността от стоките – предмет на възлагане по чл. 3, предоставена от възложителите;
2. изисква от възложителите по чл. 4, ал. 1 друга информация и/или документи, необходими за изпълнение на правомощията му по постановлението;
3. изготвя график за предвижданите централизирани обществени поръчки;
4. организира подготовката и осъществява провеждането на процедури за възлагане на обществени поръчки по реда и при условията на Закона за обществените поръчки;
5. назначава комисии за оценка и класиране на заявленията за участие и офертите в процедурите;
6. сключва рамкови споразумения с избраните изпълнители или създава динамични системи за покупки съобразно разпоредбите на Закона за обществените поръчки;
7. контролира изпълнението на възложените централизирани обществени поръчки;
8. утвърждава образци на документи за провеждането на централизираните обществени поръчки и за контрола върху изпълнението им;
9. предоставя информация и дава указания и разяснения на възложителите по чл. 4, ал. 1 във връзка с подготовката, провеждането и изпълнението на централизираните обществени поръчки;
10. има право да извършва на място проверки на изпълнението на условията на централизираните обществени поръчки от страна на изпълнителите;
11. изпълнява и всякакви други дейности във връзка с правомощията му по постановлението.
(2) Планирането и провеждането на обществени поръчки от ЦОПСИКТ с предмет по чл. 3 стартира в срок не по-късно от 9 месеца преди изтичането на срока на действие на централизираните рамкови споразумения, сключени от ЦОПСИКТ, или на динамичните системи за покупки, създадени от ЦОПСИКТ.
Чл. 6. (1) Възложителите по чл. 4, ал. 1:
1. в случаите, когато в Министерството на електронното управление не е налична информация, предоставят на ЦОПСИКТ заявки, съдържащи данни за потребностите им от доставки по чл. 3 в процеса на планирането на централизираните обществени поръчки;
2. сключват договори въз основа на централизираните обществени поръчки в рамките на заявения финансов ресурс;
3. съгласуват с ЦОПСИКТ прогнозната стойност на обществената поръчка, преди да пристъпят към възлагането, когато потребностите на конкретния възложител превишават лимита;
4. изпращат до ЦОПСИКТ:
а) уведомления за извършени от стопанските субекти нарушения на условията на централизираните обществени поръчки, в това число при неподаване на оферта и отказ за сключване на договор;
б) уведомление за преустановяване на избора на изпълнител въз основа на централизирана обществена поръчка в 7-дневен срок от уведомяването на изпълнителите;
в) копия от влезлите в сила съдебни решения, с които е установено неизпълнение на договори, сключени въз основа на централизираните обществени поръчки, в 7-дневен срок от влизането им в сила;
5. предоставят на ЦОПСИКТ всяка друга информация, която бъде поискана от него или която преценят, че е нужна във връзка с изпълнението на постановлението;
6. извършват и други дейности, произтичащи от функциите им по постановлението.
(2) Във вътрешните си правила за управление на цикъла на обществените поръчки възложителите по чл. 4, ал. 1 включват и правила за реда за планиране, обмен на информация с ЦОПСИКТ, сключване на договори въз основа на централизираните обществени поръчки и за контрол на изпълнението на сключените договори.
Чл. 7. (1) Централният орган за покупки в сектор „Информационни и комуникационни технологии“ уведомява възложителите по чл. 4, ал. 1 за всяко влязло в сила решение по чл. 22, ал. 1, т. 6, 8, 10 и 11 от Закона за обществените поръчки в съответната централизирана процедура в 5-дневен срок от влизането в сила на решението. Централният орган за покупки в сектор „Информационни и комуникационни технологии“ уведомява възложителите по чл. 4, ал. 1 и при постъпване на жалба против решение или действие/бездействие на ЦОПСИКТ в 5-дневен срок от съобщението на Комисията за защита на конкуренцията за образуване на производството.
(2) След уведомлението по ал. 1, изречение първо възложителите по чл. 4, ал. 2 не могат да откриват процедура за възлагане на обществена поръчка със същия предмет, освен в случаите по ал. 1 при решение по чл. 22, ал. 1, т. 8 от Закона за обществените поръчки.
(3) Централният орган за покупки в сектор „Информационни и комуникационни технологии“ уведомява възложителите по чл. 4, ал. 1 за всяко сключено рамково споразумение, както и за създадена динамична система за покупки.
(4) Възложителите по чл. 4, ал. 2 в договорите с предмет по чл. 3, сключвани от тях за периодите, в които няма възложени централизирани обществени поръчки, осигуряват възможност тези договори да бъдат прекратени при сключването на договор със същия предмет въз основа на централизираната обществена поръчка. Когато условията в рамковото споразумение на ЦОПСИКТ са определени и са по-благоприятни от тези по действащия им договор, възложителите по чл. 4, ал. 2 сключват договор въз основа на рамковото споразумение, след което прекратяват действащия си договор. Когато в рамковото споразумение не са определени всички условия или е създадена динамична система за покупки, възложителите по чл. 4, ал. 2 имат право да запазят действащия си договор, ако не могат да договорят по-изгодни условия въз основа на централизираната обществена поръчка.
(5) Условията по ал. 2 и 4 се отнасят и за възложителите по чл. 4, ал. 3, които са решили да се възползват от централизираните обществени поръчки, провеждани от ЦОПСИКТ.
Чл. 8. Централният орган за покупки в сектор „Информационни и комуникационни технологии“ може да използва Централизирана автоматизирана информационна система „Електронни обществени поръчки“ за събиране на заявки от възложителите по чл. 4, ал. 1 за потребностите им от доставки на стоки по чл. 3, както и за комуникация с тях по конкретните заявки.
Преходни и заключителни разпоредби
§ 1. Постановлението се приема на основание чл. 96, ал. 2 от Закона за обществените поръчки.
§ 2. В Постановление № 385 на Министерския съвет от 2015 г. за дейността на Централния орган за покупки за нуждите на органите на изпълнителната власт (обн., ДВ, бр. 2 от 2016 г.; изм. и доп., бр. 34 и 74 от 2016 г., бр. 26, 36 и 54 от 2019 г., бр. 101 и 110 от 2020 г., бр. 33 и 36 от 2022 г. и бр. 29 и 49 от 2024 г.) в чл. 3, т. 1 буква „з“ се отменя.
§ 3. Планирането и провеждането на обществени поръчки от ЦОПСИКТ по чл. 3 стартира от 1 юни 2025 г.
§ 4. (1) Заварените процедури за възлагане на обществени поръчки и договори с предмета по чл. 3, сключени от органи на изпълнителната власт, се довършват при условията, при които са обявени, съответно запазват своето действие за срока, за който са сключени, освен ако бъдат прекратени преди изтичането на срока им.
(2) До сключването на рамково споразумение с предмет по чл. 3 възложителите по чл. 4, ал. 1 осигуряват дейностите по чл. 3 по общия ред, приложим съгласно Закона за обществените поръчки и правилника за неговото прилагане.
§ 5. (1) Министърът на електронното управление встъпва в правата и задълженията на възложител по смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 17 от Закона за обществените поръчки по всички действащи към датата на влизането в сила на постановлението рамкови споразумения с предмет доставка на компютри и периферни устройства на Централния орган за покупки.
(2) Производствата, образувани от и срещу министъра на финансите, по процедури, открити преди влизането в сила на постановлението, с предмет доставка на компютри и периферни устройства, се водят и довършват от министъра на финансите до окончателното им приключване с влязъл в сила акт.
§ 6. Изпълнението на постановлението се възлага на министъра на електронното управление, на министрите и на ръководителите на ведомства и администрации по чл. 4, ал. 2 и на тези по чл. 4, ал. 3 в случаите, когато те се възползват от централизираните поръчки, провеждани от ЦОПСИКТ.
§ 7. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.
За министър-председател: Томислав Дончев
Главен секретар на Министерския съвет: Габриела Козарева
2973