Министерство на вътрешните работи
брой: 82, от дата 14.10.2022 г.   Официален раздел / МИНИСТЕРСТВА И ДРУГИ ВЕДОМСТВАстр.56


Инструкция за изменение и допълнение на Инструкция № 8121з-749 от 20 октомври 2014 г. за реда и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение

МИНИСТЕРСТВО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ

Инструкция за изменение и допълнение на Инструкция № 8121з-749 от 20 октомври 2014 г. за реда и организацията за осъществяване на дейностите по контрол на пътното движение
(обн., ДВ, бр. 90 от 2014 г.; изм. и доп., бр. 56 от 2015 г., бр. 104 от 2017 г. и бр. 7 от 2021 г.)

§ 1. В чл. 6, в т. 2 думите „участъци за обслужване с маршрути и места за контрол“ се заменят с „участъци с маршрути за движение и контрол и места за контрол с АТСС“.

§ 2. В чл. 7 се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 1:

а) в основния текст думите „Началникът на сектор „Организация и контрол на пътното движение“ се заменят с „Началниците на сектори, осъществяващи контрол на пътното движение“;

б) точка 7 се изменя така:

„7. установяват местата с концентрация на ПТП и предлагат списък на постовете, участъците за обслужване и маршрутите за движение и контрол и местата за контрол с АТСС в съответната територия;“

в) в т. 10 думите „учебната година и обучението“ се заменят с „професионалното обучение по месторабота“.

2. Създава се нова ал. 2:

„(2) Началниците на групи към отдел „Пътна полиция“ при СДВР, осъществяващи контрол на пътното движение, пряко отговарят за цялостното изпълнение на дейността на съответната територия и:

1. познават оперативната обстановка, динамиката и тенденциите за развитието й, предлагат мерки за подобряване на организацията на работа, усъвършенстване на формите и тактиката на действие на нарядите;

2. ежедневно контролират изпълнението на разпорежданията за разстановката на силите и средствата в съответствие с поставените задачи и дадените указания;

3. участват в управлението на полицейските наряди и организират взаимодействието между тях;

4. изготвят месечен график за работата на служителите на групата;

5. организират, ръководят и контролират цялостната дейност на групата;

6. организират и контролират ефективното и законосъобразно използване на техническите средства за контрол, тяхната периодична метрологична проверка и калибриране;

7. координират, контролират и непосредствено участват в осигуряване на безопасността на движението при провеждането на спортни, културно-масови и други мероприятия, при пилотиране и съпровождане на делегации или товари и при провеждането на СПО;

8. непосредствено участват в провеждането на ежедневните инструктажи на нарядите и на професионалното обучение по месторабота на състава;

9. осъществяват пряк контрол на отчетността на документите, свързани с изпълнението на дейностите по контрол на пътното движение (бланки актове, глоба с фиш, протоколи за ПТП с материални щети, протоколи за ПТП с пострадали лица и др.), осъществяват проверка на изготвените служебни документи и на работата с РСОД;

10. изготвят становища по проекти за организацията на движението, както и участват в експертни съвети;

11. предприемат действия за установяване, издирване и задържане на водачи на МПС, създали предпоставка или причинили настъпването на ПТП и напуснали мястото на произшествието;

12. предприемат действия по издирването на МПС и лица, обявени за издирване, или такива, представляващи интерес за полицията;

13. изготвят уведомителни писма до собствениците или до администрацията, управляваща пътя, и до лицата, поддържащи пътните участъци, за отстраняване на установени неизправности по тях;

14. осъществяват контрол върху работата на подчинените им служители и следят за стриктното спазване на служебната дисциплина и етичните норми за поведение.“

3. Досегашната ал. 2 става ал. 3 и в нея думата „щатно“ се заличава.

§ 3. В чл. 8, ал. 1 се правят следните изменения:

1. В основния текст думите „които имат щатни служители по контрол на пътното движение“ и запетаите преди и след тях се заличават, а думата „им“ се заменя с „по контрол на пътното движение“.

2. В т. 4 думите „на отдел „Пътна полиция“ при СДВР или“ се заличават.

§ 4. В чл. 9, ал. 1, т. 3 думите „постовете и маршрутите“ се заменят с „участъците и маршрутите за движение и контрол и места за контрол с АТСС“.

§ 5. В чл. 10 се правят следните изменения:

1. В ал. 2 думите „автоматизирана информационна система „Видеозаснемане на пътния контрол (АИСВПК)“ се заменят с „Автоматизирана информационна система „Видеозаснемане на охранителната дейност и пътния контрол“ (АИСВОДПК)“.

2. В ал. 5 съкращението „АИСВПК“ се заменя с „АИСВОДПК“.

§ 6. В чл. 11 т. 2 се изменя така:

„2. обслужвани маршрут за движение и контрол, място за контрол с АТСС и контролно-пропускателен пункт (КПП);“.

§ 7. В чл. 14 се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 1, т. 1 буква „в“ се изменя така:

„в) целесъобразност на разработените участъци за обслужване, маршрути за движение и контрол и определените места за контрол с АТСС;“.

2. В ал. 2, т. 2, буква „в“ след думите „обстановка на“ се добавя „участъка“ и се поставя наклонена черта.

§ 8. В чл. 18, ал. 5 т. 1 се изменя така:

„1. участъците с маршрутите за движение и контрол и местата за контрол с АТСС от съответната територия;“.

§ 9. В чл. 20 се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 1 думите „с маршрути и места за“ се заменят с „и маршрутите за движение и контрол и места за контрол с АТСС“.

2. В ал. 3:

а) в т. 1 думите „с маршрут на движение“ се заличават;

б) в т. 8 думите „места за контрол“ се заменят с „маршрути на движение и контрол и места за контрол с АТСС“;

в) създава се т. 12:

„12. методи и форми за осъществяване на контрол.“

3. В ал. 4 думите „Местата за контрол“ се заменят с „Маршрутите за движение и контрол и местата за контрол с АТСС“ и се създава изречение второ: „Годишният анализ за ПТО се предоставя на началниците на РУ при СДВР/ОДМВР.“

4. В ал. 5 основният текст се изменя така:

„(5) Началниците на сектори към отдел „Пътна полиция“ при СДВР, осъществяващи контрол на пътното движение, началниците на групи към секторите „Пътна полиция“ при ОДМВР, осъществяващи контрол на пътното движение, и началниците на сектори/групи в РУ, в състава на които има служители с правомощия за осъществяване на контрол на пътното движение, пряко отговарят за нанасянето в АИС „Пътна полиция“ на определените участъци с маршрути за движение и контрол и места за контрол с АТСС по следните показатели:“.

§ 10. В чл. 22, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:

1. В основния текст след думата „утвърждават“ се добавя „разпореждането за“.

2. В т. 1 думите „постовете и маршрутите“ се заменят с „участъците, постовете и маршрутите за движение и контрол“.

§ 11. В чл. 25 се правят следните изменения:

1. В ал. 1 думата „маршрута“ се заменя с „участъка“.

2. Алинея 2 се изменя така:

„(2) При изпълнение на контрол на пътното движение на няколко участъка/поста се указват времето и редът за преместване от един участък на друг, като това се отразява в ежедневната ведомост.“

§ 12. В чл. 29, т. 2 думата „маршрутите“ се заменя с „участъците“.

§ 13. В чл. 32, ал. 1, т. 1 думата „вертолети“ се заменя с „пилотни и безпилотни летателни средства“.

§ 14. В чл. 33 се правят следните изменения:

1. В ал. 4 думите „маршрути с места за контрол“ се заменят с „участъци за обслужване с маршрути за движение и контрол и места за контрол с АТСС“.

2. В ал. 5 думите „маршрутите и местата за контрол“ се заменят с „участъци за обслужване с маршрути за движение и контрол и места за контрол с АТСС“.

§ 15. В чл. 38 се правят следните изменения:

1. В ал. 3 думите „маршрути с места за контрол“ се заменят с „участъци за обслужване с маршрути за движение и контрол и места за контрол с АТСС“, а думите „на пътното движение“ се заличават.

2. В ал. 4, т. 4 думата „вертолети“ се заменя с „пилотни и безпилотни летателни средства“.

3. В ал. 5 думата „маршрутите“ се заменя с „участъците и маршрутите за движение и контрол“.

4. В ал. 7 думите „вертолети или дронове“ се заменят с „пилотни и безпилотни летателни средства“.

§ 16. В чл. 39 се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 1, т. 4 думата „профилактични“ се заменя с „превантивни“.

2. В ал. 2 думата „маршрута“ се заменя с „участъка“.

3. В ал. 4, в основния текст след думата „представлява“ се добавя „подвижен (линеен) и/или стационарен“.

4. В ал. 5, в основния текст думата „профилактичните“ се заменя с „превантивните“.

§ 17. Създава се нов чл. 40:

„Чл. 40. (1) При осъществяване на контрол на пътното движение може да се прилага принципът на ротация.

(2) Форми на ротационния принцип са:

1. размяна на постовете, участъците и маршрутите за движение, в които нарядите изпълняват дейност по контрол на пътното движение;

2. размяна на постовете, участъците и маршрутите за движение между РУ в рамките на СДВР/ОДМВР;

3. размяна на наряди между СДВР и ОДМВР;

4. размяна на състава на наряда в рамките на структурното звено.“

§ 18. В чл. 45, ал. 3 думата „маршрути“ се заменя с „участъци“.

§ 19. В чл. 48, ал. 1, т. 3 се изменя така:

„3. указва времето за обслужване на постовете, участъците и маршрутите за движение и контрол и местата за контрол с АТСС съобразно пътнотранспортната обстановка, провежданите мероприятия, метеорологичните условия и др.;“.

§ 20. В чл. 50 се правят следните изменения:

1. В ал. 2 съкращението „АИСВПК“ се заменя с „АИСВОДПК“.

2. В ал. 3 думата „престоява“ се заменя със „се разполага“.

§ 21. В чл. 52 се правят следните изменения и допълнения:

1. Алинея 1 се изменя така:

„(1) При обхождане на постовете и участъците нарядите изпълняват указанията за работа съгласно указаното време за обслужване на маршрутите за движение и контрол и местата за контрол с АТСС.“

2. В ал. 2 думите „по указаните маршрути нарядите“ се заличават, а след думата „средства“ се поставя запетая и се добавя „нарядите“.

3. В ал. 4 думите „места за контрол“ се заменят с „маршрутите за движение и контрол и местата за контрол с АТСС“.

§ 22. В чл. 55 се правят следните изменения:

1. В ал. 1 думата „маршрути“ се заменя с „участъци“.

2. В ал. 2 думата „маршрут“ се заменя с „участък“.

§ 23. В чл. 58 се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 1:

а) в т. 1 думата „видимо“ се заличава;

б) в т. 3 думата „или“ се заменя с „и/или“;

в) създава се т. 5:

„5. е разпоредена специализирана полицейска операция.“

2. В ал. 2 думите „по ал. 1, т. 3 или 4“ се заменят с „по ал. 1, т. 3, 4 или 5“.

§ 24. В чл. 62 се правят следните изменения и допълнения:

1. Алинеи 1 – 5 се изменят така:

„(1) Проверка на водач и ППС се извършва задължително при неработещ двигател най-малко от двама полицейски служители – проверяващ и охраняващ (подсигуряващ). Извън случаите на извършване на проверка по метода „Широкообхватен контрол“ не се допуска проверка на две и повече ППС едновременно.

(2) Проверяваното ППС се спира по безопасен начин в обхвата на средствата за видеозаснемане, с които са оборудвани полицейските служители и автомобилите за контрол, по начин, позволяващ да се извършва наблюдение, аудиозапис и видеозаснемане на проверяваните лица и ППС, включително регистрационните им номера.

(3) Проверката се осъществява при спазване на следните тактически действия:

1. проверяващият полицейски служител:

а) подхожда към превозното средство отзад и отстрани с необходимото внимание, като застава отстрани на МПС, зад водача или срещу него, извън обсега на отварящите се врати;

б) преди да започне проверката, визуално се ориентира за броя и поведението на лицата в автомобила и превозвания товар;

в) представя се, като произнася длъжността, фамилията, структурното звено, повода за спиране, и уведомява водача, че при проверката се осъществяват аудиозапис и видеозаснемане;

г) при поискване показва своята служебна карта или полицейски знак;

е) разпорежда на водача и пътниците да предоставят отделно и последователно всеки документ, предмет на проверката, като документите се предоставят от тях, без служителят да навлиза в пространството на проверяваното ППС;

ж) извършва справки и изготвя административни документи на водачите и пътниците в служебното МПС или на разстояние от обектите на проверката;

з) връчва изготвените административни документи на водачите, пътниците и пешеходците извън служебното МПС;

2. охраняващият (подсигуряващ) служител от наряда осигурява безопасното извършване на проверката, като:

а) преди започване на проверката от проверяващия полицейски орган застава на подходящо и безопасно място, осигуряващо добра видимост към обекта на проверката и визуална комуникация с останалите служители;

б) води непрекъснато наблюдение за поведението на водача и пътуващите в автомобила лица;

в) при извършването на проверката следи за изхвърляне на вещи и предмети от проверяваните лица;

г) при необходимост предприема незабавни действия съобразно създалата се ситуация;

д) до приключване на проверката непрекъснато изпълнява задълженията си по осигуряване на безопасност.

(4) По време на проверката, извършването на справки и изготвянето на административни документи на водачите и пътниците се разпорежда да престояват в проверяваното превозно средство или на разстояние от полицейския автомобил, а документите им се представят за подпис извън служебното МПС върху подходящо за целта място.

(5) При проверката не се допуска проверяваните лица да влизат, престояват, оставят или вземат предмети във и от служебния автомобил, както и да се намират в гръб на полицейските органи.“

2. Създава се нова ал. 6:

„(6) Проверката задължително започва с извършването на справка по регистрационен номер на МПС и/или идентификационен номер на рама, данни за водача, валидност на СУМПС, и данни на пътуващите лица чрез РСОД, а когато РСОД е повредена, нарядът не разполага с такава или при друга невъзможност – чрез ОДЦ/ОДЧ. Справка за валидността на СУМПС, издадени от други държави – членки на ЕС, се извършва в системата „EUCARIS-RESPER“ чрез РСОД или ОДЦ/ОДЧ.“

3. Досегашните ал. 6 – 10 стават съответно ал. 7 – 11.

§ 25. В чл. 75 се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 1 думите „работата на нарядите, изпълняващи“ се заменят с „дейността по“, а след думата „смяна“ се поставя наклонена черта и се добавя „дежурство/или приключване на работния ден“.

2. В ал. 2 т. 4 се отменя.

3. Създава се ал. 3:

„(3) Служителите са длъжни да отразяват дейността по осъществяване на контрол на пътното движение в ежедневна отчетна форма или в приложение № 11.“

§ 26. В чл. 80, ал. 2, т. 2 думата „маршрут“ се заменя с „участък“.

§ 27. В чл. 82 се правят следните изменения:

1. В ал. 1 думите „поста, маршрута или района, определен му за“ се заменят с „определения му пост, участък или маршрут за движение и“.

2. В ал. 2 думите „поста, маршрута или района“ се заменят с „определения пост, участък или маршрут за движение и контрол“.

§ 28. В чл. 86, ал. 3, т. 4 думите „места за контрол“ се заменят с „маршрути за движение и контрол и места за контрол с АТСС“.

§ 29. В чл. 87, ал. 1, т. 1 думата „наличието“ се заменя със „за наличието“.

§ 30. В чл. 88, ал. 3 думите „места за контрол“ се заменят с „места за контрол с АТСС“.

§ 31. Член 90 се изменя така:

„Чл. 90. С автоматизирани технически средства и системи могат да работят служители на МВР, преминали обучение за работа с тях по ред, определен със заповед на главния секретар на МВР. Обработката на нарушенията, заснети с АТСС, и издаването на електронни фишове се извършват от служители на МВР, определени от ръководителите на службите за контрол по чл. 165 от ЗДвП.“

§ 32. В чл. 92, ал. 1 се изменя така:

„(1) За измерване на скоростта от мобилно АТСС се използват служебни автомобили или мотоциклети, движещи се в пътнотранспортния поток или работещи на място за контрол с АТСС.“

§ 33. В чл. 100 т. 3 се изменя така:

„3. осигури безопасността на движението, охрана и запазване на местопроизшествието (съхранява всички следи и установява други данни, които имат значение за изясняване на ПТП, в това число и наличието на видеозаснемащи устройства, разположението и посоката на движение на превозните средства и др.);“.

§ 34. В чл. 101, ал. 1 думата „маршрут“ се заменя с „участък“.

§ 35. В приложение № 1 към чл. 13, ал. 1 думата „маршрут“ се заменя с „участък“.

§ 36. В приложение № 2 към чл. 18, ал. 1 т. 1 се изменя така:

„1. постовете, участъците за обслужване с маршрутите за движение и контрол, местата за контрол с АТСС от съответната територия;“.

§ 37. В приложение № 3 към чл. 20, ал. 1 т. 8 се изменя така:

„8. Маршрутите за движение и контрол с определени граници за изпълнение на конкретни задачи и смяна на нарядите, както и местата за контрол с АТСС.“

§ 38. В приложение № 5 към чл. 22, ал. 3 думата „маршрути“ се заменя с „участъци“.

§ 39. В приложение № 10 към чл. 6, т. 2 думите „място за контрол“ се заменят с „маршрут за движение и контрол/място за контрол с АТСС“.

§ 40. В приложение № 11 към чл. 75, ал. 2, т. 1 думата „маршрут“ се заменя с „участък“.

§ 41. В приложение № 12 към чл. 75, ал. 2, т. 3 т. 4.1.4, 4.2.4 и 8.2 се отменят.

§ 42. Приложение № 13 към чл. 75, ал. 2, т. 4 се отменя.

§ 43. Приложение № 20 към чл. 78, т. 1 се изменя така:

„Приложение № 20 към чл. 78, т. 1

Карта за идентификация

Картата за идентификация е с размери 9,5 см широчина и 5,5 см височина.

Снимката на полицейския орган се разполага от лявата страна и е с размери 2,4 х 2,9 см.

Картата за идентификация съдържа следните задължителни реквизити:

– Министерство на вътрешните работи;

– българското знаме;

– основна структура на МВР съгласно чл. 37 от ЗМВР;

– структурно звено;

– надпис „контрол на пътното движение“ (на български и английски език);

– индивидуален номер, съдържащ информация за личния кадрови номер на служителя;

– фамилията на служителя (изписана на кирилица и латиница).“

§ 44. Навсякъде в текста на инструкцията думите „които имат в състава си младши автоконтрольори“ и запетаята преди тях се заличават.

Заключителна разпоредба

§ 45. Инструкцията влиза в сила от 1 ноември 2022 г.

Министър: Иван Демерджиев

6508