Министерски съвет
брой: 100, от дата 16.12.2022 г.   Официален раздел / МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТстр.26


Постановление № 418 от 14 декември 2022 г. за изменение и допълнение на Устройствения правилник на Държавен фонд „Земеделие“, приет с Постановление № 151 на Министерския съвет от 2012 г.

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 418 ОТ 14 ДЕКЕМВРИ 2022 Г.

за изменение и допълнение на Устройствения правилник на Държавен фонд „Земеделие“,
приет с Постановление № 151 на Министерския съвет от 2012 г.
(обн., ДВ, бр. 55 от 2012 г.; изм. и доп., бр. 60 от 2014 г., бр. 30 от 2015 г., бр. 34 от 2016 г., бр. 2 от 2018 г. и бр. 20 от 2020 г.)

МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ

ПОСТАНОВИ:

§ 1. В чл. 12 се правят следните изменения:

1.В ал. 2 числото „1563“ се заменя с „1693“.

2.В ал. 4 числото „9“ се заменя с „10“, а думите „звено „Интегрирана система за администриране и контрол“ (ИСАК)“ се заличават.

§ 2. В чл. 13 ал. 7 се отменя.

§ 3. В глава трета раздел VI се отменя.

§ 4. В чл. 23 се правят следните изменения:

1. Точка 5 се изменя така:

„5. дирекция „Специализирани проверки и последващ контрол“;“.

2. Точка 7 се изменя така:

„7. дирекция „Интегрирани информационни системи“;“.

§ 5. Член 28 се изменя така:

„Чл. 28. Дирекция „Специализирани проверки и последващ контрол“ е функционално обособена структура, която извършва специализирани проверки по установени нередности, при които са налични данни, даващи основание за сезиране на правоприлагащи органи на национално и европейско ниво, и осъществяваща последващ контрол, като:

1. идентифицира рисковите към злоупотреби места във всеки от установените процеси и съответните индикатори за евентуално допускане на злоупотреби, извършва анализ и оценка по тях и представя на ръководството доклади и предложения за вътрешноорганизационни мерки за предотвратяването и коригирането им;

2. извършва проверки по установени нередности, при които са налични достатъчно данни, водещи до съмнения за измама; анализира резултатите от направените проверки и своевременно докладва на ръководството чрез обосновани становища и предложения, включително чрез предоставяне на информация на компетентни органи – Прокуратурата, МВР или други външни институции;

3. при установено предположение за извършено престъпление от общ характер и при наличие на достатъчно данни за това данните се предоставят на компетентната прокуратура след докладване и след положителна резолюция на ръководството на фонда по направените предложения;

4. координира и съгласува действията на структурните звена във фонда при изпълнение на искания от компетентни органи, свързани с проверка на сигнали за нередности, които дават основания за образуване на административно или съдебно производство на национално ниво;

5. проверките се осъществяват съобразно утвърдените във фонда вътрешни правила и инструкции;

6. организира обучения и разяснителни мероприятия с цел подпомагане на ръководството за изграждане на административна култура на нетърпимост към злоупотребите; подпомага процеса по идентифициране на области с висок риск от злоупотреби;

7. извършва последващ контрол съгласно Регламент (ЕС) № 1306/2013, съответно глава III от чл. 79 до чл. 88 включително, на Регламент (ЕС) 2021/2116 на Европейския парламент и на Съвета от 2 декември 2021 година относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на Регламент (ЕС) № 1306/2013 (OВ, L 435, 6.12.2021 г.);

8. изготвя съответните годишни програми за проверки на трансакции, финансирани от Европейски фонд за гарантиране на земеделието по смисъла на Регламент (ЕС) № 1306/2013.“

§ 6. Член 30 се изменя така:

„Чл. 30. (1) Дирекция „Интегрирани информационни системи“ е функционално обособена структура, която осъществява дейностите, свързани с изпълнението на Информационната стратегия на фонда. Методически ръководи всички организационни структури във фонда по отношение на използването на информационните системи, компютърна техника, офис техника, специализиран софтуер и комуникации. Дирекцията поддържа интегрираните в организацията информационни системи и инфраструктура и следи за спазването на изискванията за работа с техниката и информационната сигурност.

(2) По отношение на Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК), нейните модули и свързани системи дирекция „Интегрирани информационни системи“ осъществява дейността си, като:

1. идентифицира необходимостта и разработва предложения за актуализиране и развитие на системата чрез: разширяване на обхвата и усъвършенстване на съществуващи или добавяне на нови модули и функционалности, осъществяване на връзки и интегриране на данните с регистри от външни/вътрешни системи, интеграция с изградените към момента средства за връзка с потребителите и др.;

2. съвместно със служителите от специализираната администрация на фонда анализира, приоритизира и обобщава постъпилите от тях искания за промени;

3. извършва промени или възлага тяхното изпълнение на външен изпълнител;

4. извършва контрол върху дейностите по въвеждане на промени и качеството на изпълнението им, като предприема действия при забелязани нередности;

5. извършва оперативните действия по организацията и управлението на договор с външен изпълнител;

6. анализира производителността на системите, изготвя предложения за подобряване на модулите по отношение на потребителски интерфейс, връзки между регистрите, възможности за автоматизиран контрол;

7. осъществява координацията с всички поддържащи екипи на системите и потребителите на услугите вътре и извън фонда.

(3) По отношение на общата информационна инфраструктура на фонда дирекция „Интегрирани информационни системи“ осъществява дейността си, като:

1. администрира и поддържа в изправност всички компютърни системи, периферна и комуникационна техника, софтуерно осигуряване, бази данни, структурни кабелни системи и резервирано електрозахранване на компютърната техника, обединени като информационната инфраструктура на фонда и неговите структури;

2. участва в процесите по стратегическо планиране в областта на информационните технологии във фонда, отговаря за изграждането и функционирането на корпоративната ИТ архитектура;

3. осигурява всички служители в организацията с цел поддържане основните функции на фонда с необходимото им оборудване, комуникации, софтуер и др. и извършва планови профилактики и промени на съществуващите техника и системи;

4. управлява и координира административните звена на фонда в областта на информационните технологии, както и взаимоотношенията с външни организации, свързани с информационните технологии;

5. отговаря и контролира изпълнението на процедури и политики и прилагането на най-добрите практики в областта на информационните технологии и информационната сигурност;

6. определя допустимия софтуер за работните станции, техните конфигурации и инсталации, поддържа функционалността на базите данни и организира достъпа на служителите до тях;

7. ръководи, наблюдава и контролира всички информационни процеси във фонда от гледна точка на съблюдаването на правилата и нормите на Системата за информационна сигурност (СИС), Системата за управление на информационната сигурност (СУИС) и Системата за управление на качеството (СУК), регистрира всички констатирани нарушения и периодично информира ръководството на фонда за тях, като предлага и съответните мерки съгласно внедрените стандарти ISO 27001:2013 и ISO 9001:2015, разработва политики и процедури за съответните системи;

8. контролира информационните активи на всички нива, в т.ч. зачисляването на компютърна техника, системния и приложен софтуер;

9.организира оказването на системна и методическа помощ за работа с компютърните системи и приложните програми;

10. отговаря за периодичното създаване и съхраняване на архиви на информацията на магнитни носители или по електронен път на данните на дирекциите в централното управление и в областните дирекции;

11. анализира и предлага на ръководството промени по информационната инфраструктура за целите на постигане на по-високи нива на информационните технологии, касаещи бизнес задачите и информационната сигурност;

12. координира и консултира изготвянето на технически задания за закупуване на технически средства и за разработването на нови, специфични програмни продукти и следи за навременното им реализиране;

13. осигурява приложни програмни продукти, които са необходими за работата на служителите на фонда (software), както и техническо оборудване (hardware), по своя инициатива или след писмена аргументация за необходимостта за съответните дирекции, като писмено обосновава всяка заявка;

14. координира с организационните структури на фонда необходимите изменения по информационната система и следи за необходимостта от нови инфраструктурни ресурси, оказва и съдействие на другите дирекции при решаване на специфични задачи;

15.организира и контролира тестването на нови методи, продукти и технологии, прави препоръки за обновявания с оглед на повишаване качеството на информационната инфраструктура и сигурност;

16. отговаря за своевременното информиране на изпълнителния директор и на ръководството на организацията за предприемането на спешни промени, касаещи работоспособността на инфраструктурата и организацията.“

§ 7. В чл. 31 се създава т. 11:

„11. дирекция „Мониторинг, докладване и оценка“.“

§ 8. В чл. 41 се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 1 се създава т. 8:

„8. извършва дейности в рамките на процедурата по оценка на качество на системата за мониторинг на площта и на системата за геопространствено заявяване, които могат да включват и посещения на място; посещенията на място могат да бъдат извършвани за осигуряване и на други потребности на системата.“

2. Алинея 2 се отменя.

§ 9. В глава трета, раздел XI се създава чл. 41а:

„Чл. 41а. (1) Дирекция „Мониторинг, докладване и оценка“ е функционално обособена структура, която отговаря за редовното и систематично наблюдение, проследяване и оценка на селскостопанските дейности и практики, извършвани в рамките на селскостопански площи, чрез географски цифрови данни и данни от спътниците Сентинел по Програма „Коперник“ или чрез други данни с еквивалентна стойност. Осъществява дейности, свързани с поддържане и развитие на услугите, предоставяни от системата за мониторинг на площта, която е част от Интегрираната информационна система за администриране на средствата по Общата селскостопанска политика.

(2) Дирекция „Мониторинг, докладване и оценка“:

1.разработва, анализира, документира, оценява и оптимизира работни процеси по идентифициране на специфични селскостопански събития и/или характеристики на културите въз основа на систематични сателитни наблюдения, получени върху дадена земеделска площ през годината (или част от нея), за всички монитируеми площни интервенции и предварителни условности, като по този начин участва в управлението, наблюдението, оценката и контрола на Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони на Република България;

2. изследва възможностите за използване на данни с еквивалентна на данните от Сентинел стойност за идентификация на специфични селскостопански събития и предприема действия по внедряването им;

3.извършва и документира оценката на качество на данните, получени при първичната обработка;

4. координира дейностите по взаимодействие на системата за мониторинг на площта с други информационни системи; осъществява обмен на данни от и към Системата за идентификация на земеделските парцели, предоставени от Министерството на земеделието, както и други географски цифрови данни, бази данни и системни регистри;

5. извършва оценка на качеството на системата съгласно правилата на европейското законодателство в частта, непокриваща се от дейността на друга административна структура;

6.анализира, приоритизира и обобщава нуждите от промяна в съответствие с резултатите от оценката на качеството на системата;

7.документира и систематизира резултати, свързани с дейността на дирекцията; комуникира, докладва и отчита дейността на дирекцията на ниво ЕС;

8. провежда съвместно сътрудничество със съответните европейски органи и структури;

9. отговаря за координация на дейностите по установяването във фонда на електронната информационна система за чл. 130 и чл. 134 от Регламент (ЕС) 2021/2115 на Европейския парламент и на Съвета от 2 декември 2021 година за установяване на правила за подпомагане за стратегическите планове, които трябва да бъдат изготвени от държавите членки по линия на общата селскостопанска политика (стратегически планове по ОСП) и финансирани от Европейския фонд за гарантиране на земеделието (ЕФГЗ) и от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР), и за отмяна на регламенти (ЕС) № 1305/2013 и (ЕС) № 1307/2013 (ОВ, L 435, 6.12.2021);

10. отговаря за координацията на регистрирането и съхранението в системата на ключова информация относно изпълнението на съответния стратегически план по Общата селскостопанска политика на Европейския съюз, която е необходима за мониторинг и оценка, по-специално за наблюдение на напредъка към заложените цели и целеви стойности, включително информация за всеки бенефициер и операция;

11. обобщава събраната по т. 10 информация в изискуемия от правото на ЕС формат за докладване.“

§ 10. В чл. 49 ал. 3 се отменя.

§ 11. Член 56 се изменя така:

„Чл.56. (1)Работното време на администрацията е 8 часа дневно с променливи граници от 8,00 до 18,30 ч., с почивка 30 минути, която може да се ползва между 12,00 и 13,00 ч., и с период на задължително присъствие от 10,00 до 16,00 ч., при спазване на чл. 10 от Наредбата за административното обслужване (ДВ, бр. 78 от 2006 г.).

(2) Работното време по ал. 1 се отчита чрез електронна система за контрол на достъпа или по друг подходящ начин. Конкретната организация на работа и контролът по спазване на установеното работно време се уреждат с акт на изпълнителния директор.

(3) За определени административни звена и/или длъжности в акта по ал. 2 изпълнителният директор може да определи различно от посоченото в ал. 1 работно време.“

§ 12. Навсякъде в правилника думите „Министерството на земеделието, храните и горите“, „Министърът на земеделието, храните и горите“ и „министъра на земеделието, храните и горите“ се заменят съответно с „Министерството на земеделието“, „Министърът на земеделието“ и „министъра на земеделието“.

§ 13. Приложението към чл. 12, ал. 3 се изменя така:

„Приложение към чл. 12, ал. 3

Численост на персонала в организационните структури на Държавен фонд „Земеделие“ – 1693 щатни бройки

Централно управление – 779 щатни бройки

Изпълнителен директор

1

Заместник изпълнителен директор

4

Главен секретар

1

Звено „Сигурност на информацията“

2

дирекция „Вътрешен одит“

18

Финансови контрольори

3

Звено „СРОПРС „Рибарство“

5

Инспекторат

10

Обща администрация

в т. ч.:

158

дирекция „Правна“

24

дирекция „Връзки с обществеността и протокол и координация“

13

дирекция „Човешки ресурси“

7

дирекция „Административно-стопанско обслужване“

48

дирекция „Обществени поръчки“

7

дирекция „Интегрирани информационни системи“

42

дирекция „Специализирани проверки и последващ контрол“

17

Специализирана администрация

в т. ч.:

577

дирекция „Финансова“

47

дирекция „Технически инспекторат“

48

дирекция „Мониторинг, докладване и оценка“

25

дирекция „Селскостопански пазарни механизми“

69

дирекция „Рибарство и аквакултури“

18

дирекция „Краткосрочни схеми за подпомагане“

14

дирекция „Инвестиционни схеми за подпомагане“

11

дирекция „Директни плащания“

77

дирекция „Договориране по ПМРСР“

164

дирекция „Оторизация на плащанията по ПМРСР“

104

Областни дирекции – 914 щатни бройки“

Преходни и заключителни разпоредби

§ 14. В Постановление № 173 на Министерския съвет от 2011 г. за приемане на Устройствен правилник на Изпълнителната агенция по горите (обн., ДВ, бр. 49 от 2011 г.; изм. и доп., бр. 103 от 2012 г., бр. 29 от 2015 г., бр. 32 и 71 от 2016 г., бр. 94 от 2017 г., бр. 2, 64, 66 и 104 от 2018 г. и бр. 20 от 2020 г.), в чл. 2 се правят следните изменения:

1. В основния текст числото „1243“ се заменя с „1113“.

2. В т. 1 числото „1050“ се заменя с „920“.

§ 15. Изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по горите в срок до три месеца от влизането в сила на постановлението да предприеме необходимите мерки и действия за привеждане в съответствие с § 14 числеността на регионалните дирекции по горите.

§ 16. Постановлението влиза в сила от първо число на месеца, следващ месеца на обнародването му в „Държавен вестник“.

Министър-председател: Гълъб Донев

Главен секретар на Министерския съвет: Красимир Божанов

8025