Министерство на регионалното развитие и благоустройството
брой: 15, от дата 21.2.2025 г.   Официален раздел / МИНИСТЕРСТВА И ДРУГИ ВЕДОМСТВАстр.48


Наредба за изменение и допълнение на Наредба № РД-02-20-9 от 2012 г. за функциониране на Единната система за гражданска регистрация

МИНИСТЕРСТВО НА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ И БЛАГОУСТРОЙСТВОТО

Наредба за изменение и допълнение на Наредба № РД-02-20-9 от 2012 г. за функциониране на Единната система за гражданска регистрация
(обн., ДВ, бр. 43 от 2012 г.; изм. и доп., бр. 4 от 2014 г., бр. 2 и 64 от 2015 г., бр. 22 от 2016 г., бр. 32 от 2018 г., бр. 68 от 2021 г.)

§ 1. В чл. 3 се правят следните изменения и допълнения:

1. Досегашният текст става ал. 1.

2. Създава се ал. 2:

„(2) Преди съставяне на актовете за гражданско състояние въз основа на документите по чл. 7, ал. 2, т. 3, чл. 19, ал. 1, т. 2 и чл. 24, ал. 2, т. 3 длъжностното лице по гражданското състояние в общинската администрация извършва проверка в регистъра на населението – Национална база данни „Население“, в Националния електронен регистър на актовете за гражданско състояние и в регистъра на актовете за гражданско състояние (на хартиен носител) за наличие на вече съставен акт за настъпилото събитие.“

§ 2. В чл. 118 след думата „лице“ се добавя „по гражданското състояние“.

§ 3. В чл. 121 се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 1 след думите „адресна регистрация“ се поставя запетая и се добавя „включително и служебни адреси“.

2. Създава се нова ал. 2:

„(2) За извършването на адресна регистрация по постоянен и настоящ адрес на служебен адрес в градовете с териториално районно деление кметът на общината издава заповед за определяне на служебен адрес за всеки един район. Служебният адрес за съответния район се определя в землищните граници на района, посочени в Закона за териториалното деление на Столичната община и големите градове.“

3. Досегашната ал. 2 става ал. 3 и в нея думата „заличаване“ се заменя със „закриване“.

4. Досегашната ал. 3 става ал. 4.

5. Създава се ал. 5:

„(5) Адресите в едно населено място може да бъдат структурирани само по един от следните начини:

1. само с данните по ал. 4, т. 1 и 6;

2. с данните по ал. 4, т. 1, 2, 3, 4 (ако има такива) и 6;

3. с данните по ал. 4, т. 1, 3 и 6, като данните по т. 4 не са задължителни.“

6. Създава се ал. 6:

„(6) За градовете с районно деление и населените места към Столичната община в адресите се съдържат и данни по ал. 4, т. 5.“

7. Досегашната ал. 4 става ал. 7.

8. Създава се ал. 8:

„(8) При включване на служебен адрес в Националния класификатор на настоящите и постоянните адреси изискванията на ал. 7 не се прилагат задължително.“

§ 4. В чл. 122, ал. 1 думите „национални класификатори на населените места и на локализационните единици“ се заменят с „национален регистър на населените места и класификатор на локализационните единици“.

§ 5. В чл. 123 се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 1 след думата „адреси“ се добавя „може да“.

2. Алинея 4 се изменя така:

„(4) При закриване на адрес от НКНПА органът по чл. 92, ал. 1 от Закона за гражданската регистрация връчва заповедта на лицата, регистрирани на адреса, както и ги уведомява, че в едномесечен срок са длъжни да заявят нов постоянен и/или настоящ адрес, който е включен в НКНПА.“

§ 6. В чл. 126 се правят следните изменения и допълнения:

1. Алинея 7 се изменя така:

„(7) Документите по ал. 6, т. 1, 2 и 5 актуализират в регистъра на населението и данните за адресната регистрация на лицата, регистрирани на променените адреси. Тези лица не се регистрират от органа по чл. 92, ал. 1 от Закона за гражданската регистрация на служебен адрес.“

2. Създава се ал. 8:

„(8) Когато с актуализационния документ по ал. 6, т. 3 се закрива адрес, лицата, регистрирани на адреса, след изтичане на едномесечния срок от уведомлението по чл. 123, ал. 4, в случай че не са заявили нов, се регистрират от органа по чл. 92, ал. 1 от Закона за гражданската регистрация на служебен адрес.“

§ 7. В чл. 132 т. 2 се изменя така:

„2. закриване на адрес при събаряне на сграда, при промяна на предназначението й, както и при настъпили конструктивни промени, които я правят негодна за обитаване;“.

§ 8. В чл. 138 се създават ал. 3 и 4:

„(3) Адресна регистрация по постоянен адрес на служебен адрес се извършва въз основа на:

1. заповед на кмета на общината за закриване на адрес от НКНПА, както и в случаите по чл. 99б, ал. 3, 4 и 7 от Закона за гражданската регистрация;

2. становище на комисията по чл. 92, ал. 8 от Закона за гражданската регистрация;

3. заявление за постоянен адрес от българските граждани, които са вписани в регистъра на населението, имат настоящ адрес в чужбина и не могат да представят документите по чл. 92, ал. 2 и 3 от Закона за гражданската регистрация;

4. заявление за постоянен адрес от лицата по чл. 3, ал. 2, буква „в“ от Закона за гражданската регистрация при вписването им за първи път в регистъра на населението, които не могат да представят документите по чл. 92, ал. 2 и 3 от същия закон.

(4) Адресна регистрация по настоящ адрес на служебен адрес се извършва въз основа на:

1. заповед на кмета на общината за закриване на адрес от НКНПА, както и в случаите по чл. 99б, ал. 3, 4 и 7 от Закона за гражданската регистрация;

2. становище на комисията по чл. 92, ал. 8 от Закона за гражданската регистрация;

3. адресна карта за настоящ адрес от лицата по чл. 3, ал. 2, буква „в“ от Закона за гражданската регистрация при вписването им за първи път в регистъра на населението, които не могат да представят документите по чл. 92, ал. 2 и 3 от същия закон.“

§ 9. В чл. 139 се правят следните изменения и допълнения:

1. Алинея 1 се изменя така:

„(1) За извършване на адресна регистрация, както и в случаите по чл. 93, ал. 5 и 6 от Закона за гражданската регистрация, лицата подават до органа по чл. 92, ал. 1 от същия закон заявление за постоянен адрес и/или адресна карта за настоящ адрес.“

2. Създава се ал. 5:

„(5) Въз основа на документите по чл. 138, ал. 3, т. 1 и 2 и ал. 4, т. 1 и 2 длъжностното лице, определено от органа по чл. 92, ал. 1 от Закона за гражданската регистрация, извършва регистрация на служебен адрес.“

§ 10. В чл. 140 ал. 5 се отменя.

§ 11. В чл. 140а се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 1:

а) в т. 4 след думите „чл. 139, ал. 2“ се поставя запетая и се добавя „изречение второ“;

б) в т. 9 думите „включително и в случаите по чл. 92, ал. 8 от Закона за гражданската регистрация“ се заменят с „като при определяне на общия брой на лицата, които могат да се регистрират на адреса на едно жилище, не се вземат предвид лицата, за които е отпаднало основанието за вписване в регистъра на населението“;

в) в т. 12 думите „ал. 5“ се заменят с „ал. 7 и 8“.

2. Алинея 3 се изменя така:

„(3) Въз основа на установеното при проверката комисията съставя протокол, който предава на кмета на общината за издаване на заповед за регистриране на служебен адрес на лицата, за които е установено, че адресната им регистрация е извършена в нарушение на изискванията на чл. 92 или 99а от Закона за гражданската регистрация.“

3. В ал. 4 думите „заличаване на“ се заменят с „извършване на служебни“.

4. Алинеи 5, 6, 7, 8 и 9 се отменят.

5. Алинея 10 се изменя така:

„(10) Общинската администрация изпраща писмени уведомления на лицата, на които е извършена регистрация на служебен адрес. Когато е извършена адресна регистрация по постоянен адрес на служебен адрес, лицето задължително се уведомява за необходимостта от подмяна на личните документи.“

§ 12. В глава пета се създава раздел IV с чл. 140б:

„Раздел IV
Задължения на комисията по чл. 92, ал. 8 от Закона за гражданската регистрация

Чл. 140б. (1) Кметът на общината назначава със заповед постоянно действаща комисия по чл. 92, ал. 8 от Закона за гражданската регистрация.

(2) Председател на комисията е служител от общинската администрация.

(3) Комисията извършва проверка на обстоятелствата за извършване на адресна регистрация. Проверката се извършва в 7-дневен срок от възникване на обстоятелствата и цели да установи:

а) на посочения адрес има ли сграда, годна за обитаване;

б) в имота има ли конструктивно устойчиво съоръжение, което удовлетворява жилищни нужди;

в) броя на помещенията по букви „а“ и „б“ и тяхната квадратура;

г) социалния статус на лицето, което желае да се адресно регистрира;

д) лицето, което желае да се адресно регистрира, живее ли във фактическо съпружеско съжителство, или има родствена връзка с вече регистрираните на адреса лица;

е) има ли лица, адресно регистрирани по настоящ адрес в имота, които не живеят там;

ж) какъв е броят на лицата, регистрирани по постоянен адрес, които имат настоящ адрес, различен от постоянния;

з) адресът определен ли е за извършване на адресна регистрация.

(4) За изясняване на обстоятелствата по ал. 3 адресът задължително се посещава на място от представителите на Министерството на вътрешните работи, на Агенцията за социално подпомагане и на общинската администрация.

(5) Въз основа на установеното и при зачитане на културните особености, традиционния бит и поминък на лицето комисията изготвя становище по искането за извършване на адресна регистрация, което предава на органа по чл. 92, ал. 1 от Закона за гражданската регистрация.

(6) При положително становище на комисията органът по чл. 92, ал. 1 от Закона за гражданската регистрация извършва регистрацията.

(7) При невъзможност лицето да се регистрира на адреса, обект на проверката, комисията предлага да се регистрира на служебен адрес.“

§ 13. В чл. 148 ал. 6 се изменя така:

„(6) Главна дирекция „ГРАО“ регистрира всеки достъп до електронните регистри на национално ниво и съхранява информация за това в срок от десет години. Информация се предоставя на компетентните органи, разследващи и проверяващи нарушения, свързани с достъпа до лични данни, както и на субекта на данните.“

§ 14. Член 149 се изменя така:

„Чл. 149. Обемът на предоставените данни чрез достъп до електронните регистри на национално ниво се определя от целите, за които достъпът се предоставя, и при спазване изискванията на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 г. относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/ЕО (Общ регламент относно защитата на данните) (ОВ, L 119/1 от 4 май 2016 г.) и Закона за защита на личните данни.“

§ 15. В чл. 155, ал. 2 думите „и потребителя“ се заличават, а след думата „уведомява“ се добавя „лицата с предоставен достъп чрез потребителски интерфейс“.

§ 16. В чл. 156а се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 1 в края на изречението се добавя „предоставен по чл. 148.“

2. Алинея 2 се изменя така:

„(2) Контролът се осъществява чрез отправяне на писмено искане до потребителя, съдържащо извадка от ЕГН за лица, за които е извършена справка в електронните регистри на национално ниво.“

3. В ал. 3 думата „едномесечен“ се заменя с „определения“.

4. Алинея 4 се изменя така:

„(4) В случай на възникнало основателно съмнение за неправомерно осъществен достъп до личните данни на лице Главна дирекция „ГРАО“ сезира Комисията за защита на личните данни за предприемане на действия съобразно нейната компетентност и има право временно да преустанови достъпа до изясняване на обстоятелствата.“

§ 17. В чл. 163 в края на изречението се поставя запетая и се добавя „включително служебна електронна поща на длъжностните лица с право на достъп, която да осигурява възможност за изпращане на подписани и криптирани съобщения при необходимост.“

§ 18. Член 164 се изменя така:

„Чл. 164. Длъжностното лице с право на достъп е длъжно да спазва изискванията на чл. 152, ал. 4.“

§ 19. В чл. 167 се правят следните изменения:

1. В ал. 2 думите „и уведомява длъжностното лице от общинската администрация за потребителското име“ и изречение второ се заличават.

2. В ал. 3 думите „Главна дирекция „ГРАО“ се заменят с „Министерството на регионалното развитие и благоустройството за регистриране“.

Заключителна разпоредба

§ 20. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването й в „Държавен вестник“, с изключение на § 5, т. 2, който влиза в сила от 10.04.2025 г.

Министър: Иван Иванов

957