МИНИСТЕРСТВО НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
НАРЕДБА № 3 от 3 юни 2025 г.
за осигуряване качеството на професионалното обучение в професионалните колежи и центровете за професионално обучение
Раздел I
Общи положения
Чл. 1. (1) С тази наредба се уреждат условията и редът за разработване на вътрешна система за осигуряване на качеството на професионалното обучение в професионалните колежи и центровете за професионално обучение.
(2) С наредбата се определят принципите за осигуряване на качеството, изискванията към професионалните колежи и центровете за професионално обучение за усъвършенстване на процесите за управление на качеството, както и показателите, условията и редът за измерване на постигнатото качество.
Чл. 2. (1) Осигуряването на качеството на професионалното обучение се осъществява чрез непрекъснат процес на подобрения в работата на професионалните колежи и центровете за професионално обучение въз основа на планиране, изпълнение на дейностите, анализ и самооценка на постигнатите резултати.
(2) Качеството на професионалното обучение в професионалните колежи и центровете за професионално обучение се осигурява чрез изграждане на вътрешна система за осигуряване на качеството при спазване на държавните образователни стандарти за придобиване на квалификации по професии и на действащото законодателство.
Чл. 3. Качеството на професионалното обучение се осигурява при спазване на следните принципи:
1. целенасоченост към постигане на високи резултати от професионалното обучение;
2. ориентираност на обучението към изискванията и потребностите на пазара на труда;
3. ефикасност при ползване на ресурсите и ефективност, която да носи измерими ползи както за обучаемите, така и за пазара на труда;
4. ангажираност на всички участници в професионалното обучение в процеса за осигуряване на качеството;
5. удовлетвореност на участниците в процеса на обучението и на другите заинтересовани лица;
6. приемственост на политиките и постиженията, прилагане на добри практики;
7. прозрачност, демократичност и социален диалог.
Чл. 4. (1) Измерването на постигнатото качество в професионалните колежи и центровете за професионално обучение се извършва ежегодно, като се прилагат индикаторите и критериите, посочени в приложението, и се изготвя доклад за самооценка на качеството.
(2) Индикаторите са разпределени по области на оценяване, а критериите към тях са разделени в три степени с определени количествени показатели за всяка степен.
Раздел II
Условия и ред за разработване на вътрешна система за осигуряване на качеството в професионалните колежи и центровете за професионално обучение
Чл. 5. (1) Вътрешната система за осигуряване на качеството по чл. 2, ал. 2 е съвкупност от взаимносвързани процеси, методи и инструменти, които се използват за гарантиране на високо качество на обучението.
(2) Вътрешната система за осигуряване на качеството се организира и осъществява от следните участници:
1. директора на професионалния колеж или център за професионално обучение;
2. отговорника по качеството;
3. комисията за осигуряване на качеството.
Чл. 6. Директорът на институцията:
1. организира, контролира и отговаря за функционирането на вътрешната система за осигуряване на качеството;
2. утвърждава политиката за осигуряване на качеството и целите, които си поставя институцията;
3. определя отговорника по качеството;
4. определя състава на комисията за осигуряване на качеството по чл. 5, ал. 2, т. 3;
5. утвърждава годишен план-график за провеждане на дейностите по самооценяването и коригиращите мерки в хода на изпълнението му;
6. утвърждава коригиращи мерки и дейности за следващия период на измерване на качеството въз основа на годишния доклад за резултатите от проведеното самооценяване;
7. провежда мониторинг на дейностите по осигуряване на качеството в институцията;
8. утвърждава годишния доклад за резултатите от проведеното самооценяване;
9. организира обучение на персонала за повишаване на ефективността и ефикасността на дейностите по осигуряване на качеството, които се осъществяват в институцията.
Чл. 7. (1) Отговорникът по качеството е председател на комисията за осигуряване на качеството и отговаря за функционирането на вътрешната система за осигуряване на качеството, като:
1. организира и координира работата на комисията за осигуряване на качеството;
2. изготвя годишен доклад за резултатите от проведеното самооценяване;
3. предлага коригиращи мерки, насочени към изпълнение на критериите за оценяване на качеството в по-висока степен, и организира и координира дейностите по изпълнението им.
(2) Отговорникът по качеството се определя със заповед на директора на институцията в срок до 5 януари на календарната година.
Чл. 8. (1) Комисията за осигуряване на качеството:
1. разработва правила за прилагане на вътрешната система за осигуряване на качеството и актуализирането им;
2. разработва годишен план-график за провеждане на дейностите по самооценяване;
3. провежда самооценяването.
(2) Броят на членовете, съставът и срокът за изпълнение на работата на комисията се определят от директора на институцията в зависимост от обема на дейностите, които се изпълняват във връзка с осигуряване на качеството през календарната година.
(3) В състава на комисията може да се включват и външни специалисти със специални знания и умения в конкретна област.
(4) Комисията се определя със заповед на директора на институцията в срок до 5 януари на всяка календарна година.
Чл. 9. (1) Правилата за прилагане на вътрешната система за осигуряване на качеството се определят в Правилника за устройството и дейността на професионалните колежи и центровете за професионално обучение.
(2) Правилата за прилагането на вътрешната система за осигуряване на качеството включват:
1. правомощията на участниците във вътрешната система за осигуряване на качеството;
2. реда за организиране и провеждане на самооценяването;
3. взаимодействието на институцията със социалните партньори и другите заинтересовани страни за осигуряване на качеството.
Чл. 10. (1) Годишният план-график съдържа дейностите по самооценяването, групирани по критериите в приложението, като задължително се посочва и видът на инструментариума към тях, както и сроковете и отговорните лица за изпълнението им.
(2) План-графикът по ал. 1 се утвърждава от директора на институцията в срок до 31 януари на всяка календарна година.
(3) При необходимост отговорникът по качеството предлага на директора на институцията коригиращи мерки за изпълнение на годишния план-график. След утвърждаване на мерките организира и координира изпълнението им.
Раздел III
Условия и ред за измерване на постигнатото качество
Чл. 11. (1) Самооценяването в професионалните колежи и центровете за професионално обучение е процес, при който институцията анализира своите дейности, резултати и процеси с цел да оцени достигнатото ниво на качеството им и да идентифицира възможностите за подобрение.
(2) Оценяването на постигнатото качество за центровете за професионално обучение и професионалните колежи се осъществява по критерии и показатели към тях съгласно приложението.
(3) Периодът за самооценяване за професионалните колежи и центровете за професионално обучение е календарната година.
Чл. 12. (1) Самооценяването се извършва от комисия по чл. 5, ал. 2, т. 3.
(2) Оценяването се извършва по критерии в три степени на изпълнение по всеки от индикаторите в приложението.
(3) Максималният брой точки при изпълнение на всички индикатори в най-висока степен по всеки критерий е 100.
Чл. 13. (1) Постигнатата оценка на осигуреното от институцията качество се определя като сбор от оценките по всеки критерий от съответната област на оценяване.
(2) Крайната оценка има качествени и количествени стойности, както следва:
1. отлично при крайна оценка от 91 до 100 точки;
2. добро при крайна оценка от 66 до 90 точки включително;
3. задоволително при крайна оценка от 46 до 65 точки включително;
4. незадоволително при крайна оценка до 45 точки включително.
Чл. 14. (1) Самооценяването на постигнатото качество се провежда по процедури, утвърдени от директора на институцията.
(2) По всеки критерий се разработва процедура, която съдържа: предмет и цел; инструментариум; описание на технологията на провеждане; вида на доказателствения материал (справка, контролна карта, протоколи, въпросници, анкети и др.); начините на обработване на доказателствения материал; режима на съхранение и защита на информацията; отговорностите на лицата по чл. 5, ал. 2.
Чл. 15. (1) За проведеното самооценяване отговорникът по качеството изготвя годишен доклад, който включва: цел на самооценяването; информация за външната и вътрешната среда, в която функционира институцията през периода на самооценяването; резултати от самооценяването; сравняване на оценките по критериите с предходния период на самооценяване; анализ на получените резултати; постижения и добри практики; резултати от самооценяването, нуждаещи се от подобрение, и предложение за коригиращи мерки и дейности.
(2) Към доклада може да се прилагат графики, таблици, статистическа информация и други информационни материали.
(3) Утвърденият от директора на институцията доклад се представя в срок до 31 януари на годината, следваща годината, за която се отнася:
1. от професионалните колежи – на Министерството на образованието и науката;
2. от центровете за професионално обучение – на Националната агенция за професионално образование и обучение.
(4) Докладът от самооценката се съхранява в институцията за срок от 5 години, считано от датата на утвърждаването му.
Раздел IV
Изисквания към професионалните колежи и центровете за професионално обучение за усъвършенстване на процесите за управление на качеството
Чл. 16. Усъвършенстването на процесите за управление на качеството се постига при спазване на следните изисквания от професионалните колежи и центровете за професионално обучение:
1. да подобрява работната среда чрез:
а) прилагане на механизми за адаптиране на обучавания към средата на институцията;
б) осигуряване на достъпна архитектурна среда;
в) модернизиране на материално-техническата база и обновяване на информационната инфраструктура;
г) развитие на организационната култура в институцията;
2. да осигурява развитие на персонала чрез:
а) подобряване на възможностите за допълнителна и продължаваща квалификация на преподавателите по специалността им от висшето образование за подобряване на тяхната иновационна култура и личностна ефективност;
б) изграждане на култура за осигуряване на качеството;
в) създаване и поддържане на открита и ясна комуникация в институцията;
3. да повишава ефективността на административното обслужване;
4. да подобрява резултатите от обучението чрез:
а) повишаване на мотивацията на обучаемите;
б) повишаване на дела на успешно придобилите професионална квалификация;
в) намаляване дела на отпадналите от обучението;
г) повишаване на дела на обучените, провели практическо обучение в реална работна среда;
д) създаване на механизъм за ранно предупреждение за различни рискове;
5. да подобрява взаимодействието с местната общност, със социалните партньори, работодателските организации, университетите и други заинтересовани страни чрез:
а) разширяване на възможностите за практическо обучение в реална работна среда;
б) проучване и прилагане на добри практики на сродни институции;
в) подобряване на възможностите за достъп до информация на участниците в професионалното обучение;
г) информиране на общността и заинтересованите страни за добрите практики и постиженията на институцията в областта на осигуряване на качеството на професионалното обучение;
д) участие в проекти, свързани с повишаване на качеството на професионалното обучение.
Раздел V
Методическо подпомагане и мониторинг
Чл. 17. (1) За осигуряване на качеството в професионалните колежи и центровете за професионално обучение се осъществяват методическо подпомагане и мониторинг.
(2) Методическото подпомагане за разработване и функциониране на вътрешна система за осигуряване на качеството включва: консултиране, информиране, инструктиране и представяне на добри практики.
(3) Мониторингът е вътрешен и външен, като резултатите от него включват констатации, изводи и препоръки за вземане на информирани решения за усъвършенстване на процеса за осигуряване на качеството в съответната институция.
(4) Вътрешният мониторинг се осъществява от директора на институцията.
(5) Методическото подпомагане и външният мониторинг се осъществяват за професионалните колежи от Министерството на образованието и науката, а за центровете за професионално обучение – от Националната агенция за професионално образование и обучение.
Раздел VI
Финансиране
Чл. 18. (1) Дейностите за изграждане и функциониране на вътрешната система за осигуряване на качеството на професионалното обучение в държавните и общинските професионални колежи и центрове за професионално обучение се финансират в рамките на утвърдените им бюджети за съответната година, а частните професионални колежи и центрове за професионално обучение – със средства от собствени приходи.
(2) Професионалните колежи и центровете за професионално обучение могат да ползват и други източници на финансиране – спонсорство, национални и международни програми и проекти и други.
Заключителна разпоредба
Параграф единствен. Тази наредба се издава на основание чл. 9а, ал. 4 от Закона за професионалното образование и обучение и е съгласувана с министъра на труда и социалната политика, с министъра на икономикатаи индустрията, с министъра на културата, с министъра на младежта и спорта и с министъра на земеделието и храните.
Министър: Красимир Вълчев
Приложение
Критерии по области на оценяване и индикатори (показатели) за измерване на постигнатото качество
№ по ред
|
Области на оценяване
индикатори
|
Максимален брой точки
|
Критерий за измерване/оценка
|
Критерий за измерване/оценка
|
Критерий за измерване/оценка
|
1.
|
Достъп до професионално обучение
|
20,00
|
|
|
|
1.1.
|
Публичност и популяризиране на предлаганото професионално обучение (ПО)
|
2,00
|
За популяризиране на информация, свързана с професионално обучение, се използват Регистър на професионалните колежи, Регистър на лицензираните центрове за професионално обучение, достъпен чрез сайта на НАПОО
0,50 т.
|
Изготвят се и се издават информационни, рекламни и други видове табла, рекламни материали и електронни информационни средства в сградата на професионалните колежи и центровете за професионално обучение и/или се поддържа динамичен сайт с актуална информация
1,00 т.
|
Използват се многообразни начини и средства за публичност и популяризиране на предлаганото ПО – електронни информационни средства; брошури, рекламни материали и др., и се поддържа динамичен сайт
2,00 т.
|
1.2.
|
Достъп на уязвими групи до предлагано професионално обучение от професионални колежи и ЦПО
|
2,00
|
Липсва достъп на уязвими групи до предлагано ПО
0,00 т.
|
Налице е достъп, но през периода не е провеждано ПО на уязвими групи
1,00 т.
|
Налице е достъп и през периода е провеждано ПО на уязвими групи
2,00 т.
|
1.3.
|
Достъп на лица, преждевременно напуснали образователната система, до предлагано професионално обучение от ЦПО
|
2,00
|
Липсва достъп на лица, преждевременно напуснали образователната система, до предлагано ПО
0,00 т.
|
Налице е достъп на лица, преждевременно напуснали образователната система, до предлагано ПО, но през периода не е провеждано обучение на тази категория лица
1,00 т.
|
Налице е достъп и през периода е провеждано ПО на лица, преждевременно напуснали образователната система
2,00 т.
|
1.4.
|
Осигурена достъпна архитектурна среда
|
2,00
|
Липсва осигурена достъпна архитектурна среда
0,00 т.
|
Налице е частично достъпна архитектурна среда с обособени рампи към входовете
1,00 т.
|
Осигурена е напълно достъпна архитектурна среда – обособени рампи към входовете, адаптирано санитарно помещение за специални потребности на ползващите ги, асансьори
2,00 т.
|
1.5.
|
Наличие на материалнотехническа база в съответствие с изискванията на ДОС/ДОИ
|
3,00
|
Налице са учебни кабинети и работилници/лаборатории, но не по всички изучавани професии; наличните са оборудвани с морално и физически остаряла, често повреждаща се техника
1,00 т.
|
Налице са учебни кабинети и работилници/лаборатории по професиите, за които се провежда ПО; наличните са оборудвани с работеща и използваща се в голяма част от реалния бизнес техника
2,00 т.
|
Налице са учебни кабинети и работилници/лаборатории по всички професии, по които се провежда ПО; наличните са оборудвани с работеща и използваща се в голяма част от реалния бизнес техника; поне една от учебните работилници/лаборатории е оборудвана със съвременна работеща техника, използвана от фирмите в бранша
3,00 т.
|
1.6.
|
Достъп до ПО по професии с приоритетно значение на регионалния пазар на труда и проведено обучение по тях
|
2,00
|
Професионалният колеж и ЦПО не предлагат професионално обучение по професии, които са с приоритетно значение на регионалния пазар на труда
0,00 т.
|
Професионалният колеж и ЦПО предлагат обучение по професии, които са с приоритетно значение на регионалния пазар на труда, но не е провеждал ПО по тях
1,00 т.
|
Професионалният колеж и ЦПО предлагат обучение по професии, които са с приоритетно значение на пазара на труда, и е провеждал ПО по тях
2,00 т.
|
1.7.
|
Равнище на административно обслужване
|
1,00
|
Административното обслужване не е ефективно – налице са жалби, не се използват възможностите на ИКТ; служителите, които го осъществяват, не са компетентни, често са груби и неучтиви
0,00 т.
|
Административното обслужване позволява бърз и надежден достъп до информация, предлага полезни и лесни за използване инструменти; използват се и различни форми на ИКТ; служителите невинаги са компетентни, вежливи и коректни
0,50 т.
|
Административното обслужване позволява бърз и надежден достъп до информация, предлага полезни и лесни за използване инструменти; използват се и различни форми на ИКТ; служителите са компетентни, вежливи, коректни, любезни и приветливи
1,00 т.
|
1.8.
|
Предоставяне на възможност за професионално обучение в различни форми на обучение*
|
2,00
|
Професионалният колеж и ЦПО осигуряват възможност за ПО в две форми на обучение
0,50 т.
|
Професионалният колеж и ЦПО осигуряват възможност за ПО в повече от три форми на обучение, но не във всички
1,00 т.
|
Професионалният колеж и ЦПО осигуряват възможност за ПО във всички форми на обучение (съгласно ЗПОО)
2,00 т.
|
1.9.
|
Относителен дял на курсистите от уязвими групи спрямо общия брой обучавани (%)*
|
2,00
|
До 2 %
0,50 т.
|
От 3 % до 10 %
1,00 т.
|
Над 10 %
2,00 т.
|
1.10.
|
Предоставяне на възможност
за валидиране на професионални знания, умения и компетентности на лица, навършили 16 г.
|
2,00
|
Не се предоставя възможност за валидиране на професионални знания, умения и компетентности на лица, навършили 16 г.
0,00 т.
|
Предоставя се възможност за валидиране на професионални знания, умения и компетентности на лица, навършили 16 г., по една професия
1,00 т.
|
Предоставя се възможност за валидиране на професионални знания, умения и компетентности на лица, навършили 16 г., по повече от една професия
2,00 т.
|
2.
|
Придобиване на професионална квалификация
|
65,00
|
|
|
|
2.1.
|
Функционираща вътрешна система за осигуряване на качеството на професионалното обучение в професионалните колежи и ЦПО, вкл. механизъм за вътрешен мониторинг и контрол
|
3,00
|
Разработена е вътрешна система за осигуряване на качеството и е налице механизъм за вътрешен мониторинг и контрол, които не функционират
0,50 т.
|
Разработена е вътрешна система за осигуряване на качеството и е налице механизъм за вътрешен мониторинг и контрол, които функционират епизодично
1,50 т.
|
Разработена е вътрешна система за осигуряване на качеството, която функционира, отчитат се резултати от нея при използване на механизъм за вътрешен мониторинг и контрол, отчитат се резултати, на основание на които се правят анализи и изводи
3,00 т.
|
2.2.
|
Проведено измерване на постигнатото качество чрез самооценяване (за проведени обучения)
|
3,00
|
Не е проведено самооценяване
0,00 т.
|
Проведено е самооценяване, изготвен е доклад, но не са формулирани коригиращи мерки
2,00 т.
|
Проведено е самооценяване, изготвен е доклад и са формулирани коригиращи мерки
3,00 т.
|
2.3.
|
Относителен дял на учебните програми, разработени с участието на социалните партньори (синдикати, бизнес), от общия брой учебни програми (%)
|
3,00
|
До 10 %
0,50 т.
|
От 11 % до 60 %
1,50 т.
|
Над 60 %
3,00 т.
|
2.4.
|
Актуализирани учебни планове и програми в съответствие с промяна в ДОС, промяна в нормативната уредба за професионалното обучение, по заявка на възложителя на обучението и др.
|
3,00
|
Не са актуализирани учебните планове и програми през периода на самооценяването
0,00 т.
|
Актуализирани са само учебните планове и програми, по които се провежда обучение
1,50 т.
|
Актуализирани са всички учебни планове и програми, по които ЦПО или професионалният колеж притежава лицензия за професионално обучение
3,00 т.
|
2.5.
|
Осигурен преподавателски състав с квалификация, съответстваща на изискванията, определени в ДОИ/ДОС, за обучение с придобиване на квалификация по професия
|
3,00
|
Преподавателският състав е представеният при регистрация/лицензиране/изменение, но се използва 50 % от него
1,00 т.
|
Преподавателският състав е представеният при регистриране (лицензиране), използвани са повече от 75 % от преподавателите, като професионалният колеж и ЦПО нямат политика за разширяване на базата от преподаватели
2,00 т.
|
Преподавателският състав отговаря 100 % на изискванията на ДОС, като са добавени нови преподаватели както за обучение по теория, така и за обучение по практика, които отговарят на изискванията на ДОИ/ДОС
3,00 т.
|
2.6.
|
Относителен дял на преподавателите, участвали в различни форми на допълнително обучение и квалификация, за актуализиране и повишаване на професионалните знания, умения и компетентности, в това число и чрез мобилност в друга страна и/или на работно място в реална работна среда спрямо общия брой преподаватели (%)
|
3,00
|
До 20 % от преподавателите са повишили квалификацията си преди всичко чрез вътрешнофирмени обучения
0,50 т.
|
От 21 % до 60 % от преподавателите са повишили квалификацията си, използвайки различни форми на допълнително обучение
2,00 т.
|
Над 60 % от преподавателите са повишили квалификацията си, използвайки различни форми на допълнително обучение, актуализирали са и са повишили професионалните си знания и умения съгласно изискванията на ДОС
3,00 т.
|
2.7.
|
Използване от преподавателите на разнообразни интерактивни форми и методи на преподаване, насочени към практиката*
|
3,00
|
Осигурени са ИКТ от професионалните колежи и ЦПО, които преподавателите не използват и не прилагат интерактивни методи за преподаване
0,50 т.
|
Осигурени са условия за ползване на мултимедия и интернет в над 50 % от всички кабинети. Прилагат се интерактивни методи, като: ситуационни (симулация, ролеви игри, казуси и др.), опитни (проекти, експерименти), дискусионни (дебати, беседи, дискусии)
2,50 т.
|
Осигурени са условия за ползване на мултимедия и интернет в над 60 % от всички кабинети. Осигурен е необходимият софтуер за професионално обучение. Прилагат се интерактивни методи, като: ситуационни (симулация, ролеви игри, казуси и др.), опитни (проекти, експерименти), дискусионни (дебати)
3,00 т.
|
2.8.
|
Относителен дял на курсистите, провели практическо обучение на работното място, в реална работна среда, при работодател, спрямо общия брой обучавани (%)*
|
3,00
|
Учебната практика се провежда в базите на професионални колежи/ЦПО за обучение по теория и практика, а за производствената практика са осигурени работни места в реална работна среда само за 10 % от курсистите, които провеждат такава 0,50 т.
|
Учебната практика се провежда в базите на професионалните колежи /ЦПО за обучение по теория и практика или в учебна работилница на стопанска организация, а за производствената практика са осигурени работни места в реална работна среда за 11 % – 70 % от курсистите, които провеждат такава
2,50 т.
|
Учебната практика се провежда в базите на професионалните колежи/ЦПО за обучение по теория и практика, а за производствената практика са осигурени работни места в реална работна среда за над 70 % от курсистите, които провеждат такава
3,00 т.
|
2.9.
|
Относителен дял на напусналите ПО спрямо постъпилите в началото на обучението (%)*
|
3,00
|
Над 5 %
0,00 т.
|
От 3 % до 5 %
1,50 т.
|
От 0 % до 2 %
3,00 т.
|
2.10.
|
Относителен дял на придобилите професионална квалификация спрямо постъпилите в началото на обучението (%)*
|
5,00
|
До 49 %
2,00 т.
|
От 50 % до 84 %
3,00 т.
|
От 85 % до 100 %
5,00 т.
|
2.11.
|
Относителен дял на придобилите професионална квалификация лица от уязвимите групи спрямо постъпилите в началото на обучението лица от тези групи (%)*
|
5,00
|
До 49 %
2,00 т.
|
От 50 % до 84 %
3,00 т.
|
От 85 % до 100 %
5,00 т.
|
2.12.
|
Относителен дял на придобилите професионална квалификация лица от преждевременно напусналите образователната система спрямо постъпилите в началото на обучението лица от тези групи (%)*
|
5,00
|
До 49 %
2,00 т.
|
От 50 % до 84 %
3,00 т.
|
От 85 % до 100 %
5,00 т.
|
2.13.
|
Относителен дял на успешно положилите държавен изпит за придобиване на степен на професионална квалификация и/или изпит за проведено професионално обучение по част от професията от допуснатите до тези изпити (%)*
|
5,00
|
До 49 %
2,00 т.
|
От 50 % до 84 %
3,00 т.
|
От 85 % до 100 %
5,00 т.
|
2.14.
|
Относителен дял на проведените изпити за придобиване на квалификация по професии с участието на представители на работодателите и представители на работниците и служителите спрямо общия брой на проведените изпити (%)*
|
3,00
|
Представителите на работодателите и на работниците и служителите са поканени, но не са участвали в провеждането на изпитите за придобиване на квалификация по професии поради отказ (с писмо или мълчалив отказ) 0 %
0,50 т.
|
Представителите на работодателите и на работниците и служителите се отзовават на поканите на професионалните колежи/ЦПО и участват в до 50 % от изпитите
2,00 т.
|
Представителите на работодателите и на работниците и служителите се отзовават на поканите на професионалните колежи/ЦПО и участват в над 50 % от изпитите
3,00 т.
|
2.15.
|
Относителен дял на проведено валидиране на професионални знания, умения и компетентности от общия брой курсисти, придобили степен на професионална квалификация и/или квалификация по част от професия или достигане до едно ЕРУ (%)**
|
3,00
|
До 10 %
0,50 т.
|
От 11 % до 30 %
1,50 т.
|
Над 30 %
3,00 т.
|
2.16.
|
Формулиране на критериите за оценяване на знанията, уменията и компетентностите и информираност на курсистите за тях
|
3,00
|
От 31 % до 60 % от преподавателите имат точно и ясно формулирани критерии за оценяване на знанията, уменията и компетентностите на курсистите. Курсистите са запознати с критериите
1,50 т.
|
От 61 % до 80 % от преподавателите имат точно и ясно формулирани критерии за оценяване на знанията, уменията и компетентностите на курсистите. Курсистите са запознати с критериите
2,50 т.
|
Над 80 % от преподавателите имат точно и ясно формулирани критерии за оценяване на знанията, уменията и компетентностите на курсистите. Курсистите са запознати с критериите
3,00 т.
|
2.17.
|
Използване на разнообразни форми за текуща проверка на знанията, уменията и компетентностите на курсистите*
|
3,00
|
От 31 % до 60 % от преподавателите използват разнообразни форми за текуща проверка на знанията, уменията и компетентностите на курсистите
1,50 т.
|
От 61 % до 80 % от преподавателите използват разнообразни форми за текуща проверка на знанията, уменията и компетентностите на курсистите
2,50 т.
|
Над 80 % от преподавателите използват разнообразни форми за текуща проверка на знанията, уменията и компетентностите на курсистите
3,00 т.
|
2.18.
|
Участие в национални и международни програми и проекти
|
3,00
|
Професионални колежи/ЦПО нямат участие в програми и проекти
0,00 т.
|
Професионален колеж/ЦПО участва само в национални програми
1,50 т.
|
Професионални колежи/ЦПО участват в програми (национални, европейски, други международни) – повече от два броя
3,00 т.
|
2.19.
|
Сътрудничество със социалните партньори на местно и регионално ниво (представители на работодателите и представители на работниците и служителите)
|
3,00
|
Професионалните колежи/ЦПО не си сътрудничат с представителите на работодателите и представителите на работниците и служителите на местно и регионално ниво
0,00 т.
|
Професионалните колежи/ЦПО си сътрудничат с представителите на работодателите и представителите на работниците и служителите на местно и регионално ниво във връзка с провеждане на изпитите за придобиване на професионална квалификация
1,50 т.
|
Професионалните колежи/ЦПО си сътрудничат с представителите на работодателите и представителите на работниците и служителите на местно и регионално ниво във връзка с провеждане на изпитите за придобиване на професионална квалификация, за осигуряване на работни места в реална работна среда за провеждане на практическото обучение на курсистите
3,00 т.
|
3.
|
Реализация на лицата, придобили професионална квалификация
|
15,00
|
|
|
|
3.1.
|
Относителен дял на реализираните лица на пазара на труда по професията (до една година след придобиването на професионалната
квалификация) спрямо общия брой придобили професионална квалификация по същата професия (%)*
|
3,00
|
От 10 % до 39 %
1,00 т.
|
От 40 % до 50 %
2,00 т.
|
Над 50 %
3,00 т.
|
3.2.
|
Относителен дял на продължилите ПО за актуализиране или разширяване на придобитата професионална квалификация спрямо общия брой придобили професионална квалификация (%)*
|
3,00
|
От 10 % до 39 %
1,00 т.
|
От 40 % до 50 %
2,00 т.
|
Над 50 %
3,00 т.
|
3.3.
|
Степен на удовлетвореност на завършилите ПО от качеството на професионалната подготовка (установява се при проведено анкетиране на курсистите след приключване на обучението)*
|
3,00
|
Под 50 % от анкетираните, завършили ПО, са удовлетворени от качеството на професионалната подготовка
1,00 т.
|
От 51 % до 70 % от анкетираните, завършили ПО, са удовлетворени от качеството на професионалната подготовка
2,00 т.
|
Над 70 % от анкетираните, завършили ПО, са удовлетворени от качеството на професионалната подготовка
3,00 т.
|
3.4.
|
Степен на удовлетвореност на работодателите от знанията, уменията и компетентностите на придобилите професионална квалификация и от пригодността им за заетост (установява се при проведено анкетиране на работодателите)*
|
3,00
|
Под 50 % от анкетираните работодатели са удовлетворени от знанията, уменията и компетентностите на придобилите професионална квалификация и от пригодността им за заетост
1,00 т.
|
От 51 % до 70 % от анкетираните работодатели са удовлетворени от знанията, уменията и компетентностите на придобилите професионална квалификация и от пригодността им за заетост
2,00 т.
|
Над 70 % от анкетираните работодатели са удовлетворени от знанията, уменията и компетентностите на придобилите професионална квалификация и от пригодността им за заетост
3,00 т.
|
3.5.
|
Степен на удовлетвореност на работодателите от партньорството с професионалните колежи/ЦПО (установява се при проведено анкетиране на повече от 50 % от работодателите – партньори на професионални колежи/ЦПО)*
|
3,00
|
Под 50 % от анкетираните работодатели са удовлетворени от партньорството с професионални колежи/ЦПО
1,00 т.
|
От 51 % до 70 % от анкетираните работодатели са удовлетворени от партньорството с професионални колежи/ЦПО
2,00 т.
|
Над 70 % от анкетираните работодатели са удовлетворени от партньорството с професионални колежи/ЦПО
3,00 т.
|
|
|
100,00
|
|
|
|
Указание за използване на индикаторите:
*Индикаторът се използва при наличие на провеждано ПО през периода (годината), за който се отнася самооценяването.
** Индикаторът се използва при проведено валидиране на професионални знания, умения и компетентности през периода (годината), за който се отнася самооценяването.
3228