Министерски съвет
брой: 97, от дата 15.11.2024 г.   Официален раздел / МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТстр.2


Постановление № 391 от 8 ноември 2024 г. за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 391 ОТ 8 НОЕМВРИ 2024 Г.

за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет

МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ

ПОСТАНОВИ:

§ 1. В Устройствения правилник на Министерството на здравеопазването, приет с Постановление № 55 на Министерския съвет от 2019 г. (обн., ДВ, бр. 26 от 2019 г.; попр., бр. 30 от 2019 г.; изм. и доп., бр. 93 от 2019 г., бр. 99 от 2020 г., бр. 63 от 2021 г., бр. 36 от 2022 г., бр. 85 от 2023 г.; попр., бр. 88 от 2023 г.), се правят следните изменения и допълнения:

1. В чл. 19:

а) в ал. 1 числото „13“ се заменя с „14“;

б) в ал. 2 числото „302“ се заменя с „312“.

2. В чл. 26:

а) точка 2 се отменя;

б) точка 5 се изменя така:

„5. дирекция „Стопанско обслужване и човешки ресурси“;“

в) създава се т. 6:

„6. дирекция „Обществени поръчки“.“

3. Член 28 се отменя.

4. В чл. 31:

а) основният текст се изменя така:

„Чл. 31. Дирекция „Стопанско обслужване и човешки ресурси:“;

б) точки 14 – 22 се изменят така:

„14. разработва и реализира подходящи стратегии и политики за управление на човешките ресурси в съответствие със стратегическите цели на министерството и участва в изготвянето на стратегически документи в областта на управлението на човешките ресурси в системата на здравеопазването;

15. участва в разработването на политики за оптимизиране на организационната структура на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджет по бюджета на министерството и методически подпомага изпълнението им;

16. разработва прогнози и планове за човешките ресурси в министерството; изготвя проекта на годишен план за обучение и организира и координира обучението на служителите в министерството;

17. организира дейността по набирането и подбора на персонала; организира и оказва методическа помощ при провеждането на конкурси за постъпване на държавна служба в министерството;

18. изготвя всички актове, свързани с възникването, изменението и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения, в съответствие със законовите разпоредби; оформя, води и съхранява служебните и трудовите досиета на служителите в министерството;

19. организира провеждането на конкурси и изготвянето на актове по възникването, изменението и прекратяването на правоотношенията с ръководителите на второстепенните разпоредители с бюджет по бюджета на министерството и съхранява трудовите им досиета;

20. изготвя и актуализира длъжностните и поименните щатни разписания на министерството;

21. анализира и проектира длъжностите в министерството; координира и подпомага дейността по разработване, актуализиране и утвърждаване на длъжностните характеристики на служителите в министерството;

22. организира въвеждането и поддържа прилагането на системи за оценяване, заплащане и израстване в кариерата на служителите в министерството;“

в) точки 24 – 26 се изменят така:

„24. провежда начален и периодичен инструктаж; организира осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд;

25. поддържа и актуализира съществуващите бази данни, свързани с управление на човешките ресурси;

26. координира, подпомага и осигурява технически дейността на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в здравеопазването и на Постояннодействащата жилищна комисия в министерството;“

г) създава се т. 27:

„27. оказва техническо съдействие за поддръжка на комуникационното оборудване на работните места в администрацията на министерството (локални мрежи, работни станции и периферни устройства, телефонна инсталация, необходимия софтуер и хардуер).“

5. В раздел VII се създава чл. 31а:

„Чл. 31а. Дирекция „Обществени поръчки“:

1. планира, организира, координира и отговаря за дейностите по провеждане на обществени поръчки в министерството в съответствие с нормативните изисквания и приложимите правила за обществените поръчки на Европейската общност и националното законодателство, като носи отговорност за законосъобразното им провеждане;

2. разработва документациите по процедурите за възлагане на обществени поръчки, провежда обществените поръчки и организира подготвянето и изпращането на информацията, която е предвидена за вписване в Регистъра на обществените поръчки към Агенцията по обществени поръчки;

3. изготвя проекти на договори за възлагане на обществени поръчки, включително на договори, чиято стойност е под посочените в чл. 20, ал. 4 от Закона за обществените поръчки (ЗОП) стойности, организира сключването им и подпомага от правна страна осъществяването на наблюдение и контрол върху изпълнението им съвместно с компетентните административни звена, за което получава своевременно необходимата информация;

4. осъществява дейностите по сключване на договорите за възлагане на обществени поръчки;

5. води регистър на проведените процедури по реда на ЗОП и съхранява досиетата на проведените процедури за възлагане на обществени поръчки;

6. отговаря за разработването, изменението и допълнението на вътрешните правила за провеждане на обществени поръчки в министерството;

7. оказва методическа помощ на второстепенните разпоредители с бюджет по бюджета на министерството и на държавните търговски дружества по провежданите от тях процедури по реда на ЗОП;

8. подготвя становища по проекти на актове във връзка с прилагането на ЗОП и подзаконовите актове;

9. подпомага министъра при упражняване на правомощията му по провеждане на обществени поръчки в качеството му на Централен орган за покупки в сектор „Здравеопазване“ съгласно Постановление № 146 на Министерския съвет от 2015 г. за създаване на Централен орган за покупки в сектор „Здравеопазване“ (ДВ, бр. 44 от 2015 г.);

10. осъществява дейности по процедури за обществени поръчки, инициирани, организирани или проведени от Европейската комисия, и подпомага от правна страна осъществяването на наблюдение и контрол върху изпълнението на сключените споразумения и договори съвместно с компетентните административни звена;

11. осъществява процесуално представителство в областите на дейност на дирекцията и предоставя информация на дирекция „Правна“ за хода на делата, която се вписва в информационната база данни за водените от министерството дела;

12. съгласува проектите на договори по чл. 40, т. 24 за съответствието им със ЗОП.“

6. В чл. 32:

а) създава се т. 1а:

„1а. дирекция „Спешна медицинска помощ“;“

б) точка 2 се изменя така:

„2. дирекция „Обществено здраве“;“.

7. В чл. 33:

а) в т. 7 думите „спешна медицинска помощ“ и запетаята след тях се заличават;

б) в т. 18 след думите „специалност в областта на здравеопазването“ се поставя запетая и се добавя „Комисията за разглеждане на документи за признаване на организации за защита на правата на пациентите за представителни, Обществения съвет по правата на пациентите“;

в) в т. 23 думите „и в изготвянето на доклада за изпълнението й“ се заличават;

г) точка 33 се изменя така:

„33. подпомага министъра при планиране, организиране и изпълнение на задълженията му, които са свързани със защита на правата на пациентите;“

д) точки 34 – 48 се отменят.

8. Създава се чл. 33а:

„Чл. 33а. Дирекция „Спешна медицинска помощ“:

1. разработва, съгласува и участва в изготвянето на нормативни актове, включително на медицински стандарти в областите на дейност на дирекцията, и организира и извършва предварителна и последваща оценка на въздействието;

2. разработва и съгласува стратегии, програми, планове и концепции в областите на дейност на дирекцията и координира и контролира изпълнението им през периода на тяхното действие;

3. организира и координира разработването на Националната здравна стратегия и на годишния доклад за състоянието на здравето и изпълнението на Националната здравна стратегия в областите на дейност на дирекцията;

4. участва в разработването на Национална здравна карта в областта на спешната медицинска помощ;

5. подпомага министъра при провеждане на политиките, свързани с дейностите по спешна медицинска помощ, включително по въздух;

6. организира, координира и контролира дейностите по осъществяване на спешна медицинска помощ, включително по въздух, и подпомага министъра при осъществяването на контролните му функции и на методическо ръководство върху лечебните заведения в областта на спешната медицинска помощ, включително на лечебните заведения, създадени към Министерството на отбраната, Министерството на вътрешните работи, Министерството на правосъдието и към Министерството на транспорта и съобщенията;

7. подпомага министъра при определянето на експертни съвети по медицински специалности или отделни медицински дейности и на републикански консултанти по медицински специалности в областта на спешната медицинска помощ, включително по въздух;

8. дава указания на лечебните заведения по прилагане на утвърдените медицински стандарти в областта на спешната медицинска помощ, включително по въздух;

9. координира дейността на регионалните здравни инспекции, свързана със спешната медицинска помощ;

10. осигурява техническото обслужване на дейността на съвети и комисии в областта на спешната медицинска помощ;

11. организира, координира и отговаря за изпълнението на дейностите, свързани с координация на системите за социална сигурност в частта „спешна помощ“ и с упражняване правото на трансгранично здравно обслужване, заплащано от бюджета на министерството в областта на спешната медицинска помощ;

12. разработва критерии и системи за оценка на резултатите от спешната медицинска дейност;

13. участва в изготвянето на становища и позиции във връзка с работните органи към Съвета на Европа и на Европейската комисия в областта на спешната медицинска помощ, включително по въздух;

14. подпомага министъра при осъществяване на правомощията му по планиране и квалификация на човешките ресурси в областта на спешната медицинска помощ, включително по въздух;

15. подпомага министъра при упражняване на правомощията му по методическо ръководство, координация и контрол върху дейността на центровете за спешна медицинска помощ, включително на Центъра за спешна медицинска помощ по въздуха, както и на Националния център за обучение и квалификация в системата за спешната медицинска помощ „Проф. д-р Милан Миланов“;

16. участва в проверки по сигнали и в разглеждането на предложения, свързани със спешната медицинска помощ, включително по въздух;

17. подпомага администрирането на дейността в областта на държавните помощи по отношение на спешната медицинска помощ, включително по въздух;

18. участва в разработването на планове за медицинско осигуряване при бедствия, аварии и катастрофи;

19. подпомага министъра по осигуряване на готовността за работа в условия на кризи от военен и невоенен характер и осъществява координация на медицинската помощ при спешни състояния;

20. разработва план за привеждане на министерството от мирно на военно положение, военновременен план и план за разсредоточаване и евакуация и провежда мероприятия за тяхното изпълнение;

21. разработва плана на министерството за действия при бедствия;

22. разработва плана на министерството за управление при кризи вследствие на терористична дейност;

23. организира разработването на военновременния план и осъществява неговото поддържане и коригиране в съответствие с утвърдена методология за военновременно планиране;

24. организира денонощно дежурство за поддържане готовността на министерството и подведомствените му структури и оповестяването му при привеждане на страната от мирно на военно положение и при стихийни бедствия и аварии;

25. организира, планира и ръководи дейностите по привеждане на министерството, второстепенните разпоредители с бюджет по бюджета на министерството и държавните лечебни заведения в готовност за работа при бедствия;

26. оказва методическа помощ при разработването и провеждането на мероприятията по поддържане на плановете за работа в системата на здравеопазването при бедствия, изготвя експертна оценка за състоянието и възможностите на медицинските сили и средства на страната;

27. организира и осигурява поддържането на пунктове за управление в техническа готовност за използване;

28. организира и осъществява медицинското осигуряване на пострадалите при кризи;

29. организира подготовката на ръководния състав, тренировките и ученията по военновременния план и подпомага ръководството при въвеждането му в действие;

30. участва в организирането и поддържането на съвместимостта на структурите от здравната мрежа на страната със структурите на НАТО и Европейския съюз, разработва модели за реакция по видове кризи за защитата на живота и здравето на населението;

31. организира и осигурява взаимодействието с Министерството на отбраната и с другите министерства и ведомства в процеса на отбранителното планиране по отношение на поддържането, използването и осигуряването на необходимите граждански ресурси за отбраната на страната и управлението при бедствия;

32. организира и осигурява взаимодействието с другите министерства и ведомства по отношение на ранното предупреждение и оповестяване при бедствия;

33. планира, разпределя и отчита бюджетните средства по изграждането и експлоатацията на комуникационно-информационна система за управление при кризи и отбранително-мобилизационна подготовка и участва в разработването на проекти на нормативни актове за работа в условия на бедствия.“

9. В чл. 34, ал. 1:

а) основният текст се изменя така:

„Чл. 34. Дирекция „Обществено здраве“:“;

б) точка 29 се отменя;

в) в т. 38 думите „Комисията за разглеждане на документи за признаване на организации за защита на правата на пациентите за представителни, Обществения съвет по правата на пациентите“ и запетаята след тях се заличават.

10. В чл. 38 т. 16 се изменя така:

„16. планира, организира, подпомага и координира цялостната международна дейност на министерството и методически ръководи дейността на националните центрове по проблемите на общественото здраве във връзка с ангажиментите на България в сектора на здравеопазването, произтичащи от членството в ЕС и в международни организации;“.

11. В чл. 40 т. 20 се отменя.

12. Приложението към чл. 19, ал. 3 се изменя така:

„Приложение към чл. 19, ал. 3

Численост на персонала в организационните структури и административните звена
в Министерството на здравеопазването – 312 щатни бройки

Политически кабинет

8

Главен секретар

1

Главен държавен здравен инспектор на Република България

1

Инспекторат

10

Звено „Вътрешен одит“

11

Звено „Сигурност на информацията“

2

Финансови контрольори

2

Обща администрация

82

в т.ч.:

 

Дирекция „Канцелария и административно обслужване“

14

Дирекция „Стопанско обслужване и човешки ресурси“

24

Дирекция „Връзки с обществеността и протокол“

10

Дирекция „Правна“

17

Дирекция „Обществени поръчки“

17

Специализирана администрация

195

в т.ч.:

 

Дирекция „Лечебни дейности“

30

Дирекция „Спешна медицинска помощ“

14

Дирекция „Обществено здраве“

31

Дирекция „Лекарствена политика“

23

Дирекция „Бюджет и финанси“

26

Дирекция „Европейска координация и международно сътрудничество“

13

Дирекция „Изпълнение на проекти, програми и стратегии“

26

Дирекция „Здравно-информационни системи“

12

Дирекция „Публични предприятия и управление на собствеността“

20

§ 2. В Устройствения правилник на Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти и на неговата администрация, приет с Постановление № 74 на Министерския съвет от 2013 г. (обн., ДВ, бр. 30 от 2013 г.; изм. и доп., бр. 24 и 84 от 2014 г., бр. 23 от 2015 г., бр. 26 от 2019 г. и бр. 28 от 2021 г.), се правят следните изменения и допълнения:

1. В чл. 2, ал. 1:

а) точка 3 се изменя така:

„3. администрира, поддържа и актуализира ПЛС, Регистъра на пределните цени и Регистъра на максималните продажни цени на лекарствените продукти;“

б) създават се т. 12 и 13:

„12. осигурява свързаност на националния номер по т. 11 с кода на продукта по смисъла на чл. 4, буква б), подточка i) от Делегиран регламент (ЕС) 2016/161 на Комисията от 2 октомври 2015 г. за допълване на Директива 2001/83/ЕО на Европейския парламент и на Съвета чрез установяване на подробни правила за показателите за безопасност, поставени върху опаковката на лекарствените продукти за хуманна употреба (ОВ, L 32 от 9 февруари 2016 г.), наричан по-нататък „Делегиран регламент (ЕС) 2016/161“, за лекарствените продукти, определени в Делегиран регламент (ЕС) 2016/161, в ПЛС;

13. е националният орган по прилагане на Регламент (ЕС) 2021/2282 на Европейския парламент и на Съвета от 15 декември 2021 година относно оценката на здравните технологии и за изменение на Директива 2011/24/ЕС (ОВ, L 458 от 22 декември 2021 г.), наричан по-нататък „Регламент 2021/2282“.“

2. В чл. 9 ал. 4 се изменя така:

„(4) В закрито заседание участват членовете на Националния съвет, определен/определени от председателя служител/служители от администрацията, представител на Националната здравноосигурителна каса и/или на Министерството на здравеопазването. По решение на съвета на закрито заседание могат да присъстват и други лица.“

3. В чл. 10, ал. 2 думите „два дни“ се заменят с „в деня“.

4. В чл. 14, ал. 2 думите „от Националния съвет“ се заменят със „с решение на Националния съвет“.

5. В чл. 15, в основния текст след думата „функции“ се добавя „председателят“ и се поставя запетая.

6. В чл. 16:

а) алинея 1 се изменя така:

„(1) Структурата на администрацията включва: главен секретар, дирекция „Административно-правно обслужване и финансови дейности“, дирекция „Регулаторни режими и оценка на здравните технологии“ и дирекция „Управление, анализи и контрол“.“;

б) в ал. 2 числото „44“ се заменя с „50“.

7. Член 18 се изменя така:

„Чл. 18. Специализираната администрация е организирана в дирекция „Управление, анализи и контрол“ и дирекция „Регулаторни режими и оценка на здравните технологии“.“

8. В чл. 20:

а) точка 12 се отменя;

б) създава се нова т. 24:

„24. изготвя проекти на наказателни постановления;“

в) досегашните т. 24 и 25 стават съответно т. 25 и 26.

9. В чл. 21:

а) основният текст се изменя така:

„Чл. 21. Дирекция „Регулаторни режими и оценка на здравните технологии“:“;

б) точки 1, 2, 3 и 7 се отменят;

в) създава се нова т. 18:

„18. организира/участва в дейността на Координационната група и създадените към нея подгрупи по чл. 3 от Регламент 2021/2282 относно оценката на здравните технологии на лекарствените продукти, медицински изделия и медицински изделия за инвитро диагностика;“

г) създават се т. 19 – 22:

„19. организира/участва в дейността по определяне обхвата на съвместната клинична оценка за всеки лекарствен продукт, медицинско изделие и медицинско изделие за инвитро диагностика съгласно чл. 8, т. 6 от Регламент 2021/2282;

20. организира/участва в дейността по идентифициране на нововъзникващи здравни технологии и поддържането на база данни;

21. организира/участва в обмена на информация чрез ИТ платформата по чл. 30 от Регламент 2021/2282;

22. организира, координира, поддържа връзки и участва в срещи и заседания със сходни органи в други страни, с международни организации и структури на Европейския съюз, свързани с дейността на Националния съвет;“

д) досегашната т. 18 става т. 23.

10. В чл. 22:

а) основният текст се изменя така:

„Чл. 22. Дирекция „Управление, анализи и контрол“:“;

б) създават се нови т. 1 – 3:

„1. изготвя дневния ред на заседанията на Националния съвет след съгласуване с председателя;

2. организира подготовката на заседанията на Националния съвет;

3. изготвя протоколите от заседанията и решенията на Националния съвет;“

в) досегашните т. 1 – 5 стават съответно т. 4 – 8;

г) създават се нови т. 9 – 11:

„9. координира и контролира дейностите по вписване на решенията на Националния съвет за всеки лекарствен продукт в ПЛС, Регистъра на пределните цени и Регистъра на максималните продажни цени на лекарствените продукти;

10. координира и контролира дейностите по генериране на уникален национален номер за идентификация на всеки лекарствен продукт и вписването му в регистъра по чл. 259, ал. 2, т. 4 от ЗЛПХМ;

11. осигурява свързаност на националния номер по т. 10 с кода на продукта по смисъла на чл. 4, буква б), подточка i) от Делегиран регламент (ЕС) 2016/161 в ПЛС;“

д) досегашната т. 6 става т. 12 и в нея в началото се добавя „изготвя анализи“ и се поставя запетая;

е) досегашните т. 7 – 10 стават съответно т. 13 – 16;

ж) досегашната т. 11 става т. 17 и се изменя така:

„17. събира, обработва и съхранява информацията от Министерството на здравеопазването, Националната здравноосигурителна каса и лечебните заведения за заплатените лекарствени продукти;“

з) досегашните т. 12 – 15 стават съответно т. 18 – 21.

11. Приложението към чл. 16, ал. 3 се изменя така:

„Приложение към чл. 16, ал. 3

Численост на Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти
и на неговата администрация – 50 щатни бройки

Председател и членове на Националния съвет по цени и реимбурсиране на лекарствените продукти

7

Администрация

43

в т.ч.:

 

Главен секретар

1

Обща администрация

9

в т.ч.:

 

дирекция „Административно-правно обслужване и финансови дейности“

9

Специализирана администрация

33

в т.ч.:

 

дирекция „Регулаторни режими и оценка на здравните технологии“

17

дирекция „Управление, анализи и контрол“

16

§ 3. В приложението към чл. 2, ал. 3 от Постановление № 148 на Министерския съвет от 2017 г. за приемане на Устройствен правилник на Министерството на здравеопазването (обн., ДВ, бр. 60 от 2017 г.; изм. и доп., бр. 1 и 100 от 2018 г., бр. 26, 54 и 97 от 2019 г., бр. 6 и 12 от 2020 г., бр. 10 от 2021 г., бр. 41 и 85 от 2023 г. и бр. 61, 66 и 78 от 2024 г.) се правят следните изменения:

1. На ред № 4 числото „44“ се заменя с „50“.

2. На ред № 5 числото „2468“ се заменя с „2452“.

За министър-председател: Людмила Петкова

Главен секретар на Министерския съвет: Габриела Козарева

7293