ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 148 ОТ 1 АВГУСТ 2025 Г.
за изменение и допълнение на Устройствения правилник на Министерството на правосъдието,
приет с Постановление № 38 на Министерския съвет от 2015 г.
(обн., ДВ, бр. 16 от 2015 г.; изм. и доп., бр. 48 от 2015 г., бр. 54 от 2018 г., бр. 5 от 2019 г., бр. 15 от 2020 г., бр. 28 от 2021 г., бр. 60, 70 и 82 от 2022 г. и бр. 10 и 104 от 2023 г.)
На основание чл. 6, т. 1 от Закона за нормативните актове, чл. 109, ал. 2 от Закона за публичните финанси и чл. 79, ал. 2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2025 г.
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
§ 1. В чл. 5 се правят следните изменения и допълнения:
1. Точка 11 се изменя така:
„11. съпредседателства Съвета за прилагане на Националния координационен механизъм за върховенство на правото и координира дейностите, свързани с годишния Доклад за върховенство на правото на Европейската комисия;“.
2. Създава се нова т. 21:
„21. осъществява общо ръководство и контрол при обмена на данни за съдимост с държави – членки на Европейския съюз, и други държави по сключени международни договори;“.
3. Досегашната т. 21 става т. 22.
§ 2. В чл. 8, ал. 3 т. 3 се изменя така:
„3. следи за напредъка по изпълнение на Националния координационен механизъм за върховенство на правото;“.
§ 3. В наименованието на глава трета след думата „Министерството“ се добавя „на правосъдието“.
§ 4. В чл. 11 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 1 се изменя така:
„(1) Министерството е структурирано в дирекции, звено „Сигурност на информацията“, инспекторати, финансов контрольор и служител по мрежова и информационна сигурност.“
2. В ал. 2 думите „в административните звена“ се заличават.
3. Създава се ал. 3:
„(3) Министърът утвърждава длъжностното разписание по предложение на главния секретар.“
§ 5. В чл. 13 ал. 2 се изменя така:
„(2) Главният секретар ръководи, координира и контролира функционирането на Министерството, като:
1. отговаря за планирането и отчетността при изпълнение на ежегодните цели на Министерството;
2. организира, ръководи, координира, контролира, отчита се и носи отговорност пред министъра за дейността и за изпълнението на задачите на Министерството;
3. осигурява организационната връзка между политическия кабинет и административните звена в Министерството;
4. ръководи, координира и контролира подготовката на становища на министъра по материали за заседания на Министерския съвет и отговаря за архивирането им;
5. осъществява координация и контрол в процеса на подготовката и изпълнението на бюджета и отговаря за законосъобразното и целесъобразното разходване на средствата по бюджета на Министерството;
6. организира разпределението на задачите между административните звена на Министерството;
7. създава условия за нормална и ефективна работа на звената в Министерството;
8. осъществява общ контрол за изпълнението на възложените задачи;
9. контролира и отговаря за работата с документите, за съхраняването им и за опазването на информацията;
10. организира вътрешния и външния документооборот на Министерството и административното обслужване на физическите и юридическите лица, като утвърждава съответните вътрешни правила за неуредените в Наредбата за административното обслужване въпроси;
11. координира и контролира дейността по управлението на държавната собственост, предоставена на Министерството;
12. утвърждава длъжностните характеристики на служителите в Министерството;
13. координира и контролира дейностите по управление на човешките ресурси в Министерството;
14. организира работата с предложенията и сигналите в съответствие с разпоредбите на глава осма от Административнопроцесуалния кодекс;
15. контролира изпълнението на дейностите и задачите, свързани с отбранително-мобилизационната подготовка и за предотвратяване на вредните последици в случай на извънредни обстоятелства;
16. осъществява взаимодействие с главния секретар на Министерския съвет;
17. осъществява други дейности, възложени му с нормативен акт или със заповед на министъра.“
§ 6. В чл. 14, ал. 2 се правят следните допълнения:
1. В т. 2 след думите „които се“ се добавя „съгласуват с одитния комитет и се“;
2. В т. 10 след думата „министъра“ се добавя „и на одитния комитет“.
§ 7. Член 15 се изменя така:
„Чл. 15. (1) Инспекторатът е на пряко подчинение на министъра и осигурява изпълнението на контролните му функции при провеждането на държавната политика, като осъществява административен контрол в Министерството, включително върху дейността на второстепенните разпоредители с бюджет към министъра.
(2) При осъществяване на дейността си инспекторатът се ръководи от принципите по чл. 2, ал. 1 от Закона за администрацията и чл. 18 от Закона за държавния служител, както и от Кодекса за поведение на служителите в държавната администрация.
(3) Дейността на инспектората е насочена към всеобхватно, обективно, безпристрастно и точно изясняване на проверяваните случаи и предлагане на мерки за тяхното решаване с цел:
1. предотвратяване и отстраняване на нарушения при функционирането на администрацията на Министерството и на второстепенните разпоредители с бюджет по бюджета на Министерството;
2. независима и обективна оценка на дейността на администрацията;
3. подобряване работата на администрацията.
(4) Инспекторатът осъществява дейността си в съответствие със стратегически и годишни планове и съгласно вътрешни правила, изготвени въз основа на наредбата по чл. 46б, ал. 2 от Закона за администрацията и утвърдени от министъра.
(5) Инспекторатът изпълнява контролните си функции, като:
1. подпомага министъра при изпълнението на националните стратегии и програми в областта на противодействието на корупцията;
2. извършва планови и извънпланови проверки на структури, дейности и процеси в администрацията;
3. прави оценка на корупционния риск по реда на методологията по чл. 46, ал. 1, т. 5 от Закона за противодействие на корупцията и предлага мерки за ограничаването му;
4. проверява изпълнението на задължителните указания, които са дадени от компетентните контролни органи при проверки в Министерството, във второстепенните разпоредители с бюджет, включително задължителните предписания на органите, които упражняват държавен контрол върху дейността по здравното обслужване в местата за лишаване от свобода;
5. събира и анализира информация и извършва проверки за установяване на нарушения, прояви на корупция и неефективна работа на администрацията;
6. осъществява контрол и извършва проверки по Закона за противодействие на корупцията, като проверява декларациите по чл. 49, ал. 1 от закона;
7. следи за спазването на законите, подзаконовите и вътрешноведомствените актове за организацията на работата от служителите на администрацията;
8. може да предлага образуване на дисциплинарно производство при констатирани нарушения на служебните задължения, както и на Кодекса за поведение на служителите в държавната администрация, независимо че деянието може да е основание за търсене и на друг вид отговорност от служителите;
9. извършва проверка по сигнали срещу незаконни или неправилни действия или бездействия на служители от администрацията;
10. извършва проверки по предоставянето на административни услуги;
11. съставя актове за установяване на административни нарушения при констатирани нарушения от страна на служителите от администрацията, когато това е предвидено в закон;
12. изпраща сигнали до органите на прокуратурата, когато при проверки установи данни за извършено престъпление;
13. прави предложения за нови или за изменение на вътрешноведомствените актове, регламентиращи организацията на работата и дейността на администрацията;
14. осъществява и други функции във връзка с административния контрол, които произтичат от нормативни актове или са възложени от министъра, съобразно правомощията си.
(6) Инспекторатът изготвя стратегически и годишен план за дейността си, които се утвърждават от министъра, и ежегодно представя отчет за тяхното изпълнение.
(7) За всяка конкретна проверка Инспекторатът изготвя доклад до министъра за резултатите, анализира причините и обстоятелствата, свързани с констатираните нарушения, и предлага мерки за отстраняването им.
(8) Инспекторатът извършва планови и извънпланови проверки въз основа на заповед на министъра или негово писмено разпореждане.
(9) Инспекторатът не извършва проверки в търговските дружества с държавно участие в капитала и държавните предприятия по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон.
(10) Инспекторатът не извършва проверки относно бюджетната дисциплина.
(11) Инспекторатът изпраща на Главния инспекторат при Министерския съвет ежегодно до 1 март доклад за извършените проверки през предходната година.
(12) При осъществяване на дейността си Инспекторатът си взаимодейства с Главния инспекторат при Министерския съвет, специализираните контролни органи, създадени по специални закони, специализираните държавни комисии и съвети за контрол в съответната област, омбудсмана на Република България и органите на местното самоуправление и на изпълнителната власт в общините, както и с обществените посредници.“
§ 8. Наименованието на раздел V на глава трета се изменя на „Звено „Сигурност на информацията“.
§ 9. В чл. 16 се правят следните изменения:
1. В ал. 1 думата „Сигурност“ се заменя със „Сигурност на информацията“.
2. Алинея 2 се отменя.
3. В ал. 3 думата „Сигурност“ се заменя със „Сигурност на информацията“.
§ 10. В глава трета се създава раздел VІ „а“ с чл. 17а:
„Служител по мрежова и информационна сигурност
Чл. 17а. Служителят по мрежова и информационна сигурност е на пряко подчинение на министъра и отговаря за сигурността на администрирането, експлоатацията и поддръжката на хардуер и софтуер, като:
1. извършва и координира дейностите, свързани с постигане на високо ниво на мрежова и информационна сигурност на Министерството, и следи за спазване на вътрешните правила по мрежова и информационна сигурност и за прилагане на законите, подзаконовите нормативни актове, стандартите, политиките и целите в областта на информационната сигурност;
2. участва в наблюдението на системите за мрежова и информационна сигурност в Министерството;
3. участва в изготвянето на политики, правила, процедури, планове за справяне с инциденти и други относими документи, които са свързани с мрежовата и информационната сигурност;
4. извършва периодичните оценки на рисковете за мрежовата и информационната сигурност;
5. при възникване на инцидент уведомява Центъра за реагиране при инциденти CERT България в сроковете и по реда на Закона за киберсигурност;
6. води регистър на инцидентите;
7. анализира инцидентите с мрежовата и информационната сигурност и причините за възникването им и предлага мерки за намаляването и предотвратяването им;
8. следи за появата на нови киберзаплахи, като предлага мерки за противодействието им;
9. предлага и координира обучения във връзка с мрежовата и информационната сигурност;
10. не по-малко от веднъж годишно, както и при поискване и при необходимост изготвя доклади за състоянието на мрежовата и информационната сигурност и ги представя на министъра;
11. във връзка с осъществяването на функциите си може да изисква информация от служителите в Министерството, да получава достъп, да дава препоръки и да съобщава за липса на съдействие и нарушения на мрежовата и информационната сигурност.“
§ 11. В чл. 18 се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 1 думата „Канцелария“ се заменя с „Административно обслужване“.
2. Създава се т. 4а:
„4а. дирекция „Обществени поръчки“;“.
§ 12. Член 19 се изменя така:
„Чл. 19. Дирекция „Административно обслужване“:
1. организира и осъществява деловодната дейност и цялостното обслужване на документооборота посредством административна информационна система;
2. осъществява дейностите по класиране, архивиране и съхраняване на електронни документи и документи на хартиен носител на Министерството;
3. приема, обработва и насочва по компетентност кореспонденцията, постъпила в Министерството, адресирана до министъра, до заместник-министрите, до началника на политическия кабинет, до главния секретар и до ръководителите на административни звена;
4. извършва справки и изготвя заверени копия на документи, съхранявани в електронния и учрежденския архив на Министерството;
5. осигурява необходимата информация на членовете на политическия кабинет и на главния секретар, свързана със заседанията на Министерския съвет;
6. разработва проекти на вътрешни правила и инструкции за деловодната дейност, документооборота и за архивната дейност на Министерството;
7. организира информирането на дирекциите относно актовете на Министерския съвет, отнасящи се до дейността на Министерството и на второстепенните разпоредители с бюджет към министъра;
8. изпълнява функциите на администратор на административната информационна система на Министерството;
9. организира приемна на Министерството по постъпили жалби и писма на граждани;
10. извършва дейността по приемането на заявления и искания, жалби и протести, сигнали и предложения от граждани и организации, включително изслушването на техните предложения и сигнали в определени и предварително оповестени дни и часове, съгласно глава осма от Административнопроцесуалния кодекс;
11. организира и осигурява дейностите по разглеждането и решаването на сигналите и предложенията на гражданите съвместно с дирекция „Правни дейности“;
12. осъществява общата организация на административното обслужване в Министерството, изготвя справки и отчети за дейността по административното обслужване, както и анализи и оценки за подобряването му;
13. осигурява дейностите по административното обслужване на физическите и юридическите лица на принципа „едно гише“ в Центъра за административно обслужване на Министерството чрез различни комуникационни канали;
14. организира и координира прилагането на комплексното административно обслужване съгласно изискванията на Административнопроцесуалния кодекс;
15. организира и координира дейностите по предоставяне на административни услуги и информация на физически и юридически лица и изготвя периодични анализи, справки и отчети за изпълнението им;
16. осъществява заявяването за вписване на административните услуги, предоставяни от Министерството, както и настъпилите промени или заличавания в тях в Регистъра на услугите, и извършва вписване на данните от отчетите за административното обслужване и регулиране в Интегрираната информационна система на държавната администрация.“
§ 13. В чл. 20 се правят следните допълнения:
1. Точка 3 се изменя така:
„3. осъществява процесуалното представителство по дела, в това число и изпълнителни производства, заведени от и срещу министъра като орган на изпълнителната власт и Министерството на правосъдието, пред съдилищата, арбитражите и други независими специализирани държавни органи, като извършва следните действия:
а) комплектува и препраща подадените жалби срещу административни актове, издадени от министъра или от оправомощени от него лица;
б) изготвя и подава жалби срещу административни актове, отнасящи се до дейността на министъра и Министерството;
в) изготвя искови молби, заявления за издаване на заповеди за изпълнение и молби за издаване на изпълнителни листове за вземания на Министерството;
г) изготвя и подава молби за образуване на изпълнителни дела за принудително събиране на вземания на Министерството;
д) изготвя жалби и сигнали до Прокуратурата на Република България във връзка с констатирани неправомерни действия на трети лица срещу интересите на Министерството;
е) изготвя отговори на искови молби, становища и писмени защити по съдебните производства, по които страна е Министерството;
ж) извършва необходимите действия за изпълнение на съдебните актове, отнасящи се до въпроси изключително от правомощията на министъра;“.
2. В т. 4 думите „действия по“ се заменят с „необходимите правни действия за“.
3. Точка 6 се изменя така:
„6. обработва постъпилите в Министерството заявления за достъп до обществена информация и изготвя проекти на писма и решения за предоставяне или за отказ за предоставяне на достъп до обществена информация по Закона за достъп до обществена информация;“.
4. Създават се т. 11 – 17:
„11. изпраща съдебни актове на компетентните дирекции със становище относно тяхната изпълняемост и при поискване от други дирекции предоставя такова становище относно други съдебни актове;
12. анализира съдебната практика по прилагането на административните актове, свързани с дейността на Министерството, и прави предложения за усъвършенстването им или за правилното им прилагане;
13. анализира и обобщава състоянието на висящите дела;
14. подпомага ръководството и звената на Министерството с оглед на законосъобразното осъществяване на техните функции;
15. следи за изменения в нормативната уредба в областта на административното обслужване и уведомява за тях съответните дирекции;
16. подпомага изготвянето на вътрешни правила относно административното обслужване;
17. въвежда и поддържа информацията за делата, водени от Министерството, в система за контрол и управление на делата.“
§ 14. В чл. 21 се правят следните изменения:
1. В т. 8 думите „както и имотите, предоставени за нуждите на съдебната власт“ се заличават.
2. Точка 9 се отменя.
§ 15. В чл. 22 т. 17 – 24 се отменят.
§ 16. Създава се чл. 22а:
„Чл. 22а. Дирекция „Обществени поръчки“:
1. организира планирането на обществените поръчки и изготвя график за възлагане на обществени поръчки;
2. участва в подготовката и провеждането при възлагане на обществените поръчки по реда на Закона за обществените поръчки за избор на изпълнител, както и при сключването на договорите за обществени поръчки;
3. отговаря за разработването, изменението и допълнението на вътрешните правила за управление на цикъла на обществените поръчки;
4. осъществява процесуално представителство пред Комисията за защита на конкуренцията и пред Върховния административен съд във връзка с жалби, подадени по реда на Закона за обществените поръчки, при изрично упълномощаване от министъра;
5. води и поддържа регистър на проведените обществени поръчки;
6. отговаря за съхраняването на документацията по проведените процедури за възлагане на обществени поръчки;
7. изготвя анализи и правни становища, които са свързани с провежданите в Министерството и във второстепенните разпоредители с бюджет обществени поръчки;
8. подготвя и изпраща необходимата информация до Агенцията по обществени поръчки и до Европейската комисия за публикуване в „Официален вестник“ на Европейския съюз, когато е приложимо.“
§ 17. В чл. 23 се правят следните изменения:
1. Точка 1 се изменя така:
„1. прилага подходящи политики и стратегии за ефективно управление на човешките ресурси с цел успешно изпълнение на стратегическите цели на Министерството;“.
2. В т. 4 думите „проекти на документи“ се заменят с „проекти и съгласува по законосъобразност документите“.
3. В т. 10 думите „чл. 35, ал. 1 от ЗПКОНПИ“ се заменят с „чл. 49, ал. 1 от ЗПК“.
4. В т. 16 думите „и служителите“ и „и със създаването на условия за добра мотивация на служителите“ се заличават.
§ 18. В чл. 25 се правят следните изменения:
1. Точка 3 се изменя така:
„3. дирекция „Стратегическо развитие, програми и проекти“;“.
2. Точка 7 се изменя така:
„7. дирекция „Информационни системи, дигитализация и електронни регистри“.
§ 19. В чл. 27, т. 6 накрая се добавя „съвместно с други дирекции, които имат отношение към съответния закон“.
§ 20. Член 28 се изменя така:
„Чл. 28. Дирекция „Стратегическо развитие, програми и проекти“:
1. анализира и обобщава информация по хоризонталния Механизъм за върховенството на правото и подпомага провеждането на експертните мисии за изготвяне на годишните доклади на Европейската комисия;
2. подпомага министъра по отношение на диалога с Европейската комисия в рамките на Механизма за върховенството на правото и други инструменти на Европейската комисия в сферата на правосъдието;
3. разработва проект на график за изпълнение на мерките и дейностите от компетентност на Министерството, свързани с Националния координационен механизъм за върховенство на правото;
4. участва в процеса на изработване на годишното Информационно табло на Европейския съюз в областта на правосъдието и анализира резултатите за Република България;
5. осъществява координация и комуникация с Европейската комисия за демокрация чрез право (Венецианската комисия) в процеса на изпълнението на международните ангажименти на България в сферата на върховенството на правото;
6. координира изпълнението на мерки от компетентността на Министерството, произтичащи от различни европейски механизми, засягащи съдебната реформа и върховенството на правото;
7. участва в разработването, координирането, изпълнението и отчитането на стратегически документи в сферата на върховенството на правото;
8. се информира и обобщава информация за законопроектите и предприетите законодателни инициативи по изпълнение на мерките и дейностите на Министерството;
9. подпомага експертно министъра при осъществяване на функциите му на програмен оператор, изпълняваща агенция, бенефициент и други във връзка с международни програми и проекти и поддържа актуална информация в съществуващите бази данни за изпълняваните проекти;
10. осъществява методическо ръководство и мониторинг на звената за изпълнение на проектите – при разработването, управлението и изпълнението на проекти, финансирани от чуждестранни донори, за модернизиране на правосъдието, по които бенефициент е Министерството и неговите структури;
11. участва в процеса на разработване на програми, финансирани от Европейския съюз и от други международни организации и институции, в частта от компетентност на Министерството;
12. участва в процеса на разработване на стратегически документи на Министерството, в които са заложени мерки, за които е необходимо финансово осигуряване със средства от чуждестранни донори;
13. съвместно с потенциални бенефициенти в системата на Министерството извършва оценка на потребностите от външно финансиране на изпълняваните от Министерството политики и програми и идентифицира подходящи донорски програми;
14. подпомага организационно-технически дейността на съвети, които се председателстват от министъра, като изпълнява функциите на секретариат;
15. подпомага политическото ръководство на Министерството в хода на изпълнение и отчитане на правителствената програма в част „Правосъдие“;
16. подпомага главния секретар в процеса на планиране и отчитане на изпълнението на ежегодните цели на Министерството и на Стратегията за управление на риска;
17. следи за напредъка в изпълнението на Приоритет 10 „Институционална рамка“ на Национална програма за развитие „България 2030“ в областите от компетентността на Министерството.“
§ 21. В чл. 29 се правят следните изменения и допълнения:
1. Точка 4 се изменя така:
„4. уведомява ръководството на Министерството и дирекция „Съвет по законодателството“ за необходимостта от предприемане на мерки на национално ниво и участва в изработването на проекти на нормативни актове, необходими за въвеждането, изпълнението и прилагането на актове на Европейския съюз, в областите от компетентност на Министерството и изпраща необходимата информация за това по съответния ред до Европейската комисия;“.
2. Създава се т. 4а:
„4а. се информира за законопроектите и предприетите законодателни инициативи по изпълнение на мерките и дейностите на Министерството;“.
3. В т. 5 след думата „правосъдието“ се добавя „и защита на личните данни“.
4. В т. 6 думите „областта на“ се заличават.
5. Точка 9 се изменя така:
„9. осъществява функциите на централен орган, възложени на Министерството на правосъдието по актове на Европейския съюз и международни договори в областта на международната правна помощ по граждански и наказателни дела, екстрадициите, трансферите на осъдени лица, трансферите на наказателни производства и признаването и изпълнението на съдебни и други актове;“.
6. Точка 10 се отменя.
7. В т. 11 след думата „информация“ се добавя „в рамките на компетентността на Министерството“.
§ 22. В чл. 30 се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 3 думите „организацията на“ се заменят с „участието му в“.
2. Създава се нова т. 5а:
„5а. образува, води и съхранява служебни досиета на държавните съдебни изпълнители, съдиите по вписванията, частните съдебни изпълнители, нотариусите и синдиците;“.
3. В т. 6 думите „съдебните изпълнители“ се заменят с „държавните съдебни изпълнители“.
4. Създава се т. 6а:
„6а. приема, обработва и съхранява декларациите по чл. 49, ал. 1 от ЗПК на държавните съдебни изпълнители и на съдиите по вписванията и води публичен регистър на подадените декларации;“.
5. В т. 7 думите „в интернет“ се заменят с „извършва справки по досиетата на вещите лица от всички списъци за територията на цялата страна в информационната система „Единен регистър на вещите лица“.
6. Точка 8 се изменя така:
„8. подготвя документацията, свързана с разпределянето на стажант-юристите, и осъществява дейностите по подготовка и провеждане на изпита за придобиване на юридическа правоспособност;“.
7. Създава се т. 8а:
„8а. поддържа публичен регистър на лицата, придобили юридическа правоспособност, по чл. 297а, т. 6 от Закона за съдебната власт;“.
8. Точка 23 се изменя така:
„23. подпомага министъра при осъществяване на правомощията му по контрол по изпълнение на задължението за внасяне на ежегодна вноска за професионална квалификация на синдиците и по организирането на квалификацията на синдиците;“.
9. Създава се т. 24:
„24. поддържа актуална информация в Автоматизираната информационна система за производство по несъстоятелност и стабилизация за включване и изключване на синдиците от списъка по чл. 655, ал. 1, т. 5 от Търговския закон и проведената професионална квалификация на синдиците.“
§ 23. Член 32 се изменя така:
„Чл. 32. Дирекция „Информационни системи, дигитализация и електронни регистри“:
1. организира и участва при разработването и актуализацията на дългосрочната стратегия на Министерството и на второстепенните разпоредители с бюджет в областта на информационните и комуникационните технологии, като ги съобразява с вътрешните и международните стратегически документи в областта на електронното управление и електронното правосъдие;
2. отговаря за поетапното изпълнение на залегналите цели в стратегическите документи и прилагането на вътрешната и международната нормативна база и стандарти в областта на информационната сигурност, киберсигурността, специализираните информационни системи и регистри;
3. участва във вътрешни и международни проекти и програми, разработване на концепции, предложения за промени на нормативни актове, свързани с електронното управление и електронното правосъдие;
4. организира планирането, изграждането и поддръжката на информационната инфраструктура на Министерството;
5. организира планирането, изграждането и поддръжката на специализираните информационни системи и регистри;
6. отговаря за цялостната работоспособност на информационната инфраструктура, специализираните информационни системи, предоставяните вътрешни и външни информационни услуги, надеждното и сигурно съхранение на базите данни;
7. оказва съдействие на служителите от Министерството във връзка с изискванията за дигитална компетентност и информационна сигурност, необходими за изпълнение на служебните задължения;
8. поддържа ЦАИС „Съдебен статус“ с централна база данни съдимост;
9. завежда в азбучен указател изпратените от съдилищата бюлетини за съдимост или бюлетини по чл. 78а от Наказателния кодекс за лицата, родени в чужбина или с неизвестно месторождение, въвежда данните в ЦАИС „Съдебен статус“ и съхранява хартиените бюлетини в картотека;
10. отбелязва в хартиения и в електронния бюлетин получените относими сведения или настъпилите обстоятелства;
11. приема заявления и издава свидетелства за съдимост на граждани на гише или по електронен път;
12. изготвя справки за съдимост, поискани за служебни цели от съда, прокуратурата, органите на Министерството на вътрешните работи, следствието, местата за лишаване от свобода, ведомствата и др.;
13. извършва дейностите, възложени на Министерството като централен орган по Рамково решение 2009/315/ПВР на Съвета от 26 февруари 2009 година относно организацията и съдържанието на обмена на информация, получена от регистрите за съдимост, между държавите – членки на Европейския съюз;
14. извършва дейностите, възложени на Министерството като централен орган по Регламент (ЕС) 2019/816 на Европейския парламент и на Съвета от 17 април 2019 година за създаване на централизирана система за установяване на държавите членки, разполагащи с информация за присъди срещу граждани на трети държави и лица без гражданство (ECRIS-TCN), с цел допълване на Европейската информационна система за съдимост и за изменение на Регламент (ЕС) 2018/1726;
15. обработва постъпилите от трети държави сведения за осъдени български граждани в чужбина и предоставя на други държави в структуриран вид информация от бюлетините за съдимост на чужди граждани, осъдени на територията на Република България, съгласно подписани двустранни и многостранни договори за сътрудничество;
16. извършва удостоверяване с „APOSTILLE“ на актове на съдилищата и нотариусите в съответствие с Декларацията по чл. 6, ал. 1 от Хагската конвенция за премахване на изискването за легализация на чуждестранни публични актове от 1961 г. (в сила за Република България от 30 април 2001 г.);
17. поддържа Електронен регистър на удостоверените с „APOSTILLE“ документи с цел превенция и проверка за автентичност на удостоверяването;
18. поддържа и води Единния регистър на медиаторите и на организациите, които обучават медиатори;
19. подпомага министъра при осъществяване на правомощията му по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, включително поддържа и води специален регистър на чужденците към Централния регистър на юридическите лица с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност;
20. отговаря за дейностите по воденето, съхраняването и достъпа до информационната система за единна входна точка на запорите на движими вещи, подлежащи на регистрация по силата на закон, и по организацията и дейността на онлайн платформата за електронни публични търгове;
21. извършва дейностите, възложени на Министерството като централен информационен орган по чл. 14 от Регламент (ЕС) № 655/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 15 май 2014 година за създаване на процедура за европейска заповед за запор на банкови сметки с цел улесняване на трансграничното събиране на вземания по граждански и търговски дела;
22. извършва дейностите по вписване или обявяване на актовете и обстоятелствата в поддържания от Министерството регистър по несъстоятелност по чл. 760е от Търговския закон;
23. извършва дейности по вписване и заличаване в публичния електронен регистър към министъра на правосъдието по чл. 9б от Закона за мерките срещу изпирането на пари;
24. поддържа точка за достъп на компютъризирана система за трансграничен електронен обмен на данни в областта на съдебното сътрудничество по граждански и наказателни дела е-Codex;
25. организира управлението на удостоверенията за електронни подписи в Министерството;
26. администрира системата за видеонаблюдение на Министерството.“
§ 24. В чл. 33, т. 11 думите „на хартиен и“ се заличават.
§ 25. В чл. 34, т. 2 се правят следните изменения:
1. В буква „б“ думите „Регламент № 2201/2003 г. относно компетентността, признаването и изпълнението на съдебни решения по брачни дела и по делата, свързани с родителската отговорност“ се заменят с „Регламент № 2019/1111 на Съвета от 25.06.2019 г. относно компетентността, признаването и изпълнението на решения по брачни въпроси и въпроси, свързани с родителската отговорност, и относно международното отвличане на деца“.
2. В буква „е“ думите „Регламент № 2201/2003 г.“ се заменят с „Регламент № 2019/1111 г.“
§ 26. В чл. 36 се правят следните изменения:
1. В ал. 2 думите „завеждането“ се заменят с „регистриране“.
2. В ал. 3 думите „деловодната дейност и документооборота“ се заменят с „вътрешния оборот на електронни документи и документи на хартиен носител“.
§ 27. В чл. 38 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 думите „телеграф, телекс, факс“ се заличават.
2. В ал. 2 думите „преписки, изпратени с копие до министъра“ се заличават.
3. В ал. 4 след думата „нецензурни“ се добавя „или обидни“.
§ 28. Приложението към чл. 11, ал. 2 се изменя така:
„Приложение към чл. 11, ал. 2
Численост на персонала в организационните структури и административните звена в Министерството – 284 щатни бройки
Политически кабинет,
|
|
в т.ч. експерти и технически сътрудници
|
9
|
дирекция „Вътрешен одит“
|
10
|
Инспекторат по чл. 46 от Закона за администрацията
|
10
|
звено „Сигурност на информацията“
|
2
|
главен секретар
|
1
|
служител по мрежова и информационна сигурност
|
1
|
финансов контрольор
|
1
|
Обща администрация,
|
75
|
в т.ч.:
|
|
дирекция „Административно обслужване“
|
13
|
дирекция „Правни дейности“
|
10
|
дирекция „Управление на човешките ресурси“
|
7
|
дирекция „Финанси и бюджет“
|
15
|
дирекция „Управление на собствеността“
|
14
|
дирекция „Обществени поръчки“
|
8
|
дирекция „Връзки с обществеността и протокол“
|
8
|
Специализирана администрация,
|
175
|
в т.ч.:
|
|
Инспекторат на министъра на правосъдието по Закона за съдебната власт
|
18
|
дирекция „Съвет по законодателство“
|
25
|
дирекция „Стратегическо развитие, програми и проекти“
|
13
|
дирекция „Международно правно сътрудничество и европейски въпроси“
|
26
|
дирекция „Взаимодействие със съдебната власт“
|
12
|
дирекция „Процесуално представителство на Република България пред Европейския съд по правата на човека“
|
13
|
дирекция „Информационни системи, дигитализация и електронни регистри“
|
25
|
дирекция „Българско гражданство“
|
27
|
дирекция „Международна правна закрила на детето и международни осиновявания“
|
16
|
“
Заключителни разпоредби
§ 29. В Устройствения правилник на Министерството на иновациите и растежа, приет с Постановление № 20 на Министерския съвет от 2022 г. (обн., ДВ, бр. 17 от 2022 г.; изм. и доп., бр. 81 от 2023 г. и бр. 56 и 60 от 2025 г.), се правят следните изменения:
1. В чл. 11, ал. 2 числото „359“ се заменя с „354“.
2. В приложението към чл. 6, ал. 8, чл. 11, ал. 3 и чл. 27, ал. 6:
а) в наименованието числото „359“ се заменя с „354“;
б) на ред „Специализирана администрация“ числото „280“ се заменя с „275“;
в) на ред „Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ числото „234“ се заменя с „229“.
§ 30. В Правилника за устройството и дейността на Министерството на вътрешните работи, приет с Постановление № 207 на Министерския съвет от 2014 г. (обн., ДВ, бр. 60 от 2014 г.; изм. и доп., бр. 28, 67, 75 и 85 от 2015 г., бр. 2, 9, 86 и 90 от 2016 г., бр. 4, 9, 19, 22 и 33 от 2017 г., бр. 70 и 97 от 2018 г., бр. 12, 47 и 85 от 2019 г., бр. 48 и 99 от 2020 г., бр. 20 и 31 от 2021 г., бр. 13 и 71 от 2023 г., бр. 58 от 2024 г. и бр. 36 и 56 от 2025 г.), в чл. 104, ал. 1 числото „51 520“ се заменя с „51 518“.
§ 31. В Устройствения правилник на Министерството на икономиката и индустрията, приет с Постановление № 20 на Министерския съвет от 2022 г. (обн., ДВ, бр. 17 от 2022 г.; изм. и доп., бр. 53 от 2022 г., бр. 48 и бр. 81 от 2024 г. и бр. 56 от 2025 г.), се правят следните изменения:
1. В чл. 11, ал. 2 числото „395“ се заменя с „392“.
2. В приложението към чл. 6, ал. 8 и чл. 11, ал. 3:
а) в наименованието числото „395“ се заменя с „392“;
б) на ред „Обща администрация“ числото „104“ се заменя със „103“;
в) на ред „дирекция „Човешки ресурси и организационно развитие“ числото „9“ се заменя с „8“;
г) на ред „Специализирана администрация“ числото „257“ се заменя с „255“;
д) на ред „дирекция „Икономическа политика“ числото „23“ се заменя с „22“;
е) на ред „дирекция „Европейски въпроси и законодателство на ЕС за стоки и услуги“ числото „28“ се заменя с „27“.
§ 32. В Устройствения правилник на Изпълнителната агенция по лекарствата, приет с Постановление № 169 на Министерския съвет от 2009 г. (обн., ДВ, бр. 52 от 2009 г.; изм. и доп., бр. 69 от 2009 г., бр. 5 и 83 от 2011 г., бр. 22 от 2012 г., бр. 7 и 30 от 2013 г., бр. 24, 74 и 84 от 2014 г., бр. 44 от 2015 г., бр. 60 от 2017 г. и бр. 50 от 2022 г.), се правят следните изменения:
1. В чл. 11, ал. 2 числото „194“ се заменя със „193“.
2. В приложението към чл. 11, ал. 3:
а) в наименованието числото „194“ се заменя със „193“;
б) на ред „Обща администрация“ числото „34“ се заменя с „33“;
в) на ред „дирекция „Правни, административно-финансови дейности и управление на качеството“ числото „34“ се заменя с „33“.
§ 33. В едномесечен срок от влизането в сила на постановлението заместник министър-председателят и министър на иновациите и растежа, министърът на вътрешните работи, министърът на правосъдието, министърът на икономиката и индустрията и изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по лекарствата привеждат административните структури в съответствие с постановлението.
Министър-председател: Росен Желязков
Главен секретар на Министерския съвет: Габриела Козарева
4438