Министерски съвет
брой: 35, от дата 25.4.2025 г.   Официален раздел / МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТстр.14


Постановление № 32 от 23 април 2025 г. за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 32 ОТ 23 АПРИЛ 2025 Г.
за изменение и допълнение на нормативни актове на Министерския съвет

МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:

§ 1. В Постановление № 183 на Министерския съвет от 2021 г. за приемане на План за развитие на въоръжените сили на Република България до 2026 г. (обн., ДВ, бр. 38 от 2021 г.; изм. и доп., бр. 79 от 2022 г. и бр. 100 от 2023 г.) се правят следните изменения и допълнения:

1. В приложение № 1 към чл. 1, раздел III „Структура на въоръжените сили“, т. 2. „Организационна структура на въоръжените сили“, подточка 2.1.7. „Командване за комуникационно-информационна поддръжка и киберотбрана“, в първия абзац се създава изречение второ: „ККИПКО отговаря за развитието, поддържането, наблюдението и киберсигурността на интегрираната информационна инфраструктура на Министерството на отбраната. Осигурява технологичното й съвместяване с други комуникационно-информационни системи спрямо нуждите, произтичащи от функциите на Министерството на отбраната.“

2. В приложение № 2 (поверително) към чл. 2 се правят изменения и допълнения съгласно приложението (поверително).

§ 2. В Устройствения правилник на Министерството на отбраната, приет с Постановление № 5 на Министерския съвет от 2014 г. (обн., ДВ, бр. 8 от 2014 г.; изм. и доп., бр. 37 и 64 от 2015 г., бр. 9 от 2016 г.; Решение № 8959 на ВАС от 2016 г. – бр. 11 от 2017 г.; изм. и доп., бр. 71 от 2017 г., бр. 43, 70 и 106 от 2018 г., бр. 9, 37, 85 и 101 от 2020 г., бр. 48, бр. 67, бр. 80 от 2021 г., бр. 16 от 2022 г. и бр. 100 от 2024 г.), се правят следните изменения и допълнения:

1. В чл. 10, ал. 2 думите „Връзки с обществеността и протокол“ се заменят със „Стратегически комуникации, връзки с обществеността и протокол“.

2. В чл. 16, ал. 1, т. 6 думите „Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество“ се заменят със „Закона за противодействие на корупцията“.

3. В чл. 17, ал. 2:

а) в т. 1 думите „в автоматизирани информационни системи и мрежи“ се заменят с „на комуникационни и информационни системи“;

б) точки 9а и 10 се отменят;

в) точка 11 се изменя така:

„11. извършва оценка на заплахите и анализ на уязвимостите в комуникационни и информационни системи и изготвя препоръки за намаляване на риска от нерегламентиран достъп;“

г) в т. 12 думите „АИС и мрежи“ се заменят с „комуникационни и информационни системи“;

д) точка 19 се отменя;

е) точка 20 се изменя така:

„20. определя изискванията за сигурност на нови програмни и технически средства за използване в комуникационни и информационни системи;“.

4. В чл. 21, ал. 2, т. 2 думите „Връзки с обществеността и протокол“ се заменят със „Стратегически комуникации, връзки с обществеността и протокол“.

5. В чл. 22:

а) точка 6 се изменя така:

„6. планира и осъществява организационни и координационни дейности по прилагането на Закона за електронното управление, внедряването на иновативни технологични решения за предоставянето на административни услуги в министерството и осъществява методическото ръководство на структурите на пряко подчинение на министъра при изпълнението на тези дейности;“

б) точка 7 се отменя;

в) точки 9 и 10 се изменят така:

„9. организира и координира внедряването на информационни системи, свързани с електронното правителство, документооборот и за оперативна съвместимост на данните, обменяни между администрациите;

10. планира, организира и осигурява управлението на удостоверенията за електронни подписи в министерството;“

г) създават се т. 11 и 12:

„11. поддържа служебни регистри на потребителите за достъп до интегрираната информационна инфраструктура, на компютърната и периферната техника, на комуникационното оборудване на министерството и на използваните софтуерни продукти и системи;

12. планира и организира обновяването на компютърната и периферната техника на министерството и осигурява нейната софтуерна поддръжка.“

6. В чл. 23:

а) в основния текст думите „Връзки с обществеността и протокол“ се заменят със „Стратегически комуникации, връзки с обществеността и протокол“;

б) създава се т. 1а:

„1а. изгражда и развива способности за провеждане на стратегически комуникации, предлага мерки за противодействие на фалшиви новини и дезинформации, свързани с дейността на министерството, структурите на пряко подчинение на министъра и Българската армия;“

в) точка 2 се изменя така:

„2. планира, координира и провежда стратегическите комуникации на министерството, осъществява контактите с медиите, връзките с обществеността и вътрешната информация на министерството и методически подпомага и координира тези дейности за структурите на пряко подчинение на министъра и Българската армия;“.

7. В чл. 26 числото „7“ се заменя с „8“.

8. В чл. 27, ал. 1:

а) точка 1 се изменя така:

„1. подпомага министъра при формирането и реализирането на политиката по управление на недвижимите имоти, обектите и съоръженията, предназначени за непосредствено осъществяване на отбраната по чл. 316, ал. 2 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, и на инвестициите в строителството в министерството, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия;“

б) в т. 4 след думата „недвижимите имоти“ се поставя запетая и се добавя „в управление“;

в) в т. 8 след думите „частна държавна собственост“ се добавя „за отдаване под наем, за продажба“ и се поставя запетая;

г) точка 8а се изменя така:

„8а. организира работата на Специализирания експертен съвет по устройство на територията към министъра на отбраната;“

д) в т. 10 след думите „частна държавна собственост“ се добавя „за отдаване под наем, за продажба“ и се поставя запетая;

е) в т. 11 думите „министъра на отбраната по чл. 318, ал. 5“ се заменят с „Министерския съвет по чл. 22, ал. 2, т. 21“.

9. В чл. 28 т. 11 се отменя.

10. Член 29а се изменя така:

„Чл. 29а. Дирекция „Правно-нормативна дейност в отбраната“:

1. оказва правна помощ за законосъобразното осъществяване на правомощията на министъра, заместник-министрите, постоянния секретар на отбраната и началника на отбраната с изключение на тези от компетентността на дирекция „Правно осигуряване на обществените поръчки в отбраната“;

2. участва в работни групи и изготвя законопроекти и други нормативни актове на министъра, Министерския съвет или Народното събрание, които регламентират обществени отношения в областта на отбраната и въоръжените сили, с изключение на тези от компетентността на дирекция „Правно осигуряване на обществените поръчки в отбраната“;

3. изготвя становища и участва в изготвянето или съгласува по законосъобразност проектите на административни актове на министъра, заместник-министрите, постоянния секретар на отбраната и началника на отбраната с изключение на тези от компетентността на дирекция „Правно осигуряване на обществените поръчки в отбраната“;

4. инициира и ръководи анализа на резултатите от прилагането на нормативните и административните актове в областта на отбраната и въоръжените сили и свързаната с тях съдебна практика и прави предложения за законосъобразното им прилагане и/или за тяхното изменяне, допълване и отмяна с изключение на тези от компетентността на дирекция „Правно осигуряване на обществените поръчки в отбраната“;

5. изготвя или съгласува по законосъобразност всички становища на министерството по проекти на нормативни и ненормативни актове, международни договори и споразумения, изготвени от други държавни органи, с изключение на тези от компетентността на дирекция „Правно осигуряване на обществените поръчки в отбраната“;

6. осигурява в правно отношение изпълнението на политиката по управление на човешките ресурси във въоръжените сили и съгласува по законосъобразност актовете за приемане, изпълнение и освобождаване от военна служба на военнослужещите по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, които са в правомощията на министъра на отбраната и на началника на отбраната;

7. съгласува по законосъобразност актовете и процедурите, свързани с възникване, изменение и прекратяване на правоотношенията с държавните служители и с лицата по трудови правоотношения в министерството;

8. осигурява в правно отношение дейностите по управление и разпореждане с недвижимите имоти и движимите вещи в управление на Министерството на отбраната;

9. съгласува и/или изготвя становища по законосъобразност на проектите на актове на министъра на отбраната, свързани с разпореждането с жилищния фонд на Министерството на отбраната;

10. изготвя правни становища и/или оказва правна помощ при изготвяне на проекти на актове, свързани с дейностите по управление и разпореждане с оръжия, боеприпаси, взривни вещества и пиротехнически изделия, отбранителни продукти и изделия и технологии с двойна употреба по чл. 60д, ал. 2 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България;

11. подпомага законосъобразното изпълнение на правомощията на министъра на отбраната в качеството му на едноличен собственик на капитала в търговските дружества с държавно участие;

12. подпомага в правно отношение министъра на отбраната при осъществяване на международно сътрудничество в областта на отбраната и при изпълнение на задачите му по прилагане на международните договори, свързани с отбраната и въоръжените сили на Република България, както и във връзка с членството на страната в НАТО, Европейския съюз, ООН и други международни публични организации и инициативи в областта на отбраната и сигурността с изключение на тези от компетентността на дирекция „Правно осигуряване на обществените поръчки в отбраната“;

13. изготвя становища и участва в изготвянето на проекти на международни договори на Република България и технически споразумения с други държави и международни организации в областта на отбраната и въоръжените сили с изключение на тези от компетентността на дирекция „Правно осигуряване на обществените поръчки в отбраната“;

14. участва в изпълнение на дейностите по прилагането на ССОО в съответствие с компетентността на дирекцията;

15. осигурява правна експертиза във връзка с изпращането, командироването и използването на български въоръжени сили и отделни военнослужещи извън територията на страната и преминаването през и пребиваването на територията на Република България на чужди и/или на съюзнически въоръжени сили;

16. подпомага в правно отношение подготовката и провеждането на учения и тренировки с участие на чужди и съюзнически въоръжени сили и участието на български военнослужещи и военни формирования в международни операции и мисии извън територията на страната;

17. изготвя становища по конституционни дела, по които заинтересована страна е министърът;

18. организира и осъществява процесуалното представителство пред съдилищата и другите юрисдикции по дела, по които страна са министерството или министърът, заместник-министрите, постоянният секретар на отбраната, началникът на отбраната или упълномощени от министъра на отбраната длъжностни лица от министерството, с изключение на тези от компетентността на дирекция „Правно осигуряване на обществените поръчки в отбраната“;

19. предприема необходимите правни действия по събиране на вземанията на министерството в резултат на съдебни производства и производства пред други юрисдикции в съответствие с компетентността на дирекцията;

20. подпомага методически юрисконсултите в структурите на пряко подчинение на министъра и Българската армия в съответствие с компетентността на дирекцията.“

11. Създава се чл. 29б:

„Чл. 29б. Дирекция „Правно осигуряване на обществените поръчки в отбраната“:

1. осигурява в правно отношение дейността по възлагане на обществени поръчки по реда на Закона за обществените поръчки и изключенията му, включително възлагания на ниска стойност с възложител – министъра или оправомощени от него длъжностни лица от министерството, като:

а) участва в изготвянето на проектите на договори и проектите на рамкови споразумения към документациите по процедури за възлагане на обществени поръчки, включително при възлагания под стойностните прагове по Закона за обществените поръчки, както и съгласува по законосъобразност и/или изготвя становища по документациите/пазарните проучвания по процедури за възлагане на обществени поръчки, включително при възлагания на ниска стойност и под стойностните прагове по Закона за обществените поръчки;

б) участва при провеждането на обществени поръчки в съответствие с нормативните изисквания и приложимите правила за обществените поръчки на европейското и националното законодателство;

в) след предоставяне в дирекцията на пълната информация относно изпълнението на договора и становище по случая изготвя становища относно законосъобразното предприемане на действия спрямо изпълнители по обществени поръчки, съгласува цялата кореспонденция с изпълнителите по договори за обществени поръчки и отговаря от правна гледна точка, че предприетите действия съответстват на действащото законодателство и на клаузите на договорите;

г) осигурява в правно отношение дейността по възлагане на обществени поръчки по изключенията на Закона за обществените поръчки, като участва в изготвянето и съгласува по законосъобразност проектите на документации и договори;

2. подпомага в правно отношение министъра на отбраната при осъществяване на международно сътрудничество в областта на отбраната и при изпълнение на задачите му по прилагане на международните договори, свързани с отбраната и въоръжените сили на Република България, както и във връзка с членството на страната в НАТО, Европейския съюз и други международни публични организации и инициативи в областта на отбраната и сигурността, в случаите, при които се прилагат Законът за обществените поръчки и неговите изключения;

3. изготвя становища и участва в изготвянето на проекти на административни актове на министъра или упълномощени от него длъжностни лица, проекти на договори, актове на Министерския съвет, на Народното събрание, международни договори на Република България и технически споразумения с други държави и международни организации в областта на отбраната, свързани с възлагането на обществени поръчки по реда на Закона за обществените поръчки и неговите изключения;

4. участва в работни групи и изготвя проекти на актове, свързани с прилагане на Закона за обществените поръчки и възлагане и изпълнение на обществени поръчки;

5. изготвя становища и участва в изготвянето или съгласува по законосъобразност проектите на административни актове на министъра, заместник-министрите, постоянния секретар на отбраната, началника на отбраната или оправомощени от министъра на отбраната длъжностни лица, както и съгласува по законосъобразност докладни записки на компетентните дирекции, изготвени до министъра или оправомощените длъжностни лица, свързани с възлагане и изпълнение на обществени поръчки, включително възлагания на ниска стойност и под стойностните прагове по Закона за обществените поръчки;

6. организира и осъществява процесуалното представителство пред съдилищата и другите юрисдикции по дела, свързани с възлагане и изпълнение на обществени поръчки;

7. предприема необходимите правни действия по събиране на вземанията на министерството в резултат на съдебни производства и производства пред други юрисдикции в съответствие с компетентността на дирекцията;

8. инициира и ръководи анализа на резултатите от прилагането на нормативните и административните актове при възлагането на обществени поръчки в областта на отбраната и въоръжените сили и свързаната с тях съдебна практика и прави предложения за законосъобразното им прилагане и/или за тяхното изменяне, допълване и отмяна;

9. участва в изпълнение на дейностите по прилагането на ССОО в случаите, при които се прилагат Законът за обществените поръчки и неговите изключения;

10. подпомага методически юрисконсултите в структурите на пряко подчинение на министъра и Българската армия в съответствие с компетентността на дирекцията.“

12. В чл. 30:

а) точки 6 и 6а се изменят така:

„6. подпомага министъра на отбраната при планирането, организирането и провеждането на обучението на българските граждани за придобиване на квалификация „Офицер от резерва“;

6а. подпомага министъра на отбраната при планирането, организирането и провеждането на обучението на българските граждани за защита на отечеството в двата етапа за придобиване на средно образование;“

б) създава се т. 15:

„15. организира процеса по определяне на длъжности в национални представителства, щабове и органи на международни организации и други международни инициативи.“

13. В чл. 31, т. 1, буква „б“ думите „в т.ч. координира придобиването на стоки и предоставянето на услуги чрез агенциите на НАТО, Европейския съюз и други международни организации“ се заличават.

14. В чл. 33:

а) в т. 5 думите „на равнопоставеност“ се заменят с „по равнопоставеност на жените и мъжете“;

б) в т. 9 думата „Регистър“ се заменя с „Централен регистър“.

15. Член 35 се изменя така:

„Чл. 35. Дирекция „Операции и подготовка“:

1. определя потребностите и подпомага организирането, формирането и функционирането на системата за командване и управление на въоръжените сили;

2. участва в изготвянето на директиви, устави, концепции, доктрини, списък със стандарти за подготовка и основни задачи за използване на войските и силите;

3. подпомага началника на отбраната при осъществяване на контрола по:

а) провеждането на операциите;

б) използването на въздушното и морското пространство;

в) подготовката и оперативните способности във въоръжените сили с изключение на способностите, свързани със специфични методи и средства за добиване на информация на Служба „Военна полиция“ и Служба „Военно разузнаване“, както и на войсковата служба в Българската армия;

г) бойната и мобилизационната готовност;

д) носенето на оперативното и бойното дежурство;

е) организирането, провеждането и оценката на способностите и готовността на щабовете и военните формирования от въоръжените сили;

ж) осъществяването на охраната и отбраната на обектите на Българската армия;

з) изпълнение на дейностите по охрана на въздушното пространство;

и) планиране, организиране и изпълнение на дейностите по оказване на помощ за овладяване и/или преодоляване на последствията от бедствия, охрана на държавната граница и противодействие на тероризма;

к) спазване на изискванията към противовъздушната отбрана на страната в рамките на Интегрираната система за противовъздушна и противоракетна отбрана на НАТО;

4. участва в предварителното планиране и планирането на действията на въоръжените сили в отговор на кризи от военен характер;

5. участва в планирането и организирането на мобилизационната готовност, мобилизационната подготовка, провеждането на мобилизацията и попълването на загубите на въоръжените сили;

6. подпомага началника на отбраната при:

а) привеждане на въоръжените сили или на част от тях в по-висока степен на бойна готовност и/или обявяване на обща или частична мобилизация и тяхното ръководство при привеждането;

б) организиране на оперативното и бойното дежурство;

7. подпомага началника на отбраната в ръководството на:

а) планирането на подготовката на въоръжените сили;

б) планирането, организирането и координацията на участието на въоръжените сили при провеждане на национални, съюзни, регионални и двустранни учения;

в) определянето на изискванията на необходимите способности и координирането на дейностите по моделиране и симулации във въоръжените сили;

г) процеса на отчитането на подготовката и извличане на поуки от практиката;

д) планирането и организирането на процеса и провеждането на оценка на способностите и готовността на щабовете и военните формирования от въоръжените сили и верификацията на резултатите от проведените оценки;

8. участва в организирането и координирането на дейностите по защитата на силите, информационните и психологическите операции, планирането и определянето на съвместните ефекти и въздействие върху целите и изготвянето на правила за използване на сила от въоръжените сили;

9. определя изискванията към необходимите военни способности за ядрена, химическа, биологическа защита и екология (ЯХБЗ и Е); планира, координира и контролира дейностите за ЯХБЗ и Е; осъществява методическото ръководство и контрола на функционирането на системата за ядрено, химическо и биологическо предупреждаване и докладване във въоръжените сили;

10. планира и координира дейностите за военноинженерно осигуряване, определя необходимите военни способности за неутрализиране на невзривени боеприпаси и инженерна поддръжка за противодействие на импровизирани взривни устройства;

11. осъществява междуведомствена координация по разпределение, управление и използване на въздушното и морското пространство, както и дейностите по разрешаване преминаването през и/или пребиваването на територията на Република България на военнослужещи, кораби и въздухоплавателни средства на съюзнически и чужди въоръжени сили;

12. организира планирането на охраната на въздушното пространство, контрола на корабоплаването и защита на морските пространства на Република България самостоятелно или съвместно с въоръжени сили на съюзнически държави;

13. организира планирането, осъществяването на междуведомствената координация на участието и отчет на дейността на въоръжените сили при оказване на помощ за овладяване и/или преодоляване на последствията от бедствия, охрана на държавната граница и противодействие на тероризма;

14. организира и координира процесите по установяване на критичните инфраструктури и обектите им в сектор „Отбрана“, оценка на риска за тях и определяне на стратегическите обекти и дейности на Министерството на отбраната;

15. подпомага министъра на отбраната при:

а) организиране на дейността по опазване и възстановяване на околната среда в районите на дислокация на военните формирования и в местата на провеждане на учения и мероприятия, свързани с отбраната на страната;

б) ръководството на психологическото осигуряване на военнослужещите и спортната дейност във въоръжените сили;

16. участва в изпълнение на дейностите по прилагането на ССОО в съответствие с компетентността на дирекцията;

17. съгласува квалификационни характеристики и учебни планове за обучение на специализанти, слушатели, курсанти и кадети във Военна академия „Г. С. Раковски“ и висшите военни училища;

18. осъществява координация, взаимодейства и обменя информация с военните органи на НАТО и Европейския съюз, както и с националните министерства, ведомства, държавни агенции и служби.“

16. Член 36 се изменя така:

„Чл. 36. Дирекция „Логистика“:

1. изготвя анализи и предложения за формиране на политиката на министерството по логистично осигуряване на въоръжените сили;

2. подпомага началника на отбраната при организиране и координиране на логистичното осигуряване на Българската армия;

3. участва в разработването, актуализирането и отчитането на актуални документи, касаещи логистичното осигуряване на Българската армия;

4. планира логистичното осигуряване на въоръжените сили в рамките на процесите на предварителното планиране и планирането в отговор на кризи на стратегическо ниво;

5. контролира внедряването на автоматизираната информационна система за управление на финансовите и материални ресурси в областта на логистичното осигуряване на въоръжените сили;

6. организира и координира дейностите, свързани с многонационалната логистика;

7. разработва и хармонизира националните концептуални и доктринални документи в областта на логистиката с тези на НАТО и Европейския съюз;

8. изготвя анализи и предложения за формиране на политиката на министерството за оказване на поддръжка от страната домакин (ПСД) и осъществяване на взаимодействието с други министерства и ведомства по планиране и изпълнение на дейностите по ПСД;

9. определя изискванията и координира изграждането на необходимите способности за логистично осигуряване на въоръжените сили и ПСД;

10. организира и координира процеса по определяне на способности на Република България по ПСД;

11. координира дейностите по заявяване, доставка и разпределение на материални ресурси и услуги за осигуряване на министерството, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия;

12. организира процеса на управление на ресурсите за общо логистично осигуряване при подготовката и използването на въоръжените сили;

13. организира и координира дейностите по определяне на военновременните потребности от военна и гражданска продукция и услуги за въоръжените сили;

14. отчита и анализира състоянието на осигуреността на въоръжените сили с въоръжение, техника и други материални ресурси, координиране и контролиране на тяхната експлоатация;

15. организира и координира процесите по въвеждането във и извеждането от експлоатация на отбранителни продукти от въоръжените сили с изключение на способностите, свързани със специфични методи и средства за добиване на информация на Служба „Военна полиция“ и Служба „Военно разузнаване“ и на комуникационни, информационни, навигационни и сензорни системи;

16. организира освобождаването на въоръжените сили от излишни отбранителни продукти и движими вещи с общо предназначение и координира дейностите по бракуване/утилизация на излишни оръжия и утилизация/унищожаване на излишни БВВПИ за министерството и за юридическите лица по чл. 60д, ал. 1 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България;

17. изготвя анализи и предложения по формиране на здравната политика, организиране и координиране на дейности по военномедицинското осигуряване;

18. координира дейностите по определяне на инфраструктурните потребности във войсковите райони на Българската армия, включително при изпълнение на задачите по ПСД;

19. организира, координира и контролира дейностите по метрологичното осигуряване;

20. организира и координира дейностите по планиране изпитванията на боеприпаси, взривни вещества и пиротехнически изделия (БВВПИ) на въоръжените сили в Централния артилерийски технически изпитателен полигон;

21. организира дейностите по заявяване и отчитане на лимита за разход на БВВПИ за подготовка на въоръжените сили;

22. организира процеса по събиране, обобщаване и анализиране на информацията за изпълнението на обществените поръчки за доставки и услуги за военните формирования от Българската армия от Единния финансов план за материално-техническо осигуряване на министерството и в Единния поименен списък за строителство и строителни услуги в министерството, в структурите на пряко подчинение на министъра и Българската армия;

23. организира дейностите по:

а) управлението и разпореждането с излишните за министерството отбранителни продукти и движими вещи с общо предназначение;

б) разпореждането с излишните за юридическите лица по чл. 60д, ал. 1 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България отбранителни продукти, както и на обявените за излишни с акт на министъра на отбраната движими вещи с общо предназначение на юридическите лица по чл. 60д, ал. 1 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България;

24. организира:

а) воденето на оперативния отчет на излишните за министерството отбранителни продукти и движими вещи с общо предназначение; изготвяне на първични счетоводни документи и организиране извършването на инвентаризацията и бракуването им;

б) воденето на оперативния отчет на обявените за излишни с акт на министъра на отбраната движими вещи с общо предназначение в управление на юридическите лица по чл. 60д, ал. 1 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, както и на излишните им отбранителни продукти;

25. организира:

а) определянето на начални продажни цени на излишните за министерството движими вещи с общо предназначение и на обявените за излишни с акт на министъра на отбраната движими вещи с общо предназначение в управление на юридическите лица по чл. 60д, ал. 1 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, подлежащи на търговска реализация;

б) определянето на начални продажни цени на излишните за министерството и за юридическите лица по чл. 60д, ал. 1 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България отбранителни продукти, подлежащи на търговска реализация;

в) определянето на оценката на определените за обновяване военновременни запаси на Министерството на отбраната по чл. 19а, ал. 5 от Наредбата за условията и реда за създаване на ведомствени военновременни запаси на Министерството на отбраната, приета с Постановление № 132 на Министерския съвет от 2008 г.;

26. участва в изпълнение на дейностите по прилагането на ССОО в съответствие с компетентността на дирекцията.“

17. Член 37 се изменя така:

„Чл. 37. Дирекция „Стратегическо планиране“:

1. подпомага министъра на отбраната и началника на отбраната при ръководството на дейностите по трансформацията на въоръжените сили и координирането им с НАТО и Европейския съюз;

2. подпомага началника на отбраната при ръководството на процеса по развитие на националната доктринална база и хармонизирането й със съюзните стратегически документи;

3. подпомага началника на отбраната при участието му в работата на военните органи на НАТО, Европейския съюз и в различните формати на съюзно и регионално военно сътрудничество;

4. подпомага началника на отбраната при организиране и осъществяване на дейностите, свързани с участието на въоръжените сили в съюзни и регионални инициативи и в многонационални формирования и военни структури по линия на НАТО и Европейския съюз;

5. разработва военнотехническите аспекти и подпомага изпълнението на задълженията и правата на Република България по контрола на въоръженията и мерките за укрепване на доверието и сигурността в Европа, участва в работата на международни форуми по тези въпроси и подпомага обучението на експерти за работа в областта на контрола на въоръженията;

6. подпомага и осигурява началника на отбраната и постоянния секретар на отбраната при организацията и координирането на дейностите по планиране на отбраната в съответствие с компетентността на дирекцията;

7. организира и координира участието в процеса на планиране на отбраната на НАТО и развитието на военните способности на Европейския съюз и синхронизирането на националното планиране на отбраната с тях;

8. подпомага началника на отбраната при определяне на мисиите и задачите на въоръжените сили и необходимите отбранителни способности за тяхното изпълнение;

9. организира и координира процеса на планиране на операции на стратегическо ниво в мирно време и криза от военнополитически характер в синхрон с планирането в НАТО и Европейския съюз;

10. организира изготвяне на стратегически военни препоръки за подпомагане на вземането на военнополитически решения и на периодична стратегическа оценка на операциите;

11. планира, организира и координира участието на сили и средства от въоръжените сили на Република България в съюзни, коалиционни операции и мисии и други международни военни инициативи;

12. организира и координира процеса по докладване готовността на силите, декларирани към НАТО и Европейския съюз;

13. подпомага началника на отбраната в дейността му по организиране провеждането на стратегически преглед на отбраната/преглед на отбраната и/или преглед на структурата на въоръжените сили и разработването и поддържането на планове за развитие на въоръжените сили;

14. организира и координира процеса на управление на ресурсите за отбрана при подготовката и използването на въоръжените сили;

15. участва в изпълнение на дейностите по прилагането на ССОО в съответствие с компетентността на дирекцията.“

18. Член 38 се изменя така:

„Чл. 38. Дирекция „Комуникационни и информационни системи“:

1. подпомага министъра при определяне на политиките и стратегиите за технологично развитие на комуникационните, информационните, навигационните и сензорните системи;

2. планира и координира изграждането на комуникационните, информационните и навигационните системи в интерес на отбраната;

3. планира и координира изграждането и използването на Интегрираната комуникационно-информационна система за управление на страната и въоръжените сили при извънредно положение, военно положение или положение на война;

4. координира оперативното и технологичното съвместяване и интеграция на комуникационните и информационните системи на министерството, структурите на пряко подчинение на министъра и Българската армия с комуникационните и информационните системи на държавните органи и институции в интерес на отбраната на страната;

5. организира и ръководи процеса на оперативно и технологично съвместяване, интеграцията на комуникационно-информационните, навигационните и сензорните системи в структурите на пряко подчинение на министъра и в Българската армия с комуникационните и информационните системи на НАТО и Европейския съюз;

6. планира, координира и контролира жизнения цикъл на комуникационно-информационни системи в структурите на пряко подчинение на министъра и Българската армия;

7. координира дейностите за комуникационно-информационно осигуряване на военните формирования от структурите на пряко подчинение на министъра и Българската армия при участие в съюзни и многонационални операции;

8. организира използването на средствата за защита на комуникационните и информационните системи и информация;

9. планира и координира изграждането на системата за командване и управление на комуникации, компютри и информация на въоръжените сили;

10. планира и координира използването на комуникационните и информационните ресурси на държавните и обществените пощенски и електронни съобщителни мрежи в интерес на отбраната;

11. организира координацията на проектите за комуникационно-информационно осигуряване на министерството, структурите на пряко подчинение на министъра и Българската армия в интерес на отбраната;

12. подпомага министъра при формулиране и реализиране на политиката по управление на радиочестотния спектър, предоставен за нуждите на отбраната на страната, и участва в междуведомствени и международни форуми по хармонизиране на радиочестотния спектър;

13. подпомага министъра при изпълнение на задълженията му по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България и Закона за гражданското въздухоплаване, свързани с навигационните системи;

14. участва в изпълнение на дейностите по прилагането на ССОО в съответствие с компетентността на дирекцията;

15. осъществява методическо ръководство на органите по комуникационно-информационни системи и киберотбрана на структурите по чл. 60д от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България и военните формирования за комуникационно-информационна, навигационна поддръжка и киберотбрана на НАТО и Европейския съюз, разположени на територията на страната;

16. организира и координира процесите по въвеждането във и извеждането от експлоатация на комуникационни, информационни, навигационни и сензорни системи и свързаните с тях материални ресурси;

17. организира и контролира спазването на вътрешните правила и организацията на достъпа до режимните военни формирования и обекти от въоръжените сили;

18. подпомага министъра и началника на отбраната при изпълнението на функциите им в областта на киберотбраната и киберсигурността, като изпълнява дейности по:

а) стратегическо планиране, изграждане и развитие на способности за киберотбрана на системите за управление на отбраната и въоръжените сили;

б) подпомагане на политико-военното ръководство на министерството при участие в Съвета по киберсигурността към Министерския съвет и при изпълнение на поетите ангажименти на международно ниво в областта на киберотбраната;

в) интегриране на киберотбраната като елемент от стратегическото планиране при провеждане на операции на въоръжените сили в национален и съюзен формат и организиране на подготовката и участието в международни или национални учения и тренировки по киберотбрана;

19. организира изпълнението на дейности по предотвратяване на инциденти с компютърната сигурност и възстановяване на комуникационните и информационните системи по отношение на системите за управление на отбраната и въоръжените сили;

20. изпълнява функциите на звено за мрежова и информационна сигурност по отношение на мрежите и информационните системи на министерството, които са свързани с предоставянето на административни услуги по електронен път и обмен на електронни документи между административните органи, регламентирани в наредбата по чл. 3, ал. 2 от Закона за киберсигурност.“

19. Член 39 се изменя така:

„Чл. 39. Дирекция „Координационни дейности“:

1. координира, организира и осигурява участието на началника на отбраната, заместник-началниците на отбраната и директора на Щаба на отбраната в планираните мероприятия, публични събития от национално и местно значение, официални и работни посещения в страната и чужбина, публични изяви и протоколна кореспонденция, както и дейността им по изпълнение на функционалните им задължения;

2. организира медийните изяви на началника на отбраната, заместник-началниците на отбраната и на директора на Щаба на отбраната;

3. организира подготовката и представянето на ежедневните доклади пред началника на отбраната, заместник-началниците на отбраната и на директора на Щаба на отбраната;

4. подпомага директора на Щаба на отбраната при осъществяването на контрол за изпълнението на приоритетните задачи и спазването на поставените срокове в дейността на Щаба на отбраната и Българската армия;

5. осигурява превод на кореспонденцията и консекутивен превод при срещи на началника на отбраната, заместник-началниците на отбраната и директора на Щаба на отбраната;

6. координира с другите структури на министерството и непосредствено организира участието на началника на отбраната и заместник-началниците на отбраната в работата на военните комитети на НАТО, Европейския съюз и регионалните инициативи;

7. подпомага министъра, заместник-министрите, постоянния секретар на отбраната, началника на отбраната и заместник-началниците на отбраната при формирането на национална позиция и при провеждането на националната политика по прилагането на Споразумението между правителството на Република България и правителството на САЩ за сътрудничество в областта на отбраната (ССОО) и на споразуменията по прилагането му;

8. организира изпълнението на правомощията на министъра и на съпредседателя на Съвместната комисия по прилагането на ССОО и на споразуменията по прилагането му;

9. подпомага работата на съпредседателя и на Съвместната комисия, планира, изготвя документи и организира заседанията на комисията и на Изпълнителния комитет, организира и координира изпълнението на решенията на комисията и отчита резултатите от прилагането на ССОО;

10. организира и координира дейностите и мероприятията и осъществява взаимодействието между административните звена в министерството, структурите на пряко подчинение на министъра и в Българската армия, както и между Министерството на отбраната и други министерства, ведомства, организации и структури от държавната и местната администрация по изпълнението на ССОО;

11. координира дейностите по изграждането, функционирането, подобряването и развитието на инфраструктурата на договорените съоръжения и обекти по смисъла на ССОО и тяхната довеждаща външна инфраструктура;

12. планира, организира, координира и участва в работата на подкомитетите към Съвместната комисия.“

20. Приложение № 1 към чл. 13, ал. 2 се изменя така:

„Приложение № 1 към чл. 13, ал. 2

Обща численост на персонала в административните звена на Министерството на отбраната – 828 щатни бройки

Политически кабинет

10

постоянен секретар на отбраната

1

началник на отбраната

1

заместник-началници на отбраната

2

директор на Щаба на отбраната

1

главен сержант на Българската армия

1

Инспекторат

28

дирекция „Сигурност на информацията“

42

дирекция „Вътрешен одит“

14

звено „Финансов контрол и материални проверки“

8

длъжностно лице по защита на личните данни

1

Обща администрация

129

в т.ч.:

 

дирекция „Административно и информационно обслужване“

66

дирекция „Стратегически комуникации, връзки с обществеността и протокол“

23

дирекция „Финанси“

40

Специализирана администрация

373

в т.ч.:

 

Главна дирекция „Инфраструктура на отбраната“

89

дирекция „Отбранителна политика и планиране“

46

дирекция „Планиране, програмиране и бюджет“

55

дирекция „Правно-нормативна дейност в отбраната“

20

дирекция „Правно осигуряване на обществените поръчки в отбраната“

15

дирекция „Управление на човешките ресурси в отбраната“

57

дирекция „Обществени поръчки в отбраната“

48

дирекция „Политика по въоръженията“

29

дирекция „Социална политика и политика по военно-патриотично възпитание“

14

Щаб на отбраната

217

в т.ч.:

 

дирекция „Операции и подготовка“

61

дирекция „Логистика“

47

дирекция „Стратегическо планиране“

47

дирекция „Комуникационни и информационни системи“

42

дирекция „Координационни дейности“

20

21. В приложение № 2 към чл. 27, ал. 2:

а) в т. 3 изречение второ се изменя така:

„Към отдела има офис в Бургас.“;

б) в т. 4 изречение второ се заличава.

Заключителни разпоредби

§ 3. Изпълнението на постановлението се възлага на министъра на отбраната.

§ 4. Постановлението влиза в сила от 2 май 2025 г.

Министър-председател: Росен Желязков

Главен секретар на Министерския съвет: Габриела Козарева

2227