ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 345 ОТ 21 ДЕКЕМВРИ 2023 Г.
за създаване на Консултативен съвет по въпроси, свързани със защитата на българската държава по международни арбитражни дела
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
Чл. 1. Създава Консултативен съвет по въпроси, свързани със защитата на българската държава по международни арбитражни дела, наричан по-нататък „съвета“.
Чл. 2. Съветът консултира и подпомага Министерския съвет по въпроси, свързани със защитата на българската държава по международни арбитражни дела, по които държавата се представлява от министъра на финансите, и осигурява координация в сферата на изпълнителната власт, както и сътрудничество с други органи, като:
1. обсъжда въпроси и осъществява координация и взаимодействие между институциите с оглед на ефективната защита на държавата по международни арбитражни дела;
2. по предложение на председателя, заместник-председателя, членовете на съвета или директора на дирекция „Съдебна защита“ на Министерството на финансите разглежда и предлага на министъра на финансите общи стандарти и правила за възлагане на представителството на българската държава по международни арбитражни дела, включително при наличие на рамкови споразумения;
3. по предложение на председателя, заместник-председателя, членовете на съвета или директора на дирекция „Съдебна защита“ на Министерството на финансите разглежда и предлага на министъра на финансите примерни образци на споразумения за възлагане на представителството на българската държава по международни арбитражни дела;
4. при необходимост обсъжда насоки относно стратегията за водене на защитата на българската държава и конкретни процесуални действия;
5. изисква и получава информация за хода на делата, за разходваните средства и постигнатите резултати;
6. изисква и получава информация и анализи от държавни органи, юридически лица и други по въпросите от своя компетентност;
7. осъществява международно сътрудничество с цел споделяне на добри практики при разрешаване на арбитражни спорове по международни дела;
8. приема годишна програма за дейността си и представя пред Министерския съвет ежегоден доклад за дейността си.
Чл. 3. (1) Съветът се състои от председател, заместник-председател и членове, като поименният му състав се определя със заповед на министър-председателя.
(2) Председател на съвета е министърът на финансите, а заместник-председател – министърът на правосъдието.
(3) Членове на съвета са заместник-министър на финансите, заместник-министър на правосъдието, заместник-министър на външните работи, заместник-министър на икономиката и индустрията, заместник-министър на енергетиката, заместник-министър на околната среда и водите и заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството, които се определят от съответния министър.
(4) Председателят по своя инициатива или по предложение на заместник-председателя или на член на съвета може да кани за участие в заседанията представители на други държавни институции, които имат отношение по конкретен спор или друг въпрос от сферата на компетентност на съвета, признати юристи и други специалисти, и изтъкнати представители на академичната общност в областта на международното право.
Чл. 4. (1) Съветът провежда заседания ежемесечно.
(2) Заседанията на съвета се свикват от неговия председател. Председателят по своя инициатива или по предложение на заместник-председателя или на член на съвета може да свиква извънредни заседания. Предложенията за свикване на извънредни заседания се правят писмено.
(3) Дневният ред и материалите за редовните заседания се изпращат на председателя, на заместник-председателя и на членовете на съвета най-късно седем работни дни преди датата на заседанието. Дневният ред и материалите за извънредните заседания се подготвят от лицата, предложили провеждането им, и се изпращат на председателя, на заместник-председателя и на членовете на съвета не по-късно от един работен ден преди заседанието.
(4) Промени и предложения по дневния ред може да предлага председателят, заместник-председателят и всеки член на съвета. Промените и предложенията в дневния ред се гласуват от съвета.
(5) Заседанията на съвета се откриват и провеждат, ако на тях присъстват повече от половината от членовете му.
(6) При невъзможност да участват в заседанията на съвета председателят, заместник-председателят и членовете му се представляват на дадено заседание от изрично упълномощени за това длъжностни лица.
Чл. 5. (1) Съветът приема решения с обикновено мнозинство от присъстващите.
(2) При необходимост по предложение на председателя съветът може да приема решения и неприсъствено, като проектът на решение се представя за подпис от всички членове на съвета с изключение на командированите и ползващите законоустановен отпуск. Решението се счита за прието, ако бъде подписано от две трети от членовете на съвета, и се вписва в протокола от следващото заседание.
(3) Към протокола от заседанието членовете на съвета могат да приложат особено мнение по приетите решения.
(4) Протоколът от заседанието се подписва от председателя и от секретаря на съвета и се изпраща на заместник-председателя и на членовете му в двудневен срок от заседанието.
Чл. 6. (1) Председателят на съвета:
1. представлява съвета;
2. определя дневния ред, насрочва и ръководи заседанията на съвета;
3. организира и контролира изпълнението на решенията на съвета.
(2) При отсъствие на председателя неговите функции се изпълняват от заместник-председателя.
Чл. 7. С решение на съвета могат да се създават работни групи, които да подпомагат неговата работа, като:
1. подготвят общи стандарти и правила за възлагане на представителството на българската държава по международни арбитражни дела, включително при наличие на рамкови споразумения;
2. разглеждат и оценяват различни сценарии във връзка с международните арбитражни дела;
3. подпомагат съвета по други въпроси от негова компетентност.
Чл. 8. (1) Административното и техническото обслужване и експертното осигуряване на съвета се осъществява от дирекция „Съдебна защита“ на Министерството на финансите.
(2) Звеното по ал. 1 изпълнява функциите на секретариат на съвета.
(3) Секретариатът осъществява експертното осигуряване на съвета, като:
1. организира събирането и обобщава представените становища по разглежданите от съвета въпроси;
2. изразява становища и предложения по предложените за приемане от съвета решения;
3. координира работата на създадените от съвета работни групи по чл. 7;
4. координира и подпомага изпълнението и отчитането на изпълнението на дейността на съвета, включително като организира и координира подготовката на ежегодния доклад за неговата дейност;
5. изпълнява други задачи, възложени от съвета или от председателя на съвета.
(4) Дейността на секретариата се ръководи и организира от секретар на съвета, предложен от звеното по ал. 1 и одобрен от съвета.
(5) Секретарят на съвета:
1. организира подготовката и провеждането на заседанията на съвета;
2. изготвя протоколите от заседанията на съвета;
3. съхранява протоколите от заседанията и придружаващите ги материали;
4. подпомага председателя на съвета в неговата работа;
5. изпълнява и други задачи, възложени от председателя на съвета.
Чл. 9. Членовете на съвета, на работните групи и на секретариата и всички други лица, които участват в работата на съвета или го подпомагат, са длъжни да не разгласяват станалата им известна информация по международни арбитражни дела.
Чл. 10. Ежегодният доклад за дейността на съвета се представя в Министерския съвет до 30 юни и се публикува на интернет страницата на Министерството на финансите.
Заключителни разпоредби
§ 1. Постановлението се приема на основание чл. 22а, ал. 1 от Закона за администрацията.
§ 2. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.
Министър-председател: Николай Денков
Главен секретар на Министерския съвет: Ваня Стойнева
9095