МИНИСТЕРСТВО НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 16 от 2022 г. за провеждане на конкурси за заемане на длъжността „директор“ в държавните и общинските институции в системата на предучилищното и училищното образование
(oбн., ДВ, бр. 52 от 2022 г.; изм. с Решение № 6467 от 15.06.2023 г. на ВАС на РБ – бр. 67 от 2023 г.)
§ 1. В чл. 3, ал. 1 се правят следните изменения:
1. В т. 1 думите „и решаване на казуси“ се заличават.
2. В т. 2 пред думата „защита“ се добавя „събеседване с кандидата, което включва и решаване на казуси, и“.
§ 2. В чл. 7, ал. 1, т. 3 думите „чл. 33, ал. 3“ се заменят с „чл. 33, ал. 4“.
§ 3. В чл. 14, ал. 1 думите „по чл. 4, т. 6“ се заменят с „на кандидата“.
§ 4. В чл. 16, ал. 2 думите „по чл. 4, т. 6“ се заменят с „на допуснатите кандидати“.
§ 5. В чл. 19 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 думите „двама представители на РУО“ се заменят с „трима представители на РУО“.
2. В ал. 9 след думите „центрове за подкрепа за личностно развитие“ се поставя запетая и се добавя „с изключение на центрове за специална образователна подкрепа (ЦСОП), както и на центровете за подкрепа за личностно развитие – ученически общежития и астрономическите обсерватории и планетариуми,“.
3. Създава се ал. 10:
„(10) В комисията за провеждане на конкурс за заемане на длъжността „директор“ на общинските центрове за специална образователна подкрепа, както и на центровете за подкрепа за личностно развитие – ученически общежития и на астрономическите обсерватории и планетариуми, се включват двама представители на общинската администрация и трима представители на съответното регионално управление на образованието.“
§ 6. В чл. 20 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 1 се изменя така:
„(1) Писменият изпит се провежда чрез решаване на тест.“
2. Алинея 3 се отменя.
3. Алинея 4 се изменя така:
„(4) Министерството на образованието и науката организира изработването на тестовете и предоставянето им за провеждане на конкурса за заемане на длъжността „директор“ на държавните и общинските училища.“
4. Създава се нова ал. 5:
„(5) Извън случаите по ал. 4 съответният орган по чл. 3, ал. 2 организира изработването на тестовете и предоставянето им на конкурсната комисия.“
5. Досегашната ал. 5 става ал. 6.
§ 7. В чл. 22 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 1 се изменя така:
„(1) Тестът съдържа 50 въпроса, всеки с не по-малко от три варианта на отговор, от които само един възможен верен, който носи по 1 точка.“
2. Алинеи 2 и 3 се отменят.
3. В ал. 5, изречение второ думите „защита на концепция за стратегическо управление на институцията“ се заменят с „втория етап на конкурса“.
4. Алинея 6 се изменя така:
„(6) Времето за решаване на теста е 70 минути.“
§ 8. В чл. 23 се правят следните изменения:
1. В ал. 2:
а) точка 1 се отменя;
б) в т. 2 думите „от двата модула“ се заличават;
в) точка 4 се отменя.
2. Алинея 4 се изменя така:
„(4) След приключване на работата кандидатът поставя решения тест заедно с малкия запечатан плик в плика по ал. 2, т. 2 и го запечатва.“
3. Алинея 5 се отменя.
§ 9. В чл. 25 се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
„(1) Председателят на комисията уведомява кандидатите за резултатите от писмения изпит, като на допуснатите до втория етап кандидати се съобщават писмено датата, мястото и часът на провеждането му. Съобщаването може да се извърши и по електронната поща на кандидата.“
2. В ал. 4 думите „защита на концепцията“ се заменят с „втория етап“.
§ 10. В чл. 26 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 думите „Защитата на концепцията“ се заменят с „Вторият етап от конкурса“.
2. Създават се ал. 3 и 4:
„(3) Министерството на образованието и науката организира изработването на варианти на казусите за заемане на длъжността „директор“ на държавните и общинските училища и ги предоставя на конкурсната комисия заедно със съответните отговори.
(4) Извън случаите по ал. 3 съответният орган по чл. 3, ал. 2 организира изработването на варианти на казусите и ги предоставя на конкурсната комисия заедно със съответните отговори.“
§ 11. Член 27 се изменя така:
„Чл. 27. Вторият етап има за цел да се проверят компетентностите на кандидата, както и уменията им за формиране и представяне на концепция за политики, свързани с развитието на институцията, както и способността за решаване на проблеми.“
§ 12. В чл. 28 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 1 се изменя така:
„(1) Критериите за оценка от втория етап са:
1. умения за представяне на синтезирано и структурирано изложение по концепцията;
2. визия за дългосрочно развитие на институцията и съответствие на концепцията със спецификата и характерните особености на институцията;
3. аргументираност на направените предложения при защита на концепцията;
4. съответствие на необходимите ресурси – финансови, човешки и материални, със заложените в концепцията дейности;
5. съответствие с техническите изисквания по чл. 8, ал. 2, т. 5 при разработването й;
6. способност за търсене и намиране на решения на проблеми;
7. мотивация за заемане на длъжността;
8. нагласа за работа в екип и за усъвършенстване;
9. комуникационни умения;
10. познаване на нормативната уредба.“
2. Създава се нова ал. 2:
„(2) Събеседването включва кратко изложение от кандидата на основните идеи на концепцията, решаване на казуси и отговори на въпроси, поставени от членовете на комисията по провеждане на конкурса, относими към съдържанието на концепцията, казусите и към спецификата на длъжността.“
3. Досегашната ал. 2 става ал. 3 и се изменя така:
„(3) В началото на събеседването всеки кандидат изтегля на случаен принцип два казуса в писмена форма измежду вариантите на казусите по чл. 26. По изтеглените казуси кандидатът дава устен отговор.“
§ 13. В чл. 29 се правят следните изменения:
1. В ал. 1 думата „Защитата на концепцията“ се заменя с „Вторият етап“.
2. Алинея 2 се изменя така:
„(2) Всеки член на комисията самостоятелно оценява изложението и отговорите на кандидата по всеки един от критериите по чл. 28, ал. 1 с оценка от 1 до 5 и попълва формуляр по образец (приложение № 2) непосредствено след приключване на събеседването. Оценката от втория етап на всеки кандидат е средноаритметична от оценките на членовете на комисията.“
3. В ал. 3 думата „защитата на концепцията“ се заменя с „втория етап“.
§ 14. В чл. 30, ал. 1 думата „защитата“ се заменя със „събеседването, което включва и решаване на казуси, и защитата“.
§ 15. В чл. 31 се правят следните изменения:
1. В ал. 1 думите „видеонаблюдение“ и „видеозапис“ се заменят съответно с „аудио-видеонаблюдение“ и „аудио-видеозапис“.
2. В ал. 2 думите „Видеонаблюдението“ и „видеонаблюдение“ се заменят съответно с „Аудио-видеонаблюдението“ и „аудио-видеонаблюдение“.
3. В ал. 3 думата „Видеозаписите“ се заменя „Аудио-видеозаписите“.
§ 16. Създава се чл. 31а:
„Чл. 31а. Всички служители, които участват в организацията и провеждането на конкурсите за заемане на длъжността „директор“ на държавна или общинска институция в системата на предучилищното и училищното образование, са длъжни да не разпространяват по какъвто и да било начин и да запазят поверителността на всички документи и информация, станала им известна във връзка или по повод изпълнението на възложените им задачи.“
§ 17. В чл. 34, изречение второ думите „по чл. 4, т. 6“ се заменят с „на кандидата“.
§ 18. Приложение № 2 към чл. 29, ал. 2 се изменя така:
„Приложение № 2 към чл. 29, ал. 2
ФОРМУЛЯР
от събеседване, което включва и решаване на казуси, и защита на концепция за стратегическо управление на институцията
Кандидат: ............................................................................................................................................................
(име, фамилия и подпис)
за длъжността „директор“ на ...........................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
КРИТЕРИИ
|
РЕЗУЛТАТ
|
1. Умения за представяне на синтезирано и структурирано изложение по концепцията
|
|
2. Визия за дългосрочно развитие на институцията и съответствие на концепцията със спецификата и характерните особености на институцията
|
|
3. Аргументираност на направените предложения при защита на концепцията
|
|
4. Съответствие на необходимите ресурси – финансови, човешки и материални, със заложените в концепцията дейности
|
|
5. Съответствие с техническите изисквания по чл. 8, ал. 2, т. 5 при разработването й
|
|
6. Способност за търсене и намиране на решения на проблеми
|
|
7. Мотивация за заемане на длъжността
|
|
8. Нагласа за работа в екип и за усъвършенстване
|
|
9. Комуникационни умения
|
|
10. Познаване на нормативната уредба
|
|
ОБЩ РЕЗУЛТАТ
|
|
Член на комисията ......................................................................................................................................
(име, фамилия, подпис и дата)
Всеки член на комисията самостоятелно оценява изложението и отговорите на кандидата по всеки един от критериите с оценка от 1 до 5:
„5“ – напълно отговаря на изискванията;
„4“ – в голяма степен отговаря на изискванията;
„3“ – в средна степен отговаря на изискванията;
„2“ – в малка степен отговаря на изискванията;
„1“ – не отговаря на изискванията.
Забележки:
1. Членовете на комисията попълват формуляр за всеки кандидат. Индивидуалната оценка на кандидата от събеседването, получена от отделен член на комисията, е сбор от оценките по отделните критерии с точност до единица.
2. Кандидатите се подписват на формуляра преди събеседването.“
§ 19. В приложение № 3 към чл. 30, ал. 3:
1. Във втората колона думите „– тест – модул 1 и модул 2“ се заличават.
2. В третата колона думата „защитата“ се заменя със „събеседването, което включва и решаване на казуси, и защита“.
Министър: Галин Цоков
8682