Министерство на здравеопазването
брой: 76, от дата 16.9.2025 г.   Официален раздел / МИНИСТЕРСТВА И ДРУГИ ВЕДОМСТВАстр.16


Наредба № Н-2 от 12 септември 2025 г. за устройството и дейността на здравните кабинети в детските градини и училищата и здравните изисквания към тях

МИНИСТЕРСТВО НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО

НАРЕДБА № Н-2 от 12 септември 2025 г.
за устройството и дейността на здравните кабинети в детските градини и училищата и здравните изисквания към тях

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С тази наредба се определят:

1. изискванията към устройството и дейността на здравните кабинети в детските градини и училищата, наричани по-нататък „здравните кабинети“, и реда за откриването им;

2. правата, задълженията и отговорностите на лицата, които работят в здравните кабинети;

3. здравните изисквания към здравните кабинети, изискванията към оборудването, лекарствените продукти, медицинските изделия и консумативите в тях;

4. документацията, която се води в здравните кабинети;

5. минималният брой деца или ученици, необходим за откриване на здравните кабинети в детските градини и училищата.

Чл. 2. Дейността в здравните кабинети се осъществява от лица с придобито висше образование по специалност „Медицина“ и професионална квалификация „лекар“ и/или от други медицински специалисти с придобита образователно-квалификационна степен „бакалавър“ по чл. 42, ал. 1, т. 1 от Закона за висшето образование и професионална квалификация „медицинска сестра“, „лекарски асистент“ или „фелдшер“.

Чл. 3. (1) За лекарите/медицинските специалисти от здравните кабинети се осигурява задължително ежегодно обучение за:

1. оказване на първа помощ при спешни състояния – в център за спешна медицинска помощ, Българския Червен кръст или Националния център за обучение и квалификация в системата за спешна медицинска помощ „Проф. д-р Милан Миланов“;

2. продължаващо обучение – от медицински университети, съответните съсловни организации и лечебни заведения;

3. профилактиката на болестите, промоцията на здраве и по спазване на хигиенния и противоепидемичния режим – в регионалните здравни инспекции (РЗИ) или в Националния център по обществено здраве и анализи/ Националния център по заразни и паразитни болести;

4. осигуряване на здравословно хранене при децата и учениците – в РЗИ и/или в Националния център по обществено здраве и анализи.

(2) Обучението по ал. 1, т. 1, 3 и 4 се провежда по учебни програми, утвърдени от министъра на здравеопазването.

(3) Работодателите на лекарите и медицинските специалисти от здравните кабинети организират и осигуряват обученията по ал. 1 в неучебно време.

Чл. 4. Регионалните здравни инспекции ръководят методически дейностите в здравните кабинети.

Глава втора
РЕД ЗА ОТКРИВАНЕ НА ЗДРАВЕН КАБИНЕТ

Чл. 5. (1) Откриването на здравен кабинет в общинските детски градини и общинските и държавните училища става със заповед на кмета на съответната община.

(2) Откриването на здравен кабинет в детските градини по чл. 35, ал. 2, т. 1 от Закона за предучилищното и училищното образование става със заповед на министъра на отбраната.

(3) Откриването на здравен кабинет в частните детски градини и училища става с решение на собственика им.

(4) След откриването на здравен кабинет органът, издал акта за откриване, уведомява съответната РЗИ по реда на чл. 36, ал. 1 от Закона за здравето.

(5) Закриването на здравен кабинет става само при отпаднала необходимост поради преустановяване на дейността на детската градина или училището.

Чл. 6. (1) Здравен кабинет се открива към всяка детска градина и училище, в които е разкрита група или паралелка съгласно изискванията на Наредбата за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование, приета с Постановление № 219 на Министерския съвет от 2017 г. (ДВ, бр. 81 от 2017 г.).

(2) Здравният кабинет се открива в сградата или на територията на детската градина или училището.

(3) В случай че на територията на училището (в една сграда или в общ двор) е разположена и детска градина, здравният кабинет може да обслужва и двете структури.

Чл. 7. (1) Финансирането на дейностите в здравните кабинети по чл. 5, ал. 1 се извършва със средства от държавния бюджет като делегирана от държавата дейност в рамките на средствата, определени със закона за държавния бюджет за съответната година, и бюджетите на общините.

(2) Финансирането на дейностите в здравните кабинети по чл. 5, ал. 2 се извършва със средства от бюджета на Министерството на отбраната.

(3) Финансирането на дейностите на здравните кабинети по чл. 5, ал. 3 се извършва от собственика им.

Чл. 8. (1) Лекарите и медицинските специалисти в здравните кабинети в детските градини и училищата работят по договор, сключен с кмета на съответната община, на територията на която се намират детската градина или училището, с министъра на отбраната за детските градини по чл. 35, ал. 2, т. 1 от Закона за предучилищното и училищното образование или с лицето, получило разрешение за откриване на частна детска градина или частно училище.

(2) Кметът на общината уведомява незабавно директора на детската градина или училището при сключване и прекратяване на договор по ал. 1.

Глава трета
ИЗИСКВАНИЯ КЪМ УСТРОЙСТВОТО НА ЗДРАВНИЯ КАБИНЕТ

Чл. 9. Здравният кабинет трябва да отговаря най-малко на следните изисквания:

1. здравният кабинет се проектира, изгражда, поддържа и реконструира при спазване на изискванията на Наредба № РД-02-20-3 от 2015 г. за проектиране, изпълнение и поддържане на сгради за обществено обслужване в областта на образованието и науката, здравеопазването, културата и изкуствата (ДВ, бр. 5 от 2016 г.);

2. осветлението в здравния кабинет отговаря на изискванията на БДС EN 12464-1 „Светлина и осветление. Осветление на работни места. Част 1: Работни места на закрито“;

3. подовите настилки в здравния кабинет се поддържат чисти и в добро състояние и се изпълняват от материали, които позволяват влажно почистване и дезинфекция;

4. стените в здравния кабинет се изпълняват с покрития, позволяващи влажно почистване и дезинфекция на височина 1,5 м;

5. в здравния кабинет задължително се осигурява естествено проветряване;

6. здравният кабинет задължително се оборудва с мивка с течаща топла и студена вода, отговаряща на изискванията на Наредба № 9 от 2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели (ДВ, бр. 30 от 2001 г.);

7. здравният кабинет се обзавежда с мебели и съоръжения, позволяващи влажно почистване и дезинфекция.

Чл. 10. Здравният кабинет се обзавежда с оборудване съгласно приложение № 1.

Чл. 11. Здравният кабинет се оборудва със специален шкаф за оказване на първа медицинска помощ с лекарствени продукти и медицински изделия съгласно приложение № 2.

Глава четвърта
ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ДЕЙНОСТТА НА ЗДРАВНИЯ КАБИНЕТ. ПРАВА, ЗАДЪЛЖЕНИЯ И ОТГОВОРНОСТИ НА ЛИЦАТА, КОИТО РАБОТЯТ В ЗДРАВНИЯ КАБИНЕТ

Чл. 12. Дейността в здравния кабинет:

1. се осъществява в съответствие с Правилата за добра медицинска практика по здравни грижи/Правилата за добра медицинска практика на лекарите в Република България, утвърдени по реда на законите за съответните съсловни организации, и Наредба № 1 от 2011 г. за професионалните дейности, които медицинските сестри, акушерките, асоциираните медицински специалисти, зъботехниците и здравните асистенти могат да извършват по назначение или самостоятелно (ДВ, бр. 15 от 2011 г.);

2. се осигурява през цялото време на престой за отглеждане и обучение на децата в детската градина и на учениците в училище;

3. може да се осигурява по изключение от лица по чл. 2 от лечебни заведения в съответното населено място по договор с кмета на общината, съответно с министъра на отбраната за детските градини по чл. 35, ал. 2, т. 1 от Закона за предучилищното и училищното образование, или със собственика на частната детска градина или училище.

Чл. 13. Лицето по чл. 2 извършва следните дейности:

1. оказване на първа медицинска помощ на децата и учениците и медицинско обслужване до пристигането на специализиран екип на спешна медицинска помощ;

2. незабавно уведомяване на родителя (попечителя или настойника) при установяване на състояние при детето му, което изисква медицинска помощ и насочване към общопрактикуващия лекар;

3. подпомагане на процеса на наблюдение и лечение на деца и ученици с хронични заболявания (вкл. и чрез прилагане на лекарствени продукти), назначено от лекар от лечебно заведение, което осъществява диспансерно наблюдение по повод съответното хронично заболяване, определено в Наредба № 8 от 2016 г. за профилактичните прегледи и диспансеризацията (ДВ, бр. 92 от 2016 г.);

4. провеждане на противоепидемични дейности, целящи предотвратяване и ограничаване разпространението на заразни и паразитни болести в организирания колектив, като:

а) ежедневна проверка на здравословното състояние на децата при прием в детската градина за наличие на симптоми на заразна болест;

б) изолиране на дете или ученик при съмнение за заразна болест и своевременно информиране на родител (попечител или настойник) за необходимостта от последващо отстраняване от колектива;

в) провеждане на медицинско наблюдение на контактните деца/ученици от засегната група/паралелка, в която е регистриран случай на заразна болест;

г) осъществяване на контрол върху спазването на срока на карантина в групите и паралелките с регистриран случай на заразна болест;

д) организиране на провеждането на предписани от РЗИ противоепидемични мерки;

е) организиране провеждането от РЗИ на дейности по ограничаване и контрол на местните паразитози;

5. съгласуване на инструкцията за хигиенни и дезинфекционни дейности в детската градина или училището, включваща и използването на наличните в обекта биоциди за дезинфекция съгласно указанията на производителя;

6. подпомагане на персонала на детската градина или училището при контрола на хигиенното състояние чрез извършване на проверки на:

а) чистотата на помещенията, санитарните възли, коридорите и прилежащото дворно пространство и спазване изпълнението на инструкцията по т. 5;

б) температурата в помещенията;

7. подпомагане на контрола на храненето на децата и учениците, като:

a) следи за спазването на нормативните изисквания за храненето на децата и учениците съгласно Наредба № 37 от 2009 г. за здравословно хранене на учениците (ДВ, бр. 63 от 2009 г.) и Наредба № 6 от 2011 г. за здравословно хранене на децата на възраст от 3 до 7 години в детските заведения (ДВ, бр. 65 от 2011 г.);

б) участва в изготвяне на дневно и седмично меню, съобразено с възрастовите особености и с изискванията за здравословно хранене;

в) при отглеждане на деца със здравословни проблеми, нуждаещи се от диетично хранене, следи за спазването на дневното и седмичното меню при съобразяване с поставената медицинска диагноза и лекарските указания за хранителния режим;

8. подпомагане на персонала на детската градина в изпълнение на здравнообразователни програми, насочени към усвояване на знания и умения от първостепенна важност за детето, отнасящи се до личната хигиена и самообслужването;

9. подпомагане на педагогическия персонал в училищата с необходимите здравноинформационни материали, адаптирани за съответната възраст при организиране и провеждане на занятия и игри по различни теми на здравното възпитание и познание;

10. организиране и провеждане на програми за здравно образование на децата и учениците, на специални програми за правилно хранене, на програми за превенция на отклоненията в хранителното поведение, за предпазване от употреба на наркотични вещества и психотропни субстанции, за превенция на употребата на тютюневи и свързани с тях изделия и алкохолни напитки и за изграждане на сексуална култура;

11. подпомагане изпълнението на дейности по училищни, регионални, национални и международни програми и проекти, свързани с профилактика на болестите и промоция на здраве в съответната детска градина или училище;

12. участие в подготовката, провеждането и контрола на различните форми на отдих, туризъм и спорт за децата и учениците;

13. съгласуване на седмичното разписание на учебните часове с директора на детската градина или училището;

14. със съдействието на директора на детската градина или училището ежегодно запознаване на персонала с методите за оказване на първа помощ на децата и учениците.

Глава пета
ДОКУМЕНТАЦИЯ В ЗДРАВНИЯ КАБИНЕТ

Чл. 14. В здравния кабинет се води и съхранява документацията, посочена в приложение № 3.

Чл. 15. (1) На лицата по чл. 2 се осигурява достъп до здравната документация в Националната здравноинформационна система от проведени медицински прегледи на детето/ученика, създадена от общопрактикуващия лекар или от друг лекар специалист, в частта й, съдържаща данните по приложение № 4.

(2) Информацията по приложение № 4 следва да е налична в Националната здравноинформационна система не по-късно от 30 септември на съответната година.

(3) Достъпът до информацията в Националната здравноинформационна система по ал. 1 на лице по чл. 2 се осъществява единствено за изпълнение на дейностите по чл. 13 съобразно чл. 25, ал. 1 от Наредба № Н-6 от 2022 г. за функционирането на Националната здравноинформационна система (ДВ, бр. 103 от 2022 г.).

(4) Достъпът в Националната здравноинформационна система по ал. 1 се осигурява въз основа на автоматизирана проверка на данни от Националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование, чрез която се извършва идентификацията на лицата по чл. 2 и на децата/учениците от детската градина/училището, както и осигуряването на достъпа до съответните електронни здравни записи в Националната здравноинформационна система.

(5) Идентификацията на лицата по чл. 2 и на децата/учениците от детската градина/училището се извършва въз основа на данните, предоставени от директора на детската градина/училището в Националната електронна информационна система за предучилищното и училищното образование.

(6) На лице по чл. 2 се осигурява достъп до здравна информация в Националната здравноинформационна система само по отношение на децата/учениците от съответната детска градина/училище, в която/което работи. Достъпът се поддържа до края на пребиваване на детето/ученика в детската градина/училището.

Чл. 16. Воденето и съхраняването на документацията в здравния кабинет, както и достъпът и обработването на здравна информация от лицата по чл. 2, се извършва при спазване на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 г. относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/EО (Общ регламент относно защитата на данните) (ОВ, L 119, 4.05.2016 г.), Закона за защита на личните данни и приложимата нормативна уредба.

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 1. Здравните кабинети, разкрити до влизане в сила на наредбата, привеждат устройството си в съответствие с изискванията на глава трета в срок до една година от влизане в сила на наредбата, с изключение на изискванията по чл. 9, които се съобразяват при наличие на технически възможности.

§ 2. Член 12, т. 2 влиза в сила три години след обнародването на наредбата в „Държавен вестник“.

§ 3. Наредбата се издава на основание чл. 26, ал. 2 и 4, чл. 120, ал. 2 и чл. 34, ал. 2 във връзка с § 1, т. 9, буква „п“ от допълнителните разпоредби на Закона за здравето и отменя Наредба № 3 от 2000 г. за здравните кабинети в детските заведения и училищата (обн., ДВ, бр. 38 от 2000 г., изм.; бр. 83 от 2000 г.).

§ 4. Наредбата е съгласувана с министъра на образованието и науката, министъра на финансите, министъра на труда и социалната политика и министъра на младежта и спорта.

§ 5. Контролът по изпълнението на наредбата се възлага на регионалните здравни инспекции.

Министър: Силви Кирилов

Приложение № 1 към чл. 10

Оборудване в здравния кабинет

Наименование

Брой

1.

Апарат за кръвно налягане

1 бр.

2.

Бюро

1 бр.

3.

Есмарх

2 бр.

4.

Индивидуална работна станция с достъп до интернет

1 бр.

5.

Легенче бъбрековидно

2 бр.

6.

Лекарска кушетка

1 бр.

7.

Лекарска слушалка

1 бр.

8.

Телефон

1 бр.

9.

Медицинска масичка – манипулационна

1 бр.

10.

Медицински шкаф за инструментариум, лекарствени продукти и медицински изделия

1 бр.

11.

Медицинска теглилка с ръстомер

1 бр.

12.

Мека сантиметрова лента

1 бр.

13.

Москито

3 бр.

14.

Ножица

1 бр.

15.

Пинсета анатомична

3 бр.

16.

Стол

1 бр.

17.

Хладилник

1 бр.

18.

Чанта лекарска за спешна помощ

1 бр.

Приложение № 2 към чл. 11

Таблица 1. Терапевтична подгрупа/Химична подгрупа/Лекарствен продукт

ATC класификация

Терапевтична подгупа/Химична подгрупа/ Лекарствен продукт

Лекарствена форма

1.

A03

Лекарствени продукти за лечение на функционални нарушения на стомашно-чревния тракт

 

1.1.

A03AD

Папаверин и производни

sol. for inj.

1.2.

A03BA

Алкалоиди на беладона, третични амини

sol. for inj.

1.3.

A03DA

Синтетични антихолинергични средства в комбинация с аналгетици

sol. for inj.

1.4.

A03FA

Средства, стимулиращи перисталтиката (прокинетици)

sol. for inj.

2.

B05

Кръвни заместители и разтвори за перфузия

 

2.1.

B05BB

Разтвори, повлияващи електролитния баланс

sol. for inj., sol. for inf.

2.2.

B05BC

Разтвори, предизвикващи осмотична диуреза

sol. for inf.

3.

C01

Лекарствени продукти за лечение на сърдечни заболявания

 

3.1.

C01CA24

Епинефрин

sol. for inj.

3.2.

C01DA

Органични нитрати

oromucosal spray

4.

C02

Антихипертензивни средства

 

4.1.

C02AC01

Клонидин

sol. for inj., tabl.

5.

C03

Диуретици

 

5.1.

C03CA

Сулфонамиди, самостоятелно

sol. for inj.

6.

C08

Блокери на калциевите канали

 

6.1.

C08DA

Фенилалкиламинови производни

sol. for inj.

7.

D08

Антисептици и дезинфектанти

 

7.1.

D08AA

Акридинови производни

cutaneous sol.

7.2.

D08AG

Йодни продукти

cutaneous sol.

7.3.

D08AX

Други антисептици и дезинфектанти

cutaneous sol.

8.

H02

Кортикостероиди за системно приложение

 

8.1.

H02AB

Глюкокортикоиди

powd. and sol. for inj.

9.

H04

Панкреатични хормони

 

9.1.

H04A

Гликогенолитични хормони

powd. and solvent for sol. for inj.

10.

N01

Анестетици

 

10.1.

N01BB

Амиди

sol. for inj.

11.

N02

Аналгетици

 

11.1.

N02BB02

Метамизол

sol. for inj.

12.

N05

Психолептици

 

12.1.

N05AA01

Хлорпромазин

sol. for inj.

12.2.

N05BA01

Диазепам

sol. for inj.

12.3.

N05CM09

Валериан

film. tabl.

12.4.

N07X

Валидол

sublingual tablets

13.

R03

Лекарствени продукти за лечение на обструктивни заболявания на дихателните пътища

 

13.1.

R03AC

Селективни бета-2-адренорецепторни агонисти

press. inh. susp.

13.2.

R03DA

Ксантини

sol. for inj.

14.

V07

Всички други нетерапевтични продукти

 

14.1.

V07AB

Разтворители и разредители, вкл. разтвори за промивки

sol. for inj.

Таблица 2. Медицински изделия

Вид

1.

Балон за обдишване с маски за обдишване, съвместими с балона с уплътняващ маншет, за многократна употреба

2.

Латексови ръкавици за еднократна употреба, нестерилни

3.

Комплект от бинтове 5 см/5 м, 8 см/5 м, 10 см/5 м

4.

Марли 5 см/5 см

5.

Медицински памук

6.

Пластири

7.

Пластири за повърхностни рани и за прикрепване на превръзки

8.

Пневматични шини за многократна употреба:

8.1.

горен крайник – от китка до рамо

8.2.

долен крайник – от ходило до тазобедрена става

8.3.

долен крайник – от ходило до коляно

8.4.

шийна яка – регулируема, еднокомпонентна, с минимум 10 степени на регулация за адаптиране към всички възможни анатомични особености на врата

9.

Системи за трансфузия

10.

Спринцовки – двусъставни – 2 ml, 5 ml, 10 ml, 20 ml; подкожно, мускулно или венозно приложение

11.

Стерилен марлен компрес 10 см/10 см

12.

Стерилни игли за еднократна употреба за подкожни, мускулни и венозни манипулации

13.

Стерилни игли тип Butterfly № 19 – 23

14.

Шпатули за еднократна употреба

Приложение № 3 към чл. 14

Документация, водена и съхранявана в здравния кабинет

1. Книга за регистриране на заразните болести съгласно приложение № 4 към чл. 5, ал. 1 от Наредба № 21 от 2005 г. за реда за регистрация, съобщаване и отчет на заразните болести (ДВ, бр. 62 от 2005 г.).

2. Книга за регистриране на контактните на заразноболни лица съгласно чл. 5, ал. 4 от Наредба № 21 от 2005 г. за реда за регистрация, съобщаване и отчет на заразните болести.

3. Бързи известия съгласно приложение № 6 към чл. 8, ал. 1 от Наредба № 21 от 2005 г. за реда за регистрация, съобщаване и отчет на заразните болести.

4. Дневник за регистриране на проведените здравнообразователни дейности, съдържащ:

Дата

Форма на работа
(лекция, беседа, дискусия,
консултация, видеопоказ и др.)

Тема

Участници
(деца, ученици, педагози,
персонал, родители и др.)

Брой

участници

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Книга за регистриране на лицата, на които е оказана първа помощ, и подпомагане на процеса на наблюдение и лечение на лица с хронични заболявания.

Приложение № 4 към чл. 15, ал. 1 и 2

Списък с данните от електронното здравно досие на дете/ученик в Националната здравно- информационна система, до които се осигурява достъп на лицата по чл. 2

Име, презиме, фамилия на детето/ученика

ЕГН

Майка (име, адрес, телефон)

Баща (име, адрес, телефон)

Попечител/настойник (име, адрес, телефон)

Данни от проведени профилактични прегледи

Непоносимост (алергии)

Антропометрични показатели: ръст/тегло/обиколка на гърди

Общопрактикуващ лекар (име, адрес, телефон)

Диспансеризация:

а) заболяване (код по МКБ 10);

б) име и адрес на лекаря, провеждащ диспансерното наблюдение;

в) препоръка за лекарствени продукти и медицински изделия, които е необходимо да бъдат налични в детската градина/училището за оказване на първа помощ в случай на инцидент или усложнение, свързани със заболяването, за което е диспансеризирано детето/ученикът;

г) указания за прилагането на необходимите лекарствени продукти и медицински изделия и за поведение;

д) препоръка за диетично хранене съгласно поставената медицинска диагноза и лекарски указания за хранителния режим.

Проведени имунизации и реимунизации:

а) дата на поставяне, поредност на приема, търговско наименование на приложената ваксина;

б) при деца с поставени задължителни имунизации и/или реимунизации в друга възраст – информация от общопрактикуващия лекар или от друг лекар по чл. 15, ал. 2 от Наредба № 15 от 2005 г. за имунизациите в Република България за причината за това и че детето е с редовен имунизационен статус съгласно разпоредбите на чл. 18 от Наредба № 15 от 2005 г. за имунизациите в Република България;

в) при деца, отложени от задължителни имунизации и/или реимунизации поради наличие на медицински противопоказания – решение от областна специализирана комисия при отлагане по медицински противопоказания за период над 3 месеца.

За всички деца в детски градини:

а) еднократен отрицателен резултат от изследване за патогенни чревни бактерии и чревни паразити, извършено не по-рано от 15 дни преди първото посещение на детето в детската градина;

б) при отсъствие на детето от детската градина за повече от 1 месец по епидемични показания преди връщането му в детската градина – еднократен отрицателен резултат от изследване за патогенни чревни бактерии, а при отсъствие за повече от 2 месеца – еднократен отрицателен резултат за чревни паразити съгласно Наредба № 5 от 2006 г. за диагностиката, профилактиката и контрола на местните паразитози (ДВ, бр. 40 от 2006 г.).

За деца от яслени групи в детски градини – и изследвания на кръв и урина, извършени в едномесечен срок преди постъпване на детето.

5129