Министерски съвет
брой: 80, от дата 20.9.2024 г.   Официален раздел / МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТстр.2


Постановление № 311 от 11 септември 2024 г. за изменение и допълнение на Наредбата за общите изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги, приета с Постановление № 3 на Министерския съвет от 2017 г.

 

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 311 ОТ 11 СЕПТЕМВРИ 2024 Г.
за изменение и допълнение на Наредбата за общите изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги, приета с Постановление № 3 на Министерския съвет от 2017 г.
(обн., ДВ, бр. 5 от 2017 г.; изм. и доп., бр. 66 от 2018 г., бр. 4 от 2020 г. и бр. 47 от 2022 г.)
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
§ 1. В чл. 1 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) създават се нови т. 1 и 2:
„1. изискванията за идентификация на длъжностни лица и информационни системи за нуждите на служебното предоставяне и изпращане на данните от първичните администратори на данни – по чл. 3, ал. 3 от ЗЕУ;
2. други средства за електронна идентификация – по чл. 5, ал. 2, т. 4 от ЗЕУ;“
б) досегашните т. 1 и 2 стават съответно т. 3 и 4;
в) създава се нова т. 5:
„5. редът за извеждане от експлоатация на информационните системи на административните органи – по чл. 7г, ал. 8 от ЗЕУ;“
г) досегашните т. 3, 4, 5, 6 и 7 стават съответно т. 6, 7, 8, 9 и 10;
д) създава се нова т. 11:
„11. стандартите и редът за използване от административните органи на споделените ресурси на електронното управление – по чл. 17, ал. 4 от ЗЕУ;“
e) досегашните т. 8, 9, 10, 11 и 12 стават съответно т. 12, 13, 14 и 15;
ж) създават се нови т. 16 и 17:
„16. правилата за провеждане на одит на информационна система за сигурно електронно връчване, поддържана от Министерството на електронното управление – по чл. 26а, ал. 2 от ЗЕУ;
17. форматът на електронните адреси в системата за сигурно електронно връчване, поддържана от Министерството на електронното управление – по чл. 26а, ал. 4 от ЗЕУ;“
з) досегашните т. 13, 14, 15, 16, 17, 18 и 19 стават съответно т. 18, 19, 20, 21, 22, 23 и 24;
и) създават се т. 25, 26, 27 и 28:
„25. редът за заявяване и използване на регистър чрез информационната система за централизирано изграждане и поддържане на регистри – по чл. 52а, ал. 4 от ЗЕУ;
26. стандартът, съгласно който се генерира уникален идентификатор на всеки запис в регистър – по чл. 52б, ал. 1, т. 3 от ЗЕУ;
27. общите изисквания към регистрите, включително за тяхното структуриране, функционалности и удостоверяване на данни – по чл. 52б, ал. 2 от ЗЕУ;
28. изискванията за информационна сигурност на регистрите, водени от административните органи и лицата по чл. 1, ал. 2 – по чл. 52б, ал. 3 от ЗЕУ;“
к) досегашните т. 20 и 21 стават съответно т. 29 и 30.
2. В ал. 2 думите „по чл. 1, ал. 1 ЗЕУ“ се заличават.
§ 2. В чл. 5 се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
„(1) Изискванията в този раздел се отнасят за техническата реализация на регистрите и базите данни, водени от административните органи, когато това им е възложено със закон.“
2. Алинея 2 се отменя.
§ 3. В чл. 7, ал. 5 накрая се поставя запетая и се добавя „както и за лицата, предоставящи услуга за електронна идентификация, посочена в чл. 5, ал. 2, т. 3 от Закона за електронното управление“.
§ 4. В чл. 10, ал. 2 изречение първо се изменя така: „При вписването, заличаването или извличането, както и при предоставяне и изпращане на данни от регистър от длъжностни лица, лицата, които извършват вписването, заличаването или извличането, както и предоставянето и изпращането, се идентифицират по реда на ЗЕИ.“
§ 5. В чл. 11 ал. 5 се изменя така:
„(5) Всеки запис в регистър има уникален идентификатор, генериран по един от следните начини:
1. съгласно стандарт RFC 4122;
2. съгласно методиката по приложение № 3;
3. друг начин, определен в нормативен акт.“
§ 6. В чл. 12, ал. 7 изречение първо се изменя така: „Данните по ал. 1, 2 и 4 са достъпни за лицата, за които се отнасят, включително по електронен път, когато са се идентифицирали със средствата за електронна идентификация с ниво на осигуреност „високо“, определени в Закона за електронното управление, доколкото от закон не следва друго.“
§ 7. Създава се раздел IIa с чл. 15а – 15б:
„Раздел IIa
Ред за заявяване и използване на регистър чрез Информационната система за централизирано изграждане и поддържане на регистри
Ред за заявяване на изграждането на регистър
Чл. 15а. (1) За изграждане на регистър в Информационната система за централизирано изграждане и поддържане на регистри се подава заявление по образец, одобрен от министъра на електронното управление.
(2) В случай на констатирани недостатъци в заявлението същото се връща на заявителя с указания за отстраняването им.
(3) Когато не са констатирани недостатъци и са налице основанията за изграждане на регистър в системата по ал. 1, министърът на електронното управление или упълномощено от него длъжностно лице издава заповед за изграждане на заявения регистър.
(4) В случай че към момента на разглеждане на заявлението се констатира недостатъчност на наличните технологични ресурси, в заповедта за изграждане на регистър се определя отлагателен срок, за което заявителят се уведомява.
(5) Заповедта по ал. 3 съдържа параметрите на регистъра, който ще се изгражда, и срока за изграждането му.
Използване на регистър
Чл. 15б. (1) След изграждане на регистъра по чл. 15а на заявителя или на оправомощени от него лица се предоставят необходимите права за достъп до Информационната система за централизирано изграждане и поддържане на регистри, позволяващи вписване, заличаване и промяна на данни в регистър, както и всички други операции, предвидени в нормативен акт.
(2) Миграцията на данните към изградения регистър се извършва от заявителя със съдействието на Министерството на електронното управление.
(3) Министърът на електронното управление издава технически указания за начина на миграция, вписване, заличаване, извличане, предоставяне и изпращане на данни за регистри в Информационната система за централизирано изграждане и поддържане на регистри, както и осигурява необходимите консултации.“
§ 8. В чл. 19, ал. 3 думите „Единния портал за достъп до електронни административни услуги“ се заменят с „Портала на електронното управление“.
§ 9. В чл. 20 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 4 се изменя така:
„(4) Всеки административен орган оповестява чрез официалната си интернет страница и чрез Портала на електронното управление електронните адреси, на които могат да му бъдат изпращани електронни документи.“
2. В ал. 5 се създава изречение второ: „Времето на получаване се отчита по реда на чл. 46.“
§ 10. В чл. 21 се правят следните изменения:
1. Алинея 5 се изменя така:
„(5) Интегритетът на предаваните електронни изявления през интернет чрез уеббазирани потребителски интерфейси се осигурява чрез използване на протокол HTTPS, като за установяване на криптирана връзка с потребителя на услугата се използва протокол TLS (Transport Layer Security – Сигурност на транспортния слой), версия 1.2, дефиниран в Препоръка RFC 5246, приета от IETF (The Internet Engineering Task Force – Целева група за Интернет инженеринг) през август 2008 г., или дефиниран с по-висока версия.“
2. В ал. 6 думите „или по-висока, дефиниран в Препоръка RFC 5246, приета от IETF (The Internet Engineering Task Force – Целева група за Интернет инженеринг) през август 2008 г.“ се заменят с „дефиниран в Препоръка RFC 5246, приета от IETF (The Internet Engineering Task Force – Целева група за Интернет инженеринг) през август 2008 г., или дефиниран с по-висока версия“ и пред тях се поставя запетая.
§ 11. В чл. 23 се правят следните изменения:
1. Заглавието се изменя така:
„Портал на електронното управление“.
2. В ал. 1 думите „единен портал за достъп до електронни административни услуги (ЕПДЕАУ)“ се заменят с „Портал на електронното управление“.
3. В ал. 2 думите „Единният портал за достъп до електронни административни услуги“ се заменят с „Порталът на електронното управление“.
4. В ал. 3 думите „Единният портал за достъп до електронни административни услуги“ се заменят с „Порталът на електронното управление“ и думата „образците“ се заменя с „електронните образци“.
§ 12. В чл. 24 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 1 се изменя така:
„(1) Доставчиците на електронни административни услуги са длъжни да приемат плащания на такси във връзка с предоставяните електронни административни услуги и чрез Единната входна точка за електронни плащания в централната и местната администрация, поддържана от министъра на електронното управление, чрез електронни платежни инструменти, в съответствие със Закона за платежните услуги и платежните системи.“
2. В ал. 4 думата „поддържан“ се заменя с „поддържана“.
3. Алинея 5 се отменя.
4. Създава се ал. 8:
„(8) Доставчиците на електронни административни услуги предоставят възможност за плащане на електронните административни услуги чрез Централен виртуален ПОС терминал, поддържан от министъра на електронното управление. При плащане чрез Централния виртуален ПОС терминал не се дължат преводни такси и комисиони.“
§ 13. В чл. 27 се правят следните изменения и допълнения:
1. Абревиатурата „ЕПДЕАУ“ се заменя с „Портала на електронното управление“.
2. В ал. 5, т. 3 думите „по реда на Закона за електронната идентификация“ се заменят със „със средствата за електронна идентификация, определени в ЗЕУ“.
3. Създава се ал. 6:
„(6) Най-малко веднъж на две години министърът на електронното управление възлага на външен изпълнител одит на Информационната система за сигурно електронно връчване.“
4. Създава се ал. 7:
„(7) Одитната работа в рамките на проверката на системата за сигурно електронно връчване (ССЕВ) се извършва по следните направления:
1. оценка на приложимите общи контроли и контроли на ниво приложения, осигуряващи надеждността на данните в ССЕВ;
2. предоставяне на увереност относно съответствието на процесите в ССЕВ със законодателството, политиките и стандартите, приложими за одитирания обект;
3. предоставяне на увереност, че ИТ ресурсите обезпечават постигането на целите на организацията ефикасно и ефективно, както и че приложимите общи контроли и контроли на ниво приложения не допускат, установяват и коригират случаите на нецелесъобразно или неефективно използване и управление на ССЕВ.“
5. Създава се ал. 8:
„(8) Одитът следва да се извърши чрез подходяща комбинация от следните техники: събеседване, въпросници, наблюдение, проследяване, графики на процесите, извличане и анализ на данни, потвърждение, повторно изчисление, повторна обработка и потвърждение от трети страни. Обхватът на оценката на ИТ контролите може да включи проверка дали в ССЕВ са въведени:
1. структура за управление на ССЕВ, която функционира добре;
2. правила за периодична инвентаризация на активите от ССЕВ и дали са установени нужди от разширяване;
3. процеси за споделяне на инфраструктура и общи услуги за ССЕВ с други организации от публичния сектор;
4. процес за разработване, придобиване и поддържане на ССЕВ (включително управление на промяната) и дали персоналът за администриране е запознат с него;
5. процеси за ИТ операциите (вътрешно изпълнение, възлагане на подизпълнител, споразумения за обслужване), които са доведени до знанието на съответните длъжностни лица;
6. мерки за гарантиране на физическата сигурност и адекватна физическа работна среда, както и за гарантиране на интегритета на съхраняваните данни;
7. мерки за обучение и запознаване на персонала с въпросите, свързани с конфиденциалността, ненарушимостта и наличността на информацията, както и дали са въведени изисквания за спазване на политиката и структурата за управление на ССЕВ;
8. мерки за гарантиране конфиденциалността, целостта и наличността при различните начини и канали за комуникация;
9. мерки за управление на информационната сигурност;
10. мерки, гарантиращи спазване на законодателството;
11. мерки за гарантиране непрекъсваемост на дейността и възстановяване след срив;
12. подходящи и надеждни контроли на ниво приложение за ССЕВ; при тази оценка може да се идентифицират съществените елементи от приложенията, критичните за ССЕВ приложения, да се направи преглед на наличната документация, събеседване с персонала за администриране, запознаване с контролните рискове на ниво приложения и тяхното въздействие за ССЕВ, както и да се разработят проверки за адекватността и надеждността на контролите на ниво приложение.“
§ 14. В чл. 28 се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се отменя.
2. В ал. 2 думите „и/или получаване на резултата от“ се заменят с „на“.
§ 15. В чл. 29 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 думата „едно“ се заличава.
2. В ал. 2:
а) в т. 4 се добавя „по електронен път“;
б) създава се т. 7:
„7. информира за дължимите такси за електронната административна услуга, ако такива са определени от доставчика на услугата, като същите са за сметка на получателя на услугата;“
в) създава се т. 8:
„8. информира получателите на електронни административни услуги относно дължимото възнаграждение за посредничество по ясен и разбираем начин.“
3. Създава се ал. 5:
„(5) Посредникът трябва да разполага с технически средства, необходими за заявяването на електронната административна услуга.“
4. Създава се ал. 6:
„(6) Посредникът извършва плащането към доставчика за заявената услуга в съответствие с чл. 24.“
§ 16. В чл. 30 се правят следните допълнения:
1. В ал. 1 пред думата „договор“ се добавя „писмен“.
2. Създават се ал. 4 и 5:
„(4) Министърът на електронното управление води публичен списък на посредниците при заявяване на електронни административни услуги.
(5) За включване и изключване от списъка по ал. 4 посредникът подава заявление до министъра на електронното управление.“
§ 17. В чл. 34, ал. 3 думите „Закона за електронния документ и електронния подпис“ се заменят със „Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги“.
§ 18. В чл. 38 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2 думите „изграждане и надграждане“ се заменят с „разработка, надграждане или внедряване“.
2. В ал. 3 думата „задания“ се заменя със „спецификации“, а думите „изграждане и надграждане“ се заменят с „разработка, надграждане или внедряване“.
3. Създава се нова ал. 4:
„(4) При изготвяне на технически спецификации за провеждане на обществени поръчки, чийто обхват включва само дейности по адаптиране на информационни системи, регистри или бази данни във връзка с въвеждане на еврото в Република България, възложителите могат да изготвят техническите си спецификации на базата на образец съгласно приложение № 2. В случаите, когато в техническите спецификации са включени и други дейности, се прилага ал. 3.“
4. Досегашната ал. 4 става ал. 5 и в нея след думата „образецът“ се добавя „по ал. 3“.
5. Досегашната ал. 5 става ал. 6 и се изменя така:
„(6) Образците по ал. 3 и 4 могат да се изменят и допълват съобразно дейностите и услугите в обхвата на обществената поръчка и конкретните изисквания на възложителите.“
6. Досегашната ал. 6 става ал. 7 и в нея думата „образеца“ се заменя с „образците по ал. 3 и 4“.
7. Досегашната ал. 7 става ал. 8 и в нея думите „вътрешно изграждане и надграждане“ се заменят с „вътрешна разработка, надграждане или внедряване“, а накрая думите „образеца съгласно Приложение № 1“ се заменят с „образците по ал. 3 и 4“.
§ 19. Създава се чл. 38а:
„Ред за извеждане на информационни системи от експлоатация
Чл. 38а.Информационни системи се извеждат от експлоатация при спазване на следния ред:
1. административният орган издава заповед за извеждане от експлоатация на информационните системи, за които не са предвидени средства за поддържането им;
2. прекратява се достъпът до данните и функционалностите на информационната система;
3. информационната система с данните в нея се архивира към момента на извеждането й от експлоатация.“
§ 20. В чл. 39 ал. 2 се изменя така:
„(2) Съдържанието на интернет страниците и мобилните приложения на административните органи, на доставчиците на обществени услуги и на лицата, осъществяващи публични функции, трябва да отговаря на последната обнародвана в „Официален вестник“ на Европейския съюз версия на хармонизирания стандарт EN 301 549, освен в случаите по чл. 58в, ал. 2 или 3 от ЗЕУ.“
§ 21. Член 45 се изменя така:
„Информационна сигурност
Чл. 45. (1) Всички доставчици на електронни административни услуги са длъжни да спазват изискванията на Закона за киберсигурност и Наредбата за минималните изисквания за мрежова и информационна сигурност.
(2) Лицата, водещи регистри по смисъла на чл. 4а, ал. 2 от ЗЕУ, веднъж годишно провеждат тест за външно проникване в сигурността, извършен от независима организация.“
§ 22. В чл. 47 се създават ал. 9 – 11:
„(9) Държавният хибриден частен облак (ДХЧО) предоставя услугите си в домейн egov.bg.
(10) Хоризонталните системи на електронното управление се публикуват на поддомейни на egov.bg със следната конвенция: [име на хоризонтална система].egov.bg.
(11) Администрациите, които използват ресурси от ДХЧО, могат да публикуват в egov.bg системи за общ достъп като поддомейни със следната конвенция: [име на система].egov.bg.“
§ 23. В чл. 48 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1.
2. Създава се ал. 2:
„(2) Министърът на електронното управление утвърждава правила за предварително съгласуване на разходите на административните органи в областта на електронното управление и за използваните от тях информационни и комуникационни технологии в рамките на бюджетния процес.“
§ 24. Член 49 се изменя така:
„Подлежащи на вписване обстоятелства
Чл. 49. За нуждите на информационната система по чл. 48 на вписване подлежи предоставяната от административните органи информация за:
1. средносрочните бюджетни прогнози;
2. проектобюджетите за следващата година;
3. утвърдените годишни бюджети;
4. промени по утвърдените бюджети;
5. текущите отчети;
6. годишния отчет.“
§ 25. Член 50 се изменя така:
„Вписване и съгласуване
Чл. 50. (1) Първостепенните разпоредители с бюджет определят длъжностни лица, които вписват информацията по чл. 49 в системата по чл. 48.
(2) Лицата по ал. 1 – за централната администрация, вписват информацията по чл. 49 в срокове, както следва:
1. по т. 1 – средносрочните бюджетни прогнози – в 10-дневен срок от датата на утвърждаване на указанията на министъра на финансите за подготовката и предоставянето на бюджетните прогнози на първостепенните разпоредители с бюджет;
2. по т. 2 – проектобюджетите за следващата година и актуализираните им бюджетни прогнози – в 10-дневен срок от датата на указанията на министъра на финансите за подготовката и представянето на проектобюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет и актуализираните им бюджетни прогнози;
3. по т. 3 – утвърдените бюджети – в едномесечен срок от обнародването на постановлението за изпълнението на Закона за държавния бюджет на Република България за съответната година;
4. по т. 4 – извършване на промени по утвърдените бюджети – в 15-дневен срок до извършването на промените по бюджетите по реда на Закона за публичните финанси;
5. по т. 5 – текущите отчети – в 7-дневен срок от представянето на тримесечните отчети за касовото изпълнение чрез Информационната система за Управление на държавното съкровище на Министерството на финансите;
6. по т. 6 – годишен отчет – в 15-дневен срок от получаването на окончателния одитен доклад и одитното становище на Сметната палата.
(3) Лицата по ал. 1 – за общинската администрация, вписват информацията по чл. 49 в срокове, както следва:
1. по т. 1 – средносрочните бюджетни прогнози – преди внасянето на прогнозите в общинските съвети за приемане;
2. по т. 2 – проектобюджетите за следващата година и актуализираните им бюджетни прогнози – преди внасянето на проектобюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет и актуализираните им бюджетни прогнози в общинските съвети за приемане;
3. по т. 3 – утвърдените бюджети – в едномесечен срок от приемането на общинския бюджет;
4. по т. 4 – извършване на промени по утвърдените бюджети – преди внасянето им в общинските съвети за приемане;
5. по т. 5 – текущите отчети – в 7-дневен срок от представянето на отчета за всяко шестмесечие за касово изпълнение чрез Информационната система за общините на Министерството на финансите;
6. по т. 6 – годишен отчет – в 15-дневен срок от приемането им от общинските съвети.
(4) Министърът на електронното управление съгласува вписаните данни по ал. 2 и 3 в 14-дневен срок от вписването им.
(5) В случай на връщане към административния орган на коментари относно подадената от него информация по чл. 49 съответният първостепенен разпоредител с бюджет отразява бележките на министъра на електронното управление и вписва променените данни в системата по чл. 48. При частично или пълно неприемане на коментарите съответната администрация изготвя мотивирано становище и го изпраща до министъра на електронното управление чрез системата по чл. 48.
(6) В случай на мотивиран отказ за съгласуване по целесъобразност съответният първостепенен разпоредител с бюджет може да обжалва решението за отказ или да впише наново преработена съгласно забележките информация.“
§ 26. Член 52 се изменя така:
„Вписване
Чл. 52. (1) В регистъра по чл. 51 се вписват данни и информация съгласно чл. 7д, ал. 1 и 2 от ЗЕУ, включително необходимите за извършване на проверка на проектни предложения и дейности, включени в правилата по чл. 53, ал. 2, на следните етапи като минимум:
1. проектни предложения и дейности:
а) общите и специфичните цели;
б) съответствие със стратегически и програмни документи в областта на електронното управление;
в) пълно описание на дейностите в областта на електронното управление, информационните и комуникационните технологии в администрациите;
г) очакваните резултати и измеримите индикатори за резултат, включително по отношение на гражданите и бизнеса;
д) необходими изменения на нормативната рамка за осигуряване на съответствие със законодателството за електронното управление;
е) план-график и индикативен бюджет;
2. техническите спецификации за обществени поръчки по чл. 58а от ЗЕУ;
3. оценка на качеството на изпълнение на проекта, постигнатите резултати и финансов ефект.
(2) Ръководителите на администрациите определят длъжностни лица, които извършват вписването в регистъра по чл. 51.
(3) Лицата по ал. 2 вписват данните по ал. 1, т. 1 и 2:
1. преди публикуването на обществената поръчка в Регистъра на обществените поръчки, или
2. преди изпращането на заявка по действащо рамково споразумение.
(4) В случаите, когато проектното предложение или дейността се финансира със средства от Европейския съюз и от други международни програми и договори, лицата по ал. 2 вписват данните по ал. 1, т. 1 преди изпращането на проектното предложение (дейността) за оценка към финансиращата организация.
(5) Лицата по ал. 2 вписват данните по ал. 1, т. 3 в срок 30 дни от приемане от възложителя на резултатите от проекта/дейността.“
§ 27. В чл. 53 се правят следните изменения и допълнения:
1. В заглавието накрая се добавя „и дейности“.
2. Алинея 1 се изменя така:
„(1) Министърът на електронното управление утвърждава проектните предложения или дейности, както и удостоверява съответствие с изискванията на чл. 58а от ЗЕУ на технически спецификации, вписани в регистъра по чл. 51, в двуседмичен срок от вписването им.“
3. В ал. 2 след думите „извършване на проверки на“ се добавя „проектни“, думите „за проекти“ се заличават, а след думата „дейности“ се поставя запетая и се добавя „както и на технически спецификации за обществени поръчки по чл. 58а от ЗЕУ“.
4. Алинея 3 се отменя.
5. Алинея 4 се изменя така:
„(4) Ако проектното предложение, дейността или техническата спецификация съдържат несъответствия с нормативните изисквания, министърът на електронното управление или определено от него длъжностно лице дава предписания за отстраняването им от вписалата ги администрация в едномесечен срок.“
6. В ал. 5 след думите „проектно предложение“ се добавя „или дейност или да се удостовери съответствие с изискванията на чл. 58а от ЗЕУ на техническа спецификация“.
7. Алинея 6 се изменя така:
„(6) Отказите по ал. 5 подлежат на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването им по реда на Административнопроцесуалния кодекс.“
8. Алинея 8 се изменя така:
„(8) Регистърът съдържа данни за:
1. всички утвърдени проекти и дейности, както и проектни предложения и дейности с постановен отказ за утвърждаване;
2. всички технически спецификации за обществени поръчки по чл. 58а от ЗЕУ.“
§ 28. В чл. 59 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 1:
„(1) Министърът на електронното управление изгражда и поддържа хранилището за изходен код на интернет адрес: git.egov.bg.“
2. Досегашните ал. 1 – 5 стават съответно ал. 2 – 6.
3. Досегашната ал. 6 става ал. 7 и в нея думите „през платформата GitHub.com“ се заменят с „на интернет адрес „https://github.com/ government.bg“.
§ 29. В чл. 60 ал. 2 – 4 се изменят така:
„(2) Лица извън администрацията и изпълнителите могат да предлагат подобрения в изходния код на софтуера в проектното хранилище.
(3) Предложените по ал. 2 подобрения се преглеждат от възложителя по конкретния договор в 30-дневен срок, след което ги приема или отказва мотивирано.
(4) В хранилището приетите по ал. 3 предложения се добавят чрез функционалност за обединяване на промени на системата за контрол на версиите.“
§ 30. Създава се глава шеста „а“ „ИЗПОЛЗВАНЕ НА СПОДЕЛЕНИТЕ РЕСУРСИ НА ЕЛЕКТРОННОТО УПРАВЛЕНИЕ“ с чл. 62а – 62г:
„Глава шеста „а“
ИЗПОЛЗВАНЕ НА СПОДЕЛЕНИТЕ РЕСУРСИ НА ЕЛЕКТРОННОТО УПРАВЛЕНИЕ
Заявление
Чл. 62а. (1) Използването на споделените ресурси на електронното управление за нуждите на административните органи се одобрява от министъра на електронното управление или от оправомощено от него длъжностно лице въз основа на заявление. Образецът на заявлението се утвърждава от министъра на електронното управление или от упълномощено от него длъжностно лице, публикуван на официалната интернет страница на Министерството на електронното управление.
(2) Заявлението по ал. 1 се подава при условията и по реда на чл. 32.
(3) Срокът за произнасяне по заявлението по ал. 1 е 15 дни.
Ред за заявяване на използването на споделените ресурси
Чл. 62б. Редът за заявяване на използването на споделените ресурси на електронното управление включва:
1. заявяване на необходимия ресурс;
2. проверка за допустимост и основателност на заявлението:
а) заявлението подадено ли е от административен орган или чрез оправомощено от него лице;
б) заявени ли са всички изискуеми обстоятелства;
3. при наличие на несъответствия се изпраща уведомление на заявителя с указания за отстраняването им в 5-дневен срок;
4. преглед и оценка на техническата възможност за осигуряване на споделените ресурси; при наличие на съответния ресурс и техническа възможност за предоставянето му министърът на електронното управление или оправомощено от него длъжностно лице издава заповед за предоставяне на ресурса и уведомява заявителя;
5. ако в резултат на оценяването на възможността за предоставяне на ресурси се установи, че няма техническа възможност за предоставянето им, министърът на електронното управление или оправомощено от него длъжностно лице писмено уведомява заявителя с отказ или с предложение за редуциране на искания обем ресурси;
6. прекратяване на използването на предоставените ресурси се извършва след писмено разпореждане на министъра на електронното управление или на оправомощено от него длъжностно лице по искане на ползвателя за отпаднала необходимост;
7. министърът на електронното управление или оправомощено от него длъжностно лице има право да разпореди прекратяване на ползването, когато административният орган – ползвател, на когото са предоставени ресурсите, със свои действия или бездействия поставя под риск целостта и интегритета на споделените ресурси;
8. с цел осигуряване на целесъобразно използване на споделения ресурс, в случай че се установи, че предоставен ресурс или части от него не се използват за повече от три месеца, министърът на електронното управление или оправомощено от него длъжностно лице има право служебно да намали капацитета на предоставяните ресурси, за което уведомява ползвателя.
Справки
Чл. 62в. На всяко тримесечие оправомощено от министъра на електронното управление длъжностно лице изготвя справка за използването на предоставените споделени ресурси на електронното управление, която се публикува на интернет страницата на Министерството на електронното управление.
Стандарти и ниво на качество на услугите
Чл. 62г. (1) Стандартите и нивото на качество на услугите, предоставяни от споделените ресурси, се описват в Каталог на услугите, публикуван на официалната интернет страница на Министерството на електронното управление.
(2) За използването на Единната електронна съобщителна мрежа като част от споделените ресурси на електронното управление следва да се спазват следните стандарти:
1. 10/100/1000 Mbps меден порт;
2. 1 Gbps оптичен или меден порт (SFP модул);
3. 10 Gbps оптичен порт.“
§ 31. В допълнителната разпоредба, в § 1 т. 21 се изменя така:
„21. „Уникален идентификатор“ е единният граждански номер, личният номер за чужденец, личният номер на граждани на Европейския съюз и на членовете на техните семейства, които не са граждани на Европейския съюз, единният идентификационен код за търговците и клоновете на чуждестранните търговци и кодът по БУЛСТАТ за лицата, подлежащи на вписване в регистър БУЛСТАТ.“
§ 32. Приложение № 1 към чл. 38, ал. 3 се изменя така:
 

ВИЖ Приложение № 1 към чл. 38, ал. 3

 
 
 
§ 33. Създава се приложение № 2 към чл. 38, ал. 4:
 
„Приложение № 2 към чл. 38, ал. 4
 

ВИЖ Приложение № 2 към чл. 38, ал. 4 

 
 
§ 34. Създава се приложение № 3 към чл. 11, ал. 5:
„Приложение № 3 към чл. 11, ал. 5
МЕТОДИКА
за автоматизирано генериране на уникален идентификатор на записи в регистър/регистри съгласно чл. 11, ал. 5 от Наредбата за общите изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги
Методиката включва правила за автоматизирано генериране на уникален регистров идентификатор, осигуряващ номериране на записите в регистър.
Уникалният регистров идентификатор (УРИ) е 16-цифров стринг от символи с формат: YYXXXXDDDNNNNNNC
 
Описание на УРИ:
 
YY – последните две цифри от годината;
XXXX – код от Единния бюджетен класификатор (ЕБК) на собственика на системата;
DDD – пореден ден от годината;
NNNNNN – автоматичен инкремент на 6 цифри от: „0“, „1“, „2“, „3“, „4“, „5“, „6“, „7“, „8“, „9“;
C – контролното число е за целия стринг: YYXXXXDDDNNNNNN.
 
Контролно число се изчислява, като се събират петте трицифрени групи и получената сума се дели по модул 10.
 
Пример за изчисляване на контролното число на идентификатор: 247500115002459,
където:
YY = 24
XXXX = 7500
DDD = 115
NNNNNN = 002459
 
C = ((247 + 500 + 115 + 002 + 459) % 10) = 3
 
Уникален регистров идентификатор: 2475001150024593
Министър-председател: Димитър Главчев
Главен секретар на Министерския съвет: Габриела Козарева
6065