Народно събрание
брой: 63, от дата 1.8.2025 г.   Официален раздел / НАРОДНО СЪБРАНИЕстр.2


Закон за изменение и допълнение на Закона за пътищата

УКАЗ № 121

На основание чл. 98, т. 4 от Конституцията на Република България

ПОСТАНОВЯВАМ:

Да се обнародва в „Държавен вестник“ Законът за изменение и допълнение на Закона за пътищата, приет от 51-вото Народно събрание на 23 юли 2025 г.

Издаден в София на 29 юли 2025 г.

Президент на Републиката: Румен Радев

Подпечатан с държавния печат.

Министър на правосъдието: Георги Георгиев

ЗАКОН
за изменение и допълнение на Закона за пътищата
(обн., ДВ, бр. 26 от 2000 г.; изм., бр. 88 от 2000 г., бр. 111 от 2001 г., бр. 47 и 118 от 2002 г., бр. 9 и 112 от 2003 г., бр. 6 и 14 от 2004 г., бр. 88 и 104 от 2005 г., бр. 30, 36, 64, 102, 105 и 108 от 2006 г., бр. 59 от 2007 г., бр. 43 и 69 от 2008 г., бр. 12, 32, 41, 42, 75, 82 и 93 от 2009 г., бр. 87 от 2010 г., бр. 19, 39, 55 и 99 от 2011 г., бр. 38, 44, 47 и 53 от 2012 г., бр. 15 и 66 от 2013 г., бр. 16, 53 и 98 от 2014 г., бр. 10, 14, 37, 61, 95 и 101 от 2015 г., бр. 30 и 75 от 2016 г., бр. 11, 89 и 96 от 2017 г., бр. 31, 80 и 105 от 2018 г., бр. 60 от 2019 г., бр. 14 и 60 от 2020 г., бр. 17 и 23 от 2021 г., бр. 14 и 66 от 2023 г., бр. 13 и 39 от 2024 г. и бр. 26 от 2025 г.)

§ 1. В чл. 3 се правят следните допълнения:

1. В ал. 7:

а) в текста преди т. 1, в изречение второ след думата „специално“ се добавя „проектирани“ и се поставя запетая, а след думата „скорости“ се поставя запетая, добавя се „които не обслужват имоти, граничещи с тях“ и се поставя запетая;

б) в т. 2 след думата „линии“ се поставя запетая и се добавя „велосипедни или пешеходни пътеки“.

2. В ал. 8:

а) в текста преди т. 1, в изречение второ след думата „специално“ се добавя „проектирани“ и се поставя запетая, а след думата „скорости“ се поставя запетая, добавя се „които не обслужват имоти, граничещи с тях“ и се поставя запетая;

б) в т. 2 след думата „линии“ се поставя запетая и се добавя „велосипедни или пешеходни пътеки“.

§ 2. В чл. 10 се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 1, т. 2 след думата „осите“ се поставя запетая и думите „и от екологичните му характеристики“ се заменят с „общата технически допустима максимална маса, екологичната категория ЕВРО, клас емисии СО2 и специфични емисии СО2“.

2. В ал. 7, в изречение първо думите „заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определени инфраструктури“ се заменят с „таксуването на превозни средства за използване на пътни инфраструктури“, след думите „(OB, L 91/45 от 29 март 2019 г.)“ се добавя „и Директива (ЕС) 2022/362 на Европейския парламент и на Съвета от 24 февруари 2022 г. за изменение на директиви 1999/62/ЕО, 1999/37/ЕО и (ЕС) 2019/520 относно таксуването на превозни средства за използване на определени инфраструктури (OB, L 69/1 от 4 март 2022 г.), наричана по-нататък „Директива (ЕС) 2022/362“, а в изречение второ накрая се поставя запетая и се добавя „както и начинът на формиране и определяне на размера на тол таксата, включително и на нейните елементи, която може да включва такса за инфраструктура, такса за задръствания, такса за външни разходи или всяка комбинация от тези елементи“.

3. В ал. 8 след думите „преминаване по“ се добавя „трансевропейската пътна мрежа, както и по“, след думите „не трябва да води до“ се добавя „пряка или непряка“, а думите „по отношение на международния трафик“ се заменят с „на основата на националността и ползвателя на пътя, държавата членка или третата държава, в която се е установил транспортният оператор, или началната или крайната точка на транспортната операция“.

4. В ал. 9 се създава изречение четвърто: „Автомобилите на службите, отговорни за задачите по граничния контрол, на държавите членки, които прилагат Конвенцията за прилагане на Споразумението от Шенген от 14 юни 1985 г. между правителствата на държавите от Икономическия съюз Бенелюкс, Федерална Република Германия и Френската република за постепенното премахване на контрола по техните общи граници, и на Национално тол управление към Агенция „Пътна инфраструктура“, с обща технически допустима максимална маса до или равна на 3,5 т, не заплащат таксите по ал. 1, т. 1.“

§ 3. В чл. 10а се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 1 след думата „седмична“ съюзът „и“ се заменя със запетая, а след думата „уикенд“ се добавя „и еднодневна“.

2. В ал. 2 думите „валидност за уикенд“ се заменят с „еднодневна валидност“.

§ 4. В чл. 10б се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 1 думите „екологичните му характеристики“ се заменят с „общата технически допустима максимална маса, екологичната категория ЕВРО, клас емисии СО2 и специфични емисии СО2“.

2. В ал. 6 накрая се поставя запетая, добавя се „както и които отговарят на емисии на СО2 класове 2, 3, 4 и 5“ и се създават изречения второ и трето: „Когато свидетелството за регистрация на пътното превозно средство не съдържа данни за класа емисии на СО2, се счита, че пътното превозно средство отговаря на емисия на СО2, клас 1. В наредбата по чл. 10, ал. 7 за всеки тип пътно превозно средство по чл. 10б, ал. 3 се определят класове емисии на CO2 в съответствие с критериите, посочени в чл. 7жа, параграф 2 от Директива (ЕС) 2022/362.“

3. В ал. 10 след думите „Националната агенция за приходите“ се добавя „и Агенция „Митници“, а думата „има“ се заменя с „имат“.

§ 5. В чл. 10г се правят следните изменения и допълнения:

1. Досегашният текст става ал. 1.

2. Създава се ал. 2:

„(2) С решение на Министерския съвет временно могат да бъдат освободени от заплащане на пътни такси по чл. 10, ал. 1 пътни превозни средства с чуждестранна регистрация, които преминават по платената пътна мрежа във връзка с изпълнение на междуправителствени и/или международни програми и споразумения.“

§ 6. В чл. 10з се правят следните изменения и допълнения:

1. В ал. 4, в изречение първо думите „24 месеца“ се заменят с „до 36 месеца“, накрая се добавя „на територията най-малко на четири държави членки“, създава се ново изречение второ: „Доставчици на ЕУЕПТ сключват договори, които покриват всички области на ЕУЕПТ в дадена държава членка, в рамките на 24-те месеца след сключването на първия договор в тази държава членка.“, а досегашните изречения второ и трето стават съответно изречения трето и четвърто.

2. В ал. 9 се създава изречение четвърто: „Когато лицето, събиращо пътни такси, е интегрирано с доставчика на услуга за пътно таксуване, данните се използват с цел спазване на задълженията на лицето, събиращо пътни такси, към органите по приходите.“

3. Създават се ал. 12 и 13:

„(12) Когато в областите на ЕУЕПТ, включени в регистъра по ал. 1, се предоставят услуги за пътно таксуване от основен доставчик на услуги, възнаграждението на доставчиците на ЕУЕПТ и основните доставчици включва най-малко елементите, посочени в т. 1.2 от Приложение II на Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/204. Размерът на възнаграждението на доставчиците на ЕУЕПТ може да се различава от възнаграждението на основните доставчици на услуги в случаите, когато:

1. на основните доставчици е възложено предоставяне на специфични допълнителни дейности и услуги, които не се отнасят и не са приложими за доставчиците на ЕУЕПТ;

2. от възнаграждението на доставчиците на ЕУЕПТ се предвижда приспадане на фиксирани такси, начислени от лицето, събиращо пътни такси, въз основа на разходите за експлоатация и поддръжка на Електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1, включително разходи за достъп, предоставяне, интеграция или акредитация на услугата, когато такива разходи са възникнали и не са включени в пътната такса.

(13) Когато върху дължимата пътна такса се начисляват данъци, мита или други такси, лицето, събиращо пътни такси, може да изиска доставчикът на ЕУЕПТ да издаде на ползвателя фактура от името и за сметка на лицето, събиращо пътната такса. Взаимодействието между потребителите на ЕУЕПТ и лицето, събиращо пътни такси, се ограничава единствено до процесите на фактуриране.“

§ 7. В чл. 10и, ал. 2 след думите „услуги за пътно таксуване“ се добавя „имат статут на основен доставчик на услуга и“.

§ 8. В чл. 37 се създава ал. 6:

„(6) В поземлени имоти – публична държавна собственост, предвидени за изграждане на определени елементи на техническа инфраструктура – публична държавна собственост, въз основа на влязъл в сила подробен устройствен план могат да се разполагат и други елементи на техническа инфраструктура – публична държавна собственост, когато не се влошават условията за ползване и застрояване и изискванията за безопасност. За разрешаване на строителството в тези случаи засегнатите от съответния инвестиционен проект имоти не се предоставят за управление по реда на Закона за държавната собственост, а се изисква съгласуване със съответното ведомство или държавното предприятие, което управлява засегнатия имот – публична държавна собственост.“

§ 9. В допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:

1. В § 1:

а) точка 20 се изменя така:

„20. „Трансевропейска пътна мрежа“ е пътната транспортна инфраструктура, посочена в глава III, раздел 4 и Приложение I от Регламент (ЕС) 2024/1679 на Европейския парламент и на Съвета от 13 юни 2024 г. относно насоките на Съюза за развитието на трансевропейската транспортна мрежа, за изменение на регламенти (ЕС) 2021/1153 и (ЕС) № 913/2010 и за отмяна на Регламент (ЕС) № 1315/2013 (OB, L 2024/1679 от 28 юни 2024 г.), наричан по-нататък „Регламент (ЕС) 2024/1679“.“;

б) създава се т. 20а:

„20а. „Основна трансевропейска транспортна мрежа“ е транспортна инфраструктура, установена в съответствие с глава II от Регламент (ЕС) 2024/1679.“;

в) създават се т. 57 – 62:

„57. „Емисии на CO2 от тежко превозно средство“ са специфичните емисии на CO2, предвидени в точка 2.3 от неговия информационен файл за клиента, както е определено в част II от Приложение IV към Регламент (ЕС) 2017/2400 на Комисията от 12 декември 2017 г. за изпълнение на Регламент (ЕО) № 595/2009 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на определянето на емисиите на CO2 и разхода на гориво на тежки превозни средства и за изменение на Директива 2007/46/ЕО на Европейския парламент и на Съвета и на Регламент (ЕС) № 582/2011 на Комисията (OB, L 349/1 от 29 декември 2017 г.).

58. „Такса за инфраструктура“ е такса, налагана с цел да се възстановят разходите, направени в държава членка за изграждане, поддържане, експлоатация и развитие на инфраструктурата.

59. „Такса за задръствания“ е такса, налагана с цел възстановяване на разходите, породени от задръстванията, и намаляване на задръстванията.

60. „Задръстване“ е ситуация, при която обемът на трафика достига или надхвърля пропускателната способност на пътя.

61. „Такса за външни разходи“ е такса, налагана с цел да се възстановят разходите, свързани с един или повече от следните фактори:

а) замърсяване на въздуха;

б) шумово замърсяване, причинено от трафик;

в) емисии на въглероден диоксид, дължащи се на трафик.

62. „Транспортен оператор“ е предприятие, което осъществява пътен превоз на пътници или стоки.“

2. В § 1а накрая се поставя запетая и се добавя „и въвежда изисквания на Директива (ЕС) 2022/362 на Европейския парламент и на Съвета от 24 февруари 2022 г. за изменение на директиви 1999/62/ЕО, 1999/37/ЕО и (ЕС) 2019/520 относно таксуването на превозни средства за използване на определени инфраструктури.

§ 10. Приложение № 2 към § 1, т. 19 от допълнителните разпоредби се изменя така:

„Приложение № 2 към § 1, т. 19

Екологични категории ЕВРО на моторните превозни средства

Превозно средство ЕВРО 0

Маса на въглеродния оксид
(СО), g/kWh

Маса на въглеводородите
(HC), g/kWh

Маса на азотните оксиди (NOx), g/kWh

12,3

2,6

15,8

Превозно средство ЕВРО I и II

 

Маса на въглеродния оксид (СО), g/kWh

Маса на въгле- водородите
(HC),
g/kWh

Маса на азотните оксиди (NОx),
g/kWh

Маса на праховите частици (РТ),
g/kWh

ПС „ЕВРО I“

4,9

1,23

9,0

0,4(1)

ПС „ЕВРО II“

4,0

1,1

7,0

0,15


Превозни средства „ЕВРО III“/„ЕВРО IV“/„ЕВРО V“/„EEV“

Специфичните маси на въглеродeн оксид, общи въглеводороди, азотни оксиди и прахови частици, определени чрез изпитването ECS, и непрозрачността на отработените газове, определена чрез изпитването ELR, не трябва да превишават следните стойности:(2)

 

Маса на въглеродния оксид (СО),
g/kWh

Маса на въглеводородите (HC),
g/kWh

Маса на азотните оксиди (NOx),
g/kWh

Маса на праховите частици (РТ),
g/kWh

Непрозрачност на отработените газове, m-1

ЕВРО III

2,1

0,66

5,0

0,10(3)

0,8

ЕВРО IV

1,5

0,46

3,5

0,02

0,5

ЕВРО V

1,5

0,46

2,0

0,02

0,5

EEV

1,5

0,25

2,0

0,02

0,15

Гранични стойности на превозни средства ЕВРО VI

 

Пределни стойности

СО
(mg/kWh)

THC
(mg/kWh)

NMHC
(mg/kWh)

CH4
(mg/kWh)

NOx(4)
(mg/kWh)

NH3
(ppm)

Маса на праховите частици
(mg/kWh)

Брой на праховите частици
(mg/kWh)

WHSC (CI)

1 500

130

 

 

400

10

10

8,0 х 1011

WHTC (CI)

4 000

160

 

 

460

10

10

6,0 х 1011

WHTC (PI)

4 000

 

160

500

460

10

10

6,0 х 1011

Забележки:
PI = принудително запалване
CI = запалване чрез сгъстяване
(1) Коефициент 1,7 се прилага към емисионните ограничения на прахови частици при двигатели с мощност 85 kW или по-малка.
(2) Един цикъл на изпитване се състои от последователност от точки, като всяка точка се определя на основание на скорост и въртящ момент, когато двигателят е в установен режим на работа (изпитване ESC) или при неустановени работни условия (изпитвания ETC и ELR).
(3) 0,13 за двигатели с работен обем на цилиндъра, по-малък от 0,7 dm3, и номинална честота на въртене, надвишаваща 3000 min-1.
(4) Допустимото ниво на компонента NO2 в граничната стойност на NOx може да се определи на по-късен етап.

Заключителни разпоредби

§ 11. В Закона за движението по пътищата (обн., ДВ, бр. 20 от 1999 г.; изм., бр. 1 от 2000 г., бр. 43 и 76 от 2002 г., бр. 16 и 22 от 2003 г., бр. 6, 70, 85 и 115 от 2004 г., бр. 79, 92, 99, 102, 103 и 105 от 2005 г., бр. 30, 34, 61, 64, 80, 82, 85 и 102 от 2006 г., бр. 22, 51, 53, 97 и 109 от 2007 г., бр. 36, 43, 69, 88 и 102 от 2008 г., бр. 74, 75, 82 и 93 от 2009 г., бр. 54, 98 и 100 от 2010 г., бр. 10, 19, 39 и 48 от 2011 г.; Решение № 1 на Конституционния съд от 2012 г. – бр. 20 от 2012 г.; изм., бр. 47, 53, 54, 60 и 75 от 2012 г., бр. 15 и 68 от 2013 г., бр. 53 и 107 от 2014 г., бр. 14, 19, 37, 79, 92, 95, 101 и 102 от 2015 г., бр. 13, 50, 81, 86, 98 и 101 от 2016 г., бр. 9, 11, 54, 58, 77 и 97 от 2017 г., бр. 2, 7, 17, 55, 59, 62, 77, 86 и 105 от 2018 г., бр. 13, 17 и 60 от 2019 г., бр. 51, 60, 69, 71, 104 и 109 от 2020 г., бр. 18 и 23 от 2021 г.; Решение № 3 на Конституционния съд от 2021 г. – бр. 26 от 2021 г.; изм., бр. 80 от 2021 г.; Решение № 11 на Конституционния съд от 2021 г. – бр. 84 от 2021 г.; изм., бр. 102 от 2022 г., бр. 14 от 2023 г.; Решение № 6 на Конституционния съд от 2023 г. – бр. 59 от 2023 г.; изм., бр. 65, 66, 67, 84 и 102 от 2023 г., бр. 13 и 41 от 2024 г.; Решение № 4 на Конституционния съд от 2025 г. – бр. 38 от 2025 г.) се правят следните изменения и допълнения:

1. В чл. 189и:

а) в ал. 2, т. 1 думите „собственика/ползвателя“ се заменят със „собственика“;

б) в ал. 4 думите „по образец, утвърден от управителния съвет на агенцията“ се заменят с „по образец съгласно приложение № 2“.

2. Приложение към чл. 99а става приложение № 1 към чл. 99а и се създава приложение № 2 към чл. 189и, ал. 4:

„Приложение № 2 към чл. 189и, ал. 4

ОБРАЗЕЦ ЗА УВЕДОМИТЕЛНО ПИСМО

[Име, адрес и телефонен номер на подателя] ......................................................................................
[Име и адрес на получателя] ...................................................................................................................

УВЕДОМИТЕЛНО ПИСМО

Във връзка с неплащане на пътна такса, състояло се в Република България

Относно административно нарушение, извършено на дата ............................................................. ,
изразяващо се в неплащане на
     пътна такса с превозно средство с регистрация
     номер ..........................., фабрична марка .........................., модел ............................................. ,
констатирано от Агенция „Пътна инфраструктура“ и регистрирано в Електронната система за събиране на
пътни такси .................................................................................................................................................

[Вариант 1] (1)
    Вие сте регистриран(а) като притежател на свидетелството за регистрация на горепосоченото превозно средство.

[Вариант 2] (1)
    Държателят на свидетелството за регистрация на горепосоченото превозно средство твърди, че Вие сте управлявали превозното средство, когато е било извършено неплащане на пътна такса.

Сумата за глобата, дължима заради неплащането на пътна такса, възлиза на ............................
...........................................................................................................................  EUR/национална валута (1)
     Крайният срок за плащане е ..................................................................................................................
   Ако няма да заплатите наложената парична глоба, моля, попълнете приложения формуляр за отговор и го изпратете на посочения адрес.

Настоящото писмо ще бъде обработено в съответствие с националното право на Република България.

Относима подробна информация, свързана с неплащането на пътна такса

а) Данни относно превозното средство, което е използвано при неплащането на пътна такса:
Регистрационен номер: .............................................................................................................................
Държава членка на регистрация: ............................................................................................................  
Фабрична марка и модел: ........................................................................................................................
б) Данни, свързани с неплащането на пътна такса:
Място, дата и време на неплащането на пътна такса: ......................................................................
Естество и правна квалификация на неплащането на пътна такса: ................................................
Подробно описание на неплащането на пътна такса: ........................................................................
Позоваване на съответната(ите) правна(и) разпоредба(и): ...............................................................
Описание или позоваване на доказателствата във връзка с неплащането на пътна такса: .......

Формуляр за отговор
     (Моля, попълнете с главни печатни букви)

А. Самоличност на водача:
 – Пълно име: .............................................................................................................................................
 – Място и дата на раждане: ...................................................................................................................
 – Номер на свидетелството за управление на МПС: ....................................................................... ,
предоставено на (дата): ......... в (място): ...............................................................................................
 – Адрес: ......................................................................................................................................................
Б. Въпроси:...................................................................................................................................................
1. Превозното средство, фабрична марка ................, регистрационен номер , регистрирано ли е на Ваше име?
.........................................................................................................................................................................  
.......................................................................................................................................................  да/не (1)
Ако отговорът е „не“, притежателят на свидетелството за регистрация е: ....................................
.........................................................................................................................................................................
                                        (фамилно име, собствено име, адрес)
2. Признавате ли, че не сте платили пътна такса? да/не (1)
3. Ако отговорът е „не“, моля, посочете защо: ...................................................................................
Моля, изпратете попълнения формуляр в срок от 60 дни от датата на настоящото уведомително писмо на
следния орган или субект: ........................................................................................................................
на следния адрес: .......................................................................................................................................

ИНФОРМАЦИЯ

Ако дължимата пътна такса не бъде платена в срока, посочен в настоящото уведомително писмо, случаят се препраща за разглеждане от компетентния орган на Република България .................................................................
       [име на държавата членка, на чиято територия е имало неплащане на пътна такса].

Ако не бъде образувано производство за налагане на санкции по случая, ще бъдете уведомен(а) в срок от 60 дни след получаване на формуляра за отговор или на доказателството за плащане. (1)
    —————
    (1) Ненужното се заличава.

Ако бъде образувано производство за налагане на санкции по случая, се прилага следната процедура:
      ............................................................................................................................................................................        

[информация за начина и процедурата за обжалване на решението за образуване на производство за налагане на санкции по случая, наименование и адрес на органа, отговарящ за разглеждането на случая; краен срок за плащане: наименование и адрес на съответния орган, пред който може да бъде подадена жалба; краен срок за обжалване].

Защита на данните:

В съответствие с Регламент (ЕС) 2016/679 имате право да изисквате достъп до и коригиране или заличаване на личните данни или ограничаване на обработването на Вашите лични данни, или да възразите срещу обработването, както и право на преносимост на данните. Имате право да подадете жалба до Комисия за защита на личните данни с адрес: Република България, гр. София, бул. „Проф. Цветан Лазаров“ № 2.“

§ 12. В едномесечен срок от влизането в сила на този закон Министерският съвет привежда в съответствие с него наредбата по чл. 10, ал. 7.

§ 13. В 6-месечен срок от влизането в сила на този закон Министерският съвет изменя тарифата по чл. 10, ал. 6.

§ 14. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“ с изключение на § 3, който влиза в сила 6 месеца след обнародването на закона в „Държавен вестник“.

Законът е приет от 51-вото Народно събрание на 23 юли 2025 г. и е подпечатан с официалния печат на Народното събрание.

Председател на Народното събрание: Наталия Киселова

4219