Министерски съвет
брой: 44, от дата 27.5.2014 г.   Официален раздел / МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТстр.2


Постановление № 118 от 20 май 2014 г. за условията и реда за определяне на изпълнител от страна на бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ от Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския фонд за морско дело и рибарство, Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Норвежкия финансов механизъм

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 118 ОТ 20 МАЙ 2014 Г.

за условията и реда за определяне на изпълнител от страна на бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ от Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския фонд за морско дело и рибарство, Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Норвежкия финансов механизъм

МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ

ПОСТАНОВИ:

Чл. 1. (1) С постановлението се уреждат условията и редът за определяне на изпълнител от страна на бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ от Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския фонд за морско дело и рибарство, Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Норвежкия финансов механизъм.

(2) Постановлението се прилага от бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ, които не се явяват възложители по чл. 7 и чл. 14а, ал. 3 и 4 от Закона за обществените поръчки.

(3) С постановлението се цели осигуряване на ефективност, ефикасност и икономичност при разходването на средствата по ал. 1.

(4) Определянето на изпълнител по реда на чл. 7, т. 1 се осъществява при спазването на следните принципи:

1. публичност и прозрачност;

2. свободна и лоялна конкуренция;

3. равнопоставеност и недопускане на дискриминация.

Чл. 2. (1) Обекти на регулиране от постановлението са:

1. строителството, включително отделни строително-монтажни работи;

2. предоставянето на услуги;

3. доставките на стоки.

(2) При доставки на машини и съоръжения към доставката по ал. 1, т. 3 се включват и всички допълнителни дейности, свързани с транспорта, монтажа, въвеждането в експлоатация на машини и съоръжения, както и обучение на персонала за работа с доставеното оборудване.

(3) Не са обект на регулиране от постановлението:

1. трудовите договори и договорите, сключени с експерти, които са били обект на оценка с проектното предложение и са станали част от договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ;

2. наемните договори за сгради или други недвижими имоти.

Чл. 3. Условията и редът, предвидени в постановлението, се прилагат, когато размерът на отпуснатата безвъзмездна финансова помощ е по-голям от 50 на сто от общата сума на одобрения проект.

Чл. 4. Субекти на възлагането по реда на постановлението са бенефициентите, кандидатите за изпълнители и изпълнителите.

Чл. 5. Кандидат за изпълнител по смисъла на постановлението може да бъде всяко българско или чуждестранно физическо или юридическо лице, както и техни обединения.

Чл. 6. Изпълнител по смисъла на постановлението е кандидат, с когото бенефициентът е сключил договор за изпълнение.

Чл. 7. Определянето на изпълнител се извършва чрез:

1. избор с публична покана;

2. избор без провеждане на процедура.

Чл. 8. (1) Избор с публична покана е процедура, при която право да подават оферти имат всички заинтересовани лица.

(2) Изборът с публична покана се провежда, когато:

1. предвидената стойност за строителство, в т.ч. съфинансирането от страна на бенефициента, без данък върху добавената стойност е равна или по-висока от 60 000 лв.;

2. предвидената стойност за доставки или услуги, в т.ч. съфинансирането от страна на бенефициента, без данък върху добавената стойност е равна или по-висока от 20 000 лв.

Чл. 9. (1) Бенефициентите не провеждат процедура за определяне на изпълнител, когато предвидената стойност за строителство, доставки и услуги, в т.ч. съфинансирането от страна на бенефициента, без данък върху добавената стойност е по-ниска от стойностите по чл. 8, ал. 2.

(2) В случаите по ал. 1 бенефициентът оповестява публично съобщение за ценови предложения по реда на чл. 11, ал. 2.

(3) В случаите по ал. 1 при определяне на изпълнител за доставки или услуги бенефициентите може да не сключват писмен договор и да докажат извършените разходи с първични платежни документи.

Чл. 10. (1) Не се допуска разделяне на предмета на поръчката с цел заобикаляне прилагането на процедурата по чл. 7, т. 1.

(2) При предоставяне на безвъзмездна финансова помощ със срок на изпълнение над една година може да бъде проведена и повече от една процедура с един и същи предмет за всяка година от периода за изпълнение на проекта. Видът на тези процедури се определя с оглед предвидената стойност, включително съфинансирането от страна на бенефициента, за съответната услуга, доставка или строителство за целия период на проекта.

Чл. 11. (1) В случаите по чл. 7, т. 1 бенефициентът одобрява покана, която съдържа най-малко следната информация:

1. данни за бенефициента – наименование, телефон, факс, адрес за кореспонденция и лице за контакт;

2. обект на процедурата за определяне на изпълнител;

3. описание на предмета на процедурата, а когато е приложимо – и количество или обем;

4. изискванията за изпълнение на услугата, доставката или строителството;

5. техническите спецификации, ако има такива;

6. изисквания към кандидатите – в случай че е приложимо;

7. изискванията към офертите;

8. проект на договор;

9. критерия за възлагане съгласно чл. 14, ал. 1, а когато изборът се извършва по критерий „икономически най-изгодна оферта“ – показателите, относителната им тежест и методиката за определяне на комплексната оценка на офертата;

10. място, дата и час, до който могат да се подават оферти.

(2) Бенефициентът предоставя поканата по ал. 1 на съответния управляващ орган/програмен оператор за публикуване на Единния информационен портал за фондовете от Европейския съюз/интернет страницата на съответния програмен оператор. Едновременно с предоставянето на поканата за публикуване бенефициентът я публикува и на своята интернет страница при наличие на такава.

(3) Бенефициентът може да публикува съобщение за поканата и в национални ежедневници, както и да я изпрати до избрани от него лица, без да променя определените в публикуваната покана условия за участие.

(4) Срокът за публичния достъп до поканата по ал. 1 не може да е по-кратък от 7 дни, като определеният срок следва да бъде съобразен със сложността на подготовката на оферта от страна на кандидатите.

(5) Срокът по ал. 1, т. 10 не може да бъде по-кратък от срока за публичен достъп до поканата.

(6) При промяна на първоначалните условия бенефициентът е длъжен отново да приложи реда за събиране на оферти по ал. 1 – 5.

Чл. 12. При строителство, доставки и услуги на стойност, равна или по-висока от стойностите по чл. 8, ал. 2, бенефициентът може да отправи мотивирано искане да не провежда процедурата по чл. 7, т. 1 до съответния управляващ орган/програмен оператор в случаите, когато е невъзможно да бъде извършен избор на друго лице за изпълнител, без да бъдат нарушени авторски или други права на интелектуална собственост, или изключителни права, придобити по силата на закон или на административен акт.

Чл. 13. (1) Бенефициентите не могат да включват в поканата условия, които необосновано препятстват участието на лица в процедурата.

(2) Бенефициентите не могат да включват в поканата информация, насочваща към определена марка, патент, процес, производител или тип чрез описание, посочване на лого или наименование.

(3) В случаите, когато предвид спецификата на предмета е обективно невъзможно да се спазят условията по ал. 2, след посочването на марката, източника, патента, процеса, производителя или типа задължително се добавят думите „или еквивалентно“.

Чл. 14. (1) При провеждане на процедура с публична покана бенефициентът прилага един от следните критерии за оценка на офертите:

1. най-ниска предложена цена;

2. икономически най-изгодна оферта.

(2) В случай че в поканата са включени изисквания за икономическото и финансовото състояние на кандидатите за изпълнители, бенефициентът може да изиска от тях да представят един или няколко от следните документи:

1. удостоверения/препоръки, издадени от банки;

2. годишния финансов отчет или някоя от съставните му части, освен ако е публикуван в публичен регистър и кандидатът е посочил информация за органа, който поддържа този регистър;

3. информация за общия оборот и за оборота на стоките, услугите или строителството, които са предмет на процедурата, през последните 3 години в зависимост от датата, на която кандидатът е учреден или е започнал дейността си.

(3) Когато по обективни причини кандидатът не може да представи исканите документи, той може да докаже икономическото и финансовото си състояние с всеки друг документ, който бенефициентът приеме за подходящ.

(4) В случай че в поканата са включени изисквания за техническите възможности и/или квалификацията на кандидатите, бенефициентът може в зависимост от характера, количеството и обекта на процедурата да изиска от тях да представят един или няколко от следните документи:

1. списък на основните договори за доставки и услуги, изпълнени през последните 3 години, в зависимост от датата, на която кандидатът е учреден или е започнал дейността си, включително стойностите, датите и получателите, придружен от препоръки за добро изпълнение;

2. списък на договорите за строителство, изпълнени през последните 5 години, в зависимост от датата, на която кандидатът е учреден или е започнал дейността си, придружен от препоръки за добро изпълнение за най-важните строителни обекти; тези препоръки посочват стойността, датата и мястото на строителството, както и дали то е изпълнено професионално и в съответствие с нормативните изисквания;

3. описание на техническото оборудване за осигуряване на качеството и оборудването за изпитване и изследване;

4. списък на техническите лица, включително на техническите лица, отговарящи за контрола на качеството;

5. образци, описание и/или фотографски снимки на стоките, които ще се доставят, чиято автентичност трябва да бъде доказана, ако бенефициентът изисква това;

6. сертификати, издадени от акредитирани институции или агенции за управление на качеството, удостоверяващи съответствието на стоките със съответните спецификации или стандарти;

7. документи, удостоверяващи образованието и професионалната квалификация на кандидата и/или на ръководните му служители, или на лицата, които отговарят за извършването на услугата или строителството, както и на доставката, когато тя включва услуги и/или подготовката и въвеждането на обекта в експлоатация;

8. декларация за средния годишен брой на работниците и служителите и за броя на ръководните служители на кандидата за последните 3 години в зависимост от датата, на която кандидатът е учреден или е започнал дейността си;

9. декларация за техническото оборудване, с което разполага кандидатът, при процедури за строителство и услуги;

10. данни за собствени или наети технически лица, които кандидатът ще използва за извършване на строителството;

11. при процедури за строителство и услуги – описание на мерките за опазване на околната среда, които кандидатът ще приложи при изпълнението, ако бенефициентът е предвидил такива в поканата за участие;

12. лицензи или други документи за извършване на съответните дейности и услуги в предвидените в законодателството случаи;

13. други документи по преценка на бенефициента.

(5) Изискванията за икономическото и финансовото състояние и за техническите възможности и/или квалификация на кандидатите, които се определят от бенефициента, трябва да са съобразени със стойността и предмета на възлагане, както и с обема и сложността на дейностите, които ще се извършват.

(6) При залагане на изисквания по ал. 2, т. 3 изискуемият оборот, който се отнася до предмета на поръчката, не може да надвишава повече от три пъти прогнозната стойност на процедурата или на съответната обособена позиция, в случай че процедурата е с обособени позиции.

(7) Когато критерият за оценка е икономически най-изгодната оферта, бенефициентът не може да включва като показатели за оценка на офертата минимални изисквания за икономическо и финансово състояние, професионална квалификация и технически възможности на кандидатите, както и минимални технически параметри.

(8) Когато критерият за определяне на изпълнител е „икономически най-изгодна оферта“, методиката за определяне на комплексната оценка трябва да съдържа точни указания за определяне на оценката по всеки показател, включително за относителната тежест, която бенефициентът дава на всеки от показателите за определяне на икономически най-изгодната оферта.

Чл. 15. (1) Офертата по чл. 8, ал. 1 трябва да съдържа най-малко:

1. данни за кандидата;

2. предложение за изпълнение на изискванията на чл. 11, ал. 1, т. 4;

3. ценово предложение за всяка позиция поотделно, в случай че процедурата е с обособени позиции;

4. срок на валидност, когато е приложимо;

5. подизпълнителите, които ще участват при изпълнението на поръчката, и дела на тяхното участие, ако кандидатът предвижда подизпълнители;

6. декларация по чл. 22, ал. 2, т. 1;

7. други документи, в случай че са предвидени в поканата по чл. 11, ал. 1.

(2) Офертата се представя в запечатан непрозрачен плик. При приемане на офертата на приносителя се издава документ.

(3) Кандидатът в процедурата има право да представи само една оферта.

(4) Лице, което е дало съгласие и фигурира като подизпълнител в офертата на друг кандидат, не може да представи самостоятелна оферта.

Чл. 16. (1) Заинтересованите лица могат да поискат писмено от бенефициента разяснения по публичната покана в срок до 4 дни преди изтичането на срока за подаване на офертите.

(2) Разясненията се предоставят на съответния управляващ орган/програмен оператор за публикуване на Единния информационен портал за фондовете от Европейския съюз/интернет страницата на съответния програмен оператор и се публикуват на интернет страницата на бенефициента, при наличие на такава, в 3-дневен срок от датата на постъпване на искането.

(3) Публикуваните разяснения по ал. 1 стават неразделна част от публичната покана.

Чл. 17. (1) Получаването, разглеждането и оценката на офертите в процедурата по чл. 7, т. 1 се извършва от нечетен брой оценители, определени от бенефициента.

(2) Бенефициентът определя и резервен оценител, който да участва в получаването, разглеждането и оценката на офертите, в случай че някой от определените оценители не е в състояние да изпълнява задълженията си или възникне някое от обстоятелствата по ал. 3.

(3) Оценителите и резервният оценител по смисъла на постановлението не трябва да са свързани лица по смисъла на Търговския закон с кандидат в процедурата или с посочените от него подизпълнители, или с членове на техните управителни или контролни органи.

(4) Оценителите и резервният оценител са длъжни да пазят в тайна обстоятелствата, които са им станали известни при или по повод на работата им.

(5) Оценителите подписват декларации за безпристрастност и поверителност, включително относно обстоятелствата по ал. 3 и 4, незабавно след като научат имената на кандидатите в процедура за определяне на изпълнител, както и при промяна на някое от обстоятелствата по ал. 3 в хода на провеждане на процедурата.

Чл. 18. (1) Бенефициентът е длъжен да уведоми управляващия орган/програмния оператор на съответната програма за датата, часа и мястото на отваряне на офертите най-късно 3 дни преди посочената дата.

(2) Бенефициентът може по всяко време да проверява заявените от кандидатите данни, да иска разяснения относно офертата и представените към нея документи, както и да изисква писмено представяне в определен срок на допълнителни доказателства за обстоятелствата, посочени в офертата.

(3) Бенефициентът писмено уведомява кандидатите за липсващи документи или за констатираните нередовности, посочва точно вида на документа или документите, които следва да се представят допълнително, и определя срок за представянето им. Срокът е еднакъв за всички участници.

(4) Оценителите предлагат за отстраняване от участие в процедурата:

1. кандидат, който е представил оферта, която не отговаря на изискванията на чл. 15 и на условията на публичната покана, посочени от бенефициента;

2. кандидат, за когото са налице обстоятелства по чл. 22, ал. 1;

3. кандидат, който не отговаря на обявените изисквания за икономическо и финансово състояние, професионална квалификация и технически възможности;

4. кандидат, който не е представил в срок изисканите по реда на ал. 3 документи или представените документи не отговарят на предварително обявените условия.

(5) Оценителите по чл. 17, ал. 1 съставят протокол за резултатите от работата си, който се представя на бенефициента за утвърждаване.

(6) След утвърждаване на протокола бенефициентът писмено уведомява всички кандидати и управляващия орган/програмния оператор на съответната програма за извършеното класиране.

(7) В срок 5 работни дни от получаване на уведомлението по ал. 6 кандидат в процедурата може да поиска достъп до протокола или копие от него. Бенефициентът е длъжен в 7-дневен срок от получаване на писменото искане да му осигури достъп до протокола или копие от него.

Чл. 19. (1) Процедурата за определяне на изпълнител се прекратява, когато:

1. не е подадена нито една оферта или няма допуснат нито един кандидат;

2. всички оферти не отговарят на предварително обявените условия;

3. всички класирани кандидати, чиито оферти не надвишават финансовия ресурс, който може да бъде осигурен от бенефициента, последователно откажат да сключат договор;

4. всички оферти надвишават финансовия ресурс, който бенефициентът може да осигури;

5. са установени нарушения при откриването и провеждането й, които не могат да бъдат отстранени, без това да промени условията, при които е обявена процедурата.

(2) Процедурата за определяне на изпълнител може да бъде прекратена, когато е постъпила само една оферта или само една оферта отговаря на предварително обявените от бенефициента условия.

(3) Бенефициентът е длъжен в 3-дневен срок от прекратяването на процедурата да уведоми за това кандидатите и управляващия орган/програмния оператор на съответната програма, предоставил безвъзмездната финансова помощ.

Чл. 20. (1)Бенефициентът сключва писмен договор за изпълнение с определения за изпълнител кандидат, който включва всички предложения от неговата оферта.

(2) Договор за изпълнение може да бъде изменен или допълнен само след писмено съгласуване със съответния управляващ орган/програмен оператор на програмата, предоставил безвъзмездната финансова помощ.

(3) Договор за изпълнение по изключение може да бъде изменен или допълнен без писмено съгласуване по реда на ал. 2 в следните случаи:

1. когато в резултат на непредвидени обстоятелства се налага:

а) промяна в сроковете на договора, или

б) частична замяна на дейности от предмета на договор за строителство или услуга, когато това е в интерес на бенефициента и не води до увеличаване стойността на договора, или

в) намаляване на общата стойност на договора в интерес на бенефициента поради намаляване на договорените цени или договорените количества или отпадане на дейности, или

2. при изменение на държавно регулирани цени, когато основен предмет на договора е дейност, чиято цена е обект на държавно регулиране, и срокът му на изпълнение е над 12 месеца – до размера на реалното увеличение на разходите на изпълнителя, настъпило като резултат от изменението на държавно регулираната цена, или

3. когато се налага увеличение в цената поради приемането на нормативен акт – до размера, произтичащ като пряка и непосредствена последица от него, или

4. при удължаване срока на договор за доставка или услуга с периодично или продължително изпълнение, в случай че едновременно са изпълнени следните условия:

а) прекъсване в доставката или услугата би довело до съществени затруднения за бенефициента;

б) срокът на договора се удължава до избора на изпълнител, но не повече от 6 месеца.

(4) За всички неуредени въпроси във връзка със сключването, изпълнението и прекратяването на договора за изпълнение се прилагат разпоредбите на Търговския закон и на Закона за задълженията и договорите.

Чл. 21. (1) Не се сключва договор с кандидат, спечелил процедура за определяне на изпълнител, който:

1. не отговаря на изискванията на чл. 22, ал. 1;

2. откаже да сключи договора;

3. при подписване на договора не предо­стави изискуемата гаранция за изпълнение, ако такава се предвижда;

4. не представи някой от документите по чл. 22, ал. 2, т. 2.

(2) За отказ по смисъла на ал. 1, т. 2 се счита и неявяването на спечелилия кандидат в посочения от бенефициента срок.

(3) В случаите на ал. 1 бенефициентът може да избере следващия в класирането кандидат или да прекрати процедурата за определяне на изпълнител.

Чл. 22. (1) Бенефициентът не сключва договор с кандидат, който е:

1. осъждан, освен ако е реабилитиран, за някое от следните престъпления:

а) престъпления против финансовата, данъчната или осигурителната система, включително изпиране на пари;

б) подкуп;

в) участие в организирана престъпна група;

г) престъпления против собствеността;

д) престъпления против стопанството;

2. обявен в несъстоятелност;

3. в производство по ликвидация или се намира в подобна процедура съгласно законодателството на страната, в която лицето е установено или регистрирано.

(2) Липсата на обстоятелствата по ал. 1 се доказва от кандидатите:

1. при подаване на офертата – с декларация;

2. при подписване на договора за възлагане – с документи, издадени от компетентен орган, или със заверено от кандидата извлечение от електронен/публичен регистър, или еквивалентен документ от съдебен или административен орган от държавата, в която е установен.

(3) Когато в съответната чужда държава не се издават документи, удостоверяващи липсата на обстоятелствата по ал. 1, кандидатът представя клетвена декларация, ако такава декларация има правно значение според закона на държавата, в която е установен.

(4) Когато кандидатите са юридически лица, изискванията на ал. 1, т. 1 се прилагат за лицата, които имат право да управляват и/или да представляват кандидата.

(5) Когато кандидатът предвижда участието на подизпълнители, изискванията на ал. 4 се прилагат и за подизпълнителите.

(6) Договори не могат да се сключват с кандидати, които са свързани лица по смисъла на § 1, ал. 1 от допълнителните разпоредби на Търговския закон с бенефициента или с член на неговия управителен или контролен орган.

Чл. 23. (1) Бенефициентът може да изиска от кандидата в процедурата гаранция за участие, като условията и сроковете за осовобождаването й се определят в публичната покана.

(2) Бенефициентът определя условията и размера на гаранцията за участие в абсолютна сума, но не повече от 1 на сто от прогнозната стойност на процедурата.

Чл. 24. (1) Бенефициентът може да включи в проекта на договор гаранции, осигуряващи доброто му изпълнение.

(2) Размерът на гаранцията по ал. 1 се определя като процент от стойността на договора, но не повече от 3 на сто.

(3)Условията и сроковете за задържане или освобождаване на гаранцията за изпълнение се уреждат с договора за изпълнение.

Допълнителни разпоредби

§ 1. По смисъла на постановлението:

1. „Безвъзмездна финансова помощ от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство“ са средствата, предоставени за изпълнението на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство по силата на Меморандума за разбирателство относно изпълнението на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство между Република България и Исландия, Княжество Лихтенщайн и Кралство Норвегия, включително съответното национално съфинансиране, които заедно формират общия размер на ресурсите за предоставяне на безвъзмездната финансова помощ на бенефициент, с цел подпомагане постигането на определен резултат.

2. „Безвъзмездна финансова помощ от Норвежкия финансов механизъм“ са средствата, предоставени за изпълнението на Норвежкия финансов механизъм по силата на Меморандума за разбирателство относно изпълнението на Норвежкия финансов механизъм между Република България и Кралство Норвегия, включително съответното национално съфинансиране, които заедно формират общия размер на ресурсите за предоставяне на безвъзмездната финансова помощ на бенефициент, с цел подпомагане постигането на определен резултат.

3. „Икономически най-изгодна оферта“ е тази оферта, която отговаря в най-голяма степен на предварително обявените показатели и тяхната тежест, пряко свързани с предмета на процедурата за определяне на изпълнител, по отношение на качество, цена, технически преимущества, естетически и функционални характеристики, характеристики, свързани с опазване на околната среда, оперативни разходи, гаранционно обслужване и техническа помощ, срок за изпълнение и други.

4. „Процедура за определяне на изпълнител“ е система от свързани правила, при спазването на които бенефициент се стреми да избере изпълнител, с който да сключи договор, финансиран напълно или частично със средства от Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския фонд за морско дело и рибарство, Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Норвежкия финансов механизъм.

5. „Строително-монтажни работи“ са видовете дейности, включени в раздел 45 на Общия терминологичен речник, свързан с обществените поръчки (CPV2007).

6. „Разделяне на предмета на процедурата“ е налице, когато за изпълнение на сходни дейности бенефициентът е използвал по-благоприятен режим за избор на изпълнител.

7. „Техническа спецификация за строителство“ е съвкупността от технически предписания, посочени в поканата за участие, които определят изискванията към характеристики на материалите и стоките по такъв начин, че те да отговарят на предвидената от бенефициента или от кандидата за безвъзмездна финансова помощ употреба. Тези характеристики трябва да включват ниво на изпълнение съгласно изискванията за опазване на околната среда, проектиране, което да отговаря на всички изисквания, включително достъп за лица с увреждания, и оценка на съответствието, работни характеристики, безопасност или размери, включително процедурите относно осигуряването на качеството, терминология, символи, изпитване и методи на изпитване, опаковане, маркиране и етикетиране. Те трябва да включват и правила за проектиране, изпитване, строителен надзор и условия за приемане на строителни работи и методи или технологии на строителство и всички други технически условия, които бенефициентът или кандидатът за безвъзмездна финансова помощ е в състояние да предпише по силата на закон или на подзаконови нормативни актове по отношение на завършен строеж и материалите или частите, включени в него.

8. „Техническа спецификация за услуги или стоки“ е спецификация в документ, с която се определят изискванията към характеристики на стока или услуга, като ниво на качество, нива на опазване на околната среда, проектиране, което да отговаря на всички изисквания, включително достъп за лица с увреждания, и оценка на съответствието, процес или метод на производство, употреба, безопасност, размери, изисквания по отношение на наименованието, под което стоката се продава, терминология, символи, изпитване и методи на изпитване, опаковане, маркиране, етикетиране, инструкции за експлоатация, процедури за оценяване на съответствието.

9. „Обособена позиция“ е такава част от предмета на процедурата, която, въпреки че може да бъде самостоятелен предмет на възлагане, е систематично свързана с другите позиции от предмета на процедурата.

§ 2. Сроковете, предвидени в постановлението, се изчисляват съгласно разпоредбата на чл. 60 от Гражданския процесуален кодекс, като срокът, който се брои на дни, се изчислява от деня, следващ деня, от който започва да тече, и изтича в края на последния ден.

Преходни и заключителни разпоредби

§ 3. Изпълнението на постановлението се възлага на заместник министър-председателя и министър на правосъдието, заместник министър-председателя и министър на вътрешните работи, министъра на финансите, министъра на икономиката и енергетиката, министъра на регионалното развитие, министъра на труда и социалната политика, министъра на околната среда и водите, министъра на културата, министъра на образованието и науката и изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури.

§ 4. Постановлението се прилага за определяне на изпълнител и от страна на бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ по програмите на Европейския съюз за териториално сътрудничество, с изключение на програмите, съфинансирани по Инструмента за предприсъединителна помощ – програмите за трансгранично сътрудничество БългарияСърбия, България – Турция и БългарияМакедония.

§ 5. Постановлението се приема на основание чл. 7а от Закона за нормативните актове във връзка с чл. 4, т. 8 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. за определяне на общоприложими разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1083/2006 на Съвета.

§ 6. Отменя се Постановление № 69 на Министерския съвет от 2013 г. за условията и реда за определяне на изпълнител от страна на кандидати за безвъзмездна финансова помощ и бенефициенти на договорена безвъзмездна финансова помощ от Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, съвместната оперативна програма „Черноморски басейн 2007 – 2013 г.“, Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Норвежкия финансов механизъм (обн., ДВ, бр. 27 от 2013 г.; изм., бр. 65 от 2013 г.).

§ 7. Процедурите по Постановление № 69 на Министерския съвет от 2013 г. за условията и реда за определяне на изпълнител от страна на кандидати за безвъзмездна финансова помощ и бенефициенти на договорена безвъзмездна финансова помощ от Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, съвместната оперативна програма „Черноморски басейн 2007 – 2013 г.“, Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Норвежкия финансов механизъм (обн., ДВ, бр. 27 от 2013 г.; изм., бр. 65 от 2013 г.), обявени преди влизането в сила на това постановление, се довършват по досегашния ред.

§ 8. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.

За министър-председател: Даниела Бобева

За главен секретар на Министерския съвет: Галина Маринска

3428