Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-32 от 2011 г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства (ДВ, бр. 104 от 2011 г.)
§ 1. В чл. 1, т. 3 думите „Европейската спогодба за извършване на превоз на опасни товари по шосе“ се заменят с „Европейската спогодба за международен превоз на опасни товари по шосе“.
§ 2. В чл. 4 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2:
а) в т. 2, буква „а“ обозначенията „М1, N1, О1, M1, N1 и G“ се заменят с „L1, L2, L3, L3e, L4, L4e, L5, L5e, L7e, M1, N1, O1 и G“;
б) в т. 3:
аа) в буква „а“ обозначенията „М1, М2, М3, N1, N2, N3, O1, O2, O3, O4 и G“ се заменят с „L1, L2, L3, L3e, L4, L4e, L5, L5e, L7e, M1, M2, M3, N1, N2, N3, O1, O2, O3, O4 и G“;
бб) в буква „вв“ съюзът „и“ се заменя с „и/или“;
в) в т. 5:
аа) в буква „а“ обозначенията „М1, М2, М3, N1, N2, N3, O1, O2, O3, O4 и G“ се заменят с „L1, L2, L3, L3e, L4, L4e, L5, L5e, L7e, M1, M2, M3, N1, N2, N3, O1, O2, O3, O4 и G“;
бб) в буква „вв“ съюзът „и“ се заменя с „и/или“.
2. Създава се ал. 4:
„(4) В контролно-технически пункт IV ТБ категория се извършват периодични прегледи на ППС от категории М1, М2, М3, N1, N2, N3, O1, O2, O3, O4 и G, когато са изпълнени изискванията по чл. 7, ал. 1, т. 3, чл. 8, ал. 3, т. 2 и чл. 9, ал. 1, т. 3.“
§ 3. В чл. 5, ал. 1 т. 1 се изменя така:
„1. помещение за извършване на периодични прегледи на ППС, а за извършване на прегледи и проверки по ADR – и работна площадка;“.
§ 4. В чл. 9 се създава ал. 4:
„(4) За спирачния стенд за измерване на спирачните сили на ППС от категории L1, L2, L3, L3e, L4, L4e, L5, L5e и L7e не се прилагат изискванията по ал. 3.“
§ 5. В чл. 18, ал. 1, т. 5 се правят следните изменения:
1. В буква „б“ изречение второ се заличава.
2. В буква „д“ думите „чл. 62, ал. 4“ се заменят с „чл. 62, ал. 5“.
§ 6. В чл. 19 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 6:
„(6) Началникът на съответния областен отдел „Контролна дейност – ДАИ“ изпраща в Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ документите по чл. 18, ал. 1 заедно с екземпляр от съставения протокол (приложение № 4).“
2. Досегашната ал. 6 става ал. 7.
§ 7. В чл. 24 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 3 се изменя така:
„(3) При подаване на заявление за отписване на технически специалист от списък към разрешение (приложение № 3а) лицето по чл. 16 връща в съответния областен отдел „Контролна дейност – ДАИ“ индивидуалния печат на техническия специалист и картата по чл. 21, ал. 1, т. 3, ако има такава.“
2. Създава се ал. 4:
„(4) При промяна на обстоятелствата, посочени в списъка на техническите специалисти към издадено разрешение, извън случаите по ал. 3, лицето по чл. 16 подава заявление по образец (приложение № 3а) до министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията чрез началника на съответния областен отдел „Контролна дейност – ДАИ“, към което прилага документите по чл. 18, ал. 1, т. 5.“
§ 8. В чл. 30, ал. 1 се правят следните изменения:
1. Точка 1 се изменя така:
„1. свидетелство за регистрация – части I и II в оригинал; може да бъде представено ясно и четливо копие на част І на свидетелството за регистрация;“.
2. В т. 4 думите „чл. 60“ се заменят с „чл. 60, ал. 6“.
§ 9. В чл. 34, ал. 1 думите „част ІІ, раздел ІІ от методиката по чл. 31, ал. 1“ се заменят със „сертификата“.
§ 10. В чл. 35 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 2:
„(2) Периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на ППС, регистрирани като специални ППС и са с по-малки конструктивни разстояния на колея(-ите) на оста(-ите), се извършват в съответната категория контролно-технически пункт.“
2. Досегашната ал. 2 става ал. 3 и в нея думите „Прегледът обхваща“ са заменят с „Прегледите по ал. 1 и 2 обхващат“.
§ 11. В чл. 38 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 3 се създава изречение второ: „Номерът на удостоверението за преминат допълнителен преглед е идентичен на номера на удостоверението за техническа изправност на ППС (приложение № 7).“
2. Създава се нова ал. 5:
„(5) При извършване на периодични прегледи на автобуси и установено съответствие с т. 9.11 от картата за допълнителен преглед (приложение № 9, допълнение 1) в част І, буква А на удостоверението за техническа изправност на ППС (приложение № 7) се отбелязва това обстоятелство.“
3. Досегашната ал. 5 става ал. 6.
§ 12. В чл. 41, ал. 1 думите „пункт І, ІІІ“ се заменят с „пункт ІІІ“, а думите „Наредба № I-45 от 2000 г. за регистрацията, отчета, пускането в движение и спирането от движение на моторните превозни средства и на ремаркетата, теглени от тях (обн., ДВ, бр. 31 от 2000 г.; последно изм., бр. 80 от 2011 г.)“ се заменят с „Наредба № I-45 от 2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства (обн., ДВ, бр. 31 от 2000 г.; последно изм., бр. 67 от 2012 г.)“.
§ 13. В чл. 43 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) в т. 6 думите „и подписва“ се заменят с „подписва и подпечатва“;
б) в т. 7, буква „ж“ думите „(част І, буква А)“ се заменят с „(част ІІ)“;
в) създава се т. 14:
„14. запазва в информационната система по чл. 11, ал. 3 цифрово графично изображение на превозното средство, на което е извършен прегледът, с ясно различим регистрационен номер независимо от заключението за допускане на съответното превозно средство за движение по пътищата, отворени за обществено ползване.“
2. В ал. 4:
а) в т. 2 думите „разпечатва данните върху“ се заменят с „въвежда данните от извършения преглед в информационната система за електронно регистриране на прегледите, след което разпечатва“;
б) точка 3 се отменя;
в) в т. 6 след думите „(част I, буква А и част II)“ се добавя „и издава знак за периодичен преглед“.
§ 14. В чл. 44, ал. 4 се правят следните изменения:
1. Точка 1 се изменя така:
„1. изисква оригинал и копие на сертификата за съответствие на ППС с техническите норми и изисквания за безопасност и сигурност, издаден от производителя или негов упълномощен представител в Република България;“.
2. В т. 2 думите „част II, раздел II от методиката“ се заменят със „сертификата“.
§ 15. В чл. 50 ал. 5 се изменя така:
„(5) Когато при извършването на повторен преглед се установи несъответствие между техническото състояние на превозното средство и издадените документи за извършения му преди това преглед, председателят на комисията, извършила прегледа, издава съответните документи по чл. 38, отразяващи действителното техническо състояние на превозното средство.“
§ 16. В § 1 от допълнителните разпоредби се създава т. 3:
„3. „Сертификат за съответствие на ППС“ е сертификат за съответствие на ППС с техническите изисквания и изисквания за безопасност и сигурност, така както е посочен в приложение № 4 и приложение № 5 от Резолюция ITF/TMB/TR(2008)12 на Международния транспортен форум, издаден от производителя или негов упълномощен представител в Република България.“
§ 17. В приложение № 1 към чл. 13, ал. 1, т. 1 в буква „Б“, в текста преди т. 1 думата „специалист“ се заменя с „професионален бакалавър“.
§ 18. В приложение № 2 към чл. 17 думите „(когато притежава II, III и/или V категория, се вписва най-високата)“ се заличават.
§ 19. В приложение № 3 към чл. 18, ал. 1 в т. 5 се правят следните изменения и допълнения:
1. В буква „б“ изречение второ се заличава.
2. В буква „д“ думите „чл. 62, ал. 4“ се заменят с „чл. 62, ал. 5“.
§ 20. Създава се приложение № 3а:
„Приложение № 3а към чл. 24, ал. 4
ДО
МИНИСТЪРА НА
ТРАНСПОРТА,
ИНФОРМАЦИОННИТЕ
ТЕХНОЛОГИИ И
СЪОБЩЕНИЯТА
ЧРЕЗ НАЧАЛНИКА НА
ОБЛАСТЕН ОТДЕЛ
„КОНТРОЛНА ДЕЙНОСТ –
ДАИ“ …………………..
ЗАЯВЛЕНИЕ
от: …………………………………………………………......………………
(фирма/организация)
БУЛСТАТ/ЕИК: ………………………………………………....….
Адрес: …………………………………………………………………………
Управител: ………………………………………………………………..
Телефон: ………………………….; факс: …………………………;
e-mail: …………................………………………………………………
Уважаеми господин министър,
Моля да бъде извършена промяна в списъка на техническите специалисти към издадено Разрешение №……………….. / ……………… г. за извършване на периодични прегледи за проверка на техническата изправност на пътни превозни средства.
1. Техническите специалисти, посочени в списъка по-долу, отговарящи на изискванията по чл. 12 – 14, да бъдат вписани в регистъра по чл. 15, ал. 1 и/или в списъка към разрешението.
Прилагам списък на техническите специалисти, в който е посочено за всеки от тях какви прегледи и дейности може да извършва и отговаря ли на съответните изисквания по чл. 13.
Списък на техническите специалисти
№ по ред
|
Име, пре-
зиме, фа-
ми-
лия
|
ЕГН
|
Свидетел-
ство за управле-
ние
№, дата, притежа-
вани кате-
гории
|
Дипло-
ма за завър-
шено образо-
вание
№, дата, издаде-
на от
|
Обра-
зова-
ние (сред-
но/
вис-
ше)
|
Свиде-
телство
за на-
чална проф. квали-
фикация №, дата, издаде-
но от
|
Удосто-
верение
за пе-
риодично обучение
№, дата, издадено от
|
Притежава квалификация за проверка на:
|
Проверка на ППС по ADR
|
Оп-
реде-
лен за пред-
седа-
тел
|
ППС от кат. М1, M2, M3, N1, N2, N3, O1, O2, O3 и O4; G
|
ППС от кат. L1, L2, L3, L3e, L4, L4e, L5, L5e и L7e
|
за такси-
метров превоз на пътни-
ци
|
ав-
то-
буси за пре-
воз на път-
ни-
ци
|
автобуси за превоз на деца и/или ученици
|
издава-
не/за-
верка на ЕКМТ серти-
фикат
|
тро-
лей-
буси
|
трам-вайни мот-
риси
|
Свиде-
телст-
во за начал-
на проф. квали-
фика-
ция №, дата, изда-
дено
от
|
Свидетел-
ство за периодич-
но обу-
чение
№, дата, издадено от
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
За всеки технически специалист се прилагат:
1. копие на дипломата за завършено средно или висше образование и документ за специализация в случаите по чл. 13, ал. 1, т. 1, ал. 2, т. 1 и ал. 3, т. 1;
2. копие на свидетелството за професионална квалификация по чл. 14, ал. 5, т. 2 или на удостоверението за допълнително обучение по чл. 14, ал. 5, т. 1;
3. копие на свидетелството за управление на моторно превозно средство;
4. свидетелство за съдимост;
5. копие на справка за приети уведомления по чл. 62, ал. 5 от Кодекса на труда;
6. копие на трудовата книжка или друг документ, удостоверяващ трудовия стаж, издаден от компетентен държавен орган – документът се представя за техническите специалисти за извършване на прегледи и проверки по ADR и за председателите на комисии.
Забележка.
Копията на документите се заверяват със свеж печат на лицето по чл. 16 и подпис на управителя.
Оригиналите на документите се представят за проверка.
2. Техническите специалисти да бъдат отписани от списъка към разрешението:
1. ………….....................………/инд. печат № ……… /карта за достъп № ……….
(ако има такава)
2. ………….....................………/инд. печат № ……… /карта за достъп № ……….
(ако има такава)
За технически специалист се прилагат описаните индивидуални печати и картите за достъп (ако има такива).
Подпис и печат на заявителя: …………………..“
§ 21. В приложение № 5 към чл. 31, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:
1. В таблицата към част І:
а) в т. 1.2.2 думите „– категория N1: 58 % – категория M1: 50 %“ се заменят с „– категория N1: 50 % – категория M1: 58 %“;
б) в т. 4.2 думите „Предни и задни габаритни светлини, странични габаритни светлини и светлини за обозначаване на най-външния габарит“ се заменят с „Предни и задни габаритни светлини, странични габаритни светлини, светлини за обозначаване на най-външния габарит и дневни светлини (ако има)“.
в) в т. 5.2.3, буква „д“ след думите „изискванията (а)“ се добавя „ – дълбочината на протекторния рисунък на гумите на автомобилите и на мотоциклетите е по-малка от 1,6 mm“;
г) точка 6.1.3 се изменя така:
„
6.1.3. Резервоар
за гориво и
тръбопроводи
или газопроводи
(включително
резервоар за
горивото
за отопление
и тръбопроводи)
|
Визуална проверка при поставено над канал или върху повдигателен механизъм ППС; използване на газсигнализатор за откриване на пропуски от автомобилна газова уредба (АГУ) за втечнен нефтен газ/сгъстен природен газ (ВНГ/СПГ)
|
1. Горивна уредба за бензин или дизелово гориво:
|
|
|
|
а) ненадеждно (несигурно) закрепване на резервоара(-ите) и/или на тръбопроводите
|
|
х
|
х
|
б) пропуски на гориво от резервоара(-ите); липсваща или нефункционираща капачка на резервоара(-ите)
|
|
х
|
х
|
в) повредени (деформирани) тръбопроводи
|
х
|
х
|
|
г) спирателният кран (когато има) на горивото е неизправен
|
|
х
|
|
д) опасност от пожар поради:
– пропуски на гориво от горивопроводите;
– недостатъчна или повредена изолация на резервоара(-ите) и/или на изпускателния(-ите) тръбопровод(-и) (когато са изолирани);
– замърсено от пропуски на масло и/или гориво отделение за двигателя
|
|
х
|
х
|
2. Автомобилна газова уредба (АГУ):
|
|
|
|
а) АГУ на ВНГ, СПГ или водород не е в съответствие с изискванията а) и б)
|
|
х
|
х
|
б) липсва паспорт на АГУ
|
|
х
|
|
в) липсват, повредени или поставени на непод-ходящо място фабрична (заводска) табела на резервоара(-ите) и/или знак за монтирана АГУ
|
|
х
|
|
г) АГУ с РН(РНИ) и резервоари, типово одоб-рени, произведени или първоначално въведени в експлоатация след 23.09.2006 г., когато резервоарът е монтиран в пътническото или багажното отделение, пълначното устройство не е монтирано откъм външната страна на автомобила; мултиклапанът няма спирателен клапан с дистанционно управление (евроклапан) – за ВНГ, или резервоарът е без автоматичен клапан – за СПГ
|
|
х
|
|
д) опасност от авария поради:
– пропуски на газ от компоненти на АГУ (регулатор на налягането без или със изпарител (РН или РНИ), газопроводи, клапани и др.;
– без изолация, компоненти на АГУ са разположени на разстояние, по-малко от 100 mm от компоненти на изпускателната уредба или други източници на топлина;
– замърсено от пропуски на масло отделение за двигателя;
– ненадеждно (несигурно) закрепване на компоненти от АГУ;
– липсващ или неизправен газоизолиращ кожух, с изключение, когато резервоарът е монтиран от външната страна на автомобила и устройствата му са предпазени по подходящ начин от замърсяване и вода;
– заварени и/или запоени съединения на газопроводите с идентични или с други компоненти от АГУ.
|
|
х
|
х
|
|
|
– повредени (деформирани) газопроводи
|
x
|
x
|
|
“
2. В част ІІ се правят следните изменения и допълнения:
2.1. в раздел ІІ:
а) в буква „Б“:
аа) наименованието на т. 1 се изменя така:
„1. При проверката на допълнителното оборудване на автобуси за случаен превоз на деца и/или ученици се проверяват“;
бб) точка 1.5 се изменя така:
„1.5. Видео
1.5.1. Моторните превозни средства от категориите М2 и М3 за превоз на повече от 22 пътници освен мястото на водача и клас ІІІ – да са оборудвани с минимум 2 (два) монитора.
1.5.2. Моторните превозни средства от категориите М2 и М3 за превоз на не повече от 22 пътници освен мястото на водача и клас В – да са оборудвани с най-малко 1 (един) монитор.“;
вв) в т. 1.6 след думата „почистване“ се добавя „– за моторните превозни средства от категориите М2 и М3, клас ІІІ за превоз на повече от 22 пътници освен мястото на водача“;
гг) точка 1.7 се отменя;
дд) точки 1.8, 1.9, 1.10 и 1.11 стават съответно т. 1.7, 1.8, 1.9 и 1.10;
ее) създават се т. 2, 3 и 4:
„2. При проверката на допълнителното оборудване на автобуси за специализиран и превоз за собствена сметка на деца и/или ученици се проверяват т. 1.1, 1.3, 1.7 до 1.10.
3. При извършване на проверки по т. 1 или 2 в удостоверението за преминат допълнителен преглед за проверка на оборудването на автобуси за специализирани, случайни и превози за собствена сметка на деца и/или ученици (приложение № 8) се отбелязва/т видът/овете превоз/и, за който е извършен прегледът, като номерът на удостоверението е идентичен на номера на удостоверението за техническа изправност на ППС (приложение № 7).
4. Когато е извършена проверка по т. 1 и е установено съответствие с изискванията по точката, следва да се разбира, че ППС съответства и на изискванията по т. 2. В този случай в удостоверението за преминат допълнителен преглед за проверка на оборудването на автобуси за специализирани, случайни и превози за собствена сметка на деца и/или ученици (приложение № 8) се отбелязват трите вида превози.“;
б) в буква „В“:
аа) в т. 1.1 се създава изречение пето: „Допуска се превозното средство да бъде трайно боядисано в зелен цвят, без облепване с фолио, когато то е хибридно или се задвижва изключително с електрически двигател.“;
бб) в т. 1.5 думите „за управление от инвалиди или“ се заличават;
вв) в т. 1.10 изречение второ се изменя така: „Стикерите са с размери 150 х 130 mm на бял фон с черни букви с височина на буквите не по-малка от 5 mm и височина на цифрите преди десетичния знак 15 mm, а след десетичния знак 10 mm с информация за: наименованието на превозвача, цената за един километър пробег по дневна тарифа в населено място, цената за един километър пробег по нощна тарифа в населено място, цената за един километър пробег извън населено място, цената за повикване на адрес, първоначалната такса, цената за една минута престой.“;
гг) в т. 1.15 изречение трето се изменя така: „В т. 15 от картата за допълнителен преглед на лек таксиметров автомобил (приложение № 9, допълнение 3) техническият специалист вписва номерата на ЕТАФП, които са регистрирани към лекия таксиметров автомобил, номерата на фискалните памети и размера на автомобилните гуми; същите данни се въвеждат от председателя на комисията в информационната система и се разпечатват върху удостоверението за техническа изправност (приложение № 7, част І).“;
дд) т. 1.19 се отменя;
2.2. създава се раздел ІV:
„Раздел ІV
Проверки на системите на ВНГ и СПГ
1. Проверява се съответствието на данните от паспорта (декларацията за съответствие) на уредбата и тези, маркирани върху заводската табела на бутилката:
1.1. на резервоар за ВНГ:
1.1.1. сериен номер;
1.1.2. вместимост в литри;
1.1.3. обозначение „LPG“ или еквивалентно на езика на страната производител;
1.1.4. налягане на изпитване [KPa];
1.1.5. надпис: „максимално ниво на запълване: 80 %“;
1.1.6. година и месец на одобряване типа на резервоара;
1.1.7. маркировка (знак) за одобряване на типа;
1.1.8. надпис: „PUMP INSIDE“ или еквивалентно на езика на страната производител и маркировка за обозначаване (когато има горивна помпа);
1.2. на резервоар за СПГ:
1.2.1. сериен номер;
1.2.2. вместимост в литри;
1.2.3. обозначение „CNG“ или еквивалентно на езика на страната производител;
1.2.4. експлоатационно налягане/налягане на изпитване [MPa];
1.2.5. маса (kg);
1.2.6. година и месец на одобряване типа на резервоара;
1.2.7. маркировка (знак) за одобряване типа на резервоара.
Автомобилът е неизправен в случай, че е изтекъл срокът на експлоатация на резервоара за СПГ или ВНГ, предвиден от производителя.
2. Проверява се закрепването на резервоара към автомобила против приплъзване, завъртване, изместване, като се вземе предвид:
2.1. Местоположението на резервоара.
Резервоарът се монтира трайно извън отделението на двигателя и е обезопасен с монтажна рамка с подпорни планки, като разстоянието от резервоара до повърхността на пътя не трябва да е по-малко от 200 mm, освен ако същият е адекватно защитен от предната страна и отстрани и нито една част не попада по-ниско от защитната конструкция.
2.2. Закрепването и състоянието на мултиклапана (спомагателното оборудване на резервоара) и газоизолиращия кожух (при резервоари за ВНГ) или спомагателното оборудване на резервоара и газоизолиращия кожух (при резервоари за СПГ).
Газоизолиращият кожух да е в свободен досег с атмосферата, а където е необходимо, посредством свързващ маркуч и отвеждащ отвор. Отвеждащият отвор не трябва да е насочен към източници на топлина като изпускателната уредба.
3. Проверява се закрепването и състоянието на гъвкавия тръбопровод за отвеждане пропуски на газ от газоизолиращия кожух в атмосферата.
4. Проверява се закрепването и състоянието на газопровода от резервоара за СПГ или ВНГ до РН или РНИ (редуктор-изпарителя).
5. Проверява се закрепването и състоянието на РН или РНИ (редуктор-изпарителя).
6. Проверява се изправността и състоянието на електрическите съединения (кабелите и кабелните снопове – при възможност) на компонентите и отделните технически възли на АГУ.
7. Проверява се за пропуски на газ от съединенията, компонентите и отделните технически възли на АГУ с използване на газсигнализатор.
8. Проверява се закрепването на пълначното устройство и осигуряването му срещу замърсяване и изпръскване с вода.
9. Проверява се за наличието на стикер (знак) за моторно превозно средство (МПС) с монтирана автомобилна газова уредба (АГУ), поставен на задното стъкло от вътрешната страна в горния ляв ъгъл или на подходящо място на предното стъкло, ако МПС няма задно стъкло. Стикерът (знакът) е определен в Наредба № I-45 от 2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства.
За извършване проверките на АГУ индикаторът за нивото на газта в резервоара трябва да отчита наличие на газ. При възможност за отчитане на количеството на газта тя да е над 5 % от допустимото количество за съответния резервоар.
Проверките на АГУ се извършват при работещ на газ двигател, загрят до работна температура.“;
2.3. създава се раздел V:
„Раздел V
Определяне на степента на износване на елементите на теглително-прикачните устройства на ППС
Степента на износване на основните елементи от масово използваните теглително-прикачни устройства на ППС се определят със съответните калибри или се измерват съгласно посочените размери с шублери.
Граници на износване

Проверка на износването на заключващия клин на буксирното устройство


Проверка с калибър на износването в ухото на ремаркето

Проверка на състоянието на буксирното устройство


“
2.4. създава се раздел VІ:
„Раздел VІ
Дневни светлини
Монтираните на превозните средства дневни светлини трябва да отговарят на следните изисквания:
1. Одобрение на типа:
Дневните светлини трябва да са от одобрен тип съгласно някой от посочените нормативни актове:
– Наредба № 86 от 2004 г. за одобряване типа на габаритни светлини, стопсигнали и дневни светлини на моторни превозни средства и техните ремаркета (ДВ, бр. 24 от 2004 г.), или
– Директива 76/758/ЕИО на Съвета от 27 юли 1976 г. за сближаване на законодателствата на държавите членки относно габаритните светлини, предните габаритни светлини, задните габаритни светлини и стопсветлините на моторни превозни средства и техните ремаркета (OB L 262, 27.09.1976 г.), или
– Правило № 87 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации – Единни предписания за одобрение на светлини за движение през деня за моторни превозни средства.
Съответствието с изискванията за одобрение на типа на дневните светлини се потвърждава с наличието на маркировка за одобрен тип по образец, посочен в съответния нормативен акт, съгласно който е издадено одобрението на типа на дневните светлини.
2. Брой:
Дневните светлини да са две на брой.
3. Монтажна схема:
Няма специални изисквания.
4. Местоположение:
4.1. по широчина: точката от видимата повърхност по направление на базовата ос, която е най-отдалечена от средната надлъжна равнина на превозното средство, не трябва да се намира на повече от 400 mm от най-крайния външен ръб на превозното средство; разстоянието между вътрешните краища на двете видими повърхности по направлението на базовите оси не трябва да е по-малко от 600 mm; това разстояние може да е намалено до 400 mm, когато цялата широчина на превозното средство е по-малка от 1300 mm;
4.2. по височина: на не по-малко от 250 mm и на не повече от 1500 mm от земната повърхност;
4.3. по дължина: на предната част на превозното средство; това изискване се счита за изпълнено, ако излъчваната светлина не причинява неудобство на водача, пряко или непряко, чрез огледалата за обратно виждане и/или чрез други отразяващи повърхности на превозното средство.
5. Геометрична видимост:
5.1. в хоризонталната равнина: 20° навън и 20° навътре;
5.2. във вертикалната равнина: 10° нагоре и 10° надолу.
6. Ориентация:
Дневните светлини да са насочени напред.
7. Електрическа схема на свързване:
Дневните светлини трябва да се включват автоматично, когато устройството, което пуска и спира двигателя, е в положение, при което двигателят може да работи.
Дневните светлини трябва да се изключват автоматично, когато устройството, което пуска и спира двигателя, е в положение, при което двигателят не може да работи или когато предните фаровe против мъгла или фаровете са включени, освен когато фаровете се използват за подаване на периодични светлинни предупреждения през кратки интервали.
Когато дневните светлини са включени, не трябва да са включени предните и задните габаритни светлини, светлините за обозначаване на най-външния габарит (ако има такива) и осветителят на задния регистрационен номер.“
§ 22. В приложение № 7 към чл. 38, ал. 1 в част І, буква „А“ на образеца на удостоверението се правят следните изменения и допълнения:
1. След думите „(приложение № 9, допълнение 3)“ на нов ред се добавя „Номера на ЕТАФП …………… Номера на фискални памети ……………. Размер на автомобилните гуми ………………………….“
2. След думите „(приложение № 6)“ на нови редове се добавя:
„ Автобусът е годен за превоз на трудноподвижни лица.
Пътното превозно средство е с монтирана уредба на ВНГ/СПГ или водород.“
§ 23. Приложение № 8 към чл. 38, ал. 3 се изменя така:
„Приложение № 8 към чл. 38, ал. 3
МИНИСТЕРСТВО НА ТРАНСПОРТА, ИНФОРМАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯТА
Удостоверение № …………… за преминат допълнителен преглед за проверка на оборудването на автобус за случаен, специализиран и превоз за собствена сметка на деца и/или ученици
случаен специализиран и превоз за
превоз собствена сметка
|
1. Регистрационен номер: ……………......
2. Автобусът е от клас: ……………......
3. Брой места за сядане: ………....………
4. Дата на прегледа: ……………......
5. Дата на следващ преглед: ……………......
6. Разрешение № на КТП: ……………......
7. Фамилия, подпис и печат
на техническия специалист: ……………......
8. Фамилия, подпис и печат
на председателя: ……………......
|
Забележка. Максималният формат на удостоверението е А5 (148 х 210 mm).“
§ 24. В приложение № 9 към чл. 43, ал. 1 в т. 4 се правят следните изменения:
1. В т. 4.2 думите „Предни и задни габаритни светлини, странични габаритни светлини и светлини за обозначаване на най-външния габарит“ се заменят с „Предни и задни габаритни светлини, странични габаритни светлини, светлини за обозначаване на най-външния габарит и дневни светлини (ако има)“.
2. В Допълнение 1 в т. 9.6.1, 9.6.2 и 9.6.3 от таблицата думите „Ненадежден“, „Неизправни“ и „Несъответствие“ се заменят съответно с „Надежден“, „Изправни“ и „Съответствие“.
3. В Допълнение 2 навсякъде в текста думите „и/или случаен превоз“ се заменят със „случаен или превоз за собствена сметка“.
4. В Допълнение 3 т. 5 от таблицата се изменя така:
„
5.
|
НЕ
|
Без допълнително оборудване за управление с учебна цел
|
ДА
|
“
За министър: Валери Борисов
11101