ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 248 ОТ 30 АВГУСТ 2011 Г.
за приемане на Наредба за определяне на правила за образуване и прилагане на цената на универсалната пощенска услуга и на Методика за определяне достъпността на цената на универсалната пощенска услуга
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
Чл. 1. Приема Наредба за определяне на правила за образуване и прилагане на цената на универсалната пощенска услуга.
Чл. 2. Приема Методика за определяне достъпността на цената на универсалната пощенска услуга.
Заключителни разпоредби
§ 1. Отменя се Наредбата за определяне на правила за образуване и прилагане на цените на услугите, включени в универсалната пощенска услуга, приета с Постановление № 158 на Министерския съвет от 2004 г. (ДВ, бр. 62 от 2004 г.).
§ 2. Отменя се Методиката за определяне достъпността на цената на универсалната пощенска услуга, приета с Постановление № 158 на Министерския съвет от 2004 г. (ДВ, бр. 62 от 2004 г.).
§ 3. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.
Министър-председател: Бойко Борисов
Главен секретар на Министерския съвет: Росен Желязков
НАРЕДБА
за определяне на правила за образуване и прилагане на цената на универсалната пощенска услуга
Раздел I
Общи положения
Чл. 1. (1) С наредбата се определят правилата за образуване и прилагане на цените по видове услуги от универсалната пощенска услуга, извършвана от оператора със задължение за извършване на универсалната пощенска услуга, наричан по-нататък „задължен оператор“.
(2) С наредбата се определят и условията и редът, при които пощенският оператор със задължение за извършване на универсалната пощенска услуга може да договаря цени по видове услуги от универсалната пощенска услуга, различни от тези по ал. 1.
Чл. 2. Универсалната пощенска услуга включва услугите по чл. 34 от Закона за пощенските услуги.
Чл. 3. (1) При образуването на цените по чл. 1, ал. 1 задълженият оператор спазва принципите, определени в чл. 66, ал. 2 от Закона за пощенските услуги.
(2) Цените по чл. 1, ал. 1 са съобразени с методиката по чл. 15, ал. 1, т. 13 от Закона за пощенските услуги.
Раздел II
Правила за образуване на цените по видове услуги от универсалната пощенска услуга
Чл. 4. (1) Цените по видове услуги от универсалната пощенска услуга се образуват въз основа на разходите за услугите, получени като резултат при прилагане на Системата за разпределение на разходите, и при спазване актовете на Всемирния пощенски съюз.
(2) Цените по видове услуги от универсалната пощенска услуга за страната са съобразени с единичните разходи по приемане, пренасяне и доставяне на пощенски пратки и включват икономически обоснована печалба в съответствие с инвестиционната политика на задължения оператор.
(3) Цените по видове услуги от универсалната пощенска услуга за чужбина са съобразени с единичните разходи по приемане и пренасяне на международните изходящи пратки на територията на страната, като за образуване цената на услугите се добавят и транспортни разходи, крайна такса за доставяне в страната на местоназначение и икономически обоснована печалба в съответствие с инвестиционната политика на задължения оператор.
(4) Единичните разходи по ал. 2 и 3 са резултат от Системата за разпределение на разходите на задължения оператор.
(5) Цените на допълнителните услуги „препоръка“ и „обявена стойност“ се образуват от задължения оператор при отчитане на начина и условията за предоставяне на услугите.
Чл. 5. (1) Цените на универсалната пощенска услуга по видове услуги за страната се образуват на база съдържание на пощенските пратки, както следва:
1. за кореспондентски пратки, малки пакети и печатни произведения – в зависимост от теглото на пратките;
2. за пощенски колети – в зависимост от вида, теглото, местоназначението и размерите им.
(2) Цените на услугите по ал. 1, т. 1 могат да се образуват и в зависимост от теглото и от бързината на пренасяне и доставяне на пощенските пратки. В този случай те са пратки с предимство и пратки без предимство.
Чл. 6. Цените по видове услуги от универсалната пощенска услуга за международни изходящи пощенски пратки се образуват, както следва:
1. за изходящи пощенски пратки – в зависимост от теглото, бързината на пренасяне и доставяне и зоната, в която се намира страната на местоназначение, и при спазване изискванията на актовете на Всемирния пощенски съюз;
2. за пощенски колети – в зависимост от вида, теглото, бързината на пренасяне и доставяне и зоната, в която се намира страната на местоназначение, и при спазване изискванията на актовете на Всемирния пощенски съюз.
Чл. 7. Цената за допълнителната услуга „препоръка“ за вътрешните пощенски пратки е различна от цената за „препоръка“, образувана за международни пощенски пратки.
Чл. 8. (1) Цената за допълнителната услуга „обявена стойност“ за пощенски пратки за страната се образува в зависимост от размера на обявената стойност и е еднаква за територията на страната.
(2) Цената за допълнителната услуга „обявена стойност“ за международни изходящи пощенски пратки се определя в зависимост от размера на обявената стойност и в съответствие с актовете на Всемирния пощенски съюз.
Чл. 9. (1) Задълженият оператор представя предложение за изменение на цените за съгласуване в Комисията за регулиране на съобщенията в срок, не по-кратък от 30 дни преди влизането им в сила.
(2) Към предложението по ал. 1 задълженият оператор прилага:
1. основания и мотиви за промяна на цените;
2. начин на формиране на цените по видове услуги и по теглови стъпки;
3. данни за единичните разходи по видове услуги съобразно резултатите от Системата за разпределение на разходите на задължения оператор;
4. данни за изменението на разходите за дейността от последната промяна на цените до момента на внасяне на предложението;
5. попълнено приложение към методиката по чл. 15, ал. 1, т. 13 от Закона за пощенските услуги за потребителска ценова кошница за месечно потребление;
6. мотивирано предложение за размера на икономически обоснована печалба в съответствие с приетата инвестиционна политика на дружеството;
7. разчет за очакваните финансови резултати от въвеждането на новите цени.
(3) В случай че цените по ал. 1 не отговарят на методиката по чл. 15, ал. 1, т. 13 от Закона за пощенските услуги и при тяхното образуване не са спазени изискванията на наредбата, Комисията за регулиране на съобщенията с решение задължава оператора да ги преработи.
Чл. 10. Задълженият оператор може да предлага промени в цените по видове услуги от универсалната пощенска услуга на период не по-малък от 6 месеца, при условие че докаже изменение на разходите за извършване на универсалната пощенска услуга. Изменението на разходите се изчислява, като се съпоставят разходите за извършване на универсалната пощенска услуга, отчетени към последната промяна на цените и към момента на внасяне на предложението.
Раздел III
Прилагане на цените по видове услуги от универсалната пощенска услуга
Чл. 11. Задълженият оператор е длъжен да обяви цените по видове услуги от универсалната пощенска услуга на достъпно за потребителите място и да ги публикува на страницата си в интернет в срок не по-малък от 7 дни преди прилагането им.
Чл. 12. (1) Цените по видове услуги от универсалната пощенска услуга се предплащат от потребителите. Заплащането се извършва в брой, безкасово, чрез пощенски марки или по друг начин в зависимост от определения от задължения оператор ред за заплащане на съответната услуга. За заплащане на международните пощенски услуги могат да се използват и международни купони-отговор.
(2) При използване на пощенски продук-ти – пощенски карти и пощенски пликове, с отпечатан върху тях специален знак за цената заплащането на услугите се извършва при закупуването на пощенските продукти.
Чл. 13. Задълженият оператор може да използва като знак и като доказателство за заплащане на цената на пощенските услуги отпечатъци от автомати, таксувачни машини, печатни преси и други съоръжения за отпечатване или щемпеловане.
Чл. 14. (1) Задълженият оператор може да договаря с потребители цени, различни от образуваните по реда на раздел ІІ.
(2) Цените по ал. 1 са публични, не могат да бъдат по-ниски от разходите за извършване на всеки вид услуга и се образуват чрез прилагане на отстъпки от цените по видове услуги от универсалната пощенска услуга въз основа на изпълнени от потребителите предварително определени от задължения оператор условия.
(3) Задълженият оператор публикува цените по ал. 1 и условията за прилагането им по ал. 2, като при сключване на договори за тяхното прилагане се спазва принципът на равнопоставеност на потребителите.
(4) Задълженият оператор представя в Комисията за регулиране на съобщенията отчетни данни за приходи, разходи и брой пратки от изпълнението на договорите по ал. 3. Данните се представят по видове услуги от универсалната пощенска услуга заедно със заявлението за компенсиране на несправедливата финансова тежест от извършване на универсалната пощенска услуга по чл. 29а, ал. 1 от Закона за пощенските услуги.
(5) Задълженият оператор представя за сведение в Комисията за регулиране на съобщенията заверени копия от сключените договори по ал. 3 и всички изменения и допълнения към тях в 14-дневен срок от сключването им.
Допълнителна разпоредба
§ 1. По смисъла на наредбата:
1. „Пратки с предимство“ са пратките, които се пренасят и доставят по най-бързия възможен начин.
2. „Пратки без предимство“ са пратките, за които подателят е избрал по-ниска цена, която предполага по-дълъг срок при пренасяне и доставяне.
Преходни и заключителни разпоредби
§ 2. Образуваните цени по реда на Наредбата за определяне на правила за образуване и прилагане на цените на услугите, включени в универсалната пощенска услуга, приета с Постановление № 158 на Министерския съвет от 2004 г. (ДВ, бр. 62 от 2004 г.), се прилагат до влизането в сила на съгласуваните по реда на тази наредба цени на универсалната пощенска услуга, извършвана от задължения оператор.
§ 3. Наредбата се приема на основание чл. 66, ал. 1 от Закона за пощенските услуги.
МЕТОДИКА
за определяне достъпността на цената на универсалната пощенска услуга
Раздел I
Общи положения
Чл. 1. С методиката се определя достъпността на цената на универсалната пощенска услуга, която обхваща услугите по чл. 34 от Закона за пощенските услуги.
Чл. 2. Универсалната пощенска услуга се извършва от оператора със задължение за извършване на универсалната пощенска услуга, наричан по-нататък „задължен оператор“, и се предоставя:
1. постоянно, в определено работно време;
2. с качество, отговарящо на установените нормативи по чл. 15, ал. 1, т. 7 от Закона за пощенските услуги;
3. на достъпни цени;
4. с възможност да се ползва от всеки потребител на територията на страната независимо от географското му местоположение.
Чл. 3. Достъпността на цената на универсалната пощенска услуга отразява ценовите възможности за потребление на услугата спрямо разходите на задължения оператор за извършването й чрез пощенската си мрежа на територията на цялата страна.
Чл. 4. (1) Достъпността на цената на универсалната пощенска услуга се определя от задължения оператор и се оценява от Комисията за регулиране на съобщенията на базата на потребителска ценова кошница за месечно потребление съгласно приложението.
(2) Задълженият оператор при формирането на цената на универсалната пощенска услуга задължително включва в потребителската ценова кошница следните елементи:
1. вътрешни пощенски услуги, включващи:
а) вътрешни пощенски пратки по чл. 34, ал. 1, т. 1 и ал. 2 от Закона за пощенските услуги, в т.ч. пощенски пратки до 50 г и др.;
б) пощенски колети до 20 кг;
2. международни изходящи пощенски услуги, включващи:
а) изходящи международни пощенски пратки по чл. 34, ал. 1, т. 1 и ал. 2 от Закона за пощенските услуги, в т.ч. пощенски пратки до 20 г и др.;
б) пощенски колети до 20 кг;
3. допълнителни услуги по чл. 34, ал. 1, т. 4.
(3) Достъпността на цената на универсалната пощенска услуга се оценява за потребителската кошница като цяло при отчитане на ограничителните условия за елементите на кошницата.
Раздел II
Оценяване достъпността на цената на универсалната пощенска услуга
Чл. 5. Достъпността на цената на универсалната пощенска услуга се оценява въз основа на следните критерии:
1. разходоориентираност – цените на услугите по видове услуги от универсалната пощенска услуга са образувани при отчитане на разходите в съответствие с изискванията на Наредбата за определяне на правила за образуване и прилагане на цената на универсалната пощенска услуга;
2. еднакви цени – прилага се еднаква цена на територията на цялата страна за всеки вид услуга от универсалната пощенска услуга;
3. взаимозаменяемост на услугите – изследва се взаимозаменяемостта на услугите по видове услуги от универсалната пощенска услуга със съответни алтернативни далекосъобщителни, транспортни, банкови или други услуги.
Чл. 6. (1) Задълженият оператор при внасяне на предложение за изменение на цените по видове услуги от универсалната пощенска услуга към предложението до Комисията за регулиране на съобщенията прилага документите по чл. 10 от Наредбата за определяне на правила за образуване и прилагане на цената на универсалната пощенска услуга и доказателства за определяне достъпността на цената на универсалната пощенска услуга съгласно приложението.
(2) Комисията за регулиране на съобщенията оценява достъпността на цената на универсалната пощенска услуга въз основа на представените документи и доказателства по ал. 1 и критериите по чл. 5.
Раздел III
Определяне достъпността на цената на универсалната пощенска услуга
Чл. 7. (1) Задълженият оператор определя достъпността на цената на универсалната пощенска услуга при изменение на цените на услугите по чл. 34 от Закона за пощенските услуги, като използва потребителската кошница съгласно чл. 4.
(2) Определянето на достъпността на цената на универсалната пощенска услуга се извършва за услугите по приемане, пренасяне и доставяне на вътрешни и международни изходящи пощенски пратки „без предимство“ съгласно чл. 34, ал. 1, т. 1 от Закона за пощенските услуги, пощенски колети до 20 кг и допълнителните услуги „препоръка“ и „обявена стойност“.
(3) Достъпността на цените на международните изходящи пощенски пратки и пощенски колети се определя, като се използва „начална цена“. Началната цена е цената, която задълженият оператор образува на базата на извършените разходи по приемане и пренасяне на пратките на територията на страната.
(4) При определяне достъпността на цената на универсалната пощенска услуга задълженият оператор съпоставя общия коригиран приход от прилагането на действащите цени на услугите по чл. 34 от Закона за пощенските услуги и общия очакван приход от прилагането на новите цени на услугите.
Чл. 8. (1) Общият коригиран приход по чл. 7, ал. 4 е сума на коригираните приходи по елементите на потребителската ценова кошница.
(2) Коригираните приходи по ал. 1 се определят от задължения оператор, като приходите по елементите на кошницата, получени от прилагането на действащите цени от услугите по чл. 34 от Закона за пощенските услуги, се коригират с акумулиран индекс на потребителските цени. Акумулираният индекс на потребителските цени се изчислява за периода от месеца на последната промяна на цените до месеца на предложението за влизането им в сила.
(3) За изчисляване на акумулирания индекс на потребителските цени се ползват данните на Националния статистически институт и месечният прогнозен индекс на потребителските цени за съответните месеци, за които няма отчетни данни. Месечният прогнозен индекс е равен на 1/12 от прогнозния индекс на потребителските цени по данни от бюджетната прогноза за годината на промяна на цените, изготвена в изпълнение на чл. 14 и 15 от Закона за устройството на държавния бюджет.
Чл. 9. Цената на универсалната пощенска услуга се определя като достъпна, когато общият очакван приход от прилагането на новите цени е по-малък или равен на общия коригиран приход от потребителската кошница.
Чл. 10. За определяне достъпността на цената на универсалната пощенска услуга се спазват следните изисквания по отношение на елементите на потребителската кошница:
1. за всеки от елементите на потребителската ценова кошница се използва постоянна структура и равнище на потребление по видове и количества услуги;
2. използва се еднаква цена на универсалната пощенска услуга, която се изразява с единична или със среднопретеглена цена на услугата.
Чл. 11. При определяне достъпността на цената на универсалната пощенска услуга се спазват следните ограничителни условия:
1. получената стойност за общия очакван приход от прилагането на новите цени не трябва да превишава стойността на общия коригиран приход от потребителската кошница;
2. изменението на цената за всеки от елементите на потребителската ценова кошница може да бъде различно и не трябва да надвишава 20 на сто.
Допълнителна разпоредба
§ 1. По смисъла на методиката:
1. „Взаимозаменяемост на услуги“ е налице, когато универсалната пощенска услуга може да се замени със сходна по отношение на характеристика, предназначение и цена на услуга.
2. „Единична цена“ е цената за един брой пощенска пратка или услуга, определена за услуги, включени в универсалната пощенска услуга, предоставяна от „Български пощи“ – ЕАД. В потребителската кошница единичната цена се прилага за елементите: вътрешни пощенски пратки до 50 г, международни изходящи пощенски пратки до 20 г и за услугата „препоръка“.
3. „Среднопретеглена цена“ е цената за един брой пощенска пратка при извършване на пощенска услуга, която се изчислява като съотношение между общите приходи от извършване на услугата и реализирания общ брой пощенски пратки за съответната услуга. В потребителската кошница средно-претеглената цена се прилага за елементите: вътрешни пощенски пратки от 51 до 5000 г; международни изходящи пощенски пратки от 21 до 5000 г; вътрешни и международни изходящи колетни пратки до 20 кг и услугата „обявена стойност“.
4. „Постоянна структура и равнище на потребление“ е налице, когато услугите (елементи на потребителската кошница) и потреблението (стойностният резултат от месечното количество за съответната услуга) не се променят при изчисляване на коригиран и очакван приход с цел определяне достъпността на цената на универсалната пощенска услуга.
Преходни и заключителни разпоредби
§ 2. До края на 2011 г. при определяне и оценка на достъпността на цената на универсалната пощенска услуга по реда на раздели II и III от методиката се използва индексът на потребителските цени по чл. 8, ал. 2, умножен с индекса на брутния вътрешен продукт. За изчисляване на индекса на брутния вътрешен продукт се ползват данни от бюджетната прогноза за годината на промяна на цените, изготвена в изпълнение на чл. 14 и 15 от Закона за устройството на държавния бюджет.
§ 3. При определяне достъпността на цената на универсалната пощенска услуга се изключват услугите от универсалната пощенска услуга, чиито цени са договорени по реда на чл. 66, ал. 3 от Закона за пощенските услуги.
§ 4. Методиката се приема на основание чл. 15, ал. 1, т. 13 от Закона за пощенските услуги.
Приложение към чл. 4 и чл. 6, ал. 1
(Забележка на редакцията: виж приложението в PDF-а на броя)
10318