МИНИСТЕРСТВО НА ЗЕМЕДЕЛИЕТО И ХРАНИТЕ
Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 24 от 2008 г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Обновяване и развитие на населените места“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г. (обн., ДВ, бр. 71 от 2008 г.; изм., бр. 11, 45, 55 и 78 от 2010 г. и бр. 30 и 49 от 2011 г.)
§ 1. В чл. 12 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 числото „20“ се заменя с „50“.
2. В ал. 4 след думите „авансовото плащане“ се добавя „или договор за поръчителство, с който най-малко двама поръчители, всеки от който се задължава пред кредитора РА да отговаря за изпълнението на задължението по авансовото плащане на длъжника ползвател на помощта в размер 110 % от стойността на авансовото плащане“.
3. Създават се нови ал. 5, 6 и 7:
„(5) Поръчителят по ал. 4 трябва да отговаря на следните условия:
1. да е юридическо лице – търговец по смисъла на чл. 1, ал. 2 от Търговския закон и да е вписан в търговския регистър;
2. да е регистриран и да извършва търговска дейност най-малко 3 години преди датата на подаване на заявката за авансово плащане;
3. да няма изискуеми задължения към Държавен фонд „Земеделие“;
4. да няма изискуеми публични задължения към държавата;
5. да не е в открито производство по несъстоятелност и да не е обявен в несъстоятелност;
6. да не е в производство по ликвидация;
7. 25 % от размера на собствения му капитал, отразен във финансовите отчети от последната приключена финансова година и последното приключило тримесечие, преди подаване на заявката за авансово плащане да е равен или по-голям от 110 % от стойността на искания аванс;
8. 20 % от размера на приходите му от продажби за последната финансова година да е по-голям или равен на 110 % от стойността на искания аванс.
(6) При изчисляването на размера на собствения капитал по ал. 5, т. 7 РА изключва поетите задбалансови и условни задължения на поръчителя, като в тях не се включват обезпечения по кредити и по други задължения, които са отразени в баланса.
(7) В случаите, когато едно лице е поръчител на повече от един ползвател по ПРСР, поръчителят трябва да отговаря на условията по ал. 5 и 6 за всеки договор за поръчителство.“
4. Създава се ал. 8:
„(8) Разплащателната агенция не сключва договор за поръчителство с лице, за което установи, че не може да изпълни задължението по авансовото плащане на длъжника ползвател на помощта в размер 110 % от стойността на авансовото плащане.“
5. Досегашната ал. 5 става ал. 9, а думите „запис на заповед, издадени по реда за поемане на дълг съгласно законодателство“ се заменят със „запис на заповед“.
6. Досегашните ал. 6 и 7 стават съответно ал. 10 и 11 и се изменят така:
„(10) Срокът на валидност на гаранцията по ал. 4 или 9, срокът на задължението по договора за поръчителство по ал. 4 или срокът за предявяване на плащанията при запис на заповед по ал. 9 трябва да покрива срока на договора за отпускане на финансова помощ, удължен с шест месеца.
(11) Гаранциите по ал. 4 или 9 се освобождават, договорът за поръчителство по ал. 4 се прекратява, а записът на заповед по ал. 9 се връща на издателя, когато РА установи, че сумата на одобрените за плащане разходи, съответстваща на финансовата помощ, свързана с инвестицията, надхвърля сумата на аванса.“
§ 2. В чл. 21, ал. 8 думите „приложение № 2а“ се заменят с „приложение № 2б“.
§ 3. В чл. 30 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 4:
„(4) При съмнения за изкуствено създадени условия в договора по ал. 2 се предвиждат извършване на допълнителни проверки и/или обезпечение в полза на РА, съответстващо на финансовата помощ, свързана с инвестицията.“
2. Досегашната ал. 4 става ал. 5.
§ 4. В чл. 33 се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова ал. 7:
„(7) В случаите, когато РА мотивирано откаже да сключи договор за поръчителство с лице, предложено от ползвателя, РА изпраща уведомително писмо на ползвателя, който в срок до 10 работни дни от получаването му предлага друг поръчител и представя съответните документи по т. 3 от раздел I „Документи, които ползвателят на помощта следва да подаде при заявка за авансово плащане:“ съгласно приложение № 5 или банкова гаранция.“
2. Досегашната ал. 7 става ал. 8.
§ 5. В чл. 42, ал. 3 думите „окончателно плащане“ се заменят със „сключване на договора за отпускане на финансовата помощ“.
§ 6. В чл. 43 се правят следните изменения:
1. В ал. 1 думите „окончателното плащане по“ се заменят със „сключване на“.
2. Алинея 2 се отменя.
§ 7. В чл. 46 се правят следните изменения:
1. В ал. 1 думите „окончателното плащане“ се заменят с „изплащане на финансовата помощ“.
2. В ал. 3, т. 1 след думата „съдържание“ се добавя „и/или документ с невярно съдържание, неистински или преправен документ,“.
§ 8. В чл. 49, ал. 2 думите „най-малко веднъж на три месеца“ се заменят с „до 30 април всяка година за предходната финансова година“.
§ 9. В приложение № 2а към чл. 21, ал. 8 в наименованието думите „№ 2а“ се заменят с „№ 2б“.
§ 10. В раздел I „Данни за кандидата“ от приложение № 3 към чл. 25, ал. 1 се правят следните изменения:
1. В таблица „Придружаващи документи“:
а) в т. 22 думите „приложение № 2а“ се заменят с „приложение № 2б“;
б) в т. 23 думите „приложение № 2а“ се заменят с „приложение № 2б“.
2. В таблица „Придружаващи документи, които се представят от местни поделения на вероизповеданията, признати за юридически лица по силата на чл. 10 от Закона за вероизповеданията“:
а) в т. 17 думите „приложение № 2а“ се заменят с „приложение № 2б“;
б) в т. 18 думите „приложение № 2а“ се заменят с „приложение № 2б“.
§ 11. В приложение № 4 към чл. 26, ал. 2, т. 2 в наименованието думите „ал. 2“ се заменят с „ал. 3“.
§ 12. В приложение № 5 към чл. 33, ал. 1 се правят следните изменения:
1. В раздел I „Документи, които ползвателят на помощта следва да подаде при заявка за авансово плащане:“:
а) точка 3 се изменя така:
„3. Банкова гаранция или запис на заповед или при поръчителство – удостоверения от Националната агенция по приходите, че предложените за поръчители лица нямат просрочени задължения, издадени не по-рано от 1 месец преди предоставянето им – оригинал или заверено копие, декларации от предложените за поръчители лица за наличие или липса на поети задбалансови и условни задължения (гаранции, запис на заповед, поръчителството и др.) и тримесечни финансови отчети за последното приключило тримесечие.“;
б) в т. 4 думите „ал. 5“ се заменят с „ал. 9“.
2. Точка 15 от раздел II „Документи, които ползвателят на помощта следва да подаде при заявка за междинно плащане:“ се изменя така:
„15. Приемо-предавателен протокол, подписан от ползвателя на помощта и доставчика, с детайлно описание на техническите характеристики на активите – предмет на инвестицията.“
3. В раздел III „Документи, които ползвателят на помощта следва да подаде при заявка за окончателно плащане:“ се правят следните изменения:
а) точка 25 от подраздел „Общи документи“ се отменя;
б) подраздел „Специфични документи по видове дейности:“ се изменя така:
„Специфични документи по видове дейности:
I. Рехабилитация на обществени зелени площи – паркове и градини, детски площадки и съоръженията към тях:
1. Акт за установяване на всички видове строителни и монтажни работи, подлежащи на закриване, удостоверяващ, че са постигнати изискванията на проекта (образец № 12 съгласно Наредба № 3 от 2003 г. за съставяне на актове и протоколи по време на строителството (обн., ДВ, бр. 72 от 2003 г.; изм., бр. 37 от 2004 г. и бр. 29 от 2006 г.) (Наредба № 3 от 2003 г.).
2. Констативен акт за установяване годността за приемане на строежа (част, етап от него) при предаването на строежа и строителната документация от строителя на възложителя (образец № 15 съгласно Наредба № 3 от 2003 г.) – при кандидатстване за окончателно плащане.
3. Протокол за установяване годността за ползване на строежа (частта, етапа от него) (образец № 16 съгласно Наредба № 3 от 2003 г.) – при кандидатстване за окончателно плащане (в зависимост от характера на инвестицията).
4. Протокол за проведена 72-часова проба при експлоатационни условия (образец № 17 съгласно Наредба № 3 от 2003 г.) в случаите, когато се изисква съгласно действащата нормативна уредба.
5. Разрешение за ползване на строежа, издадено от Дирекция за национален строителен контрол – за строежи първа, втора и трета категория, съгласно чл. 137, ал. 1 ЗУТ; удостоверение за въвеждане в експлоатация на строежа, издадено от органа, издал разрешението за строеж – за строежи от четвърта и пета категория; приемо-предавателен протокол, подписан от ползвателя на помощта и изпълнителя, за всички видове изпълнени и приети строително-монтажни работи – за строежи шеста категория.
II. Реконструкция и изграждане на улична мрежа, тротоари, площади, улично осветление:
1. Акт за установяване на всички видове строителни и монтажни работи, подлежащи на закриване, удостоверяващ, че са постигнати изискванията на проекта (образец № 12 съгласно Наредба № 3 от 2003 г.).
2. Констативен акт за установяване годността за приемане на строежа (част, етап от него) при предаването на строежа и строителната документация от строителя на възложителя (образец № 15 съгласно Наредба № 3 от 2003 г.) – при кандидатстване за окончателно плащане.
3. Протокол за установяване годността за ползване на строежа (частта, етапа от него) (образец № 16 съгласно Наредба № 3 от 2003 г.) – при кандидатстване за окончателно плащане (в зависимост от характера на инвестицията).
4. Протокол за проведена 72-часова проба при експлоатационни условия (образец № 17 съгласно Наредба № 3 от 2003 г.) в случаите, когато се изисква съгласно действащата нормативна уредба.
5. Разрешение за ползване на строежа, издадено от Дирекция за национален строителен контрол – за строежи първа, втора и трета категория, съгласно чл. 137, ал. 1 ЗУТ; удостоверение за въвеждане в експлоатация на строежа, издадено от органа, издал разрешението за строеж – за строежи от четвърта и пета категория; приемо-предавателен протокол, подписан от ползвателя на помощта и изпълнителя, за всички видове изпълнени и приети строително-монтажни работи – за строежи шеста категория.
III. Реконструкция/ремонт на обществени сгради с местно историческо и културно значение, сгради с религиозно значение и подобряване на прилежащите пространства, включително вертикална планировка:
1. Акт за установяване на всички видове строителни и монтажни работи, подлежащи на закриване, удостоверяващ, че са постигнати изискванията на проекта (образец № 12 съгласно Наредба № 3 от 2003 г.).
2. Констативен акт за установяване годността за приемане на строежа (част, етап от него) при предаването на строежа и строителната документация от строителя на възложителя (образец № 15 съгласно Наредба № 3 от 2003 г.) – при кандидатстване за окончателно плащане.
3. Протокол за установяване годността за ползване на строежа (частта, етапа от него) (образец № 16 съгласно Наредба № 3 от 2003 г.) – при кандидатстване за окончателно плащане (в зависимост от характера на инвестицията).
4. Протокол за проведена 72-часова проба при експлоатационни условия (образец № 17 съгласно Наредба № 3 от 2003 г.) в случаите, когато се изисква съгласно действащата нормативна уредба.
5. Разрешение за ползване на строежа, издадено от Дирекция за национален строителен контрол – за строежи първа, втора и трета категория, съгласно чл. 137, ал. 1 ЗУТ; удостоверение за въвеждане в експлоатация на строежа, издадено от органа, издал разрешението за строеж – за строежи от четвърта и пета категория; приемо-предавателен протокол, подписан от ползвателя на помощта и изпълнителя, за всички видове изпълнени и приети строително-монтажни работи – за строежи шеста категория.
IV. Ремонт на фасади на частни сгради и прилежащите пространства, както и вертикална планировка:
1. Акт за установяване на всички видове строителни и монтажни работи, подлежащи на закриване, удостоверяващ, че са постигнати изискванията на проекта (образец № 12 съгласно Наредба № 3 от 2003 г.).
2. Констативен акт за установяване годността за приемане на строежа (част, етап от него) при предаването на строежа и строителната документация от строителя на възложителя (образец № 15 съгласно Наредба № 3 от 2003 г.) – при кандидатстване за окончателно плащане.
3. Протокол за установяване годността за ползване на строежа (частта, етапа от него) (образец № 16 съгласно Наредба № 3 от 2003 г.) – при кандидатстване за окончателно плащане (в зависимост от характера на инвестицията).
4. Протокол за проведена 72-часова проба при експлоатационни условия (образец № 17 съгласно Наредба № 3 от 2003 г.) в случаите, когато се изисква съгласно действащата нормативна уредба.
5. Разрешение за ползване на строежа, издадено от Дирекция за национален строителен контрол – за строежи първа, втора и трета категория, съгласно чл. 137, ал. 1 ЗУТ; удостоверение за въвеждане в експлоатация на строежа, издадено от органа, издал разрешението за строеж – за строежи от четвърта и пета категория; приемо-предавателен протокол, подписан от ползвателя на помощта и изпълнителя, за всички видове изпълнени и приети строително-монтажни работи – за строежи шеста категория.
V. Изготвяне на интегрирани планове за обновяване на населеното място:
1. Заповед за одобрение на плана от кмета на съответната община.
2. Становище от ОЕСУТ.“
Преходни и заключителни разпоредби
§ 13. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването й в „Държавен вестник“.
§ 14. (1) Съгласно чл. 2 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 679/2011 на Комисията от 14 юли 2011 г. за изменение на Регламент (ЕО) № 1974/2006 г. за определянето на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1698/2005 на Съвета относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) § 1, т. 1 от тази наредба се прилага за заявления, одобрени със заповед на изпълнителния директор на РА, издадена след 31 декември 2010 г.
(2) В срок до 31 октомври 2011 г. ползвателите с подадени и/или платени заявки за авансово плащане могат да подадат коригираща заявка за авансово плащане в размера съгласно § 1, т. 1 от тази наредба. Към нея ползвателите по чл. 14, ал. 1, т. 2, 3, 4 и 5 прилагат съответните документите по т. 3 от раздел I „Документи, които ползвателят на помощта следва да подаде при заявка за авансово плащане:“ от приложение № 5, а ползвателите по чл. 14, ал. 1, т. 1 прилагат съответните документите по т. 3 и 4 от раздел I „Документи, които ползвателят на помощта следва да подаде при заявка за авансово плащане:“ от приложение № 5.
(3) В случаите по ал. 2, когато първата заявка за авансово плащане е подадена преди повече от 6 месеца от подаването на коригираща заявка за авансово плащане, ползвателят на помощта по чл. 14, ал. 1, т. 2, 3, 4 и 5 прилага и документите по т. 1, 2, 6, 7, 8 и 9 от раздел I „Документи, които ползвателят на помощта следва да подаде при заявка за авансово плащане:“ от приложение № 5, а ползвателите по чл. 14, ал. 1, т. 1 прилагат и документите по т. 1, 2 и 5 от раздел I „Документи, които ползвателят на помощта следва да подаде при заявка за авансово плащане:“ от приложение № 5.
(4) За проектите със сключени договори след 31 декември 2010 г., за които не е подадена заявка за авансово плащане и определеният срок по чл. 12, ал. 3 е изтекъл до влизането в сила на тази наредба, срокът по чл. 12, ал. 3 се удължава до 31 октомври 2011 г.
За министър: Цв. Димитров
10277