Министерство на образованието, младежта и науката
брой: 70, от дата 9.9.2011 г.   Официален раздел / МИНИСТЕРСТВА И ДРУГИ ВЕДОМСТВАстр.110


Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 2003 г. за учебно-изпитните програми за държавните зрелостни изпити

МИНИСТЕРСТВО НА ОБРАЗОВАНИЕТО, МЛАДЕЖТА И НАУКАТА

Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 2003 г. за учебно-изпитните програми за държавните зрелостни изпити (обн., ДВ, бр. 37 от 2003 г.; изм., бр. 47 от 2004 г., бр. 98 от 2006 г., бр. 74 от 2007 г., бр. 80 от 2008 г.)

Параграф единствен. Приложение № 14 към чл. 4, т. 14 се изменя така:

„Приложение № 14 към чл. 4, т. 14

Учебно-изпитна програма за държавен зрелостен изпит по география и икономика

I. Вид на изпита:

Изпитът е писмен и анонимен.

II. Учебно съдържание:

География на света

• Развитие и съвременна структура на географската наука

• Геосферен строеж на Земята

• Природни компоненти и комплекси на Земята

• Природни зони на Земята

• Природноресурсен потенциал на света

• Население в света

• Демографски проблем и демографска политика

• Демографски различия в света

• География на селищата

• Съвременна политическа карта на света. Политически системи

• География на световното стопанство

• География на световното стопанство – сектори и отрасли. Първичен сектор

• Вторичен сектор

• Третичен сектор

• Полюси на световното стопанство

• Глобални проблеми на съвременността – суровинен, екологичен, демографски, продоволствен. Природни рискове

• Световни и регионални организации

• Регионална география

• Географски региони в Европа, Азия и Америка

• Стопанско развитие на регионите и страните в тях

• Страни – типични представители на съответния регион

• Работа с информационни материали с географско и икономическо съдържание.

География на България

• Географско положение, територия и граници на България

• Природна среда

• Природногеографски области

• География на населението в България

• Държавно устройство и административно-териториално деление на България

• Национално стопанство: структура, фактори, показатели

• Първичен сектор

• Вторичен сектор

• Третичен сектор

• Териториална структура на стопанството

• Географски региони.

III. Оценявани компетентности:

• Характеризира отделните геосфери и процесите, протичащи в тях

• Разкрива закономерностите в географското разпространение на природните компоненти и връзките между тях

• Сравнява природните зони на Земята и оценява техния природноресурсен потенциал

• Изяснява глобалните проблеми, свързани с опазването и рационалното използване на природните ресурси и околната среда

• Идентифицира причините за различни природни рискове (земетресения, наводнения, свлачища и др.) и последиците от тях

• Обяснява геодемографските характеристики на населението в света

• Изразява отношение към демографския проблем и аргументира начините за неговото решаване

• Сравнява демографската ситуация в различните части на света

• Проследява възникването и развитието на селищата и промяната на функциите на градовете

• Представя развитието и териториалните особености на урбанизацията и проблемите, свързани с нея

• Представя съвременната политическа карта на света като резултат от глобалните политически процеси

• Разбира основните механизми на пазарната икономика; степенува по значимост факторите за развитие на световното стопанство

• Групира икономическите отрасли по сектори: първичен (добивен), вторичен (обработващ), третичен (обслужващ) и характеризира тяхната териториална структура

• Излага знания за глобалните проблеми на съвременността (суровинно-енергиен, екологичен, продоволствен и др.) и аргументира пътищата за тяхното решаване

• Обяснява принципите на международното сътрудничество и дейността на някои международни организации

• Обяснява ролята на историческите и географските фактори за различията в развитието на регионите

• Характеризира географските региони в света и прави изводи за техните специфични особености и проблеми

• Разкрива особеностите на стопанството на регионите на примера на избрани страни

• Характеризира избрани страни в регионите на основата на проблемно-страноведския подход

• Оценява ролята на географското положение и съвременните граници на България; проследява промените в териториалния й обхват

• Характеризира природните компоненти; разграничава природно-географските области в България и оценява техния природноресурсен потенциал

• Характеризира съвременната геодемографска ситуация и особеностите на урбанизацията в България

• Обяснява особеностите на прехода към пазарно стопанство; характеризира националното стопанство, стопанските сектори, отделните отрасли и дейности в тях

• Демонстрира знания за географските региони

• Анализира статистически таблици и графични материали с географско и икономическо съдържание и прави изводи

• Проучва и анализира различни видове документи и извлича информация от тях.

IV. Формат на изпита:

Държавният зрелостен изпит се състои от две части:

1. 38 задачи с максимален брой точки 70:

• тридесет тестови задачи от затворен тип с четири възможни отговора, от които само един е верен;

• шест тестови задачи със свободен отговор;

• две практически задачи – по една върху учебното съдържание от География на света и от География на България.

2. Писмена разработка върху учебното съдържание от География на България с максимален брой точки 30.

Общият максимален брой точки е 100.

V. Времетраене на изпита:

Изпитът е с продължителност четири астрономически часа.

Министър: С. Игнатов

10252