МИНИСТЕРСТВО НА ОБРАЗОВАНИЕТО, МЛАДЕЖТА И НАУКАТА
Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 2003 г. за учебно-изпитните програми за държавните зрелостни изпити (обн., ДВ, бр. 37 от 2003 г.; изм., бр. 47 от 2004 г., бр. 98 от 2006 г., бр. 74 от 2007 г., бр. 80 от 2008 г.)
Параграф единствен. Приложение № 14 към чл. 4, т. 14 се изменя така:
„Приложение № 14 към чл. 4, т. 14
Учебно-изпитна програма за държавен зрелостен изпит по география и икономика
I. Вид на изпита:
Изпитът е писмен и анонимен.
II. Учебно съдържание:
География на света
• Развитие и съвременна структура на географската наука
• Геосферен строеж на Земята
• Природни компоненти и комплекси на Земята
• Природни зони на Земята
• Природноресурсен потенциал на света
• Население в света
• Демографски проблем и демографска политика
• Демографски различия в света
• География на селищата
• Съвременна политическа карта на света. Политически системи
• География на световното стопанство
• География на световното стопанство – сектори и отрасли. Първичен сектор
• Вторичен сектор
• Третичен сектор
• Полюси на световното стопанство
• Глобални проблеми на съвременността – суровинен, екологичен, демографски, продоволствен. Природни рискове
• Световни и регионални организации
• Регионална география
• Географски региони в Европа, Азия и Америка
• Стопанско развитие на регионите и страните в тях
• Страни – типични представители на съответния регион
• Работа с информационни материали с географско и икономическо съдържание.
География на България
• Географско положение, територия и граници на България
• Природна среда
• Природногеографски области
• География на населението в България
• Държавно устройство и административно-териториално деление на България
• Национално стопанство: структура, фактори, показатели
• Първичен сектор
• Вторичен сектор
• Третичен сектор
• Териториална структура на стопанството
• Географски региони.
III. Оценявани компетентности:
• Характеризира отделните геосфери и процесите, протичащи в тях
• Разкрива закономерностите в географското разпространение на природните компоненти и връзките между тях
• Сравнява природните зони на Земята и оценява техния природноресурсен потенциал
• Изяснява глобалните проблеми, свързани с опазването и рационалното използване на природните ресурси и околната среда
• Идентифицира причините за различни природни рискове (земетресения, наводнения, свлачища и др.) и последиците от тях
• Обяснява геодемографските характеристики на населението в света
• Изразява отношение към демографския проблем и аргументира начините за неговото решаване
• Сравнява демографската ситуация в различните части на света
• Проследява възникването и развитието на селищата и промяната на функциите на градовете
• Представя развитието и териториалните особености на урбанизацията и проблемите, свързани с нея
• Представя съвременната политическа карта на света като резултат от глобалните политически процеси
• Разбира основните механизми на пазарната икономика; степенува по значимост факторите за развитие на световното стопанство
• Групира икономическите отрасли по сектори: първичен (добивен), вторичен (обработващ), третичен (обслужващ) и характеризира тяхната териториална структура
• Излага знания за глобалните проблеми на съвременността (суровинно-енергиен, екологичен, продоволствен и др.) и аргументира пътищата за тяхното решаване
• Обяснява принципите на международното сътрудничество и дейността на някои международни организации
• Обяснява ролята на историческите и географските фактори за различията в развитието на регионите
• Характеризира географските региони в света и прави изводи за техните специфични особености и проблеми
• Разкрива особеностите на стопанството на регионите на примера на избрани страни
• Характеризира избрани страни в регионите на основата на проблемно-страноведския подход
• Оценява ролята на географското положение и съвременните граници на България; проследява промените в териториалния й обхват
• Характеризира природните компоненти; разграничава природно-географските области в България и оценява техния природноресурсен потенциал
• Характеризира съвременната геодемографска ситуация и особеностите на урбанизацията в България
• Обяснява особеностите на прехода към пазарно стопанство; характеризира националното стопанство, стопанските сектори, отделните отрасли и дейности в тях
• Демонстрира знания за географските региони
• Анализира статистически таблици и графични материали с географско и икономическо съдържание и прави изводи
• Проучва и анализира различни видове документи и извлича информация от тях.
IV. Формат на изпита:
Държавният зрелостен изпит се състои от две части:
1. 38 задачи с максимален брой точки 70:
• тридесет тестови задачи от затворен тип с четири възможни отговора, от които само един е верен;
• шест тестови задачи със свободен отговор;
• две практически задачи – по една върху учебното съдържание от География на света и от География на България.
2. Писмена разработка върху учебното съдържание от География на България с максимален брой точки 30.
Общият максимален брой точки е 100.
V. Времетраене на изпита:
Изпитът е с продължителност четири астрономически часа.“
Министър: С. Игнатов
10252