ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 209 ОТ 19 ЮЛИ 2011 Г.
за изменение и допълнение на Устройствения правилник на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране и на нейната администрация, приет с Постановление № 122 на Министерския съвет от 2004 г. (обн., ДВ, бр. 52 от 2004 г.; изм. и доп., бр. 49 и 83 от 2005 г., бр. 48 от 2006 г., бр. 55 от 2008 г. и бр. 58 от 2010 г.)
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
§ 1. В чл. 2 ал. 3 се изменя така:
„(3) Комисията е колегиален орган и се състои от 7 членове, включително председател.“
§ 2. В чл. 10 се правят следните изменения:
1. В ал. 3 думите „от заместник-председател, а при отсъствие и на тримата“ и тирето след тях се заличават.
2. Алинея 4 се изменя така:
„(4) Председателят със заповед може да делегира свои правомощия на друг член на комисията, като определя неговите функции при спазване ограниченията на ЗЕ и ЗРВКУ.“
§ 3. Член 11 се изменя така:
„Чл. 11. Комисията огласява публично следваната политика и създадената практика по прилагането на своите актове и мотивите за тяхната промяна чрез средствата за масово осведомяване или чрез публикуване на интернет страницата си.“
§ 4. В чл. 13 ал. 1 се изменя така:
„(1) Администрацията на комисията е обща и специализирана и е организирана в дирекции и главна дирекция с териториални звена.“
§ 5. В чл. 14, ал. 3, т. 15 думата „чрез“ се заменя с „или от“.
§ 6. Член 19 се изменя така:
„Чл. 19. (1) Общата администрация подпомага технически дейността на комисията и на специализираната администрация и е организирана в дирекция „Административно и финансово-счетоводно обслужване“ и в дирекция „Информационно обслужване и човешки ресурси“.
(2) Дирекция „Административно и финансово-счетоводно обслужване“ осигурява:
1. административното обслужване на деловодната и архивната дейност в администрацията, като:
а) следи движението на документите в администрацията на комисията и спазването на сроковете, поставени в решенията на комисията и в заповедите и резолюциите на председателя;
б) осъществява деловодната дейност, систематизира и съхранява документите от текущия архив и води регистри за: входящата и изходящата кореспонденция; образуваните преписки и издадените по тях решения; договорите, по които страна е комисията;
в) подпомага информационно гражданите и представителите на юридическите лица във връзка с функциите на комисията;
г) съхранява преписките и архивните дела, осигурява тяхната обработка и предаването им в Държавния архив;
д) води технически регистрите по чл. 25, ал. 1 ЗЕ и чл. 6, ал. 1, т. 8 и 9 ЗРВКУ;
е) води регистър и предоставя информация по Закона за достъп до обществената информация;
2. финансовото и счетоводното обслужване на комисията в съответствие с вътрешните правила за функциониране на система за финансово управление и контрол, приети от комисията, като:
а) разработва бюджета, обосновава и изпълнява бюджетната и инвестиционната програма, отговаря за ресурсното осигуряване на дейността на комисията и изготвя анализи и справки по изпълнението на бюджета и целевите финансирания;
б) отчита изпълнението на бюджета съгласно Сметкоплана на бюджетните предприятия и Единната бюджетна класификация;
в) организира, разработва и съставя план за капиталовите разходи по бюджета и изготвя периодични анализи и справки за изпълнението по него;
г) изготвя ежемесечни, тримесечни и годишни счетоводни отчети;
д) изчислява конкретния размер на дължимите такси по ЗЕ и ЗРВКУ;
е) отговаря за събирането на дължимите такси, глоби и санкции по ЗЕ и ЗРВКУ;
ж) осъществява контрол по спазването на финансовата, бюджетната и платежната дисциплина съгласно системата за финансово управление и контрол;
з) осъществява контрол по изпълнението на финансовите задължения по лицензиите, такса „В и К“ регулиране и наказателните постановления;
и) следи и контролира финансирането и разплащанията по договорите, по които страна е комисията;
к) изготвя справки, свързани с работната заплата и осигурителните вноски за Националния осигурителен институт и Националния статистически институт;
3. стопанското обслужване на комисията, като:
а) отговаря за стопанисването и управлението на държавната собственост, предоставена на комисията;
б) организира и осъществява снабдяването, съхраняването, стопанисването и използването на материалите и материалните запаси и извършването на текущи ремонти;
в) организира транспортното обслужване на комисията, следи за опазването, съхраняването и изправността на ведомствения автомобилен транспорт и упражнява контрол върху експлоатационните разходи;
г) организира ведомствената охрана, пропускателния и противопожарния режим, както и чистотата в сградата на комисията;
д) организира и провежда процедурите по възлагане на обществени поръчки за нуждите на комисията;
е) организира дейността по изготвянето и съхраняването на досиетата на обществените поръчки;
ж) осъществява контрол по изпълнението на сключените договори.
(3) Дирекция „Информационно обслужване и човешки ресурси“ осигурява:
1. работата на комисията, като:
а) подготвя материалите за заседанията на комисията и обществените обсъждания и оформя технически приетите актове, изготвя и съхранява протоколите от заседанията, оригиналите на актовете на комисията и документите към тях;
б) подготвя работните съвещания на комисията и на работни групи и експертни комисии;
2. управлението и развитието на човешките ресурси, като:
а) изготвя документите, необходими за възникване, изменяне и прекратяване на служебните и трудовите правоотношения, води личните досиета на служителите в администрацията на комисията, съхранява служебните досиета и издава удостоверения и други документи, свързани с тях;
б) изготвя и актуализира длъжностно и поименно разписание на длъжностите в администрацията и предлага длъжностното разписание за утвърждаване от председателя на комисията; подпомага дейностите, свързани с подбора на персонала, заплащането на труда и атестирането на служителите;
в) методически подпомага изготвянето на длъжностните характеристики на държавните служители и на лицата, работещи по трудово правоотношение в администрацията, и ги предлага за утвърждаване;
г) изготвя статистически справки за движението на кадрите в комисията, които се изискват от действащото законодателство;
д) следи за прилагането на нормативните изисквания по осигуряване на безопасни и здравословни условия на труд;
е) предлага подходяща политика и стратегия по управлението и развитието на човешките ресурси и отговаря за прилагането й;
ж) организира и контролира дейностите, свързани с професионалната квалификация и преквалификация на служителите от администрацията, за нуждите на комисията, както и за нуждите на европейската интеграция;
3. информационно-технологичното обслужване, като:
а) инсталира и поддържа системното и специализираното програмно осигуряване, оказва системна помощ на служителите и обезпечава сигурността и конфиденциалността на данните в информационните системи на комисията;
б) организира и поддържа единна автоматизираната информационна система за управление на информационните потоци и автоматизиране на дейността на комисията и обезпечава надеждното й функциониране – локални мрежи, комуникационно оборудване, компютърна техника;
в) съгласува и осъществява автоматизирания обмен на данни с национални и ведомствени информационни системи и интеграцията в единната комуникационна инфраструктура на администрацията;
г) проучва и внедрява водещи информационни и комуникационни технологии;
д) изгражда и поддържа информационни фондове на комисията и организира дейността по използването им, включително автоматизираната база данни на регистрите по чл. 25, ал. 1 ЗЕ и чл. 6, ал. 1, т. 8 и 9 ЗРВКУ;
е) поддържа страницата на комисията в интернет и организира и отговаря за нейното актуализиране в техническо отношение;
4. връзките с обществеността, като:
а) информира обществеността за дейността на комисията съгласувано с председателя и членовете на комисията и осигурява издаването на информационния бюлетин и поддържането на Националната информационна система за В и К услугите;
б) предлага насоките на медийната политика на комисията и организира нейното изпълнение;
в) осъществява връзките с медиите, обществените организации и специализираните звена по медийната политика на другите ведомства;
5. осигурява международното сътрудничество на комисията, като:
а) обработва международната кореспонденция;
б) подготвя и координира плановете за международна дейност на комисията;
в) подготвя и организира участието на членовете на комисията и администрацията в международни мероприятия в страната и в чужбина;
г) координира подготовката и реализацията на програми и проекти с международно финансиране в областта на енергийното регулиране;
д) координира и подпомага изработването на официални позиции на комисията, свързани с въпросите на европейската интеграция.
(4) За изпълнението на дейностите по ал. 2, т. 2 отговаря и главният счетоводител на комисията.“
§ 7. Член 20 се изменя така:
„Чл. 20. Специализираната администрация подпомага комисията при осъществяване на правомощията й по ЗЕ и ЗРВКУ и е организирана в една главна дирекция и шест дирекции:
1. дирекция „Правна“;
2. дирекция „Икономически анализи и регулаторен одит“;
3. дирекция „Регулиране и контрол – Електроенергетика“;
4. дирекция „Регулиране и контрол – Топлоенергетика“;
5. дирекция „Регулиране и контрол – Природен газ“;
6. (нова – ДВ, бр. 49 от 2005 г.) дирекция „Регулиране и контрол – Водоснабдителни и канализационни услуги“;
7. Главна дирекция „Разглеждане на жалби и решаване на спорове“.“
§ 8. В чл. 21 се правят следните изменения:
1. Точка 19 се отменя.
2. Точка 20 се изменя така:
„20. съвместно с дирекция „Икономически анализи и регулаторен одит“ и дирекция „Регулиране и контрол – Водоснабдителни и канализационни услуги“ участва в изготвянето на становище на комисията за съответствието на проектите за концесионните договори и на другите договори за управление на В и К системите със ЗРВКУ и подзаконовите актове по прилагането му.“
§ 9. Член 22 се изменя така:
„Чл. 22. Дирекция „Икономически анализи и регулаторен одит“ осъществява дейностите по прилагане на икономическата политика на комисията и провеждането на регулаторен одит върху дейността на регулираните дружества, като:
1. извършва анализи и следи за поддържане на финансовите възможности на лицензиантите и В и К операторите на основата на периодичната финансова отчетност по единна методика;
2. изследва и анализира влиянието на цените и тарифите върху общите финансови показатели на енергийните предприятия и В и К операторите и на енергийния и В и К сектор като цяло;
3. извършва междусекторни анализи и сравнителен анализ на енергийните предприятия и В и К операторите;
4. участва при прегледа на представените от енергийните предприятия бизнес планове и подготвя становища относно връзката между текущото финансово състояние, предвидените инвестиции и финансово-икономическите резултати от тях през годините;
5. анализира финансовото състояние и степента на задлъжнялост на енергийното предприятие при искане за разрешаване на сделки по ЗЕ;
6. участва при изготвянето на финансово-икономическите аспекти от конкурсните документи и при оценяване на предложенията на кандидатите при провеждане на конкурс по чл. 46 ЗЕ;
7. участва при подготовката и анализа на прилагането на правилата за търговия с електрическа енергия и природен газ;
8. анализира и предлага въвеждането или изменението на методите за регулиране на цените по ЗЕ и по ЗРВКУ;
9. участва в разработването на икономическите аспекти от задължителните указания за ценообразуването по ЗЕ и по ЗРВКУ;
10. участва в подготовката на проекти на нормативни актове, правила и процедури, изготвя становища по актове, изпратени в комисията за съгласуване;
11. разработва методики за определяне на цените за регламентирания в ЗЕ достъп на преносните и разпределителните предприятия до уредби и съоръжения – собственост на потребители;
12. подготвя предложение за Тарифа на таксите, дължими съгласно ЗЕ;
13. съвместно с дирекция „Регулиране и контрол – Водоснабдителни и канализационни услуги“ подготвя предложение за Тарифа на таксите, дължими съгласно ЗРВКУ;
14. съвместно с дирекция „Правна“ и дирекция „Регулиране и контрол – Водоснабдителни и канализационни услуги“ участва в изготвянето на становище на комисията за съответствието на проектите за концесионните договори и на другите договори за управление на В и К системите със ЗРВКУ и подзаконовите актове по прилагането му;
15. оказва икономическа помощ на членовете на комисията, като дава мотивирани становища, съвети и справки по поставени въпроси;
16. участва при извършването на регулаторен преглед и изменение на цените, включително обобщава и подготвя икономическите мотиви по индивидуалните и общите административни актове на комисията;
17. извършва анализи и подготвя предложения за осъществяване на регулаторен одит върху дейността на регулираните дружества;
18. участва при разработването на подробни технико-икономически задания за провеждане на регулаторните одити на дружествата;
19. организира, координира и извършва регулаторните одити, като анализира резултатите от тях и при необходимост изготвя предложения за промяна на актове на комисията;
20. изготвя предложения за даване на задължителни предписания или на задължителни указания за отстраняването на установени при извършения регулаторен одит нарушения;
21. изготвя предложения за налагане на принудителни административни мерки и административни наказания;
22. чрез длъжностните лица, упълномощени от председателя, извършва регулаторен одит, съставя констативни протоколи и актове при констатирани нарушения.“
§ 10. В чл. 23 се правят следните изменения:
1. В основния текст думата „Електроенергетика“ се заменя с „Регулиране и контрол – Електроенергетика“.
2. В т. 3:
а) букви „д“ и „е“ се отменят;
б) букви „ж“ – „и“ стават съответно букви „д“ – „ж“.
§ 11. В чл. 24 се правят следните изменения:
1. В основния текст думата „Газоснабдяване“ се заменя с „Регулиране и контрол – Природен газ“.
2. В т. 3:
а) букви „г“ и „д“ се отменят;
б) букви „е“ – „з“ стават съответно букви „г“ – „е“.
§ 12. В чл. 25 се правят следните изменения:
1. В основния текст думата „Топлоенергетика“ се заменя с „Регулиране и контрол – Топлоенергетика“.
2. В т. 3:
а) букви „г“ и „д“ се отменят;
б) букви „е“ – „з“ стават съответно букви „г“ – „е“.
§ 13. В чл. 25а се правят следните изменения:
1. В основния текст думите „Главна дирекция „Водоснабдителни и канализационни услуги“ се заменят с „Дирекция „Регулиране и контрол – Водоснабдителни и канализационни услуги“.
2. В т. 1, буква „ж“ думите „и работа с потребителите“ се заменят с „и регулаторен одит“.
3. В т. 2:
а) букви „г“ и „д“ се отменят;
б) букви „е“ и „ж“ стават съответно букви „г“ и „д“;
в) буква „з“ става буква „е“ и в нея думите „и работа с потребителите“ се заменят с „и регулаторен одит“.
4. Точки 3 и 4 се отменят.
§ 14. Член 25б се изменя така:
„Чл. 25б. (1) Главна дирекция „Разглеждане на жалби и решаване на спорове“ подпомага комисията при осъществяване на функциите и задачите, предвидени в ЗЕ и ЗРВКУ, като:
1. извършва проверки по допустимостта и основателността на подадените жалби на потребители срещу лицензианти, на лицензианти срещу лицензианти, свързани с изпълнението на лицензионната дейност, на потребители срещу В и К оператори и между В и К оператори;
2. събира доказателства и данни по подадените жалби;
3. посещава обекти и лица и съставя протоколи от извършените проверки;
4. изготвя предложения за даване на задължителни предписания или за изготвяне на задължителни указания за отстраняването на установени при извършена проверка нарушения;
5. изготвя предложения за налагане на принудителни административни мерки и административни наказания;
6. изготвя доклад и проект на решение по спора и ги представя на председателя за внасяне за разглеждане от комисията;
7. длъжностни лица, когато са упълномощени от председателя, съставят констативни протоколи и актове при констатирани нарушения;
8. контролира изпълнението на решения на комисията по подадените жалби;
9. в случаите на обжалване по съдебен ред на решение на комисията комплектува преписката по жалбата с всички събрани в хода на административното производство доказателства и я изпраща на компетентния съд;
10. осъществява процесуално представителство в случаите на обжалване по съдебен ред на решение на комисията по подадени жалби;
11. създава и поддържа база данни за решенията по подадените жалби;
12. разработва единни стандарти за класификация на жалбите;
13. събира, обработва и анализира информация за работата по жалбите от лицензиантите и В и К операторите, предлага мерки за подобряване работата на лицензиантите и В и К операторите, както и прави предложения за даване на задължителни указания от комисията;
14. изготвя периодични отчети и годишен отчет за работата по жалбите.
(2) Към Главна дирекция „Разглеждане на жалби и решаване на спорове“ функционират териториални звена със седалище и териториален обхват, определени с решение на комисията.“
§ 15. В чл. 27, ал. 4, т. 3 след думите „са уведомили“ се добавя „председателя на“.
§ 16. В чл. 28 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2 след думата „обявява“ се добавя „датите за приемане на“.
2. Създава се ал. 6:
„(6) В случаите, когато се оповестява защитена по закон информация, заседанията на комисията по ал. 2 се провеждат при закрити врати, като на тях могат да присъстват само членовете на комисията и страните по съответното производство.“
§ 17. В чл. 29 се правят следните изменения:
1. В ал. 2 думите „служителите от администрацията на комисията“ се заменят с „директорите на дирекции“.
2. Алинея 4 се изменя така:
„(4) На закритите заседания на комисията присъстват членовете на комисията, главният секретар и директорите на дирекции. Комисията може да вземе решение на определени закрити заседания да присъстват и служители от администрацията.“
§ 18. В чл. 30 се правят следните изменения:
1. В ал. 3 думите „най-късно 3“ се заменят с „не по-късно от 2“.
2. В ал. 4 в края на изречение първо се поставя запетая и се добавя „а при необходимост – и приложения към него“.
§ 19. В чл. 31 се правят следните изменения:
1. В ал. 1 думата „седем“ се заменя с „четирима“.
2. Алинея 2 се изменя така:
„(2) В случаите по ал. 1 членовете на комисията трябва да бъдат уведомени за датата, часа и дневния ред на заседанието и да им се представят материалите за това заседание не по-късно от един работен ден преди деня на извънредното заседание.“
§ 20. В чл. 32 се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
„(1) Заседанията на комисията се откриват и провеждат в присъствието най-малко на петима от членовете на комисията, от които:
1. най-малко двама от членовете със стаж в енергетиката – при упражняване правомощия на комисията по Закона за енергетиката;
2. най-малко един от членовете със стаж в областта на водоснабдяването и канализацията – при упражняване правомощия на комисията по Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги.“
2. В ал. 2 думите „от заместник-председател, а при отсъствие и на заместник-председателите“ се заличават.
§ 21. В чл. 33 ал. 1 се изменя така:
„(1) Комисията приема решения с явно гласуване и с мнозинство повече от половината от всички членове на комисията.“
§ 22. В чл. 35 ал. 3 и 4 се изменят така:
„(3) Съобщаването на решение на комисията – индивидуален административен акт, се извършва по реда на чл. 61 АПК.
(4) Съобщаването на решение на комисията – общ административен акт, се извършва чрез публикуване на интернет страницата на комисията с изключение на актовете по чл. 13, ал. 8 от Закона за енергетиката.“
§ 23. В чл. 37, ал. 4 се създават т. 7 и 8:
„7. искане за налагане на принудителна административна мярка;
8. в случаи извън горепосочените при наличие на правна или фактическа сложност.“
§ 24. Член 38 се изменя така:
„Чл. 38. (1) Когато писменото заявление не е подписано и при съмнение дали съответният документ изхожда от посоченото в него лице, докладчикът по преписката изисква неговото потвърждение със собственоръчен или електронен подпис в тридневен срок от съобщението за това. При непотвърждаване в срок комисията прекратява производството.
(2) Ако заявлението не удовлетворява изисквания на закона или на подзаконовите нормативни актове по неговото прилагане, заявителят се уведомява да отстрани недостатъците в 7-дневен срок от съобщението за това с указание, че неотстраняването им ще предизвика прекратяване на производството.
(3) Срокът за произнасяне започва да тече от датата на отстраняване на нередовностите.
(4) Комисията прекратява производството по преписката, освен ако в закона е посочено друго, при наличието на някоя от следните хипотези:
1. при липса на компетентност на комисията да разгледа заявлението, като в този случай заявлението се препраща на компетентния по закон орган;
2. по искане на страната, по чиято инициатива то е започнало;
3. в случаите по ал. 1;
4. в случаите по ал. 2;
5. когато заявителят – физическо лице, е починал или търговецът е заличен;
6. когато заявителят няма правен интерес.
(5) За прекратяване на производството комисията съобщава на страните по реда на чл. 61 АПК.“
§ 25. В чл. 40 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинея 1 се изменя така:
„(1) Проучването приключва с писмен доклад на докладчика или докладчиците по преписката, подписан от съответните докладчици-директори и всички членове на работната група.“
2. Създават се нови ал. 2 – 4:
„(2) Докладът по преписката включва всички факти и обстоятелства, които са станали известни на членовете на работната група към датата на внасянето му за разглеждане от комисията. Докладът задължително съдържа експертни оценки, анализи и предложения за решаване на преписката.
(3) В случаите, в които някой от докладчиците или член на работна група има становище, което е различно от изложеното в доклада, то се представя като особено мнение – неразделна част от доклада.
(4) По преценка на докладчиците или по искане на комисията към доклада се прилагат всички необходими документи и справки, които допълнително обосновават предложенията, анализите и оценките, направени от членовете на работната група.“
3. Досегашната ал. 2 става ал. 5.
4. Досегашната ал. 3 става ал. 6 и в нея думите „не по-късно от“ се заменят с „най-малко“.
5. Досегашните ал. 4 и 5 стават съответно ал. 7 и 8.
§ 26. В чл. 42, ал. 4 след думата „срок“ се добавя „до“.
§ 27. В чл. 43 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2 думите „от лицата по“ се заменят с „от определения член на комисията по реда на“.
2. В ал. 3 се създава изречение трето:
„При нередовно уведомяване на някоя от страните заседанието се отлага.“
3. В ал. 4 думата „докладчика“ се заменя с „докладчиците“.
§ 28. В чл. 49 ал. 1 се изменя така:
„(1) Общественото обсъждане се открива от председателя на комисията, а в негово отсъствие – от друг член на комисията, определен по реда на чл. 32, ал. 2, който представя основните принципи, заложени в проекта.“
§ 29. В чл. 56, ал. 1 т. 5 и 6 се отменят.
§ 30. В чл. 63 думите „заместник-председателите“ се заличават.
§ 31. В чл. 64 се правят следните изменения:
1. В ал. 3 думите „или заместник-председателите“ се заличават.
2. В ал. 4 думите „заместник-председателите“ се заличават.
§ 32. В чл. 65, ал. 1 думите „заместник-председателите“ се заличават.
§ 33. Член 66 се изменя така:
„Чл. 66. Размерът на допълнително материално стимулиране на председателя, членовете на комисията и на служителите от администрацията се определя съгласно чл. 27, ал. 4 от Закона за енергетиката.“
§ 34. В чл. 67 се правят следните изменения:
1. В ал. 1:
а) в т. 1 думите „съгласувано с член на комисията“ се заличават;
б) в т. 2 думите „член на комисията“ се заменят с „председателя“.
2. В ал. 4 думите „заместник-председатели“ се заличават.
§ 35. В чл. 69, ал. 2 думите „заместник-председатели“ се заличават.
§ 36. В чл. 70, ал. 1 думите „заместник-председатели“ се заличават.
§ 37. Приложението към чл. 12, ал. 2 се изменя така:
„Приложение към чл. 12, ал. 2
Численост на персонала в организационните структури и административните звена на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране – 128 щатни бройки
Председател 1
Членове на комисията 6
Главен секретар 1
Вътрешен одитор 1
Служител по сигурността на информацията 1
Финансов контрольор 1
Обща администрация 21
в т.ч.:
дирекция „Административно и финансово-
счетоводно обслужване“ 11
дирекция „Информационно обслужване и
човешки ресурси“ 10
Специализирана администрация 96
в т.ч.:
Главна дирекция „Разглеждане на жалби
и решаване на спорове“ 21
дирекция „Правна“ 12
дирекция „Икономически анализи и
регулаторен одит“ 12
дирекция „Регулиране и контрол –
Електроенергетика“ 14
дирекция „Регулиране и контрол –
Топлоенергетика“ 9
дирекция „Регулиране и контрол –
Природен газ“ 12
дирекция „Регулиране и контрол – Водо-
снабдителни и канализационни услуги“ 16“.
Заключителна разпоредба
§ 38. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.
Министър-председател: Бойко Борисов
За главен секретар на Министерския съвет: Веселин Даков
8870