Комисия за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси
брой: 54, от дата 15.7.2011 г.   Официален раздел / МИНИСТЕРСТВА И ДРУГИ ВЕДОМСТВАстр.31


Правилник за организацията и дейността на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси

КОМИСИЯ ЗА ПРЕДОТВРАТЯВАНЕ И УСТАНОВЯВАНЕ НА КОНФЛИКТ НА ИНТЕРЕСИ

ПРАВИЛНИК

за организацията и дейността на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси

Глава първа

ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С този правилник се уреждат организацията и дейността на комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, наричана по-нататък „комисията“, както и структурата, организацията на работата, функциите и числеността на нейната администрация.

Чл. 2. (1) Комисията е специализиран, независим, постоянно действащ държавен орган за проверка и установяване на конфликт на интереси по отношение на лицата по чл. 3 ЗПУКИ.

(2) Комисията е юридическо лице със седалище София, първостепенен разпоредител с бюджетни кредити.

(3) Дейността на комисията се осъществява на принципите на законност, публичност, прозрачност и политически неутралитет.

Чл. 3. Дейността на комисията се подпомага от администрация.

Чл. 4. Председателят и членовете на комисията, служителите и експертите са длъжни добросъвестно да изпълняват своите задължения.

Глава втора

УСТРОЙСТВО, ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТА НА КОМИСИЯТА

Раздел I

Статут и правомощия на комисията

Чл. 5. Комисията е колегиален орган, който се състои от петима членове, включително председател, избрани и назначени по реда на чл. 22а ЗПУКИ. Мандатът на председателя и членовете на комисията е 5 години с право на не повече от 2 пълни последователни мандата.

Чл. 6. Членовете на комисията:

1. са равнопоставени;

2. осъществяват дейността си съобразно функциите, определени им от закона.

Чл. 7. Комисията:

1. осъществява законовите си правомощия съгласно чл. 26 – 31 ЗПУКИ;

2. води и поддържа регистрите по чл. 22и ЗПУКИ;

3. приема образци на декларации за конфликт на интереси и несъвместимост в съответствие с разпоредбите на ЗПУКИ с изключение на декларацията по чл. 12, т. 2 от закона;

4. утвърждава вътрешните правила за работа и инструкция за документооборота в комисията и нейната администрация;

5. приема вътрешни правила за организация на работната заплата;

6. приема правила/споразумения за взаимодействие с други държавни органи за постигане на целите на ЗПУКИ;

7. поддържа публично достъпна интернет страница;

8. изразява становища по проекти на нормативни актове за съответствието им със законодателството и принципите за предотвратяването и установяването на конфлик­та на интереси, както и дава препоръки за приемане, отменяне, изменение и допълнение на нормативни актове, имащи отношение към предотвратяването и установяването на конфликта на интереси;

9. изразява становище и предлага мерки за съответствие на българското законодателство, свързано с предотвратяването и установяването на конфликта на интереси, с правото на ЕС и международноправните актове;

10. осъществява и други правомощия, предвидени в закон и в този правилник.

Чл. 8. При осъществяване на своите правомощия комисията се произнася с решения.

Чл. 9. (1) Комисията ежегодно изготвя и до 31 март на следващата година предоставя на Народното събрание доклад за дейността си.

(2) Докладът се публикува на страницата на комисията в интернет.

Чл. 10. Председателят, членовете на комисията и служителите от нейната администрация са длъжни да не разгласяват информацията, представляваща служебна тайна.

Чл. 11. Публични изявления по въпроси, свързани с дейността на комисията, се правят от председателя или упълномощен от него член.

Чл. 12. (1) Членовете на комисията следва да отговарят на условията по чл. 22б ЗПУКИ.

(2) Времето, през което членовете на комисията изпълняват своите функции, се зачита за юридически стаж.

Раздел ІІ

Организация на работа на комисията

Чл. 13. Организацията на работа на комисията се осъществява съгласно разпоредбите на закона, на правилник и вътрешните правила, приети от нея.

Чл. 14. Комисията разглежда и решава въпросите от своята компетентност на заседания, свикани от председателя по негова инициатива или по писмено искане от друг член на комисията.

Чл. 15. (1) Заседанията на комисията се считат за редовни, ако на тях присъстват най-малко трима от членовете на комисията.

(2) Материалите по дневния ред на заседанията се предоставят на членовете на комисията от служител към кабинета на председателя не по-късно от два работни дни преди заседанията. По изключение този срок може да се променя.

(3) По решение на комисията с оглед фактическата или правна сложност на преписката в заседанията й може да участва служител от администрацията, който докладва пред комисията и не участва в гласуването.

(4) Заседанията на комисията се водят от председателя, а когато той отсъства – от определен от него член на комисията.

(5) Заседанията на комисията започват с установяване на необходимия кворум за приемане на решения.

(6) Комисията се произнася с решения, приети с явно гласуване, с мнозинство повече от половината от всички членове. Правата на отсъстващ член не могат да се делегират на друг член. Решенията по чл. 27 ЗПУКИ се приемат с тайно гласуване с единодушие. Решенията по чл. 27 ЗПУКИ се мотивират.

(7) Решенията на комисията се подписват от всички членове, участвали в гласуването. Неподписване на решение от член от комисията при спазване на необходимия кворум и мнозинство не се отразява на валидността на решението.

(8) Член на комисията, който не е съгласен с решението, го подписва с особено мнение. Особеното мнение се мотивира в срок от три работни дни от приемане на решението и се прилага към него.

(9) За заседанията на комисията се води стенографски протокол, в който се отразяват разискванията и гласуването на всеки от членовете на комисията. Протоколите от заседанията на комисията се изготвят най-късно до три дни след провеждане на заседанието и се подписват от членовете на комисията, присъствали на заседанието, и от стенограф.

Раздел IІІ

Дейност на комисията във връзка с производствата по предотвратяване и установяване на конфликт на интереси

Чл. 16. (1) Основанията за откриване на производство за установяване на конфликт на интереси са:

1. писмен сигнал, подаден до комисията;

2. решение на комисията;

3. писмено искане на лице, заемащо публична длъжност.

(2) Едно производство може да се образува въз основа на две основания по ал. 1, когато те имат идентичен предмет и страни.

Чл. 17. (1) Сигнали по чл. 24, ал. 1 и 2 ЗПУКИ се подават от физически и/или юридически лица. Към сигнала може да се прилагат писмени доказателства.

(2) Сигнали по чл. 24, ал. 3 ЗПУКИ се подават от органа по избора или назначаването или от съответната комисия по чл. 25, ал. 2, т. 1 и 3 ЗПУКИ незабавно след узнаване на съответния факт. Към сигнала се прилагат заверени копия от документите, относими към сигнала.

(3) Сигналът по ал. 1 и 2 се подава в писмена форма и съдържа:

1. трите имена и адрес, ЕГН, телефон, факс и електронен адрес, ако има такъв – за българските граждани;

2. трите имена и адрес, личния номер – за чужденец или гражданин на Европейския съюз, и адреса, заявен в съответната администрация, телефон, факс и електронен адрес, ако има такъв;

3. фирмата на търговеца или наименованието на юридическото лице, изписани и на български език, ЕИК, съответно БУЛСТАТ номер, седалището, последния посочен в съответния регистър адрес на управление и електронния му адрес, както и трите имена и ЕГН на лицето, което представлява юридическото лице;

4. наименование на органа по избора, назначаването или на съответната комисия по чл. 25, ал. 2, т. 1 и 3 ЗПУКИ, включително трите имена и ЕГН на лицето, подаващо сигнала;

5. имената на лицето, срещу което се подава сигналът, заеманата от него длъжност и месторабота;

6. данни за твърдяното нарушение, с които разполага лицето, подаващо сигнала;

7. дата и подпис.

Чл. 18. (1) Анонимни сигнали не се разглеждат.

(2) В случаите, при които физическо или юридическо лице подава сигнал под чуждо име, комисията сезира съответните органите.

Чл. 19. (1) Исканията на лица, заемащи публична длъжност, за установяване липсата или наличието на конфликт на интереси във връзка с изпълнение на правомощията или задълженията им по служба съдържат:

1. имената на лицето, заеманата от него длъжност и месторабота;

2. изложение на обстоятелствата, на които се основава искането;

3. дата и подпис.

(2) Към искането се представят писмени доказателства.

Чл. 20. (1) В случаите на чл. 20, ал. 1 ЗПУКИ комисията се произнася по жалби срещу писмени актове за отстраняване по конкретен повод от изпълнение на правомощия или на задължения по служба, които съдържат:

1. трите имена, ЕГН, актуален адрес и телефон на жалбоподателя;

2. означение на оспорения акт по чл. 20, ал. 1 ЗПУКИ;

3. описание на относими факти по случая;

4. искане за установяване наличие или липса на конфликт на интереси.

(2) Жалбите се подават от отстраненото лице до комисията, която изисква от съответния орган по избора или назначаване всички относими доказателства. Органът комплектува и изпраща преписката незабавно на комисията.

Раздел ІV

Председател и кабинет към председателя

Чл. 21. (1) Председателят на комисията:

1. представлява комисията или упълномощава друг член, който да я представлява;

2. организира и ръководи дейността;

3. определя дневния ред и свиква заседанията;

4. публикува решенията и докладите за дейността на комисията на страницата й в интернет;

5. внася в Народното събрание годишния доклад за дейността на комисията;

6. контролира и отговаря за изпълнението на бюджета;

7. контролира спазването на решенията на комисията;

8. обменя информация за целите на дейността на комисията със съответните органи в други държави и с международни организации; взема отношение по международни актове и международни договори, касаещи дейността на комисията, които са в сила за Република България;

9. утвърждава щатното разписание и длъжностните характеристики на служителите в администрацията;

10. сключва, изменя и прекратява трудовите договори със служителите от администрацията; издава актове по смисъла на Закона за държавния служител;

11. сключва и прекратява гражданските договори с външни експерти;

12. командирова членовете на комисията, служителите от администрацията и външните експерти в страната и в чужбина;

13. възлага изработването на становища по законопроекти и по проекти за подзаконови нормативни актове, изготвени от органите на властта;

14. информира обществеността за дейността на комисията чрез средствата за масово осведомяване;

15. издава наказателни постановления за налагане на административни наказания, предвидени в глава девета ЗПУКИ.

(2) Правилата за командироване и отчитане на председателя се определят с решение на комисията.

Чл. 22. Кабинетът към председателя го подпомага при изпълнение на функциите му, предвидени в закона и в този правилник, като:

1. подготвя и организира срещи на комисията, свързани с изпълнение на правомощията й;

2. подготвя заседанията и изготвя проект на дневен ред;

3. следи за изпълнение на разпорежданията на председателя и сроковете за тяхното изпълнение.

Раздел V

Дирекция „Правна“

Чл. 23. Дирекция „Правна“ е на пряко подчинение на председателя на комисията, ръководи се от директор и осигурява юридическото обслужване на комисията, като осъществява следните функции:

1. правно-нормативно обслужване и осъществяване на процесуално представителство на комисията;

2. подготвя заповеди в изпълнение на разпореждания на председателя на комисията;

3. обработва преписките и подготвя проекти на индивидуални административни актове и актове по реализирането на административно-наказателна отговорност по ЗПУКИ заедно с мотивите към тях;

4. извършва проверки и събира информация за наличие на несъвместимост и конфликт на интереси по глави втора, трета, четвърта и пета ЗПУКИ;

5. поддържа регистрите по чл. 22и ЗПУКИ.

6. следи за законосъобразността на процедурите по възлагането на обществените поръчки в комисията;

7. осъществява взаимодействието на комисията със съответните органи на други държави;

8. организира сътрудничеството на комисията с международни организации;

9. събира, обработва, анализира и предоставя информация за двустранното и многостранното сътрудничество на комисията;

10. съвместно с други служби извършва подготовка, анализ и оценка на международните споразумения от името на комисията и предлага сключването им;

11. съгласува международната дейност на комисията с други държавни органи;

12. извършва и други дейности, възложени й от комисията и/или председателя.

Глава трета

СТРУКТУРА И ФУНКЦИИ НА АДМИНИСТРАЦИЯТА

Чл. 24. (1) Численият състав на комисията и нейната администрация е 25 души съгласно приложението.

(2) Дейността на комисията се осъществява с помощта на главен секретар, на администрация, която е организирана във функционални дирекции, вътрешен одитор и финансов контрольор. По решение на комисията могат да се създават, преобразуват и закриват отдели и сектори в рамките на дирекциите.

Раздел I

Главен секретар

Чл. 25. (1) Главният секретар се назначава от председателя на комисията и се отчита за дейността си пред комисията. Главен секретар може да бъде само лице с висше икономическо или юридическо образование.

(2) Главният секретар ръководи административното осигуряване на комисията, като:

1. организира и координира задачите между отделните звена на администрацията;

2. организира и координира дейността между различните звена и комисията;

3. докладва на председателя и комисията постъпилите жалби и сигнали;

4. обезпечава работата в отделните звена на комисията;

5. организира и отговаря за управлението на ползваните за административни нужди недвижими имоти и движими вещи, предоставени на комисията;

6. изпълнява и други задачи, възложени му от комисията и председателя.

(3) При отсъствие на главния секретар той се замества от лице от администрацията, определено от председателя.

Раздел ІІ

Финансов контрольор и вътрешен одитор

Чл. 26. (1) Финансовият контрольор се назначава съгласно Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор (ЗФУКПС) и е на пряко подчинение на председателя на комисията.

(2) Финансовият контрольор осъществява предварителен контрол за законосъобразност съгласно чл. 13, ал. 3, т. 5 ЗФУКПС.

Чл. 27. Финансовият контрольор осъществява своята дейност съгласно ЗФУКПС по ред, определен от председателя на комисията, в съответствие с указанията на министъра на финансите.

Чл. 28. (1) Вътрешният одитор е на пряко подчинение на председателя на комисията и осъществява вътрешен одит по Закона за вътрешния одит в публичния сектор.

(2) Вътрешният одитор осъществява дейността по вътрешен одит на всички структури, програми, дейности и процеси в комисията и нейната администрация в съответствие с чл. 13 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор.

(3) Вътрешният одитор докладва директно на председателя на комисията.

(4) Вътрешният одитор:

1. планира, извършва и докладва дейността по вътрешен одит в съответствие с изискванията на Закона за вътрешния одит в публичния сектор, стандартите за вътрешен одит, Етичния кодекс на вътрешните одитори, статута на вътрешния одит и утвърдената от министъра на финансите методология за вътрешен одит в публичния сектор;

2. изготвя на базата на оценка на риска тригодишен стратегически план и годишен план за дейността си, които се утвърждават от председателя;

3. изготвя одитен план за всеки одитен ангажимент, който съдържа обхват, цели, времетраене и разпределение на ресурсите за изпълнение на ангажимента, одитния подход и техники, вида и обема на проверките;

4. дава на председателя независима и обективна оценка за състоянието на одитираните системи за финансово управление и контрол;

5. оценява процесите за идентифициране, оценяване и управление на риска, въведени от председателя;

6. проверява и оценява: съответствието на дейностите със законодателството, вътрешните актове и договори; надеждността и всеобхватността на финансовата и оперативната информация; създадената организация по опазване на активите и информацията; ефективността, ефикасността и икономичността на дейностите; изпълнението на задачите, договорите, поетите ангажименти и постигането на целите;

7. консултира председателя по негово искане, като дава съвети, мнения, провежда обучения и др. с цел да се подобрят процесите на управление на риска и контролът, без да поема управленска отговорност за това;

8. докладва и обсъжда с председателя на комисията и с ръководителите на структурите, чиято дейност е одитирана, резултатите от всеки извършен одитен ангажимент и представя одитен доклад;

9. дава препоръки в одитните доклади за подобряване на адекватността и ефективността на системите за финансово управление и контрол, подпомага председателя при изготвянето на план за действие и извършва проверки за проследяване изпълнението на препоръките;

10. изготвя и представя на председателя на комисията годишен доклад за дейността по вътрешен одит в съответствие с чл. 40 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор.

Раздел IІІ

Дирекция „Финансово-стопански дейности и административно обслужване“

Чл. 29. Дирекция „Финансово-стопански дейности и административно обслужване“ подпомага технически дейността на комисията и на дирекция „Правна“.

Чл. 30. Дирекция „Финансово-стопански дейности и административно обслужване“ се ръководи от директор и е на пряко подчинение на главния секретар, като:

1. отговаря за организацията на финансовата дейност, вътрешнофинансовия контрол, счетоводството и отчетността в комисията в съответствие с разпоредбите на закона;

2. организира отчитането на приходите и разходите на комисията по единната бюджетна класификация в съответствие с определения бюджет;

3. изготвя годишен проект за разпределение на бюджета на комисията;

4. съставя месечни и годишни отчети за изпълнение бюджета на комисията;

5. изготвя ежемесечни оборотни ведомости, както и годишния счетоводен баланс;

6. изготвя месечни ведомости за заплатите на служителите;

7. отговаря за ремонтните работи на сградата на комисията, както и за поддържането, застраховането и съхранението на материалната база;

8. организира транспортното обслужване, регистрира и застрахова превозните средства на комисията, поддръжка, ремонт и прегледи;

9. приема, съхранява и предоставя на членовете на комисията данни за материалите, постъпили във и от звената на администрацията, съобразно вътрешните правила за дейността на комисията;

10. подготвя справки за държавни органи.

11. подпомага комисията при управлението на човешките ресурси;

12. организира провеждането на кадровия процес в съответствие с устройството и управлението на администрацията на комисията;

13. осъществява централизирано методическо ръководство по подбора, изучаването и развитието на служителите;

14. планира и организира професионалната подготовка на служителите;

15. разработва и предлага за утвърждаване проекти на структурата, щата и поименното щатно разписание;

16. изготвя договори и заповеди във връзка с възникването, изменението и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения;

17. разработва и предлага за утвърждаване методика за атестиране;

18. организира и подпомага процеса по атестиране;

19. образува, води и съхранява служебните досиета на служителите в комисията;

20. разглежда жалби и молби на служители по кадрови въпроси и изготвя предложения за решаването им;

21. организира процедури по възлагане на обществени поръчки и изготвя необходимата документация;

22. издава удостоверителни документи;

23. организира и поддържа деловодната система и архива на комисията съобразно вътрешните правила за дейността на комисията;

24. изгражда информационната и системната среда, необходими за функционирането на създадените автоматизирани информационни фондове;

25. осъществява взаимодействието с автоматизираните информационни системи на други държавни органи и институции;

26. изготвя проекти на вътрешноведомствени актове на комисията в областта на информационно-аналитичната дейност и компютърните информационни технологии;

27. организира и контролира служебната кореспонденция на комисията, както и изпълнението на нормативните изисквания за работа с документи и други информационни носители на класифицирана информация;

28. изгражда, поддържа и актуализира страницата на комисията в интернет.

Глава четвърта

ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА

Чл. 31. (1) Главният секретар, директорът на „Финансово-стопански дейности и административно обслужване“ и директорът на дирекция „Правна“ ръководят, организират, контролират, координират, отчитат и носят отговорност за дейността на администрацията и за изпълнението на задачите на съответните дирекции.

(2) Лицата по ал. 1:

1. докладват на председателя на комисията или на комисията въпросите, включени във функциите им;

2. участват в съвещания и заседания на комисията при условията, предвидени в този правилник и във вътрешните правила за работа;

3. насочват и подписват документи по въпроси, включени във функциите на ръководените от тях дирекции, съгласно предоставените им правомощия;

4. разпределят задълженията, работата и преписките между служителите в дирекциите и контролират движението на преписките;

5. в рамките на утвърдения от комисията числен състав и бюджетни средства определят конкретните задачи и функционалните връзки на звената в дирекциите;

6. изготвят проекта на годишния бюджет на съответната дирекция и отчета на неговото изпълнение и ги представят на председателя на комисията;

7. упражняват контрол и осъществяват организация по спазването на вътрешните актове на комисията.

(3) Лицата по ал. 1 представят в срок до 31 януари на текущата година отчет за работата на съответната дирекция за преходната година.

(4) Лицата по ал. 1 изпълняват и други задачи, възложени им от комисията или нейния председател в кръга на дейността им.

Чл. 32. Служителите на комисията изпълняват възложените им задачи и отговарят пред прекия си ръководител за изпълнението на работата съобразно длъжностните си характеристики.

Чл. 33. Председателят, членовете и служителите на комисията са длъжни да не разгласяват обстоятелства и факти, станали им известни при или по повод изпълнение на служебните им задължения.

Чл. 34. (1) При изпълнение на своята дейност комисията изисква и получава информация от органите на държавна власт, органите на местно самоуправление, другите институции, както и от юридическите и физическите лица.

(2) При осъществяване на правомощията си членовете на комисията и служителите в администрацията й удостоверяват това си качество със служебна карта. Видът на служебната карта се определя от председателя на комисията.

(3) Пропускателният режим, противопожарната охрана и другите специфични разпоредби, свързани с организацията на работа на администрацията на комисията, се определят със заповед на председателя на комисията.

Чл. 35. Редът за образуване, разпределяне и ползване на средствата за работната заплата, на допълнителните трудови възнаграждения и допълнителното материално стимулиране на комисията и на нейната администрация се определя с вътрешни правила за организация на работната заплата, които се приемат с решение на комисията.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

Параграф единствен. Правилникът е приет на основание чл. 22а, ал. 5 ЗПУКИ от Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси.

Председател: Ф. Златанов

Приложение към чл. 24, ал. 1

Численост на персонала в Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси – 25 щатни бройки

Обща численост на администрацията,

в това число:

 

25

1. Председател

1

1.1. Членове

4

2. Главен секретар

1

3. Вътрешен одитор

1

4. Обща администрация, обособена в дирекция „Финансово-стопански дейности и административно обслужване“

8

5. Специализирана администрация, обособена в дирекция „Правна“

10

 

8121