КОМИСИЯ ЗА УСТАНОВЯВАНЕ НА ИМУЩЕСТВО, ПРИДОБИТО ОТ ПРЕСТЪПНА ДЕЙНОСТ
ПРАВИЛНИК
за изменение и допълнение на Правилника за устройството и дейността на КУИППД (обн., ДВ, бр. 43 от 2008 г.; изм., бр. 47 от 2008 г. и бр. 83 от 2009 г.)
§ 1. Член 17 се изменя така:
„Чл. 17. Кабинетът към председателя се състои от началник-кабинет, трима експерти и двама секретар-стенографи. Кабинетът към председателя го подпомага при изпълнение на функциите му по чл. 16, като:
1. подготвя и организира срещи на комисията, свързани с изпълнение на правомощията й;
2. подготвя заседанията и изготвя проект на дневен ред;
3. следи за изпълнение на разпорежданията на председателя и сроковете за тяхното изпълнение;
4. подпомага председателя със становища при осъществяване на правомощията му;
5. участва във вътрешни ведомствени работни групи;
6. организира и осъществява взаимодействието на комисията с международни организации;
7. разработва проекти от името на КУИППД, с които участва в междуведомствени програми;
8. предава съгласуваните препис-извлечения в отдел „Информационни фондове“;
9. стенографира, възпроизвежда текстово и организира разпечатването и размножаването на протоколи и препис-извлечения от заседания на комисията;
10. съхранява стенограмите от заседанията;
11. придвижва за съгласуване изготвените протоколи от заседания;
12. предава по съответния ред съгласуваните протоколи в регистратура „класифицирана информация“;
13. извършва и други задачи, възложени му от председателя.“
§ 2. Създава се чл. 17а:
„Чл. 17а. Отдел „Методология, анализ и отчет“ е на пряко подчинение на председателя на комисията и го подпомага при изпълнението на функциите му по чл. 16, като:
1. изготвя методически модели по повод дейността на комисията и ги представя за одобрение от комисията;
2. събира, обработва, систематизира, обобщава и анализира информация във връзка с установяването на имущество, придобито от престъпна дейност;
3. събира, обработва, анализира и предоставя информация за международното сътрудничество на комисията;
4. предоставя информация на председателя по движението на преписките и образуваните производства по установяване, обезпечаване и отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност;
5. дава методически насоки на териториалните дирекции, свързани с дейността им по установяване, обезпечаване и отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност;
6. анализира резултатите от прилагането на нормативните актове и прави предложения пред комисията за усъвършенстването им или за вземане на мерки за правилното им прилагане;
7. организира провеждането на семинари и обучения;
8. на всяко шестмесечие изисква и предоставя справки на други държавни органи;
9. изпълнява и други задачи, възложени му от председателя.“
§ 3. В чл. 19 ал. 1 и 2 се изменят така:
„(1) Численият състав на комисията и нейната администрация е 255 души.
(2) Дейността на комисията се осъществява с помощта на главен секретар, обща и специализирана администрация, която е организирана във функционална и териториални дирекции, кабинет към председателя, отдел „Методология, анализ и отчет“, вътрешен финансов контрольор, сектор „Вътрешен одит“, сектор „Инспекторат“ и служител по сигурността на информацията.“
§ 4. В чл. 20 се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
„(1) Главният секретар се назначава от председателя и е на негово пряко подчинение, като за дейността си се отчита пред комисията. Главен секретар може да бъде само лице с висше икономическо или юридическо образование и с 9 години стаж по специалността.“
2. В алинея 2 т. 6 се изменя така:
„6. изпълнява и други задачи, възложени му от председателя.“
§ 5. В заглавието на раздел II „Звено за вътрешен одит“ думата „звено“ се заменя с думата „сектор“.
§ 6. В чл. 20а се правят следните изменения:
1. Алинея 1 се изменя така:
„(1) Вътрешният одит се осъществява от сектор за вътрешен одит, състоящ се от ръководител и вътрешни одитори, които са на пряко подчинение на председателя на КУИППД и са нейни служители. Секторът за вътрешен одит осъществява вътрешен одит на КУИППД по реда на Закона за вътрешния одит в публичния сектор.“
2. В ал. 2 се правят следните изменения и допълнения:
а) точка 3 се отменя;
б) създава се т. 7:
„7. представя за сведение изготвените доклади пред комисията.“
§ 7. В глава трета раздел IV „Дирекция „Правна“ се отменя.
§ 8. В глава трета, раздел IVа навсякъде думата „звено“ се заменя с думата „сектор“.
§ 9. В чл. 21 ал. 2 се изменя така:
„(2) Общата администрация е организирана в следните дирекции:
1. „Административно-правно обслужване и финанси“;
2. „Информационни фондове и управление на собствеността“.“
§ 10. В чл. 22 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинеи 1 и 2 се изменят така:
„(1) Дирекция „Административно-правно обслужване и финанси“ е на пряко подчинение на главния секретар и се състои от три отдела: отдел „Правен“, отдел „Човешки ресурси“ и отдел „Финансово-счетоводен“.
(2) Отдел „Правен“:
1. осъществява правно-нормативно обслужване и процесуално представителство на юридическото лице КУИППД;
2. подготвя заповеди в изпълнение на разпореждания на председателя на комисията;
3. отговаря за законосъобразността на вътрешноадминистративните актове и предлага мерки за предотвратяване на нарушенията;
4. изготвя отговори по постъпили сигнали от физически и юридически лица;
5. изготвя становища по докладни записки на ФД и ТД по въпроси, касаещи дейността им;
6. изготвя официални писма от името на председателя до държавни и общински органи;
7. изготвя проекти на решения за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация;
8. участва в работни групи във връзка с изготвянето, изменението и допълнението на вътрешноадминистративни актове;
9. съвместно с други служби извършва подготовката, анализа и оценката на международните споразумения от името на комисията и предлага сключването им;
10. съгласува международната дейност на комисията с други държавни органи;
11. организира процедури по възлагане на обществени поръчки.“
2. Създават се ал. 3 и 4:
„(3) Отдел „Човешки ресурси“:
1. извършва дейност по управление на човешките ресурси;
2. организира провеждането на кадровия процес в съответствие с устройството и управлението на администрацията на комисията;
3. осъществява централизирано методическо ръководство по подбора, развитието и обучението на служителите;
4. планира и организира повишаване на квалификацията на служителите;
5. разработва и предлага за утвърждаване проекти на структурата, длъжностно и поименно щатно разписание;
6. изготвя договори и заповеди във връзка с възникването, изменението и прекратяването на трудовите правоотношения;
7. разработва и предлага за утвърждаване методика за атестиране на служителите;
8. образува, води и съхранява служебните досиета на служителите в комисията;
9. разглежда заявления на служители по кадрови въпроси и изготвя предложения по тях;
10. издава удостоверителни документи;
11. разглежда жалби и молби на служители по кадрови въпроси и изготвя предложения за решаването им;
12. поддържа и актуализира съществуващите база данни и регистри, свързани с управление на човешките ресурси и на незаетите длъжности.
(4) Отдел „Финансово-счетоводен“:
1. съставя консолидиран проект на бюджет и тригодишна бюджетна прогноза на комисията по Единната бюджетна класификация;
2. изготвя месечното разпределение на бюджета по икономически елементи на Единната бюджетна класификация;
3. разработва методология на счетоводната и финансовата политика на комисията по Закона за счетоводството и нормативните актове по бюджетната политика;
4. организира и осъществява счетоводната отчетност по Единната бюджетна класификация и по счетоводни сметки в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството, Сметкоплана на бюджетните предприятия и приложимите счетоводни стандарти;
5. осъществява дейностите по разпределянето, контрола и анализа за разходването на средствата от ТД;
6. съставя касови отчети за изпълнението на бюджета, организира, координира, обобщава и изготвя финансов отчет и оборотни ведомости за всеки отчетен период;
7. анализира и администрира разходите, извършвани от комисията;
8. контролира плащанията по сключените договори;
9. осигурява съхранението на счетоводните документи съгласно изискванията на Закона за счетоводството и вътрешните правила и инструкции;
10. изготвя и съхранява месечните ведомости за работните заплати и извършва плащанията по тях;
11. издава удостоверение за осигурителен доход въз основа на ведомостите на комисията;
12. организира и извършва в установените срокове годишните инвентаризации;
13. изготвя справки за държавни органи.“
§ 11. В чл. 23 се правят следните изменения:
1. Алинеи 1, 2 и 3 се изменят така:
„(1) Дирекция „Информационни фондове и управление на собствеността“ е на пряко подчинение на главния секретар и се състои от два отдела: отдел „Информационни фондове“ и отдел „Управление на собствеността“.
(2) Отдел „Информационни фондове“:
1. организира и поддържа деловодната система и архива на комисията съобразно действащата нормативна уредба;
2. изгражда информационната и системната среда, необходими за функционирането на създадените автоматизирани информационни фондове;
3. осъществява взаимодействието с автоматизираните информационни системи на други държавни органи и институции;
4. изготвя проекти на вътрешноведомствени актове на комисията в областта на информационно-аналитичната дейност и компютърните информационни технологии;
5. организира и контролира служебната кореспонденция на комисията, както и изпълнението на нормативните изисквания за работа с документи и други информационни носители на класифицирана информация;
6. изгражда, поддържа и актуализира страницата на комисията в интернет;
7. контролира законосъобразността на достъпа на комисията до информационните фондове на други държавни органи съгласно сключените споразумения;
8. изготвя становища по докладни записки на ТД по въпроси, касаещи дейността й;
9. участва в работни групи във връзка с изготвянето, изменението и допълнението на вътрешноадминистративни актове.
(3) Отдел „Управление на собствеността“:
1. организира, отговаря и осъществява контрол за правилното, законосъобразното и ефективното ползване и управление, поддръжката и ремонта на недвижимите имоти и движимите вещи, предоставени на комисията, включително застраховането им съгласно действащото законодателство;
2. приема, съхранява и води отчетност за материалите, предоставени на администрацията;
3. подготвя справки за държавни органи.“
2. Създават се ал. 4, 5, 6 и 7:
„(4) Служителят по сигурността на информацията се назначава на основание чл. 20, ал. 2 ЗЗКИ и е на пряко подчинение на председателя на комисията съгласно изискванията по чл. 20, ал. 4 ЗЗКИ.
(5) Завеждащият регистратура класифицирана информация е на пряко подчинение на служителя по сигурността на информацията.
(6) Служителят по сигурността на информацията:
1. ръководи регистратура и архив за класифицирана информация, изпълнява възложените му със Закона за защита на класифицираната информация задачи и отговаря за надлежното създаване, обработване, съхраняване и предаване на класифицираната информация;
2. участва съвместно с отдел „Методология, анализ и отчет“ в събирането, обработката, систематизирането и анализирането на информацията, която постъпва в комисията във връзка с дейността й.
(7) В изпълнение на възложените му със Закона за защита на класифицираната информация задачи служителят по сигурността на информацията:
1. следи за спазването на изискванията на Закона за защита на класифицираната информация;
2. прилага правилата относно видовете защита на класифицираната информация;
3. разработва план за охрана чрез физически и технически средства и следи за изпълнението му;
4. извършва периодични проверки на отчетността и движението на материалите и документите, съдържащи класифицирана информация;
5. осъществява процедурата по обикновеното проучване по чл. 47 от Закона за защита на класифицираната информация и води регистър на проучените лица;
6. следи за правилното определяне на нивото на класификация на информацията в комисията;
7. организира и провежда обучението на служителите в комисията в областта на защитата на класифицираната информация;
8. изпълнява и други задачи, произтичащи от нормативни актове, регламентиращи защитата на класифицираната информация.“
§ 12. В чл. 26 ал. 1 и 2 се изменят така:
„(1) Специализираната администрация е организирана във функционална и териториални дирекции.
(2) Главният секретар, началник-кабинетът, експертите – юристи и икономисти, към кабинета на председателя, вътрешният финансов контрольор, ръководителят и инспекторите в сектор „Инспекторат“, началник-отдел и инспекторите в отдел „Методология, анализ и отчет“, ръководителят и вътрешните одитори на сектор „Одит“, директорът, началник-отдел „Правен“, началник-отдел „Финансово-счетоводен“, инспекторите юристи и счетоводителите в дирекция „Административно-правно обслужване и финанси“, директорът на дирекция „Информационни фондове и управление на собствеността“, директорът и инспекторите в дирекция „Установяване, обезпечаване и отнемане на имущество“, директорите и инспекторите в териториалните дирекции могат да бъдат само лица с висше икономическо или юридическо образование. Времето, през което изпълняват своите функции, се зачита за стаж по специалността им.“
§ 13. Член 27 се изменя така:
„Чл. 27. Функционална дирекция „Установяване, обезпечаване и отнемане“ е на пряко подчинение на главния секретар. Тя подпомага и координира дейността и взаимодействието на териториалните дирекции, като:
1. подготвя, изготвя становища и докладва пред комисията, съвместно с директорите на териториалните дирекции, проекторешенията по внесените доклади за образуване на производството за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност; за налагане на обезпечителни мерки и за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито от престъпна дейност;
2. участва при изготвяне на правни становища относно постъпили жалби от проверяваните лица по чл. 24 ЗОПДИППД;
3. координира дейността по извършване на оценка на стойността на установеното имущество с оглед критериите на § 1, т. 2 ЗОПДИППД;
4. установява имущество със значителна стойност в чужбина, придобито от престъпна дейност, извършена на територията на Република България;
5. установява имущество със значителна стойност, придобито от престъпна дейност, извършена в чужбина, която не попада под наказателната юрисдикция на Република България;
6. установява имущество, придобито от престъпна дейност, когато то се намира на територията на Република България и е отправено искане от компетентните органи на друга държава, когато това е предвидено в международен договор, по който Република България е страна;
7. осъществява съвместно с териториалните дирекции процесуалното представителство на комисията пред компетентните съдилища в производството по обезпечение и отнемане на имуществото, придобито от престъпна дейност, и исканията до съда по чл. 23, ал. 5 ЗОПДИППД и пред други държавни институции;
8. сезира и координира действията на комисията с изпълнителния директор на Националната агенция за приходите в случаите по чл. 31 ЗОПДИППД, като в тези случаи съхранява събраните в производството по закона доказателства и при необходимост участва в съвместни действия с органите на Министерството на финансите;
9. участва в работни групи във връзка с изготвянето, изменението и допълнението на вътрешноадминистративни актове.“
§ 14. Член 28 се отменя.
§ 15. Член 29 се отменя.
§ 16. Член 30 се отменя.
§ 17. Член 32 се изменя така:
„Чл. 32. Комисията има териториални звена – дирекции (ТД) с териториални бюра (ТБ) към тях, които са с райони на действие по области, както следва:
1. ТД – София;
2. ТД – Благоевград, с ТБ Перник;
3. ТД – Бургас, с ТБ – Сливен;
4. ТД – Варна, с ТБ – Силистра;
5. ТД – Видин, с ТБ – Враца;
6. ТД – Велико Търново, с ТБ – Габрово;
7. ТД – Ловеч, с ТБ – Плевен;
8. ТД – Пловдив, с ТБ – Пазарджик;
9. ТД – Русе;
10. ТД – Хасково, с ТБ – Стара Загора.“
§ 18. Член 33 се изменя така:
„Чл. 33. Териториалните дирекции:
1. извършват проверки на имуществото на лица, за които са налице условията по чл. 3 ЗОПДИППД за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност;
2. събират и съхраняват доказателства за установяване на произхода и местонахождението на имуществото, за което има данни, че е придобито пряко или косвено от престъпна дейност;
3. изискват съдействие и сведения от всички държавни и общински органи във връзка с проверяваното лице или имущество;
4. изискват и съхраняват предоставените от проверяваните физически лица и лицата, които представляват, управляват или контролират юридическите лица, декларации по чл. 17 ЗОПДИППД;
5. осъществяват процесуалното представителство на комисията пред компетентните съдилища във връзка с производството по налагането на обезпечителни мерки и/или отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност, и исканията до съда по чл. 23, ал. 5 ЗОПДИППД и пред други държавни институции;
6. подготвят и представят пред комисията доклади за образуване на производство, за налагане на обезпечителни мерки, мотивирани заключения за отнемане на имущество или за прекратяване на образувано производство, като представят пред комисията всички събрани от тях по реда на ЗОПДИППД доказателства;
7. извършват съвместни действия с органите на Държавна агенция „Национална сигурност“, Министерството на вътрешните работи, прокуратурата, следствието, Министерството на финансите и др. по повод дейността им;
8. на основание чл. 19 ЗОПДИППД отправят искания до съда за разкриването на банковата тайна по чл. 62, ал. 6, т. 4 от Закона за кредитните институции и тайната по чл. 35, ал. 1 от Закона за пазарите на финансови инструменти и чл. 133 от Закона за публичното предлагане на ценни книжа, когато това е необходимо за целите на дейността на комисията;
9. отправят искания до комисията за еднократно удължаване на срока на извършваната проверка по реда на чл. 15, ал. 2 ЗОПДИППД;
10. осъществяват и други функции, регламентирани с нормативни актове или възложени от комисията.“
§ 19. В заключителните разпоредби се създава § 3:
„§ 3. Правилникът за изменение и допълнение на Правилника за устройството и дейността на КУИППД е приет с Решение № 285 на КУИППД, Протокол № 254 от 8 юни 2011 г. и влиза в сила от 1 юли 2011 г.“
Председател: Т. Коларов
7498