МИНИСТЕРСТВО НА КУЛТУРАТА
ПРАВИЛНИК
за устройството, организацията на работата и финансирането на Специализирания експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности
Раздел І
Общи положения
Чл. 1. С този правилник се уреждат устройството, организацията на работата и финансирането на Специализирания експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности (СЕСОНКЦ), наричан по-нататък „съвета“.
Чл. 2. Специализираният експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности е постоянно действащ орган към министъра на културата по въпроси на опазването на недвижимото културно наследство.
Раздел II
Дейност на съвета
Чл. 3. (1) Специализираният експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности дава становище за предоставяне на статут на недвижими културни ценности, с което определя тяхната окончателна класификация, категоризация и режими за опазване. Становища се дават по предложения на:
1. министъра на културата за предоставяне на категория „световно значение“ на недвижими културни ценности и на статут на групови недвижими културни ценности с категория „национално значение“ във връзка с чл. 14, т. 1 и чл. 65, т. 1 и 2 от Закона за културното наследство (ЗКН);
2. директора на Националния институт за недвижимо културно наследство (НИНКН) за деклариране и регистриране на обекти като недвижими културни ценности;
3. физически и юридически лица за деклариране на обекти като недвижими културни ценности по чл. 58 ЗКН;
4. Светия синод на Българската православна църква и на регистрираните вероизповедания за регистрирането на обекти като недвижими културни ценности по чл. 13, ал. 1 ЗКН.
(2) По искане на министъра на културата СЕСОНКЦ дава становища по:
1. предложения на общини и на физически и юридически лица по чл. 67, ал. 1 и 2 ЗКН за включване на недвижима културна ценност или съчетанието от културни и природни ценности в Индикативната листа за културното и природното наследство на Република България;
2. обявяване на защитени територии, когато в определени зони има данни за наличие на археологически обекти във връзка с чл. 79, ал. 7 ЗКН;
3. съгласуването и приемането на плановете за опазване и управление на недвижими културни ценности по чл. 81, ал. 2 и чл. 82, ал. 1 и 2 ЗКН и съгласуването на заданията за изработването им;
4. относно включване на археологически резервати в списък по чл. 88, ал. 1, т. 2 ЗКН, утвърден от министъра на културата;
5. правилата за управление на недвижими културни ценности и докладите от регистрираните вероизповедания за дейностите по опазването им съгласно чл. 13, ал. 2 ЗКН;
6. искания от религиозни институции за извършване на обредни ритуали и богослужения в недвижими културни ценности – държавна собственост, съгласно чл. 79, ал. 8 ЗКН;
7. специфични изисквания за опазване на недвижими културни ценности при учредяване на вещно право на ползване върху земя по чл. 162, ал. 1 ЗКН, както и при предприемането на действия по чл. 162, ал. 2 ЗКН;
8. годишната програма за мониторинг върху състоянието на недвижими културни ценности във връзка с чл. 14, т. 12, буква „в“ ЗКН, предложена от НИНКН и финансирана от Министерството на културата чрез бюджета на НИНКН;
9. годишната програма за идентифициране на недвижими културни ценности по чл. 57 от Закона за културното наследство, предложена от НИНКН и финансирана от Министерството на културата чрез бюджета на НИНКН;
10. опазването на недвижими културни ценности – държавна собственост, при предоставянето им на концесии;
11. опазването на обекти, свързани с българската история и култура, извън територията на Република България;
12. разрешенията за преместване и премахване на недвижими културни ценности по чл. 83, ал. 5 ЗКН;
13. въпроси на сътрудничеството в областта на опазването на недвижими културни ценности със специализираните международни организации, както и при други двустранни и многостранни договорености;
14. програми, задания за проектиране, устройствени и инвестиционни проучвания и проекти, включително и проекти по чл. 74 от Закона за културното наследство;
15. методологии и технологии за консервация, реставрация и интегриране на единични и групови недвижими културни ценности и намеси в техните граници и охранителни зони.
(3) Специализираният експертен съвет за опазване на недвижимите културни ценности дава становище или приема решения по въпроси, свързани с опазване на недвижимото културно наследство и в други случаи, ако това е предвидено в нормативен акт.
(4) Решенията на СЕСОНКЦ стават задължителни след одобряването им от министъра на културата.
Чл. 4. При осъществяване на функциите по чл. 3 съветът може да прави предложения за:
1. възлагане на експертизи по въпроси извън неговата компетентност, но от значение при формиране на становищата и решенията, свързани с опазването на недвижими културни ценности.
2. определяне на стратегическите цели за управление и опазване на културното наследство и план за действие по чл. 12, ал. 2 ЗКН;
3. изменение и допълнение на законодателството в областта на опазването на недвижимите културни ценности.
Раздел III
Структура на съвета
Чл. 5. (1) Съветът се състои от постоянни членове, назначени със заповед на министъра на културата, от председател и двама заместник-председатели. Заместник-председателите се определят от състава на постоянните членове.
(2) Постоянни членове от състава на съвета са:
1. ръководителят на Инспектората по опазване на културното наследство;
2. директор от съответната специализирана дирекция на Министерството на културата;
3. директорът на НИНКН;
4. директорът на Центъра за подводна археология;
5. представители на специализираните институти на БАН;
6. представител на Камарата на архитектите;
7. експерти по консервация и реставрация, включени в регистъра по чл. 165 ЗКН;
8. други специалисти при необходимост.
Чл. 6. (1) Председателят на съвета и заместник-председателите се определят със заповедта по чл. 5.
(2) Председателят на съвета:
1. представлява съвета и организира дейността му;
2. ръководи, свиква и насрочва заседанията и одобрява дневния ред;
3. контролира изпълнението на решенията на съвета;
4. представя годишен доклад до министъра на културата за работата на съвета.
(3) При невъзможност на председателя да участва в заседание същият определя заместник-председател.
Чл. 7. (1) За участие в заседанията на съвета и за подпомагане на дейността му със заповедта по чл. 5 се определят юридически експерт и технически секретар, които са служители на Министерството на културата.
(2) Експертите по ал. 1 участват в заседанията без право на глас.
Чл. 8. (1) С решения на съвета могат да бъдат създавани специализирани експертни комисии (СЕК) по:
1. архитектурно-строителни недвижими културни ценности;
2. археологически недвижими културни ценности;
3. художествени недвижими културни ценности във връзка с формиране на експертно становище по конкретни въпроси на опазването.
(2) Членовете на СЕК се определят от състава на съвета, като при необходимост могат да се привличат и външни експерти.
(3) Специализираните експертни комисии работят в съответствие със задачите и сроковете, поставени от СЕСОНКЦ, и предлагат проекти за решения на съвета.
Чл. 9. (1) За участие в работата на СЕСОНКЦ министърът на културата или председателят на съвета могат да канят представители на заинтересованите страни по обсъжданите въпроси и представители на областните и общинските администрации, на чиято територия се намира недвижимата културна ценност.
(2) Поканените по ал. 1 лица участват в заседанията, на които могат да изразят становище, което задължително се отразява в протокола.
Раздел IV
Права и задължения на членовете на съвета
Чл. 10. (1) Членовете на СЕСОНКЦ имат право:
1. на достъп до недвижимите културни ценности за запознаване със състоянието им съгласно изискванията на Закона за културното наследство;
2. да получават съдействие от министъра на културата за получаване на информация от други ведомства относно опазването на недвижимите културни ценности във връзка с разглежданите въпроси в СЕСОНКЦ;
3. да предлагат въпроси за разглеждане в заседанията на СЕСОНКЦ.
(2) Членовете на СЕСОНКЦ не участват в обсъжданията и във вземането на решения по въпроси, представляващи техен пряк интерес, които биха довели до конфликт на интереси.
Чл. 11. (1) Членството на постоянен член от състава на съвета се прекратява:
1. с изтичане на срока, за който е назначен;
2. при неучастие в три поредни заседания без уважителни причини;
3. при трайна фактическа невъзможност да изпълнява задълженията си в продължение на 6 месеца;
4. при прекратяване на трудовото или служебното правоотношение на представителите на Министерството на културата, на културните институти и на членство в Камарата на архитектите;
5. по писмено искане, отправено до министъра на културата;
6. при смърт.
(2) При неучастие на член на съвета в повече от три поредни заседания без уважителни причини, както и при констатирана трайна невъзможност за участие в заседанията – в продължение на 6 месеца, председателят на съвета отправя писмено предложение до министъра на културата за прекратяване на членството и за определяне на нов представител до завършване на мандата.
(3) При предсрочно прекратяване на членството в случаите по ал. 1, т. 2 – 6 се определя нов член до завършване на мандата.
(4) Прекратяването на членството по ал. 1 се извършва със заповед на министъра на културата.
Чл. 12. (1) Член на комисията, който не е съгласен със становище или с решение на съвета, подписва протокола с особено мнение.
(2) Особеното мнение се мотивира и се прилага към протокола в 7-дневен срок от заседанието, като се приема за неразделна негова част.
Раздел V
Организация на работа
Чл. 13. (1) Работата на съвета се организира в заседания. Заседанията се провеждат в Министерството на културата най-малко един път месечно.
(2) При необходимост и по решение на съвета могат да се насрочват извънредни заседания.
(3) Дневният ред на заседанията се одобрява от председателя на съвета и се съгласува с министъра на културата.
Чл. 14. (1) Заседанията на съвета се считат за редовни, ако на тях присъстват най-малко две трети от неговите членове. При липса на кворум председателят насрочва ново заседание не по-късно от три дни.
(2) Всеки от членовете на съвета, в случай че е възпрепятстван да присъства на заседание, може да изрази писмено становището си по материалите от дневния ред. Становището се прилага към протокола от заседанието.
Чл. 15. (1) Материалите, необходимите становища и експертизите, които ще се разглеждат и обсъждат от СЕСОНКЦ, се предоставят предварително от вносителите в министерството за запознаване от членовете на съвета.
(2) Към материалите по ал. 1 вносителите могат да представят писмено и на електронен носител проект за решение.
Чл. 16. (1) Решенията и становищата по въпросите от дневния ред се приемат с общо съгласие на присъстващите членове. При равенство на гласовете председателят има право на решаващ глас.
(2) За приемането на решение по процедурни въпроси се провежда гласуване.
(3) Решенията по ал. 2 се приемат с обикновено мнозинство от броя на присъстващите на заседанието членове и председателя.
Чл. 17. (1) Дейностите по организацията на работата и административно-техническото обслужване на съвета се извършват от технически секретар, определен със заповедта по чл. 5.
(2) Техническият секретар:
1. уведомява членовете на съвета за деня, часа и дневния ред на заседанията най-малко една седмица преди заседанието;
2. осигурява достъп до материалите, предмет на обсъждане;
3. осигурява технически заседанията, като подготвя дневния ред в съответствие с направените предложения, осигурява зала, необходимите помощни материали и др.;
4. води протокола от заседанието, като окончателната редакция обсъжда с председателя и заместниците му и го представя за подписване от юридическия консултант, членовете, заместник-председателите и председателя на съвета и за утвърждаване от министъра на културата;
5. подготвя документите във връзка с писменото уведомяване на заинтересованите страни за решенията на съвета в тридневен срок от утвърждаване на протокола от министъра на културата;
6. поддържа архив на документацията, създадена във връзка с дейността на съвета;
7. предоставя на НИНКН оригиналите на декларационните и регистрационните актове за съхранение и вписване в регистрите на недвижимите културни ценности и за изпращане на копия от тях до съответните общински администрации.
Чл. 18. (1) Протоколът от заседанието съдържа:
1. дата на провеждане на заседанието;
2. имената на участвалите в заседанието членове;
3. обсъждането и приемането на дневния ред и гласуваните промени по него;
4. постъпилите особени мнения;
5. становищата и решенията по гласувани въпроси от дневния ред.
(2) Протоколите от заседанията се изготвят в два екземпляра и се съхраняват в Министерството на културата.
Чл. 19. Министерството на културата осигурява организационно-техническото обслужване на дейността на съвета.
Раздел VI
Финансово и материално осигуряване на дейността
Чл. 20. Дейността на СЕСОНКЦ се финансира от Министерството на културата по отношение на:
1. командировъчни разходи на членовете на СЕСОНКЦ и на поканените експерти, свързани с дейността на съвета;
2. осигуряване на транспорт при мотивирана целесъобразност във връзка с дейността на съвета;
3. изплащане на възнаграждения за изготвени експертизи, възложени по смисъла на чл. 4, т. 1 от този правилник;
4. други разходи от материално-техническо естество.
Заключителна разпоредба
Параграф единствен. Правилникът се издава на основание чл. 64, ал. 5 от Закона за културното наследство и влиза в сила от датата на обнародването му в „Държавен вестник“.
За министър: М. Тодоров
7431