ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 251 ОТ 27 СЕПТЕМВРИ 2016 Г.
за приемане на Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове, зеленчуци, мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема „Училищен плод“ и Схема „Училищно мляко“
МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
Член единствен. Приема Наредба за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове, зеленчуци, мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема „Училищен плод“ и Схема „Училищно мляко“.
Заключителни разпоредби
§ 1. Отменят се:
1. Наредбата за условията и реда за прилагане на схема за предоставяне на плодове и зеленчуци в учебните заведения – схема „Училищен плод“, приета с Постановление № 91 на Министерския съвет от 2010 г. (обн., ДВ, бр. 37 от 2010 г.; изм. и доп., бр. 58 от 2010 г., бр. 70 и 102 от 2011 г., бр. 62 и 74 от 2013 г., бр. 26 от 2015 г. и бр. 71 от 2016 г.).
2. Постановление № 91 на Министерския съвет от 2010 г. за приемане на Наредба за условията и реда за прилагане на схема за предоставяне на плодове и зеленчуци в учебните заведения – схема „Училищен плод“.
3. Наредбата за условията и реда за прилагане на схема за предоставяне на мляко и млечни продукти в учебните заведения – схема „Училищно мляко“, приета с Постановление № 257 на Министерския съвет от 2015 г. (обн., ДВ, бр. 75 от 2015 г.; изм. и доп., бр. 71 от 2016 г.).
4. Постановление № 257 на Министерския съвет от 2015 г. за приемане на Наредба за условията и реда за прилагане на схема за предоставяне на мляко и млечни продукти в учебните заведения – схема „Училищно мляко“.
§ 2. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.
Министър-председател: Бойко Борисов
За главен секретар на Министерския съвет: Веселин Даков
НАРЕДБА
за условията и реда за прилагане на схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема „Училищен плод“ и Схема „Училищно мляко“
Глава първа
ОБЩИ РАЗПОРЕДБИ
Чл. 1. (1) С наредбата се уреждат условията и редът за прилагане на схемата за предоставяне на плодове и зеленчуци в учебните заведения, наричана по-нататък „Схема „Училищен плод“, и на схемата за предоставяне на мляко и млечни продукти в учебните заведения, наричана по-нататък „Схема „Училищно мляко“, наричани по-нататък „схеми за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения“ или „схемите“.
(2) Схема „Училищен плод“ се прилага за постигане на следните цели:
1. подобряване на хранителните навици на децата и учениците чрез повишаване консумацията на плодове и зеленчуци при спазване на здравните изисквания;
2. подобряване на общественото здраве и намаляване на дългосрочния риск за развитие на социално значими болести;
3. повишаване на информираността на децата, учениците и на техните родители, както и на учителите за принципите за здравословно хранене;
4. стимулиране на производството на плодове и зеленчуци в Европейския съюз (Съюза).
(3) Схема „Училищно мляко“ се прилага за постигане на следните цели:
1. трайно увеличаване на дела на млякото и млечните продукти в храненето на децата във възрастта, в която се оформят хранителните им навици;
2. повишаване в дългосрочен план консумацията на мляко и млечни продукти сред децата, за да се създадат и насърчат здравословни хранителни навици;
3. стимулиране на производството и реализацията на мляко и млечни продукти.
Чл. 2. (1) Прилагането на схемите за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения се финансира от Европейския фонд за гарантиране на земеделието, както и от държавния бюджет под формата на:
1. национална помощ съгласно чл. 217 от Регламент (ЕС) № 1308/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. за установяване на обща организация на пазарите на селскостопански продукти и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 922/72, (ЕИО) № 234/79, (ЕО) № 1037/2001 и (ЕО) № 1234/2007 (ОВ, L 347 от 20.12.2013 г.), наричан по-нататък „Регламент (ЕС) № 1308/2013“;
2. национално съфинансиране на Схема „Училищен плод“ в размер минимум 10 на сто от общото финансиране съгласно чл. 5, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1370/2013 на Съвета от 16 декември 2013 г. за установяване на мерки за определянето на някои помощи и възстановявания, свързани с общата организация на пазарите на селскостопански продукти (ОВ, L 346 от 20.12.2013 г.).
(2) С националната помощ по ал. 1, т. 1 се възстановяват и допустимите разходи за данък върху добавената стойност.
(3) Националното съфинансиране по ал. 1, т. 2 се предоставя от одобрените разходи за национално съфинансиране по сметката за европейски средства на Държавен фонд „Земеделие“.
(4) Разходите за финансиране на съпътстващи мерки по Схема „Училищен плод“ не могат да надхвърлят 15 на сто от годишното финансиране от Европейския фонд за гарантиране на земеделието и от съответното национално съфинансиране съгласно ал. 1, т. 2.
Чл. 3. (1) Министерството на земеделието и храните съвместно с Министерството на образованието и науката, Министерството на здравеопазването и Държавен фонд „Земеделие“ и в сътрудничество с неправителствените организации ежегодно изготвя национални стратегии за прилагане на схемите за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения.
(2) Националната стратегия за прилагане на Схема „Училищен плод“ се изготвя в срок до 31 януари в съответствие с чл. 2 от Делегиран регламент (ЕС) 2016/247 на Комисията от 17 декември 2015 г. за допълнение на Регламент (ЕС) № 1308/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на помощта от Съюза за доставка и разпространение на плодове и зеленчуци, преработени плодове и зеленчуци и бананови продукти в рамките на схемата за предлагане на плодове и зеленчуци в училищата (ОВ, L 46/1 от 23.2.2016 г.), наричан по-нататък „Делегиран регламент (ЕС) 2016/247“, и включва елементите, посочени в чл. 2, параграф 1 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2016/248 на Комисията от 17 декември 2015 г. за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС) № 1308/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на помощта на Съюза за доставка и разпространение на плодове и зеленчуци, преработени плодове и зеленчуци и бананови продукти в рамките на схемата за предлагане на плодове и зеленчуци в училищата и за установяване на индикативното разпределение на тази помощ (ОВ, L 46/8 от 23.2.2016 г.).
(3) Националната стратегия за прилагане на Схема „Училищно мляко“ се изготвя в срок до 1 юли в съответствие с чл. 1 от Делегиран регламент (ЕС) 1047/2014 на Комисията от 29 юли 2014 г. за допълнение на Регламент (ЕС) 1308/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на националните или регионалните стратегии, които държавите членки следва да изготвят за целите на схемата за предлагане на мляко в училищата (ОВ, L 291/4 от 2014 г.) и включва:
1. административното ниво, на което схемата за предоставяне на мляко в училищата ще бъде реализирана;
2. списък на млеката и млечните продукти, определени посредством кодовете им по Комбинираната номенклатура, включени в Схема „Училищно мляко“, и обяснение на процеса за определяне на продуктите, които следва да бъдат доставяни;
3. организацията на доставката на продукти по Схема „Училищно мляко“, включително честотата и графика на разпределение, както и бенефициентите, обхванати от схемата;
4. предварителната оценка на разходите по Схема „Училищно мляко“, включително информация относно това, дали ще се извършват национални плащания в съответствие с чл. 217 от Регламент (ЕС) № 1308/2013, като се посочват начините за финансиране на тези плащания;
5. механизми за оценка на ефективността на Схема „Училищно мляко“.
Глава втора
ОРГАНИЗАЦИЯ НА ПРИЛАГАНЕТО НА СХЕМИТЕ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ПЛОДОВЕ И ЗЕЛЕНЧУЦИ И НА МЛЯКО И МЛЕЧНИ ПРОДУКТИ В УЧЕБНИТЕ ЗАВЕДЕНИЯ
Чл. 4. (1) При прилагане на схемите за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения Министерството на земеделието и храните:
1. осъществява координация на дейностите, свързани с прилагането на схемите;
2. нотифицира пред Европейската комисия националните стратегии по чл. 3 и промените в тях;
3. заявява средствата, необходими за национално финансиране на схемите.
(2) При прилагане на схемите за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения Министерството на образованието и науката:
1. съдейства за прилагането на съпътстващи мерки;
2. организира и провежда съвместно с Министерството на земеделието и храните и с Министерството на здравеопазването обучение на учителите и служителите в учебните заведения, които са ангажирани с прилагането на схемите, включително за прилагане на съпътстващите мерки;
3. информира учебните заведения за целите на схемите за предоставяне на хранителни продукти в учебните заведения и за условията и реда за участие в тях, включително чрез предоставяне на печатни материали и указания;
4. организира популяризирането на схемите сред родителите въз основа на получени указания и печатни материали от Министерството на земеделието и храните и от Министерството на здравеопазването.
(3) При прилагане на схемите за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения Министерството на здравеопазването:
1. изготвя указания към учебните заведения за прилагане на специфичните здравни изисквания при разпределянето на доставяните продукти по схемите;
2. участва в разработването на здравно-информационни материали.
(4) При прилагане на схемите за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения Държавен фонд „Земеделие“:
1. одобрява, временно прекратява и оттегля одобрението на заявителите по схемите;
2. изготвя образци на заявление за одобрение на заявители и заявка за плащане на помощта;
3. изплаща помощта в срок до 3 месеца от подаването на заявка за плащане, когато са спазени изискванията на Делегиран регламент (ЕС) 2016/247 и на Регламент (ЕО) № 657/2008 на Комисията от 10 юли 2008 г. за определяне на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1234/2007 на Съвета по отношение на отпускането на помощ от Общността за доставяне на мляко и някои млечни продукти на учениците в учебните заведения (ОВ, L 183 от 11.07.2008 г.);
4. извършва административни проверки и проверки на място на подадените заявки за плащане на помощта;
5. провежда информационна кампания за популяризиране на схемите;
6. извършва ежегоден мониторинг на прилагането на Схема „Училищен плод“ въз основа на данните, получени за нейното прилагане;
7. ежегодно нотифицира пред Европейската комисия резултатите от мониторинга по т. 6, от проверките на място и от направените констатации;
8. изготвя и нотифицира пред Европейската комисия оценка на прилагането на Схема „Училищен плод“.
(5) Директорите на учебните заведения, които участват в схемите за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения:
1. осигуряват прилагането на съпътстващи мерки;
2. организират приемането и проверката на продуктите, които им се предоставят по схемите;
3. осигуряват участието на учителите и служителите в раздаването на продуктите.
(6) Министерството на образованието и науката и Държавен фонд „Земеделие“ сключват споразумение за сътрудничество при прилагане на схемите за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения.
(7) Българската агенция по безопасност на храните контролира безопасността и качеството на разпределяните по схемите продукти и изпълнението на изискванията по чл. 10. Българската агенция по безопасност на храните и Държавен фонд „Земеделие“ сключват споразумение за сътрудничество при извършването на контрола на разпределяните продукти.
Чл. 5. Общините могат да участват в прилагането на схемите за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения, като:
1. заявители – от името на учебните заведения на тяхната територия;
2. предоставят информация за прилагането на схемите на тяхната територия чрез попълване на формуляри, предоставени от Държавен фонд „Земеделие“;
3. предоставят допълнително финансиране за прилагане на схемите на тяхната територия.
Глава трета
УСЛОВИЯ ЗА ПРИЛАГАНЕ НА СХЕМИТЕ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ПЛОДОВЕ И ЗЕЛЕНЧУЦИ И НА МЛЯКО И МЛЕЧНИ ПРОДУКТИ В УЧЕБНИТЕ ЗАВЕДЕНИЯ
Чл. 6. Схемите за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения се прилагат през учебната година в периода от 15 септември до 31 май. Доставки на продуктите по схемите се извършват, след като изпълнителите получат одобрение по чл. 15, ал. 1.
Чл. 7. (1) Прилагането на схемите се съпътства от прилагането на съпътстващи мерки, включени в националните стратегии по чл. 3. Всяко учебно заведение, участващо в Схема „Училищен плод“, прилага поне една съпътстваща мярка през всеки отчетен период.
(2) Съпътстващите мерки могат да бъдат насочени към придобиване на знания за:
1. производството на плодове и зеленчуци или на мляко и млечни продукти, за техните характеристики и начини на ползване;
2. значението на пресните плодове и зеленчуци и на млякото и млечните продукти за здравето и здравословното хранене;
3. борбата с разхищението на храни;
4. запознаване на децата и учениците със селското стопанство и неговите екологични аспекти.
Чл. 8. Продуктите по схемите се предоставят на следните групи деца и ученици, посещаващи редовно учебни заведения:
1. децата от I до подготвителна група включително, в държавните, общинските и частните детски градини;
2. децата от подготвителната група и учениците от І до IV клас включително, в държавните, общинските и частните училища.
Чл. 9. (1) По Схема „Училищен плод“ се разпределят само пресни плодове и зеленчуци, включени в списъка по приложение № 1, като се извършват не повече от 40 доставки за учебна година.
(2) Разпределяните плодове и зеленчуци трябва да отговарят на изискванията за качество на пресни плодове и зеленчуци съгласно Регламент за изпълнение (ЕС) № 543/2011 на Комисията от 7 юни 2011 г. за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 1234/2007 на Съвета по отношение на секторите на плодовете и зеленчуците и на преработените плодове и зеленчуци (ОВ, L 157/1 от 15.06.2011 г.) и на изискванията за безопасност съгласно Закона за храните и нормативните актове по прилагането му.
(3) Забранява се разпределянето в учебните заведения на генетично модифицирани плодове и зеленчуци.
(4) Плодовете и зеленчуците се съхраняват, подготвят и предоставят на децата и учениците в съответствие с изискванията на Регламент (ЕО) № 852/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 г. относно хигиената на храните, наричан по-нататък „Регламент (ЕО) № 852/2004“ (ОВ, L 139 от 30 април 2004 г.), на Наредба № 37 от 2009 г. за здравословно хранене на учениците (ДВ, бр. 63 от 2009 г.), на Наредба № 6 от 2011 г. за здравословно хранене на децата на възраст от 3 до 7 години в детски заведения (ДВ, бр. 65 от 2011 г.) и на Наредба № 9 от 2011 г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните, предлагани в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, както и към храни, предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици (обн., ДВ, бр. 73 от 2011 г.; изм. и доп., бр. 60 от 2012 г. и бр. 85 от 2015 г.).
(5) Плодовете и зеленчуците се разпределят под формата на порции с минимално тегло съгласно приложение № 2 и се предоставят на децата и учениците почистени и опаковани и във вид, посочен в същото приложение.
(6) По Схема „Училищен плод“ се разпределят най-малко 4 различни вида плодове и/или зеленчуци месечно.
(7) Плодовете и зеленчуците по Схема „Училищен плод“ се раздават в деня на доставката, отделно от основните хранения и не могат да се използват за приготвяне на ястия.
Чл. 10. (1) По Схема „Училищно мляко“ се разпределят мляко и млечни продукти, включени в списъка по приложение № 3.
(2) Млякото и млечните продукти по ал. 1 трябва:
1. да са произведени от сурово мляко, което отговаря на изискванията на приложение III, секция IX, глава I, т. 3 от Регламент (ЕО) № 853/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29 април 2004 г. относно определяне на специфични хигиенни правила за храните от животински произход (ОВ, L 139/55 от 30.04.2004 г.);
2. да отговарят на изискванията на Наредбата за специфичните изисквания към млечните продукти, приета с Постановление № 119 на Министерския съвет от 2012 г. (обн., ДВ, бр. 48 от 2012 г.; изм. и доп., бр. 1 от 2013 г. и бр. 39 от 2015 г.), и на чл. 15 от Наредба № 9 от 16 септември 2011 г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните, предлагани в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, както и към храни, предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици.
(3) Всички продукти, разпределяни по Схема „Училищно мляко“, трябва да са произведени в одобрени обекти на територията на Европейския съюз (ЕС) и да се доставят в индивидуални или неиндивидуални опаковки с ненарушена цялост. Неиндивидуалните опаковки могат да бъдат отваряни, нарязвани или разливани в учебни заведения, които разполагат с помещения за приготвяне или раздаване на храна, регистрирани по реда на чл. 12 от Закона за храните.
(4) За доставка на продуктите по ал. 1 заявителите трябва да използват собствени или наети с договор транспортни средства, разполагащи с устройства за поддържане на температурен режим, които осигуряват поддържане на хладилната верига, съгласно чл. 4, параграф 3, буква „г“ от Регламент (ЕО) № 852/2004. Доставките трябва да се организират така, че да бъдат приети незабавно от отговорния персонал на учебното заведение и подредени за съхранение, без да се прекъсва температурният режим.
(5) Доставяните в учебните заведения млека и млечни продукти трябва:
1. да са етикетирани съгласно изискванията на Регламент (ЕС) № 1169/2011 на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2011 г. за предоставянето на информация за храните на потребителите, за изменение на регламенти (ЕО) № 924/2006 и (ЕО) № 1925/2006 на Европейския парламент и на Съвета и за отмяна на Директива 87/250/ЕИО на Комисията, Директива 90/496/ЕИО на Съвета, Директива 1999/10/ЕО на Комисията, Директива 2000/13/ЕО на Европейския парламент и на Съвета, директиви 2002/67/ЕО и 2008/5/ЕО на Комисията и на Регламент (ЕО) № 608/2004 на Комисията (ОВ, L 304/18 от 22.11.2011 г.);
2. да носят идентификационна маркировка в съответствие с приложение II, раздел I от Регламент (ЕО) № 853/2004;
3. да са придружавани по време на доставката и транспортирането от документ съгласно Регламент за изпълнение (ЕС) № 931/2011 на Комисията от 19 септември 2011 г. относно изискванията за възможността за проследяване, установени с Регламент (ЕО) № 178/2002 на Европейския парламент и на Съвета относно храните от животински произход (ОВ, L 242/2 от 20.09.2011 г.).
(6) Учебните заведения, приемащи мляко и млечни продукти по Схема „Училищно мляко“, осигуряват условия за тяхното приемане, съхранение и раздаване в съответствие с изискванията на Регламент (ЕО) № 852/2004, като се спазват условията за съхранение, определени от производителя, в рамките на срока на трайност.
Чл. 11. (1) Млякото и млечните продукти се предоставят на децата и учениците чрез извършване на до 45 доставки в рамките на учебната година. Продуктите се раздават равномерно чрез извършване средно по две доставки на седмица, но не повече от 10 доставки на месец.
(2) Млякото и млечните продукти се предоставят на децата и учениците в съответствие с изискванията за здравословно хранене, определени с Наредба № 6 от 2011 г. за здравословно хранене на децата на възраст от 3 до 7 години в детски заведения, Наредба № 37 от 2009 г. за здравословно хранене на учениците и Наредба № 9 от 16 септември 2011 г. за специфичните изисквания към безопасността и качеството на храните, предлагани в детските заведения, училищните столове и обектите за търговия на дребно на територията на училищата и на детските заведения, както и към храни, предлагани при организирани мероприятия за деца и ученици. Максимално допустимото количество е 0,25 литра млечен еквивалент на ден на дете, което не е повече от количествата мляко и млечни продукти, посочени в приложение № 4.
(3) Раздаването на мляко и млечни продукти, доставени в неиндивидуална опаковка, трябва да става при подходящи условия чрез разливане на индивидуалната порция на всяко дете в подходящи съдове за еднократна или многократна употреба в зависимост от вида и условията на обекта за раздаване на храна.
(4) Раздаваните мляко и млечни продукти не се използват за приготвяне на други ястия с добавена сол и растителна мазнина и не се включват в състава на топлинно обработени продукти.
Чл. 12. (1) Децата и учениците получават продукти по схемите само през учебните дни. Общият брой на учебните дни се обявява официално за всяка учебна година от Министерството на образованието и науката.
(2) Децата и учениците не получават продукти по схемите по време на отсъствие от учебните заведения или при пребиваването във ваканционни лагери и по време на ваканции.
(3) Учебните заведения, в които се прилагат схемите „Училищно мляко“ и/или „Училищен плод“, следва:
1. да поставят на добре видимо място около главния вход плакати, които отговарят на изискванията на приложение № 5;
2. да информират родителите за значението на предоставяните хранителни продукти при изграждането на навици за здравословно хранене на техните деца.
Глава четвърта
РЕД ЗА ПРИЛАГАНЕ НА СХЕМИТЕ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ПЛОДОВЕ И ЗЕЛЕНЧУЦИ И НА МЛЯКО И МЛЕЧНИ ПРОДУКТИ В УЧЕБНИТЕ ЗАВЕДЕНИЯ
Раздел I
Одобряване на заявителите
Чл. 13. (1) Заявители по схемите „Училищен плод“ и „Училищно мляко“ могат да бъдат:
1. учебните заведения;
2. еднолични търговци, търговски дружества и кооперации, които са поели задължение към едно или повече учебни заведения за доставка на плодове и зеленчуци по схемите, включително организации на производители на плодове и зеленчуци, признати съгласно чл. 43 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз;
3. общините – за учебните заведения, които се намират на тяхната територия.
(2) Учебните заведения могат да участват във всяка една от схемите по ал. 1 само чрез един заявител по ал. 1, т. 2 или 3.
Чл. 14. (1) Заявителите по схемите „Училищен плод“ и „Училищно мляко“ подават заявление за одобрение по образец, утвърден от изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, в срок от 15 август до 20 септември в областната дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ по тяхното седалище.
(2) Заявителите по чл. 13, ал. 1, т. 1 подават декларация по образец, утвърден от изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с която поемат писмено следните задължения:
1. да върнат всяка неправомерно изплатена помощ за съответните количества, ако се установи, че продуктите не са били разпределени на децата или че не са допустими за помощ от Съюза, в срок до 10 дни от получаване на уведомление от Държавен фонд „Земеделие“;
2. да водят отделна счетоводна отчетност за дейностите по прилагане на всяка една от схемите и да съхраняват всички документи, свързани с прилагането на схемите, за срок най-малко 3 години считано от годината, следваща тази на издаването им;
3. да използват помощта, предоставена за съпътстващи мерки по Схема „Училищен плод“, в съответствие с целите на схемата;
4. да върнат всяка неправомерно изплатена за съпътстващи мерки по Схема „Училищен плод“ помощ, ако се установи, че тези мерки не са приложени съгласно изискванията на наредбата, в срок до 10 дни от получаване на уведомление от Държавен фонд „Земеделие“;
5. при поискване от служители на Държавен фонд „Земеделие“ да предоставят допълнителни документи, свързани с прилагането на схемите;
6. да осигурят достъп за проверки от служители на Държавен фонд „Земеделие“, които имат за цел преглед на отчетността, както и за физически проверки;
7. при поискване от служители на Държавен фонд „Земеделие“ да предоставят в срок информацията, която е необходима за мониторинг на прилагането на схемите;
8. да контролират доставяните продукти да отговарят на изискванията на чл. 9 и 10;
9. да гарантират, че продуктите, финансирани по схемите, за които подават заявки за плащане, са раздадени на децата и учениците и не се използват за друго освен за директна консумация;
10. да не използват продуктите, предоставени по Схема „Училищно мляко“, за приготвяне на други ястия с добавена сол и растителна мазнина и да не ги включват в състава на топлинно обработени продукти;
11. да раздават плодовете и зеленчуците отделно от другите храни, в деня на доставката, в подходящо време между основните хранения съгласно изискванията на чл. 9, ал. 5 – 7;
12. да раздават млякото и млечните продукти съгласно изискванията на чл. 11 и в съответствие със срока на годност на продуктите;
13. всяко дете или ученик да получи полагащото му се количество продукти съгласно размера на порциите, определени в приложение № 2, и количествата, определени в приложение № 4;
14. да предоставят продуктите по схемите само на включени в групата деца или ученици в класа, които отговарят на изискванията на чл. 8; когато част от децата или учениците отсъстват, доставените за съответния ден количества плодове и зеленчуци се разпределят между присъстващите в групата деца или в класа ученици, а доставените количества мляко и млечни продукти се разпределят между присъстващите деца или ученици в ден, различен от деня на доставката;
15. да поставят на добре видимо място около главния вход на учебното заведение плакат по чл. 12, ал. 3, т. 1;
16. да информират родителите за значението на предоставяните продукти по схемите при изграждане на навици за здравословно хранене на техните деца;
17. по Схема „Училищен плод“:
а) да прилагат поне една съпътстваща мярка съгласно чл. 7;
б) да осигуряват доставката в учебното заведение на най-малко 4 различни продукта месечно от включените в приложение № 1;
18. да осигуряват регулярни доставки в учебното заведение на не повече от един вид от продуктите по всяка от схемите на ден и не повече от 10 доставки на месец;
19. млякото и млечните продукти да бъдат доставяни от обекти за производство и/или търговия на едро с храни, регистрирани по реда на чл. 12 от Закона за храните.
(3) Заявителите по чл. 13, ал. 1, т. 2 и 3 подават декларация по образец, утвърден от изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с която поемат писмено следните задължения:
1. задълженията по ал. 2, т. 1 – 9, т. 17, буква „б“ и т. 18 и 19;
2. да водят отчет на имената и адресите на учебните заведения, за които доставят продукти;
3. да водят отчет на продуктите и количествата, доставени на тези учебни заведения;
4. да изискват прилагането поне на една съпътстваща мярка по Схема „Училищен плод“ съгласно чл. 7;
5. да доставят в учебните заведения пресни плодове и зеленчуци и мляко и млечни продукти, които са достатъчни за прилагане на чл. 9, ал. 7 и чл. 11, ал. 2;
6. продуктите, които се доставят в учебните заведения, да са подготвени и/или пакетирани в обект за производство или търговия с храни, регистриран по чл. 12 от Закона за храните за съответната група храни.
(4) Заявителите по чл. 13, ал. 1, т. 1 прилагат към заявлението по ал. 1 следните документи:
1. заповед или нотариално заверено пълномощно от заявителя – за лицето, упълномощено да подаде документите;
2. декларация по ал. 2;
3. удостоверение за открита банкова сметка или извлечение/справка от банкова сметка с печат и подпис на банков служител.
(5) Заявителите по чл. 13, ал. 1, т. 2 и 3 прилагат към заявлението по ал. 1 следните документи:
1. нотариално заверено пълномощно от заявители по чл. 13, ал. 1, т. 2 или заповед на заявители по чл. 13, ал. 1, т. 3 – за лицето, упълномощено да подаде документите;
2. декларация по ал. 3 и декларация от всяко учебно заведение, което представлява, за изпълнение на задълженията по ал. 2, т. 5 – 8, 10 – 16 и т. 17, буква „а“;
3. удостоверение за открита банкова сметка или извлечение/справка от банкова сметка с печат и подпис на банков служител.
(6) Заявителите са длъжни при подаване на документите да представят за проверка оригиналите на всички документи, за които се изискват копия. Копията на документите се заверяват, като заявителят напише „Вярно с оригинала“, подпише се и постави печат.
(7) Когато установи нередовност на подадените документи или непълнота в заявените данни, Държавен фонд „Земеделие“ уведомява заявителя с уведомителното писмо, което се изпраща по пощата с обратна разписка. Заявителят в срок до 10 работни дни от деня на получаване на уведомителното писмо може да отстрани констатираните нередности и/или непълноти, включително чрез предоставяне на допълнителни и/или нови документи. Когато заявителят не отстрани нередностите или непълнотите в този срок, заявлението се разглежда съгласно наличната в Държавен фонд „Земеделие“ информация.
Чл. 15. (1) Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ издава акт за одобрение, с който заявителите, които отговарят на критериите за допустимост по схемите „Училищен плод“ и „Училищно мляко“ и са поели задълженията по чл. 14, се одобряват като изпълнители по схемите за срок 3 години. В срок до 31 октомври на страницата на Държавен фонд „Земеделие“ се публикува списък с получилите одобрение или отказ заявители. До заявителите се изпращат уведомителни писма по пощата с обратна разписка, които съдържат номера на одобрение от акта за одобрение – за одобрените заявители, и отказ на одобрение – за неодобрените заявители. Отказите за одобрение могат да бъдат обжалвани от заинтересованите лица при условията и по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
(2) Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ при условията и по реда на ал. 1 издава акт за одобрение под условие за заявители по чл. 13, ал. 1, т. 3, когато до 31 октомври на годината на кандидатстване има започнала и неприключила процедура по възлагане на обществена поръчка за изпълнение на дейностите по схемите за предоставяне на плодове и зеленчуци и на мляко и млечни продукти в учебните заведения. Заявителите по чл. 13, ал. 1, т. 3 поемат задължение в срок не по-късно от 31 януари на следващата календарна година да представят в Държавен фонд „Земеделие“ доказателства, че процедурата по възлагане на обществена поръчка е приключила с избран изпълнител, като в противен случай издаденият акт за одобрение под условие се отменя.
(3) Заявителите, които не са одобрени, могат да кандидатстват отново за участие в схемите през следващата година.
Чл. 16. (1) Държавен фонд „Земеделие“ може да възложи по реда на Закона за обществените поръчки изпълнението на обществени поръчки за подготовката и/или прилагането на съпътстващи мерки и за размножаването и/или разпространението на материали, свързани с тяхното прилагане на национално ниво.
(2) Обществените поръчки по ал. 1 могат да включват:
1. подготовката на съпътстващи мерки, които се предоставят за ползване от всички учебни заведения, участващи в схемата;
2. прилагането на съпътстващи мерки във всички или в част от учебните заведения, участващи в схемата;
3. отпечатване, размножаване и/или разпространение на материали за учебните заведения, участващи в схемата.
Раздел II
Допустими разходи
Чл. 17. (1) Одобрените заявители могат да искат възстановяване на разходите за доставка на продукти, отговарящи на изискванията на чл. 9 или 10, и на разходите за съпътстващи мерки, посочени в приложение № 6.
(2) Разходите по ал. 1 се възстановяват до размера, заложен в националните стратегии по чл. 3, в рамките на определената годишна сума за дете за доставка на плодове и зеленчуци, на мляко и млечни продукти и за финансиране на съпътстващи мерки.
(3) Разходите по ал. 1 не се възстановяват, когато заявителят не е изпълнил свое задължение по чл. 14, ал. 2 или 3 и когато не е отстранил констатираните нередовности и/или непълноти в срока по чл. 18, ал. 6. Не се възстановяват разходи за съпътстващи мерки, посочени в приложение № 7.
(4) По Схема „Училищен плод“ се възстановяват разходите за прилагане на 3съпътстващи мерки годишно по раздел І на приложение № 6 и на една съпътстваща мярка годишно по раздел ІІ на същото приложение. Възстановяват се разходите за прилагането на съпътстващи мерки, което е приключило до 31 май на съответната учебна година.
(5) По Схема „Училищен плод“ разходите за прилагане на съпътстващи мерки по раздел ІІ на приложение № 6 се възстановяват, когато тяхното прилагане е съчетано с прилагането на съпътстваща мярка по раздел І на приложение № 6 или са заявени за плащане след прилагане на такава мярка.
(6) При недостиг на средства поради надвишаване на броя деца, попадащи в целевата група, Държавен фонд „Земеделие“ може да извърши намаление на определената годишна сума за дете за доставка на плодове и зеленчуци или на мляко и млечни продукти и за финансиране на съпътстващи мерки. Намалението на годишната сума за дете за доставка на плодове и зеленчуци или на мляко и млечни продукти може да се извърши чрез намаляване на броя доставки за съответната учебна година до размер, при който не се надвишават средствата, предвидени за закупуване на продуктите и финансиране на съпътстващите мерки, посочени в стратегиите по чл. 3.
Раздел III
Процедура за разглеждане на заявките за плащане на финансовата помощ
Чл. 18. (1) Одобрените заявители по схемите „Училищен плод“ и „Училищно мляко“ подават в областната дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ по тяхното седалище заявки за плащане – на хартиен и електронен носител, от 1-во до 10-о число на месеца, следващ отчетния период. Когато последните един или два дни са почивни, срокът за подаване на заявки за плащане изтича след първия работен ден, следващ почивните дни. Отчетният период не трябва да е по-малък от един месец и не трябва да надхвърля 3 месеца. Не се налагат санкции, когато заявките за плащане са подадени от 1-во до 10-о число на третия месец след изтичане на отчетния период.
(2) Заявките за плащане са по образец, утвърден от изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, и включват следната информация:
1. име, адрес и уникален регистрационен номер на одобрения изпълнител;
2. доставените в учебните заведения количества плодове и зеленчуци и мляко и млечни продукти;
3. номера и дати на удостоверения за регистрация и регистрационни номера на обекти за производство и/или търговия на едро с храни, регистрирани по реда на чл. 12 от Закона за храните, от които са закупени доставяните млечни продукти;
4. приложените съпътстващи мерки.
(3) Към заявката за плащане заявителите по схемите по ал. 1 прилагат в оригинал или заверено копие следните документи:
1. заповед или нотариално заверено пълномощно на лицето, упълномощено да подаде документите;
2. първични счетоводни, разходооправдателни документи, доказващи закупуването на продуктите, предоставяни и по двете схеми през периода, за който се иска плащането, а за производителите на плодове и зеленчуци – сертификат за съответствие на качеството; в случаите, когато оригиналният документ е изготвен на чужд език, той трябва да бъде придружен с превод на български език;
3. първични счетоводни, разходооправдателни документи, издадени от заявители по чл. 13, ал. 1, т. 2 на всяко учебно заведение, което представляват;
4. копие на справка от счетоводните записи, удостоверяваща заприходяването на фактурите за закупени продукти, а за заявителите, регистрирани по реда на Закона за данък върху добавената стойност – дневник на покупки за периода;
5. заверено копие на извлечение от банкова сметка, доказващо извършени плащания по банков път, или копие на фискален касов бон, удостоверяващ плащане в брой; при закупуване на продуктите от държава – членка на ЕС, се прилага националното данъчно законодателство, а при внос – митническото законодателство;
6. подписано и подпечатано от директора на учебното заведение приложение към заявката за плащане, включващо следната обобщена информация за отчетния период:
а) действително доставените количества продукти;
б) общия брой деца и ученици по чл. 8, записани в съответното учебно заведение;
в) информация за приложените съпътстващи мерки.
(4) Към заявката за плащане на разходи за прилагане на съпътстващи мерки, включени в приложение № 6, се прилагат оригиналите или заверени копия на следните документи:
1. фактури или други разходооправдателни документи за закупени стоки и/или извършени услуги, издадени на заявителя;
2. предавателно-приемателни протоколи между заявителя и доставчика или изпълнителя на съпътстващи мерки – за всяка доставена стока и извършена услуга по прилагането им;
3. фактури или други разходооправдателни документи, издадени на името на учебно заведение от заявителя по чл. 13, ал. 1, т. 2;
4. предавателно-приемателни протоколи между учебните заведения и заявителите по чл. 13, ал. 1, т. 2;
5. граждански договори, сметки за изплатени суми, фискални бонове и извлечения от банкови сметки, доказващи извършено плащане от страна на заявителите;
6. копия на справки от счетоводните записи, удостоверяващи заприходяването на фактури, или други разходооправдателни документи;
7. програми на обучения.
(5) Заявителите са длъжни при подаване на документите да представят за проверка оригиналите на всички документи, за които се изискват копия. Копията на документите се заверяват, като заявителят напише „Вярно с оригинала“, подпише се и постави печат.
(6) Когато установи нередовност на подадените документи или непълнота в заявените данни, Държавен фонд „Земеделие“ уведомява заявителя с уведомителното писмо, което се изпраща по пощата с обратна разписка. Заявителят в срок до 10 работни дни от деня на получаване на уведомителното писмо може да отстрани констатираните нередовности и/или непълноти чрез предоставяне на допълнителни и/или нови документи. В случай че заявителят не предостави отговор в рамките на регламентирания срок, заявката за плащане се разглежда съгласно наличната в Държавен фонд „Земеделие“ информация.
Чл. 19. (1) Държавен фонд „Земеделие“ извършва административна проверка на заявката за плащане, включително дали млякото и млечните продукти са доставени в изпълнение на издадения акт за одобрение от обекти за производство и/или търговия на едро с храни, регистрирани по реда на чл. 12 от Закона за храните. Държавен фонд „Земеделие“ може да извърши и проверка на място на заявката за плащане.
(2) Въз основа на извършените проверки по ал. 1 Държавен фонд „Земеделие“ одобрява или отхвърля, изцяло или частично, заявката за плащане, за което уведомява заявителя с уведомителното писмо, което се изпраща по пощата с обратна разписка. Уведомителното писмо за пълен или частичен отказ на плащането може да бъде обжалвано от заинтересованите лица по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
(3) Държавен фонд „Земеделие“ изплаща одобрените суми на заявителя в срок до 3 месеца от подаване на заявката. В случаите по чл. 18, ал. 6 срокът се удължава с толкова работни дни, колкото са били нужни за отстраняване на констатираните нередовности и/или непълноти.
Глава пета
МОНИТОРИНГ И ОЦЕНКА НА СХЕМАТА ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ПЛОДОВЕ И ЗЕЛЕНЧУЦИ В УЧЕБНИТЕ ЗАВЕДЕНИЯ
Чл. 20. (1) Държавен фонд „Земеделие“ извършва ежегоден мониторинг на прилагането на Схема „Училищен плод“ въз основа на данните, получени:
1. при управление на схемата;
2. при прилагане на чл. 14;
3. при прилагане на чл. 19.
(2) Държавен фонд „Земеделие“ ежегодно до 30 ноември нотифицира пред Европейската комисия резултатите от мониторинга за предходната учебна година, от проверките на място по чл. 19, ал. 1 и от направените констатации.
Чл. 21. (1) Държавен фонд „Земеделие“ изготвя оценки на прилагането на схемата и на нейната ефективност на всеки 5 години.
(2) Оценките по ал. 1 обхващат цялостното прилагане на схемата за предоставяне на плодове и зеленчуци в учебните заведения съгласно националната стратегия по чл. 3, ал. 2. Те са насочени към учебните заведения, родителите и децата и включват данни за тяхното участие в схемата, формирането на хранителни навици и повишаването на тяхната информираност.
(3) Държавен фонд „Земеделие“ възлага извършването на дейности, свързани с изготвянето на оценките по ал. 1, по реда на Закона за обществените поръчки.
(4) Държавен фонд „Земеделие“ нотифицира пред Европейската комисия резултатите от оценките по ал. 1 в срок до 1 март 2017 г. считано от тази дата и на всеки 5 години.
ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
§ 1. По смисъла на наредбата:
1. „Генетично модифицирани плодове и зеленчуци“ са плодове и зеленчуци, чийто генетичен материал е бил променен по начин, който не настъпва естествено при естествена рекомбинация.
2. „Проверки на място“ са физически проверки, извършени чрез инспекции на място, включващи контрол на отчетността и контрол за използването на субсидираните продукти.
3. „Съпътстващи мерки“ са мерки, които подкрепят разпределението на хранителните продукти и допринасят за увеличаване на краткосрочната и дългосрочната консумация на плодове и зеленчуци и за формирането на навици за здравословно хранене. Те включват посещения в земеделски стопанства, отглеждане от учащите се на плодове и/или зеленчуци, беседи, разпространение на брошури и плакати, създаване на интернет страници и видеоклипове, организиране на празници, игри, викторини, изложби и др.
4. „Учебни заведения“ са държавните, общинските и частните детски градини и училища съгласно Закона за предучилищното и училищното образование.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 2. (1) Подадените през 2016 г. до влизането в сила на тази наредба заявления за одобрение на заявители по чл. 11, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за прилагане на схема за предоставяне на плодове и зеленчуци в учебните заведения – Схема „Училищен плод“, и по чл. 11, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за прилагане на схема за предоставяне на мляко и млечни продукти в учебните заведения – Схема „Училищно мляко“, се разглеждат по новия ред.
(2) Държавен фонд „Земеделие“ може да изиска към заявленията по ал. 1 да бъдат приложени допълнителни документи и/или информация.
§ 3. През 2016 г. заявителите се одобряват по чл. 15, ал. 1 за срок една година.
§ 4. Наредбата се издава на основание чл. 47а, ал. 4 и чл. 55г, ал. 3 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз.
§ 5. Изпълнението на наредбата се възлага на министъра на земеделието и храните и на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.
Приложение № 1 към чл. 9, ал. 1
СПИСЪК
на плодовете и зеленчуците, които могат да се предоставят по Схема „Училищен плод“
1. ПРЕСНИ ПЛОДОВЕ
а) ябълки;
б) круши;
в) праскови;
г) сливи;
д) череши;
е) грозде;
ж) банани;
з) мандарини;
и) портокали;
к) грейпфрути;
л) киви.
2. ПРЕСНИ ЗЕЛЕНЧУЦИ
а) домати;
б) краставици;
в) моркови.
Приложение № 2 към чл. 9, ал. 5
№ по ред
|
Плод/зеленчук
|
Минимално тегло в една порция
(в кг)
|
Вид на предлагане (цели, нарязани)
|
Училища
|
Детски градини
|
Вид на предлагане
|
Опаковка
|
1.
|
Ябълки
|
0,125
|
цели
|
в индивидуална опаковка
|
Могат да бъдат доставяни в обща опаковка
|
2.
|
Круши
|
0,100
|
цели
|
в индивидуална опаковка
|
3.
|
Грозде
|
0,150
|
-
|
в индивидуална опаковка
|
4.
|
Праскови
|
0,150
|
цели
|
в индивидуална опаковка
|
5.
|
Сливи
|
0,120
|
цели
|
в индивидуална опаковка
|
6.
|
Банани
|
0,150
|
цели
|
индивидуална
|
7.
|
Портокали
|
0,150
|
цели
|
индивидуална
|
8.
|
Мандарини
|
0,140
|
цели
|
индивидуална
|
9.
|
Грейпфрут
|
0,150
|
цели
|
индивидуална
|
10.
|
Киви
|
0,090
|
цели
|
индивидуална
|
11.
|
Череши
|
0,150
|
-
|
в индивидуална опаковка
|
12.
|
Домати
|
0,100
|
цели
|
в индивидуална опаковка
|
13.
|
Краставици/корнишони
|
0,100
|
цели или нарязани
|
в индивидуална опаковка
|
14.
|
Моркови
|
0,100
|
цели или нарязани
|
добре почистен в индивидуална опаковка
|
Приложение № 3 към чл. 10, ал. 1
СПИСЪК
на млякото и млечните продукти, които могат да се предоставят по Схема „Училищно мляко“
1. Прясно пастьоризирано мляко, попадащо под номенклатурен код по КН 040120 – категория I.
2. Кисело мляко, попадащо под номенклатурни кодове по КН 04031011 и – категория I.
3. Млечни продукти с минимум 90 на сто съдържание на мляко и с до 5 на сто добавена захар/мед – в случаите, в които млякото е с добавен плодов сок или какао, попадащи под номенклатурни кодове по КН 04031091 и – категория I.
4. Млечни продукти с минимум 75 на сто съдържание на мляко и с до 5 на сто добавена захар/мед – в случаите, в които млякото е с добавени плодове, овесени ядки или какао, попадащи под номенклатурни кодове по КН 04031091 и – категория II.
5. Бяло саламурено сирене и кашкавал, попадащи под номенклатурен код по КН 0406 – категория V.
Приложение № 4 към чл. 11, ал. 2
Максимални количества мляко и млечни продукти за едно дете или ученик на ден
1. 250 мл прясно пастьоризирано мляко със съдържание на мазнини 2 на сто, на дете на ден;
2. 200 г кисело мляко със съдържание на мазнини 2 на сто, на дете на ден;
3. 250 мл/200 г млечни продукти с минимум 90 на сто съдържание на мляко и с до 5 на сто добавена захар/мед – в случаите, в които млякото е с добавен плодов сок или какао, със съдържание на мазнини 2 на сто, на дете на ден;
4. 200 г млечни продукти с минимум 75 на сто съдържание на мляко и с до 5 на сто добавена захар/мед – в случаите, в които млякото е с добавени плодове, овесени ядки или какао, със съдържание на мазнини 2 на сто, на дете на ден;
5. 30 г бяло саламурено сирене или кашкавал на дете на ден.
Приложение № 5 към чл. 12, ал. 3, т. 1
Минимални изисквания за плаката по Схема „Училищен плод“
Минимални изисквания към плаката, посочен в чл. 12, ал. 1, т. 3.
1. Размер на плаката – A3 или по-голям.
2. Размер на буквите – 1 cm или по-големи.
3. Наименование – Схема на Европейския съюз за предлагане на плодове и зеленчуци в училищата.
4. Съдържание – включва поне следния текст:
„Нашето (посочете вида учебно заведение – например детска градина/предучилище/училище) участва в схемата за предлагане на плодове и зеленчуци в училищата с финансовата подкрепа на Европейския съюз.“
Плакатът носи емблемата на Европейския съюз.
5. Поставяне – на видно място на централния вход на учебното заведение.
Минимални изисквания за плаката по Схема „Училищно мляко“
1. Размер на плаката – A3 или по-голям.
2. Размер на буквите – 1 cm или по-големи.
3. Наименование – Европейска схема за раздаване на мляко в училищата.
4. Съдържание – включва следния текст в зависимост от вида на учебното заведение:
„Нашето/нашата (вид на учебното заведение – детска градина, други предучилищни заведения, училище) предоставя млечни продукти, субсидирани от Европейския съюз в рамките на Европейската схема за раздаване на мляко в училищата.“
Препоръчително е акцентът да се постави върху хранителните предимства на продуктите и върху насоките за детско хранене.
5. Поставяне – на видно място на централния вход на учебното заведение.
Приложение № 6 към чл. 17, ал. 1
Съпътстващи мерки, за които се възстановяват разходите за прилагане
Раздел І. Разходи за съпътстващи мерки
А) Посещения на стопанства, произвеждащи плодове и/или зеленчуци, овощни градини/организации на производители, складове за сортиране и пакетиране на плодове и зеленчуци и пазари
1. Разходи за транспорт на учениците и учителите до мястото на дейността и за посещението в стопанството – за допуск или билети. Транспортът включва застраховката.
2. Разходи за транспорт и достъп за лица, различни от ученици и учители – родители и водач на транспортното средство, които не надвишават 10 на сто от разходите за всички ученици и учители, участващи в посещението.
3. Разходи за плодове и зеленчуци във връзка с посещението, ако не са включени в цената на допуск или билета.
Б) Създаване и поддържане на градини. Трябва да има ясна връзка на тези разходи с целите на схемата. Всички разходи трябва да са пропорционални на мащаба на градината. Употребата на закупените материали трябва да е ограничена единствено до дейности, свързани със схемата
1. Закупуване на разсад и семена, овощни дръвчета и храсти.
2. Наемане или закупуване на специални градински инструменти и безмоторно оборудване (лопата, мотика, маркуч, лейка, саксии и други материали).
3. Листовки и други информационни материали по градинарство – за разходите по буква „Д“.
4. Закупуване на почва, торф, торове, биологични материали за контрол на вредители и плевели, оборудване за компостиране.
5. Оранжерии за класната стая, хоби оранжерия на открито.
6. Превоз на материалите по т. 1 – 5, пощенски разходи и доставка.
7. Наемане на външен експерт или квалифициран персонал за създаване и предоставяне на насоки и обучение на учениците и учителите за поддръжката на градината. Външният изпълнител трябва да е нает с договор за всички предоставени услуги и спецификация на разходите.
В) Организиране и провеждане на курсове по дегустация и готварство с плодове и зеленчуци
1. Осигуряване на професионална подкрепа от диетолози, готвачи или други професионалисти. Наемат се с подробен договор и спецификация за разходите.
2. Закупуване на инструменти и прибори, необходими за извършване на дейността.
3. Закупуване на плодове и зеленчуци и на други допълнителни съставки.
4. Информационни материали по дегустация и готварство за ученици и родители – за разходите по буква „Д“.
Г) Запознаване на децата със земеделието, здравословните хранителни навици и опазването на околната среда
1. Информационни материали за земеделието, здравословните хранителни навици и опазването на околната среда за ученици и родители – за разходите по буква „Д“.
2. Планове на занимания и работни листове за учениците.
3. Представления извън класната стая от лица, различни от учителите, като театър, изложби и други събития – за разходите по буква „А“.
Раздел ІІ. Допълнителни разходи
Д) Информационни материали и награди за децата и материали за обучение на учители и родители
1. Информационни материали, свързани със схемата: брошури, дипляни, книжки с рецепти, информационни DVD и филми, информационни материали за насърчаване на консумацията на плодове и зеленчуци – брошури, плакати и други материали, с които училищата подпомагат планирането и изпълнението на мерки за обучение по хранене (оформление, печат, доставка).
2. Наемане на основно оборудване за информационни цели, свързани със схемата – екрани и дъски.
3. Разходи, свързани с обучението на учители и училищен персонал (готвачи) във връзка с насърчаване консумацията на плодове и зеленчуци и здравословното хранене, проведено от външни експерти, включващи хонорар и транспортни разходи за лектора.
4. Малки забавни награди за децата, като несесери, цветни моливи, стикери, кутии за единични плодове и др.
Е) Състезания и игри
1. Информационни материали и награди от буква „Д“ за участие в състезания и игри, свързани с плодовете и зеленчуците.
Ж) Промотиране и интернет страница
1. Актуализиране и поддържане на интернет страница, свързани с постигане на целите на схемата.
2. Промотиране на плодове и зеленчуци от съответния регион.
3. Промотиране на други земеделски продукти.
Приложение № 7 към чл. 17, ал. 3
Съпътстващи мерки, за които не се възстановяват разходите за прилагане
А) При посещения на стопанства, произвеждащи плодове и/или зеленчуци, овощни градини/организации на производители, складове за сортиране и пакетиране на плодове и зеленчуци и пазари
1. Разходи за заплата и допълнително заплащане на учител, като лектор или водач.
2. Подаръци, компенсации или заплати за приемащия домакин, фермер или за шофьора.
3. Застраховка на децата.
4. Разходи за обяд или закуска.
5. Закупуване на продукти, книги и други във връзка с посещенията, различни от образователните материали.
6. Разходи за фермера или за трето лице, като лектор или водач, освен ако тази дейност е възложена на външен изпълнител.
Б) Създаване и поддържане на градини
1. Поддръжка на зелените площи около училището (тревни площи, цветни лехи).
2. Покупка на моторно градинско оборудване, като косачка, култиватор, напоителни системи.
3. Покупка на работно облекло и обувки за децата, на работни маси и пейки.
4. Разходи за учители и родители.
5. Разходи за ангажиране на разпознаваемо лице (знаменитост).
В) Организиране и провеждане на курсове по дегустация и готварство с плодове и зеленчуци
1. Разходи за обучение за диетолози или специалисти по хранене.
2. Закупуване на съдове за готвене и прибори за многократна употреба.
Г) Запознаване на децата със земеделието, здравословните хранителни навици и опазването на околната среда
1. Театрални и други представления, които не се отнасят до или не включват дегустация на плодове и зеленчуци.
2. Раздаване на плодове и зеленчуци за семействата.
3. Разходи за съпътстващи мерки, които дублират части от учебната програма.
Д) Информационни материали и награди за децата и материали за обучение на учители и родители
1. Хартия, картон, маркери и други материали за рисуване.
2. Заплащане за лектор или учител.
3. Закупуване на сокоизстисквачка или сушилня за плодове.
4. Организиране на информационни събития за деца, родители и учители.
5. Електронни награди, като електронни плейстейшъни, айподи и др.
Е) Състезания и игри
1. Игри и състезания (като спортни игри, рисуване), които не са свързани с плодове и зеленчуци и с целите на схемата, освен когато са придружени от дегустация на продукт.
2. Електронно оборудване, като фотокамери и др.
3. Спортно оборудване за състезания.
4. Разходи за персонал за организиране на състезание и за снимки.
5. Разходи за участие на разпознаваемо лице (знаменитост).
Ж) Промотиране и интернет страница
1. База данни на експерти и събиране на информация за храните и хранителния състав, сайт за храненето в училище.
2. Медийни кампании за здравословно хранене, конференции по схемата за широката публика.
3. Участия в панаири и изложения.
4. Изработване на постери и билбордове, изложби и декориране на столова, класни стаи и информационни табла.
5. Разходи за принтиране, разпространение, медии, филмиране и дизайн.
7870